DEUTERONOMIUM 5 MZES 16 - 34 rsz magy.
5 Mz. XVI. RSZ - 5 Mz. 16,1–21. Az venknti hrom fnnep.
A tbbszr elfordul nnepi kalendriumok sorban a deuteronomista felsorols legkzelebb ll a Szvetsg Knyvnek a lershoz (Ex 23:14–17), csak valamivel rszletesebb, mert az nnepls sznhelyl mindig a kzponti szentlyt jelli meg, tovbb hangslyozza a hlt s az rvendezst s int arra, hogy az nneplk ne feledkezzenek meg a kztk l szegnyekrl sem. Azonkvl a pska s a kovsztalan kenyr nnepnek trtneti indokolst adja (v. Ex 12:1–20 magyarzatval). – A kultuszi centralizcinak a legmagasabb fokt egybknt ppen a pskabrnynak a kzponti szentlynl trtn levgsa jelentette, lvn a pska nnep rgebbi formjban otthon meglt csaldi rmnnep. Ennl az nnepi naptrnl valban az nneplsen van a hangsly, eltren a rszletesebb papi fogalmazs nnepi kalendriumoktl, amelyekben a ceremnik llnak eltrben (olv. Lev 23. r. s Num 28–29. r. magyarzatt). Az nnepeknek rszint a fldmvelssel sszefgg, rszint dvtrtneti jelentsgt illeten olv. mg a „Rgisgtani adalkok” c. bevezet cikk V. 4. pontjt.
A 18–20 s 21–22 v. a kvetkez fejezet lre kvnkoz bevezets: az els az elfogulatlan brskodsra vonatkozik, a msodik a knani kultuszhelyeken szoksos blvnyfk, koszlopok fellltst tiltja.
5 Mz. XVII. RSZ - 5 Mz. 17,1–13. Brskodsi trvnyek.
Az 1. v. kivtelvel – amely az ldozati llatok hibtlansgt kveteli meg – e szakasz brskodsi trvnyeket tartalmaz. Kt kln dologrl van sz. A 2–7 v. szerint a blvnyimdk hallra tlendk, de csak akkor, ha legalbb kt tanu vallomsa igazolja a vdat. A kt tanu egybehangz vallomsa srgi s mindmig meglev hitelest, vagy perdnt jogszoks. Persze a hamis tanuzs elrettent pldi is ismertek a bibliai kortl kezdve (1Kir 21:13; Mt 26:60), ezrt a nptlet vgrehajtsa sorn az els kvet a tanuknak kellett a bnsre dobni azzal a kifejezett gondolattal, hogy ha a kivgzett ember rtatlan lett volna, akkor a hamis tanukon szradjon a gyilkossg bne (Deut 19:15–21).
A 8–13 v. a legfbb trvnyszkrl r, mely a kzponti kultuszhelyen mkdtt s amely el olyan gyeket kellett trni, amelyek tlsgosan bonyolultak (”csodlatosak”) voltak a helyi bri testletek szmra. Ez a szakasz teht a 16:18–20 kiegsztsnek vehet. – Sajtsgos, hogy mg az Ex 18. r.-ben az igazsgszolgltats problmja decentralizl jelleggel vetdtt fel s nyert megoldst, addig itt a letelepeds viszonyainak megfelelen megint a centralizci, vagy legalbbis a feljebbviteli brsgi gyintzs irnyba fejldik a jogi let. A kzponti legfbb trvnyszk tagjai voltak a „lvita-papok”, teht a jeruzslemi templomnl mkd ldozpapok, valamint egy vlasztott br, mint a vilgi hatalom kpviselje. rdekes a 2Krn 19:5–11 lersa, amely szerint Jsft kirly foglalkozott a brskodsnak ilyen megszervezsvel. A legfbb trvnyszkre vonatkoz elrsoknak is bizonyosan megvolt a hatsuk a Jzus korabeli sanhedrinnek, a nagytancsnak a kialakulsra, annyival inkbb is, mert a perzsa-korban is megvolt a zsid trvnykezs nkormnyzata (Ezsd 7:25–26).
5 Mz. 17,14–20. A kirly-trvny.
A kirlyvlasztsra s a kirlyi jogkrre nzve az egsz Pent-ban csak itt tallunk trvnyt. A bevezets (14 v.) az 1Sm 8:5-ben lertakra, Izrel trzseinek kirlyvlaszt szndkra utal. Br az sz prftai vonala a theokrcia llspontjn elvileg ellenezte a fldi kirlysgot, mgis beleillesztette azt a szvetsg rendjbe, de csak a Dviddal s dinasztijval kapcsolatban elfoglalt llspont alapjn (2Sm 7:12 skv.), ms uralkodkat, gy Samria kirlyait csak trnbitorlknak tartottk (v. Hs 8:4). – E trvny igyekszik elfogulatlan lenni a kirlysggal szemben, fenntartsai mgis nyilvnvalk. Salamon kirlynak nem mindenben kedves emlk fnyzse s despotizmusa tbb vonatkozsban tkrzdik, klnsen a 16–17 v.-ben. A gazdagsg, a sok felesg tartsa, mint ksrts az idegen istenek importlsra, nagy visszatetszst keltettek. St mg a „sok l tartsa” is Salamonra vezethet vissza, akinek a lovakkal val tranzit-kereskedelme a Biblibl s az archeolgiai emlkeibl egyarnt ismert. – A trvny kiktsei kz tartozik, hogy csak az r kivlasztsa alapjn szabad kirlyt vlasztani (v. 1Sm 10:20–24; 16:12), idegen szrmazs ember pedig egyltaln nem lehetett kirly (15 v.). – A sok l emlegetse Egyiptommal kapcsolatban egybknt csak rszben kereskedelmi vonatkozs, mert a sok l s harci kocsi a fegyverkezsre is utal kifejezs (v. zs 2:7). A hborskodsok sorn, fknt Jda orszga gyakran kereste az egyiptomiak szvetsgt, a gyztes Babilnia ell pedig a politikai menekltek tmegei „indultak vissza azon az ton” Egyiptomba, ahonnan seik kijttek (2Kir 25:26). Sajtos kikts, hogy a kirly trnralpsekor rassa le e trvnynek a msolatt s azt tanulmnyozza istenflelemmel. gy rta le az els kirlyvlasztskor Smuel a kirlysg jogkrt (1Sm 10:25), amely azonban nem tvesztend ssze az 1Sm 8:11–17-ben elrettent szndkkal elmondottakkal, mert az nem jog, hanem szoks gyannt rtkelend. – Vgeredmnyben lthat az egsz kirlytrvnyen a hvs tartzkods s az aggodalom, hogy a fldi kirly uralkodsa nem fogja-e emberi indulatok s szmtsok miatt megzavarni az isteni „Kirllyal” val szvetsget. Ezrt is igyekeztek a prftk tancsolni nemcsak npket, hanem annak kirlyait is.
5 Mz. XVIII. RSZ - 5 Mz. 18,1–8. A lvita-papok jvedelme.
A „lvita-papok” elnevezs jellegzetesen deuteronomista kifejezs. Jellemz egy tmeneti korra, amikor „Lvi egsz trzse” gy ismeretes, mint az r szolglatra kivlasztott csoport, mgis egyesek kzlk a klnbz szent helyeken ldoz papi funkcit vgeznek, msok jvevnyknt elszegnyedve lnek, mert nincs, nem is lehet birtokuk, amelynek a jvedelmt lvezhetnk. A kzponti szently lvita-papjai pedig egszen kivltsgos szerephez jutnak a deuteronomista reform kvetkeztben, br igen valsznen ez a reform Jeruzslemre nzve mr csak egy rgi kivltsgot kodifiklt. Ha mgis hangslyozottan beszl itt a trvny a lvita-papsgrl, azok jogairl s jvedelmrl, annak bizonyra megvan az oka. Kt textust kell itt emlkezetbe idzni. Az egyik (1Kir 12:31), mely szerint I. Jerobom kirly az szaki orszgrsz templomaiba papokat nevezett ki, de nem lvitkat. Az szaki orszgrsz dolgait amgyis kritikus szemmel nz deuteronomista trvny s trtnetrs taln ezrt hangslyozza a legitim papsg mellett a lvita jelzt. A msik textus (Ez 44:15), amely szintn lvita-papokrl r, de az ldoz papi tiszt kivltsgt csak Cdk utdaira terjeszti ki, mivel (a 44:10–12 szerint) a lvitk nagyobb rsze eltvelyedett s az ldozhalmokon, sokszor idegen isteneknek szolglt s bnbe vitte Izrelt is. Ezek a plusok jelzik a feszltsget, amely a klnfle lls s alkalmazs papsgon, illetve a Lvi trzsn bell megvolt, s amely miatt a jsisi kultuszreform nagyon is indokolt volt. – Ezek ismeretben rthetjk meg, ha ezen a nhny versnyi elrson bell is problmk addnak s hogy a papi-lvitai javadalom itteni rszletezse nem egszen fedi a ksbbi kelet papi trvnyekben foglaltakat (Lev 7:31 skv.; 10:12–15; Num 18:8–32).
Az 1–5 v. teht megllaptva azt, hogy Lvi trzsnek nem jutott fldbirtok, ezrt az r gondoskodik rluk, megszabja, hogy az ldozpapoknak a levgott llat mely rszei jussanak jrandsgul. Ugyancsak ket illeti a fld termsnek az eleje, „zsengje”, – A 6–8 v. kpezi a f magyarzati problmt, amely mr a centralizci gondolatbl rthet: a vidkrl a fvrosba bekltz lvitknak is egyenl rszt kellett volna kapniok a szolglatbl s javadalombl az ottani lland papsggal. Ez azonban inkbb csak idelis elgondols volt. A centralizci utn nemsokra kvetkez hbors idk, majd a fogsg lehetetlenn tett egy ilyen egyenjogstst; a fogsg utn pedig letbe lpett a papok – lvitk vgleges megklnbztetse, az idzett Ez 44. r. alapjn. Vgl a kzponti templomi papsg is vigyzott arra, hogy a papi szemlyzet tlsgos feltltdsvel javadalmuk nagyobb csorbt ne szenvedjen, ezrt lett valsgg az a clzs, amelyet a lvitk sorsra nzve az 1Sm 2:36 deuteronomista kiegsztsben olvashatunk. Taln csak egy-egy olyan kivteles alkalommal, mint Ezkis vagy Jsis jeruzslemi pska-nnepe, jutottak teljes funkcihoz s az abbl add javadalomhoz a vidkrl feljtt lvitk (olv. 2Krn 29:34; 35:10–15). Sorsukra inkbb jellemz volt az, ami a 2Kir 23:9-ben olvashat. - 5 Mz. 18,9–22. Igzk helyett prftkra kell hallgatni.
A 9–14 v. szinte teljes sztrt adja azoknak a pogny eljrsoknak (s gyakorliknak), amelyekkel a knanitk meg akartk nyerni isteneik kegyt s meg akartk tlk tudni a jvendt. Eltekintve a 10 v.-ben emltett gyermekldozattl (v. Lev 20:2–5), a jelmagyarzsnak s a varzsl szemfnyvesztsnek a legklnflbb fajtit talljuk egytt, el egszen a szellemidzsig. Arrl, hogy ezek valban ismert pogny praktikk voltak, trtneti elbeszlsek (1Sm 28. r.) s prftai fedddsek tanuskodnak (zs 8:19; Jer 29:8; Hs 4:12). Mindezekre a trvnynek egyetlen sszefoglal szava van: utlatossg, azaz Isten ltal gyllt dolog, ami csak tletet rdemelhet.
Az r nem emberi mesterkedseken keresztl, hanem prftkon t jelenti ki akaratt – ez az sz. egyntet llsfoglalsa. Kifejezdik benne az, hogy az Urat meg lehet krdezni, de csak akkor felel, ha akarja s azt, amit akar, nem amit az ember ppen varzspraktikin keresztl szeretne rknnyszerteni. Az Isten szuvern r a kijelents-adsban is. Viszont a prftn, mint a kijelents kzvettjn keresztl adott ige irnt felttlen engedelmessget kvn. Ugyanakkor a hamis prftt nem tri meg, megcsfolja azzal, hogy prftlst nem teljesti s tletvel sjtja (v. Jer 28:15–27). – A prftasggal kapcsolatban a deuteronomista trvny vlhetleg mr nem a rgi eksztatikus prftkra gondol. (1Sm 9:9 utni idben fogalmaz!) A prftnak, mint kzvett szemlynek a szerept a 16–18 v. a Deut 5:23–28-ra gondolva indokolja. Mg egy dolog figyelemre mlt itt. Az Sz. kornak Messis-vrshoz hozztartozott a prfta-messis alakjnak a vrsra is, ppen a 15 v.-hez kapcsoldva (v. ApCsel 3:22 skv.) s tbbek kzt Jn 6:14 s 7:40 gy tanskodik Jzusrl, hogy „ez ama prfta, aki eljvend volt”.
5 Mz. XIX. RSZ - 5 Mz. 19,1–21. Menedkvrosok kijellse.
A menedkvrosokat abbl a clbl jelltk ki, hogy a vrbossztl megmeneklhesen az, aki nem szndkosan lt embert (v. Ex 21:13). Rszletesen szl a menedkjogrl Num 35:9–34 (ld. a magyarzatot). Az utbbi textus hat menedkvrost emlt egyenlen elosztva a Jordntl keletre s nyugatra. Ezzel llana sszhangban a 2–3 v.-ben emltett hrom menedkvros mellett a 8–9 v.-ben kijellend msik hrom, amikor majd az r „kiszlesti Izrel hatrait”. Ez a sorrend ugyan nem felel meg a honfoglals keletrl nyugatra trtn elrehaladsnak, a vgs kpet azonban a menedkvrosokrl ez nem mstja meg (v. mg Jzs 20. r.-vel).
Nem lvezhetett menedkjogot az, aki sznt-szndkkal lt embert. Az erre vonatkoz 11–13 v.-hez kapcsoldnak ms olyan vtsgek is, amelyek szintn plds bntetst rdemeltek. Az egyik szerint a fldbirtoknak (sorsvetssel, teht Isten akarata szerint megllaptott) hatrait msnak a rovsra megvltoztatni (a hatrk titokban trtn elmozdtsval) Isten s ember ellen val vtek. – A msik, hosszasabban trgyalt vtek a hamis tanzs, amelyet a brknak szigoran meg kellett torolniok (15–21 v.). – A kt szksges tanvallomshoz lsd 17:6-ot. Az illetkes brsg pedig azonos a 17:8–9-ben emltett legfbb trvnyszkkel. – A „szemet szemrt…” trvny itt sem a szemlyes bosszllsra val biztats, hanem igazsgszolgltatsi elv (v. Ex 21:1.22–25 magyarzatval).
5 Mz. XX. RSZ - 5 Mz. 20,1–20. Trvnyek hbor esetre.
Az sz-gel kapcsolatban szoktak olykor beszlni az n. szent hbor gondolatrl, vagy ms szval a hbor szakrlis jellegrl. Ez utbbi vonatkozsban kt f gondolatot emelhetnk ki. Egyik az, hogy isteni biztats szerint Izrelnek nem kell ktsgbeesnie, ha magnl ersebb ellensggel kerl szembe, mert vele van Istene, hogy megsegtse. A msik az, hogy a katonknak, mivel gy „az r szne eltt llnak”, meg kellett magukat szentelnik bizonyos tisztulsi szertartsokkal, nmegtartztatssal. Termszetesen Izrelnek azt is hamar meg kellett tanulnia – a trtnelem sorn elszenvedett veresgek kvetkeztben –, hogy az Urat nem lehet knyszerteni arra, hogy jelen legyen megsegt erejvel egy tkzetben, anlkl hadakozni viszont kiltstalan dolog. J plda erre a Num 14:39–45-ben lert csata (v. Deut 1:41–46). A katonasg „odaszenteldsnek” a szakrlis gondolata mellett korn megjelentek ms szempontok is, amelyek majdnem racionalista szabadelvsggel – s sok humanizmussal – tekintettek a hadra ktelezettekre. Ezek ellenre is Izrel hborinak szakrlis jellege az akkori korhoz hozztartoz gondolat, amely nem jelenti azt, hogy a hbor a maga vrontsval, prdlsval, rombolsval ne tartozna az egszen „” trvnyek kz, amelyrl csak bibliai rgisgtani vonatkozsban volna szabad beszlni minden analgia vagy igazols keresse nlkl, ksbbi korok hborihoz.
Az 1–4 v. szerint „a pap” (v. Num 31:6) tartott az tkzet eltt beszdet, btortva a hadsereget az r segt erejre hivatkozssal. „Az r harcol rtetek…!” – mr Ex 14:14-bl is ismert ige. – Az 5–9 v. szerint a pap utn a „felgyelk” veszik t a szt: ezek eredetileg nem katonai vezetk voltak, hanem inkbb igazgatsi tisztviselk (v. 1:15; 16:18), akik pl. nyilvntartst vezettek a hadktelesekrl. Feladatuk volt, hogy a szolglatra ktelezett emberek kzl elbocsssk azokat, akik j hzat ptettek, j szlt teleptettek, akik ppen hzassgkts eltt lltak. Az indokols az, hogy ne legyen ms, aminek k szerettek volna rlni. A humnus gondolaton tl taln az is kzrejtszott itt, hogy az ilyen fl-szvvel jelenlev emberek inkbb gyengtik a hadsereg erejt ppgy, mint azok, akik gyvk. Hogy aztn ez az rott trvny volt-e valamikor is valsg, azt Gedeon hadjratnak a lersn kvl ms bibliai trtnet nem illusztrlja (v. Br 7:3).
A 10–15 v. az egyes vrosok ostromnl kvetend eljrsra tantott. Bks megads esetn a lakosok lett meg kellett kmlni. Ha viszont csak ostrommal lehetett elfoglalni a vrost, akkor a frfilakossg az n. haditok al esett, kipuszttand volt. Ezt a rszleges kirtst azonban csak a Knanon tl terjeszkedsre rja el a trvny. Knan meghdtsnl a teljes haditok lett volna alkalmazand. (16–18 v. az utbbinak rszben illuzrikus volthoz olv. 7:1–4 magyarzatt). – Sajtos rendelkezs e vrengzsek mellett az, hogy vrostromkor a gymlcsfkat kmlni kellett, nem volt szabad kivgni ostromszerek ksztse cljbl. A gymlcsfa j bart, mert tpll; a megkmlt ellenfl rk ellensg – ez a hbor knyszer logikja.
5 Mz. XXI. RSZ - 5 Mz. 21,1–9. Engesztelsi szertarts megtorolhatatlan gyilkossg miatt.
A menedkjog biztostsrl szl trvnyek zradka mindig az, hogy a sznt-szndkkal elkvetett gyilkossgot meg kell torolni, a gyilkosnak halllal kell bnhdnie, klnben a kiontott vr „gre kilt” s Izrel orszgt tiszttalann teszi Isten eltt (Ex 21:14; Num 35:30–34; Deut 19:11–13). Ha azonban egy gyilkossg tanutlanul trtnt s a vtkest nem lehetett megbntetni, akkor meg kellett tallni a mdjt annak, hogy a kiontott vr tka all felszabadtsk a fldet, kzelebbrl annak a vrosnak a hatrt, ahol a gyilkossg trtnt. Az ismeretlen gyilkos kivgzse helyett papi segdlettel helyettest llatldozatot kellett bemutatni egy patak partjn, ahol a vros elljri vrosuk rtatlansgnak a hangoztatsa kzben szertartsosan megmostk kezket, hogy ezzel elhrtsk a vronts miatt bekvetkezhet tletet. – A kzmoss szertartsa egybknt is az rtatlansg jelkpes kifejezse volt (Zsolt 26:6), br bri eljrsban lehetett a tehetetlensg kifejezje, vagy ezzel egytt – mint Piltus esetben – a felelssg elhrtsa is (Mt 27:24).
5 Mz. 21,10–23. Csaldjogi trvnyek.
A 10–14 v. a hbors szoksokrl szl 20. r. kiegsztsnek tekinthet. A meglehetsen humnus rendelkezs a hborban szerzett rabn helyzett szablyozza a csaldon bell, ahova kerlt. Az ilyennek egy hnapig tart gysz volt engedve szleirt, illetve otthonrt, ahonnan elhurcoltk. A haj s krm levgsnak jelentsge bizonytalan. Vagy a gysz-ceremnia velejrja, vagy annak a kifejezse, hogy a rabn letnek egy j szakasza kvetkezik. Az ilyen nt ksbb nem volt szabad rabszolgnak eladni. A hbor kegyetlen trvnyei kztt, amelyek kz tartozott a zskmnyols joga is, egy viszonylag embersges intzkeds ez: a jognlkliek emberi mltsgnak bizonyosfok vdelme.
A 15–17 v. Az elsszlttsgi jogrl szl, amelynek formai rdekessge az, hogy a gyermekek kzt felosztsra kerl csaldi vagyonbl az elsszltt fi ktszeres rszt kap. A dolgot bonyolultabb tette a poligmia lehetsge, amikor a tbb asszonytl szrmaz gyermekek kzl a legidsebbet kellett ebben az rksdsi kivltsgban rszesteni s ezt rzelmi szempontok nem vltoztathattk meg. A trvny a ptriarcha-trtnetek egyes vonatkozsaira vet fnyt. Megmagyarzza pl. hogy mirt volt nagy knnyelmsg zsau rszrl az elsszlttsgi jog eladsa, vagy azt, hogy Jkb fiai kzl hogyan veszthette el Ruben az elssg jogt. (Olv. Gen 35:22 s 49:3–4 magyarzatt.)
A 18–21 v. a „tiszteld atydat s anydat…” trvny semmibevtelnek a legszlssgesebb esett s kvetkezmnyt trgyalja. A blcsessg-irodalom a szli tants s intelem rtkt azrt hangoztatja, mert az szv.-i trsadalomban a csald volt az a hely, ahol a gyermekek neveldtek, mveltsget, munkt, erklcst, illemet tanulhattak. A szlnek minden joga megvolt a fegyelmezsre is, hiszen a szeretet jegyben trtnt az (v. Pld 1:8; 3:11–12; 6:20; 15:5; 22:6 stb.), de ppen ezrt volt eltlend, ha valaki a szleivel szemben szemtelen s erszakos volt (Pld 19:26; 20:20 stb.). Trvnynk arrl a vgletes esetrl szl, amikor a szlk mr knytelenek panaszt tenni az elljrknl, s ennek a kvetkezmnye akr hallbntets is lehetett, elrettent szndkkal (v. Ex 21:15.17).
A befejez 22–23 v. fggetlen a megelz csaldjogi trvnyektl, s az tlkezs keretbe vg. A felakaszts vagy keresztrefeszts tjn kivgzett ember holttestt nem volt szabad jjelre a fn hagyni, hanem el kellett temetni, „mert tkozott Isten eltt az akasztott ember”. Ez a motvum Jzus kereszthallnl fordul el (Jn 19:31), azt pedig, hogy hogy ilyen mdon tokk lett mirettnk, szabadtsul a trvny tktl, Gal 3:13 hangslyozza.
5 Mz. XXII. RSZ - 5 Mz. 22,1–29. Az embersg s tisztessg trvnyei.
Az 1–4. v. az elkborolt llatnak, vagy elveszett trgyaknak a visszaadsrl szl, tovbb az ton sszeroskadt llat talpralltsrl. Mindegyik intelem a felebart irnti segtszndk s szolidarts ktelezse, v. Ex 23:4–5.
Az 5 v. tilalma a ruhaviseletre nzve bizonyra nem a divattal kapcsolatos, hanem a pognyoknl dvott szoksokra vonatkozik, amelyeknl a megtveszts a szabadossg visszalseire adott alkalmat. – A 6–7 v. valsgos „madrvdelmi trvny”. – A 8 v. a keleti hzak lakott tetejre alkalmazand vdkerts ksztst rja el, balesetek megelzsre. (Plda: Ahazj kirly esete, 2Kir 1:2.) – A 9–11 v. a felems eljrsokat tiltja, v. Lev 19:19 magyarzatval. A 10 v.-ben emltett eset az a „felems iga”, amelyet 2Kor 6:14 tvitt rtelemben idz. – A 12 v.-hez olv. Num 15:37–40 magyarzatt.
A 13–21 v. a hzassggal kapcsolatos brskodsi trvnyt tartalmaz. Els fele (13–19 v.) a mltatlanul megrgalmazott asszonyt veszi vdelmbe, s nem engedi, hogy ilyen rgalom alapjn a frje eltasztsa magtl. A trvny msodik rsze (20–21 v.) viszont hallra mltnak mondja azt a nt, aki frjhezmenetele eltt msokkal rintkezett.
A kvetkez versek is a hzaslet tisztasgra s az emberi tisztessgre vonatkoznak. A 22 v. a kznsges hzassgtrs esete, olv. Lev 20:10-nl. A 23–24 v. s a 25–27 v. ugyanarrl szl: egy eljegyzett lenyon elkvetett erszakrl, csak az els eset felttelezse szerint a vrosban, a msodik szerint a vroson kvl, emberektl tvol trtnt az. Ennek megfelelen az els esetben a lenyt is vtkesnek mondja a trvny, mert segtsgrt kilthatott volna, a msodik esetben csak az erszakos frfit tli el. – A 28–29 v. az el nem jegyzett lenyon elkvetett erszakrl szl. A trvny kevs mdosulssal azonos az Ex 22:6–17 tartalmval. – Megjegyzend, hogy ezek a kazuisztikus fogalmazs trvnyek tbb-kevesebb eltrssel, st mg bvebb rszletezssel megtallhatk az kori Kelet nagy trvnygyjtemnyeiben, pl. Hammurabi kdexben, vagy az -asszr trvnyknyvben is. Ha teht a tisztessgnek ezek a trvnyei az kori vilgban ltalnosak voltak, az sz joggal tehetett oda a vlasztott np szmra fogalmazott trvnyekhez egy-egy ilyen felszltst: „gy takartsd ki a gonoszsgot Izrelbl!”
5 Mz. XXIII. RSZ
5 Mz. 23,1–26. A vallsi s erklcsi tisztasgra vonatkoz trvnyek.
Ez a fejezet egy csom heterogn jelleg trvnyt tartalmaz, amelyeket legfeljebb a testi-lelki-erklcsi tisztasg kzs nevezjn lehet egytt trgyalni. Az 1 v. mg hozztartozik az elz rsz csaldi vonatkozs trvnyeihez. A benne foglalt kt mondat azonos rtelm: a poligmia viszonyai kztt is tiltva volt az, hogy valaki apja felesgt, teht mostohaanyjt nl vegye (v. Lev 18:8; 20:11; 1Kor 5:1).
A 2–9 v. kultuszi vonatkozs; hatrokat llt fel arra nzve, hogy kik olvadhatnak be az izraeli gylekezeti kzssgbe s kik nem. A 2 v. teljesen kizr; ami a papi trvny a papsgra nzve szigoran megszabott, az itt a gylekezeti kzssgre ll (v. Lev 21:20). Teljesen kizrja a trvny a kultuszi kzssghez val csatlakozsbl a mbi s ammni szrmazs embereket, okul hozvn fel azt, hogy nem bocstottk t a vndorl Izraelt orszgukon, st Blmmal el akartk tkoztatni Izraelt (olv. Num 22–24. r.-t). Viszont az edmiak s egyiptomiak fel tbb szimptival fordul a trvny, mert ezeknek az utdait ha izraelitkkal hzasodtak ssze, a harmadik nemzedktl fogva mr befogadta. A trvny egszen nll hagyomnyra utal, mert Num 20:14 skv. szerint ppen az edmiak tagadtk meg elszr az izraelitktl az tvonulst. Ktsgkvl egy rgebbi szemllet rvnyesl itt, amely az edmiakkal szemben mg bartsgosabb, s csak a babilni hborktl kezdve csap t vad gylletbe az addig testvriesebb rzs. (Olv. Gen 33. r. s 36. r. magyarzatt.)
A 10–15 v. egyszer higiniai elrst ad arra az esetre, amikor Izrel npe hbor alkalmval tborba szll. A mosakods s a szenny eltakartsa kznsges egszsggyi tancs, sajtos mdon mgis azzal van indokolva, hogy mivel az r is jelen van a tborban, ne legyen ott lthat semmi piszkos dolog. (V. a 20. r. elejn mondottakkal.)
A tovbbiakban rszint humnus, rszint kultuszi jelleg elrsok tallhatk. A 16–17 v. a szktt rabszolga irnti irgalmassgra vonatkozik, gondolva az idegen orszgbl menekltre. – A 18–19 v. a keleti vallsokban sok helyen ismert s gyakorolt kultuszi prosttucit tli el. Ez az intzmny sokszor szp pnzt hozott annak a szentlynek, ahol a hierodulk tanyztak. Izraelnek ezen az ron nem kellett a templom gazdagodsa, az „eb-brt” iszony gyllettel emlegettk a prftk (Ez 16:33; Hs 9:1; Mik 1:7).
A kamat-szedsrl s ezzel kapcsolatban a honfitrs irnt tanustand nagylelksgrl szlt mr Ex 22:24 s Lev 25:35–37 is, a magyarzatot lsd ott. – Kultuszi jelleg az nkntes fogadalom (22–24 v.), amelyet j minl elbb s lelkiismeretesen teljesteni. (Olv. Lev 27. r., Num 30. r. magyarzatt.) Vgl egy emberbarti rendszably olvashat a 25–26 v.-ben. A sokszor hossz utat gyalog megtev emberek egy szl, vagy gabonafld mellett elmenve leszakthattak nhny frt szlt, vagy bzakalszt, hogy hket csillaptsk (v. Mt 12:1). Ezt a keveset ne sajnlja a gazda. A vndor ember viszont ne legyen telhetetlen.
5 Mz. XXIV. RSZ - 5 Mz. 24,1–5. A vlsi trvny.
Az sz korban a hzassgot sem szentsgnek nem tekintettk, sem a teremtsi rendet nem rtelmeztk olyan mereven, hogy „amit Isten egybeszerkesztett, ember szt ne vlassza”. Az elvls lehetsges volt. spedig akkor, ha a frj a felesgben valami nem tetsz, sz szerint szgyenletes hibt tallt. A frj ilyenkor n. vllevelet rt, s azzal kldte vissza az asszonyt rokonsghoz. A vllevl igazolta, hogy nem az asszony hagyta el htlenl az urt, nem is olyan fbenjr vtek miatt trtnt a vls, mint pl. a hzassgtrs. Az 1 v.-ben lert rendelkezs azonban nem nmagrt ll, hanem a jl ismert jogszokst tovbb fejtegetve arra figyelmeztet, hogy az gy elbocstott asszonyt – ha az msodszor is frjhez ment, de jbl elvlt, vagy zvegyen maradt – az els frje nem vehette el ismt. Magra a vlsi trvnyre Jzus azt mondta, hogy az az emberek kemnyszvsge miatt van megengedve, ha ti. a hzastrsak nem kpesek elhordozni egymst szeretetben (Mt 19:8 v. Mt 5:31–32). Az itt adott jogszokst egybknt nhny prftai allegria idzi (zs 50:1; Jer 3:1.8; Mal 2:16).
5 Mz. 24,6–22. Az emberszeretet klnbz trvnyei.
A kvetkezkben ismt lazn sszefgg emberbarti trvnyek s intelmek olvashatk. A 6 v.-hez tudnunk kell azt, hogy a zlogjog megvolt a rgi Izraelben is, tartozs fejben le lehetett foglalni valami vagyontrgyat. Az szv.-i trvny azonban nem annyira a zlogols lehetsgrl s mrtkrl beszl, hanem inkbb a szegnyek vdelmben igyekszik korltozni a gazdagok kapzsi szvtelensgt. A 6 v. pl. megtiltja a kzimalom zlogbavtelt, amelyen minden reggel meg szoktk rlni a kenyrgabont, ez teht az letfenntarts legfbb eszkze volt. – A 7 v. az emberrablsrl szl, v. Ex 21:16 magyarzatval. – A Lev 13–14. r. aprlkos trgyalsa mutatja, hogy a poklos kitsek milyen flelmes betegsget jelentettek, azrt szlelsknl, megtlsknl, szksg esetn a teljes kikzstsnl a papsgnak dnt szerepe s szava volt (8–9 v.). A betegsget sokszor Isten versnek tekintettk, innen addik a Mirjm esetre val hivatkozs, v. Num 12:10–15.
A 10–13 v. ismt visszatr a zlogjoghoz a szegnyek vdelmben. Egyik elrs itt az, hogy a klcsnad nem kutathat az ads hzban zlogtrgyak utn, hanem meg kell vrnia, mg az ads megkeresi s tadja a megfelel rtk holmit. Klnsen tiltva volt az ads felsruhjnak hosszabb idre val zlogbavtele (olv. Ex 22:26 magyarzatt). – A szegnyek vdelmre kel a 14–15 v. is, amikor megkveteli, hogy a napszmosnak a brt mg aznap ki kell fizetni, amelyiken megdolgozott rte (v. Lev 19:13).
A 16 v. a kollektv felelssg, illetve kollektv bnhds sokszor igazsgtalan eljrst akarja kikszblni. Rmtrtnetek olvashatk a Szentrsban is nhol uralkod krk, csaldok kirtsrl (Br 9:5; 1Sm 22:16–19; 2Kir 10. r.). Viszont pp e trvnyre hivatkozik a deuteronomista tdolgozs 2Kir 14:6; Amacj kirly igazsgos tletvel kapcsolatban. Az egyni felelssg theologiai megfogalmazsa pedig Ezkielnl olvashat (Ez 18:20).
A 17 v. is a jogvdelem nlkl llk rdekben emel szt (v. Ex 22:21–22), emlkeztetve Izrelt egyiptomi nyomorult sorsra (olv. Deut 5:15 magyarzatt). – Vgl a 19–22 v. a knyrletessgnek olyan gyakorlsra tant, melynek rvn a nincstelenek is gyjtgethetnek a msok birtokn nhny kalszt, szlfrtt vagy olajfa-gymlcst (olv. Lev 19:9–10 magyarzatt).
5 Mz. XXV. RSZ - 5 Mz. 25,1–19. Tovbbi brskodsi s szocilis trvnyek.
A testi fenyts, mint bntets, az korban ltalnos volt (v. 22:18). Az 1–3 v.-ben emltett botozs azonban viszonylag humnus volt, a maximlis negyven bottssel (v. 2Kor 11:24). – A 4 v. kzmondss vlt. A szrre tertett gabona nyomtatsa krk krben jrtatsval, vagy n. csplszekr vontatsval primitv eljrs volt a gabonaszemek kinyomtatsra. (Olv. a Rgisgtani s nprajzi adalkok c. bevezet cikk III. 1. pontjt.) Az itteni llatbart rendelkezs arra az idre utal, amikor a fldmvel ember igazi segttrsat ltott llatjban. tvitt rtelemben idzi a mondst az sz (1Kor 9:9; 1Tim 5:18).
A sgorhzassg (5–10 v.) az szv.-i kor ama szocilis intzkedsei kz tartozott, amelyekkel rszint egy gyermektelen zvegyen akartak segteni, rszint egy utd nlkl elhalt frfi nevt (s csaldi birtokt) akartk fenntartani. A jogszokshoz olv. Gen 28. r. magyarzatt, ahonnan az is kitnik, hogy a sgorhzassgra ktelezett testvr nem mindig volt hajland zvegy sgornjt elvenni. Az erre vonatkoz szertarts (7–10 v.) megblyegzi a vonakod embert, mgis a Ruth knyvbl gy ltszik, hogy a sarulehzs nemcsak megszgyents volt, hanem a sgorhzassgi jog truhzsnak a jelkpe egy tvolabbi rokonra (Ruth 4:7–10).
A 11–12 v. egy szemrem elleni vtsgrl szl, amirt a trvny a klnben ritkn elfordul testcsonkts tlett mondja ki. – A kereskedelmi let tisztasgrl, a hiteles mrtkek hasznlatrl a Pent. trvnyei tbbhelytt szlnak (13–16 v. – v. Lev 19:35–36 magyarzatval).
A Deut trvnyad rsznek a vgn sajtos fggelkknt szerepel az amleki npen val bosszlls gondolata (17–19 v.). Emlkeztet ez az Ex 17:8–16 tkzetre, az emlkbl fakad keser harag s a bosszllsra val felhvs pedig valsznleg sszefgg az 1Sm 15. r.-ben lert amleki hborval.
5 Mz. XXVI. RSZ - 5 Mz. 26,1–19. Az j terms s a tized nneplyes beszolgltatsa.
A Deut. eredeti magvnak tartott 12–26. r.-nek ez utols fejezete kultuszi jelleg elrsokat tartalmaz, amelyekhez sajtos hitvall megnyilatkozs tartozik hozz. Az 1–11 v. az els termsnek a kzponti szently javra trtn felajnlsrl szl (v. 18:4; tovbb Ex 23:19). Hlaad jellegt mi sem bizonytja jobban mint az, hogy az adomny vivje vallst tesz arrl, hogy az r adta azt a fldet, amelynek a termst Izrel lvezheti (3 v.). Az oltr el ttel szimbolikus cselekmnye utn kvetkezik az a hitvalls, amelyet az jabb szv.-i theologiban (G. von Rad) a „Deuteronomista credo” nven szoktak emlegetni. (5b–10a v.). sszefoglalja ugyanis Izrel dvtrtnetnek ama rszt, amely a ptriarchktl kezdve Egyiptomon t az gret fldjig vezetett. A „bolyong arm” s Jkbra vonatkozik, tle kiindulva hrom nagy trtneti pillrre helyezi Izrel mltjt: A ptriarcha-s Egyiptomba kltzse, a nagy npp ntt, de elnyomott Izrel kiszabadtsa onnan (exodus) s Knan fldjnek a birtokbavtele (eisodus). Kzben maradnak ki fontos dvtrtneti mozzanatok (az atyknak adott gretek, a sinai-hegyi kijelents s szvetsgkts), ez azonban nem jelenti msodlagos jellegket. A hitvalls individulis fogalmazsban van az els terms bemutatjnak a szjba adva, de kollektv rtk is, az egsz Izrel hls rmt fejezi ki.
A msik olyan adomny, amellyel Izrel npe az rnak tartozott, volt a tized, mgpedig specilis deuteronomista rtelmezs szerint gy, hogy az minden harmadik vben a szegnyeket illette (v. 14:22–29 magyarzatval). Amint ltszik, ez a tizedads is szertartsos mdon, nneplyes deklarci mellett trtnt, amelybl klnsen is kivlik a 14a v. hrom mondata: „Nem ettem belle gyszomban, nem vettem el belle, mikor tiszttalan voltam, s nem adtam belle halottnak.” Mind a hrom dolog „tiszttalann” tette volna az adomnyt, v. Hs 9:4; Lev 22:3 a harmadik eset a kzismert szoks: temetsnl telt tenni a holttest mell, de ezt csak az sz-en kvli rsok emltik, pl. Jzus Sirach 30:18. Ezt a kijelentst kveti azutn az r ldsrt val knyrgs.
A 26. r.-nek s vele egytt a Deut. corpus iurisnak a befejezse (16–19 v.) a kivlaszts s szvetsg kt oldalt hangoztatja: Izrel azt az gretet kapta, hogy az r az Istene lesz, az r pedig azt kvnja, hogy Izrel az szent npe legyen. E szvetsg felttele szv-i vonatkozsban az, hogy a kivlasztott np megtartsa az rtl kapott trvnyeket.
5 Mz. XXVII. RSZ - 5 Mz. 27,1–26. A tizenkt tok-monds.
A 11:26–29-ben volt sz arrl, hogy a honfoglals megtrtntvel a Sikem mellett lev Garizim s bl hegyn nneplyes szertartssal ldst, illetve tkot kellett mondani az r trvnynek a megtartira, illetve megszegire. Ilyen rtelemben tartalmaz ldst s tkot a 28. r., st az volna az igazi megfelelje a 11:26–29-nek. A 27. r.-ben azonban mr elbb tallunk egy tok-sorozatot, amely egy nmagban zrt egysg (15–26 v.), ezrt vezeti be az egszet a 27. r.-nek (felptsben nem egysges s nem problmtlan) els fele.
Az egsz azzal az utastssal kezddik, hogy koszlopokra fel kell rni a trvnyeket (nyilvn nem az egsz Deuteronomiumot, hanem valamely rvidebb trvnygyjtemnyt). Azutn pteni kellett egy oltrt, egszen rgies mdon (v. Ex 20:25) s – pp a Deut trvnyei utn! – a szabad g alatt kszlt oltron klnfle ldozatokat kellett bemutatni (6–10 v.). Vgl Izrel hat-hat trzsnek fl kellett sorakozni a Garizim illetve az bl hegyre s szavalkrus-szeren kikiltani egyik csoportnak az ldst, msiknak az tkot. E rendelkezsnek felelne meg Jzs 8:30–35; azzal a klnbsggel, hogy ott az izraeli np egy tmegben tartzkodott, a lvitk kt csoportja fordult az emltett kt hegy fel s Jzsu olvasta fel a trvny utn az lds s tok szavait. – A kt verzi mellett van mg egy harmadik s legvalsznbb, a 14 v.-ben, mely szerint a lvitk voltak az tok (s lds) nneplyes kihirdeti, lvn az egsz liturgikus esemny.
A tizenkt tok-monds (dodekalogus) egy kultuszi tilalom kivtelvel erklcsi s szocilis bnkre mond tkot. Minden egyes mondatot az egsz np ltal hangoztatott megerst „men” sz kvet. A tilalmak nagy rsze egybknt mr korbbi trvnyekben olvashat. gy a 15 v. a tzparancsolat 2. trvnye (Deut 5:8); a 16 v.-hez olv. Ex 21:17 magyarzatt; a 17 v.-hez Deut 19:14-et; a 19 v.-hez Ex 22:21-et s Deut 24:17-et; a 20 v.-hez 22:30-at; a 21 v.-hez Ex 22:18-at. A 20–23 v. szemrem elleni vtsgei fel vannak sorolva a Leviticusnak a Szentsg Trvnye cmen sszefoglalt fejezeteiben, amelyek rgi, mg az n. nagycsaldok egyttlsnl elfordulhat vtsgekhez kapcsoldtak, v. Lev 18:8–9.17 v. – A 24 v.-et a „titkokban” sz ellenre a 19:11 mell llthatjuk. A 25 v. vgs fokon az Ex 23:8-ra vezethet vissza. Vgl a 26 v. az egsz trvnysorozat meg nem tartira mond tkot. – A trvnynek ilyen krhoztat tokkal val megerstse vezetett az Sz-ben s fleg Pl apostol theolgijban ahhoz a lesjt felismershez, hogy a trvny alatt levk tok alatt vannak, a hit ltal elnyerhet megigazt kegyelem nlkl (Gal 3:10 skv.).
5 Mz. XXVIII. RSZ - 5 Mz. 28,1–69. ldsok grete, tkok fenyegetse.
kori trvnyek vgn gyakran olvashatunk olyan zradkot, hogy a trvnyek megtartira lds, megszegire tok szll. Ilyen zradkkal tallkozunk pl. a Leviticusban is, a Szentsg Trvnynek a vgn (Lev 26:1–45), amely tartalmban is hasonlt a jelen fejezethez. Ez volna a tulajdonkppeni folytatsa az elz rsz 11–13 v.-nek, amely szerint a kt szomszdos hegyrl kell sztkiltani az lds s tok igit. Liturgikus jelleg lenne ez a rsz is, de lthat, hogy az eredeti rvid, tmr, ld, illetve tkoz mondatokat (pl. 3–6 v. s 16–19 v.) tbbszrsen kiegsztettk, klnsen az tkok sort. E vonatkozsban ismt rvnyesl a deuteronomista r int hangja s szembetn hosszadalmassga.
Amint az emltett textusokbl lthat, eredetileg volt bizonyos sszhang az ldsok s tkok kztt. A 3–6 v. fknt a fldmvel np lethez kapcsoldik, br az ket r lds kzvetve rinti a vroslakkat is, ppgy mint a termketlensg tka (16–19 v.). Az utbbit kiegszti a dgvsz, aszly, hnsg fenyegetse, a legflelmesebb kpek rajzval (20–24 v.) – Az ldsok msodik csoportja az ellensges npek fltti gyzelmet, a szabadsgot gri az r szent npnek (7–10 v.). Ezzel szemben az tok veresggel fenyeget, amikor holttestek ezrei maradnak a csatamezn (25–26 v.). Ez utbbi hosszas kiegsztssel van elltva, szemllteve azt, hogy milyen szrny sors az, ha egy np a hdt ellensg szmra vet, tart llatokat, nevel gyermekeket, mert ms lesz az arats, az elrabolt llat, a gyalzatnak kitett, st fogsgba hurcolt csaldtagok (27–37 v.). – Az ldsok harmadik szakasza a jltben bvlkd letet festi, aminek netovbbja az, hogy a flslegbl mg klcsnzsre is telik (11–14 v.). Ellentte az az tok, hogy a termszeti csapsok kvetkeztben nsg kvetkezik s a nyomorsgba jut np idegen jvevnyek klcsnre szorul (38–44 v.). Az tkok tovbbfejlesztett lersa egyenesen a babilni hbork s fogsg szrny idszakt idzi. A „vasjrom” (48 v.) Jer 28:14-re emlkeztet, a saskesely hasonlata (49 v.) Ez 17:2–5-re. A vrosok ostroma, klnsen Jeruzslem, a legdrasztikusabban rja le az hnsgnek a kannibalizmusig fajul llapott (52–57 v.), ami, hogy nem kigondolt dolog, hanem valsg lehetett, igazolja a JSir 4:10; st egy ksbbi korban, a rmaiak ltal Kr. u. 70-ben ostromolt Jeruzslemben is megtrtnt ez (Josephus: A zsid hbor VI. 3., 4.). – Az tkok egyre tovbb folytatsa (58–64.65–68 v.) a rszben mr ltott szrnysgek alapjn is, szinte nknz llekmarcangolssal rja le a bekvetkezhet szrnysgeket, amelyek kztt a legsttebben hangzik az a kifejezs, hogy „rme telik az rnak abban, hogy kipusztt benneteket… a fldrl, amelyet birtokba vettetek”. A teljes sztszrats a vilg minden tjra – ez volt a honfoglalsban adott lds legfjbb ellentte (63–64 v.). – A trtnelem ismeretben megdbbenve lehet ltni, hogy a bibliai koron tl is hogyan s hnyszor teljesedtek ezek az tkok. Kt okbl sem szabad azonban kvlrl, vagy rszvtlenl nznnk mindezt. Elszr azrt, mert Istennek megvan a restaurl szndka s grete ama remnysg alatt, hogy Izrel „megkemnyedse” elmlik (Rm 11:1–5.25–29). Msodszor azrt, mert az tok s a „plda”, amiv Izrel lett (25.37.46 v.) minden npet s fknt felekezetet bnbnatra tanthat, amikor egyszer-egyszer Isten ostort rzik magukon.
5 Mz. XXIX. RSZ
5 Mz. 29,1–28. Ints a szvetsg megtartsra.
Az ldsnak s toknak a trvnyekhez kapcsolt nneplyes megfogalmazsa utn kt jellegzetes deuteronomista beszd kvetkezik, kzlk els a 29. r., amely ugyan egyoldal retorikus formban, de egy szvetsgktst – vagy szvetsg-megjtst – tartalmaz. Erre utal mr a 28. r. utols verse is, amelyet nemcsak az elzkre lehet vonatkoztatni, hanem a 29. r.-hez tvezet feliratnak is lehet tartani. A Mb fldjn kttt szerzds csak deuteronomista hagyomny, itt is inkbb irodalmi, mint trtneti jelentsge van. Viszont elnagyoltan br, de megtallhatk benne a szvetsgi szerzdsek formai elemei, a trtneti visszapillants (2–7 v.), a szvetsges felek megnevezse (9–10 v.), a szvetsg ktoldal tartalma (8 s 11–12 v.), amelybe bele van foglalva mg az tok szankcija is a szvetsgszegs esetre. (E formai jellegzetessgekkel kapcsolatban olv. Gen 15:7–21 s Ex 19:1–9 magyarzatt). – A szvetsg tartalmbl kln ki van emelve s tovbbelemezve az rhoz val hsg ktelezse, illetve a blvnytisztelet tilalma. Az idegen istenek imdit kiirtja az r, mert nem hagyja, hogy mint mrges nvnyt hajt gykr (17 v.) ljenek orszga fldjben, mrget s hallt terjesztve maguk krl (15–20 v.).
A deuteronomista rra jellemz, hogy olvasit igyekszik egyidejv tenni a mlt esemnyeivel (v. 5:2–3), s nem trdik azzal, hogy pl. a Mb fldjn tartzkod generci mr nem tekinthet azonosnak az Egyiptombl kiszabadult nppel (15–16 v. – v. 7:18–19 stb.). Ennek az brzolsnak a szndka az, hogy bevonja a szvetsg krbe s tantsa az „tokkal is fenyeget szvetsg” irnti felels hsgre a tovbbi nemzedkeket is (14 v.). E tantshoz hozztartozik mg az is, hogy ha majd ksbb, csapsok lttn feltmadnak a mirt krdsek, meg lehessen adni az egyenes vlaszt: az az tok teljesedik be, amelyre egykor figyelmeztetett a szvetsget szerz Isten, amikor a blvnyimdst megtiltotta vlasztott npnek (21–27 v.). A blcsel jelleg 28 v. sszefoglalja az elmondottakat. A „titkokat” (taln a jv dolgait) csak az r ismeri, de kijelentette, rszletesen megismertette akaratt, trvnyeit az emberekkel. Feladatainkat teht ismerjk, ebbl kvetkezen pedig a velnk s krlttnk trtn dolgok vilgos magyarzatt is, sszefggsben a szvetsg irnti engedelmessggel vagy engedetlensggel.
5 Mz. XXX. RSZ - 5 Mz. 30,1–20. Az let s a hall tja.
Az lds s tok kijelentshez mg egy msik tant beszd is tartozik e rszben, amely hrom egysgbl tevdik ssze. Az 1–10 v. azt mondja el, hogy az tok nem az utols szava Istennek. A szvetsgszegs ugyan slyos tlettel jrhat egytt, de nem annyira, hogy ne volna belle kivezet t; az eredeti szvetsgi egyensly helyrellthat, s ennek a felttele a megtrs (2 v.). A „megtr” ige a hber nyelvben (sb) nem mindig csak a visszafordulst, az elhagyott tra val visszatrst jelenti, hanem gyakran azt is, hogy valamit ismtelten, jra csinl az ember (v. Gen 30:31; 43:2). gy a megtrsnek megvan az a kvetkezmnye is, hogy jra kezddik az letnek az elmlt, elvesztett szpsge. Ilyen rtelemben hasznlja a sb igt Istennel kapcsolatban a 9b v., visszamutatva a 28:63-ra: „jra rme telik az rnak abban, hogy jt tegyen veled.” S ezzel egytt valami szp szimmetriban visszatr mindaz, ami lds grete volt, de olyan flelmesen torzult az ellenkezjre az tkok sorn. A sztszrtsgbl sszegyjti npt az r, visszatr az els szeretet kora a szv megszentelsben (v. 10:16). Izrael jra engedelmesen hallgat Urnak szavra (v. Ex 19:5), az r pedig jra bvlkdv teszi npt (v. a 28:4 lds-gretvel). A szvetsg s az j (megjtott) szvetsg kztt folyton ezek az llomsok vltakoznak: bn – tlet – megtrs – visszafogads. Valamennyi prftnl megtallhat motvumok ezek, de csak annak a szmra vlnak unalmass, aki nem rezte maga is a visszafogad kegyelem jsgt s meg nem rtette, hogy Istennek nem az az rme, ha a bns elvsz, hanem ha megtr bns tjrl az letre (Ez 18:23; v. a legszebb jszv.-i pldzatokkal Lk 15. r.-ben).
A 11–14 v. alapjelentse az, hogy az r trvnyei knnyen megrthetk, igazsguk kzzelfoghat, hiszen az ember s a trsadalom javt akarjk. Archaikusnak tartott hasonlatok (12–13 v.) fejezik ki, hogy nem kell azoknak az ismeretrt a vilg vgre, vagy egy ms szfrba menni, Isten a szvbe rta azokat az embereknek (az j szvetsg egyik jellemzje, Jer 31:33). Pl apostol Krisztusra cloz, amikor ezt a textust idzi „a hitbl val igazsg” jellemzsre s remek applikcit fz a szjunkba s szvnkbe adott ige gondolathoz Rm 10:10-ben.
Az lds s tok, az eltaszts s megbocsts roppant rzelmi hullmzst egy egyszersgben is blcs ellentt-prban foglalja ssze a tants: mindebben elnk van adva az let s a j, de a hall s a rossz is (15–20 v.). Az ember szabadon vlasztja meg letnek az tjt s itt a kt vlasztsi lehetsg kztt Istennek az letet akar trvnyei is „keskenytik” az utat (Mt 7:13–14). Flre nem rtve a mondottakat, a trvny ltal val megigazuls lehetetlensgnek a theologiai gondolata alapjn, mgis az a valsg, hogy elttnk ll a kt t, az letre s a hallra vv egyarnt s vlasztsunktl fgg, hogy milyen clhoz rnk. A deuteronomista adhortci kvetkezetesen mondja, hogy „vlaszd ht az letet!” – aminek a jutalma Izrel kzzelfoghat letben gy brzoldik ki, hogy sokig lakhat az gret fldjn.
5 Mz. XXXI. RSZ - 5 Mz. 31,1–30. Jzsu lesz Mzes utdja. A szvetsg igje mint l tan.
A 31. r. kt tmval foglalkozik, vltakozva folytatva majd egyiket, majd msikat. Kiindulpontja mindegyiknek Mzesnek az a tudatos rzse, hogy kzeledik lete vge, s a jvre tekintettel teszi meg intzkedseit. Ezek kzl az els Jzsunak a kijellse utdjul, fogja majd npe ln vghezvinni a honfoglals feladatt (1–8 v. – olv. Num 27:12–23 magyarzatt). – A msik tma a szvetsg lland tudatostsa Izraelben, amit a 9–13 v. gy r el, hogy minden hetedik vben, a storos nnepen fl kell olvasni az nnepre sszejtt gylekezet eltt „ezt a trvnyt”. Ennek az elrsnak az alapjn vlik azt mai szv.-i tudsok (pl. A. Weiser), hogy volt egy rendszeres szvetsg-megjt nnep, amikor Izrael npe ismtelten elktelezte magt a szvetsg s a trvnyek megtartsra.
A kt tmt idvel fokozatosan bvtettk. A Jzsura vonatkoz 14–15 s 23 v. taln egy rgebbi hagyomnykrbl val (a Kijelents stora eltt lebeg felhoszlop emlkeztet Ex 33:7 skv.-ra). A tartalom azonban ugyanaz, mint az elzkben, a vezetszerep truhzsa s egy Jzsuval kapcsolatban sokszor megismtld ige: Lgy ers s btor!
A 16–22 v. tbb tekintetben elremutat. Rgta emlegetett gondolat szerint Isten elre tudja, hogy Izrel szvetsgszeg, blvnyimd lesz, tletet hv ki maga ellen. Errl fog szlni a 32. r.-ben lev „Mzes neke”, amely hangslyozza Istennek azt az rk szeretett, hogy elre ltta ugyan npe htlensgt, maga mgis h maradt eskjhez s az gret fldjre bevezetette Izraelt.
A 24–29 v. elmondja azt, hogy a trvnyknyvet a szvetsg ldja mell helyeztk el, hogy annak a vilgos beszde tanuskodjk a bnbe tvedk ellen. A legemelkedettebb hang prfcikbl klcsnzi a kpet az r: „Kt tant” (v. 19:15) llt az r, az eget s a fldet (v. zs 1:2), amelyek eltt nem marad titokban semmi. Keser elreltsok ezek, de pesszimistnak ltsz hangjuk mellett is annak a bizonysgai, hogy az r nem mond le nprl s a kivlasztsban tervbe vett dvakaratrl.
5 Mz. XXXII. RSZ - 5 Mz. 32,1–43. Mzes neke.
A Mzes neke cmet visel zsoltr egy nagyszabs tantkltemny, amelyben dominl a deuteronomista trtnetbrzols. Egyms mellett ll az rnak, mint Izrael Kszikljnak a hsge, jsga s Izrelnek a htlenn vlsa. Isten megsemmist haraggal felelne erre, ha nem volna benne nagyobb a kegyelem, mint az tlet, st isteni gondolatai nem vennk szmtsba azt is, hogy a pogny npek hajlandk volnnak a sajt erejknek tulajdontani, amikor az r kiszolgltatja nekik npt. Pedig az r akarata az, hogy tletben a ggs nemzetek eltnjenek, vlasztott npe pedig megigazultan ljen tovbb. – E hatalmas vels kltemny bvlkdik potikai szpsgekben, nyelve azonban nem olyan archaikus veret, mint pl. a Debra-nek, vagy nmelyik rgi zsoltr. Amellett szmos prftai gondolattal tallkozunk benne; van, aki gy rtkeli, mint „a prftai theologia bizonyos mrv kompendiumt” (Cornill). Szerzsgre nzve a vlemnyek a legszlssgesebbek, Mzestl kezdve a fogsg utni korig. A kltemny gazdag szkincse szinte lehetetlenn teszi keletkezsnek pontos meghatrozst, mgis tartalmnak az ttekintsbl legszembetnbbek a deuteronomista pragmatikus gondolatok s a korai prftk hatsa, gy hogy nagy valsznsggel mg a fogsg eltti idre, taln Jeremis korra lehet tenni a keletkezst.
Az 1–2 v. klti bevezetse utn a 3–4 v. az r hsgt s igazsgos voltt magasztalja, az 5–6 v. viszont Izrelt elfajult, esztelen npknt mutatja be. Ez a Deuteronomium bevezet prdikciibl ismert ellenttes kp, aminek a rszletezst – klti mdon – a tovbbiak fejtik ki.
si emlkknt rkldhetett Izrelben aprl-fira az, hogyan vlasztotta ki Izrelt a npek kzl az r. (A 8 v. magyarzati problmja az, hogy a Magassgos hogyan osztotta szt a npeket „Izrel fiainak szma szerint”). Tbb rgi fordts Izrel fiai helyett „istenfiakat”, azaz isteneket olvas, amelynl egy olyan politheista eszmre lehet gondolni, hogy minden npnek megvan a nemzeti, vd istene. Az sz-ben nhnyszor elfordul, de elg nehezen elviselhet gondolat. A hber szvegvltozat gy magyarzhat, hogy a Gen 10. r. szerint sszesen 70 npcsoport lt Palesztna lttvolsgn bell, Gen 46:26–27 szerint pedig ugyanennyi volt a Jkbbal Egyiptomba tkltzttek szma). – Klti kp az, hogy az r a pusztban „tallt r” Izrelre (Jer 2:2; Hs 13:5), azaz ott kttt vele, mint nppel szvetsget s oltalmazta s tpllta a pusztban csods mdon. Az erre vonatkoz klti hasonlatokat a valsgot messze tlszrnyal felsfokban rja le az nek kltje (10–14 v.). A messzemen gondvisels eredmnye azonban ellenkez lett, mint ami vrhat lett volna. Jesurn (Izrel klti neve, sszefggsben a jsr = „igaz, helyes, egyenes” szval) elhagyta Istent, „j isteneknek” ldozott, amelyeknek kultuszt Knanban ismerte meg (15–18 v.).
A megrdemelt isteni harag- s tlet-megnyilvnuls rszletei (19–25 v.) klnbz prftai tletmondsokbl ismertek (pl. zs 8:17; Jer 2:5; 9:20; m 7:4; Hab 3:5). – A 26–33 v. azonban Isten csodlatos megfontolsrl szl. ltja a pogny npek elbizakodottsgt (olv. zs 10:5 skv.), akik nem ltjk, hogy csak azrt kergethet egy ember ezeret (v. Lev 26:8 hasonlatval), mert az r „eladta” ket, mint a rabszolgkat ellensgeiknek (tipikus deuteronomista kifejezs, v. Br 2:14; 3:8). Az ersen kpletes 32–33 v. a hatalmaskod ellensg elbnsra vonatkozik, prhuzamba vonhat taln azokkal a prfcikkal, amelyek szerint egy npnek a harag pohart kell kirtenie.
Mindezeket az r szmontartja s vgl fizet meg a npe fltt hatalmaskodknak, ezzel bizonytva, hogy az egyetlen Isten s nincsen ms rajta kvl (34–42 v.). Ez a rszlet azokhoz a prfcikhoz hasonlt, melyek szerint az r megelgeli a npek kzt dl hborkat s maga vet vget azoknak valamilyen mdon. – A 43 v. doxolgival zrja be ezt az inkbb prftai-blcsel, mint liturgikus zsoltrt.
5 Mz. 32,44–52. Mzes meglthatja az gret fldjt.
Az int szavak utn mgegyszer megismtldik az az gret, hogy Mzes a Jordnon tlrl, kzelebbrl a Neb-hegyrl vgigtekinthet azon a panormn, amelyet Nyugat-Palesztina ltvnya nyjtott, nmi krptlsul azrt, hogy maga nem kelhetett t az gret fldjre (v. Num 27:12–14).
5 Mz. XXXIII. RSZ - 5 Mz. 33,1–29. Mzes ldsai Izrael trzseire.
Ebben a rszben mg egy hosszabb klti szakasz olvashat, Mzes szjba adva. A kltemny trzst a 6–25 v. orkulum-gyjtemnye kpezi, Izrael trzseinek a sorsrl, jvendjrl. Mfaj szerint egszen hasonl a Gen 49. r.-ben foglalt „Jkb ldsai” gyjtemnyhez. Tartalma azonban annyiban klnbzik, hogy az egyes mondsok teljesen fggetlenek a nhai Jkb-fiak szemlyes letemlkeitl, csak a trzsek trtneti helyzete ll eltrben. – Az orkulum-gyjtemnyt kiegszti s ezzel szinte zsoltrr formlja egy emelkedett hang theofnikus bevezet rsz (2–5 v.) s egy ugyancsak nagy klti magassgokat rint befejez rsz (26–29 v.), mindkett a kivlasztott Izrel (klti nven Jesurn az 5 s 26 v.-ben; v. 32:15) dics sorst magasztalja, amelyet szeret az r, vdelmezi s tpllja „a gabona s must fldjn” (28 v.). Formailag feltn az, hogy mg a bevezet s befejez szakasz tartalmilag kb. ugyanazt fejezi ki, mgis a bevezets tele van szvegkritikai problmkkal, amelyeknek egy rsze csak korrekcikkal hidalhat t, a befejezs viszont simn olashat hibtlan szveg. Ez a krlmny a kltemny kiegszls-szer ltrejttt mutatja; az egsznek a legarchaikusabb rszlete a bevezet 2–5 v.
Az orkulum-gyjtemny keletkezsnek a helyt nem nehz megmondani, ha egy pillantst vetnk a Jda (7 v.), illetve Jzsef trzsre (13–17 v.) mondott ldsok terjedelmre s tartalmra. Minden bizonnyal szakon, a jzsefi trzsek krben formldtak ezek az ld-mondsok, mgpedig nem is nagyon ksei idben, mert az egyik legterjedelmesebb s magasztal jelleg monds Lvi trzsrl szl, mint amely az sszes papi kivltsgok birtokosa az egsz np ln, s ktsges, hogy a kettszakads utni idben aktulisan hangzott volna-e ott egy ilyen magasztals.
Az els lds-kvns Ruben trzsre azt az hajt tartalmazza, hogy „ljen s ki ne haljon” (6 v.). Utal Ruben trzsnek kritikus helyzetre azon a terleten, amelyre Mb npe is ignyt tartott (v. Num 21:21–35 magyarzatval). – A jdrl szl monds meglehetsen jellegtelen (7 v.), hinyzik a Gen 49-ben emlegetett uralkodi kivltsg, ellenkezleg ilyen mondattal tallkozunk benne; hogy „vigyed t vissza nphez”! Az jabb magyarzk hajlandk az egszet Jdnak arra az izolltsgra vonatkoztatni, amelyben a brk korban lt, fldrajzi s politikai okok miatt (v. pl. Br 1:19). Simeon trzse hamar beolvadt Jdba, gy hogy a kltemny mr meg sem emlti. – Lvi trzse a papi kivltsg ldst kapja: a kijelents kzvettst (az urim s tummin ltal, 8 v.), az r trvnyeire val tantst s az ldozati kultusz vgzst (10 v.). Az orkulum azzal emeli ki Lvi trzst, hogy az hsges a prbattelek idejn. A 8 v. ugyan a Massz s Merib vizeinl trtnteket emlti plda gyannt (v. Ex 17:1–7), a 9 v. szhasznlata viszont bizonyra az aranyborj trtnethez kapcsoldva (Ex 32:26–29) mutatja be az r irnti hsgket, amely nem volt tekintettel semmifle rokoni vagy barti kapcsolatra. – Benjmin az r kedvence (12 v.). Majdnem gy szl rla a lers mintha itt az r lenne Jkb helyben, aki egykor fltve ddelgette legkisebb fit. (A kp merben ms, mint Gen 49:27-ben, st a Br 19–21. r. stt trtnete sem vet homlyt az itt bemutatott Benjmin trzsre.)
A Jzsef trzsre mondott lds a termszet leggazdagabb ajndkait sorolja fel, amelyeket bven ad a termfld, szinte kozmikus rlel ervel. Jzsef testvreinek a „nzir”-ja, uralkodi kessge, kzlk a legkivlbb. A hatalmas szarvaival klelsre ksz blny hasonlatt lsd Num 23:22; 24:8-nl. Az lds-sorozatban ktsgkvl ez a legtartalmasabb, Jzsef vezet szerept emeleli ki, amelynl nmileg archaikus jellemvons az, hogy „Jzsefrl” beszl, s csak a vgn teszi hozz, hogy mindezek Efraimra s Manassra vonatkoztatandk.
A tbbi mondsok jval rvidebbek. Zebuln s Issakr trzsrl ki van emelve, hogy bsgben lnek, a tengerpart kzelsge rvn (18–19 v.), a vendgeskedsre utals taln a fnciaiakkal val bartsgra cloz, akiktl a tengeri kereskedelem sok ritka rtkt szerezhettk meg. – Gd trzst jllakott oroszlnhoz hasonltja a monds, magnak a trzsnek a Jordnon tl szp rksg jutott. (A 21 v. valsznleg a Num 32. r.-ben lert egyezkedsre utal). – A Dnrl szl rvid monds (22 v.) szintn az oroszln hasonlatt hasznlja s Dn trzst Bsnhoz kapcsolja, ami a Br 17–18 r.-ben lert elvndorls utni idre mutat. – Naftli ldsa szp, br ltalnos (23 v.), legkonkrtabb az utols sor, hogy „v lesz a tenger s a dli vidk”. Valsznleg a Galileai-tengerre s a tle dlre hzd sksgra gondolhatunk itt. – Vgl sr, a „szerencss” trzs kerl sorra (24–25 v.), amelyikrl mr Gen 49:20 is azt rta, hogy bven van lelme, kirlyi csemegket szolgltat. A bsg kifejezje itt az a jelz, hogy olajban frszti a lbt.
Az egsz orkulum-sorozat vgl az egsz Izrelre nzve summzdik. Ez a np az r ldottja, amelyhez hasonl nincs tbb a fldn (v. 4:31–34).
5 Mz. XXXIV. RSZ - 5 Mz. 34,1–12. Mzes halla.
A Mzes ldsai kzbevetse utn a przai elbeszls visszatr a 32:44–52-hz, hogy ama sokszor idzett hagyomnynak, mely szerint Mzes halla eltt vgigtekinthet az gret fldjn, egy utols elmondsval pontot tegyen Mzes lettrtnetnek, valamint az egsz Pentateuchosnak a vgre. Az 1–4 v. szl arrl, hogy Mzes a Neb-hegyrl hogyan pillanthatott vgig szaktl dlig Knan egyes fldrajzi tjain.
Ez utn a boldog pillants utn rja le a szentr Mzes hallt, eltemetst s meggyszolst. Mindezek meglehetsen rvidre szabott konvencionlis tudstsok, amelyeket mg kiegszt a Jzsu utdlsrl szl mondat is (a 9 v. termszetesen hivatkozs Num 27:18-ra). – Mzes hallval kapcsolatban van egy feltn, ppen ezrt a hagyomny s az exegzis szmra nyitott terlet: srhelye ismeretlen volt mr a szentr korban is. Ebbl a nav hagyomny a 6 v. egyes-szm lltmnya alapjn azt a kvetkeztetst vonta le, hogy maga az r temette el hsges szolgjt, st az intertestamentlis irodalom mg csodsabb dolgokat rt le Mzes lete vgrl s mennybe kerlsrl. Az emltett lltmny azonban az ltalnos alanynak is a kifejezje: „s eltemettk t a vlgyben…” – A 10–12 v. azutn a maga mdjn rtkeli Mzes nagy prftai egynisgt, kivltsgos kldetst s a rbzottak vghezvitelt – mindezekben azonban Mzesnek nem valami apotheozisa fejezdik ki, hanem ppen „az r szolgjnak” e fldn elvgzett munkjnak a dicsrete. Hangslyozza viszont az rtkels, hogy a prftk kzt a legnagyobb volt, aki szinte kzvetlen kzelsgben lt az rral s Isten greteiben vilgosan ltta a jvendt, amely az szmra a nem ltott dolgok bizonyos valsgt jelentette. Az rral val eme hitbeli kapcsolat tulajdonttatott neki is igazsgul (Gen 15:6), s ez segtette t a kezdeti flelem, vagy az esetenknti megfrads krzisein. Egybknt maga az r volt az, aki nemcsak elkldte t (11 v.), hanem ert is adott kldetshez. A Pentateuchos „ers embere”, az Exodustl kezdve ktsgkvl Mzes, de gy, hogy mgtte ott ltjuk mindvgig az ers Istent.
|