09 - 19 rszek magyarzata
zsais . IX. RSZ - sa. 9,1–6. A Messis szletse s uralkodsa.
Amint a teremtskor a vilgossg megalkotsa volt az els, gy az j teremtsekor is nagy vilgossgot lt a np. A „hall rnyka” sttsget jelent (calmt). Ez a sz a np nagy nyomorsgt jelkpezi. Isten szabadt tette az lesz, hogy a hborkban megfogyatkozott npet jbl megsokastja, Gen 22:17; zs 26:15. Az r szne eltt val rvendezst a legnagyobb fldi rmkhz hasonltja a prfta: az aratk rmhez s a gyztes hborbl gazdag zskmnnyal hazatrtek rmhez. A 3. v. teherhord llathoz hasonltja a npet. A „bot” sz hmnak is fordthat. A sanyargat, vagy hajcsr sz az egyiptomi fogsgra emlkeztet, Ex 5:6. A vers vge Gedeon trtnetre vonatkozik, Br 6–8. fejezet. A szabadts olyan nagy lesz, hogy a npnek nem marad ms dolga, mint halomba hordani s elgetni az ellensg fegyvereit s harci ruhit.
A messisi jvendls igi prftai perfectumban llnak. „Neknk”, aki javunkra, rtnk szletik, a Messis, mint Isten Fia Zsolt 2:7; 89:28; Mt 3:17; Jn 1:14. Az vlln lesz az uralom. Az uralom jelkpe a kulcs, amelyet rgen vllon hordoztak (nagysga miatt is) zs 22:22. Csodlatos tancsos lesz , mert nem szorul majd emberi tancsadkra, 11:3; Jn 2:25; hanem Isten mennyei tancsnak a tagja. De isteni ereje is van, amely szksges ahhoz, hogy „tancst” vgrehajtsa, npt megszabadtsa. Az „rk Atya” kifejezst nmelyek zskmny atyjnak fordtjk. A bkessg a Szentrsban nemcsak fegyvernyugvst, a hbor megsznst jelenti, hanem mindazt, ami a np boldog s nyugodt lethez szksges. Br a Messis a Dvid trnjn l kirly, mgis gy brzolja t a Rla szl jvendls, mint az t ad s kld Isten engedelmes Fit, Aki nem a maga uraknt jn el nphez, hanem Isten akaratt hajtja vgre, az trvnyt s igazsgt teljesti, 1:27; Mt 5:17; Jn 14:6.
sa. 9,7–20. Az elbizakodott Izrel bntetse.
Vannak, akik a 7. v.-ben a LXX s m 4:10 alapjn nem igre (dbr), hanem pestisre (dbr) gondolnak. De a szoksos olvassi md is j rtelmet ad. Eszerint Isten az tlet eltt prftai intst kldtt Izrelnek. Ez az isteni sz „leesett” Izrelben. Nem res sz, hanem ers, hatalmas sz. Izrel sorsa azon dl el, hogy ezt a szt hogyan fogadja, 8:14.15; 28:16; Hs 6:5; Zsid 4:12.
A np ggsen elutastotta az intst. A sajt erejben bzva azt felelte a prftnak, hogy Isten tlete utn a maga erejbl fog talpra llni, st klnbl felpti az orszgot, mint amilyen azeltt volt: faragott kbl s cdrusfbl pt magnak hzakat, amit azeltt csak a templomhoz s a gazdagok palotihoz hasznltak, 1Kir 7:9kk.; m 5:11. Az r megmentette volna a npet, ha megtrtek volna, 2Kir 22:18–20; Jel 2:12.13; m 5:4–6. Azonban az r nem tri el Igje visszautastst. Ellensget bocst rjuk: szakrl Szrit, dlrl a filiszteusokat. Recin szorongati = az asszr birodalom. Ms olvassi md szerint Recin vezrei. Ez azt jelenten, hogy a szr-efraimi szvetsg eltt maga Szria is fenyegette Izrelt, csak ksbb lpett vele szvetsgre.
Az tlet a np valamennyi rtegt utolri, vezetket s vezetetteket egyarnt. A vezetk kztt kln is sz van a hamis prftkrl, Jer 23:13; Mik 3:5; Mt 15:14. Az tlet nem kmli (gy a holt-tengeri tekercs, „rl” helyett, 16. v.) az ifjakat, st az zvegyeket s rvkat sem, pedig ezeket Isten oltalmazni szokta. Most azrt van ez gy, azrt ltalnos az tlet, mert a bn is ltalnos.
Ebben az igeszakaszban a visszautastott Ige tl ereje ll elttnk. A 17. v.-tl kezdve a bn pusztt hatst lthatjuk, 1:31. Maga a bn puszttja a npet, bellrl is s kvlrl is. Jhu uralkodstl kezdve lland trnvillongsok, testvrhbork voltak Izrelben. Hol Efraimbl, hol Manassbl szrmaz trnbitorl kerlt uralomra 2Kir 9–10; 15:18–26; Hs 6:7–11; 7:7; 8:4; 10:3.4; 13:9–11. Vgl egyttesen indtottak testvrhbort Jda ellen: a szr-efraimi hbort. Ez azonban a sajt buksukhoz vezetett.
sa. X. RSZ
sa. 10,1–4. Hetedik jaj.
Az els hat jaj 5:8–24-ben tallhat. Itt a kirlyi tisztviselk ellen szl a prfcia, akik maguk hoztak olyan rendeleteket, amelyekkel a szegnyeket, zvegyeket s rvkat meg lehetett fosztani vagyonuktl, mgpedig ltszlag egszen trvnyesen, m 2:6.7; 8:6. Nem szmoltak azonban azzal, hogy Isten az zvegyek s rvk oldaln ll, Ex 22:20–23; Zsolt 68:6 s szmon kri az ellenk elkvetett bnket, Mt 25:31–46. Isten bntetst olyan viharhoz hasonltja a prfta, amely ellen nincs vdekezs. Olyan lesz a bekvetkez nyomorsg, hogy csak a fogsg s a hall kztt lehet majd vlasztani. A 4. v.-ben egyesek Osiris egyiptomi s Baaltis fnciai istensg nevt sejtik: ezek sem tudnak majd segteni, maguk is „letrdelnek s elhullanak”. Isten tlete nemcsak a bns embereket ri utol, hanem a blvnyokat is.
sa. 10,5–19. Asszria csak eszkz Isten kezben.
A prfcia, nhny vers kivtelvel, sais mkdsnek a ksi idejbl, a 717. s 701. kztti vekbl val. Az 5. v. vge nll mondatknt is rthet: „Az kezkre (bztam) krhoztatsomat.” Az az Istentl eltvozott np, amely ellen Asszrit kldi az Isten, Izrel. Asszrinak pedig az a bne, hogy nem elgszik meg azzal a szereppel, amit Isten bzott r. Felfuvalkodik s maga akar nagy lenni. Helytarti s hadvezrei nagyobbak, mint egy-egy kis np kirlya. A vrosok felsorolsa nem meghdtsuk idi sorrendjben trtnik, hanem fldrajzi sorrend szerint, fenyegetleg haladva Jeruzslem fel: Kalno-Kullani 738, Karkemis 717, Hamat 738, majd 720, Arpad 740, Samria 722, Damaskus 732. A katonai s politikai sikerekkel prhuzamos a vallsi hdts: meghdolnak az „istenkk” is. ppen itt van Asszria vgzetes bne s tvedse: egy sorba lltja az igaz Istent a blvnyokkal. Ez az, amit Isten nem tr el. rkdik azon, hogy a fk ne njenek az gig.
A 13. v.-tl kezdve jra Asszria dicsekvst olvashatjuk. Elszr a kis npek orszghatrainak a megszntetst emlti. A hatrokat az kori keleti npek felfogsa szerint az istenek llaptottk meg, Deut 32:8.9. A hatrok elmozdtsa dacols az istenekkel. Asszria gy tasztotta le trnjukrl a kirlyokat, mint valami bika (itt a bika formjban tisztelt asszr istensgre is gondolhatunk). Olyan knnyszerrel ejtette zskmnyul az egsz fldet, ahogyan a gyermekek sszeszedik a tojsokat az elhagyott madrfszkekbl. Nem volt ellenlls, mintha nem is lett volna vdelmezje az orszgoknak.
A tovbbiakbl kiderl, hogy sais nemcsak tapasztalt ember, aki ismeri a hdtnak mg a gondolatt is, hanem igazi prfta, aki ismeri Isten gondolatait is, s ezeknek a fnyben ltja a trtnelmet. Isten nem tri a dicsekvst 1Kor 1:29; 3:21; 4:7. Nem tri el azt az si bnt, hogy az ember helyette akar r lenni. Ez a magatarts nemcsak bns, hanem ostoba s nevetsges is: olyan, mintha a fejsze vagy frsz nllnak tartan magt azzal szemben, aki vg vele, s aki maga nem fa, hanem Llek, 31:3. A felfuvalkods miatt utolri Asszrit Isten tlete. Az tl Istent Izrel vilgossgnak mondja a prfta, Zsolt 36:10; 43:3; 104:2; zs 2:5; 60:19.20; Jn 1:4.5.9; 8:12; 2Kor 4:6; 1Tim 6:16; 1Jn 1:5; az tletet pedig tzhz hasonltja. Asszrit gy ri utol az tlet, ahogyan az erdei tz pusztt: elbb a fldn lev gazt s tvist ri utol a tz, majd a fk is gni kezdenek. Olyan kevs marad bellk, hogy a szmols tudomnyban jratlanok is meg tudjk szmolni. Isten hatalmt mutatja az is, hogy mindez „egyetlen napon” trtnik, 37:36; 2Kir 19:35.
sa. 10,20–26. A megtrk megszabadulnak.
Ezekben a versekben olyan sok az idzet (a 21 v. 6:13-at s 7:3-at, a 22 v. Gen 22:17-et s 32:13-at, a 24 v. 10:5-t s 30:31-et, a 26 v. Br 7:25-t s az egyiptomi szabadtst idzi), hogy ltalban nem saistl szrmaztatjk, hanem egy ksbb lt szerztl, aki az saisi zenetet sajt korra vonatkoztatja. A maradk itt mr a fogsg npt jelenti, Asszria Szria fedneve, a 26. v.-ben emltett szabadts pedig a vgs, eschatologikus szabadtsra vonatkozik. Ha ez gy van, ez azt bizonytja, hogy mennyire idtllak voltak az saisi prfcik. Hiszen mr is vta a npet, hogy ne idegen npekkel kttt szvetsgekben keresse a maga megmaradst, ne azokban remnykedjk, hanem egyedl az rban. Tle val a maradkrl szl tants a sz mindkt rtelmben: egyrszt gy, mint tlet, amely a npnek csak egszen kis rszt hagyja meg, msrszt gy is, mint gret: nem vsz el Isten gye, lesz maradk. Ez a maradk megtr, olyan lesz, amilyennek a prfta mr a jelent is ltni szeretn. Nem esik bele tbb Isten npe abba a hibba, hogy fldi hatalmakban bzik, hanem Istenben fognak bzni. A megtrk Istennek ugyanazt a szabadt hatalmt tapasztaljk majd meg, amit hajdan seik is megtapasztaltak.
sa. 10,27–34. Ltoms Jeruzslem tmadinak a pusztulsrl.
A prftai ltoms 9:3 idzsvel kezddik. A 27 v. „kvrsg” szavt egyesek Somrnnak (Samria), vagy Rimmnnak (Btel mellett, az ellensg kiindulpontja) olvassk. Drmai gyorsasggal peregnek az esemnyek. jjel jn az ellensg. Nem a szoksos mdon kzelti meg Jeruzslemet, hanem onnan, ahonnan nem is vrjk. Rettegsbe esnek azok a vrosok, amelyek mellett elvonul az ellensges sereg. Egy-egy vrosnak a neve tbbnyire egybecseng azzal, amit szjtk formjban mond rla a prfta, ppen gy, mint Mik 1:9–15-ben. A hatalmas ellensg, amelynek mg a nevt sem mondja meg a prfta, flelmes gyorsasggal jut Jeruzslemhez. Majd vltozik a ltoms: az ellensg, mint valami ris, fenyegetleg rzza klt Jeruzslem ellen. Vajon sikerl-e a terve? S a ltoms jbl mst mutat. Istent ltja a prfta, fejszvel a kezben. Az ellensg pedig, mint valami sr erd, hullik a hatalmas fejszecsapsok alatt, nem tud vdekezni ellene. A „Felsges ltal” kifejezst a LXX gy olvassa: „hatalmas (cdrusai)-val egytt”, 2:12–16; Zak 11:2. Az a drmai gyorsasg, amellyel Isten a hatalmas s legyzhetetlennek ltsz fldi birodalmat megdnti, jl mutatja Isten hatalmt, s egyttal ersti Isten npnek a hitt is.
sa. XI. RSZ
sa. 11,1–9. A Messis igazsgot s bkt hoz.
Isai Dvid kirly apja volt, Ruth 4:22; 1Sm 17:12. Dvid kirlyi hznak rsze volt Izrel bnben, ezrt rsze lesz a bntetsben is: Isten kivgja a „ft”, csak a csonk marad meg. Szokott mdja ez a fk megfiataltsnak. Isten kegyelmesen jrakezdi az dvtrtnett az tlet utn, ott, ahol elszr elkezdte: Dvid hznl. Az hzbl szrmaz Messison megnyugszik Isten Lelke, mint egykor Dvidon, 1Sm 16:13; 2Sm 23:2.3. Tartsan s teljesen munklkodik benne Isten Lelke. A teljessget a hetes szm fejezi ki. Htszeres Llekrl beszl a 2. v., Jel 1:4; 5:6. Emberfeletti tudsnak s tlkpessgnek, blcsessgnek s hatalmnak a htterben istenismerete s istenflelme ll: l kapcsolata van Istennel. Mint j kirly, igazsgos uralmat valst meg orszgban, Zsolt 72; 101. ppen a gyengk, a szegnyek gyt karolja fel, amit Izrel kirlyai bnsen elhanyagoltak. tlkezsben nem szorul tankra, mert tudja, mi lakik az emberekben, 1Sm 16:7; 2Sm 14:20; Jn 2:25. Nincs szksge testrkre s hhrokra. Elg hatalmas a szava is, ppen gy beteljesedik, mint Isten teremt szava 2Thessz 2:8. Az embernek s llatnak az ellensgeskedse a Biblia szerint a bn gymlcse. Az els bn utn a kgyval, a ni szvetsgben a tbbi llatokkal is harcba kerlt az ember, Gen 3:15; 9:2. A Messis elhozza majd ennek az si, elkeseredett harcnak a vgt. Nem kell tbb flni az llatoktl, nem rtanak mg a kisgyermeknek sem, 65:25. Br a mai ember termszettudomnyos ismeretei alapjn nehz elkpzelni a ragadoz llatok ttrst nvnyevsre, tudjuk, hogy a prftai jvendls magasabb fokon mgis igaz. Jzus Krisztus elhozza Isten greteinek a beteljesedst, 2Kor 1:20; 6:2. igaz tletet gyakorol, Jn 3:16–21; 5:22–27. S amint az els dm bne kihatott az egsz teremtett vilgra, ugyangy a msodik dm megvlt munkja is kozmikus mretekben valsul meg, Rm 5:12–21; 8:20.21. A beteljeseds teht dicssgesebb lesz, mint amilyen maga a jvendls volt. – A jvendls az emberek megvltozsrl is beszl: tele lesz a fld az r „ismeretvel”, Jer 31:34; Hab 2:14. A jvendlsek termszethez tartozik, hogy amit Isten meg akar valstani, azt Isten npe mr a jelenben is kteleznek, megvalstand parancsnak tartsa, 2:5.
sa. 11,10–16. A messisi idk dicssge.
Isai gykere, a Dvid hzbl szrmaz Messis (1. v.) olyan lesz a npek kztt, mint a zszl. Rgen a hegyek tetejre kitztt hadijelvny (a perzsk kortl kezdve zszl) hvta harcba a szvetsgeseket, most pedig majd a Messisra fognak feltekinteni. Hozz, az „nyugalma helyre”, orszgba znlenek majd a npek, nyilvnvalan azrt, hogy Tle trht, tantst nyerjenek, 2:2–4.
A messisi idben jra olyan csodk trtnnek, mint rgen. Ahogyan Isten Kyros idejn megvsrolta npt 43:3–4; gy lesz most is. A np a prfcia keletkezsnek az idejn sztszrtan lt, diasporban. Patros Fels-Egyiptomot (Egyiptom dli rszt), Siner Babilnit, Hamt Szrit, a tenger szigetei a grg szigeteket jelentik. Ide Jel 4:6 szerint rabszolgaknt kerltek a zsidk. Isten zszlt tz ki a npek kztt: ez jelads Izrel sszegyjtsre.
De Isten nemcsak a sorst vltoztatja meg npnek, hanem a szvt is. Eloszlatja az si ellentteket, amelyek mr a brk korban is megvoltak az egyes trzsek kztt, a kirlyok korban folytatdtak s elmlyltek az orszg szaki s dli rsze kztt, st a fogsg utn jbl fellngoltak a zsidk s samaritnusok kztt. Egyeslni fog a kt orszgrsz, mint hajdan Dvid idejben, s egytt fogjk megbntetni azokat a szomszd npeket, amelyek Jeruzslem pusztulsa idejn (586) az ellensgnek segtettek, 2Kir 24:2; Zsolt 137:7; Abd 12. Az r megismtli a rgi csodt: ahogyan hajdan szraz lbbal mehettek t „Egyiptom tengernek a nyelvn”, a Vrs-tengeren, gy lesz most is. St mg a „Folyamot”, az Eufrtest is ht gra vgja az r, hogy utat ksztsen a hazatrknek. Ez a prfcia Deuterosais s Deuterozakaris nyomdokain halad, zs 41:17–19; 42:15–16; 43:1–2; Zak 10:3–12. Azt a remnysget fejezi ki, hogy a Kyros idejn (538) haza nem trt zsidkat a vilg minden tjrl sszegyjti az r. Br ez a jvendls nemzeti sznekkel rajzolja meg az dvidt, mgis elre mutat: Isten orszga eljvetelnek az jszvetsgi zenetre.
sa. XII. RSZ
sa. 12,1–6. Hlanek.
Az els 11 fejezetet mltkppen zrja le ez az Istent dicsr, zsoltrszer nek. Szerzjt nem ismerjk. Szereztetsi idejt jval sais kora utnra tehetjk, kzel llhat sais knyve vgs rendezsnek a korhoz. Az neket a megszabadult Izrel nekli majd. Az els kt vers egyes szm alanya is Izrelt jelenti (kollektv egyes szm). „Azon a napon”, a messisi idben Istent fogja dicsrni a np mg az tletrt, a kapott bntetsrt is, Zsolt 119:71; Zsid 12:5–11. Az tlet elmlik s jn a szabaduls: ez az a hit, amely a jelen szenvedsei kztt, tlet idejn erstette a gylekezetet. A 2. v. „nekem” szava ert jelent. Ez a vers az 5. verssel egytt idzet Ex 15:1.2.-bl, „Mzes nekbl”. Ahogyan az els exodust hlaad nek fejezte be, a vgst is az fogja befejezni. A vzmertst egyes rsmagyarzk a pusztai vndorlssal, a sziklbl fakadt vzzel hozzk prhuzamba Ex 17:1–7. Msok inkbb a lombstornnepre gondolnak, amelynek egyik szertartsa az volt, hogy vizet mertettek a Gihn-forrsbl az italldozathoz. Az italldozat bemutatsakor ppen zs 12:3 szavait nekelte a gylekezet. A forrsvz Isten ldsnak a jelkpe is, Zsolt 36:9.10; zs 55:1; Jer 2:13; Ez 47:1–12; Jel 4:18; Zak 14:8; Jn 4:14; 7:37–39; Jel 22:17. Azok a hatalmas dolgok, amelyeket az r tett, amirt Izrel a tbbi npeket is felszltja Isten magasztalsra, az szabadt tettei: az, amit az 1. v. is mond, hogy „elfordult”, megsznt Isten haragja. A bnbocsnat a teljes szvetsg s jszvetsg egybehangz tantsa szerint Isten legdrgbb ajndka.
sa. XIII. RSZ
sa. 13,1–22. Jvendls Babilnia pusztulsrl.
A prfcia nem sokkal Babilnia buksa eltt (539) keletkezhetett. Nyelve s gondolatvilga arrl tanskodik, hogy szerzje jl ismerte az r napjrl szl prftai tantsokat s bizonyra maga is ltott elpusztult vrosokat. Bbelt a hdt Kyros nem puszttotta el, mg Nagy Sndor korban is lakott vros volt, de mr Plinius s Strabo romknt emlti. Csak a XIX. szzad satsai folyamn kerlt el a feleds homlybl. Igazi prfcival van teht dolgunk, prftai llek munklkodott a nvtelen szerzben. Felindultsgban meg sem mondja, ki s kinek tzze ki a zszlt (pznra tztt hadijelvnyt 5:26). A „nemesek kapui” kifejezs szjtk Bbel nevvel, melynek jelentse: istenek kapuja. Isten szent hbort indt Bbel ellen. A szent hbor azzal jrt, hogy a katonknak ritulis elkszleteket kellett tennik, Deut 23:10–15; 1Sm 21:6; ldozati lakomn vettek rszt 1Sm 13:9; Zof 1:7 („vigadoznak a Fensgesnek”, 3. v.). Isten, mint legfels Hadr, szemlt tart hatalmas serege fltt. Messze fldrl, az „g szlrl” is eljnnek Babilnia ellensgei, onnan, ahol az kori keleti npek felfogsa szerint az g sszer a flddel. A legyztt bbeliek szenvedsei a szl n gytrelmeihez hasonltanak. Az tlet a teremtett mindensgre is kiterjed, kozmikus mret. Az g csillagainak az elhomlyosodsa klnsen nagy csaps Babilonira, a csillagszat shazjra, ahol a csillagokat isteneknek, sorsot forml hatalmaknak kpzeltk. A pusztts a kevlyeknek szl, zs 2:9–17. Alig marad ember az tlet utn. A Babilniban l zsoldosok, kereskedk s a leigzott npek gy futnak el, mint a megriasztott gazellk, mindegyik a maga orszgba. Olyan kegyetlen pusztts ri Babilonit, ahogyan puszttott el ms npeket. Legyzit nem lehet majd ezsttel s arannyal megvesztegetni, azok csak a puszttssal trdnek. A kzmondsoss vlt Sodomhoz s Gomorhoz lesz hasonl a bszke vros, Gen 19. Romjainl mg a vndor arab kereskedk vagy rablk sem tik fel straikat. Csak a puszta vadjai: saklok, struccok s baglyok tanyznak ott. A keleti emberek kpzelete dmonokkal s ksrtetekkel npestette, a pusztt s a romokat Lev 16:10; 17:7; Mt 12:43. A 22. v. szigetlakkrl, messzirl jtt emberekrl beszl, akik jobb hjn a romok kztt telepedtek meg s az arra jrk ksrteteknek gondoltk ket (Fohrer).
Lehetsges, hogy az r napjrl szl rgebbi prfcit csak ksbb vonatkoztattk Babilnia pusztulsra. Az tlet vgrehajtirl, a mdekrl csak a 17. v.-ben van sz. A fejezet nyelvezete hagyomnyos, zs 34:11–15; Jer 50–51; Zof 2:14–15. Ksbb Babilnia minden gonoszsgnak, az istenellenes stni hatalomnak a jelkpe lett, Jel 18:2. Legyzetse s buksa szksgszer elzmnye s elfelttele Isten diadalnak, orszga eljvetelnek. Babilnia buksnak a hre rmhr, amely a jelen nyomorsgai kztt l gylekezetet remnysgre s llhatatossgra tantja
.
sa. XIV. RSZ
sa. 14,1–23. Gnydal a zsarnok buksrl.
A kltemny przai keretben van, 1–4a 22–23. v. Maga a gnydal rgebbi a keretnl, Babilnit nem is emlti. Eredetileg nem felttlenl Babilnira vonatkozott, csak a przai keret alkalmazta Babilnira. Nhny verse (5., 8., 17.) akr Asszrira is rillenk: Asszria Isten botja 10:5kk. Az asszr tmadsok is az orszg szaki rszeit sjtottk elszr (8. v.), s asszr szoks volt az is, hogy a deportlt npeket nem engedtk haza, hanem sztszrtk a hatalmas birodalom tvoli terleteire. A 12–15. v.-ben lev mtosz pedig mg rgebbi eredet. Ezzel szemben azt is meg kell gondolnunk, hogy hasonl kltemnyeket elszr viszonylag fiatal iratokban, pl. Ezkielnl tallunk (27; 28:1–19; 32:17–32; Rad). Babilniai felfogs volt az, hogy az istenek hegye szakon keresend (Arart?), az izreliek szent hegye, a Sinai-Hreb pedig dlen van (Duhm). Fogsg utni korra mutat az is, hogy a rgi mtosz emltse mr veszlytelen, egyszeren klti eszkz. A gnydal, mint klti kifejezsmd, tartalmilag nem mond mst, mint a Biblia egyb helyei: Isten a kevlyeket megalzza, az alzatosokat felmagasztalja, 1Sm 2:1–10; zs 2:6–21; Mt 23:12.
1–3. A bevezets Deuterosais, Tritosais s Zakaris nyomdokain jrva a fogsgban s sztszrtsgban, diasporban l zsidk csodlatos hazatrsrl szl. (jra Izrelt vlasztja az r, gy, mint Egyiptomban tette, Ex 19:5; zs 41:8.9; Zak 1:17; 2:16. Akkor is idegenek csatlakoztak hozzjuk, Ex 12:38; most is lesznek prozelitk, zs 56:1–8; st a tbbi npek viszik vissza hazjba Izrelt, zs 49:22.23; 61:4–9 s azok szolglnak neki, zs 60:10.14. Vge lesz a „kemny szolglatnak”, Ex 1:14; nyugalmat ad npnek az r. A diaspora-zsidsg hazatr s eljn a messisi id.
4–21. A gnydal t versszakbl ll.
4b–8. Els versszak. A zsarnok bot volt Isten kezben, de Isten eltri a botot, 10:5kk. Azrt trtnik ez, mert a zsarnok tllpte hatskrt. A bot sszetrsnek nemcsak az emberek rlnek, hanem a termszet is: hiszen Libnon erdeibl sok ft vgtak ki a mindenkori hdtk, Asszria ppgy, mint ksbb Babilnia, s a ft ptkezsekhez s fegyverek ksztsre hasznltk.
9–11. Msodik versszak. A kltemny itt a Selt, a halottak vilgt brzolja. Az rnyk-letet l halottak, a hajdani risok (ref’m), „bakok”, kirlyok flkelnek trnjukrl s krrmmel dvzlik a bukott zsarnokot, aki hozzjuk hasonlan gyengv vlt. Vge a sok zens mulatsgnak, Eszt 1; Dn 5. Sznyegek s prnk helyett frgekbl van a zsarnok derkalja s takarja: nem balzsamoztk be, frgek eszik meg a testt.
12–15. Harmadik versszak. A rgi fnciai mtosz szerint a hajnalcsillag a nap helyre, a zenitre akart trni, de trekvse nem sikerlt, elbukott. A Biblia mshol is beszl lzad angyalrl, akit Isten nagy mltsggal ruhzott fl mennyei udvartartsban. De mg ezzel sem elgedett meg, hanem Isten ellen trt, helyette akart uralkodni, „hasonl” akart lenni a Magassgoshoz. Ilyen termszet az ember si bne is, Gen 3:5; Ez 28:12–16. A „Gylekezs hegye” az a hely, ahol a mennyei seregek, az si mtosz szerint az istenek sszegylnek („szakon”). Itt akart uralkodni a lzad. De Isten ersebbnek bizonyult. A lzad hirtelen, vratlanul elbukott, a Sel legmlyre taszttatott, Lk 10:18; Jel 12:9.
16–19. Negyedik versszak. Itt a fld a sznhely. Az emberek krllljk a zsarnok holttestt s csodlkoznak: Ez az, aki rettegsben tartotta a fldet? A tbbi kirlyokat sajt srboltjukba temettk el, de ez nem kerlt rendes srba, hanem elbortottk a meggyilkoltak holttestei: tmegsrba, gdrbe kerlt, amelyet vgl kvekkel fedtek be, 2Sm 18:17.
20–21. tdik versszak. A zsarnok a sajt npt is tnkretette kegyetlensgvel s lland hborival. Bntetshez tartozik mg az is, hogy minden ivadkt kiirtjk: nem lesz, aki nevre emlkezzk, mvt folytassa, birodalmt kormnyozza.
A 22., 23. v. jra a przai kerethez tartozik, s folytatja a kltemny zr gondolatt: a zsarnoknak mg az rmagjt is kiirtja az r. Tnkremennek a babilniai sksg gtjai, az kor csodlatos ntzrendszere is. Az egsz birodalom terlete elvadul, vzi szrnyasok (blmbikk) lakhelyv vlik. Az egsz birodalmat elspri az r.
sa. 14,24–27. Asszria Jdban pusztul el.
sais prfta gy beszl Asszria pusztulsrl, mint amit mr elhatrozott az r. A jvendls arrl szl, hogy Asszrinak ppen Jdban, ppen Jeruzslemnl kell elpusztulnia. Azt jelenti ez, hogy ppen a Jeruzslem ellen indtott hadjrat alkalmval fog beavatkozni a harcba az r, 29:1–8. Nem a kis Jda ereje, nem is valamifle fldi szvetsges fogja legyzni Asszrit, hanem maga az r. Az ereje vlik nyilvnvalv, az szabadtsa fog megvalsulni.
sa. 14,28–32. A filiszteusokat is utolri az tlet.
A bot eltrse Tiglat-pilezer hallt jelenti, 727. Ezutn a palesztinai llamok megprbltk lerzni az asszr igt. Szria s a filiszteusok szvetkeztek. Ksbb, az asszr-bart hz halla utn (724) Jdt is be akartk vonni a szvetsgbe. Hizkijj kirly csatlakozik hozzjuk, sais intelme ellenre. De az tlet nem marad el: V. Salmanassar rvid uralma utn Sargon, a „repl srkny” kerlt a trnra, s leverte a filiszteusokat, 711. Jajgat a „kapu” (pars pro toto: a vros, amelynek kapujban a polgrok sszegylnek a kzgyek intzsre). Azrt hangzik jajkilts a vrosban, mert mr kzelednek szak fell a fstoszlopok, ltszanak az asszr sereg rtzei, g fel szll a flperzselt vrosok fstje. sais azt tancsolja, hogy a filiszteusok Jeruzslembe kldtt kveteinek nemet kell mondani, 32. v. Az zenet ugyanaz, ami a szr-efraimi hbor idejn volt: az rban kell hinni, 7:9. Benne (ti. az rban, a 32. v.-ben masculinum olvasand a holt-tengeri szvegek szerint is) tallnak oltalomra npe alzatosai. Ez azt jelenti, hogy nem az egsz np fog megmeneklni, hanem csak azok, akik Istenben bznak.
sa. XV. RSZ
Bevezets. A mbiak ellensgesen fogadtk a honfoglal Izrelt Num 22–24. Dvid meghdoltatta ket 2Sm 8:2; de Ahb halla utn jbl nllkk lettek. Mesa mbi kirly emlkoszlopt 1868-ban trtk fel az satsok. A felirat Izrel legyzsvel dicsekszik, 2Kir 3:26.27. II. Jerobom jra Izrelhez csatolta Mb orszgt, de 734 utn megsznik Izrel uralma Mb fltt. Asszria 717 utn az arabok ellen indtott hborban tvonulsi terletnek hasznlta az orszgot, majd amikor a mbiak belptek az asddi szvetsgbe, megtorl hadjratot indtott ellenk s feldlta orszgukat, 713. Mb ksbb az arab trzsek tmadsai folytn 650-ben elvesztette hatalmt s nllsgt. Jda buksakor krrvend volt, s ez mg jobban elmlytette a rgi ellensgeskedst, Ez 25:8–11. Josephus azt rja, hogy Jda buksa utn t vvel Nebukadneccar leigzta a mbiakat s az ammniakat is. A babiloni fogsg utn mr bartibb lett a kapcsolat, ezt tkrzi Ruth knyve.
A 15–16. fejezet megrtsnl abbl indulunk ki, hogy a kltemnyt 15:1 massz’-nak, (fenyeget) jvendlsnek mondja. Sok zavar szrmazott ui. abbl, hogy panaszneknek, a bellott pusztuls rajznak, illetve trtnetnek gondoltk a 15–16. fejezetet. Eszerint a kt fejezet a mbi kvetek ltal elmondott panasznek, s ehhez fzdik krsk is: Fogadjatok be bennnket, nlatok ers kirly uralkodik (Js? Hizkijj?), 16:1–5. Msok szerint mr 16:5-tl kezdve Izrel elutast vlasza olvashat, amelynek az a tartalma, hogy Mb szmra majd csak a Messis hoz megoldst. Most mg nincs szmra megolds, mert bns.
A kltemny keletkezsi idejre vonatkozlag is tbb elmlet szletett. 16:13–14 alapjn arra is gondoltak, hogy sais egy rgi prfcit hasznl fel. Msrszt azt is megllaptottk, hogy a stlus nem saisi: nehzkes, tele van ismtlsekkel, st taln mbi tjszlst is mutat. Megtallhat a kltemny Jer 48. fejezetben is, de ott ksbbi fogalmazsban, s ott hinyzik belle az, ami itt a legjellemzbb: a rszvt gondolata. Helyette krrm, st gny tallhat.
Leghelyesebb teht, ha nem panaszneknek, hanem valdi jvendlsnek tartjuk az egszet. A ltnok lelki szemeivel ltja Mb pusztulst. Igazi prftai vons az, hogy rszvttel szl, s hogy Mb szmra is a Messis jveteltl vrja a megoldst.
sa. 15,1–9. Jvendls Mb pusztulsrl.
Az szakkeletrl betr ellensg igen gyorsan elpuszttja a kt legersebb vrost. Ar-Mb a mai Rabba, Mb fvrosa, az Arnn-pataktl dlre, 20 km tvolsgra. Kir-Mb azonos Kir-Hareszettel s Kir-Heresszel, 16:7.11. Ez a mai Kerak, Rabbtl dlre, 14 km tvolsgra. Sokan ezt tartjk fvrosnak. Dibn, a szjtk kedvrt Dmn (dm „vr”), Mesa kirly idejn fvros volt, az Arnn-pataktl szakra van, 6 km tvolsgban. – Az ellensggel szemben nincs segtsg. Mg az imdsg sem segt 16:12; hiszen a blvnyok nem tudnak segteni, tehetetlenek. A fej s szakll megnyrsa s a zskruha (ktnyszer alsruha) viselse a gysz jele. A mbi vrosokbl dl fel menekl a lakossg, Cr s Egla(im) fel. Az ellensg betmi a Nimrim-forrst (ma en-numera), ezrt minden elszrad. A Pusztk patakja a Holt-tenger legdlibb rszn van. Ide viszik a mbiak megmaradt javaikat. A dlen fekv Egla(im)tl az szakon lev Ber-limig hangzik a jajgats. Az elhullottak vre megtlti a patakokat. A szenvedst a vadllatok elszaporodsa is fokozza.
sa. XVI. RSZ
sa. 16,1–5. A mbiak Jeruzslemben keresnek menedket.
A mbiak a mltban is fizettek juhokat Izrelnek, 2Kir 3:4. A ltnok arra szltja fel ket, hogy most is kldjenek hdol ajndkot Jeruzslembe. Hiszen Mb orszga feldlt madrfszekhez hasonlt. gy gylekezik a np az Arnn-patak gzlinl, mint a vndormadarak. Jdnak pedig az a feladat jut, hogy menedket adjon a mbiaknak. Az rnyk az oltalom jelkpe. A 4., 5. v. messisi jvendlst tartalmaz. Hamarosan megvalsul a Messis uralkodsa. Az a trvny s igazsg, amit a Messis megvalst, irgalmas igazsg lesz, amely flemeli a gyngket s szegnyeket, st a npeknek is szl, zs 2:2–4; 9:1–6; 11:1–9. Ha azonban a Messis irgalmas, ez azt jelenti, hogy Isten npnek mr a jelenben is feladata az irgalmassg. A prfcia az jszvetsgre mutat: Mt 5:7; Lk 10:30–37; Jak 2:13. Abban az rtelemben is Krisztushoz vezet ez a jvendls, hogy a vilg vilgossga, aki minden np szmra „vilgossgot” hoz.
sa. 16,6–12. Mb bne.
Mb megvetette Izrelt s Izrel Istent. Ezrt ri utol a bntets. Elpusztul a gazdag orszg, amely tele volt szlskertekkel. A prselt szl kedvelt eledel volt, utazs alkalmval s ldozati lakomkon is fogyasztottk. Mbnak borbl kivitele is volt, ms orszgokba is szlltott bort, 8. v. A klt gy siratja az orszg pusztulst, mintha maga is Jazrbl szrmazott volna. Maga is megretten az ellensg harci kiltstl, mely elnyomja a szretelk vidm kiltst. A prftai lelk ltnok igaz rszvttel gondol Mb pusztulsra. Hiba „fradozik” Mb npe az ldozhalmokon (ldozatokkal s taln nsanyargatssal is 1Kir 18:28), ez sem menti meg a pusztulstl. A blvny (Kms) tehetetlen.
sa. 16,13–14. j prfcia Mb ellen.
Ez a przban rt jvendls nem az 1–5. versekben lev gretekhez kapcsoldik, hanem a 6–12. versekben lev gondolatokat folytatja. A sorok kztt azt lehet kiolvasni, hogy Mb npe nem trt meg, nem hdolt meg Izrel Istene eltt. Ezrt hrom ven bell utolri az tlet. A hrom v taln a zsoldosok (nem napszmosok) szerzdsnek az idtartama volt. A pusztuls azonban nem lesz teljes: lesz maradk, ppengy, mint Izrelben, zs 6:13. Ez azt mutatja, hogy Isten nem szemlyvlogat sem az tlet, sem a kegyelem gyakorlsban. A kegyelem ajtaja a pognyok szmra is nyitva van.
sa. XVII. RSZ
sa. 17,1–6. Szria Efraimmal egytt bukik el.
Ez a jvendls olyan korban keletkezett, amelyben Szria mr szvetsgre lpett Efraimmal (Izrellel), de Jdt mg nem fenyegette. Teht a szr-efraimi hbort megelz idkre, 735–734-re kell gondolnunk. A prfta elre ltja, hogy Szria el fog bukni. Aror a Jordnon tli terleten fekszik, Szriban nincs ilyen nev vros, ezrt helyette vagy az „arm” szt, vagy a „vrosai” szt olvassk. Damaszkusz nem pusztult el teljesen, csak hatalmt s nllsgt vesztette el 732-ben. Sorsban osztozott Izrel is: odalett „dicssge”, elvesztette erdjeit, katonai hatalmt (v. Rad). A 4. v.-ben a kvr ember lesovnyodsa azt fejezi ki, hogy Izrel elveszti nagy s gazdag terleteit. Az 5:6. v.-ben vltozik a kp. Az arat Asszrit jelenti. Ez az arat azon igyekszik, hogy mindent learasson, nem gy, mint Izrelben szoks volt: itt ugyanis hagytak a mezn a kalszokat gyjt szegnyeknek is, Lev 19:9.10. Ugyanez volt a szoks az olajbogyk leszedsnl is. De az asszr hdtk bottal verik majd le azt, amit nem rnek el kzzel, legfeljebb tvedsbl maradhat nhny szem a fa tetejn. Kpek nlkl szlva, a pusztts nagysgn van itt a hangsly, nem pedig azon, hogy mgiscsak lesz maradk. Efraimot (Izrelt) nem tudja majd megmenteni Szria, hanem csak magval rntja a pusztulsba.
sa. 17,7–8. Isten az tlet ltal megtrshez vezeti npt.
Ez a rvid przai szakasz ksbbi eredet, de sais prfta tantsnak az alapjn ll. „Azon a napon”, a messisi idben, a np vgre Alkotjra fog tekinteni s Benne fog bzni, nem pedig emberkz alkotta blvnyokban. Az itt emltett blvnyfk Astarte istenn szimblumai voltak. A hammnm sz illatldozati oltrokat jelent. A rgebbi rsmagyarzk mg az egyiptomi napisten tiszteletnek az eszkzeire, esetleg olyan vdistenre gondoltak, akinek a jelkpei az oltrokon lev szarvszer oszlopok.
Isten elri cljt, megnyeri npe szvt. Hiszen a messisi kor a prftai tants szerint nemcsak a teremtett vilg megvltozsval jr egytt, hanem magval hozza az emberek bels megvltozst is. Akik ebben hisznek, azok mr a jelenben is igyekeznek erre a bels megvltozsra.
sa. 17,9–11. Megcsal a blvny.
Ez a jvendls Jer 7:16–20-hoz s Ez 8. fejezethez hasonl llapotokat tkrz. Jeruzslemben a szriai Adonis (mellkneve: a „kedves”) tiszteletre ltetnek kerteket: ednyekbe s kosarakba gyorsan nyl s hervad virgokat ltettek, melyek az istensg hallt s feltmadst jelkpeztk. Egyttal mgikus ert tulajdontottak nekik a fld megtermkenytsben. Amilyen gyorsan nylnak s hervadnak az Adonis-kertek, olyan gyorsan tnik el azoknak a remnysge is, akik a blvnyban bznak. Emiatt pusztulnak el Jda ers vrosai, s Isten npn az emriak s hivviek sorsa teljesedik be, akiket a honfoglalskor elztt Isten Izrel ell (a 9. v.-ben a LXX alapjn hivviek s emriak olvasand).
sa. 17,12–14. Az r szava csodlatosan megszabadt.
Sokig Jeruzslem ostromra vonatkoztattk az rsmagyarzk ezeket a szavakat. 701-ben hirtelen, egyetlen jszaka folyamn jtt el a szabaduls Jeruzslem szmra, 37:36. De ksi eredet eschatologikus jvendlsnek is tartottk ezt az igeszakaszt. Legjabban pedig si jeruzslemi hagyomnynak tartjk (v. Rad), amely a Sion-nekek krbe tartozik, Zsolt 46; 48; 76. sais is tantott arrl, hogy a pognyok egyttesen indtanak majd tmadst Jeruzslem ellen, 29:1–8. Mindezeken a helyeken hirtelen, vratlan szabadtsrl olvasunk, amely a legnagyobb veszly idejn, az utols rban kvetkezik be. A mai bibliaolvas ember nemcsak eschatologiai remnysget tanul ebbl az Igbl, hanem tantst is az r szava erejrl, Zsolt 29; 104:7; Jer 23:29; Mt 8:26. Ez a hatalmas sz az, amely Isten npnek szabadulst hoz.
sa. XVIII. RSZ
sa. 18,1–6. Isten meghistja Egyiptom tervt.
Egyiptom dli rszt Ksnak nevezi a Biblia. A Nlus dli folysnl, a Fehr s Kk Nlus vidkn lev orszg ez, a mai Etipia s Nbia. Itt klti nyelven a szrnyas tcskk orszgrl beszl a prfta a sok rovar (csecselgy) miatt. 715-ben a dl-egyiptomi Sabako kerlt egsz Egyiptom trnjra. Hamarosan kveteket kldtt Jeruzslembe, hogy Jdt asszrellenes szvetsg tagjv tegye. A kvetek knny, papirusznd-ktegekbl kszlt tutajokon utaztak. Br sais udvariasan s elismerleg beszl rluk, szlas termet s fnyes arc embereknek mondja ket (olajjal kentk be magukat), mgis hatrozottan elutastja javaslatukat. Tud erejkrl s gyessgkrl, mellyel hatalomra jutottak, flelmesnek mondja Egyiptomot „kzetben s tvolban” (msok ezt a kifejezst idi rtelemben fordtjk: „ezeltt s ezutn”), mgis gy ltja, hogy vllalkozsuk sikertelen lesz.
Az r egyelre nyugodtan, csendesen vr. Az Isten erejt s fensgt fejezi ki a 4. v.; amelyben a (nap) vilgossga „felett” lev izz csillogsrl van sz. Az kori keleti npek elkpzelse szerint itt van a mennyei lnyek lakhelye (Duhm). A verssor prhuzamos felbl megtudjuk, hogy a magasan szll harmatfelhkre kell gondolni, amelyeken megcsillan a nap fnye (Procksch). Innen a vakt fnyessgbl tekint le Isten. A harmat a Bibliban ltalban Isten csodlatos gondviselst jelkpezi: Palesztinban harmat nlkl elszradna a nvnyzet. Itt a gondvisels gondolatn tl Istennek a trtnelmet irnyt hatalmrl van sz. Ahogyan a hsg s a harmat egytt nveli a gabont az aratsig, gy kvetkezik el Isten „aratsa” is. Majd a gabonaarats kpt elhagyva, a szlszretrl kezd beszlni a prfta. Arrl beszl, hogy Isten metszkst vesz kezbe. Ez a metszks Asszria, 7:20; a szl pedig a lzad Egyiptom s szvetsgesei. Asszria le fogja verni a lzadst. Olyan nagy lesz a pusztts, hogy a levgott szlvesszk kztt tanyt vernek a ragadoz madarak s vadllatok. A kp az asszr sereg ltal elejtett emberek holttesteit jelenti. Olyan nagy szmban hevernek majd temetetlenl, hogy egsz ven t lakmrozhatnak bellk a keselyk s a saklok.
Az rsmagyarzk egy rsze azt gondolja, hogy a jvendls Asszria ellen irnyul, azt „vgja le” az r, s ezrt a fejezet elejn ll „jaj” nem fenyeget jelleg, hanem csak a figyelem felkeltsre val. Ez a magyarzat azonban erltetett. sais Isten eszkznek tartotta Asszrit, nem bzott az ellene sztt sszeeskvsekben, fleg Egyiptom segtsgben, st hirdette Egyiptom bukst. Ezt a kvetkez fejezet is bizonytja. gy 18:1–6 jl beleillik sais igehirdetsbe. Az igeszakasz rtelme: ne kssenek szvetsget Jeruzslem vezeti a lzadkkal, mert nem csupn Asszrival talljk szemben magukat, hanem mindenekfelett az rral. Isten mg nyugodtan vr, de aratsa rik mr, Mt 9:37–38; Jn 4:35.
sa. 18,7. Egyiptom megtrse.
Ez a vers egy ismeretlen prfta jvendlse arrl, hogy a messisi idben Egyiptom is meg fog trni Istenhez, Zsolt 87:4; Jel 21:26. Ez a jvendls sais kora utn, jabb isteni kijelents alapjn keletkezett (v. Rad).
sa. XIX. RSZ
A fejezet kt rszre oszlik: 1–15. v. s 16–24. v. Az els rsz verses formban maradt rnk, a msodik przban. A klti rsz korbbi. Elg jl elhelyezhet sais prfta korban s gondolatvilgban, br stlusa nem mindenben egyezik meg a prftval. A msodik, przban rt rsz sokkal ksbbi, a fogsg utni korbl val, ennek a kornak az eschatologiai gondolatait tkrzi: a rgi ellensgek kibklnek, Isten uralma a pognyokra is kiterjed.
sa. 19,1–15. Jvendls Egyiptom buksrl.
Az r otthagyja mennyei palotjt s gyors felhn, mint valami harci kocsin vonul be Egyiptomba, Zsolt 18:11; 104:3. Megjelenst elszr Egyiptom istenei veszik szre. Elssorban ellenk folyik a harc. Ijedsgk az igaz Isten hatalmt mutatja. Msodsorban az emberek gondolatvilga, lelklete rzi meg Isten sjt kezt. Az mve az a testvrharc, amely Egyiptomban keletkezik. Az egyiptomi vrosoknak kln kirlyai voltak. Ezeknek a torzsalkodsai az etip Piankhi trnrajutsval rtek vget, 721. Taln utdja, Sabako (714) a 4. v.-ben emltett kemny r (pluralis majestatis). Msok Sargon asszr kirlyra gondolnak, aki 711-ben leverte a palesztinai kisllamok asddi flkelst s Egyiptomot is fenyegette. Az 5–10. v. arrl a termszeti csapsrl beszl, amely az ellensges puszttst ksri. A Nlus (a „tenger”) biztostja Egyiptom jltt. Ha az rads elmarad, a vz ihatatlann vlik, a nvnyeket rovarok lepik el (6. v.: eltetvesedik a nd s ss). Az rterlet hordalk-iszapja kiszrad s port elfjja a szl, 7. v. A vets is semmiv vlik. De megsznik a halszat s az ipar is. Megll a hres egyiptomi vszonkszts, mert nem terem len. A 10. v. vge ktflekppen rthet: a „napszmosok” sz is j rtelmet ad, de mskppen pontozva (skr, LXX: zython) srfzst jelent. Ez is fontos iparg volt Egyiptomban. Br az 5–10. v.-et sokan ksbbinek tartjk, tartalmi szempontbl jl beleilleszkednek a fejezetbe: az isteneket r veresghez s a politikai-trtnelmi megalztatshoz termszeti csaps is jrul.
A 11–15. v. bvebben kifejti azt a gondolatot, amelyet a 3. v. mr rintett: Egyiptom hres blcsessge csdt mond az rral szemben. A fra tancsadi hiba dicsekszenek azzal a blcsessggel, amelyet Can (Tanisz) s Nf (Memfisz) vrosban, a hajdani kirlyok szkhelyein, rztt a papi hagyomny. A blcsek maguk is rgi uralkodk leszrmazottai s udvari tancsadk voltak (Procksch). A 11. v. hajdani kirlyok fiainak mondja ket. A papok nemcsak szbeli hagyomnyok formjban riztk a rgi nemzedkek blcsessgt, hanem rsos formban is. Az egyes gyjtemnyek rgi kirlyok nevt viseltk (Fohrer). Azonban az r blcsessge fellmlja az emberekt. A vezrek, a „trzsek szegeletkvei” (a zsid nyelv trzseknek mondja a tartomnyokat, nomosokat is) csdt vallanak. Az r beljk nttte a „tmolygs lelkt”, 14. v. (A pluralis a sz jelentst fokozza.) Az r haragja olyan tehetetlenn teszi ket, mint a rszeg, 28:7; 29:10; 37:7; 1Kir 22:19kk. Isten teht nem csupn Egyiptom blvnyait gyzi le, nemcsak a trtnelem s a termszet eri engedelmeskednek neki, hanem megmutatkozik hatalma a bns, ggs emberszvek felett is. – Hasonl jvendlst olvasunk Egyiptom ellen Ez 30. fejezetben is.
sa. 19,16–24. Egyiptom s Asszria az r npv vlik.
Br a 16–17. v. mr przban van, tartalmi szempontbl jl illik az elz versekhez. Az r „mutatja fel” Egyiptomot, mint „felmutatott ldozatot”, Ex 29:24–26; Lev 7:30; 8:27–29; felldozza haragja oltrn. Mivel az r a Sion-hegyrl jn, Jda orszgnak mg az emltse is rettegst okoz Egyiptomban. Az eschatologikus vradalmaknak nemzeti formja ez. Mgis igen lnyeges vonsa az igeszakasznak, hogy nem a np erejrl beszl, hanem az r erejrl. A 18. v.-ben emltett t vros kerek szm. Jer 44:1.15.-bl tudjuk, hogy a babilni fogsg idejtl kezdve npes zsid teleplsek voltak Egyiptomban. Az n. elefantinei papiruszok a Dl-egyiptomban lt zsidk letrl tudstanak. Itt 525-ben mr templom llt. Ksbb, amikor Onias fpap a szrek ell Egyiptomba meneklt, Leontopolisban megptette a jeruzslemi templom mst 170-ben. A Jzus Krisztus korban lt Philo egymillira becsli az Egyiptomban l zsidk szmt. Ez bizonyra tlzs, de mgis igaz belle annyi, hogy Egyiptomban volt az kor legnpesebb zsid diasporja. Az egyiptomi zsidk grgl beszltek, itt keletkezett a Septuaginta, az szvetsg grg fordtsa is. Ha teht a 18. v. mgis azt mondja, hogy az t zsid vrosban knani nyelven beszlnek, ez a nemzeti rzs s a vallsossg magas fokt jelenti. Az, hogy az rra esksznek, Deut 10:20; azt jelenti, hogy az rban bznak s egyedl t ismerik el Istenknek. Bizonyra nemcsak magukra a zsidkra vonatkozik ez, hanem voltak Egyiptomban prozelitk is, akiket vonzott a zsidk tiszta hite s hozzjuk csatlakoztak. A 18. v.-ben emltett „Pusztuls vrosa” Ir-hahrsz (15 kzirat alapjn), a „Nap vrosa”, On = Heliopolis.
A 19. v. olyan, mintha nem ismern a kultusz centralizcijt, a deuteronomiumi reformot, Deut 16:5kk. De az is lehet, hogy a megvltozott letkrlmnyek miatt nem tartottk kteleznek ezt a trvnyt. A vers tudst arrl is, hogy Egyiptom szakkeleti hatrn oszlop hirdette az r uralmt.
Az Egyiptomban l zsidk imjt gy fogja meghallgatni az r, mint valamikor, a brk korban, Br 3:9–15; 6:7kk. Egyiptom az ott l zsidk rvn meg fogja ismerni s imdni fogja az Urat. Az r pedig gy bnik majd velk, mint sajt npvel: ha meg is fenyti ket, ezt csak azrt teszi, hogy trjenek meg. Meg fog trni a msik rgi ellensg, Asszria is. Az a rgi karavnt s hadit, amely Egyiptombl Palesztinn t Asszriba vezetett, zarndoktt vlik. Jeruzslemen beteljesedik az brahmnak szl gret: ldss vlik, Gen 12:2.3. Egyiptom s Asszria Isten npv vlik, Izrel pedig olyan lesz kzttk, mint az elsszltt, aki ketts rksget kap, Deut 21:17; 2Kir 2:9.
|