SAIS KNYVNEK MAGYARZATA
rta: Dr. Karasszon Dezs professzor
Bevezets • I. Az 1–39. rsz
sais szemlye s kora.
sais Kr. e. 740-ben (ms szmts szerint 746-ban) lett az r prftja. Apja neve mc, aki nem azonos ms prftval. Felesgt prftannek nevezi 8:3. Knyvben kt gyermekrl olvasunk, akiknek a neve: Ser-jsub: „a maradk megtr” s Mahr-salal-hs-bz: „hamarzskmny, gyorsprda”, 7:3; 8:3. A prfta mkdst Kr. e. 701-ig, Jeruzslem ostroma idejig tudjuk kvetni. Ksbbi legenda szerint Manass kirly uralkodsa alatt vrtanhallt halt: menekls kzben egy odvas fban bjt el, s a fval egytt elfrszeltk. Taln erre cloz Zsid 11:37 is.
A Kr. e. 8. szzad msodik fele mozgalmas s veszlyes idszak volt Izrel trtnelmben. Elmondhatjuk, hogy sais mg szabad s gazdag orszgban kezdte prftai mkdst, de meghdtott s elpuszttott orszgban fejezte be. Ezeknek az vtizedeknek a rszletesebb trtnete megtallhat a Jubileumi Kommentr 41–43. lapjain. Itt csak utalunk a fbb esemnyekre, amelyek sais mkdsnek is fontos llomsai voltak: a szr-efraimi hbor 734–733., Samria meghdtsa, Izrel asszriai fogsga 722., az asddi felkels leverse 711., Szanhrib hadjrata Jda ellen 701. Minden esetben a hdt asszr birodalommal llt szemben az orszg. Mindig a palesztinai llamok nllsulsi ksrlete, asszrellenes szvetkezse volt j alkalom arra, hogy a hdt asszr birodalom seregei megjelenjenek s vrbe fojtsk a lzadst.
A kls esemnyeknl jobban rdekel bennnket ennek a korszaknak a bels trtnelme. Milyen szellemi hatsok rtk saist? Elszr is azt kell meggondolnunk, hogy a prfta jeruzslemi polgr volt, st taln elkel szrmazs ember. Hiszen a kirllyal, az udvari emberekkel s a papokkal is kapcsolatban llt, 7:3; 8:2; 37:2; 38:5; 39:3. Jl ismerte a politikai esemnyeket, mg a titkos trgyalsokrl is tudomsa volt. Tjkozottnak ltszik az akkor ismert vilg dolgaiban.
Msodszor tudnunk kell azt, hogy a prfta igen jl ismerte az rott s ratlan papi s prftai hagyomnyokat. Itt klnsen is ki kell emelnnk a szakrlis jog terlett. Hiszen a papok s prftk jogi dntseket hoztak, hivatsuk gyakorlshoz tartozott az r trvnyeinek az rvnyestse.
Harmadszor: a prfta a blcsessgirodalomban is jratos volt. A blcsessgirodalom nem specilis izreli jelensg, hanem megtallhat az kori Kelet mveltebb orszgaiban.
A negyedik szempont, amire figyelnnk kell: a knani hatsoktl megfertztt npi kegyessg.
sais a maga kornak legmveltebb, legtgabb ltkr emberei kz tartozott. Stlusa is emelkedett, vltozatos, fordulatos. Az t rt benyomsokat nemcsak feldolgozta, hanem az rtl kapott kijelents alapjn brlta is. R is vonatkozik az, ami ltalban elmondhat a prftkrl: nem szabad igehirdetsket mai szempontok szerint rendszerezni. Tves dolog lenne irataikban csupn id felett ll, elvont gondolati tartalmat keresni. Mgsem mondhatunk le arrl, hogy sais igehirdetsnek a legjellemzbb vonsait rviden vzoljuk.
sais igehirdetse.
a) sais igehirdetsben egyik kulcsfogalom a hit. Locus classicusnak mondhat 7:9; 28:16; 30:15. „Ha nem hisztek, nem maradtok meg”. „Aki hisz, az nem fut.” „Megtrve s megnyugodva megmaradhattatok volna.” A hit kzssgi, politikai jellege domborodik ki saisnl. A hitnek van negatv s pozitv oldala. Negatv oldala az, amit nem szabad tenni. Nem szabad Egyiptom segtsgben bzni, nem szabad az orszg sajt katonai erejben bzni, nem szabad kultikus cselekmnyekben, ldozatokban bzni, nem szabad blvnyokban bzni s varzslshoz folyamodni. Nem szabad lbbal tiporni a szegnyek jogt, nem szabad knani mintra, a nagybirtokosok s kereskedk rdekei szerint berendezni a gazdasgi letet, flretve az r trvnyt. Nem szabad a kultusznak tiszttalann vlnia, nem szabad a prftai igehirdetsnek beszennyezdnie, sem uralkod osztlyok rdekei miatt, sem knani szoksok miatt. – A hit pozitv oldala az, hogy az l Istenhez, mint desatyhoz kell megtrni. Az hossz idn t tart hsgre kell teljes szvvel vlaszolni. A vlasznak nemcsak a szv mlyn kell elhangzania, hanem politikai letben s a kzletben is. Ha ez megtrtnik, Isten nem „fttyent” Asszrinak, hogy puszttsa el az orszgot (7:18). Hit tern a prfta olyat mondott, ami szemben llt kora gondolkodsval. A np vezeti gy gondoltk, hogy a np gyes politikai sakkhzsok ltal maradhat meg. A kultusz, a kzleti erklcs s igazsgszolgltats megromlst nem gondoltk nemzeti tragdia okozjnak. A prfta nem mveltsge vagy tehetsge segtsgvel ltott lesebben s mskppen, hanem az r kijelentse alapjn.
b) A megkemnyeds sokat vitatott fogalom sais igehirdetsben. Mr elhivatsa alkalmval elksztette a prftt az r arra, hogy munkja ellenllsba tkzik 6:9.10. Isten mennyei szava „leesik Izrelben” (9:8), s az emberek sorsa attl fgg, hogy ezt az igt fundamentumnak hasznljk-e, vagy belebotlanak s elvetik (8:14.15; 28:16). A megkemnyeds nem csupn bels, lelki folyamat. Nemcsak llektani trvnyszersggel van dolgunk: aki nem akarja elfogadni az igt, majd nem is tudja azt megrteni. De azt is hangslyoznunk kell, hogy nem magyarzhat a megkemnyeds valamifle isteni szeszllyel sem. Sehol sem olvasunk arrl a Bibliban, hogy Isten olyan embert kemnyt meg, aki hitt s engedelmesen szolglta t. Mindig csak olyan embert kemnyt meg az r, aki huzamosan s sokszor hitetlen s engedetlen volt. gyhogy a megkemnyeds mindig engedetlensg bntetse. De vilgosan felismerhet a megkemnyt ige hirdetsben is Isten nevel szndka. azrt beszl a megkemnyeds szrny kvetkezmnyrl, mert azt akarja, hogy ne kemnyedjk meg a np. Isten igazi akarata a np megmaradsa. Ezrt kell hangzania az ignek. De az ige Ura nem tri, hogy szavt visszautastsk.
c) A maradk gondolata nem saisnl fordul el elszr. Mr ms is beszlt arrl, hogy az r tlete gy elpuszttja az orszgot, ahogyan a vadllat szttpi a juhot. A psztornak csak egy-egy darab marad a sztszaggatott llatbl (3:12). Ezzel igazolja, hogy vadllat tpte szt, Gen 31:39; Ex 22:12. msnl teht a maradk a pusztuls bizonytka. sais ezen a ponton tovbbmegy. Fia neve: Ser-jsub, „a maradk megtr”, mr gretes tartalm. Igaz, hogy akik megkemnyednek, az ige Urval talljk szemben magukat. De van egy kis maradk: azok, akik mr most megtrnek s hisznek. A „maradk” sz a ksbbi prftknl mr a babilniai fogsgbl visszatrt gylekezetet jelenti. sais igehirdetse ezen a ponton tmenet a maradk fogalmnak gretes rtelm trtelmezse fel.
d) Igen fontos fogalom saisnl a szentsg. Mr elhvatsa alkalmval szentnek ismerte meg az Urat. Ez a szentsg az emberre nzve hallos veszedelmet jelent. Mindenekeltt Isten rszrl fenyegeti veszly Izrelt. Izrelnek nem fldi nagyhatalmakkal van dolga elssorban, hanem Urval. (A szentsg az let minden terletre kiterjed kvetelmny. Nem fogadja el az r azt a szentsget, mely csak a vallsos let terletn fejezdik ki. Nem elg Neki a sok imdsg s a sok ldozat. Ez nem ptolja a cselekedetek szentsgt. „Tanuljatok jt tenni!” 1:17.)
A szentsg fogalmnak azonban nemcsak erklcsi s szocilis tartalma van saisnl. Klns s paradox mdon br, de hozztartozik a bnbocsnat gondolata is. Itt megint nem egyedlll sais igehirdetse, hanem prftai tradcibl mert: hiszen felttlenl ismerte Hses igehirdetst, aki Isten „szentsgt”, az embertl klnbz, ms-voltt ppen abban ltta meg, hogy Isten megsznja a bnst, flreteszi haragjt, Hs 11:8–9. Itt kell megemltennk azt is, hogy nem dlt el mg vglegesen az a krds, hogyan kell rtelmezni 1:18–20-at. A kommentrban csak az egyik felfogst emltjk: Ha bneitek skarltpirosak, lehetnek-e hfehrek? De meg kell gondolnunk azt a msik lehetsget is, amit rgebbi bibliafordtk (Kroli) s rsmagyarzk ppen gy kpviselnek, mint nhnyan a legjabbak kzl: Ha bneitek skarltpirosak, hfehrek lesznek! Formai szempontbl nem bizonythat, hogy itt krdssel llunk szemben. Tartalmi szempontbl lehetsges, hogy itt az r ltal felajnlott ingyen-kegyelemrl, az r megbocst szentsgrl van sz.
e) Az eschatologikus vradalom szerves rsze sais igehirdetsnek. Hiba lenne azt ksbbi betoldsnak gondolni. sais remnykedett egy olyan kor eljvetelben, melyben egy Dvid hzbl szrmaz kirly fog uralkodni. Uralma igazsgos lesz (11:1–8). Helyesen lttk meg az rsmagyarzk, hogy a messisi vradatom les kritika a jelen kirlyai ellen: k alkalmatlanoknak bizonyultak! Csak a Dvid hzt is rt tlet utn jn a Messis. – Ide tartozik az j Jeruzslem kpe. Az elfajult, gonosz vros jbl igaz vros lesz (1:26). Elbb azonban Jeruzslemet is tlet ri. Ezen a ponton sais egy specilis jeruzslemi tradci alapjn ll, mely az n. Sion-zsoltrokban is tkrzdik Zsolt 46; 48 s 76. Eszerint maga az r fog harcolni Jeruzslem ellen. rendeli a vros ostromra a vilg hatalmas npeit. De mikor mr elveszettnek ltszik a vros, Isten kzbelp s szabadtst ad, 14:28–32; 29:1–8; 30:27–33; 31:1–9 (von Rad). A szabadts nemcsak kls, politikai szabadts lesz. A np a blvnyimdstl – s tbbi bneitl is megszabadul, 2:20; 30:22; 33:24.
sais knyve.
Ktsgtelennek tartjuk, hogy sais prfta maga is ksztett feljegyzseket. Erre mutat 8:16–17 s 30:8. Nem valamifle ri hajlam indtotta erre saist. Nem a sajt nevnek akart emlket lltani. Azrt rta le a kapott zenetet, mert kortrsai nem hittk el. De sais szilrdan hitt abban, hogy az ige igaz marad, s jn majd egy olyan nemzedk, mely elhiszi s elfogadja az zenetet. Ez a hit ksztette rsra a prftt.
Ez nem jelenti azt, hogy mindent sais rt, ami knyve 66 fejezetben tallhat. Legfeljebb annyit llthatunk, hogy e knyv alapjul sais sajt feljegyzsei szolgltak. Ezeket a feljegyzseket ksbb sais tantvnyai kiegsztettk. Igaznak bizonyult sais hite: a ksbbi nemzedkek nem felejtettk el a prfta tantsait, hanem elfogadtk, megbecsltk s megriztk. Annyira igaznak s rvnyesnek tartottk ezeket a prfcikat, hogy a sajt koruk esemnyei kztt is ezeknek a fnyben kerestk a megoldst. De jabb kijelentsekkel is gazdagodott a rgi prfcia, hiszen a ksbbi korokban is munklkodott Isten Lelke. Ezeket a kijelentseket – hol csak egy-kt verset, hol kisebb-nagyobb gyjtemnyeket – tbbnyire nv nlkl csatoltk hozz az saisi iratokhoz. Fleg a babilniai fogsg idejn foglalkoztak a prftai iratok sszegyjtsvel s rendezsvel.
Nem mindig egyszer feladat az saisi s a nem saisi rszek klnvlasztsa. Az egyes igaszakaszok vizsglatnl tbbek kztt erre is figyelnnk kell. Hangslyoznunk kell azonban, hogy az n. „toldsok” nem hamistsok. Igen sokszor az vszzadokkal sais utn rt perikopkban is vilgosan felismerhet az saisi gondolat, annak ihletett alkalmazsa s tovbbfejlesztse. Nem szabad elfelejtennk, hogy ksbb az jszvetsg ri, majd a reformtorok is a rgen elhangzott igt vettk el s rtelmeztk a maguk korban flmerlt krdsekben, a Llek ltal.
sais knyve a kvetkez gyjtemnyekbl ll: az 1–12. s 28–33. rsz (Izrelnek s Jdnak szl prfcik), a 13–23. rsz (a npeknek szl prfcik), a 36–39. rsz (tudsts a prfta mkdsrl) s a 24–27. rsz (n. sais-apokalipszis). Kln fejezetben kell trgyalnunk kt nagyobb prftai iratot: Deuterosais knyvt s Tritosais knyvt. Az elbbi a 40–55. fejezetekben, az utbbi az 56–66. fejezetekben tallhat. Jesus ben Sirach Kr. e. 190-ben mr teljes terjedelmben ismerte sais knyvt, ppen gy a Kr. e. 2. s 1. szzadban keletkezett holt-tengeri iratok.
Bevezets • II. A 40–55 rsz
Deuterosais szemlye s kora.
Sokig azt gondoltk, hogy sais knyvt vgig a Kr. e. 8. szzad msodik felben mkd sais prfta rta. De mr Eichhorn (1783) kimutatta, hogy a knyvnek ebben a rszben a majdnem ktszz esztendvel ksbbi esemnyek tkrzdnek. A np a babilniai fogsgban l, Jeruzslem s a templom romokban hever, Babilnia buksa kszbnll. Kyros, akit a knyv nv szerint is emlt, mr megkezdte hdt hadjratait. A knyv stlusa is jelentsen klnbzik saistl. – Ezek a felismersek ellenkezssel is tallkoztak. A konzervatv felfogs kpviseli azzal rveltek, hogy ha sais valban prfta volt, mirt ne jvendlhetett volna meg olyan dolgokat is, amelyek kt vszzad mlva teljesedtek be? gy gondoljuk azonban, hogy sais prfta tekintlyt egyltaln nem rombolja az, ha a knyvnek ezeket a fejezeteit nem tle szrmaztatjuk. Ellenkezleg, ppen sais tekintlyt mutatja az a tny is, hogy ezeket a prfcikat az irataihoz csatoltk.
A knyv szerzjnek a nevt nem ismerjk. Az iratok nv nlkl maradtak rnk. A Deuterosais („msodik” sais) nv csak szksgmegolds. Ezzel klnbztetjk meg a babilniai fogsg nvtelen prftjt az els saistl s az 55–66. fejezetek szerzjtl, Tritosaistl („harmadik” saistl). A prfta a babilniai fogsg vgn, Kr. e. 550. s 538. kztt mkdtt.
Ha nevt nem ismerjk is, igazi prftnak tartjuk. Elhvsa trtnett a 40. rszben olvashatjuk. Itt bukkan el a prfta szemlye, egyetlenegyszer az egsz knyvben: „n azt mondtam: Mit kiltsak?” A prfta teljesen rejtve marad az zenet mgtt. Mennyei esemnyekrl szerzett tudomst. Mindenekfelett arrl, hogy Isten megbocstott npnek. Ez a megbocsts a kszbnll esemnyekben fog megltszani. Isten mr parancsot adott mennyei szolginak arra, hogy ksztsenek szmra utat a pusztn t. Elhangzott az r szava, s ez a sz „megmarad”. j korszakot nyit meg ez a sz: Isten kegyelmnek az idejt.
Mindenki tudott ebben az idben Kyros hdtsairl. De Deuterosais volt az egyetlen, aki a kapott kijelents alapjn rtette is, mi kszl. Ez a kijelents hatrozta meg egsz gondolkozst s munkjt. A kapott kijelents fnyben ltta npe helyzett s jvendjt.
Deuterosais igehirdetse.
Mltn nevezik Deuterosaist az szvetsg evanglistjnak. Igehirdetse rmhr 40:9; 52:7. Tartalmi szempontbl knnyen rthet, vilgos s nhny rvid mondatban is sszefoglalhat ez az igehirdets. Isten megbocstott. Megelgelte a mlt bntets idejt. „Flkentjt”, Kyrost hasznlja fel npe szabadtsra. fogja legyzni Babilnit. Mr ksztik Isten mennyei szolgi a pusztn t azt az utat, amelyen hazaviszi npt az r. jra felpl a templom. Felpl Jeruzslem is, virgozni fog az orszg. A np megltja Isten dicssgt s j nekkel magasztalja Urt. St megltjk Isten hatalmt a pognyok is.
Azonban nemcsak tartalmi szempontbl vizsgltk Deuterosais igehirdetst, hanem formai szempontbl is. Hiszen a formk, az irodalmi mfajok vizsglata a tartalom megismerst is elsegti. Honnan mertett Deuterosais, milyen hatsok rtk, mi volt az, amit elfogadott s mi volt az, amit elvetett?
a) Mindenekeltt Izrel trtnelmi tradciit kell itt emltennk, ezeken bell is fleg az exodus-tradcit. Deuterosais az egyiptomi szabadulshoz hasonltja a babilniai foglyok hazatrst. Az j exodus fllmlja a rgit. A trtnelemben is, meg a termszetben is nagyobb csodkat tesz az r, mint hajdan. Ezzel kapcsolatban a Sion-tradcibl is mert a prfta. Hiszen Jeruzslem az j exodus clja, ez pl fl, ez lesz az j istentisztelet kzppontja, ide fognak znleni a npek is. A Dvid kivlasztsrl szl tradci trtelmezett formban szerepel az 55:3-ban. Itt az eredetileg csak a Dvidnak s a tle szrmaz kirlyoknak szl gret rvnyessge mr az egsz npre kiterjed.
b) Prftai tradcikbl is gazdagon mert Deutrosais. A rgi prftk mdjn tli meg Izrel egsz mltjt. Bns volt ez a mlt, Istent csak bneivel „frasztotta” a np. Mltn rte bntets. St a bntets, a fogsg, ppen azt bizonytja, hogy igazak a rgi prftk jvendlsei. Isten Igjnek az rtkelsben is mlt utdja Deuterosais a rgi prftknak. Nem vletlen, hogy knyve prolgusban s epilgusban az Ige minden „test” felett ll erejrl s biztos hatsrl van sz 40:6–8; 55:10–11.
c) Az jabb kutatsok, klnsen Westermann tanulmnyai kimutattk a kultikus tradcik hatst is Deuterosais igehirdetsben. Valamifle kultusz Babilniban is volt, ha nem is ldozati kultusz. Hiszen ldozatot bemutatni csak Jeruzslemben lehetett. Mgis tudjuk, hogy a fogsgban is tartottak „bjtket”, gyszistentiszteleteket Zak 7:5. Ilyen alkalmakon nemzeti panasznekek hangzottak el. Ezekben fejezte ki a np azt a fjdalmat, amit a templom s az orszg pusztulsa miatt rzett. Keser szavakkal panaszkodtak nehz sorsuk miatt, az ket rt szenveds s szgyen miatt. Remnytelensgk s csggedsk olykor az istenkromls hatrt sorol vdd vltozott. Azzal vdoltk Istent, hogy elfelejtette ket, nem trdik npvel. A nemzeti panasznekekre Deuterosais – himnuszokkal vlaszolt! Ahogyan a himnuszok dicsrik Isten hatalmas tetteit; gy szl is a teremt Istenrl, aki nemcsak hajdan tudott csodkat tenni, hanem most is „megvltja” npt. Itt kln is figyelemre mlt az, hogy a korbbi himnuszoktl eltrleg Deuterosais – babilniai mintk szerint – egyes szm els szemlyben fogalmazott, Isten szjba adott himnuszokat is rt, melyekben nmagt dicsri az r.
Hasonlkppen a kultuszbl merti Deuterosais az n. papi dvjvendls szavait. is. Ilyenek: Ne flj, ne csggedj, mert neveden szltottalak, megvltottalak, enym vagy, n vagyok Istened stb. Ez eredetileg az egyni panasznek egyik rsze volt, a panasz elhangzsa utn feleletknt elhangz isteni gret. Deuterosais ezt is „demokratizlja”, az egsz npre vonatkoztatja, ppen gy, mint a fentebb mr emltett, Dvidnak szl gretet.
d) Formai szempontbl igen jellemz Deuterosais igehirdetsre a perbeszd s a vita is. A per az igaz Isten s a blvnyok kztt folyik. Ltszat szerint a blvnyok gyztek. Hiszen Isten npe fogsgban van. Valjban azonban mgis Isten gyztt, mert csak az trtnt, amit elre megmondott. Deuterosais, mint valami brsgi trgyalson, felszltja a blvnyokat, vonultassk fl tanikat s adjk el rveiket. Bizonytsk be, hogy mltk az imdatra, hogy valban istenek. A bizonytk az, ha elre meg tudnak valamit mondani, s az be is teljesedik. Ez azt mutatja, hogy van erejk, szavuk hatalmas. Azonban a blvnyok erre nem kpesek. Csak Isten tette meg ezt. Szava beteljesedett a trtnelemben. Csak mlt az imdatra. St nemcsak a rgi prftk szavai voltak igazak, hanem az is mind beteljesedik, amit Deuterosais ltal mond az r. – A vita, hasonlan a perbeszdhez, a ktelked s elcsggedett np vigasztalsra s meggyzsre val. A np hite mr megingott. Nem abbl szrmazott a szabaduls, hogy a np hitre jutott a fogsgban. Nem valamifle bels, emberi fejlds a csodlatos j exodus oka s elzmnye. Ellenkezleg, a np hite ppen gy romokban hevert, mint Jeruzslem. Isten szuvern mdon, ingyen kegyelembl hatrozta el a szabadulst. De a szabadt Isten hitet kvn! St mr a szabadulsrl szl rmzenet, a „vigasztals” is megjtja a hitet.
Volz szerint Deuterosais hite az a sasmadr, amely nem frad el, hanem szrnyra kel. Deuterosais, a babilniai foglyok lelkigondozja, azon igyekezett, hogy a np hite is szrnyalni kezdjen.
Az Ebed-Jahve-nekek.
Ide tartozik 42:1–7; 49:1–6; 50:4–9 s 52:13–53:12. Duhm lesltsnak ksznhet az a felismers, hogy az Ebed-Jahve-nekek nem tartoznak szorosan a knyv tbbi rszeihez. Nem is magyarzhatk a kontextus alapjn, st sszefgg rszeket szaktanak szt. Igaz ugyan, hogy sok hasonlsg is van kztk s a knyv tbbi rszei kztt, mgis a klnbsgek nagyobbak. jabban a mfajkutats eredmnyeit felhasznlva Westermann azt is kimutatta, hogy az Ebed-Jahve-nekekben egyetlen olyan mfajjal sem tallkozunk, mint a knyv egyb rszeiben.
a) Az nekek kollektv rtelmezse olyan rgi, hogy azt mr a glossztor is ismerte 49:3. Az „Izrel” sz itt nemcsak a versmrtk szerint felesleges, hanem elt Deuterosais szhasznlattl is, aki a szt mindig csak a Jkb szval prhuzamosan hasznlta. Ellene mond az nekek kollektv rtelmezsnek, Izrelre vonatkoztatsnak az, hogy a szolgnak magval Izrellel szemben is van hivatsa. Nem segt itt az a meggondols sem, hogy az idelis Izrelnek van hivatsa az empirikus Izrellel szemben. Mg erltetettebb megolds az, hogy Jkb, az s l tovbb a npben. De kizrja a kollektv rtelmezs helyessgt az is, hogy Deuterosais, a rgi prftk nyomn, azt lltja, hogy Izrel megrdemelten szenved bnei miatt, a szolga pedig rtatlanul, msok helyett s nknt.
b) Az individulis rtelmezs szerint a szolga egyn. Azonban nem tudunk rmutatni egyetlen olyan szemlyre sem Izrel trtnelmben, akire maradktalanul rillenk mindaz, amit az Ebed-Jahve-nekek a szolgrl mondanak. Legfeljebb azt mondhatjuk, hogy trtnelmi szemlyek, tapasztalatok s tradcik is szerepet jtszottak a szolga kpnek a kialakulsban. Mindenekeltt Mzes alakjra gondolhatunk (von Rad). az els exodus alkalmval vezette npt, trvnyt hirdetett neki s a np bne miatt nem mehetett be az gret fldjre. A msodik exodus alkalmval mindez eschatologikus dimenzikban trtnik meg. j Mzes jn Deut 18:18; szenvedsei minden eddigit fllmlnak, s minden np szmra hirdeti meg Isten trvnyt.
c) Az egyni rtelmezs egyik tvtjnak tekintjk azt a nzetet, hogy a szolga magval Deuterosaissal azonos. Nemcsak szolglata s szenvedsei mreteivel mlja fll a szolga a prftt, hanem abban is, hogy elhvatsa az uralkodv kinevezs formjban ll elttnk 42:1–4. A prfta elhvatsa viszont a 40. rszben olvashat s egszen ms tartalm.
Az Ebed-Jahve uralkodi vonsai sokkal inkbb az els sais messisi vradalmaira hasonltanak. Ott is arrl olvasunk, hogy a Messis nem kirly, nem nll uralkod, hanem csak az r megbzottja. A messisi rtelmezs teht rgi prftai hagyomnyon alapszik. ppen ezrt az jszvetsgben olvashat messisi rtelmezst helyesnek s kvetendnek tartjuk ApCsel 8:26–35.
Deuterosais knyve.
A 40–55. fejezetek tlnyom rszt Deuterosais sajt mvnek tartjuk. Istentiszteletek alkalmval szbelileg is hirdette a rbzott zenetet. rvelt, vitzott, vigasztalt. A nagyobb, sszefgg rszeket bizonyra maga rhatta le. A kisebb szakaszokat egy darabig a szjhagyomny is rizhette. A m szerkesztsben nagy rsze volt Deuterosais hsges tantvnynak, Tritosaisnak is. Valsznleg vitte magval a knyvet Babilnibl Jeruzslembe.
Bevezets• III. Az 56–66. rsz
Tritosais szemlye s kora.
A Tritosais nv ppen gy nem a prfta valdi neve volt, mint a Deuterosais nv. Ez is csak szksgmegolds, mert ez a gyjtemny is nv nlkl maradt rnk. Mindkt nv Duhmtl szrmazik. ismerte fel elszr (1892-ben rt kommentrjban) azt, hogy ezeknek a fejezeteknek ms a szerzje s a szereztetsi ideje, mint Deuterosais knyvnek.
Duhm mg gy gondolta, hogy Tritosais knyve egyetlen szerz mve, s Kr. e. 450 krl keletkezett. Ezen a kt ponton nem kvette Duhmot a ksbbi kutats. Ma mr ltalban olyan rszeket is szmon tartanak a knyvben, amelyeket nem Tritosais rt (lsd a 3. pontnl). Tritosais mkdsi idejnek pedig ltalban a fogsg utni, de az j templom felplse eltti idt tartjk (Kr. e. 530 krl).
Az a kor, amelyben a prfta lt, anyagi s lelki tren egyarnt nehz volt. A fogsgbl hazatrt np nyomorsgos krlmnyek kztt lt. Maga a hazatrs, az j exodus, nem olyan fnyes klssgek kztt ment vgbe, mint ahogyan a np vrta. Jellemz, hogy a hazatrs trtnett nem is rja le a Biblia. Ezen a ponton teht nagy csalds rte a npet. Fjdalmas volt az is, hogy nem mindenki trt haza a fogsgbl. A hazatrteket sok j s nehz problma vrta. Nem lehetett nllan s szabadon lni llami letet. Az j llam igen nagy mrtkben fggtt a birodalom tisztviselinek a jindulattl. A nagy perzsa birodalom mg csak nem is nll tartomnyknt kezelte a zsid llamot, hanem – Samriban lakott a perzsa birodalom helytartja, ez volt a hivatalos gyek intzsnek a helye. Itt aztn sok gy el is akadt, tbbek kztt ppen a templompts gyei is. De nem volt knny az egyttmkds a fogsgba nem ment, otthon maradt zsidkkal sem. Hiszen ezek sok tekintetben klnbztek a hazatrtektl. Anyagi tren lnyegesen gazdagabbak voltak, mint k. Szinte azt mondhatjuk, hogy a hazatrteknek nagy szksgk lett volna az otthonmaradottakra. Az segtsgkkel sokkal hamarabb flplhetett volna az orszg. Lelki tren viszont a hazatrtek reztk magukat toronymagasan az otthonmaradottak fltt. A fogsgbl hazatrtek gy gondoltk, hogy csak k tartoznak az igazi Izrelhez, k a rgi gretek rksei. Az otthonmaradottakra pedig gy tekintettek, mint vallsi szempontbl tiszttalanokra. Vigyzni kell a velk val egyttmkdssel. Ennek az lenne a kvetkezmnye, hogy az r gylekezete is tiszttalann vlnk Hag 2:11–14.
Tritosais igehirdetse.
A fentebb vzolt trtneti helyzetben Isten npnek szksge volt prftra. Hiszen a hit s remnysg megfogyatkozott, a ktsgbeess s csggeds pedig elhatalmasodott a np szvben. Az emberek a nyomaszt helyzetben csak sajt boldogulsukkal, anyagi rdekeikkel trdtek.
Maga a trtnelmi szksg mgsem magyarzza Tritosais fllpst. Akkor rtjk meg t igazn, ha prftai elhivatsra gondolunk 61:1–4. Itt a rgi prftkhoz hasonlan Tritosais is felhatalmazst kap a prftai szolglat vgzsre. Ez a szolglat, Deuterosais szolglathoz hasonlan, a vigasztals szolglata. Mg a szhasznlat is hasonlt Deuterosaishoz. Joggal beszlhetnk mester s tantvny-viszonyrl Deuterosais s Tritosais kztt. Tzetesebb vizsglatnl azonban kiderl, hogy a deuterosaisi kifejezsek itt mr mst jelentenek, az j trtnelmi helyzetre vonatkoznak. A foglyok mr nem a Babilniban l hadifoglyok, hanem a nehz krlmnyek kztt l hazatrt zsidk. Ezek azok, akiket gyszolknak s csggedteknek mond a prfta. A soron kvetkez feladat nem a hazatrs, hanem a rgi romok jjptse, mindenekeltt a templom felptse 60:13. Ehhez azonban nem elg a hazatrtek anyagi ereje. A „npek” is hozni fogjk kincseiket, hogy kes legyen az r „lbainak a helye”. A npek segteni fognak a templomptsben. St segteni fognak a mg diasporban l zsidk hazahozsban is.
Tritosais nemcsak abban bizonyult igazi prftnak, hogy a csggedtekbe j remnyt tudott nteni. Az is igazi prftai feladat volt, hogy magyarzatot tudott adni a np knz krdsre: mirt ksik az dvssg ideje? Mirt nem teljesedett be minden gy, ahogyan a fogsg nagy prftja megjvendlte?
Egyik ok a vezetk alkalmatlansga 56:9–12. Csak sajt anyagi rdekeikkel trdtek, nem teljestettk ktelessgeiket a nppel szemben. Dzsltek s henyltek ahelyett, hogy a nehz helyzetben megtettk volna azt, ami a ktelessgk volt. Ezrt az igazak kerltek htrnyos helyzetbe 57:1; 59:14–15; 66:5.
Ehhez jrult a msik ok: klssgess s llektelenn vlt a valls. Hinyzott az sszetarts, a testvri szeretet. nzs s elnyoms uralkodott, 58. r.; Neh 5:5.
Harmadik oka az dvid kssnek a blvnyimds. Ismtelten olvasunk Tritosais knyvben arrl, hogy a np krben idegen kultuszok terjedtek el, kezdett vette a vallsos kevereds 57:3–13; 65:1–16; 66:3. Tritosais a rgi prftkhoz hasonlan ostorozza a blvnyimdst. Termszetesen itt is felismerhetk mesternek, Deuterosaisnak a gondolatai. A fogsgbl hazatrt npet rszben az otthonmaradottak rszrl, rszben a kzttk lak idegenek rszrl, rszben pedig a szomszd npek rszrl pogny vallsos hatsok rtk. A np hite nem volt elg ers ahhoz, hogy a ksrtst legyzze.
Tritosais azt hirdeti, hogy ilyen bnk miatt nem jtt mg el az dvssg ideje. Ha a np hite, kegyessge, mindennapi lete s kzssgi lete megtisztul, akkor majd „felhasad vilgossga, mint a hajnal” 58:8. Az dvssget Tritosais a fldi boldogsg szneivel brzolja: gazdag s fggetlen orszgban boldogan l majd a np. Felpl a templom, a np istentiszteleteken dicsri Urt.
Szlni kell mg Tritosais igehirdetsnek a kultikus gykereirl. is. Az zenet vita formjban hangzott el, feleletknt a np Istent vdol panaszra. A gyszistentiszteletek, amelyeket a fogsgban tartott a np, folytatdtak a fogsg utn is Zak 7:3; zs 58. Ilyen alkalommal hangzott el a krds: Mirt nem kedves az istentiszteletnk az rnak? 58:1–3. Taln rvid lett az r keze, nem tud megszabadtani, taln sket a fle, nem tudja meghallgatni az imdsgot? 59:1. A nemzeti panasznekek szerves rsze volt a rgi idk emlegetse is 63:7–64:11. Ehhez tartozott az a krs is, hogy most is gy mutassa meg szabadtst az r, mint rgen. – Klnsen Westermann kutatsainak ksznhetjk azt a felismerst, hogy Deuterosais igehirdetshez hasonlan Tritosais igehirdetse is vlasz a nemzeti panasznekekre. hangslyozza igen erteljesen azt is, hogy a kultusz volt az a keret, amelyben ez az igehirdets elhangzott. Mg a knyv szerkezetn is megltszik ez. Hiszen bizonyra nem vletlen az, hogy az zenet magva, a 60–62. rsz, ppen panasznekek keretben foglal helyet, 59; 63–64. rsz.
Tritosais knyve.
Tritosais knyvt Duhm mg teljes egszben egysgesnek, Tritosais sajt mvnek tartotta. A ksbbi kutatk mr szmolnak azzal, hogy a knyvet nem elejtl vgig a prfta rta, hanem vannak benne ms szerzktl szrmaz szakaszok is. Mr a blvnyimdsrl szl szakaszokat is tbben elvitatjk Tritosaistl, 57:3–13; 65:1–16; 66:1–4. Azonban itt Eissfeldt nyomn helyesebbnek ltszik az az llspont, hogy a blvnyimds, az idegen vallsos hatsok jl beleillenek Tritosais korba is. Nem felttlenl szksges e rszek szereztetsi idejre vonatkozlag sem a fogsg eltti idkre, sem a fogsg korai veire gondolni, sem pedig a tlsgosan is ksi idkig, a 3. szzadig menni. ltalban azt a szempontot tartottuk szem eltt, hogy ha egy-egy igeszakasz szereztetsi ideje nehezebben llapthat meg, knyszert ok nlkl nem szvesen helyezzk a prfttl tvol es korba.
Vannak azonban olyan tartalmi ellenttek is a knyvn bell, amelyek ersen valsznv teszik, hogy ms szerz munkjval van dolgunk. Ilyen pl. a 66:1–4-ben tallhat polmia a templompts ellen. Tritosais, mint Haggeus s Zakaris kortrsa, mg nagyon is pozitv rtelemben nyilatkozott a templomptsrl. A templomot s az ott foly istentiszteletet elvlaszthatatlannak tartotta az gretek beteljesedstl.
Ellenttes nzetek vannak a knyvben a pogny npekkel kapcsolatban is. Tritosais mg kedvezen tli meg a npeket. Hiszen k fogjk hazahozni Izrelt a diasporbl, az kincseik segtsgvel pl fel az j templom, s ezek a kincsek szksgesek az ldozatok bemutatshoz is. A npek teht, mg ha szolgai formban is, de rszt vesznek az dvssgben. Ezzel szemben a knyv olyan gondolatokat is tartalmaz, amelyek kifejezetten ellensgesek a pogny npekkel szemben, 60:12; 63:1–6; 66:6.16. Ezeket ltalban ksbbi szerz mvnek tartjk.
Az dvssg idejnek az brzolsban is klnbsgek vannak. Tritosais mg e vilgi sznekkel brzolja a boldog jvt. A np bkessgben, bsgben s zavartalanul fog lni hazjban. A knyv nhny helyn azonban az dvssg apokalyptikus brzolsval is tallkozunk: 60:19.20; 65:17.25; 66:22–24. Itt mr j teremtsrl, a kozmikus rend megvltozsrl van sz. Valsznleg ezek a knyv legksbb keletkezett rszei.
Megoszlanak a vlemnyek abban a krdsben, hogy a gylekezeten belli szakads mr Tritosais idejben megtrtnt-e, vagy csak ksbb. Von Rad mg Tritosaist tartja az els olyan prftnak, aki szakadkot fedezett fel „Izrel s Izrel” kztt. Nem mindenkin fognak beteljesedni Isten gretei. Csak a valban hveknek s kegyeseknek, az „alzatosoknak” s „gyszolknak” lehet ilyen remnysgk. Ezzel szemben Izrelen bell is tlet vr az elvilgiasodott, blvnyimdsba s kzssgellenes bnkbe sllyedt uralkod rtegre. Ezeknek a prfta idejben nemcsak meggazdagodsra s elnyomsra volt mdjuk, hanem mg arra is, hogy a hveket kirekesszk a gylekezetbl, 66:5. De Westermann s Fohrer szerint ez a szakads ksbbi. Mindenesetre mr Tritosais igehirdetsben is lthatjuk egy jfajta kegyessgi tpus kialakulst. A kegyesek „szegnyek”, „gyszolk”, „megtrt lelkek”, akik Isten beszdeit „rettegik”, 61:1–3; 66:2.
Tritosais knyvnek magja a 60–62. fejezet. E mag krl helyezkedik el minden klnsebb dispositio nlkl a knyv tbbi rsze. Megismerhetjk ebbl a fogsg utni kor slyos problmit s az ezekre kapott prftai feleletet. Tritosais ebben a nehz helyzetben vgezte szolglatt. Tisztogatta npe hitt, harcolt Isten uralmrt a kzssg letben s nagy rsze volt abban, hogy az eschatologikus remnysg tovbb ljen Izrelben. Ezzel be is tlttte hivatst.
Irodalom