NUMERI 4 MZES 23 - 36 rsz magyarzata
4 Mz. XXIII. RSZ - 4 Mz. 23,1–30. Blm els kt kijelentse.
Az elz rsz utols versbl lthat, hogy Blm s a krltte srgld Blk egy hegycscson foglalt helyet, ahonnan r lehetett ltni a tboroz Izraelre. A tborozs helyt a 22:1 Mob-Mezsgnek mondja, amely a Jordn melletti mlyfldet jelenti, ide vonultak le az izraelitk. A mgttk lev hegyek kzl a 22:41-ben emltett Bmt-Baal taln azonos a 21:19–20-ban emltett Bmttal, az utbbi vers emlti a Piszga hegyet is (23:14), kzelben lehetett a 23:28-ban emltett Per-hegycscs is, amely a 25:3-ban olvashat Baal-Per istennvvel ll sszefggsben. – nneplyes szertartssal, a legteljesebb gondot s odaadst jelkpez ht oltron ht ldozat bemutatsval kszltek az orkulumra, az isteni sznak Blm ltal trtn meghallsra s kihrdetsre. Ez az orkulum a 7. v. szhasznlata szerint msl = pldabeszd. Jellegzetesen fejezi ki a sz a hber msal gyk ktfle jelentstartalmt: egyrszt hasonlatok, esetleg jelkpes, talnyos szavak hangzanak el, msrszt az gy elmondott ige rvn a kimondja „uralkodik” azon, akit meggzett.
Az els orkulum a 7–10 v.-ben olvashat. Felptse sajtos: mintha Blm mg tlsgosan el volna foglalva magval. Bemutatkozik, az orkulum vgn pedig nmagnak kvnja azt a boldog hallt, ami az izraelieknek jut. Kzbeesik annak a beltsa, hogy hibaval volna emberi szval tkot mondani Istene ellenre, tovbb az, hogy Izrael klnleges helyet foglal el a npek kzt. Felttelezi ez a monds a Sinai-hegynl kttt szvetsgnek (Ex 19:5), tovbb az atyknak adott greteknek (Gen 13:6 stb.) az ismerett. – Izrael npvel egytt jrhatott a hre, ami llektanilag is megmagyarzza Blm szzatnak a kvnt tok helyett ldsra fordulst.
A dolog ilyen fordulata azonban Blk kirlyt megrendtette. Az szmra balul ttt ki az igz ksrlet, ezrt megprblja azt helyrehozni egy jabb prblkozssal. Egy msik hegyen hasonl ldozati elkszletek utn, mint az els alkalommal, elmondja Blm msodik kijelentst (18–24 v.). Tartalmilag ez mg tbbetmond mint az elz. Rvid invokci utn kijelenti, hogy Isten nem mstja meg szavt s akaratt ok nlkl egyik percrl a msikra, ldst tovbbra is kiterjeszti Izraelre (19–20 v.). A kvetkez sorok rvid tmondatokat tartalmaznak, amelyek jl illenek az elragadtatott ember szjba, amellett mgis logikus gondolatsorba rendezdnek. Izraelben nincs „hamissg, lnoksg” (e szavak alapjelentsk szerint nemcsak erklcsi rtelmek, hanem – ppen Blm szjban – a „megronts” mgikus praktikira is vonatkoznak). Ellenben az r, mint kirly uralkodik npe kzt, amelyet Egyiptombl kiszabadtott s nagy hatalommal vdelmez (21–22 v.). Isten kirlysgnak a gondolatt sokan anakronizmusnak tartjk ezen a helyen, br ez a ktsgtelenl magasszint theolgiai gondolat nem ll felttlen sszefggsben az akkori Izrael trsadalmi szerkezetvel, hiszen Egyiptomtl Mobig sokhelytt lthattk a kirlysg intzmnyt, a Sinai-hegynl kttt kivlaszt szvetsg pedig szinte magban foglalja a theokrcia gondolatt. – A 22 v.-ben emlegetett „vad bika” (amit a rgi fordtsok alapjn a mess „egyszarv” llatnak szoktak mondani) s annak szarvai elg robosztus hasonlattal, de szemlletesen fejezik ki Izrael istennek az oltalmaz hatalmt. Ezrt nem lehet igzssel megktzni Izrael erejt, amely egyenesen az oroszln btorsgval s erejvel gyzi le ellenfeleit (23–24 v.).
Mindezt a mobi kirly ktsgbeesve hallja, de mg egy ksrletre sznja r magt egy harmadik hegyen (25–30 v.).
4 Mz. XXIV. RSZ - 4 Mz. 24,1–25. Blm jabb ldsmondsai.
A harmadik orkulumnak mr a bevezetse is tartalmazza az r lelknek val teljes odaadst s az ld szndk irnti engedelmessget. A szoksos introitusban Blm gy szl magrl, mint aki igazi ltnok, akinek a Mindenhat ltni engedte titkait. „Pldzatban” (3 v.) bven ntztt gynyr kerthez, dslomb fkhoz hasonltja Izraelt. A 7 v.-ben jbl elfordul a kirlysg tmja, de eltren a 23:21-tl egy klns sszehasonltsban: „Kirlya hatalmasabb, mint Agg.” Ezzel a nvvel az 1Sm 15. r.-ben tallkozunk, ott amlek kirlya, akit Saul legyztt. Ha erre az esemnyre vettennk a mondst, gy csupn „vaticinia ex eventu”-knt volna Blm szjba adva. Tekintve azonban, hogy a 23:21 kijelentse a theokrcia gondolatra mutat, itt is megmaradhatunk e gondolatnl, hiszen a vers folytatsa azonos szavakkal szl Istennek a szabadt tettrl s nagy hatalmrl. A szntren a mobiak mellett Amlek npe ppgy jelen lehetett, mint a midiniak, lvn mind a kett vndor rabl-nomd np. Lehetsges teht, hogy Blm mondsa valban Amlekre van tekintettel s azt a minsgi klnbsget akarja kifejezni, hogy az r sszehasonlthatatlanul hatalmasabb, mint az amleki kirly – felttelezve itt akr azt, hogy e korban is volt egy Agg nev uralkodjuk, akr azt, hogy ez a nv csak amolyan „caesar”-fle cm volt.
A negyedik kijelentst mr nem oltrpts s ldozat elzi meg, hanem Blk s Blm hangos szvltsa, melynek sorn Blm hivatkozva arra, amit elre megmondott, hogy ti. csak az isteni sugallatnak megfelelen fog szlni (12–13 v.), (v. 22:18), a maga mdjn vallst tesz arrl, hogy minden egyb isteni vagy dmoni szellemnl magasabb er, az r lelke kertette hatalmba. Ezutn mr kretlenl is folytatja „pldlzsait” s negyedik orkulumban a messze jvbe nzve prftaknt mondja el leghresebb kijelentst: „Csillag jn fel Jkbbl, kirlyi plca tmad Izraelbl…” – A csillag ismert jelkp az kori Kelet szimblumai kzt, klnsen a „szp tndkl hajnalcsillag”. A kirlyi plcval prhuzamban a csillag az uralkods jelkpe. A csillagok jrst kutat okri blcsek egy-egy nevezetes konstellci ltrejtthez j korszak kezdetnek a remnysgt fztk, egy nagy uralkod vrsval egytt. (V. Mt 2:2). Innen rthet meg az, hogy a Krisztus szletse krli szzadokban zsidk, majd keresztynek direkt messisi jvendlsnek fogtk fel e kijelentst. (V. a Targum fordtsval, vagy a Kr. u. 132-ben kitrt zsid felkels vezre ltal felvett Bar-Kochba = „Csillag fia” nvvel, illetve Jel 22:16 s az egyhzatyk egyrtelm magyarzatval. A kzpkori zsidsg korltozta e csillag-jelkpet Dvid szemlyre, illetve uralkodsra, azta lett ilyen rtelm szimblumm a „Dvid csillaga”.) – Blm jvendlse elssorban Izrael jvend uralkod helyzetre utal, s azon bell specilisan a messisi korra nzve, ppen a Dvid kirlysgn keresztl van meg messisi jelentsge. (ppgy, mint pl. a Jdra vonatkoz orkulumnak, Gen 49:10-ben.) Izrael uralkod helyzett sznezi a 17 v. folytatsa, majd a hozzkapcsold jabb jvendlsek Mb, Edm, Amlek s a knitk leigzsrl (17b–22 v.), majd egy tovbbi kiegszts Asszria pusztulsrl (23–24 v.). Ezek a kijelentsek mr az n. idegen npek elleni prfcik mfajhoz tartoznak, s egy Blm-tpus „prfta” szjba jl illenek, de klnsen az utols versek, amelyek Asszrirl s a kitteusok (taln grgk) hajirl szlnak, mr ksbb kerltek erre a helyre. (Megjegyzend mg, hogy a 17 v.-ben lev „St fiai” is nehezen rtelmezhet kifejezs. Tbbnyire szveg-korrekcival prblkoznak a magyarzk, s a Jer 48:45 Mb elleni prfcijbl vett s’n = „harci zaj, lrma” szra gondolnak.)
4 Mz. XXV. RSZ - 4 Mz. 25,1–19. A baal-peri kicsapongs s bntetse.
Blm „prfta” egyrszt nagyra rtkelt, pozitv jellemnek tartott bibliai szemly, aki pogny ltre komolyan vette hivatst s engedett az r lelknek, ldst, st messisi jvendlst mondva a pnzen megvsrolni akart tok helyett. – Alakja ugyanakkor a legszlssgesebb megtls al is kerl pl. a ksei zsid magyarzatban, amely szerint ama ngy ember kz tartozik (Dg, Ahitfel s Ghzi mellett), akik knyrtelenl ki vannak rekesztve az eljvend dv-birodalombl. Az Sz. szintn nem egy helyen slyosan eltli, Kainnal helyezi egy szintre (Jd 11 v.; Jel 2:14). Ez utbbi eltl vlemny magyarzatt a 25. r. trtneti magva adja meg, s mbr ebben a rszben Blm nincs nven nevezve, mgis a 31:16-ban megrztt hagyomny szerint Blm volt az itt trtnt vgzetes dolgok rtelmi szerzje s elksztje. gy ltszik, hogy ez az ember, aki elragadtatsban al tudta rendelni magt Isten lelknek, „jzan” llapotban tudott olyan tancsot adni, a mobi npnek s a vele egytt tboroz midianitknak, hogy annak a rvn sikerlt, megrontani Izraelnek legalbbis egy rszt.
Izrael npe a Sittim nev ozis mellett tborozva s pihenve tallkozott elszr a knani npek kultuszval. Megtetszett neki az nnepek knnyelm vidmsga, st ledr kicsapongsa – a ksbb dionysosi jellegnek nevezett mulatozs s „szent” parznasg hozztartozott a knani npek kultuszhoz – s a testi kvnsg s rm, a mobi s midianita nk csbtsa nyomn egszen a blvnytiszteletig vitte ket: a Baal-Per nev knani isten eltt hdoltak (1–3 v.). A fejezetnek ez a rsze knnyen megrthet s elfogadhat rgi hagyomny. Mg az utna kvetkez isteni haragos kitrs is illik az alaphelyzethez, br az tlettarts lersa nmileg tredkes s nem egszen kvetkezetes. A 6 v.-tl kezdve azonban ismt a papi r sznezi a trtnetet. Kiemeli ron unokjnak, Finesnak a tettt, aki leszrt egy izraelita frfit, amikor frivol gtlstalansggal vitt strba mindenki szeme lttra egy midianita nt. Ezzel lltotta meg az elzkben nem emltett nagy csapst, amelynek sokan estek ldozatul. (Idzi a kirv esetet Zsolt 106:28–30 s 1Kor 10:8). A rszletezs Fines jelentsgt hangslyozza, akin keresztl rkldtt aztn a fpapi tiszt (1Krn 5:30 skv.). Mindenesetre mr ez a trtnet felmutatja azt a veszedelmet, amely a letelepl Izraelre vrt a kzttk lak Baal-hv knanitk mellett. Az elbeszls vge pedig teljes haraggal hangslyozza azt a midianita-ellenes hangulatot, st gylletet, amellyel Izrael ksbb e np irnt viseltetett (v. Num 31. r.; Br 6–8. r.). Vgl levonhatjuk azt az egyszer tanulsgot, amit Salamon kirly pldja is mutatott, (1Kir 11:4 skv.), hogy az idegen asszonyok pognysgra is csbthatjk a gyenge embert.
4 Mz. XXVI. RSZ - 4 Mz. 26,1–65. A msodik npszmlls.
A Numeri, mint a szmadatok knyve, ktzben is szmbaveszi Izrael trzseit: az 1–3. r.-ben s a jelen fejezetben. A kt npszmlls kzt – knyvnk tartalmt nyomon kvetve – eltelt a pusztai tartzkods 38 ve s megtrtnt az a nemzedkvlts, amely bntetsknt rte a Knan meghdtsnak feladattl visszariadt Izraelt (14:28–33). A msodik npszmllst teht az teszi indokoltt, hogy a honfoglal harcok megkezdsekor lssk, milyen ert kpviselnek llekszm szerint Izrael trzsei. – Mindamellett e msodik npszmlls kb. ugyanarra az alaphagyomnyra vezethet vissza, mint az els, legfeljebb ms a feldolgozs s lers mdja.
A npszmlls ltalnos jellemzst, problematikjt lsd az 1. r. magyarzatnl. Az n. nagy szmok magyarzatra sem lehet jobb megoldst tallni ehelytt sem, mint az 1. r.-ben. – A ktfle npszmllsi lers kzt egybknt a kvetkez eltrsek tallhatk:
A np ln Mzes mellett most Elezr ll, k ketten irnytjk a szmbavtelt. Nincsenek viszont megemltve a szmllst vgz trzsi femberek, mint voltak az 1:5–15-ben, holott az eljrs mdja mindkt esetnl bizonyra ugyanaz. Lnyeges klnbsg, hogy mg az 1. r. csak a tizenkt trzs nevt emltette, s azon bell csak ltalnossgban beszlt nemzetsgekrl s csaldokrl, addig ehelytt a trzseken bell a nemzetsgek is nv szerint vannak emltve, mgpedig tlnyom rszben a Gen 46:8–24 csaldi tagozdsnak megfelelen. Kiegsztik a nvsort egyes kzbetoldott megjegyzsek az egyes csaldokat rt nevezetesebb esemnyekrl (pl. 9–11.19.33 v.). – Ami a szmadatokat illeti, az egyes trzsek ltszma kisebb-nagyobb eltrst mutat az 1. r.-ben foglaltakhoz kpest. Feltn tbbletet mutat Manass, st Benjmin s ser trzse is. Ms oldalrl feltn a cskkens Simeon trzsnl, amely itt – s ettl fogva – a legkisebb trzs, pedig az 1. r.-ben a harmadik helyen llt. E szmadatok vltozsnak az rtkelsre, sajnos, semmilyen tmpontot nem tallunk. Az 52–56 v. is csak annyit mond, hogy Knan orszgnak az elfoglalsa utn, a terlet felosztsakor majd figyelemmel kell lenni a trzsek npessgnek az arnyszmra.
A befejez versek a lvitk szmbavtelrl szlnak, a 3. r. prhuzamknt; az szmuk kereken ezerrel tbb, mint a 3:39-ben volt. Itt is olvashat egy rvid bett Mzes s ron szrmazst, valamint ron kt finak a hallt illeten (59–61 v., olv. Ex 6:20 s Lev 10:1–2 magyarzatt).
4 Mz. XXVII. RSZ - 4 Mz. 27,1–11. rksds lenygon.
Izraelben, mint patriarchlis trsadalomban az rksg frfigon szllt tovbb, ennek felel meg az is, hogy a nemzetsgtblzatok a frfi utdokat soroljk fel, rajtuk keresztl marad fenn a csaldnak a neve s birtoka. A keleti emberek npes csaldjai kzt ritkn ugyan, de elfordult, hogy csak lenygyermekek voltak, fik nem, s felvetdtt a krds: mi trtnjk az apai, tulajdonkppen csaldi birtokkal? Ilyen esetben kerestek megoldst az n. levirtushzassg tjn (olv. Gen 38. r. magyarzatt), vagy ha ez nem volt lehetsges, akkor lpett letbe a lenygon val rksds joga.
Ez a vagyonjogi krds persze letelepedett letviszonyok kzt, hitbizomnyszeren kezelend csaldi birtokrendszer mellett aktulis. Fejezetnk teht elretekint a majdan felosztand Knan fldjre, kapcsoldva 26:55-hz. Itt egy bizonyos Manass trzsbeli Celofhd nev ember lenyai lltak el azzal az ignnyel, hogy miutn nekik fitestvrk nincs, az elhalt apjuk utn jrand csaldi birtokot k kaphassk meg a letelepedskor (a 3 v. hangslyozza, hogy apjuk nem tartozott a prttk kz, amirt t s utdait jogfosztottnak kellene tekinteni; apjuk meghalt ugyangy, mint nemzedknek brmelyik tagja, akiknek a nevt s jogignyt azonban fi utdaik fenntarthatjk.) – Mivel a krs mltnyos volt, megllaptst nyert a csaldi birtok rklsnek az a mdja, hogy fiutd hjjn lenygon, st kazuisztikus krlrssal mg tovbb kiterjesztve, ha lenyutdok sem lennnek, a nemzetsgen bell rkldjk tovbb a birtok. (Erre a tmra mg visszatr a 36. r.).
4 Mz. 27,12–23. Jzsu kijellse Mzes utdjul.
Ennek a szakasznak kt tartalmi mozzanata van. Az egyik a 12–14 v.-ben olvashat, s arrl szl, hogy ron utn lassanknt Mzesre is rkerl a sor: neki is meg kell halnia, mieltt tkelnnek a Jordnon az izraelitk a tulajdonkppeni Knan meghdtsra. Mzesnek annyival tbb kivltsg adatott, hogy kzvetlen kzelrl, egy hegycscsrl bepillanthatott az gret fldjre. Mzes hamarosan bekvetkez hallnak ez az elrejelzse majdnem azonos szavakkal olvashat Deut 32:48–52-ben is, ahol az Abrim hegysgen bell a Neb hegycscs is meg van nevezve: innen panormaszeren vgig lehetett tekintetni Hebrntl Galileig Knan tjain. Mindkt helyen megvan a maga irodalmi helye e rszletnek: a Deuteronomiumban az egsz Pentateuchos vge fel indokolt, itt pedig a pusztai vndorlsnak a papi szerkesztsben lezrd trtnetben helynval.
Mzest annak a tudomsulvtele, hogy nemsokra tvoznia kell az lk sorbl, nem tlttte el flelemmel vagy kesersggel. Lelki nagysgt a bibliai lers azzal dombortja ki, hogy nemcsak megnyugodott Isten vgzsben, hanem hallig megrztt aktivitsban gondol a jvre, arra, hogy Izrelnek utna is szksge lesz vezetre, hogy ne jussanak a psztor nlkl val nyj sorsra (a Biblinak a psztorletbl vett s gyakran alkalmazott megkap hasonlata szerint). Mintegy prbeszdben kri ki Isten tancst arra nzve, hogy ki legyen az utdja. A vlaszts Jzsura esik, aki rgtl fogva bizalmas s megbzhat segttrsa volt Mzesnek (Ex 17:9 skv.; 24:13; 33:11; Num 14:6 skv.). A 18. v. gy jellemzi t, mint olyan embert, akiben llek van, azaz megvan benne a szksges leter, vezetkszsg s a harcban tanustand btorsg.
Jzsunak Mzes utdjul trtn kijellse nneplyes klssgek kztt trtnt a np kpviseli eltt. Mzes kzrttellel fogadta el utdjnak, s e mozdulattal ellegezve t is ruhzta r az t megillet mltsgot (olv. 18–20 v.). A fpap a szent sorskocka ltal adott neki Istentl jv tbaigaztst, (v. Ex 28:30 magy.), s ezzel egyszersmind megjellte azt a mdot is, hogy dnt helyzetekben hogyan szabja magt az r akarathoz Jzsu (21 v.), aki mr nem ll a llek olyan kzvetlen sszekttetsben Istennel, mint Mzes. – Ezzel a vezets rklsnek nem kzmbs krdse rendezdtt Isten akarata szerint, Mzesnek pedig mintegy vgrendelkezsvel.
4 Mz. XXVIII. RSZ - 4 Mz. 28,1–31. ldozati trvnyek.
A 28–29. r. sszefgg ldozati rendtartst kzl a mindennapi s nnepi alkalmakra nzve. A rendtarts egyttal nnepi kalendrium is, a legteljesebb a Pentateuchosban, a fhangsly azonban az ldozati fajtknak az egyes nnepekhez ill pontos megvlasztsn, illetve elrsn van (2 v.). E vonatkozsban legkzelebb ll trvnynk a Lev 23. r. nnepi kalendriumhoz.
A 3–8 v. a naponknt bemutatand, n. lland ldozatra vonatkozik. Az elrs majdnem sz szerint megegyezik az Ex 29:38–41-ben foglaltakkal, az utbb emltett bibliai hely azonban a maga szefggsben egyttal a papszentels egyhetes szertartsai kz is tartozott, erre utal a 6 v. – Az llatldozattal egytt megfelel mennyisg tel- s italldozatot is kellett bemutatni, a 15:1–12-ben lertak szerint. – rdemes megjegyezni, hogy a rm. kath. egyhz tbbek kztt ehhez az elrshoz kapcsolja a naponknti miseldozatot, Zsid 10:11–18 vilgos beszde ellenre.
A napok sorbl kiemelkedik a szombat, melynek a jelentsgt a trvny szmtalan helyen emlti. Klnleges voltt itt az az elrs szemllteti, hogy a naponknti lland ldozaton kvl kellett mg tovbbi ldozatot is bemutatni (9–10 v.).
Az sz. npnl nagyobb idszmtsi egysg volt a holdhnap, a hnap kezdett attl az esettl szmtottk, amikor az jhold vkony sarlja elszr feltnt az gen. Az jholdkor bemutatand ldozat mennyisgben s rtkben, st ldozati fajtkban is jval tlhaladja az eddigieket (11–15 v., v. mg 10:10).
A pska s a kovsztalan kenyerek nnepe egy kzs trtneti emlkre rvettve sszekapcsoldott Izrael vallsi letben (ld. a Rgisgtani s nprajzi adalkok c. bevezet cikk V. 4. pontjt). A naptri meghatrozs (16–29,25 v.) szinte sz szerint azonos a Lev 23:5–8 szvegvel, kiegsztsl azonban itt ismt az ldozati elrsok szerepelnek (19–24 v.). Feltn, hogy a pskval nem foglalkozik a rendtarts, lvn a pska elssorban csaldi nnep (a re vonatkoz elrsokat viszont megtalljuk egyebtt, Ex 12:1–11.43–49; Num 9:1–14).
A pnksd, msnven a hetek nnepe az aratsi zrnnep volt. (Ex 23:16; 34:22). Csak ezen a helyen van az els terms (biqqrm) nnepnek nevezve, nem is jogtalanul, gondolva a Lev 23:17-e, csak az „els terms” itt nem gabont jelent, hanem az j kenyeret. Egybknt a 26–31 v. ldozati rendtartsa ms eladsban, de lnyegileg azonos a Lev 23:17–19-ben adott elrsokkal.
4 Mz. XXIX. RSZ - 4 Mz. 29,1–39. Az ldozati trvnyek folytatsa.
Naptr szerint haladva az nnepi alkalmak sorban a hetedik hnap jhold estje kvetkezik. Az 1 v. naptri meghatrozsa azonos Lev 23:24–25-tel, csatlakozik hozz az eddigi sma szerint az ldozati rendtarts, ami nem ms, mint az jholdkor szoksos ldozatbemutats hatvnyozsa (2–6 v.). A viszony a havonknti jholdnnep ldozatai s e hetedik hnapi kztt ugyanaz, mint a mindennapi s a szombati ldozatok kztt. A hetes szm azonos jelentsge a ktfle idi viszonylatban szemmel lthat, br hozz kell tennnk, hogy Izraelben a babilni fogsg eltt a hetedik hnap az v kezdetnek szmtott, ksbb is ettl szmtottk a „gazdasgi vet”. A hnap elseje teht egyttal az jv els napja is volt; a bibliai lersok azonban nem szlnak olyasfajta nagyszabs jvnneplsrl, amilyenek pl. Babilonban szoksban voltak.
A hetedik hnapban volt mg kt nevezetes nnep. Egyik volt a nagy engesztelsi nap, amelynek rszletes lerst Lev 16. r. adja, de belefoglalja az nnepi kalendriumba Lev 23:26–32 is. Az itt olvashat ldozati elrsban gpiesen ismtldnek a mr eddig is ltott ldozati fajtk, az egsz voltakppen azonos az jvi ldozati rendtartssal. A Lev 16 r. sokszn s theologiailag is gazdag jelentsg nneprendjrl itt nem esik sz.
Az szv.-i kor legnagyobb nnepe volt a ht napig tart lombstor-nnep, melynek – klnsen a ksei szzadokban – gazdag nnepi programja lett (v. Lev 23:33–44). Ehelytt ismt csak az oltrra koncentrlja a figyelmet a szentr s a naponknt bemutatand nnepi ldozatokra vonatkoz elrst adja. A legszembetnbb az egybknt sematikus lersban a felldozand llatok nagy szma, s ezen bell az, hogy mindennap eggyel kevesebb bikt kellett felldozni, gy kerl a hetedik napra ht bika, a tbbi felldozand llatok szma marad azonos. A hetes szmok ilyen sszetallkozsa bizonyra tudatos kombinci eredmnye, a ksi szmszimbolikai magyarzatok azonban inkbb csak rdekesek, mint valsznek. A htnapos nnepnek van mg egy „nyolcadik napja” is, mint bezr nnepi alkalom, kln ldozati elrssal (35–38 v.). Ez az nnepnek a Jn 7:37-ben emltett „utols nagy napja”.
Ez az ldozati rendtarts teht ktsgtelenl a Lev 23. r. kiegsztse, s mint ilyen a papi ri kr szerkeszti tevkenysgnek egy kln anyaggyjt s rendez munkja rvn kerlt a Numeri knyvbe, Mzesnek mintegy utols rendelkezsei sorn, a kultusz j rendjnek a preczirozsra.
4 Mz. XXX. RSZ - 4 Mz. 30,1–16. Nk fogadalmnak az rvnyessge.
A fogadalom nkntes elktelezs vagy valamilyen adomnyra, ldozathozatalra, vagy nmegtartztatsra, bjtre (ilyenekkel jrt egytt pl. a nzir-fogadalom, v. 6. r.). Alapvet ktelessg volt az, hogy a hallhat szval kimondott, vagy ppen eskvel is megerstett fogadalmat halogats nlkl teljesteni kellett (3 v.). A Lev 27. r. azonban azt mutatja, hogy volt arra is lehetsg, hogy a termszetben vllalt felajnls helyett pnzbeli vltsgot fizessen valaki, azrt llaptja meg a trvny olyan aprlkosan a vltsgpnz sszegt. – A jelen fejezetbe egy msfajta rendhagy esetrl van sz, amely a nk ltal tett fogadalmak egy rszre vonatkozik.
Az szv.-i kor trsadalmban a nnek fgg helyzete volt. A leny al volt rendelve apja akaratnak, az asszony pedig a frjnek, aki neki ura volt. Ez a tny befolysolta a nk fogadalmnak az rvnyessgt, amelyhez szksg volt az apa (4–6 v.), illetve a frj jvhagysra (7–9 s 11–14 v.). Az utbbi versekben kt klnbz esetrl van sz. Azon a magtl rtetd eseten kvl, amikor a frjes asszony fogadalmt ersti meg vagy semmisti meg a frj, elfordulhat az is, hogy lenykorban tett valaki apja ltal jvhagyott fogadalmat, de ennek idtartama alatt frjhez megy; ilyenkor a leend frj vtt emelhetett, s a hzassgkts idejtl fogva rvnytelenn tehette a fogadalmat. Erre vonatkozik a 7–9 v. – Nem tartozott jvhagys al az zvegy s elvlt asszonyoknak a fogadalma (10 v.).
Az itt krlrt eljrsnl lnyeges volt az, hogy a nk hallhat szval mondjk el fogadalmukat apjuk, vagy frjk eltt. A tovbbiakban irnyad volt ez az egyszer szlsmonds, hogy „hallgats beleegyezs”. Ha ti. az apa, vagy a frj egy napig nem tett kifogst, akkor a fogadalom rvnyes s teljestend volt. Ha viszont vtt emeltek ellene, akkor rvnytelen lett. Csupn az az nknyessg van a trvnyben megtilta, hogy hosszabb id eltelte utn akarja a frj megtiltani felesge fogadalmnak a bevltst. Az elmulasztott fogadalom-bevlts bnnek szmtott, s ilyen esetben a bn az nknyesen eljr frjet terhelte (16 v.).
4 Mz. XXXI. RSZ - 4 Mz. 31,1–54. Hbor a midianitk ellen.
A 25. r.-ben volt sz arrl, hogy a midianita nk testi-lelki ksrtsbe vittk Izraelt, amit az r megbntetett az izraelitkon, de nem hagyott megtorls nlkl a midianitkon sem. A 31. r. azzal kezddik, hogy maga az r adott parancsot a midianitkon val bosszllsra (v. 25:16–18), amit Mzes sz szerint vett, szinte a teljes kirts rtelmben (15–17 v.). A midianitk vndorl nomd npe klnbz csoportokban storozott a Sinai-flsziget partja mentn, vagy a Palesztina krli sztyepp-vidken, a psuzta s a kultrfld hatrn. E csoportok egyikrl lehet itt sz, hiszen a „kiirts” utn mg j nhnyszor vannak emltve midianitk az sz.-ben. A bosszll, st bosszra ingerl Isten kpe mg ebben az egyszerstsben is az sz. botrnykvei kz tartozik, jllehet bosszullsa ms szval annyit jelent, hogy nem hagy bntetlenl. Hossztr, megbocst, de csak addig, amg ezzel vissza nem l valaki, sajt npe, egyhza, vagy ms npek. Isten igazsghoz hozztartozik nemcsak megigazt kegyelme, hanem tlete is, amelynek gyakorlsa sorn ignybe veszi a npeket, a vilgtrtneti tnyezket is.
Trtnetnket ms szituciban ugyan, de egy-kt konkrt ponton prhuzamba lehet lltani az Ex 17:8–16-ban lert amlekita hborval (klnsen Ex 17:9 s 16-ra tekintettel). Itt az elbeszls megint a papi r jellegzetes modorban van eladva, tbb ponton rvnyesl a papi rdeklds: a 7 v. szerint papi vezets, illetve ksret mellett indulnak harcba az Izrael „ezreibl kivlogatott ezerek” (lsd az ’lf szhoz fztt meggondolsokat az 1. r.-ben), a 21–24 v. szerint Elezr fpap trt, tbaigaztst ad a harcosoknak, a 29 skv. v. szerint pedig a zskmny meghatrozott hnyadt a fpapnak, illetve a szentlynek kellett adnia.
Az tkzet lersa egszen rvid. Csak a puszta tnyeket rgzti, az izraelitk gyzelmt, zskmnyszerzst, a midianita „kirlyoknak” (vagy trzsfknek, v. Jzs 13:21), st Blmnak a meglst, akit a 25. r.-ben foglalt vgzetes dolgok felidzjnek tart a 16 v. – A zskmny bemutatsakor Mzes a haditok alkalmazst kveteli: a frfiaknak, mg a figyermekeknek a kirtst is, haragja klnsen az asszonyok ellen irnyul, akik a 25. r. lersa szerint vallsi s erklcsi bnbe zllesztettk Izrael egy rszt. A haditok mgsem totlis jelleg, mert zskmnyknt meg lehetett tartani a szz lenyokat s az rtktrgyakat, az utbbiakat azonban meg kellett tiszttani (ferttlenteni): a fmholmikat tzben, a ruhaflket az n. tisztt-vzben (v. 19. r.).
A zskmny elosztsa hosszadalmasan van lerva (25–54 v.), pldaad jelleg ez hasonl esetekre nzve. Elszr is a zskmnyul ejtett embereket (itt lenyokat) s llatokat kt egyenl rszre osztottk: egyik fele jutott a harcosoknak, msik az otthon maradottaknak. Amint az 1Sm 30:24–25-bl ltszik, ez valban rgi szoks volt. A zskmnybl azutn kln megkapta a rszt a papsg: a harcosokra jut rsznek kt ezrelkt az ldozpapok, a npnek jut rsz kt szzalkt pedig a lvitk. Kln ttelt kpezett a zskmnyolt aranykszerek tmege, amelyeket a kzkatonk megtartottak maguknak, vezet tisztjeik azonban abbl is juttattak adomnyt a szently javra „engesztelsl” (50 v.). Az utbbi kifejezst a 49 v.-ben kzlt szmbavteli kapcsolatban kultuszilag szoktk rtelmezni, gy ahogyan az az Ex 30:15–16 magy.-nl olvashat.
Az egsz csata-lers a maga nagy szmaival, papi rdekldsvel, annak a kzlsvel, hogy nem esett el az izraelitk kzl senki (49 v.), egyltaln azzal az arnytalansggal, ami a kidolgozsban az tkzetnek, illetve a zskmny elosztsnak a lersnl szembetn, azt mutatja, hogy az egykori esemny s annak jelen feldolgozsa kztt elg nagy idi tvolsg van. A feldolgoz clja nemcsak az alaphagyomnynak, a midianitkkal val ellensgeskedsnek a rgztse volt, hanem az is, hogy kvetend pldt lltson, klnsen a gazdagabb vezetemberek el a szently javra trtn ldozathozatalban.
4 Mz. XXXII. RSZ - 4 Mz. 32,1–42. A Jordntl keletre es terlet felosztsa.
Fegyveres harc s letelepeds a honfoglalsnak kt sszetartoz rsze, amelynl mind a kettt meghatrozza az, hogy a honfoglalsban rsztvev trzsek mennyire szolidrisak egymssal s hogy milyen ignyt tmasztanak leend lakterletkre nzve. Az izraelita honfoglalsnl van olyan helyzetrajz, amely szerint egyes trzseknek bizonyos rszben nll akcikat kellett folytatniuk lakterletkrt (pl. Br 1. r.), az amfiktionikus trzsi szervezetet szem eltt tart gondolatnak megfelelen mgis kzs ktelessg volt az egyttes kzdelem az slakkkal szemben s az, hogy ne tetszs szerint vlogassanak, hanem sorsvets ltal llapodjanak meg abban, hogy melyik trzs hol telepedjen le. Ezzel a szp alapgondolattal szemben bizonyra nyilvnultak meg ellenkez emberi indulatok is, amelyeket Mzesnek, majd Jzsunak le kellett kzdenie. Ilyen esetrl szl a 32. r., amely elssorban kt trzsnek, Rubennek s Gdnak a magatartst rja le. E trzsek mris meg voltak elgedve az elrt harci sikerekkel s mert tetszett nekik az g s Szihn kirlyoktl elfoglalt terlet, ott mindjrt meg is akartak llapodni, hagyvn, hogy a tbbi trzsek menjenek tovbb hadakozni (1–5 v.). Mzes azonban keseren kifakadt e knyelmes s nz magatarts ellen. A testvr-trzsek cserbenhagysnak minstette azt, aminek majd az lesz a kvetkezmnye, hogy a tbbiek majd ly mdon lecskkentett haderejkkel nem mernek tkelni Knanba. Ruben s Gd trzsnek a magatartst Mzes egyenesen az egykor Knanba kldtt kmekhez hasonltja, akik destruktv szavaikkal elvettk npknek a btorsgt (6–15 v.). – Szavainak a lers szerint meg is lett a hatsa. A kt trzs csak azt krte, hogy e terletnek a birtokba lphessen, az embereknek lakhelyet az llatoknak aklokat pthessen, aztn grtk, hogy a fegyverfoghat frfiak teljes szolidaritsban egytt mennek majd a tbbi trzsekkel, hogy kzsen harcoljanak az egsz Knan elfoglalsrt (16–32 v.). A feszlt helyzetnek ez lett a megoldsa, ami egyttal az egsz trtnetnek is a tanulsga, hogy ti. egy kzssgi vllalkozst csak vgig kitart egyttmkdssel lehet eredmnyesen vghezvinni; nz egyni akcik, flrellsok az egsz kzssget megbnthatjk. Ha viszont mindenki hsgesen kiveszi rszt a munkbl, vagy a kzdelembl, azrt meg is kapja mindenki a jutalmt, ami mltnyosan megilleti.
A fejezet azzal vgzdik, hogy miutn Mzes felttelesen megadta a kt trzs letelepedshez az engedlyt, Gd s Ruben npe birtokba vette a meghdtott terlet vrosait s falvait (33–38 v.). A felsorolt vrosok a trkpen az Arnn s Jabbk folyk kztt tallhatk, itt lert trzsi hovatartozsuk azonban nem egszen egyezik a Jzs 13:15–28 katasztervel, amely vilgosan elhatrolja egymstl a kt trzs terlett. E helytt Gd trzshez egszen dli (Dibn, Arr) s egszen szaki (Jogbeh) fekvs vrosok egyarnt vannak sorolva, ami taln annak az emlkt rzi, hogy Ruben trzse kevsb volt nll, s terletileg nem hatroldott el olyan lesen Gd trzstl. – Egszen klnll, a teljessg kedvrt ide iktatott rszlet a 39–42 v., amely Manass trzse keleti gnak a vrosairl szl, s amelyek szemmel lthatan a honfoglalsi harcok tovbbi eredmnyeknt kerltek izraeli kzre.
4 Mz. XXXIII. RSZ - 4 Mz. 33,1–56. A pusztai vndorls llomsainak felsorolsa.
A Numeri knyvnek a vgn sszegez fejezetek vannak, melyekkel a papi ri kr szerkeszt munkja teljess akarta tenni az idnek a trtneti kpt, amely alatt Izrael Egyiptombl kijve Knan hatrig elrkezett. Summz fejezet a 33. r. is, melynek 1–49 v.-ben a pusztai vndorls egyes pihenhelyei vannak felsorolva. A 2 v. azzal hitelesti ezt a listt, hogy maga Mzes jegyezte fel azoknak a helyeknek a nevt, ahol tborozsuk sorn az izraelitk megfordultak. Magban vve nem elkpzelhetetlen, hogy Mzes ksztett ilyen feljegyzst (v. az Ex 17:14-hez fztt magyarz megjegyzssel), legfeljebb az a krds, hogy a most elttnk lev lista mennyiben azonos az egykorival, amelyen vltoztatsok bizonyosan trtntek. Mesterkltnek ltszik mindjrt az, hogy kereken negyven helynv szerepel az itinerariumban. Azutn a sok ismeretlen nv miatt nem llapthat meg, hogy a Sinai hegytl milyen tvonalon haladtak tovb az izraelitk, mert pl. a Sinaitl Ecjn-Gerebig, az lati-bl hres kiktjig ppen hsz lloms nevt sorolja fel a lers (16–35 v.), innen viszont egy ugrsnak veszi a tengertl a Cin-pusztig, azaz Kdsig vezet utat (36 v.). Kdstl megint egyenesen vezeti az tvonalat a 21. r.-ben olvashat trtnetnek megfelelen a Mb mezejre. Fel kell tennnk, hogy a felsorolsban trtnhetett sorrendcsere, gy a hosszabb idieg tart kdsi tartzkods megelzhetett az Ecjn-Geberbe vonulst, amikor Izrael knytelen volt megkerlni a Szir hegyvidkt (v. 21:4), majd nem trhetvn r a kirlyok orszgtjra, knytelen volt a Holt-tengertl dlre es sivatagos mlyfldn, az n. Arbn thaladni szak fel. Ekkor ejtettk tba Punnt, az edmi rzbnyk egyik legnevezetesebbikt (43 v.), s aztn a 21:12-ben is emltett Zered patak mentn menve kerltk meg a mobitk orszgt.
A pusztai vndorls felsorolt llomsai kzl egyebtt is olvashatunk, a vndorls trtnetbe betagoltan, az 5–17 v.-ben s a 41–49 v.-ben emltett helyekrl (v. Ex 12:37; 13:20; 14:2; 15:23.27; 16:1; 17:1; 19:1; Num 11:34–35; tovbb Num 20:1; 21:4.10 skv.). Ezekhez az ismert helyekhez mg nhny szbl ll trtneti utalst is fz az r. A kzbees tborhelyek neve ismeretlen s egyelre azonosthatatlan, jobbra a Kdes-Barnea krnykn lev ozisok lehettek, amelyeknek mg a neve is feledsbe merlt, ez azonban nem zrja ki egykori ltezsket. (Ezen a krnyken, fknt az n. Negeb terletn az utbbi idben jelents archeolgiai kutatsokat vgeztek, s tbb szz, egykor lakott kisebb telepls romjait trtk fel, kztk olyanokat is, amely helyeknek ma kln fldrajzi, vagy a np kzt hasznlt elnevezse sincsen, a kutatk egyszeren szmokkal jelltk meg ket). Mindenesetre ilyen sok helynv nem lehet mer kitalls, hanem egy igen rgi jegyzkben megrztt adat.
A fejezet vgn ll 50–56 v. deuteronomista stlusban rt intelem arra nzve, hogy Knan lakit a honfoglal izraelitk zzk el, rtsk ki, klnsen is puszttsk el kultuszhelyeiket, blvnyszobraikat, klnben ppen a pogny kultusz rvn vesztt fogjk okozni Izraelnek. (V. Deut 7:1–6; 20:16–18 stb.). Kiegszti ezt az intst az a mr korbban adott rendelkezs, hogy az orszg terlett sorsvetssel osszk el az egyes trzsek kztt (54 v., v. 26:54–56). E nhny vers szerepe az, hogy tvezessen a 34. r. mondanivaljhoz.
4 Mz. XXXIV. RSZ - 4 Mz. 34,1–29. Elzetes rendelkezsek Knan felosztsrl.
Amikor Izrael orszga hatrairl beszlnk, azt mindig csak korszakokhoz viszonytva tehetjk. Volt id, amikor Dvid s Salamon birodalma szakon elrte az Eufrtest s bekebelezte a Jordnon tli kisebb llamokat. Az orszg kettszakadsa utn viszont Izrael s Jda felsgterlete jelentsen lecskkent. Legllandbb volt a dli hatrvonal, legvltozbb az szaki – nem beszlve a Jordnon-tlrl, ahol llandan s klcsnsen folytak a terletnyersrt vvott harcok Izrael s szomszdai kztt. A most trgyaland fejezet 1–12 verse a tulajdonkppeni Knannak, azaz a Jordntl nyugatra es orszgrsznek a hatrait rja krl. A dli hatr a Holt-tenger dlkeleti sarktl kiindulva vben hzdik a mai Vdi-el-ris nven ismert „Egyiptom patakjig” s a Fldkzi-tengerig. Ez a meghatrozs majdnem sz szerint azonos a Jzs 15:1–4-ben lertakkal. A nyugati hatrvonalat termszetesen adja a Fldkzi-tenger (br a valsgban a tengerparti sv a kiktkkel egytt a filiszteusok s a fnciaiak birtokban volt). Keleten szintn termszetes hatrvonal a Jordn s a Holt-tenger. Nehezen hatrozhat meg azonban a 7–10 v.-ben megadott szaki hatr, ahol a „hamti t”, mint fldrajzi adat a Litni foly, illetve Dn vros magassgban szokta jelenteni Izrael szaki hatrt, a tbbi helynevek azonban nem azonosthatk ezen a vonalon. Ugyanakkor az itt felsorolt nevek egy rsze megtallhat az Ez 47:15–17-ben, ahol a boldog jv fel tekint prfta a salamoni birodalom egykori szaki hatrt jelli meg a fogsg utn jbl birtokba veend orszg idelis hatrvonalnak. Mivel pedig a „hamti t” megnevezs tulajdonkppen egy hossz, szak fel vezet utat jell, amelynek a kiindul pontjtl szoktk ugyan Izrael szaki hatrt szmtani, de amelynek egy tvolabbi pontjt is lehet rteni a leb’ hamt elnevezsen, gy nincs kizrva, hogy az ezkieli lers hatssal volt a papi szerkesztre, aki ehelytt taln egy rgebbi eredeti hatrmegjells helybe rta ezeket az adatokat. – A bibliai kontextusban az egsz hatrlers annak a boldog remnysgnek a jegyben ll, amely mr tervezgeti a nemsokra hazul szolgl orszg hatrait. (A 14–15 v. rvid utals 32:33 skv.-ra.).
Ugyanez a tervezgets jellemzi a 16–29 v.-ben foglalt nvlistt. Elrs szerint sorsvetssel kell kijellni nemcsak az egyes trzsek terlett, hanem azon bell a nemzetsgekre, illetve csaldokra es parcellkat is. Ezzel a felelssgteljes, olykor esetleg igazsgoszt feladattal trzsenknt egy-egy vezetembert bzott meg Mzes, akiknek a maguk munkakrben ugyanolyan tekintllyel br, a nemzetsgi s csaldi viszonyokat ismer embereknek kell lennik, mint a npszmllsra kijellt embereknek (1:5–15). Az orszg ilyetn mdon val felosztst egszen rszletesen a Jzs 13–19. r. rja le.
4 Mz. XXXV. RSZ - 4 Mz. 35,1–34. A lvita-vrosok s menedkvrosok kijellse.
Ismt csak „jvbe tekint” intzkeds a lvita-vrosok s menedkvrosok elre megtrtn kijellse. A lvitkkal kapcsolatban sokszor elhangzik, hogy k trzsi terletet nem kaptak Izraelben. Meglhetsket a szent szolglatrt kapott jrandsg, a tizedek s adomnyok biztostottk (v. 18:20 skv.). Ennek ellenre egy (viszonylag ksei) hagyomny arrl tud, hogy a lvitk rszre kln vrosokat jelltek ki, hogy ne legyenek egszen otthontalanok, st e vrosok hatrban legelket is jelltek ki jszgaik szmra. Ez azonban nem jelenti azt, mintha a lvita-vrosok ki lettek volna vve az illet trzsek terleti s birtokjogi integritsbl. A lvitknak csak otthont s meglhetetst nyjtottak a nem mindig biztos egzisztencit jelent „egyhzi javadalom” mell. A lvita-vrosokrl egybknt mg tbbszr van sz az sz.-ben, a legteljesebb lerst nyjtja rluk Jzs 21. r.-e.
A 9–15. v. azokrl a menedk-vrosokrl szl, amelyeket mr a Szvetsg Knyve rgi trvnyei is emltettek (olv. Ex 21:13 magyarzatt). Hat ilyen azilum-joggal br vrost jelltek ki az egsz Izrael orszga terletn, ezekbe meneklhetett az olyan ember, aki nem szndkosan, hanem vigyzatlansgbl, taln egy elhibzott mozdulattal lt meg valakit. Az azilum-jog szent volt, a menedkvrosokban nem volt szabad a vrbossz durva, de si jogszoksa alapjn meglni senkit. A menedkvrosokat szintn a Jzsu knyve sorolja fel a 20. r.-ben. – Az azilum-jog azonban nem nyjtott vdelmet a szndkos gyilkossg esetn, (v. Ex 21:14). A menedket keres gyilkos gyt kivizsgltk s a kzssg dnttte el, hogy hallra mlt-e az illet, vagy oltalmat lelhet a menedkvrosban (16–34 v.). – A vrbossz jognak a felttelezse igen rgi alaphagyomnyra mutat, amelyet azonban itt a papi r tdolgozsa sszekapcsol a menedkvrosokrl szl trvnnyel. A ksei ldolgozs ltszik abbl is, hogy az tlkez testlet a „gylekezet” (24 v.), a vrbossz joga s lehetsge pedig csak a fpapnak (a fogsg utni gylekezetllam vezetjnek) az lete idejre terjedhetett ki (25–28 v.).
A menedkvrosok kijellse s az azilum-jog – egybknt meglehetsen kazuisztikus – rszletezse a mltbl a jv fel halad npnek s gylekezetnek a szimpatikus kpt mutatja, amely az igazn trvnytl, a vrbossz srgi „termszetjogtl” az emberiessg fel halad, oltalmat nyjtva azoknak, akik nem haraggal ltek embert, s ezrt nem mltk a hallra. A trvny szigor rsze viszont vltozatlanul meg akarja torolni a gonosz indulatbl fakad gyilkossgot, s ezzel vgeredmnyben arra akar nevelni, hogy maga az ember gyzze le nmagban a szndkos gyilkossg rzelmi alapjt, a gylletet s haragot.
4 Mz. XXXVI. RSZ - 4 Mz. 36,1–13. A lenygon val rksds kiegszt rendelkezsei.
Knyvnk utols fejezete visszatr a 27:1–11 rksdsi jogi krdshez. Ugyanannak a – lthatan tekintlyes – nemzetsgfnek, Celofhadnak a lenyairl van itt is sz, akiknek Mzes rendelkezse mr megadta azt a jogot, hogy fitestvrek hjjn k rkljk az apjukra vr nemzetsgi birtokot Knanban. Most azonban trzsknek a femberei vetnek fel egy agglyos krdst. Mzes ugyan rendezte az rksdst lenygon, ennek a clja azonban az volt, hogy a trzsi-nemzetsgi birtok idegenekre t ne szlljon. Amikor azonban a trvny egyfell kedvez az rksget elnyer lenyoknak, msfell elveszhet pp a fcl akkor, ha ezek a lenyok ms trzshz tartoz frfihoz mennek frjhez, mert birtokuk a frj, teht egy msik trzs tulajdonba megy t (1–4 v.). A kiegszt rendelkezs ezrt megszabta azt, hogy a lenygon rklt birtok tulajdonosa csak sajt trzsbeli frfihez mehetett nl (5–13 v.). – Az egsz tlzott aprlkoskodsnak ltszik, de kitnik belle, hogy egy-egy trvny paragrafusokba ntse gyszlvn sohasem lehet tkletes kidolgozs, minden eshetsgre kiterjed. Azrt itt is megszvlelend tanulsg az, ami egybknt az egsz sz. trvny-labirintusban a legfbb tbaigazt elv: a trvnynek nem a betjt, hanem a szellemt, pontosan mondva, az alapvet szndkt kell tiszteletben tartani, hogy az emberi egyttlsben minden j renddel s bkessgben trtnjk.
A Numeri utols fejezetei (klnsen 27:13 utn) Mzesnek azt a szndkt tkrzik, amely szerint lete vgn lehetleg minden tennivaljt el akarta rendezni, hogy e rszben is nyugodt llekkel vlhasson el a tovbb lktl. Egy mindig tevkeny, lete utols pillanatig felelssgteljesen cselekv ember pldjt trja elnk, aki tudja, hogy szmadssal tartozik a rbzottakrt, s nyugodtan mondhatja majd el, hogy „ama nemes harcot megharcoltam…”
|