DEUTERONOMIUM 5 MZES 01 - 15 rsz magy.
MZES TDIK KNYVE (DEUTERONOMIUM) - Bevezets
Mzes tdik knyvnek a (grgbl) latinostott elnevezs, a Deuteronomium azt jelenti, hogy a trvny msolata, illetve megismtlse, vagy a msodik trvny. Ezt a cmet a Septuaginta a Deut 17:18-bl vette, ahol az ll, hogy a kirly rassa le „e trvny msolatt”, amelynl a rgi magyarzk nemcsak a kirlyi jogkrre vonatkoz trvnyre, hanem az egsz Mzes tdik knyvre gondoltak. A hber cm az 1 v.-bl kiemeli a legfontosabb szt: debrim = szavak, beszdek. Maga a kezd mondat pedig gy hangzik: ezek azok a beszdek, amelyeket Mzes mondott egsz Izrelnek. Ebbl, valamint a 31:9-ben lev megjegyzsbl a hagyomny a mzesi szerzsget magtl rtetdnek vette, jllehet a trtneti megjegyzsek kztt, valamint a vegyes sszettel trvnyi anyagban is sok olyan rszlet van, mely a letelepedett vroslak s fldmvel letnek, a kirlysg kornak, st a kultuszi centralizldsnak a kpt mutatja.
Brmilyen tletszernek ltszik is a 17:18-bl kiragadni a Deuteronomium szt, az egsz knyv cme gyannt, mgis tbaigazt bennnket a knyv tartalmnak s jellegnek a megrtsnl. Egy trvnygyjtemny tallhat itt sszefoglalva a 12–26. r.-ben amely eltt s utn trtneti lersok s int beszdek llnak. Kztudoms, hogy az kori Kelet orszgaiban szmos trvnyknyv foglalta ssze az egyni s trsadalmi jog, valamint a brskods trvnyeit. Szinte magtl rtetdik, hogy az sz. npnek is megvolt a trvnyknyve, mgpedig az vszzadok elrehaladsval a vltoz kornak megfelel jogszablyok rgztsvel. A legrgibb szv.-i trvnygyjtemny az Ex 21–23 r.-ben olvashat Szvetsg Knyve (olv. Ex 21:1 magy.). Rszletei igen rgi, st ltalnos keleti jogszoksokat tartalmaznak s valsznleg hossz idn t ennek az alapelvei rvnyesltek a trsadalmi letben s a brskodsban. – A kirlysg korban, eltekintve a 2Krn 19. r.-tl, amely szerint Jsft kirly a brskodsra nzve hajtott vgre egy szervezeti reformot (a 8–11 v. nagyon hasonlt a Deut 17:8–11-ben lert legfbb trvnyszkhez), csak Jsis jdai kirllyal kapcsolatban olvasunk egy jabb trvnyknyvrl s az abban foglaltaknak megfelel trvnyszer intzkedsekrl (2Kir 22–23. r.). Jsis uralkodsa 18. vben – Kr. e. 622-ben – a jeruzslemi templom renovlsa kzben egy rejtett, vagy befalazott zugban megtalltk „a” trvnyknyvet (2Kir 22:8). A kritikai bibliatudomny (de mr rgebben olyan egyhzatyk is, mint Hieronymos, Chrysostomus) rgta abban a meggyzdsben van, hogy ez a trvnyknyv a Deuteronomium volt, illetve annak a trvnyi magva, a mr emltett 12–26. r., ilyen rtelemben teht a Deuteronomium csakugyan egy „msodik trvny” a Szvetsg Knyve utn, mert a trsadalmi fejlds jabb trvnyek megfogalmazst tette szksgess, ugyanakkor viszont a Deuteronomium szmos ponton kapcsoldik is a Szvetsg Knyvhez. (V. Deut 14:21; 15:12–18; 16:1–17; 19:1–13; 19:21; 21:18–21; 22:1–4; 22:28–29; 24:7; 24:13.17–18; 26:1–2 magyarzatval).
A Jsis idejben megtallt s elfogadott trvnyknyvnek a Deut magvval val azonostsra fknt a kirly ltal vgrehajtott reformok alapjn szoktak kvetkeztetni. A reformci kimondottan kultuszi jelentsg s hrom f pontja van: 1. A vidki kultuszhelyek megszntetse s a knani kultuszi szoksoknak a megtiltsa. 2. Az ldozati kultusznak a jeruzslemi templomra val korltozsa, a kultuszi centralizci. 3. Orszgos pska-nnep tartsa Jeruzslemben. Az emltett intzkedseknek megfelel trvnyek s parancsok csakugyan olvashatk a Deuteronomiumban. A rendkvli jelentsg trvnyknyv s reform pedig olyan nagy hatssal volt az szv.-i trtnetrsra is, hogy nemcsak a Deut trvnyi magva el kerlt az 1–4. r. s 5–11. r. hosszadalmas trtneti-adhortatv bevezetse, hanem a korai trtneti knyveket is kiegsztette megjegyzseivel egy deuteronomista szellemben r tdolgoz, lesen brlva pl. a Brk knyvben Izrel npe blvnyimdsra val hajlandsgt, a Kirlyok knyveiben pedig a kirlyoknak azt a kultusz-politikjt, hogy megtrtk-e orszgukban a vidki, knani mintj kultuszhelyeket vagy sem.
A Deuteronomiummal s a deuteronomista reformmal egybknt risi irodalom foglalkozik, magyar theolgusok tanulmnyai is. (Kecskemthy I.: Jsija kirly trvnyknyve, 1926., Dek J.: A Deuteronomium krdsnek mai llsa, Theolgiai Szemle 1926, Domjn J.: A Deuteronomium kultuszi trvnyei 1932.) A trvnyknyv s a reform sszefggsnek roppant sokoldal elemzse kzben termszetesen gyakran szba kerl a Deut keletkezsnek helye s ideje is. Nem lvn hely mindezeknek a rszletezsre s kirtkelsre, csak egy rvid llsfoglalst adhatunk itt.
Jsis reformja kultuszi jelleg volt, ebbl azonban nem kvetkezik, hogy ne lehetett volna alapja az egsz deuteronomista trvnyknyv, annak erklcsi s szocilis trvnyeivel egytt. Helynval itt az a figyelmeztets, hogy nem lehet kizrlagos alapon Jsis reformjt csak a Deut-bl, a Deuteronomiumot pedig csak Jsis reformjbl megrteni (G. von Rad). A 2Kir 22–23. r. rja az ltala legfontosabbnak tartott rszleteket rta le, az egsz trvnyknyv elfogadst pedig gy jellemezte, hogy a kirly npvel egytt az r irnti szvetsgre ktelezte magt, vllalva a trvnyknyvben foglaltak megtartst. Ugyanolyan szvetsgi elktelezs ez, mint ami a Szvetsg Knyve vgn olvashat (Ex 24:3). – A reformnak kultuszi jellegt megmagyarzza az is, hogy a jeruzslemi papsg (lkn Hilkia fpappal) bukkant r a trvnyknyvre, az magyarzta a kirlynak s adott sztnzst a trvny vgrehajtsra. Trtnetileg viszont helytll az, hogy a kirly az szaki orszgrszben is felszmolta a bteli s samriai egykori kirlyi szentlyeket, s ezzel egytt a jeruzslemi kzpont jdai felsgjogokat vallsi vonatkozsban is kiterjesztette az szaki orszgrsz nagy terletre – az asszr uralom gyors lehanyatlsa idejn.
Hasonl kultuszi reformot egy szzaddal elbb hajtott vgre Ezkis kirly is (2Kir 18:4; v. 2Krn 29. r.), ellenhatsknt eldjnek, hz kirlynak a pogny mintj kultuszi intzkedseivel szemben. A szituci nagy mrtkben hasonl Jsis reformjhoz: az eltte tbb mint fl vszzadon t uralkodott Manass idejben asszr hatsra a legkirvbb pogny szoksok honosodtak meg Jdban is. Manass a 2Kir 21:16 szerint „sok rtatlan vrt ontott”, a hagyomny gy emlegeti, mint prfta-gyilkost, a Jahve-hit szszlinak az ldzjt. Ez a krlmny megmagyarzhatja azt is, hogy mirt rejtettk el a templomban a Deuteronomium trvnyknyvt s hogyan felejtkeztek meg rla az vtizedek mlsa sorn. Mert hogy a Deuteronomium „megtallsa” nem kznsges pia fraus, teht nem Jsis mtsra rta az akkori jeruzslemi papsg, az mr csak abbl is nyilvnval, hogy nem vrtak volna vele uralkodsa 18. vig. Viszont Ezkis kirlyrl van olyan emlk is, hogy rgi hagyomnyoknak, pl. blcs mondsoknak az sszegyjtje volt (Pld 25:1). Kzenfekvnek ltszik az a gondolat, hogy Ezkis az szaki orszgrsz asszr megszllsa idejn nemcsak a magbaszlls s kultuszreform szksgt ltta, hanem erfesztseket tett arra nzve is, hogy sszegyjtse a bizonyra mr korbban kialakult jogszablyokat is, s ezeket foglalhatta ssze a Deut 12–26. r. – Ez termszetesen csak egy valsznnek ltsz felttelezs.
A Deut erklcsi s szocilis trvnyeiben bizonyos prftai hats tkrzdik. Ha a szegnyek, elhagyottak prtfogsrl, az igazsgos brskodsrl, a kereskedelmi let tisztasgrl szl trvnyeket, vagy az azokkal ellenkez visszssgokat olvassuk, felttlenl esznkbe jutnak a korai r prftknak, pl. mosznak s Hsesnak a prfcii, az elbbinek a kzdelme a szocilis igazsgtalansgokkal szemben, az utbbinak az ers kirly-ellenessge, a knani kultusz erklcsrombol hatsaival szemben val llsfoglalsa. Ezekre s tbb ms jelensgre gondolva felvetdtt a krds, hogy vajjon a Deut nem az szaki orszgrszben keletkezett-e – e prftk kultusz- s trsadalomkritikja nyomn –, amelyet aztn 722-ben tmentettek Jdba. (A. Alt). A krds felvetse jogos, teljes bizonyossggal mgsem lehet lltani, hogy a Deut hazja Izrael orszga lett volna. Egyrszt a dli orszgrszben sais s Mikes ugyancsak a VIII. sz.-ban, ugyanolyan les trsadalomkritikt gyakorolt, mint az elbb emltett prftk szakon, s a Deut-mal kapcsolatban nem ltunk egy olyan dnt rvet sem, amely Jda viszonyaira is alkalmazhat ne volna. Msrszt a trvnyknyv vgs tvzdse felttlenl papi jelleg, viszont az Izraelben rgen illegalitsba szortott lvitk (1Kir 12:31) ilyen magasfok szintzist aligha alkothattak volna, mint ez a trvnyknyv. Ezrt mg mindig valsznbbnek ltszik, hogy gyjtmunka alapjn – amely Izraelbl is szerezhetett anyagot –, prftai hats nyomn a jeruzslemi papsg krben kszlt el a Deuteronomium trvnyknyve.
A Jsis korban vgrehajtott kultuszi centralizci abbl kvetkezett, hogy akkor mr magtl rtetden a jeruzslemi templom volt „az a hely, amelyet az r kivlasztott, hogy ott lakjk a neve”. A szent hely kivlasztsnak a klasszikus tantsa a Deut 12. r.-ben olvashat, e kivlasztottsg minden kvetkezmnyvel egytt. Izrael korai trtnetben lehet beszlni tbb ilyen kiszemelt helyrl is: a szent stor vagy a szent lda majd egyik, majd msik vrosba kerl, Salamon ta azonban Jeruzslem lett a kzponti jelentsg szent hely. Lehet, hogy a jeruzslemi templomnak kezdetben nem volt olyan kizrlagos, minden ms kultuszhelyet degradl jelentsge, mint ksbb. Az r tiszteletre llthattak fel oltrokat msutt is (pl. 1Kir 18:30). Egyrszt azonban a vidki kultuszt nagymrtkben fertzte a knani hats, msrszt a kirlyok (s az udvari papsg) termszetszerleg favorizltk a fvros templomt (jl lthat ez az ellenkez oldalon, a Jerobom ltal ltestett kirlyi szentlyeknl, v. 1Kir 12:26–29), gyhogy a fejlds szksgszeren vezetett a centralizci fel.
Egy irodalomkritikai problmt kell mg rviden rintennk, s ez az, hogy a Deuteronomium bevezet intelmeiben ppgy mint trvnyeiben gyakran vltakozik az egyes s tbbes szm, Izraelt, majd „te”, majd „ti” formban szltja meg az rs. A problmt nem szksg eltlozni (kln forrsok felttelezsvel), mert ha lthat is helyenknt, hogy az alapszveg nmi kiegszlsen ment t, a nyelvtani formk vltakozst az esetek nagy tbbsgben megmagyarzza az, hogy a Deut szvege a kollektv Izrelhez szl, s ilyen esetekben mind az egyes-, mind a tbbesszm fogalmazs helynval a hber nyelvben; a nagy prftk kijelentseiben szmtalan hasonl pldt tallunk.
A Deuteronomium tartalmilag a kvetkez nagyobb egysgekre tagoldik:
1–4. r. Visszatekints a pusztai vndorls trtnetre.
5–11. r. A tzparancsolat megismtlse utn int prdikcik az r trvnyei irnt val engedelmessgre.
12–26. r. A Deuteronomium trvnygyjtemnye.
27–30. r. Ismtelt intelmek. lds grete s tok fenyegetse.
31–34. r. Trtneti befejezs Mzes utols beszdeivel s lete vgnek lersval.
Irodalom.
Forrsul felhasznlt fontosabb kommentrok: A. Bertholet 1899, C. Steuernagel 1900, E. Knig 1917, H. Junker 1933, J. Ridderbos 1950, H. Cunliffe-Jones 1951, G. von Rad 1964, G. Henton Davies (Peake) 1962.
5 Mz. I. RSZ - 5 Mz. 1,1–46. Visszatekints Izrel pusztai vndorlsra.
A Deut 1–4. rsze az els nagy bevezet beszd a trvnygyjtemny eltt. Tartalma szerint egy tfog trtneti visszapillants arra az idre, amelyet Izrel npe a pusztai vndorlssal, illetve a keleti orszgrsz meghdtsval tlttt. Lthat ez ttekintsnl az, hogy az r ismerte a rgebbi trtneti hagyomnyokat, amikor azonban ezeket sszegezi, nem ragaszkodik a pontos ismtlshez, mert clja nem a trtntek egyszer lersa, hanem azok rtkelse int, tant szndkkal. – Maga az 1. r. a Hreb-hegytl a Knan dli hatrig trtnt vndorls esemnyeit foglalja ssze.
Az 1–5. v. maga is rvid sszegezse a sorrakerl trtneti emlkeknek. Kompliklt, tbb kiegsztssel bvlt terjedelmes elindtsa ez a mondandknak, amely legegyszerbb formjban taln gy hangzott: „ezeket a beszdeket mondta el Mzes az egsz Izrelnek a Jordnon tl – Mb fldjn.” Az 1b v. helymeghatrozsa azonosthatatlan, mg ha a Prn, vagy Hacrt nevek ismertek is. – A 2 v. kzbeiktatott megjegyzse zavar, a helymeghatrozshoz nincs kze, helynvalbb lenne a 19 v. vgn, br a tizenegynapos t a Hrebtl Kdes-Barneig mindenkppen rvidnek ltszik. – A 3 v.-ben a papi kronolgus kiegsztse olvashat, aki vgs fokon szksgesnek tartotta megadni a pontos dtumt annak, hogy mikor adta el Mzes ezeket a parancsolatokat. Sajtsgosan vltakoznak az egyes rtegekben a kifejezsek. Az 1 v. szerint Mzes beszdeket, igket (debrim), mond el, a 3 v. szerint „amit megparancsolt neki az r” (tipikus papi ri kifejezs), az 5 v. szerint pedig a trvnyt, mint az rtl kapott tantst (trh) kezdte magyarzni. Az utbbinl rdekes szhasznlat a ritka b’r sz: Mzes kommentlta a kapott tantsokat, majd intelmek, majd aprlkos trvnyek formjban.
Vgeredmnyben a Pentateuchos bels sszefggsnek legjobban megfelel fldrajzi meghatrozst az 5 v. adja: a Jordnon tl, Mb fldjn, ez ugyanis emlkeztet Num 26:3-ra, mely szerint „Mb mezsgn” tartzkodott huzamosabb ideig Izrel npe a Jordnon tl aratott els gyzelmei utn.
A 6–8 v. szintn bevezet jelleg, utal az rnak olyan rtelm utastsra, hogy a (Sinai-hegyi) szvetsgkts utn induljon tnak Izrel s a pusztn thaladva vegye birtokba az gret fldjt. Az utbbinak a hatrt a 7 v. messze szakon, az Eufrtes mellett jelli meg, teht Dvid s Salamon birodalmnak a legnagyobb kiterjedst tartja szem eltt (Gen 15:18; Ex 23:31).
A trtneti emlkek kztt a 9–18. v. sorrendben megelzi a Hreb-hegytl val elindulsra kapott parancsot, mert az Ex 18. r.-t idzi, amely szerint mg a szvetsgkts eltt ltogatta meg Mzest apsa, Jetr, s ennek a kvetkezmnye lett az gyintzs s brskods decentralizlsa (olv. Ex 18. r. magyarzatt). Az „abban az idben” (9 v.) teht tgabb rtelm kifejezs. Magnak a trtneti emlknek a felidzst az teszi indokoltt, hogy a Deut-ban egy trvnygyjtemny van egytt, amelyre val tekintettel kell igazsgosan s szemlyvlogats nlkl intzkedni, „mert az tlet Isten gye” (17 v.).
A tovbbi rszletek a Numeri knyvnek alapanyagt idzik. A pusztai vndorlsrl ugyan csak egyetlen vers szl (19 v.), a nlklzsek s az azokat felold csodk httrben maradnak a vgs cl, a honfoglals mgtt. Viszont ennek az rdekben trtnt a kmek tjn val tjkozds Knan viszonyairl. A 22–28 v. az errl szl Num 13. r.-re emlkeztet, s a szemletnak arra a ketts felfedezsre, hogy dsan term fld vr a honfoglal npre, de slyos harcok is, mert az ott lak npek ersek, vrosaikat pedig „gig r falak” veszik krl. A kt informci kzl a msodik volt a megragadbb s teljes ktsgbeesst okozott a hamar csgged npben (olv. Num 13. r. magyarzatt).
A 29–33 v. Mzest brzolja gy mint aki az elkeseredett npnek a biztatja volt s hivatkozott az rnak a nagy erejre, szabadt tetteire (v. Ex 13:21–22; Num 9:15–23). – Az elkeseredett zgolds azonban az r haragjt hvta ki, s ennek a kvetkezmnye lett a negyvenves pusztai tartzkodsra val krhoztats, mg csak ki nem hal ez a hitetlen nemzedk (olv. Num 14. r. magyarzatt). A 37–38 v. mg Mzest is belevonja ennek az tletnek a krbe, br a Num 20:12 szerint ez az tlet egy ms esemny kapcsn rte Mzest. A kihalsra tlt nemzedkkel egytt Mzesnek is t kellett adnia a helyt az j generci j vezetjnek.
A visszatekints mg egy stt emlket idz: a Num 14:39–45-ben lert csatt a jdai hegyvidken s az ott elszenvedett slyos veresget.
Az els trtneti emlkezsek sorn az elmondottak gy vltogatjk egymst, hogy lthat legyen, mit tett, vagy mit mondott az r s milyen mdon reaglt erre Izrel. Az sszehasonltsban a deuteronomista rnak olykor borlt szemllete rvnyesl. Mindenesetre tantani akarja a trtnelem leckjn t a ksbbi nemzedkeket az r irnti engedelmessgre, hogy utol ne rje ket is az tlet.
5 Mz. II. RSZ - 5 Mz. 2,1–37. Izrel kerl ton rkezik a Jordnon-tlra.
A knaniakkal val sikertelen sszecsaps visszakergette Izrelt a Sinai-flsziget belsejbe, a Vrs-tenger fel (Num 14:25). Egy emberltn keresztl vndoroltak egyik ozistl a msikig, ahogyan azt a Num 33. r. listja felsorolja. Kdes-Barnea s az lati-bl kztt telt el ennek az idnek a nagy rsze, az edmi np ltal birtokolt Szir hegyvidktl nyugatra s dlre. Az 1. s 3. r. szerint csak „kerlgettk” az edmiaktl lakott fldet, de nem tudtk tvgni rajta magukat (v. Num 20:14 skv.). Az itteni elads szerint az rtl kapott parancs volt az, hogy az izraelitk ne provokljanak fegyveres sszetzst, mert az edmi np rokon velk a Jkb testvrtl, zsautl val szrmazs rvn (v. Gen 36:8). A testvrisg emlegetse mindenesetre finomabb formban fejezi ki a Num 20 r.-ben jellemzett szitucit. Izrelnek nem volt ms vlasztanivalja, mint az lati-blbl egyenesen szakra vndorolni az Arb nev sivr pusztasgon t a Holt-tengerig (8 v. – v. Num 33. r. magyarzata).
Hasonl trtkelsben olvashatjuk a Mb s Ammn orszgnak elkerlst (9–23 v.). A Numeri knyve errl mr nem szl rszletesen csak a 21:10–20-ban megadott tvonal enged erre kvetkeztetni. A deuteronomista r viszont ismt a npi rokonsgra hivatkozik (9.19 v.), a mbi s ammni npet Lt leszrmazottainak mondvn (v. Gen 19:30–38 magyarzatval).
Edm, Mb s Ammn orszgnak az emltse sorn nhny rdekes megjegyzst tesz az r, utalva arra, hogy az itt lak npek ugyanolyan mdon foglaltk el a maguk orszgt, amilyen honfoglalsra kszl Izrel. A 12 v. szerint Szirben az edmiakat megelzen hriak laktak, felttelezs szerint az szak-Mezopotmiban mg az amarnai-korban is exisztlt Mitanni birodalom egyik nprtegnek, a hurritknak telepes kirajzsa. – A 10 v. szerint Mb terletn rgebben miek laktak, ottltkrl nhny rsos archeolgiai emlk tanuskodik. – A 20 v. az ammni terlet rgebbi lakossgt zamzummiaknak nevezi. „Csak az ammniak” neveztk gy ket, a nv taln rthetetlen idegen nyelvket jellemz hangutnz sz. Egybknt kzs nven refiaknak mondja mindhrom npcsoportot az ismertets s gy jellemzi ket, mint akik pp olyan szlas, nagytermet emberek voltak, mint a Hebrn krnykn lak „Ank fiai”. A ref’m nv egybknt csak ebben a vonatkozsban s a Num 13:34 prhuzamban jelent „risokat”, egybknt npnv s nem tvesztend ssze a halotti lelkekre hasznlt azonos szval. Ezek a rgi npnevek klnben elfordulnak mg Gen 14:5–6-ban is. Itteni emlegetsk nem a szentr tudlkossgnak a kifejezdse, hanem azonkvl, hogy igazoljk az r trtneti rdekldst s ismereteit, biztatsknt hangzik Mzes szjbl az, hogy a testvrnpek is vgigkzdttk a honfoglal harcot s le tudtk verni az elttk ott lt npeket. – Kiegsztsknt mg egy hasonl (rszben anakronisztikus) adatot kzl az r a 23 v.-ben a filiszteus-tengerpart slakirl, egy bizonyos avvi nprl, amelynek a helybe a „kaftriak” telepedtek le. E kaftriak minden bizonnyal a filiszteusok (v. m 9:7), Kaftrt pedig ltalban Krta-szigetvel szoktk azonostani. (A Septuagintban tvesen ll Kappadcia.) – Az utbbi vers mindenkppen glossza, nemcsak Mzes szjban, hanem az egsz felvzolt trtneti szituci keretben. A kzvetlen feladat egyelre az Arnn folyn val tkels. A 24. v. ellegezi a 31 skv.-ban lert Szihn elleni hbort, mert a 26–28 v. mg a bks tvonuls szndkrl r, gy, ahogyan az Num 21:21 skv.-ban is olvashat. A lers mindenkppen a ksi kor embernek a trtnet-brzolsa, aki pl. az elzkben emlegetett npi rokonsg kapcsn szl a 29 v.-ben az Edm s Mb terletn val tvonulsrl, ellenttben a Num 20:18–21 hagyomnyval, vagy a szintn eltr Deut 23:3–4-ben rtakkal.
A rszletekben helyenknt eltr lers vgl is ugyanazt a trtneti tnyt rkti meg, amelyet a Num 21:21–25 (magyarzatt lsd ott): Izrel meghdtotta Szihn emri kirlysgt, s ez volt a honfoglals els gyzelmes fegyvertnye.
5 Mz. III. RSZ - 5 Mz. 3,1–29. A Jordnon-tli terlet birtokbavtele.
A Szihn fltt aratott diadal utn kvetkezett g bsni kirlysgnak a meghdtsa (1–7 v. – v. Num 21:33–35 magyarzatval). Lersa rszletesebb, mint a Num 21. r.-ben kzlt rvid hagyomny. Ilyen tbblet itt az, hogy Izrael alkalmazta a harcok sorn a haditok vrengz eljrst, de csak a lakossg kirtsval; az llatokat megtartottk maguknak. (Ez az a kor a nomd Izrael letben, amikor az „emberanyaggal” mg nem tudnak mit kezdeni, az csak teherttel. A totlis kiirts ugyan tlzs, mgis elkpzelhet, hogy a honfoglalk nem trtk meg nagy szmban maguk kzt a legyztteket.)
A 8–17 v. kt sszegezst tartalmaz a honfoglal harcok eredmnyrl. Az els a 8–11 v.-ben olvashat s a meghdtott terlet nagysgt mutatja be, amikor az Arnn folytl egszen a Hermn-hegysgig (az Anti-Libanonig), keleten pedig Edrei vrosig jelli ki a hatrpontokat. (Num 32:33–38 szernyebben csak az Arnn s Jabbk folyk kzrl szl, s a kiegsztsknt csatolt 39–42 v. sem viszi feljebb a hatrt a Jarmuk folynl.) A 11 v. egy klns adatot kzl g kirly „vasgyrl”, melynek mretei (4,52 m) szemlltetnk az „riskirly” nagysgt. A vas sz azonban ehelytt igen valsznen bazaltkvet jelent, az gy pedig tgabb rtelemben nyugvhelyet, s felttelezs szerint az r azoknak a dolmen-eknek egyikre utal, amelyek Transzjordniban elg nagy szmban maradtak fenn, mint az n. megalit-kornak az emlkei (amikor „nagy kveket” lltottak fel emlkjelekl); maguk a dolmenek temetkez helyen klbakra asztallap-szeren elhelyezett nagy ktblk voltak.
A msodik sszegezs a 12–17 v.-ben felsorolja az elfoglalt keleti orszgrsz hatrait, ahogyan az Ruben, Gd s Manass fl-trzse birtokba kerlt. Az egsz nagyjbl megegyezik a Num 32:33–41-ben lertakkal.
A 18–22 v. viszont a Num 32:1–32 tartalmval prhuzamos, de simra csiszolt eladsban. A mzesi prdikci csupn buzdt hang, minden indulat nlkl, s e helyen nem rezhet Ruben s Dn trzsnek a vonakodsa a tovbbi kzdelmekben val rszvteltl (olv. Num. 32. r. magyarzatt).
A 23–29 v. prhuzamos a Num 27:12–14-ben foglaltakkal, s arrl szl, hogy Mzes nem lpheti t a Jordnt, hanem vtkes nemzedkvel egytt meg kell halnia; kivltsga csak annyi, hogy a mbi fennskrl, kzelebbrl a Piszg hegycscsrl (v. Num 23:14) vgigtekinthet Knan fldjn. A lersnak itt annyi a tbblete, hogy kifejezi Mzes knyrgst az irnt, hogy tkelhessen Knanba, amit azonban az r elhatrozott akarata nem teljestett.
5 Mz. IV. RSZ - 5 Mz. 4,1–43. Ints a trvny megtartsra.
A deuteronomista paraenetikus hang itt szlal meg elszr teljes jellegzetessgben; hosszadalmas tant elmlkedsek sorn. Az eddigi trtneti visszatekints lezrst olvashatjuk itt, de egyszersmind a soronkvetkez trvnyek elksztst is, amely trvnyek egykor a Sinai (a Deuteronomiumban: Hreb) hegynl elhangzottak.
A bevezet felszlts gy hangzik: „Izrel, hallgass a rendelkezsekre s dntsekre!” A szvetsgkts alapja egykor ez volt: Ha engedelmesen hallgattok igimre, akkor az n npem lesztek! (Ex 19:5). A Istentl jv kijelents engedelmes (cselekv) meghallgatsa rvn marad fenn a kivlaszts s szvetsg rvnye, a kijelents pedig a Deut-ban trvnyek, parancsolatok, rendelkezsek formjban van eladva. – A 2 v. a knoni tekintly egyik legfbb alapelvt, a sacrosancticitst tartalmazza. A kijelentett parancsolatokhoz sem hozztenni, sem bellk elvenni nem szabad (v. Jel 22:18–19). – Magnak az egsz fejezetnek a mondanivalja egyrszt ltalnos lesz: a Hreb-hegyi trvnyads emlkezetbeidzse, msrszt specilis: az r egyedli tisztelethez val ragaszkods parancsa, ms istenek imdsnak a tiltsval. Az utbbira val tekintettel emlkeztet a 3 v. a Baal-Perhoz kapcsold blvnyozsra s annak slyos kvetkezmnyre (olv. Num 25. r. magyarzatt). Ez a plda is szemllteti, hogy az r htlen elhagysa hallos haragot idz fel, a hozz s trvnyeihez val ragaszkods pedig letet ad jutalmul. Ezen a ponton a deuteronomista tants a blcsessgirodalom egyik nagy tmjhoz kapcsoldik: az ember eltt kt t ll, az let s a hall tja. A blcs ember az letet, itt a trvny megtartst vlasztja, s pldaknt ll majd msok eltt is. Ami pedig ll az emberre, ll az egsz npre. A 7–8 v. emelkedett hang felkilts, melyet a npek nevben mond el az r: Van-e olyan np, amelyhez olyan kzel van a knyrgst meghallgat Isten s amelynek olyan igazsgos trvnyei vannak, mint Izrelnek? – Bizonyra nincsen.
A prdikci kvetkez rsze emlkezetbe idzi a Sinai-hegyi theofnik s a tzparancsolat kijelentst (9–24 v.). Olyan megrendt lmny volt ez, amelynek az emlkt mg olyan ksi jszv.-i irat is elevenen tartja emlkezetben (ha tipologikus clzattal idzi is), mint a Zsidkhoz rt levl (12:18–21). A theofnia azonban, ahogyan Mzes hangslyozza, csak Isten megjelense volt anlkl, hogy t emberi szem lthatta volna. Ltni csak ksrjelensgeket lehetett, Isten alakjt azonban nem, mert nem ember, vagy llat alak. ppen ezrt kvetkeztet a tants az ltalnosbl a specilis mondanivalra. Ha Istent, aki Llek, nem lehet teremtmny alakjban megltni, akkor nem is szabad teremtmny alakjra kiformlni. Egyiptomban s Knanban az llatszobrok tisztelete ksrtett. Mezopotmiban a csillagkultusz. Isten ezeket meghagyta a pogny npeknek, jllehet a teremtett vilg mindegyik szfrjnak az alkotsai az Alkotra terelhetnk mg a termszeti ember figyelmt is (v. a gondolat magasabb theolgiai alkalmazst Plnl, Rm 1:20–23). Az egsznek az sszefoglalst teht a 2. parancsolat adja. – A 25–31 v. a gondolat tovbbfolytatsa s alkalmazsa a Knanban otthont tall npre, amelyet majd nemzedkek sorn megksrt a blvnykszts s imds (a vallsoknak ez a szemmel is lthat mankja), amelyet azonban utolr a bntets: a 27–28 v.-bl nyilvn lthat deportci a blvnyimd npek kz, amibl arra lehet kvetkeztetni, hogy ez a prdikci, vagy legalbb is kiegsztse 587. utn ratott, s szomor sszhangban ll a 28. r. rettenetes tkval. Tegyk azonban hozz, hogy a deuteronomista paraenesis az tletmondshoz mindig hozzkapcsolja a megtrs s a kegyelembefogads lehetsgt, hivatkozva arra, hogy az r nmagrt ksz megjtani az ember ltal megrontott szvetsget. – A 32–40 v. mr csak kiegszts az elmondottakhoz: felhvs a trvnynek hlbl fakad betltsre.
A 41–43 v. a Jordnon-tli terlet hrom menedkvrost jelli ki (olv. Num 35:9 skv. magyarzatt). Vgl a 44–49 v. megismtli a knyvnk elejn mr emltett helyt s idejt az eddigi intelmek elmondsnak. Ezek a versek egyttal t is vezetnek az 5. r.-ben foglaltakhoz.
5 Mz. V. RSZ - 5 Mz. 5,1–21. A tzparancsolat megismtlse.
A Deuteronomium trvny-corpusa eltt helyet foglal msodik nagy bevezet rsz az 5–11. r.-ben olvashat, s tlnyomrszben int-tant hang prdikcikat tartalmaz. Mindenekeltt megismtli a tzparancsolatot, hogy aztn annak egyes tteleit vegye elemzs al. – Az 5:1–5 sajtszer bevezet mondatai azt a helyzetet trjk fel, hogy azok, akik kzvetlen tani s rszesei voltak a Sinai-hegyi szvetsgktsnek, azok a pusztban meghaltak, itt mr a kvetkez generci ll Mzes eltt. Mgis gy szl hozzjuk a tants mint akiknek szinte egyidejeknek kell magukat reznik az egykor trtntekkel: „Nem(csak) atyinkkal kttte meg az r ezt a szvetsget, hanem mivelnk (is), mindnyjunkkal, akik ma letben vagyunk” (3 v.). Ezrt folytatdik a 4–5 v.-ben, majd pedig a 22 skv. v.-ekben a prdikci gy, mintha ez a fiatalabb nemzedk szemlyesen is tlte volna a Sinai-hegynl trtnt esemnyeket. Ez az azonosts termszetesen arra val, hogy a ksbbi nemzedkek, mg szzadok mlva is, azonosulni tudjanak a trtneti mlt emlkvel s rezzk az egykori szvetsgkts s trvnyads lland ktelezst.
A mzesi prdikci mindenekeltt a tzparancsolatot adja el a 6–21 v.-ben. Ez a trvnygyjtemny a Sinai-hegyi szvetsgkts kzpontjaknt az Ex 20:2–17-ben is olvashat, rszben magyarzatt olv. ott. A tzparancsolat kt vltozata – amint az kztudott – kisebb eltrseken (az 5. s 10. parancsolat nhny sznyi tbbletn) kvl egyhelytt lnyegesen klnbzik egymstl, mgpedig a 4. parancsolat indokolsnl. Mg az Ex 20:11 a szombat megszentelsvel kapcsolatban a htnapos teremtstrtnetre emlkeztet, addig a Deut 5:15 az Egyiptombl trtnt szabaduls emlkt idzi, amely egybknt is gyakran fordul el a deuteronomista trvnyek s intelmek zradkaknt. Emlkeztet arra, hogy Izrelnek a sorsa egykor sznet nlkli szolgasg s robot volt, ezrt legyen ht embersges mindenki s engedjen osztozni a pihennap nyugalmban mindenkit, aki a csaldhoz, vagy a hzhoz tartozik, mg ha rabszolgk, vagy ppen hzillatok is azok. Az osztlytrsadalomm vls idejn pratlan jelentsg szocilis trvny volt ez, amely arra volt hivatva, hogy a nyugalom napjn patriarchlis bkben s nneplsben egyestse egy hzon bell a szabad embert s a rabszolgt.
5 Mz. 5,22–33. Mzes az r parancsainak kzvettje.
A tovbbi versek visszatrnek a Sinai-hegy krli lmnyekhez (v. 4:10–13). Az brzols annyiban eltr a szoksostl, hogy mg egyebtt csak ltalnossgban van sz az r „haragjrl”, addig itt gy tnik, mintha a tzparancsolat szavait isteni szzat formjban is hallotta volna az egsz np. Meggondoland, hogy az eredetileg is irodalmi eszkzkkel sznezett theofninak (olv. Ex 19:16–21 magyarzatt) egyes vonsai rendkvli mretekre vannak felnagytva. Ilyen klnsen az Isten jelenltt szemlltet tzjelensg flelmes lersa s Istennek a szzata, amelyekkel kapcsolatban ugyan megvolt az a fensges rzs, hogy ezek utn is lve maradt Izrel npe – ami szv.-i gondolat szerint elkpzelhetetlen volt – mgis az vatos flelem azt mondatta velk, hogy k inkbb visszavonulnak s legyen Mzes az r kijelentseinek a kzvettje. Mindez a maga mdjn ugyanazt fejezi ki, amit a Pentateuchos tbb helyn olvasunk Mzes kivltsgos prftai szerepvel kapcsolatban (olv. Ex 33:11; Num 12:6–8; Deut 34:10). Ez a megalzkods Izrael npe rszrl, mely szerint hajlandk voltak Mzes kzvettsben elfogadni az r igjt, helyeslst rdemelt (28–33 v.). Izrael itt annak a gylekezetnek a kpe, amely ksz a prdiklt igt Isten Igje gyannt elfogadni.
5 Mz. VI. RSZ - 5 Mz. 6,1–25. Az Isten-szeretet nagy parancsa.
A kvetkez fejezetek tantsai jobbra a tzparancsolat egy-egy ttelbl indulnak ki, annak tanulsgait fejtegetik, fknt az Isten irnt tartoz ktelessgek vonatkozsban. Ezt azrt j figyelembe venni, mert bizonyos rendszerezsi lehetsget nyjt az sz. trvnylabirintusban val eligazodsban. – Az embernek Isten irnti alapvet vallsos rzst az istenflelem sz szokta rzkeltetni, amiben benne van a fggsnek s alrendeltsgnek a kifejezsn, meg a numinosum-mal szemben val szent flelmen tl (v. az elz fejezet 24 skv. verseinek tartalmval) az az egyszer meggondols, hogy az embernek flnie kell Isten haragjtl, ha trvnyeinek nem engedelmeskedik. Az istenflelem szval csaknem szembehelyezve van egy msik alapvet kifejezs is az embernek Istenhez val rzelmi kapcsolatra s ez az Isten irnti szeretet. A Deut mind a kt kifejezst hasznlja: az elst azrt, mert fknt trvnyeket foglal magban, a msodikat pedig azrt, mert soha sem sznik meg hangoztatni, hogy az r milyen nagy gondoskod szeretettel vette krl npt, amirt ez a np viszont hlval tartozik. A szeretet els nagy parancsa (v. Mt 22:37–38) itt olvashat: Szeresd az Urat, a te Istenedet teljes szvedbl…!
Ennek a rsznek kt leghatalmasabb mondatt a 4–5 v. tartalmazza, ahol is a szeretet-parancsot megelzi az sz npnek legnagyobb hitvallsa, a kezdszava utn sema’ nven ismert felhvs: „Halld meg, Izrel: az r a mi Istennk, egyedl az r!” A konfesszi-szmba men kijelents voltakppen az els parancsolat tiltsnak a pozitv eljel megfogalmazsa. Klns hangsly esik az egy = egyedl szra, amelyet a mondat konstrukcijbl kvetkezleg esetleg msknt is lehet fordtani, mert az „egyedl” sz a kijelentsnek csak az egyik (de felttlenl meglev) vonatkozst fejezi ki. Az „egy r”, vagy „az r egyetlen” lehetsges fordtsok mg kifejeznk azt, hogy az r egyedlllan fellml minden ms istennek tartott lnyt, nemklnben azt, hogy az rnak nincsenek klnfle manifesztcii, egszen lnynek (szemlynek) az oszthatatlansgig. (Ezrt nem fogadhatja el a zsidsg a trinits-tannak, vagy az istenfisgnak a keresztyn rtelmezst sem). Az r ltnek s lnynek ebbl az egyetlen s egyedlll voltbl kvetkezik a szeretet-parancs totlis fogalmazsa: osztatlan, teljes szvvel-llekkel kell szeretni az Urat. – Az erre vonatkoz igk felejthetetlenn ttelrl, ismtelgetsrl szl, rszben kpes kifejezs felszltst (8–9 v.) a ksei zsidsg bet szerint rtelmezte gy, hogy a homlokra s kzre hurkolt imaszjra alkalmazott kis dobozba zrta rendszerint a Deut 6:4–9 s 11:13–21 pergamenre rt szvegt. Ugyanezt a szveget szoktk az ajtflfra, vagy amg elhelyezni.
A soronkvetkez intsek az eddig elmondottak explikcii. A 10–15 v. a knani helyi istenek imdatt tiltja, az Urat szinte fltkeny frjhez hasonltva, aki haragra gyullad vlasztott npe htlensge miatt (15 v. – az ’l qann’ = „fltn szeret Isten” kifejezs a 2. parancsolatbl jl ismert). A 16–19 v.-ben rvid emlkeztets trtnik a Massz nev helyre, ahol az r hossztrsvel lt vissza a kicsinyhit Izrel (v. Ex 17:2.7). Vgl a deuteronomista buzdtsokban gyakran elfordul ints kvetkezik (20–25 v.), amely a szlk ktelessgv teszi azt, hogy gyermekeiknek beszljk el az Egyiptombl trtnt szabadulsnak s az gret-fldje elnyersnek csods trtnett, hogy gy legyen az r irnti szeretet s a trvnynek val hls engedelmessg a kvetkez nemzedkek sajtja is, amiben lesz a boldogulsuk. Mert a deuteronomista pragmatikus fogalmazs egyenes sszefggsben mutatja be ezeket: Ha teljestjk az r rendelkezseit s fltjk az Urat, akkor j dolgunk lesz s ltet bennnket az r (24 v.).
5 Mz. VII. RSZ - 5 Mz. 7,1–26. vs a knani blvnyok imdstl.
A 7 r. sszetett int prdikcija a 1. s 2. parancsolatnak Knanra aktualizlt magyarzata. „Ht np” lakta Knant Izrel eltt (1 v.), elkpzelhet, hogy milyen keverk-vallsossg fogadta a honfoglalkat, amelynek a ksrtsvel szemben gykeres megolds lett volna a lakossg kirtsa. Ez a megolds azonban csak elmleti jellegnek tnik, s br a brk kora harcainak tanulsga szerint szinte a lt s nem-lt krdst jelentetette Izrael szmra ennek a vgre nem hajthatsa, az akkori helyzetet mgsem szabad egy kereszteshbor ideolgiai alapjnak venni. A „kirts” parancsa itt formailag is a tlz superlativusok kz tartozik, mert kveti az a tovbbi figyelmeztets, hogy a honfoglalk ne kssenek szvetsget a legyzttekkel s ne hzasodjanak ssze velk. Mindezeknek egy f clja lett volna: a vallsi keveredsnek, a blvnyimdsnak az elkerlse, ezrt kellett volna legalbb a pogny szentlyeket felszmolni (5 v.) s hogy ez nem trtnt meg, az Izrael vallsi egzisztencijnak, tiszta Jahve-kultusznak a legnagyobb veszedelmt idzte fel.
A blvny-imds, teht ms isteneknek s azok kibrzolsainak az imdsa azrt volt tiltva Izrel szmra, mert az r volt egyedli Istene – a kivlaszts rvn. Megkap mdon fogalmazza a 7–8 v. a kivlasztsnak az r szuveren akaratbl kvetkez alapelvt. A kivlasztsnak egyetlen magyarzja Isten szeretete, amelyet nem befolysolt semmi, pl. Izrael npnek nagy szm, vagy kivl mivolta (hiszen ezeknek ppen az ellenkezje volt a helyzet). Egy praedestinatv isteni elhatrozs volt ez, amelyet az ige visszavezet tbbek kzt a patriarchknak adott gretekre is. Ha a 6:5 nagy parancsolata Isten irnti szeretetet kvnt, gy a jelen versek arrl tanskodnak, hogy Isten elbb szeretett. Az kivlaszt szeretete az, amely ktelez szvetsgnek s trvnyeinek a megtartsra, a viszont-szeretet gesztusban. (Olv. Jn 15:16 s 1Jn 4:19.)
A 12–16 v. s a 17–26 v. tovbbi kiegszt intseket tartalmaz. Az elbbi azokrl a gazdag ldsokrl beszl, amelyeket az r tartogat azok szmra, akik hek maradnak hozz. A msodik viszont a kicsinyhitsgtl v. Igaz, hogy az 1 v. gy jellemezte Knan slakit mint Izrelnl ersebb npeket, velk szemben mgis van Izrelnek valami er-tbblete: Urnak a segtsge, aki el tudott bnni a fraval s az egyiptomi nppel is. s br nem egyszerre trtnik meg az orszg birtokba vtele – ami fedi a trtneti valsgot –, idvel mgis rr lesz Izrel a neki grt orszgon.
Formai jellegzetessg, hogy ez a rsz, klnsen a 12–26 v. nagyfok rokonsgot mutat az Ex 23:20–33-ban foglaltakkal, nemcsak a tma, hanem a szhasznlat tekintetben is. Ami ott a Szvetsg Knyve trvnyeinek a vgn ll biztats s intelem volt, az itt kibvtve a Deuteronomium trvnyeit bevezet ltalnos prdikcik egyike. (Olv. Ex 23:20–33 magyarzatt.)
5 Mz. VIII. RSZ - 5 Mz. 8,1–20. vs az elbizakodottsgtl.
Ismt egy int prdikcit olvashatunk itt, amely bbeszdsge s esetenknti ismtldsei ellenre nmagrt beszl, szinte magyarzatot sem ignyel. Alapgondolata a kvetkez: Izrael npe sokat ksznhet kivlaszt s gondvisel Urnak. Ennek a bizonysga mg a hossz pusztai vndorls is, amelyben voltak ugyan nsges idszakok, de az r mindig segtett npn s adott csodlatos mdon telt s italt: mindez „csak egy szavba kerlt”. Ehhez a gondolathoz kapcsoldik az a nevezetes monds, amit Jzus a ksrtvel szemben idzett: „Nemcsak kenyrrel l az ember, hanem mindazzal, ami az r szjbl szrmazik” (3 v. – Mt 4:4). A prdikci a tovbbiakban elremutat, Knanra, a bsg fldjre, ahol nemcsak a fld felszne terem gazdagon, hanem mg a fld mlye is tartogat termszeti kincseket. (A 9 v. Salamon korra utal, amikor elszr kezdtk az izraelitk kiaknzni az edmi rzbnykat).
A bsg knnyen elbizakodott teszi az embert, amikor elfelejti ezt a krdst, hogy „mid van, amit nem kaptl?” (1Kor 4:7) Erre figyelmeztet a prdikci: „Ne gondolkodj gy: az n erm s hatalmas kezem szerezte ezt a gazdagsgot!” (Nebukadneccar ismert felfuvalkodott kijelentse ez, Dn 4:27.) Az r ad ert a gazdagsg megszerzsre (17–18 v.). Elbizakodottsg helyett teht hlnak kell eltltenie azt, akit bvlkd lettel ld meg.
5 Mz. IX. RSZ - 5 Mz. 9,1–29. Emlkeztets Izrael vtkeire a pusztban.
A deuteronomista prdikcik sorn ebben a fejezetben lehangol mdon szlal meg a szentr, Mzes nevben. Azokra a nem szvesen felidzett emlkekre utal vissza, amikor Izrael a pusztai vndorls idejn zgold, st hitszeg magatartst tanustott. Klnsen az aranyborj-kszts bnt trgyalja hosszasan. Mindamellett a prdikci szkimondsa nem depriml vagy srt szndk, csak egy gondolatsort folytat tovbb, amelynek a rszleteit rdemes itt sszefoglalni. Miutn a 6 r. megkvnta az r irnti felttlen szeretetet, a 7 r. hangslyozta, hogy az r elbb szerette npt, a 8 r. attl az elbizakodottsgtl vott, mintha Izrael a maga erejbl szerezte volna meg az gret fldjt, most a 9 r. azt hangoztatja, hogy Izrel nem azrt kapja meg ezt az orszgot, mintha igaz voltrt megrdemeln (4 v.), hanem mert az r megnta a knani npek romlottsgt, ezrt vgez velk. Ebbl viszont mindjrt kvetkezik az a tanulsg, hogy ha Izrel kveti eldeinek a pldjt vallsi s erklcsi romlottsgban, akkor ugyanarra a sorsra jut, mint amazok.
Ezek a kijzant gondolatok ismt az rnak a szvetsgben akarjk megtartani Izrelt, mg a stt mlt emlkeinek a felidzsvel is. Isten gretei bizonyosak (1–3 v.) npnek llhatatlansga ellenre is, aminek legszomorbb emlke volt az aranyborj imdsa (8–21 v.). sszefoglalja itt az r az Ex 32 r. tartalmt (a magyarzatot lsd ott), kiemeli a bn nagysgt; Mzes iszony haragjt, de egyben alzatos nmegtagadst is, aki nem a maga s utdai dicssgt, hanem a npe boldogulst akarta ltni s azrt knyrgtt. – A 22–24 v. kzbeiktatott kiegszts arrl, hogy a lzad Izrel szmtalan alkalommal kihvta Isten bntetst. A tabrai csapst olv. Num 11:1–3-nl. Masszrl mr volt sz (Deut 6:16). A Kibrt-Tavnl trtnteket olv. a Num 11:4 skv. elbeszlsben, klnsen a 30–34 v.-ben. – A fejezetet zr 25–29 v. ismt az aranyborj-trtnethez kapcsoldik, utalva Mzesnek a Hreb-hegyn val jabb negyven napos tartzkodsra.
5 Mz. X. RSZ - 5 Mz. 10,1–11. A trtneti emlkek folytatsa.
E rsz szorosan kapcsoldik a megelzhz, de benne klnbz hagyomnyrtegek tvzdnek. Mzes knyrgst meghallgatta az r s ksz volt a tzparancsolat ptlsra jabb ktblkon (Ex 34:1–4.28). Ehhez azonban hozzcsatlakozik a szvetsg ldjnak (egyik) szerepe, miszerint a tzparancsolat ktblit abban helyeztk el. Igaz ugyan, hogy egyrszt a ktblkrl szl tradci az Ex 34. r.-ben nem emlti a ldt, msrszt a lda-tradci papi fogalmazsa (Ex 25:10–22 s 37:1–9) csak az isten-trn gondolatra van tekintettel, mgis az itt lthat deuteronomista szintzis a legkzzelfoghatbb dolog: a ktblkat valahol el kellett helyezni, isten-trnt viszont ldaalakra formlni rtelmetlen lett volna, ha nem lett volna a ldnak valban olyan rendeltetse, hogy ott helyezzk el „Isten szne eltt” a szvetsg alapokmnyt. Nem nknyes (egy bizonyos korban, vagy irodalmi rtegben ltrejtt) gondolat teht a lda s a trn sszekapcsolsa mg ha az itt lthat szintzisnek a kvetkezmnye is az, hogy fknt deuteronomista szvegekre jellemz elnevezs az ’arn bert = „a szvetsg ldja”.
A trtneti emlkezsek klnben nmileg sszemosdottan jelennek meg. Mg a 6–7 v. a pusztai vndorls ksei szakasznak egyes llomsait s esemnyeit idzi (v. Num 33:30.32–33.38 s Num 20:22–29), addig a 8–9 v. Lvi trzsnek a kivlasztsrl s szolglatrl r (v. Num 3–4. r.; 6:22 skv.), a 10 v. pedig ismt visszatr arra tnyre, hogy Mzes a nprt val kzbenjrsban negyven napot tlttt a Hreb-hegyn. A trtneti emlkezsnek e ltszlag egyenetlen sszefondst nemcsak esetleges ksbbi irodalmi kiegsztsek magyarzzk, hanem az is, hogy az r emlkezetbl szabadon idz, ezzel a jellegzetesen visszatr kifejezssel: abban az idben = akkoriban.
5 Mz. 10,12–22. Tants a trvny lelki rtelmre.
Az ismtelten visszatr s az r flelmre s trvnyeinek megtartsra ktelez intelmek sorn mindig szerepel egy-egy elbbreviv gondolat. Ennek a szakasznak a kzppontjban a 16 v. kpes kifejezse szl a szv krlmetlsrl, amelynek gondolati klcsnhatsa Jeremis igehirdetsvel nyilvnval (Jer 4:4). A kpes kifejezs megrtshez sszehasonltsi alapul az szolglhat, hogy a krlmetlssel brahm utdai, a vlasztott np tagjai a szvetsg testi jelt viseltk. Viszont az a prftai szellem, amely a Deut-ban sok helytt kimutathat, a klssgeket csak gy fogadta el valsgos rtknek, ha mgtte lelki tartalom llt. „Isten a kvekbl is teremthet fiakat brahmnak” – mondta Keresztel Jnos (Mt 3:9) – s ez kifejezi azt, hogy a kls jel magban holt jelkp is maradhat. Isten a kvekbl is teremthet krlmetlt, vagy ha gy tetszik, megkeresztelt embereket, akik csak ltszat szerint, de nem szv szerint tartoznak a vlasztottak gylekezethez. Szv szerint tartozni Istenhez viszont ketts irny tjkozdst jelent. Egyrszt gy ismerni az l Istent, mint aki mindeneknek ura s gondviselje (az „istenek istene s uraknak ura” kifejezs gramatikailag felsfok, egybknt pedig az egsz kori Keleten jl ismert mltsg-cm volt (v. Zsolt 50:1; Jel 19:16). Msrszt gy ismerni embertrsainkat mint akiket Isten gondviselsnek a pldja szerint segt szeretettel kell krlvenni. Isten flelme s az embertrs szeretete egyv tartozik. Isten tisztelete nemcsak kultuszi, hanem szocilis cselekedetekben is gyakorland. A szemlyes argumentumot a 19 v. mondja ki, hasonlan a szombat-trvny deuteronomista indokolshoz (olv. 5:15 magyarzatt).
5 Mz. XI. RSZ - 5 Mz. 11,1–32. Az engedelmessg ldsa s az engedetlensg tka.
A trtneti pldknak mg egy int sort lltja a mzesi prdikci Izrel el az 1–7 v.-ben, mint amelyek az r flelmes hatalmnak a bizonyti: az egyiptomi csapsokat, el egszen a Vrs-tengernl bekvetkezett katasztrfig (olv. Ex 14:15–31 magyarzatt), majd pedig a Mzes ellen lzad Dtn s Abirm tlett (olv. Num 16:1–35 magyarzatt). Az intpldk egszen konkrtan arra tantanak, hogy az gret fldje az rtl kapott ajndk, amelyrt egyedl az Urat illeti a hla s az imdat, senkit s semmit rajta kvl. Ha ezt Izrel megszvleli, akkor az lete ldott lesz hazjban, de ha nem, akkor Isten tletet tart sajt npe fltt is.
Ennek elmondsa kzben lefesti a prdikci Palesztna termszeti viszonyait, szembelltva Egyiptommal. Az utbbiban a Nlus radsa volt az egyetlen tnyez a fld termkenny ttelben. Mivel ott es egyltaln nem esett, az rads idejn kvl kezdetleges – lbbal hajtott – vztemel szerkezettel lehetett csak ntzni a fldet a Nlus kzvetlen kzelben (10 v.). Palesztnban viszont az vszakoknak megfelelen volt es sztl tavaszig, ami „gbl hull” ajndkknt biztostotta a fld termst (olv. a „Fldrajzi ttekints” c. bevezet cikkben a Palesztna ghajlatrl szl rszletet). Az es ldsa mellett azonban nha elfordult a szrazsg tka is, amiben – prftai gondolat szerint – Isten figyelmeztet tlete fejezdtt ki olyankor, ha Izrel ms isteneknek tulajdontotta a termszet ajndkt (v. 1Kir 17:1; Hs 2:7.10.14). – A 18–25 v. mr tbbszr ltott motvumokat sz bele a prdikciba (v. 6:6–9; 7:1–2.17–19). j gondolatknt a Garizim s bl hegyn elmondand ldsrl s tokrl olvashatunk (26–30 v.), amelyek mint valsgos l igk reztetik majd hatsukat az engedelmes vagy engedetlen npre. Az ldsra s tokra, mint az ember cselekvsnek kt kvetkezmnyre trtn emlkeztets zrja le a deuteronomista trvnyknyvet elkszt intelmek sort, hogy majd a trvnyknyv vgn mg egyszer s teljes sllyal figyelmeztessen az r irnt tartoz hsgre (Deut 27–28 r. – v. Lev 26. r.).
5 Mz. XII. RSZ - 5 Mz. 12,1–31. Az istentisztelet szent helye.
Ezzel a fejezettel kezddik Deut. magva, a Jsis korban tallt s elfogadott trvnyknyv, amely legelszr is az istentisztelet szent helynek a leglis kijellsvel foglalkozik. Nevezhetnnk ezt a rszt a kultuszi centralizci alaptrvnynek is, ha csak a deuteronomista reform alapgondolathoz kapcsolnnk az egszet. A bevezetsben volt sz arrl, hogy Izrael vallsban volt bizonyos fejlds az istentisztelet helynek a kijellsvel kapcsolatban is. A Szvetsg Knyve s az azt megelz oltr-trvny (Ex 20:24–26) mg szinte a vndorl letmd viszonyaira van tekintettel: ahol csak megllapodik a nomd np, kszthet fldbl vagy kvekbl egyszer oltrt az ldozat cljra. (Erre a szitucira utalhat a jelen fejezet 8–9 verse.) Hozztartozott az egyszerbb istentisztelethez annak csaldias jellege is, amire itt is emlkeztet a 7.12.18 v. A deuteronomista trvny azonban mgis a letelepedett np viszonyaihoz van szabva, ezrt meg vannak hatrozva az nnepek s ki van jellve az a szent hely, ahol a papsg – jogaira s kivltsgaira is gyelve – vgzi a szertartsokat. Az nnepeken a csaldok mg egy ideig kzssgben vettek rszt, de nem akrhol, hanem „azon a helyen, amelyet az r kivlaszt”, ms szval, amelyet trvnyes kultuszhelynek ismer el.
A legitimcinak megvolt a msik nevezetes oka is. Knanban mindenfel megtallhatk voltak a Baal-Asera-kultusz szent helyei, tbbnyire szabad tren ll ldozhalmok, a hozzjuk tartoz oltrokkal, szent oszlopokkal s blvnyfkkal. Fennllt a ksrts arra, hogy ezeket a kultuszi helyeket Izrel minden tovbbi nlkl tveszi s mivel pl. az ldozati szertartsok a keleti npeknl sok tekintetben hasonltottak egymshoz, az oltrok knyelmes megtartsa mellett tbb ms, a vegetci-kultuszhoz tartoz szokst is rkl a knanitktl. Ettl a ksrtstl v a 2–3 v., a knani kultuszhelyek felszmolsra adott rendelkezssel, ami egybknt sokhelytt olvashat. E ksrtssel szemben is lnyeges rendelkezs volt az, hogy ldozni csak azon a helyen szabad, amelyet az r kivlasztott, elfogadott, s amelyet az „nevnek” laksul kijellt, ahol teht szent nevt imdsgba foglalva, trvnyes szertartsok mellett tisztelni lehetett. Az r „neve” egybknt szv.-i gondolkozs szerint az r szemlynek a reprezentlja s a templommal kapcsolatban pp azt a feszltsget hidalja t, hogy az r szemly szerint helyhez nem kthet s mgis elrhet azon a helyen, amelyet jtetszse kivlasztott (1Kir 8:27–28).
Ahogyan a papi trvnyalkots idejn az istentisztelet j rendje rdekben pontosan krvonalaztk a papok s lvitk szolglatt s jogkrt (v. Num 18. r. magyarzata), ugyangy a deuteronomista reform idejn a pogny hatsoktl val elhatrols rdekben trtnt meg az istentisztelet egyetlen trvnyes helynek a kijellse, magtl rtetden Jeruzslemben.
Ennek a trvnynek az alapjn trtnt meg teht az ldozati istentisztelet kzpontostsa. A trvny azonban szmolt egy problmval, amely a Lev 17. r.-ben is lthat. Az idzett rsz egy olyan rgi emlket rztt meg, mely szerint az llat-levgs tulajdonkppen ldozat volt, ezrt annak a szent stornl kellett megtrtnnie. Ami egy kisebb nomd kzssg letben elkpzelhet, az egy egsz orszgban szerte-szt lak npnl a centralizci trvnye mellett lehetetlen. Ezrt van itt az a knnyts, hogy csak biznyos elrt ldozatokkal, tizedekkel s ms szent tartozsokkal kell a templomhoz menni (13–14.17–18.26–27 v.), egybknt azonban kznsges tkezshez szabad brhol llatot vgni (15.20–22 v.), csak a vrt nem volt szabad megenni, mert az az Istentl kapott „llek” (= let) hordozja, s az az Isten (16.23–25 v., olv. Lev 17:10–14 magyarzatt).
Ennek az alaptrvnynek a jelentsgt az istentisztelet helyvel kapcsolatban vgl is az a trekvs hatrozza meg, amely az egyetlen rnak az igaz tisztelett kvnta biztostani, a kornak megfelel intzkedssel. Ma azonban a „kivlasztott hely”, a kzponti jelentsg templom holltnek s a benne foly liturgikus istentiszteletnek a vitatsa (nemcsak fldrajzi, hanem felekezetkzi vonatkozsban is) annak a krdsnek a szintjre kerlne, amely Jn 4:20-ban olvashat, hogy vajjon a Sion, vagy a Garizim hegyn lehet igazn imdni Istent. E helyett a trvny centralizcis klssge mellett annak szellemt s a Deut. nagy hitvallst kell megrtennk: Egyedl az r az Isten, azrt egyedl t kell s szabad szeretni s tisztelni megosztatlan szvvel (6:4–5).
5 Mz. XIII. RSZ - 5 Mz. 13,1–19. A blvnyimdsra csbtk bntetse.
A Deut vallsi vonatkozs trvnyei kztt klnfle varicikban, de vltozatlanul nagy hangsllyal tallkozunk az 1. parancsolattal: Ne legyenek ms isteneid! Elssorban Knan vallsa kisrtette az izraelitkat, amihez ksbb az asszr hatalom elretrse sorn a mezopotmiai istenek kultusza is jrult (v. 2Kir 23:10–15). – Ennek a fejezetnek is az az egyetlen tartalma, hogy Izrael npe ne hagyja magt ms istenek imdsra csbtani, st, ha valaki arra sztnzn ket, azt rtsk ki irgalom nlkl. Az egyetlen tartalom az eshetsgeknek megfelelen hrmas tagolsban van eladva. Megtrtnhetik, hogy valaki prftai ignnyel lp fel s magt valamilyen csodajel ttelvel igazolja, de akkor sem szabad engedelmeskedni neki, ha blvnyimdsra akar sztnzni. Tudvalev, hogy a keleti npek kztt sokfle „prfta”, vagy jvendmond volt (v. Num 22. r. magyarzatval), akik klnfle eszkzkkel lenygz hatst tudtak gyakorolni az emberekre, s ezt esetleg propagandaknt is felhasznltk isteneik tisztelete rdekben. Ez esetben az r trvnye tekintet nlkl a prftai kszsgre, szigoran eltiltja npt attl, hogy hitelt adjanak az ilyen szemlyeknek. (1–5 v.) – A Deut.-ban mg sokhelytt megvan a nyoma a csald egyttes nneplsnek. E vonatkozsban egyik vagy msik csaldtag is vlhatott blvnyimdsra csbtv. A trvny itt annyira knyrtelen, hogy nemcsak hallbntetst kvetel, hanem a csaldfnek szemlyes ktelessgv teszi, hogy elsknt emeljen kezet bns hozztartozjra, amikor hallra kvezik (7–12 v.). A harmadik eset arrl szl, ha egy egsz vros npe vlik blvnyimdv; ekkor Izrael trzsi kzssgnek kellett volna fellpnie, hogy kipuszttsa a rossz pldt ad vrost (13–19 v.).
5 Mz. XIV. RSZ - 5 Mz. 14,1–21. Pogny szoksok tiltsa. tkezsi tilalmak.
Ennek a rsznek az els fele a Pent. egyb helyein mr elfordult. A pognyos gyszszoksokat tilt 1–2 v.-hez olv. Lev 19:27–28 magyarzatt. – Az n. tiszta s tiszttalan llatok megklnbztetshez (3–20 v.) olv. Lev 11. r. magyarzatt. – A 21 v.-hez olv. Ex 22:31; 23:19 s Lev 22:8 magyarzatt. – Valamennyi tilalomnak az az indoka, hogy Izrel az rnak a szent npe, amely nem kvetheti ms npeknek az r eltt, „utlatossg”-szmba men szoksait.
5 Mz. 14,22–29. A tized-ad.
Sok np s valls trtnetbl rgtl fogva is mert a termnyekbl (s a jszg gyarapodsbl) a tized-szolgltats (v. Gen 14:20; 28:22). A Pent. trvnyei kzt is tbbszr elfordul, br nem mindentt azonos formban s rendeltetssel (v. Lev 27:30–32). Ezen a helyen a hangsly arra esik, hogy a tizedet a kzponti kultuszhelyre kell vinni (v. Deut 12:17–18), de azzal a knnytssel, hogy ha valaki messze lakik, akkor a tizedet lakhelyn eladhatja, s a kapott pnzen vsrolhat ms termnyt vagy llatot a kzponti kultuszhely vrosban. (Tbbek kzt ebbl rthet meg a „Jzus s a kufrok” trtnet httere.) – A tizeddel kapcsolatban ajnlja a trvny a lvitkat s a szegny sorsakat a gazdagabbak gondjba (26–27 v.), st ezzel kapcsolatban a fejezet vgre az a rendelkezs kerl, hogy harmadvenknt otthon kellett fretenni a tizedet s abbl elltni a rszorulkat. Ezzel a kiegsztssel gy vlt teljess a tizedtrvny, hogy benne nemcsak a szentlyrl val gondoskods kapott helyet, hanem az irgalmassg gyakorlsa is.
5 Mz. XV. RSZ - 5 Mz. 15,1–11. Az elengeds ve.
Az n. szombat-v, teht minden hetedik esztend klnleges jelentsg volt az sz.-ben. A Szvetsg Knyve (Ex 23:10–11) s a papi trvnykdex (Lev 25:1–7) szerint eredetileg a fld pihentetsnek s azzal egytt a szegnyekrl val gondoskodsnak az ideje volt. A Deut. azonban itt az adssg-elengeds s rabszolgafelszabadts veknt r rla. A papi trvny is ismeri e humnus intzkedseket, de csak minden tvenedik vre nzve (Lev 25:8 skv.), szhasznlata is ms. – A bevezet vers a vallsi jelleg intzkedsek kz sorolja e trvnyt, amely azonban tartalma szerint a deuteronomista trvnyadsra olyan jellemz embersges elrsokat ad: ne kvetelje vissza senki honfitrstl a neki adott klcsnt, hogy ne legyen szegny ember Izrael npe kztt. Az r az, aki ldsval megfizet nemcsak az egyes embernek, hanem az egsz npnek, amelyben a testvri egyttrzs ilyen mdon eltntetheti a nagy vagyoni klnbsgeket (6.10 v.). – A szegny ugyan nem fogy el a fldrl (11 v. – v. Mt 26:11), ez azonban nem olyan isteni dnts, amely az osztlytrsadalmat, annak vagyoni ellentteivel akarn igazolni, csak relis megltsa annak, hogy az emberek ezerfle okbl juthatnak az nsg szlre, s a rluk val gondoskods az nsget megszntet emberbarti ktelessg.
5 Mz. 15,12–23. A szabadon bocsts ve.
A „hber” rabszolga szabadulsra, vagy ha felszabadulni nem akar, az urnl vglegesen ott maradsra vonatkoz trvny (12–18 v.), rgebbi megfogalmazsban a Szvetg Knyvben is olvashat (Ex 21:1–11; a magy.-ot lsd ott). Tbbletknt ismt egy humnus intzkeds tallhat itt: a felszabadul rabszolga kapjon valami ajndkot, hogy ne res kzzel menjen el s tudjon valamihez fogni, ha mr egyszer szabadd lett (13–14 v.).
A befejez versek az llatok els fiadzsnak az odaszentelsrl szlnak, ami szintn gyakori tma (olv. Ex 13:1–2; 22:28–29; Num 18:15 skv.). A deuteronomista trvny hangslyozza itt is azt, hogy a kzponti szemtlybe kell ezeket elvinni, de azt is, hogy felldozsuk utn a csald is rszesedhetik belle ldozati vendgsgen.
|