//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- PRFTAI KNYVEK zsais prfta knyvtl
Malakis knyvig
- PRFTAI KNYVEK zsais prfta knyvtl
Malakis knyvig
: 01 - 08 rszek magyarzata

01 - 08 rszek magyarzata


zsais I. RSZ sa. 1,1–9. Izrel bne s bntetse.

Az 1. versben nem maga sais szmol be a sajt mkdsi idejrl, hanem az az ismeretlen gyjt, aki sais knyvt, valsznleg mind a 66 fejezetet elrendezte. Az itt emltett kirlyok uralkodsi ideje: Uzzijja 772–735, Jtm, mint trsuralkod 748–735, Jtm 735–733, hz 733–724, Hizkijj 724–696. Az els fejezet sais mkdsnek a vgrl val. Beteljesedett az az tlet, amelytl sais oly sokszor vta npt. Az orszg 701-ben elpusztult, 2Kir 18–20. De nincs mg vge annak a pernek, amelyet Isten folytat npvel. Az eget s a fldet hvja tannak a prfta ebben a perben, Deut 30:19; 31:28; 32:1; Mik 6:1.2. Amit Isten tesz npvel, az az egsz vilgra is tartozik (Eichrodt). Isten hltlansggal vdolja npt: fellzadtak ellene, atyjuk ellen. Isten atyasgrl a Biblia nem gy tant, mint az kori Kelet pogny vallsai. Ezek testi rtelemben gondoltk atynak, elssorban a kirly apjnak az istensget. Amikor azonban a Biblia Istenrl, mint Atyrl beszl, akkor az kivlaszt kegyelmre kell gondolnunk, mellyel fiv fogadta npt, Ex 4:22; Deut 14:1.2; Hs 11:1; Mal 2:10; Rm 8:14; Gal 4:5; 1Jn 3:1. Megszabadtotta Egyiptombl, hazt adott neki, nll npp tette, nvelte s emelte. Joggal vrt nptl ragaszkodst s bizalmat. A np azonban elhagyta Istent! St mg az llatnl is mlyebbre sllyedt Izrel: hiszen az llat ismeri gazdjt, tudja, ki visel r gondot, Izrel pedig nem „ismeri” Istent, nincs kzssge vele.

Slyos kvetkezmnyekkel jr Isten elhagysa, a szvetsg megszegse. Olyann vlt a np, mint a megvert rabszolga, akinek a testn nincs mr p hely, mindentt sebek, tsek nyomai bortjk. Az 5–6. versben lev szenved igk Istenre mutatnak. Nem Asszrival volt dolga Izrelnek elssorban, hanem Istennel. verte meg Izrelt, ezrt az egyetlen, aki be is tudn ktzni, meg is tudn gygytani a sebeket, Ex 15:26. De nem teszi, hiszen a np nem trt meg a bntets idejn, st mg jobban „elhajolt”, 5. v. Tovbbi s mg slyosabb tletet rdemel!

A 7–9. versek hsgesen trjk elnk azt a helyzetet, amelyben Jeruzslem Szanhrib hadjrata utn volt. Szanhrib 46 erdtett vros s szmos falu elfoglalsrl, 200 150 ember s rengeteg llat elhurcolsrl adott hrt. Ezenfell az orszg nagy rsze a filiszteusok lett. Jeruzslem egymaga meneklt meg a pusztulstl. Olyan magnyos maradt, mint „lombstor a szlben”. Az ilyen kezdetleges lombstor csak ngy rdra helyezett gallyakbl llt. Gymlcsrs idejn hasznltk, mint rkunyht. Ilyen bizonytalan s ideiglenes lett Jeruzslem helyzete! Ha tovbbra is bnben marad, teljes pusztuls fenyegeti. De mr az is nagy csoda s kegyelem, hogy ennyi is megmaradt, s nem jrt gy Jeruzslem, mint Sodoma s Gomora, Gen 19. A prfta nem lzad Isten ellen az tlet idejn, hanem hlt ad Istennek, aki „maradkot” hagyott npbl. A maradk gondolata sais prfcijnak az egyik alapgondolata, 7:22; 10:21. Krds, hogy a megmaradt np megbecsli-e azt a kegyelmet, amit kapott, s megtr-e vgre? Mert ha nem, akkor jabb s mg slyosabb tlet kvetkezik.

sa. 1,10–17. A helytelen s a helyes istentisztelet.

Ebben a nehz helyzetben Isten kijelentst (igt) s tantst (trh-t) ad a npnek. A trh sz nemcsak trvnyt jelent, hanem azt az zenetet is, amelyet Isten egy-egy helyzetben ad. Isten szava meglep, szinte megbotrnkoztat: Nem kell az ldozat! Zsolt 40:7; 50:7–15; Jer 7:21–23; Hs 6:6; m 5:21–27. Pedig a np ppen az ldozatokkal akarta Isten haragjt kiengesztelni. Azt gondoltk, ez az tja annak, hogy sorsuk jra forduljon. Tmegesen mentek a templomba. A prfta az ldozatok egsz sorrl beszl: gldozatrl, mely teljes egszben az oltrra kerl, vresldozatrl, amely csak rszben kerl az oltrra, rszben az ldozati lakomn rszt vevk fogyasztjk el, beszl vrrl, amely engesztelst szerez Lev 17:11; Zsid 9:22; az ldozati llat kvrjrl, amely Isten rsze Lev 3:16.17; 7:23–25 s illatldozatrl, amely az telldozathoz tartozik, mint emlkeztet Lev 2:1–2.16; 6:8. De mg ennl is kemnyebb beszd az, hogy a templom ltogatsa sem kedves Istennek. nem kvnja, hogy Jeruzslem npe „megjelenjk Eltte”. A szveg Isten orcjnak a megltsrl beszl, ami az szvetsgi kegyesek legfbb vgya volt Zsolt 11:7; 17:15; 27:4; 42:3. Most azonban elutastja Isten mg az imdsgot is! A kezek felemelse s kiterjesztse az imdsg mozdulata volt. De Isten nem tekint kegyesen npre, Num 6:26; hanem „eltakarja a szemt”, annak jell, hogy nem hallgatja meg az imdsgot.

Ennek az az oka, hogy Jeruzslem npe mg az tlet alatt sem trt meg bneibl. Az imdkozk kezhez kiontott vr tapad! Nem maga az istentiszteleti sszejvetel, az ldozat s az imdsg bn teht, hanem az a kpmutat s felsznes vallsossg, amely csak a templomban tiszteli Istent, a mindennapi letben azonban nem teljesti az akaratt. A prfta a mindennapi let tisztasgrt harcol: azrt, hogy ne legyen tbb elnyoms s erszak, hanem rvnyesljn az igazsg, az zvegyek s rvk joga. Ha Jeruzslem nem akar egszen Sodoma s Gomora sorsra jutni, meg kell trnie bneibl. Ez az let s megmarads egyetlen tja.

sa. 1,18–31. Isten megtiszttja npt.

A np nem fogadta el az igehirdetst, hanem vitba szllt a prftval. A np vlemnyt a 18. v. msodik felbl ismerhetjk meg. A bnbocst Istenre hivatkoztak s azt remltk, hogy Isten kegyelmbl megint minden jra fog fordulni. De Isten azt feleli a npnek, hogy megtrs s engedelmessg nlkl nincs jobb sors, nincs kegyelem, csak tovbbi s mg slyosabb tlet vrhat. A npnek vlasztania kell: vagy engedelmeskedik Istennek s akkor „eszi az orszg javait”, vagy nem engedelmeskedik s akkor t „eszi meg a fegyver”.

A kvetkez versekben Dvid idejre gondol a prfta. Akkor mg igazsg „hlt” Jeruzslemben, igazak voltak a vezetk: a brk s tancsosok, 26. v. De ez mr a mlt. Megromlott a vros, a vezetk nem a gyengk s szegnyek jogait vdelmezik, csak sajt hasznukat keresik. Amint a gabonbl kszlt srt (22. v.) meg lehet hamistani vzzel, gy hamistottk meg k is az rvk s zvegyek jogt azzal, hogy megvesztegethetk voltak. Isten azonban a gyengk prtjn ll! Ex 22:21.22; Deut 10:18; Jer 7:6. Sajt ellensgeinek tartja azokat, akik a vdteleneket kiforgatjk jogaikbl, 24. v. Isten azrt viszi az tlet kohjba npt, hogy Jeruzslem jbl igaz vros legyen. Akik megtrnek, azok majd visszatrhetnek Jeruzslembe. A megtrst s visszatrst a hberben ugyanaz a sz fejezi ki. A kett sszetartozik. A visszatrtek kztt, akiket Isten megvltott, igazsg fog uralkodni. De nemcsak a jogrend ll helyre, hanem az igazi istentisztelet is. Vgkppen megsznik a „parznasg”, 21. v., a blvnyimds. Elpusztulnak a „szent” fk s kertek, a blvnyimds helyei. Az elhervadt lomb fa s a vz nlkl val kert azt jelenti, hogy senki sem fog tbb blvnyokban bzni. Elpusztulnak a hatalmaskodk is. (A „hatalmas” sz kollektv egyes szmban ll, valamennyi hatalmaskodt jelenti.) Sajt bneik viszik pusztulsba ket. Ez olyan elkerlhetetlen s olyan biztos, mint az, hogy a taplt meggyjtja a szikra.

sa. II. RSZ sa. 2,1–5. A npek megtrnek Istenhez. Megvalsul a bke.

Az j cmfelirat arra mutat, hogy itt sais beszdeinek egy msik gyjtemnye kvetkezik. A 2–4. vers megtallhat Mik 4:1–4-ben is. A jvendls valsznleg nem szrmazik sem saistl, sem Mikestl, hanem mindkettjknl idzet. Rgi s kzismert jvendlssel van dolgunk, amelyet a prfta idszernek tartott s elmondott a maga kortrsainak.

Az utols napok a messisi korszakot jelentik, Gen 49:1; Num 24:14; Jer 23:20. Ez az id az j teremts kora lesz, 2Pt 3:13. Megvltozik a teremtett vilg. A Sion-hegy, amelyen az r temploma plt, a legmagasabb lesz a hegyek kztt, Zak 14:10. Oda fognak zarndokolni a npek, mert megrtik majd, hogy csak az r tud trh-t, tantst adni, 1:10. Egyedl kpes arra, hogy „tljen a npek kztt”, megoldja az emberi egyttls krdseit. A jvendls azt is megmondja, hogy mifle megoldst ksztett Isten. Az Istentl jv megolds: a bke. Feleslegess vlnak a fegyverek. A drga vasat, amelybl mg kevs volt a prfta idejn, nem fegyverek gyrtsra fogjk hasznlni, hanem a bks fldmvel lethez szksges szerszmokk kovcsoljk. gy valsul meg Isten eredeti terve: az ember Isten uralkodtrsa, Isten uralmnak a megvalstja lesz a fldn, Gen 1:26.28; Zsolt 8:5–10. Ebbl a sokat s sokszor idzett jvendlsbl megtudjuk, hogy a hbor nem Isten akarata, hanem az Istentl elszakadt bns emberek mve. Az 5. v. a jelenre vonatkozlag is levonja a kvetkeztetst: Jkb hznak mr most is az „r vilgossgban” kell jrnia: Isten tantsra kell figyelnie s a bkessgen kell munklkodnia, Mt 5:9.

sa. 2,6–22. Isten megtli npe kevlysgt s blvnyimdst. Jn az r napja.

Ez a jvendls sais mkdsnek az elejrl val, abbl az idbl, amikor mg gazdag s ers volt az orszg (735 eltt). De a prfta mr ltja az tlet kzeledst. Isten mr „elhagyta” npt. A mlt id itt prftai jvendlst fejez ki: a prfta bizonyos abban, hogy Isten megbnteti npt. A np f bne az, hogy tvette a knaniak vallst, amely tele volt varzslssal, jslssal, halottidzssel s klnbz babonkkal, 8:19. Isten mindezt a legszigorbban megtiltotta npnek, Ex 22:17; Deut 18:9–14. A 6. v. vgt a rgebbi rsmagyarzk gy rtettk, hogy a np politikai szvetsgeket kt az idegenekkel, ezt jelenten a kzfogs. Az jabbak szerint (Herntrich) a kzfogs a gazdasgi s kereskedelmi let velejrja, teht az orszg tele van idegenekkel, tvette Izrel az egsz knani letformt. Meggazdagodott s megersdtt Izrel, hadseregt harci szekerekkel s paripkkal ltta el, vrakat ptett. Bszke lett Izrel, bzott a sajt erejben. St azt kpzelte a np, hogy a vagyon a blvnyoktl szrmazik, Hs 2:7. A blvnyokat sais megvetleg „istenkknek” (sz szerint: semmisgeknek) nevezi. Lekicsinylleg mondja, hogy a blvnyt sajt kezvel kszti az ember, 8. v.; Ex 32; zs 44:9–20. Isten az elbizakodottsgot s blvnyimdst nem bocstja meg, hanem megalzza npt: a prfta gnyosan szltja fel a kevlyeket, hogy rejtzzenek sziklabarlangokba az tl Isten ell, 9–10. v. Hiszen elle nem lehet elrejtzni, tlete ell nem meneklhetnek meg a bnsk, Gen 3:8; m 9:2–4.

Az r napjt gy kpzeltk el Izrelben, hogy az a pognyoknak pusztulst, Izrelnek pedig dicssget hoz. De a prftk azt hirdettk, hogy az r napjtl Izrelben is flnik kell a bnsknek. A Libnon-hegy cdrusfi s a Bsn-hegy tlgyfi itt a bszkesget jelkpezik. Kln is emlti itt a prfta a bszkesg okait: a tornyokat s kfalakat, amelyek az erdkhz tartoztak, 2Krn 26:6–10. De nemcsak erdtett vrosai miatt bizakodott el a np, hanem gazdagsga miatt is. Tengeri hajk szlltottk a drga rcet az orszgba. A tarsis-haj rcszlltsra, tvoli tengeri utakra is alkalmas hajt jelent. A rgebbi rsmagyarzk Tartessusra gondoltak, amely rgi fnciai gyarmat volt Hispnia dli rszn. Hres volt hajgyrtsrl s tengeri kereskedelmrl. – De sem az erdk, sem a tengeri hajk nem tudjk megmenteni a npet a megalztatstl. A prfta megismtli azt, amit a 10. v.-ben mondott: a megtlt emberek sziklahasadkokba fognak bjni az tl Isten ell, mint rgen az orszgba betr ellensg ell, 1Sm 13:6. Amikor Isten megjelenik, nemcsak a blvnyimdkat ri utol az tlet, hanem magukat a blvnyokat is. Az emberek el fogjk dobni rtkes blvnyszobraikat, mert csak akadlyozzk ket a meneklsben. Az eldobott blvnyszobrok elhagyott, puszta helyeken hevernek majd, ahol csak vakondokok s denevrek szoktak tanyzni: romm lett vrosok trmelkei kztt.

Az tletnek azonban nemcsak rettegs s pusztuls a kvetkezmnye, hanem mindenekfelett az, hogy ezltal Isten dicssge valsul meg. t fogja mindenki magasztalni, 11.17. v. Az emberek nem fognak tbb blvnyaikban bzni, hanem istenflelem lesz a szvkben. A fejezet utols verse arra figyelmezteti Isten npt, hogy ne bzzk emberekben, mert az embernek „csak llegzet van az orrban”. Ezt Isten adta ugyan Gen 2:7; de brmikor vissza is veheti, ha akarja, Zsolt 104:29.30. Muland az ember! Ezt a gondolatot gy lehet kiegszteni, hogy egyedl Istenben kell bzni, mert rkkval.

sa. III. RSZ

sa. 3,1–15. A vezetk bne miatt elpusztul az orszg.

Ez a jvendls arrl szl, hogy milyen lesz az orszg lete a hbors pusztts utn. Megismerhetjk itt a kirly s a vezetk nlkl l orszg zrzavaros, fejetlen llapott. A vezetk hivatsa az, hogy a nemzeti let tmaszai legyenek. Az feladatuk volt gondoskodni a vros kenyerrl s vizrl. A vzellts klnsen ostrom idejn volt dnt, 7:3. A gyztes ellensg mindenekeltt az orszg vezetit hurcolja el. Az asszr birodalomnak jl ismert mdszere volt a deportls. Az elhurcolt vezetk kztt ott lesznek a kirlyi testrk, udvari prftk s tancsosok, varzslk s jvendmondk is, akik babons eszkzkkel igyekeztek megtudni s irnytani a jvendt (sorsvets, lom, halottidzs, eksztzis stb.). A rgi vezetk eltvoltsa utni zrzavarban tapasztalatlan, de forrfej s nagyhang fiatalok jutnak uralomra. Az kljog kora lesz ez, amely semmifle trvnyt vagy tekintlyt nem fog tisztelni. Az regek megvetse vagy bntalmazsa klnsen slyos bnnek szmtott, Lev 19:32. Vgre azonban maga a np fogja megunni ezt az ldatlan llapotot s vezett keres. Azt ignyli, hogy olyan ember vegye kezbe a kzgyek vezetst, akinek „van felsruhja”: olyan dszes kpenye, amelyben a femberek jrtak. A rgi vezetrtegnek az egyik tagjt veszik teht el, akit bizonyra csak azrt nem hurcolt el az ellensg, mert csaldjhoz tudott meneklni s ott visszavonultan, vidken lt. Az tapasztalatait akarjk most flhasznlni. Taln lesz az, aki majd rendet tud teremteni. De nemet mond. A mskor olyan kvnatos vezet lls most nem kell neki, megijed tle s azt mondja, hogy nem akar sebktz lenni. Ezt a kifejezst gy is magyarzzk, hogy nem akar turbnt viselni, nem akarja a vezet ember jelkpt viselni. Hiszen neki magnak s csaldjnak sincs meg a kenyere s nem is remlheti, hogy magas llsrt majd fizetst kap, amelybl meg is lehet lni. Ezeknek a szavaknak a htterben egy olyan trsadalmi rend ll, amelyben a tisztviselk nem kaptak fizetst. Ezrt csak gazdagok vllalhattak hivatalt, akik viszont sokszor honfitrsaik becsapsa rn gyaraptottk vagyonukat. De jl ltszik itt a np rk ignye is: vezetnek olyan embert kvn a np, aki a kenyrkrdst meg tudja oldani. Ezrt akartk Jzust is kirlly tenni, Jn 6:15. De azt is meglthatjuk itt, hogy Isten igazsgos tlett senki sem fordthatja el, vagy enyhtheti.

A jvendls msodik fele Isten tletnek az okt mondja el. gy azt a helyzetet trja fel, amelyben a prfta l. A vezet emberek szemrmetlen nyltsggal kvetik el a visszalseket, gy, ahogyan a Biblia Sodoma lakirl beszl, akik mg csak nem is titkoltk bns szndkukat, Gen 19:5. De ezzel nmaguknak s az egsz npnek is rtanak, hiszen az tl Isten haragjt vonjk magukra. A 10. s 11. v. a blcsessgirodalom kifejezsmdjt mutatja. Ez a kt vers mr az egyn sorst tartja szem eltt s azt tantja, hogy kinek-kinek a cselekedetei szerint fizet Isten, Pld 24:12; Prd 12:14; Jer 17:10; Mt 16:27; Rm 2:6.

A kvetkez versekben jbl a vezetk alkalmatlansgrl van sz. Gyengesgket azzal fejezi ki a prfta, hogy a kormnyzsban gyermekeknek mondja ket. Nem kpesek arra, hogy nllan s magasabb szempontok szerint vezessk a npet, hanem csak a maguk rdekre s hasznra gondolnak: asszonyok (a LXX szerint uzsorsok) irnytjk ket. Mindezt termszetesen a np snyli meg. Olyan az orszg, mint a flperzselt szl, 14. v. De Isten tovbbra is a kifosztottak, a becsapottak prtjn ll! Vdbeszdet mond a gonosz vezetk ellen, hiszen az npt „zztk ssze”. A vdbeszdre pedig feltartztathatatlanul kvetkezik az tlet, ha a bnsk meg nem trnek.

sa. 3,3:16–4:1. A hi jdai nk bntetse.

A nk bne is hozzjrul ahhoz a bels romlshoz, amelyet Isten tlettel sjt. A prfta elre ltja, mi fog trtnni azokkal a hi nkkel, akik az utcn emelt fvel, bszkn jrnak, csbt pillantsokat vetnek a frfiakra, st lbpereceik s lncaik csilingelsvel is magukra vonjk a figyelmet: a gyztes ellensg rabni lesznek! Hajukat, a szabad nk dszt, levgjk a hdtk, megalzzk ket. A 18–23. versekben felsorolt ruhadarabok s kszerek rszben dszek s luxuscikkek, rszben amulettek (pl. a homlokdsznek hasznlt napocskk s holdacskk) s talizmnok (kagylk?), amelyekhez azt a babons remnysget fztk, hogy azok tvol tarjk a gonosz szellemeket. Termszetesen a frfiaknak kellett megfizetnik mindezt a fnyzst, ez pedig a szegny np mg nagyobb elnyomshoz vezetett, m 4:1. – Az ellensg gyzelme utn polatlanok, st tvarosak lesznek a jeruzslemi nk, durva zskruhjukat ktl fogja ssze a derekukon. Hajukat, a szabadsg jelt, levgjk legyzik, homlokukra pedig blyeget stnek s rabnkknt hurcoljk el ket. De nem lesz sokkal klnb az otthon maradt nk sorsa sem. Az egsz vros zvegyasszonyhoz, vagy gyermekeitl megfosztott, gyszol desanyhoz fog hasonltani. Gyszolnak mg a kapuk is, ahol azeltt a kzgyeket intztk a frfiak, hiszen a frfiak el fognak esni a harcban! A nk pedig, minden bszkesgket flretve, „megragadjk” az els frfit, aki az tjukba kerl, s tbben is vllaljk a msodfelesg megalz szerept. Lemondanak mg arrl is, amit pedig a rabnnek is biztost a trvny, (Ex 21:10), hogy frjk eltartsa ket, s maguk gondoskodnak magukrl csak azrt, hogy jogi szempontbl tartozzanak valakihez s megszabaduljanak a gyermektelensg szgyentl.

sa. IV. RSZ

sa. 4,2–6. Jeruzslem boldogsga az tlet utn.

Ez a jvendls az utols idkrl szl. „Az r csemetje” kifejezs itt nem a Messist jelenti, hanem azt a nvnyzetet, amit az r sarjaszt. A kifejezs prhuzamban ll a vers msik felvel, ahol a fld gymlcsrl van sz. Az tlet utn paradicsomi termkenysg lesz az orszgban. Megvalsul az, amit Isten az engedelmessg jutalmaknt grt npnek Lev 26:1–13; Deut 7:12–16; 28:1–14.

De nemcsak a termszet jul meg, hanem a np bels lete is. Akiket Isten kegyelmesen letben hagy az tlet utn, azok mind „szentnek neveztetnek”, zs 62:2.12. Isten maga „nevezi”, nyilvntja ket szenteknek. Akit Isten szentnek nevez, az szent, nemcsak a sz erklcsi rtelmben, hanem magasabb rtelemben is: gy, hogy mindenestl Isten, Isten szolglatban ll. Az ilyen ember be van rva az let knyvbe, Dn 12:1; Lk 10:20; Jel 21:27. – Ehhez bnbocsnatra van szksg. A 4. vers az elz fejezethez kapcsoldva kln is emlti Jeruzslem „lenyainak”, a hi nknek a bnt, s kln a frfiakt: a „vrontst”, a szegnyek elnyomst. A bn lemossnak a gondolata az ldozati szertartsokbl szrmazik, 2Krn 4:6; Ez 40:38. Ezenfell mg „meggetsre” is szksg van. A tz az tlet jelkpe, Mt 3:12. tlet lelke s meggets lelke teht sszetartozik. A llek sz Isten hatalmt jelenti, zs 31:3. Itt mg arra is lehet gondolni, hogy a „llek” sz llegzetet s szelet jelent: Isten hatalmas „llegzete”, melyet merszen a haragv ember lihegshez hasonlt a prfta, elspri a bnsket, zs 30:28. A Llek tl, Jn 16:8–11.

A paradicsomi termkenysghez Istennel val kzssg is trsul majd. Isten jelen lesz npe letben, mint hajdan, a pusztai vndorls idejn, Ex 13:21; 40:34; Num 9:15–23. Ez azt is jelenti, hogy Isten jelenlte oltalmazza npt minden veszlytl.

Ez a jvendls ksbb keletkezett sais kornl, a fogsg utni „gylekezet” idejben, 5. v. Ez a gylekezet, amely valban slyos tletbl szabadult meg Zak 3:2; a rgi prfcik rksgt rizte s a messisi idk eljvetelt vrta.

sa. V. RSZ

sa. 5,1–7. Dal a termketlen szlrl.

Ez a dal sais prftai mkdsnek az els idejbl val, amikor mg jmdban lt az orszg. Valszn, hogy sais egy nagy szi (szreti) nnep alkalmval adta el ezt a dalt. Mintha csak a vidm nnepi hangulatot akarn fokozni, gy kezdi el dalt a prfta, vndornekesnek ltzve. nmagt a szlsgazda bartjnak mondja, Jn 3:29. A gazda mindent megtett, ami a szltermshez szksges. Felsta a fldet, megtiszttotta a kvektl, a fraszt munkval sszegyjtit kvekbl falat emelt a szlskert aljn, fll pedig lsvnyt ltetett, 5. v. A szlskertet teht hegyoldalban kell elkpzelnnk. St rtornyot is ptett a szlsgazda s borsajtt is vgott a sziklba. Nemes vesszket teleptett a szlbe, s mindezek utn joggal vrt j termst. Azonban olyasmi trtnt, ami a termszet vilgban lehetetlen: a nemes szl vadszlt termett! A kvetkezkben a dalnok magt a hallgatsgot hvja fel arra, hogy legyen dntbr ebben a klns perben: a gazdnak s a szlnek a perben. Hadd mondja ki maga a hallgatsg a neki szl tletet, mint egykor Dvid, 2Sm 12:1–12. De mg mieltt felelhetne a np, tovbb folytatja a „dalnok”: a gazda lerombolja azt a vdfalat, amelyet maga emelt. Ezzel kiszolgltatott, vdtelenn teszi szljt. A szltkket majd elhordjk tzrevalnak az emberek, az llatok pedig sszetapossk s lelegelik az egsz kertet. Nem gondozza tbb a gazda, gaz veri fel. St „parancsolok a felhknek, hogy ne adjanak r est”. Ezen a ponton mr mindenki lthatta, hogy nem kznsges szlsgazdrl van sz, hanem Istenrl. a szlsgazda, a termketlen szl Izrel, a vadszl pedig a np sok bne. „Trvnytarts” hberl majdnem gy hangzik, mint „trvnytiprs”, „igazsg” majdnem gy, mint „kilt gazsg”. A kilts az elnyomottak jajkiltst jelenti.

sais igehirdetsnek itt csak a formja ms, mint mshol, de a tartalma ugyanaz. Az, amit a gazda a szlrt tett, szpen pldzza Isten ldozatt; ajndkait s hsgt. A szl rossz termse azt jelenti, hogy a np htlen lett Istenhez s hltlan volt irnta. A bntets abbl ll, hogy Isten nem fog vdelmet nyjtani npnek. Kiszolgltatja nla ersebb npeknek, engedi, hogy azok legyzzk, kifosszk s megalzzk. A gazda nlkl nincs lehetsg a gymlcstermsre, Jn 15:5: A kemny tlethirdets mgtt is ott van Isten ment szeretete. idejben szl. Szavval akarja megtiszttani npt (Jn 15:3), hogy vja npt az tlettl, Mt 21:33–41.

Htszeres jaj a gazdagoknak.

8–10. Els jaj.

Az orszg gazdasgi letnek a fellendlse j bnk meleggya lett. A gazdagok rtettk a mdjt annak, hogy megsokszorozzk vagyonukat. Egyms utn forgattk ki si jussukbl az elszegnyedett embereket. Nem voltak vlogatsak az eszkzkben, m 2:6.7; Mik 2:2. Ezzel azonban megsrtettk Istent, az orszg Urt is, Lev 25:23. Isten, mint az orszg Ura, gy adta a fldet npnek, hogy minden trzsnek, st minden csaldnak megvolt a maga elidegenthetetlen rsze, Lev 25; Num 36. Akinek Izrelben nem volt fldje s hza, nem szmtott tbb szabad polgrnak, nem volt szava jogi gyekben s nem tudott igazn rszt venni a vallsos letben, a gylekezet letben sem, hiszen nem tudta termse zsengjt bemutatni az rnak. gy aztn az a klns helyzet llt el, hogy csak a gazdagok maradtak az orszg polgrai! De Isten elveszi a bnsen szerzett vagyont. Ellensget kld, mely elpuszttja az orszgot, fldig rombolja a szp palotkat. Ehhez mg termszeti csaps is jrul: a fld csupn az elvetett mag tizedt fogja megteremni.

Htszeres jaj a gazdagoknak.

11–17. Msodik jaj.

A gazdagok bnhez a dzsls is hozztartozik. Reggeltl estig csak az ital s mulatozs foglalkoztatja ket, 28:1–15; m 6:4–7. Ilyen letmd mellett nem is lehet sz „ismeretrl”, Istennel val letkzssgrl. Ezrt azzal bnteti Isten a dzsl gazdagokat, hogy hadifoglyokknt fogja elhurcolni ket a gyztes ellensg, s tkzben a nlklzsek kvetkeztben nagy rszk meg is fog halni. A hall, mint valami vadllat, ttott szjjal vrja mr ldozatait, torka alig gyzi majd nyelni ket. Ahol most mg gazdagok dzslnek a palotkban, romm lesz minden. A romok kztt hontalan, kbor idegenek hzdnak majd meg, jszgaik a trmelkeken nv gazban fognak legelni. A 15–16. v. hasonl 2:11.17-hez.

Htszeres jaj a gazdagoknak.

18–19. Harmadik jaj.

A hber nyelvben a bn s bntets fogalmt ugyanaz a sz fejezi ki. Itt a sznak mindkt rtelmre gondolhatunk. Egyrszt teht azt mondja a prfta, hogy a dzsl gazdagokhoz gy hozztartozik mr a bn, ahogyan az igavon llathoz hozz van ktve a kocsi. Msrszt azonban a bntets is olyan elkerlhetetlenl, olyan bizonyosan eljn, mint amilyen biztos az, hogy a kocsi megy az igavon llat utn. Ez Isten trvnye. Nem vltoztathat rajta az, ha a gazdagok kignyoljk az tletet hirdet prftt s nem hisznek abban, hogy Isten kpes vgrehajtani az tletet. Itt van bneik gykere: kicsinek s gyengnek gondoljk Istent, olyannak, akivel bntetlenl lehet ujjat hzni.

Htszeres jaj a gazdagoknak.

20. Negyedik jaj.

Az elvilgiasodott gazdagok minden erklcsi trvnyt a feje tetejre lltottak. Azt mondtk jnak, ami a sajt rdekeiket szolglta. De rossznak s krosnak mondtk Isten szent trvnyeit, kignyoltk az sk tiszta hitt. Nem fogadtk el a dorglst a prfttl. Isten azonban maga rkdik azon, hogy az rvnyesljn, ami „j, vilgos s des”, ami Isten akarata szerint val s Izrel javt szolglja.

Htszeres jaj a gazdagoknak.

21. tdik jaj.

Nemcsak gazdasgi s erklcsi tren, hanem egsz gondolkozsukban elszakadtak Jeruzslem gazdagai az atyk Istentl. A vilgi, fleg egyiptomi, „blcsessg” megtmadta a hitket is. A nemzet megmaradst nem Isten hatalmtl s hsgtl vrtk, hanem sajt politikai gyessgktl. Azonban a blcsessg kezdete az r flelme, Pld 1:7; 9:10.

Htszeres jaj a gazdagoknak.

22–24. Hatodik jaj.

A magas rang tisztviselk dzsl letrl szlt mr a 11–12. v. is. Itt, a 28:7–9-hez hasonlan, arrl van sz, hogy a brk csak tehetetlen eszkzk a gazdagok kezben, m 2:6. Ahelyett, hogy az igazsg s jog rvnyestsben, a jogfosztottak vdelmben lennnek rettenthetetlenek, az ivsban, az italok keversben s fszerezsben „hsk”. De Isten tlete elpuszttja ket gy, ahogyan arats utn felgyjtjk a tarlt. A prfta korban a gabonnak csak a kalszt vgtk le, a szalmt pedig meggyjtottk. A prfta bizonyosan maga is ltott ilyet, vgignzte, hogy a szalma hogyan „roskad ssze” a tzben. Ezt a jl ismert dolgot Isten tlethez hasonltja: gy tli meg Isten azokat, akik trhjt, tantst megvetik.

Htszeres jaj a gazdagoknak.

10:1–4 Hetedik jaj.

Magyarzatt lsd a 10. fejezetnl.

sa. 5,25. Fldrengs.

Ez a vers 9:7–20-hoz tartozik. Fldrengsrl szmol be m 1:1 is. Errl sais bizonyosan tudott. Az tl Isten megjelenst a Szentrs ms helyei szerint is fldrengs ksri, Br 5:4; 2Sm 22:8; Mt 24:29.30. Sokan fognak meghalni a fldrengs miatt. Tmegesen hevernek majd az utckon a holttestek, gy, mint a szemt, amit a keleti ember egyszeren az utcra szrt. Ezzel azonban mg nem lesz vge Isten tletnek. Kezt tovbbra is tsre emeli, az tlet folytatdik.

sa. 5,26–30. A „tvoli np” betrse.

Az korban a zszl nem lobog volt, hanem pznra tztt hatalmi jelvny. Ilyen zszlt lltottak fel a hegytetkn, amikor harcba hvtk a npet. Az a „tvoli np”, amelynek zszlt emel Isten, Asszria. Ez a np gy fog megindulni Isten jeladsra, ahogyan az llat hallgat gazdja fttyszavra, 7:18. Isten teht nemcsak a kis Izrel Ura, hanem a hatalmas Asszri is! Olyan hadsereggel trnek majd be az orszgba, amely nem frad el a hossz ton, harci flszerelse tkletes. A lovakat a prfta korban mg nem volt szoks megpatkolni. Az asszr harci paripk patja azonban olyan kemny, hogy nem fjdul meg Izrel szikls fldjn. Harci kocsijai dbrgve szguldanak. A gyztes sereget a 29. v.-ben oroszlnhoz hasonltja a prfta. Ahogyan az oroszlnnak mr az ordtsa is megbntja ldozatt, gy lesz Izrel is tehetetlen a rettegstl, amint szembekerl Asszrival. Senki sem szabadthatja meg Izrelt Asszritl, az tl Isten „haragja botjtl”, 10:5. A 30. v. a legyztt orszg szomor llapott rajzolja meg, mint 8:22–23.

sa. VI. RSZ

sa. 6,1–13. sais prftai elhvatsa.

sais nagyon tartzkod annak a lersban, amit ltott (vzi). Tudja, hogy Isten ltsa hallt okoz az embernek, 5. v.; Ex 33:20. Ezrt csak lefel mer nzni. Isten nagysgt az is sejteti, hogy palstjnak mg a szeglye is betlti a templomot. Egyesek a jeruzslemi templomra gondolnak, msok Isten mennyei templomra. A szerfok Isten „fltt” llnak, mint ahogyan a fldi kirlyok jelenltben is mindenkinek csak llni szabad, egyedl a kirly l, gy teht szolgi „fltte” vannak. A szerfokat kgytesttel, emberi arccal, emberi kzzel s lbbal s madrszrnyakkal kell elkpzelni. Arcukat azrt fedik be, mert mg k sem tekinthetnek Istenre. A lb befedse a szemremrszek elfedst jelenti. Ez azt mutatja, hogy Izrel Istene nem olyan, mint a knani blvnyok, amelyeket „szent” parznasggal tiszteltek. Ezt fejezi ki az is, amit a szerfok szntelenl mondanak: Isten szent! Szentsge azt jelenti, hogy hozzfrhetetlen, megkzelthetetlen, 33:14; 57:15; 1Tim 6:16. Egszen ms, mint az ember, Num 23:19; 1Sm 15:29; zs 55:8.9; Hs 11:9. Van Isten szentsgnek erklcsi oldala is. J az r, gylli a bnt Zsolt 1:5; 5:5.6; 11:5; 34:9; 86:5; Mt 19:17; 20:15. A „Seregek Ura” kifejezs teljesebb formja: az r, a Seregek Istene. Elssorban mennyei lnyekre lehet gondolni, mint Isten seregeire, Jzs 5:14.15; 1Kir 22:19; Zsolt 103:21; Mt 26:53. De az seregei a csillagok is, Deut 4:19; zs 34:4; 40:26; Jer 19:13; gy is, mint gitestek, gy is, mint pognyok ltal tisztelt blvnyok. Ura az Isten Izrel seregeinek is, 1Sm 17:45; npe „csatasorainak” az Istene, 1Sm 17:26.36. – A Seregek Ura kifejezs Isten mindenhat erejre mutat (Eissfeldt). – A szerfok kiltstl megremeg a kszb: k a bejrat rei. Leheletktl fsttel telik meg a templom, mert a szerf tzlny (szraf jelentse: getni).

sais elveszett (sz szerint: elhallgattatott) embernek tartja magt. A szj tiszttalansga azt jelenti, hogy az egsz ember bns, Jak 3:2. Azonban nemcsak sajt magra gondol, hanem npre is: annak is el kell vesznie bnei miatt! Isten kzelben fjdalmasan bred r a prfta arra, ami t Istentl elvlasztja. A bnvallsra az a felelet, hogy – bizonyra Isten parancsra – odarepl saishoz az egyik szerf, a tisztts jell parzzsal rinti a prfta ajkt s bnbocsnatot hirdet neki. Ezutn azonnal megszlal maga az r is: Ki menjen el kzlnk? sais vilgosan ltja, hogy csak rla lehet sz, hiszen Isten bizonyra embert akar kldeni az emberek kz. Nem is habozik, hanem azonnal jelentkezik a szolglatra anlkl, hogy tudn, mit akar vele zenni Isten. Miutn elfogadta a bnbocsnat ajndkt, vllalja a feladatot is! A Biblia nemcsak ilyen esetekrl tudst, hanem ennek az ellenkezjrl is. Voltak, akik vonakodva fogadtk a megbzatst, Mzes: Ex 3:11; 4:1–17; Jeremis: Jer 1:6; st Pl apostol is elszr rugdozott az sztke ellen: ApCsel 9:5.

Az Izrel megkemnytsrl szl ige, amelyet Jzus Krisztus is idz Mt 13:14.15; nem azt jelenti, mintha Isten Igjnek az lenne a clja, hogy ne fogadjk be. Az Ige ltalban nem az tlet eszkze, hanem a kegyelem. Azonban Isten azt is elre tudja, hogy npe szve kemny marad. Mgis hirdetteti Igjt, s ez az Ige ppen a np megmaradsra val, 7:9b, 30:15. Ez Isten tulajdonkppeni, igazi akarata. Isten jakaratnak a hirdetse olyan fontos gy, hogy ennek akkor is meg kell trtnnie, ha a np engedetlen marad. Az Ige nem okozja a np engedetlensgnek, az mr megvolt az Ige hirdetse eltt is. De az is igaz, hogy ez az engedetlensg mg slyosabb vlik azltal, hogy az Ige hallatra sem tr meg a np. Kegyelem az, hogy Isten az tlet eltt figyelmezteti npt a veszedelemre. A ment szeretet jele ez. Hiszen azt is megtehetn, hogy akr prftt sem kldene, hanem azonnal a megrdemelt tlettel kzelednk nphez. De szl, br tudja, hogy szava sket flekre tall, a np visszautastja Istent s ezzel maga vgja el az tjt annak, hogy „mg egyszer” meggygyuljon („jra”, 10. v.). A sorok kztt az az rmzenet hangzik, hogy egyedl Isten tudja meggygytani npt Num 12:13; 2Kir 1:2.3; 20:5; Zsolt 103:3; zs 57:17.18; Jer 17:14.

sais krdse kzbenjr knyrgs. Azzal, hogy megkrdezi, meddig fog tartani a slyos tlet, az a remnysg fejezdik ki, hogy Isten tlete nem vgleges, a pusztts nem teljes. A prftai tisztsghez hozztartozott az, hogy knyrgtek a rjuk bzottakrt, Gen 18:22–33; Ex 32:30–35; Jer 7:16; Dn 9:1–19. Az jszvetsg gy tesz bizonysgot Jzus Krisztusrl, mint aki nemcsak fldi lete folyamn vgezte a kzbenjr knyrgs prftai munkjt Lk 23:34; hanem mg a mennyben is szntelenl folytatja, Rm 8:34; Zsid 7:25; 1Jn 2:1.

sais krdsre azt feleli Isten, hogy nem egyszerre puszttja el tletvel az orszgot. jra meg jra pusztuls (sz szerint: gets) ri a megmaradtakat is, 13. v., gy, mint amikor a kivgott fa csonkjt elgetik. Ezekben a szavakban, slyossguk ellenre is, ketts remnysg fejezdik ki. Egyrszt az, hogy Isten jra meg jra mdot ad npnek a megtrsre, ezrt nem puszttja el egyszerre. Msrszt az, hogy Isten vgl mgis diadalra viszi gyt: a sokszoros kivgats utn j hajtst hoz az si trzs, 11:1.

sa. VII. RSZ

sa. 7,1–9. A szr-efraimi hbor.

Ebben a fejezetben a 733. esztend esemnyeirl van sz. Az elz vben vonult III. Tiglat-pilezer asszr kirly Palesztinba, hogy megbntesse a gzai, damaszkuszi s samriai (= izreli) lzadkat. A bntet hadjrat kvetkeztben Izrel llamnak a terlete is kisebb lett, ezrt a csonka orszgot csak Efraimnak nevezi a prfta. St arra is gondolhatunk, hogy Izrel, az szaki llam, nem rdemli meg tovbb azt a megtisztel nevet, amit az rtl kapott, Gen 32:29; hanem lekicsinylleg kapja az Efraim nevet. Ilyen lekicsinyls jut kifejezsre a Recn nvben is, amely eredetileg Rcnnak hangzott. Ez hberl jakaratot, tetszst jelent, ezrt torztottk el Recnre, ami sztzzottat jelent. A megbntetett lzadk nem tanultak a kemny leckbl, hanem 733-ban jbl szvetkeztek, st Jda llamt is be akartk vonni a lzadsba. Mivel Jda elutastotta az ajnlatot, a szvetsgesek egyttes ervel ellene fordultak, 2Kir 15:27–16:6. rthet, hogy hz kirly megijedt s megtette az elkszleteket Jeruzslem vdelmre. Mindenekeltt a vros vzelltsrl kellett gondoskodnia. A vros faln kvl lev forrs vizt bevezettk a vrosba s vzgyjt medenckben troltk. A vzvezetk megvizsglsra maga a kirly vonult ki ksretvel. Ide kldte Isten saist s fit, Serjsubot, akinek a neve („a maradk megtr”) ismers volt hz kirly eltt, t sais prfcijra emlkeztette. A prfta arra intette a kirlyt, hogy ne fljen, hiszen ellenfelei olyanok, mint a mr elgett fa vge, amely mr csak fstlni tud, de gyjtani nem. Nemrgen dlta vgig az orszgot az asszr hadsereg! A prfta nem is nevezi nevn Izrel kirlyt, csak Remaljhu finak mondja a megvets jell. ppen gy lekicsinylst fejez ki a Tbal nv is, amely eredetileg Tbilnak hangzott. Ez azt jelenti: javam (vagy kincsem) az Isten. Ezt a nevet eltorztottk (taln maga sais?) Tbalra, ami semmirekellt, sz szerint „nem jt” jelent: azt, akit az ellensg hz legyzse utn kirlly akart tenni. A prfta kln is kifejezi megvetst azzal, hogy nem is emlti a nevt.

A prftai igehirdets tartalma: Isten nem fogja megengedni, hogy az ellensg betrjn Jeruzslembe. Hiszen ez a terv csak emberektl szrmazik! Damaskusnak csak „Recn” a feje, Samrinak csak „Remalja fia”, Jeruzslemnek azonban az l Isten az Ura! A 8. v. msodik felben lev jvendls ksbb kerlt a szvegbe s Assarhaddon kirly hadjratra vonatkozik, aki 671-ben idegeneket teleptett Samriba, Ezsd 4:2.

Ha sais prfta csak annyit mondott volna, hogy Isten megmenti npt, az ellensget pedig elpuszttja, akkor semmiben sem klnbztt volna a szomszd orszgok vallsos vezetitl. Azok is remnykedtek abban, hogy megmentik ket blvnyaik, azonban remnysgk nem vlt valra. sais tbbet is mondott: „Ha nem hisztek, bizony nem maradtok meg!” Semmifle fordts sem tudja maradktalanul visszaadni a hber szvegben lev szjtkot. „Hinni” s „megmaradni” a hberben ugyanannak az ignek (az ’men ignek) ktfle formja. Hit s megmarads sszetartozik. A hit az ember feladata, a megmarads Isten mve, mint megtarts. Nem elg ok a megtartsra az, ha valaki test szerint Izrelhez tartozik. Isten csak annak gr megtartst, aki llek szerint is az nphez tartozik: aki hisz, Rm 2:28–29.

De mit rt sais hiten? Azt, hogy maradjon veszteg a kirly s a np 30:15. sais azt vrta a kirlytl, hogy ne Jeruzslem haderejben bzzk, ne is a vros vzelltsban, vagy Asszria segtsgben, hanem Istenben bzzk, aki egyedl kpes segteni. sais igehirdetsn megltszik, mennyire msok Isten gondolatai, mint az emberi gondolatok. Hiszen emberi elkpzels szerint hz kirly ppen azt tette, ami tisztbl kifolylag ktelessge volt: ellenrizte az ellensgtl fenyegetett fvros vzelltst. De a prfta valami egszen mst kvnt. Azt, hogy a kirly semmi msra se ptsen, csak Isten szavra. sais letnek az volt a legfjdalmasabb tapasztalata, hogy kortrsai nem fogadtk el a prftai igehirdetst, hanem sajt vesztkbe rohantak. Pedig Isten a megmarads tjt knlta nekik! sa. 7,10–25. Az Immnuel-jvendls.

Amikor hz kirly nem fogadta el Isten zenett, bntets helyett jabb lehetsget kapott. Szabad volt „jelet”, bizonytkot krnie. Isten ksz volt brmilyen csodt tenni csak azrt, hogy hzt s npt megmentse. De hz nem mert jelet krni. Flt attl, hogy Isten kzelsge veszlyes lehet szmra, Jer 30:21. Nem akarta megvltoztatni szndkt, szvetsget akart ktni Asszrival.

Ez a visszautasts „frasztotta” saist, st magt Istent is. Most mr olyan jelet fog adni Isten, aminek hz egyltaln nem fog rlni. Mivel nem lpett a kirly s a np a hit tjra, jn a pusztuls. A „fiatal n” valsznleg a kirlynak ppen jelen lev fiatal felesge, aki fit fog szlni s Immnulnak nevezi, ami azt jelenti: velnk az Isten. Ez a nv az desanya bizakodst fejezi ki a veszedelem idejn. Valban jn a veszedelem, de ez a bizakods alaptalan lesz. A gyermek nem fog bkben s biztonsgban felnni. Mg mieltt klnbsget tudna tenni j s rossz kztt, 8:4; teht mieltt nllan tudna gondolkodni, el fog pusztulni az orszg. A puszttst a kt si ellensg: Asszria s Egyiptom hajtja vgre. Nekik csak gy „fttyent” az r, mint gazda a jszgnak. Ahogyan a rengeteg lgy s mh ellep egy-egy vidket, gy fog jnni az orszgba az ellensg. A csecselgy Egyiptomnak, a mh pedig Asszrinak a jellegzetes rovara s jelkpe. Az ellensg mindent letarol, „leborotvl”. A fej leborotvlsa a szgyennek s a szabadsg elvesztsnek a jele, 3:17.24. Mekkora lesz a szgyen s a pusztuls, ha a jvendls nemcsak a hajnak, hanem az egsz test szrzetnek a leborotvlsrl szl!

Akik megmaradnak az elpusztult orszgban, vajat s mzet esznek majd. Nem paradicsomi eledelt jelent ez, hanem szegnyes tpllkot: azt, hogy nem lesz semmi ms ennival, csak tej s vadmz. A most mg bven term fldeken az tlet utn legfeljebb nhny juh s kecske legel majd. Annyira el fognak szaporodni az orszgban a vadllatok, hogy mindentt csak fegyverrel lehet majd jrni. Nem lesz, ki mvelje a fldet.

Ezzel az tletes jvendlssel az jszvetsgben gy tallkozunk, mint rmzenettel. A „fiatal n” Szz Mria, Immnuel pedig Jzus Krisztus neve, aki Isten Fiaknt jtt a fldre, kzttnk lakozott s neknk kegyelmet hozott, Mt 1:18–25; Lk 1:26–38; Jn 1:14.

sa. VIII. RSZ

sa. 8,1–4. sais fia jelkpes nevet kap.

Ktflekppen is adott az r jvendlst az asszr veszedelemrl. Elszr rtblra kellett felrnia saisnak „kznsges rvesszvel”, azaz mindenki szmra olvashat, egyszer rssal (nem a kpzett tisztviselk rsmdja szerint), Hab 2:1–2 a kvetkez szavakat: „Siet (participium) a zskmny, a rohan (perfectum propheticum) a prda!” A tblt olyan helyre kellett tennie saisnak, ahol a legtbben lttk: a templomba. A tank is elssorban a templom vezeti kzl kerltek ki. k rossz rtelemben voltak „megbzhatk”: nem tartoztak sais tantvnyaihoz, nem lehetett ket meggyanstani azzal, hogy prftai igehirdets hatsa alatt llnak.

A msodik jelkp sais finak a neve. A „prftaasszony” sais felesge. sais nem flt attl, hogy finak a neve majd gnynvv vlik azrt, mert a jvendls nem teljesedik be. St – ami a Bibliban ritkasg – mg a jvendls beteljesedsnek az idpontjt is megmondja Isten: mieltt a gyermek rendesen megtanulna beszlni, vge lesz Szria s Izrel uralmnak. A kt orszgot elpuszttjk, feldljk s kincseiket hadizskmnyknt viszik Asszriba. Tiglat-pilezer 734-ben indtott hadjratot Samria ellen, Damaszkuszt 732-ben foglalta el.

sa. 8,5–10. Asszria betr Jdba is.

A Gihn-forrs vizt sziklba vjt csatorna (ksbb alagt, 2Kir 20:20) vezette a Silah-tba. A lass folys vz itt Isten gondviselst jelkpezi. De Jeruzslem npe („ez a np”, mint a prfta megvetleg mondja) „megvetette Silah vizeit, amelyek csendesen folynak”. Nem bzik a gondvisel, szabadt Istenben. Megijedt Recintl, Szria kirlytl s Pktl, Remalja fitl, Izrel kirlytl. (A „megijedt” sz hberl hasonlan hangzik, mint az „rvendezik” sz, s jobban illik ide. Legfeljebb a 7:6-ban emltett Tbil-Tbal finak a hvei vrhattk rvendezssel Recin s Pka gyzelmt, de ezek igen kevesen lehettek.) Hitetlensgk bntetsl be fog trni az orszgba az asszr hadsereg, ppen az, amelytl segtsget vrtak! Asszria betrst a hatalmas Eufrtes folyam radsnak kpvel brzolja a prfta. Mindent elspr majd ez az r. A 8. v. elejn vltozik a kp, de a mondanival ugyanaz marad: hatalmas ragadozmadr, vagy szrnyas srkny szrnyai tltik meg az orszgot, melyet azrt nevez Immnuel orszgnak a prfta, mert beteljesedik rajta az Immnuel-jvendls, 7:10–25.

A 9–10. v. az utols idkrl szl, amikor Isten npe ellen tmadnak a tbbi npek, Zsolt 46:7–12; zs 17:12.14; Ez 38–39. fejezet. Azonban a hatalmas tmads eredmnytelen lesz. Isten az utols rban kzbelp s megmenti npt. Akkor megtapasztalja majd Izrel, hogy „velnk az Isten”. Az Immnuel sz itt mr nem tletet hirdet, hanem rmzenetet. Ez a kt vers valsznleg ksbbi szerztl szrmazik.

sa. 8,11–18. Ne flj, csak higgy!

saist megragadta a „kz”, az r keze. Ez azt jelenti, hogy prftai elragadtats llapotba kerlt, 1Kir 18:46; Ez 1:3; 3:22. Azt a figyelmeztetst kapta az rtl, hogy a hveknek nem szabad osztozniuk abban a flelemben, amely a npen rr lett, 7:2. Sem a szr-efraimi sszeeskvstl, sem bels sszeeskvstl, rulstl nem szabad flnik. Csak a Seregek Urt kell flni! kszt „sszeeskvst” a np hitetlen rsze ellen (13. v.). aki elhatrozta, hogy megmenti npt a szr-efraimi veszlybl, meg fogja bntetni npt, mert nem hittek a szabadt Istenben. Isten, a Kszikla, most olyan kv vlik, amelyet nem vesz szre a vndor, megbotlik benne s elesik; kelepcv, amelyet nem lt meg a vad s beleesik, 28:16; Hs 5:1; Mt 21:44; Lk 2:34; Rm 9:33. Isten, aki csak szabadt akart lenni, titkon harcol a npe szvben l hitetlensg ellen.

sais, ltva igehirdetse hatstalansgt, felrja a kapott kijelentst, a paprtekercset sszecsavarja, vszonba csomagolja, cserpkorsba teszi s lepecsteli, Jer 32:14. Most csak nhny tantvny fogadta szvbe a tantst, de eljn az id, amikor kiderl, hogy az r igazat mondott. sais vr. Biztos hittel vrja Isten igjnek a beteljesedst. Hisz annak a nemzedknek az eljvetelben, amely megnyitja majd szvt az Ige szmra. Rendthetetlenl hisz annak az gynek a diadalban, amelyet Isten rbzott.

sa. 8,19–23. Az tlet ideje.

Izrelben tilos volt a varzsls, Deut 18:9–14. A halotti lelkek „suttognak”, 29:4. Nem a ltezsket tagadja a prfta, hanem azt lltja, hogy Izrelnek tilos hozzjuk fordulnia, de nem is szorul rjuk. Hiszen van kihez fordulnia Izrelnek: l Istenhez! Msnak, mint Isten Igjnek (a 20. v. fogalmazsa eskhz hasonlt) nincs jvendje (sz szerint: hajnala).

Az tlet idejn hezve jrja majd be a megmaradt np az elpusztult orszgot. Kromolni fogja a np Istent (Jel 16:11), mert nem akart segteni, de a kirlyt is, mert nem tudott segteni. A szenvedsben nem trnek meg, hanem csak mg jobban megkemnyednek. De amikor a legnagyobb a baj, akkor jn Istentl a segtsg. ppen az ellensg ltal legtbbszr elpuszttott terletet, Zebulon s Naftli fldjt (Galilet; a gll sz vidknek is fordthat) emlti a prfta, mint Isten csodlatos szabadtsnak szntert. A „tenger tja” a via maris, Akko s Damaszkusz kztt. A 23. v. mr tmenet a 9. fejezetbe.

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU    *****    Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!