NUMERI 4 MZES 01 - 15 rsz magyarzata
MZES NEGYEDIK KNYVE (NUMERI) – Bevezets
Mzes IV. knyvnek az elfogadott latin cme: Numeri. Szmokat, szmadatokat jelent ez a cm s az 1–2 r.-ben, tovbb a 26.-r-ben lert npszmllsra vonatkozik. Br az emltett rszeken kvl a npszmllsnak klnsebb jelentsge nincs, mgis a knyv fontos tmjnak ltszik. Akr katonai, akr kultuszi adfizetsi szndkkal (v. Ex 30:12 skv.), trtnt ez a szmbavtel, adataival azt az dvtrtneti szempontbl fontos tnyt illusztrlja, hogy az Egyiptomban nagy npp nvekedett Izrel indult el vndorl tjra, s ez tartalmilag hozz is kapcsolja knyvnket az Exodus knyvhez (v. Ex 12:37). Amikor viszont a npszmlls kapcsn arrl olvasunk, hogy milyen biztostott menetben vndorolt Izrel npe a pusztban (2. r.), akkor ez azt jellemzi, hogy a knyv igazi tartalma a pusztban val tartzkods lesz. s ezzel eljutottunk knyvnk hber cmhez is, amely a legels vers legfontosabb szavt emeli ki: bammidbr = „a pusztban”.
Az els vert atekintetben is az Exodus knyvhez kapcsolja a Numeri knyvt, hogy dtum szerint megmondja, mikor kezddnek a benne lert esemnyek: egy hnappal azutn, hogy a Sinai-hegy tvben a kultuszi berendezs elkszlt (v. Ex 40:2).
A Numeri tartalma nagyon vltozatos. Alapjban vve trtneti m, a keretnek megfelelen 38 v trtnett rja le, mikzben az Exodusban elfordult trtnetek nmelyikt megismtli. Benyomsunk azonban a knyv vgigolvassnl az, hogy e 38 v nagyobb rsze a Sinai-flsziget szakkeleti rszn lev Kdes-Bernea ozisa krl telt el. A 33. r. ugyan ad egy rszletes tirnyt, felsorolva a vndorls llomsait, anlkl azonban, hogy megmondan, mennyi idt tlttt egy-egy helyen Izrel npe. A pusztai tartzkods mindenesetre egy nemzedkvlts idtartamnak felel meg, s ezt a hossz vrakozsi idt a 13–14. r. azzal magyarzza, hogy Izrel megrettent a honfoglalsnak re vr nehz kzdelmeitl, ezrt bntetsbl ki kellett halnia az Egyiptombl kijtt, mg gyva nemzedknek, hogy tadja helyt egy btrabb, a nlklzsekben megedzdtt s szabadsghoz szokott j genercinak. Ez a msodik generci rajzott ki teht a pusztbl, s felmrve a lehetsgeket, elszr a Jordntl keletre es terleten vetette meg a lbt. – Mindezeknek a lersban van tbb rgi hagyomnyanyag, a 21:14 mg egy igen rgi rott forrst is emlt, Az r hborinak a knyvt. Az egsz knyv tlnyom rsze azonban papi rdeklds, vgs megfogalmazsban is a papi ri kr mve. Mzes mellett is majd mindig ott ll a lersban ron, illetve ksbb a fia, Elezr, mint fpap. A trtneti rszek kz bedolgozott trvnyi anyag is nagyobbrszt kultuszi, egyes pontokon a Leviticusra emlkeztet.
A Numeri teljes tartalmt rendszerint hrom frszre szoktk osztani:
Az 1–10. r. mg a Sinai-hegy krnykn trtnteket, a npszmllst s klnbz kultuszi intzkedseket r le.
A 11–20. r. adja el a tovbbvndorlst a Prn pusztjba, majd a kdesi tartzkods viszontagsgait.
A 21–36. r. a Jordnon tl folytatott harcokrl, valamint a meghdtott terletek felosztsrl szl, kzbeiktatva egy rvidebb istentiszteleti rendtartst. Ebben a szakaszban olvashat a knyvben lertaknak szinte cscspontjt kpez Blm-trtnet s jvendls-sorozat (20–22. r.).
(Az egszen pontos vlasztvonalat a hrom frsz kztt a 10:11 s 20:14 kpezi, az j utakra induls bejelentsvel.)
E nagy vonalakban trtn tartalmi felosztson bell sok s vltozatos tartalm mozaik-rszlet van, amelyek vgl is egytt jl rzkeltetik (a papi szerkeszts monotonija mellett is), hogy mennyi mindenen kellett keresztl mennie Izrel npnek a pusztban, mg elrkezett az gret fldje hatrig. Ekzben kitnik az is – ppgy mint az Exodus knyve trtneteibl –, hogy Mzesnek milyen roppant erfesztssel kellett vezetnie s olykor btortssal, olykor fenytssel kzben tartania a rebzott npet.
Irodalom.
Forrsul felhasznlt fontosabb kommentrok: H. Holzinger 1903, P. Heinisch 1936, A. Noordtzij 1957 (2. kiad.), W. H. Gispen I–II. kt., 1959–64, M. Noth 1966, N. H. Snaith (Peake) 1962.
4 Mz. I. RSZ - 4 Mz. 1,1–16. Parancs a pusztban vndorl np szmbavtelre.
Knyvnk legels verse hely s id tekintetben betagolja a sorra kerl esemnyeket a Pentateuchos egszbe, st irodalomkritikai szempontbl is megadja az els tbaigaztst. – A sznhely a Sinai-puszta (v. Ex 19:1), egszen a 10:10-ig, amelytl kezdve a pusztai tartzkods mr tovbbi helyekhez van kapcsolva. Az idpont az Egyiptombl trtnt kivonuls utni 2. v 2. hnapjnak 1. napja. Az exodus s a pusztai vndorls kronolgusa szerint a kijveteltl szmtott 3. hnap 15-n rkezett Izrel a Sinai-pusztba, ezutn trtnt a szvetsgkts, a trvnyads, majd a kultuszi felszerels elksztse, amelyet Ex 40:17 skv. szerint Mzes a 2. v 1. hnapjnak 1-n szentelt fel. Ettl szmtva teht mg egy hnap telt el a mostani npszmllsi parancsig, ezt az egy hnapot egyszeren gy foghatjuk fel, mint a Leviticusban foglalt ceremonilis s a szentsgre vonatkoz trvnyek eladsnak az idszakt. Tudjuk persze, hogy a kronolgus a papi r, s ennek az eladsba illik gy bele az esemnyek egymsutnja. A lert ceremonilis intzkedsek, illetve elrsok azonban a valsgban klnbz korak s klnbz hagyomnykrbl valk, ahogyan azt az Ex 25 skv. r. s a Leviticus magyarzatnl olvashatjuk. De br az utbb emltettek nem kpeznek egszen homogn s egykor lersokat, mgsem szksges sokat gondolkoznunk azon, hogy mit csinltak az izrelitk a Sinai-hegy tvben mintegy tz hnapig. Mindenesetre ez volt az els nagy llegzetvtel ideje azutn, hogy megszabadultak ldziktl. A szvetsgktst s az r szolglatra val elktelezst olyan trtneti tnynek kell vennnk, amelyre bizonyra nem ok nlkl trnek vissza a ksbbi szentrk, a prftk s a zsoltrok. Ezzel egyidejleg kellett megtrtnnie egy egyszerbb istentiszteleti s erklcsi trvnyadsnak. Ez volt a npp s gylekezett formlds kivl s szksges alkalma is, majd a felkszls a tovbbvonulsra. Egyszval volt elg program, ami azt a nem egszen egy vet kitlttte. Amellett a hagyomny nagyon is jl tkrzi, hogy Izrel npe a Sinai pusztban arnylag rvid idt tlttt: a negyven ves pusztai tartzkodsbl alig egy vet. Viszont kritikai elmvel korntsem szabad a Sinai tradicik jelentsgt lebecslni, mert szemmel lthat, hogy ez volt az els lloms a npp-gylekezett formlds – ksbb mg sok htrltat krlmny ltal neheztett – folyamatban.
Az ’hl mcd mr a Lev 1:1-ben is a „tallkozsnak”, a kijelentsnek a helyt jelentette; azt a strat, ahonnan az r kzlte akaratt Mzessel, mint kzvettvel. Az Ex 33. s 36. r. ta ltszik a feszltsg az ’hl ktfle rtelmezse kztt. Egy hagyomny a tboron kvl elhelyezett storrl szl, ahov „ki kellett mennik” azoknak, akik az r akaratt tudakoltk (Ex 33:7), egy msik hagyomny pedig a stort gy emlti, mint a tboroz izraelitk centrlis istentiszteleti helyt. (Ex 36. skv. r.). Utbbi vonatkozsban a szent stor bizonyos fokig – br nem teljes rszletessggel – visszavettett kpe a jeruzslemi templomnak. A kt hagyomny szintzist ppen a Numeri els fejezetei szemlltetik, amikor mr a pusztai tartzkods veszlyeivel is szmot vet izrelitk tovbbvonulsuk, vagy egy helyben tborozsuk idejn „biztostjk” a szent stort s kultuszi tartozkait, ezrt teszik a kzpontba, s gy lesz a „tallkozs” stra az isteni kijelents-kzlsnek s a gylekezet istentiszteletnek a helye egyarnt. (A 10:33 skv. exegetikai problmjt lsd ott). – A kijelents strbl jv isteni parancs – mint stilisztikai jellegzetessg – mindenesetre a papi r fogalmazsra utal.
Az itt elhangz parancs a Sinai-hegy tvben tboroz izraelitk szmbavtelre vonatkozik. A npszmllssal kapcsolatos ltalnos problma felvetdtt az Ex 30:11–16 magy.-nl. A papi r korban a npszmlls nem volt problma (gondoljunk Esdrs knyvnek a hasonl listira), nem volt problma az kori Kelet llamaiban sem (pldul szolglhatnak hozz az Eufrtes szaki vidkn exisztlt Mari vrosnak a dokumentumai). Alapjban vve nem volt idegen attl az keleti patriarchlis trsadalomtl sem, amelyben a csaldi-nemzetsgi szolidarts igen ers volt; szmon tartottk az sket nv szerint ppgy, mint az egykor rokonokat. Ha nem gy lett volna, res, kitallsoknak kellene minsteni egy-egy olyan nvlistt, amilyen pl. az 5–15 v.-ben olvashat, amelyekkel kapcsolatban az egyre komolyabban gondolkoz kritikusok is gy vlekednek, hogy azok rgi hagyomnyra vezethetk vissza (pl. Noth). Ha a npszmllsokkal kapcsolatban egyes bibliai hagyomnyok ellenszenvet mutatnak, annak okt a censussal egyttjr szolgltatsokban tallhatjuk, amelyek lehettek szemlyes vonatkozsak (a hadseregben, vagy a szentlynl teljestend szolglat), vagy a szemlyes szolglat megvltsa cmn teljestend adk (az llam vagy a szently javra). Hogy eredetileg szemlyes szolglatrl volt sz, azt a jelen szakaszban is gyakran elfordul cb’ s ceb’t szavak is mutatjk, amelyeknl csapatonknt vgzend szolglatra kell gondolnunk, ha nem is mindig fegyveres ktelkben, de annak megfelel fegyelemben. A pusztban nyilvn kszen kellett lenni a fegyveres vdekezsre is, itt ez a jelleg ll eltrben (v. 2. r.). Azrt kellett a hsz ves vagy annl idsebb frfiakat szmbavenni, akik harcrakpesek voltak.
A npszmlls vgrehajtsra adott utasts (2 v.) ttekintst ad az izraelitk nemzetsgi tagozdsrl. E vonatkozsban a szakkifejezsek az sz-ben (a nagyobb s kisebb egysgek sorrendjre nzve) vltozk, mindenesetre azt a patriarchlis trsadalmi szerkezetet tkrzik, amelynl a genercis elgazs nagyobb trzseken (ltalban sbt, itt matth, 4. v.) bell foglalnak helyet a nemzetsgek (misphh) s mg kisebb egysgek, a (nagy)csaldok. Rendszeres npszmllst csak ezeknek az egysgeknek a sorra vtelvel lehetett vgrehajtani.
A npszmllsnl trzsenknt egy-egy „bizalmi” vezetember segdkezett, aki kell tekintllyel brt s ismerte trzsnek a csaldjait. A nsz elnevezs rgebben egy-egy tekintlyes csaldf, vagy nemzetsgf cme volt, a ksi korban viszont jelentett uralkodt, vagy „papi fejedelmet” is. (V. Lev 4:22; Ez 45–46. r.). A trzsek szmnak megfelelen tizenkt nevet emlt az 5–15 v., de nem Jkb fiainak a szoksos felsorolsa szerint. A npszmlls lersa sorn 10 s 32 v.-ben Jzsef neve csak jelkpesen, sszefoglalan szerepel, viszont a kt fitl szrmaz Efraim s Manass kln trzsknt van bemutatva (v. Gen 48:5). Ugyanakkor a Lvi trzse kimarad, tekintettel annak kln szerepre s arra a tnyre, hogy a honfoglalsnl kln trzsi terletet nem kapott (48–53 v.). A npszmlls sorn bemutatott trzsi rendszer teht mr a letelepeds utni trtneti helyzetnek felel meg, anlkl, hogy a ksbbi fldrajzi elhelyezkedsnek valamilyen kzzel foghat tkrzdst mutatn.
4 Mz. 1,17–54. Az els npszmlls a pusztban.
Az 1. r. msodik fele – a papi r sematikus lersban – a npszmlls vgrehajtst mondja el, trzsenknt sszegezve a hsz vesnl idsebb frfiak szmt. E lers legnagyobb magyarzati problmjt a valszntlenl nagy szmadatok okozzk. Az Ex 12:37-nl mr emltsre kerlt, hogy lehetetlen az exodus npnek olyan nagy ltszmot tulajdontani, amelynl csak a fegyverfoghat frfiak hatszzezren voltak, az egsz npet teht legalbb hrom millira kellene becslni. A Sinai-flsziget nagy rsze termketlen, kves puszta, az volt az exodus idejben is. Az egsz flszigeten ma is csak kb. tzezer ember l, ha pedig a fent emltett nagy szmadathoz mrten a npsrsget akarnnk kifejezni, akkor kiderlne, hogy csak magt a vndorl Izrelt vve figyelembe, egy km2-re kb. tven ember jutott volna, ami csaknem fele a mai Magyarorszg npsrsgnek.
A problmt nem oldja meg az, ha azt mondjuk, hogy a papi r lgbl kapott szmadatokat rt le. Ez esetben legalbb is azt vrnnk, hogy adatai a ksbbi trzsi terleti s npesedsi arnyoknak, vagy legalbb is a politikai fontossgnak feleljen meg. Ez azonban nem ll. Pl. a kicsiny s hamarosan beolvad Simeon trzse itt egyike a legszmosabbaknak. Jda ugyan a legnagyobb, de nem sokkal marad el mgtte a jelentktelenn vlt Dn vagy Zebulon trzse. A ksbben nagy terlettel s npessggel br Efraim s Manass e npszmllsnl a legkisebbek kz tartozik. Ennyire irrelis mgsem lehetett az r, adataihoz teht valamilyen rgebbi hagyomnynak kellett alapul szolglnia, amely a prae-izraelita, teht a brk kort megelz idszak viszonyainak jobban megfelelt.
A feloldsnl figyelemmel kell lennnk arra, hogy az egyes trzsek szmadatai kt rszbl tevdnek ssze. Bizonyos szm „ezerekbl”, tovbb nhny szz fbl. Az ezernek megfelel hber sz (’lf) azonban a 16. v.-bl is lthatan nem felttlenl az ezres szmot jelenti, hanem a trzsi-nemzetsgi tagoldsban egy sszetartoz csoportot, rokoni ktelket. (Ilyen rtelemben szerepel a sz 10:4–36-ban s mg tbb helytt. V. az akkd-asszr ’lp tvel). Elkpzelhet teht, hogy a npszmllsi hagyomny eredetileg az ilyen rokoni ktelkek szmt rgztette, majd egy ms fokon (vagy ms hagyomny-anyagbl) melljk kerlt az, hogy hny szz fegyverfoghat frfi volt az ilyen ktelkekben. A summzsnl azonban e szmokat a papi szerkeszt sszetartoz s valdi ezres-szzas nagysgrendeknek vette, s gy adta ssze. (Ugyanez trtnt a 2. r. kisebb sszegezseinl is.) – Ha az ezrek, mint csoportok szmval sszhangba akarjuk hozni a mellettk lev szzas szmokat, amelyeknl mr egyedekrl volna sz, akkor azt az eredmnyt kapjuk, hogy egy-egy ilyen ktelkhez 8–11 harckpes frfi, teht tlag 40–50 ember tartozott, a tizenkt trzs teljes ltszma teht e npszmlls szerint mg gy is kb. 25 000 ember lett volna, akiknek a pusztai vndorlsa, fennmaradsa semmivel sem kisebb csodja a gondviselsnek, mint ha millikrl beszlnk.
A npszmlls lersnak kiemelked mozzanatai a kvetkezk: A tizenkt trzs egyttes szmbavtele (az jabb szv.-i theolgiban elfogadott amfiktionikus jelleg trzsi szvetsg brzolsban) a trzsi szvetsg, a rokoni sszetartozs jelentsgt, egyszersmind sszetart erejt is szemllteti. Ugyanakkor hangslyozza a msik oldalt is: fejenknt (2. v.) szmba vesz mindenkit, mert szksg volt mindenkinek a kzssg rdekben val szolglatra. A npszmlls adatait brhogyan rtkeljk is, Izrel npe bizonyra nem csak nhny csaldbl ll vndorl horda, hanem az akkori fogalmaknak megfelelen „nagy np” volt, amelynek a megtartsrl sokflekppen kellett gondoskodnia Isten vezet s elhordoz szeretetnek.
A 48–54 v. a lvitk kiemelt helyzetrl r, bvebben szl errl a 3–4. r.
4 Mz. II. RSZ - 4 Mz. 2,1–34. A trzsek elhelyezkedse a vndorls idejn.
Az 1. r. npszmllsa utn a 2. r. nem sok jat mond, csupn szemllteti azt, hogy a fegyverfoghat frfiak szmbavtele, majd clszer elrendezse a tborozs s menetels biztonsga rdekben is trtnt. Az Ex 17:8 skv. mr mutatott egy pldt arra, hogy a pusztban ellensges tmadsok is fordultak el, amelyekkel szemben vdeni kellett a csaldtagokat, valamint a kzponti jelentsg vndor-szentlyt s annak legfbb ereklyjt, a szent ldt. Ennek a gondolatnak felel meg a 2. r. tborozsi rendje, amely bizonyos mrtkig ugyan theoretikusnak, szinte paprra vzolt rajznak ltszik, de amelyet valban r lehet vetteni a Sinai-flsziget trkpre, a pusztt tszel sok s gyakran prhuzamos vzmosta mederre, amelyeken t az elrehalads trtnt, vagy egy-egy ozis-vidkre, ahol meg lehetett llapodni.
A tizenkt trzs ngyszer hrmas csoportostsban van felsorolva, ezek a ngy vilgtjnak megfelelen el- s utvdknt, jobb- s balszrnyknt vettk krl a tbor kzepn vitt szent trgyakat, s az azokat gondoz Lvi trzst. Mindegyik hrmas csoportnak meg van nevezve a vezet trzse: Jda, Ruben, Efraim s Dn. A hozzjuk csatlakoz trzseknl nem annyira a palesztnai fldrajzi elhelyezkeds kpt ltjuk, a kapcsolat inkbb a Jkb felesgeitl szrmaz trzsatyk szorosabb testvrisgre utal, klnsen ez a helyzet Jda s Efraim csoportjnl: az elbbi tisztn „leai”, az utbbi tisztn „rcheli” trzseket emlt.
Hrom dolgot kell mg e tborozsi tervvel kapcsolatban megemltennk. Az 1. r.-ben ltott npszmllsi adatok ismtldnek, st az utbb ltott csoportostsban kln is sszegezve vannak. Az egyes trzsek parancsnoka mindentt ugyanaz a tekintlyes szemly, akiket az 1:5–15 felsorolt. Vgl a tbor mindegyik szrnyn egy-egy hadijelvny krl tboroztak (vagy meneteltek) a trzsek. A dgl nem „lobogt” jelent, hanem kori szoks szerint magas pznra erstett figuratv trgyat. A 2. v. egyenesen csaldi (ismertet) jeleknek mondja ezeket, amelyek bizonyra igen rgi eredetek voltak, sokszor mg a totemizmus emlkt idzik.
Izrel trzsei tbornak ez a rendje teht megint az (amfiktionikus) szvetsg s sszetartozs kibrzolja; figyelmeztets arra, hogy az egsz np egy test, amely ktelezve van egymsnak s az rral val szvetsg lthat jeleinek, a szent stornak s ldnak a vdelmre.
4 Mz. III. RSZ - 4 Mz. 3,1–51. A lvitk tiszte s szmbavtele.
Lvi trzsnek az szv.-i istentiszteletben elfoglalt kivltsgos helyt tbbflekppen indokolja maga az sz. is. Az Ex 32:26–29 az aranyborj esetnl az r irnt tanustott buzgsgukat emeli ki. A Leviticus knyvhez rt bevezetsben idzett mzesi lds mr az ldozat-bemutats s tants kivltsgosainak mondja ket (Deut 33:10). Ugyanott olvashat, hogy a lvitk helyzete Izrel trtnete folyamn vltoz kpet mutatott, s a vgs szintzis a kultuszi centralizci s a fogsg utn az lett, hogy br az egsz Lvi trzsre vonatkozott a kultuszban val rszvtel kivltsga, mgis az ldozati istentiszteletet az ron-Elezr-Cdk vonal leszrmazottai vgezhettk, mint felszentelt papok. A tbbi lvitk csak kisegt szolglatra voltak beosztva, amit azonban mg gy is nagy kivltsgknt lehet s kell rtkelni.
Ebbl az sszkpbl rthet meg, hogy a lvitk szmbavtele eltt a 3:1–4 ronnak s fiainak a nevt kln emlti, akik br szintn csak leszrmazottai voltak Lvinek, mgis az ldozpapi tiszt kivltsgosai voltak. Az 5:10 pedig hangslyozza, hogy a lvitk az roni papsg felgyelete al „adattak”, hogy a papsg irnytsa mellett vgezzk a szent hajlk szolglatt (az rkdst, a felszerelsnek, ruhknak a rendben tartst, az ldozatoknl val segdkezst, a vndorls idejn a szent trgyak vitelt). „Odaadottak” voltak teht, hber szval netnim. A sz emlkeztet a trtneti knyvekben tbb helytt elfordul netnm-re, akik templomszolgk voltak, rszint izreli, rszint knani eredetek (Jzs 9:27; 1Krn 9:2 stb.). Mindez azonban csak az roni papsg s a tbbi lvitk kzti gradulis klnbsget rzkelteti.
A 11–13 v. a lvitk kivltsgnak egy eddig mg el nem fordult indokolst adja. srginek tarthat az a rendelkezs, hogy minden elsszlttet az rnak kell szentelni, akr ember, akr llat legyen az (Ex 13:2.12). llatok esetben ldozat formjban trtnhetett meg ez az odaszentels, az emberldozat azonban tiltva volt, ezrt Ex 13:13 szerint meg kellett vltani az elsszltt gyermekeket. A jelen textus egyenesen gy mutatja be a lvitkat, mint akik az elsszlttek helyett, azok megvltsul vannak az r szolglatra szentelve, kivltsgban s elktelezsben. Kiegszt theolgiai motvum ez a lvitasgnak, mint intzmnyes kultuszi testletnek a jellemzsnl.
A lvitk szmbavtele (14–39 v.) kt vonatkozsban eltr a tbbi trzsek megszmllsnak a lerstl. Elszr is itt nem hsz v az als korhatr, hanem egy hnap: minden letkpes figyermekre kiterjedt az r szolglatnak az ignye. Azutn a szmadatok mellett itt mindjrt olvashat az is, hogy az egyes lvita nemzetsgeknek mi volt a konkrt feladata a szently krli szolglatban. – A lvita nemzetsgtblzatok mindig e hrom leszrmazsi gon indulnak: Gersn, Keht s Merri (v. Ex 6:16; 1Krn 5:27; 6:1). E hrom nemzetsgnek ugyanolyan elhelyezkedst r el a szent stor krl az r, mint a 2. r.-ben Izrel trzseinek. A tbor bels magvt alkottk: a stortl nyugatra a gersniak, dlre a kehtiak, szakra a merriak tboroztak, illetve vonultak. A stor keletre nz bejrata eltt a legkivltsgosabbak foglaltak helyet, Mzes s ron csaldja. Az egyes nemzetsgek feladatkrnek a megrtshez emlkezetbe kell idzni az Ex 25 skv. r.-t a szent stor ptmnyrl s tartozkairl. A gersniakra tartozott a storsznyegek felgyelete, a kehtiakra a szent trgyak, a merriakra a faptmnyek, ahogyan azt a 4. r. rszletezi.
A 40–50 v. nem knnyen rtelmezhet szakasz. Miutn a szentr megllaptotta, hogy az sszes lvita frfiak szma (az egyhnapos gyermekektl szmtva) 22 000, a tbbi izreli trzsekben tallhat elsszltt figyermekek viszont ennl 273-mal tbb, azt a kvetkeztetst vonja le, hogy e tbblet utn megvltsi pnzt kell fizetni. (A lvita nemzetsgek szmadatainak sszegezsnl fel kell ttelezni azt, hogy a 28 v.-ben a szvegmsols sorn valamikor romls trtnt: az eredeti sls mssalhangzk helyett csak ss kerlt tovbbadsra, ami a szzasok csoportjban 3 helyett 6-nak felel meg; viszont csak az eredeti 300 vezet a 22 000 vgsszeghez, v. Septuaginta.) – Ez a rszlet ktsgkvl ksei kiegszts a 11–13 v.-hez, ahol az r mr teljes szmrtk szerint vette az adatokat, de semmilyen pontos tmpontunk nincs arra nzve, hogy az egsz Izrel elsszltteit (egyhnapos kortl) hogyan vette szmba: pl. a kivonuls utn szletett gyermekekre gondolt-e, vagy csaldonknt (ahol zavar mg a poligmia lehetsge is) szmtotta-e ket valamilyen letkorig, amg gyermekeknek vehetk voltak. Klns az is, hogy a gyermekekkel egytt az llatok „elsszltteire” is hasonl a megvlts alkalmazsa (13 s 45 v.). Vgl nem vilgos, hogy a 273 tbblet utn milyen mdon rttk ki a vltsgdjat. – Az egsz szakasz valsznleg azt illusztrlja, hogy br a lvitk Izrel elsszlttei helyett szolglnak az rnak, szmuk azonban kevesebb mint az egsz Izrelben tallhat elsszlttek, teht mltnyos, hogy a szently javra, az istentisztelet „szemlyi s dologi kiadsaira” bizonyos sszeget fizessenek a gylekezet tagjai.
4 Mz. IV. RSZ - 4 Mz. 4,1–49. A teljeskor lvitk szolglata s szma.
A 4. r. csupn tovbb fejleszti az elz fejezet tartalmt a kvetkez vonatkozsokban:
Klns tekintettel van a szentr arra, hogy mi a teendje a lvita csoportoknak a vndorls sorn. Megismtldik itt a hrom Lvi-nemzetsgnek a 3:14–39-ben mr krlrt feladata, de a tovavndorls vonatkozsban. Els helyre kerlnek a Keht leszrmazottai, az feladatuk volt a legszentebb trgyaknak a vitele. A lvitknak azonban csak akkor volt szabad hozznylni ezekhez, amikor a (szintn Keht nemzetsgbl szrmaz) papok mr lebontottk a strat s vdtakarkba burkoltak mindent. A papok s lvitk kzti klnbsg jbl hangslyozdik, az utbbiak kzvetlen rintkezsbe nem kerlhettek a szent trgyakkal, csak rudakon hordozhattk azokat. Ugyanez a helyzet a gersni s merri nemzetsg kezelsre bzott dolgoknl is.
A lvitk szmbavtele egyszer mr olvashat volt a 3:14 skv. rszletben. Aszerint hangslyos volt az, hogy Lvi trzsbl minden frfi gyermekortl fogva az r volt. A 4. r.-ben van egy jabb szmbavtel, ez azonban a szolglat vgzsre van tekintettel, ezrt csak a 30 s 50 v kzti frfiakat veszi figyelembe, akik kpesek voltak arra a testi munkra, amit a szent trgyak szlltsa vagy tborozs idejn az istentiszteleten val segdkezs jelentett. A teljes szm itt nem egszen egyharmada a 3. r.-ben ltott sszes frfiaknak, hozz kell azonban tennnk, hogy a nagy szmok feloldsnl itt nem segt az 1. r.-ben alkalmazhat mdszer, ti. az „ezereknek” kisebb csaldi ktelkekknt val rtelmezse.
4 Mz. V. RSZ - 4 Mz. 5,1–31. Klnfle vtkeknl kvetend eljrs.
Ebben a rszben tbb olyan dologrl esik sz, amely az izreli „tbor” kzssgnek a tisztasgt, erklcsi j rendjt volt hivatva megrizni. Ezek sorn az 1–4 v. emlkeztet a Leviticusban elfordul olyan esetekre, amelyek rvn egy ritulis rtelemben tiszttalann vl szemly a kzssget is tiszttalann teszi (olv. Lev 13. r., 15., 21. r. magyarzatt), az itt kvetkez elrsok is a tiszttalansgnak, a betegsgnek a tovbbterjedst az elklnts radiklis mdjn oldjk meg. – Az 5–10 v. viszont a Lev 5:20–26-ban trgyalt esetre emlkeztet: embereknek a megkrostsra, amelyrt engesztel ldozatot s krtrtst kellett adni. Az sszehasonltsban idzett helyhez kpest j fogalom itt a g’l = „megvlt”, akinek a javra kell az okozott krt megtrteni. A kazuisztikus felsorolsban vlhetleg kimaradt egy gondolati lncszem: annak a felttelezse, hogy a krosult mr nem l, vagy pl. eladsodva gymsg alatt ll; ilyenkor a g’l-nak, a legkzelebbi rokonnak kellett megadni a krtrtst, vagy ha ilyen sem volt, akkor a papsgnak jrt a trtend sszeg.
A 11–31 v. egy egszen sajtos ceremnit r le. Magyarzatnl induljunk ki abbl, hogy az sz. elrsai tiltottk a hzassgtrst s bntettk, el egszen a kivgzsig (olv. Lev 20:10 skv.), klnsen bntettk az urhoz htlen asszonyt. A htlensg azonban tbbnyire lopva trtnik, a fltkenysgnek teht sokszor csak a gyanja tmadhat fel. ppen ezrt, hogy egy bizonytalan gyanusts miatt igazsgtalan tletet ne hozzanak, alkalmaztk az itt lert eljrst, amely egyfajta „istentlet” volt (a kzpkor sz- s fogalomhasznlata szerint: forr vz-, tzes vas prba). nneplyes ceremnik kzt tkot mondtak az asszonyra, ha csakugyan htlensget kvetett volna el, majd az tokszveget lerva vzbe mrtottk, ezt a vizet kellett meginnia a gyanustottnak azzal a felttelezssel, hogy ha csakugyan bns, akkor medd marad, vagy terhessg esetn elvetl. (A 21–22. v.-ben foglalt toknak ez a valszn jelentse, sszehasonltva a 28. v. tartalmval s kiegsztve azzal az szv.-i alapgondolattal, hogy a gyermek lds, a gyermektelensg – tok.)
4 Mz. VI. RSZ - 4 Mz. 6,1–21. A nzir-fogadalom.
A nzirsg Istennek szenteltsget jelentett, ahol bizonyos klssgek demonstrltak egy vallsos magatartst. A nzir nv sszefgg azzal a nzr szval, amelyet pl. Ex 39:30-ban olvashatunk, s amely a fpapi fejdszt kpez diadmnak a neve. Egy ms szhasznlat szerint viszont a szabadon nv haj az Isten-adta leternek a jellemzje (Br 5:2). sszekapcsolva a kettt, a nzirokat fogadalom ktelezte arra, hogy nyratlan „hajkoront” viseljenek, fggetlenl minden esetleges divatvltozstl. – Ezeknek a szent embereknek volt egy msik jellegzetes fogadalmuk, semmifle szeszes italt nem fogyasztottak, st mg a szl gymlcst sem. Vgl nem volt szabad holttestet rintenik, vagy gysz-szertatsban rszt vennik.
A hromfle fogadalom, illetve tilalom meglehetsen klnbz s amellett specilis jelleg. Kzs nevezjk nem annyira a nha emlegetett „nomd idel”, amely pl. egy Jda terletn storoz trzsnek, a rekabitknak az letstlust jellemezte (Jer 35. r.), hanem inkbb a „papi idel”. Mindhrom fogadalom sszefggsben ll a fpapi tiszt velejrival. A hajkorona s a fpapi diadm kzti jelkpes kapcsolatot emltettk. A papsgnak szolglati idejk alatt tiltva volt a szeszes ital lvezete (v. Lev 10:9), valamint a gyszszertartsokban val intenzv rszvtel (v. Lev 21. r.). Olyan emberek voltak a nzirok, akik szlets szerint nem tartoztak a papok, vagy lvitk kz s nem szertartsok vgzsvel, hanem magatartsukkal kpviseltk az r gyt egy olyan idszakban, amikor szksgesnek ltszott ez a klnckdsnek tetsz fanatikus magatarts. A nzirsg legjelentsebb kort meg lehet hatrozni a fogadalom egyik fontos pontjval kapcsolatban: a pusztz, flnomd lethez mg nem tartozott hozz a szl mvelse s termsnek az lvezete, illetve az attl val tartzkods. Viszont az szv.-i kor ksi szakasznak mg az istentiszteletben is szerepe volt a bornak, mint az italldozat trgynak. A nzirsg igazi kora teht arra az idre esik, amikor a honfoglal izraelitk egyszer s puritn istentisztelete szembetallkozott s sszetkztt a knani Bal-kultusz fktelen orgiival. A nagy – letreszl felajnlssal – nzirnak szentelt emberek, Smson, Smuel, a brk korban ltek. A korai prftk kzl elismerssel szl a nzirokrl ms (m 2:11). Hsesnak pedig egy ilyen felkiltsa, hogy „parznasg, bor s must elveszi az szt” (Hs 4:11), tbb mint erklcsi megbotrnkozs: arra a veszedelemre mutat r, amely a Baal-kultuszban jelentkezett, amely ellen a nzirok absztinencija is tiltakozst jelentett.
A nzirsg teht vallsi jelleg demonstrci a knani pogny szoksokkal szemben. Ritka eset volt persze az, hogy valaki egsz letre odasznja magt, inkbb idlegesek voltak az ilyen fogadalmak, ezrt olvashat rszletesen az a szertarts, amellyel a fogadalom leteltvel a nzir „kilp” az Istennek szenteltsg krbl (13–21 v.). – A haj-ldozat itt nem azonos rtk s rtelm a Lev 19:27-ben emltett pognyos gysz-szokssal (olv. az idzett hely magyarzatt). Ugyancsak kln szertarts lltotta helyre az rnak szenteltsget, ha az megszakadt a nzir hibjn kvl, a fogadalmak valamelyiknek meg nem tarthatsa miatt (9–12 v.). Emltsre mlt mg, hogy a nzir-fogadalom nemcsak frfiak kivltsga volt, nk is vehettek magukra ilyen ktelezst (v. Br 13:4).
4 Mz. 6,22–27. Az roni lds.
Az sz legszebb ldsa, amit azta is istentiszteleteink legnneplyesebb ldsmondsaknt hasznlunk, a kontextusban gy tallja meg helyt, hogy egy szent fogadalom s a vele sszefgg szertarts utn van a szvegbe tagolva. Kln bevezetse mgis mutatja nll voltt, br igen valszn, hogy maga az lds-szveg a papi r kornl rgebbi, felteheten istentiszteleti zr lds. – Hrom ld mondat van benne sszekapcsolva, mindhromba bele van foglalva az r neve, melyet az ldst mond pap mintegy „rhelyez” a gylekezetre (27 v.), hogy azzal az lds l valsgt kifejezze. (Az ldssal kapcsolatban olv. Gen 1:22.28 magyarzatt, az r nevhez Ex 3:14 magyarzatt). A tristichonba foglalt lds a tovbbfejleszt parallelizmus mdjn fejti ki azt, hogy miben ll az r ldsnak a gylekezettel maradsa. Elszr is a megrzsben (egy nagy nneprl tvoz gylekezet nem a psztor nlkl marad, sztszled nyj). Msodszor az r „orcjnak” a kegyelmes ragyogsban. A pnim szhoz, mint az r jelenltnek kifejezjhez olv. Ex 33:12 skv. magyarzatt. Az emberre, vagy a gylekezetre rragyog isteni tekintet a kirlyi kegynek, kedvezsnek a jelkpe; gondolnunk kell itt a kegy, kegyes szavaknak s szrmazkaiknak a rgi magyar jelentsre (v. mg Zsolt 31:17; 80:4 stb.). A zrmondat az r megrz s kegyelmes hajlandsgnak legfbb ldst a bkessgben sszegezi, ahol azonban a slm sz a teljes testi-lelki psgnek, egszsgnek, hbortatlan jltnek az sszefoglal kifejezse.
4 Mz. VII. RSZ - 4 Mz. 7,1–89. Adomnyok a szently javra.
A Numeri els fejezetei, kevs kivteltl eltekintve, afel a „jv” fel tekintenek, amit egyelre a pusztai vndorls jelent Izrelnek. Erre irnyul a npszmlls, a trzsek erejnek szmbavtele, feladatuk megjellse, valamint a lvitk szolglati beosztsa. A tovbbvndorlsra van tekintettel a 7:2–9; amely kapcsoldik a lvitknak a 3:14–39-ben s 4:15–33-ban krlrt teendihez. Gersn s Merri nemzetsgnek volt a feladata, hogy a szent stor faanyagnak s sznyegfalainak a szlltsrl gondoskodjanak. E clra az 1:5–15-ben megnevezett trzsi vezetemberek kettnknt egy-egy krs szekeret ajndkoztak. (A Keht-nemzetsgnek nem volt szksge szekerekre, mert k rudak seglyvel vllukon vittk a szent trgyakat).
A 10–88 v. – az 1 v.-ben lev bevezetssel egytt – visszautal Ex 40-re, ahol a szent stornak s tartozkainak, kzttk az ldozati oltrnak a felszentelse van lerva. Az oltrnak ldozatok rvn trtn hasznlatba vtelrl r a Lev 9 r. is. A jelen szakasz teht egyike azoknak a kiegszt lersoknak, amiket a papi r mg soronkvl jnak lt beiktatni az esemnyek elbeszlsbe, rendszerint pldamutat clzattal.
A trzsek vezet emberei teht az oltr felszentelsnek kapcsn mindnyjan egyforma rtk drga adomnyokat vittek a szently javra: llatokat az sszes ldozati fajtkhoz, az telldozathoz val lisztet s olajat pedig a kiegszt tmjnnel egyenesen ezst- s aranyednyekben adtk. – A paradigmaszer brzols a trzsek egyttesnek, valamint a vezetembereknek szent ktelessgl mutatja be az oltr s a szently szksgleteirl val ldozatos gondoskodst.
A befejez 89 v. magban ll, de aligha olyan „bevezetsknt”, amely mgl – a szigor kritikusok szerint – elmaradt a kijelents tartalma. Csupn tmr megfogalmazsa ez annak, hogy Mzes az rtl kapott lelkben meghallott parancsszra tette, amit tett, a gylekezet s az istentisztelet rdekben – ahogyan az egyebtt is, ms-ms kifejezsekkel hangslyozdik. (Ex 25:22; Deut 34:10–12).
4 Mz. VIII. RSZ - 4 Mz. 8,1–26. Az arany lmpatart gondozsa. A lvitk felavatsa.
A 1–4 v. nem ms mint az Ex 25:31–40 kiegsztse s kiemeli azt az elrst, hogy a lmpatart ht mcsesnek a kancai a szently bejrata fel legyenek fordtva, teht kifel rasszanak fnyt. E rendelkezs idesorolsa taln a 7:89-hez kapcsoldik: amott a hang Isten szavt, itt a fny az kegyelmes tekintett rzkelteti. (Olv. Ex 25:37 magyarzatt.)
Hosszabb rszlet foglalkozik a lvitk felavatsval s szolglatba lltsval az 5–26 v.-ben. Sok jat ugyan a 3:5–13 utn nem mondanak e versek, legfeljebb sznezik, teljesebb teszik az ott rajzolt kpet. Elszr a lvitk felavatst rja le a szentr, amit ha alsbb fokon, egyszerbb ceremnikkal is, de prhuzamba llt a papok felszentelsvel. A papszentelsnl vr (Lev 8:23–24), a lvitknl vz a megtisztts eszkze (7 v.). Maguk a lvitk gy llanak itt mint az rnak szentelt ldozat Izrel elsszlttei helyett: ezt szemllteti az izrelieknek (bizonyra a csaldfknek) a kzrttele, valamint ron szimbolikus kzmozdulattal trtn „bemutatsa” (10–11 v.). Hangslyozdik itt is az, hogy a lvitk „oda vannak adva” az ldozpapsg szolglatra (19 v., v. 3:9 magyarzatval). A hierarchikus alrendeltsget azonban feloldja a szentr azzal, hogy a lvitk vgs fokon az r szolglatra vannak odaadva (16 v.), csak az istentisztelet j rendje kvnja meg annak a pontos megllaptst, hogy ki milyen funkcit vgezzen abban.
A fejezet zr versei (23–26 v.) a szolglatot vgz lvitk letkort hatrozza meg. E szerint 25-tl 50 ves korig funglhatnak a lvitk, st az arra kpesek mg 50 ves koruk utn is segdkezhetnek fiatalabb tiszttrsaik munkjnl. Ez a rendelkezs eltr a 4:21 skv.-ben foglaltaktl, ahol a szolglati korhatr 30 s 50 v kztt volt megjellve. Az eltrst taln az okozza, hogy lehetett id, amikor kevesen voltak az ilyen letkor lvitk s szksg volt a fiatalabbak ignybevtelre, meg az regebbek aprbb szolglataira.
4 Mz. IX. RSZ - 4 Mz. 9,1–14. Pska-nnep a Sinai-pusztban.
A pska rendkvli trtneti jelentsgt az Ex 12 r. adja el (magyarzatt lsd ott), azzal a ktelezssel, hogy ennek az emlknnept vrl-vre meg kell tartani. Az els vfordul pp a Sinai-hegy tvben rte az izrelitkat, itt tartottk az els emlknnepet. A 9:1–5 idmeghatrozsa – ltszlagos kvetkezetlensggel – visszautal a Numeri knyvben eddig lertak mg (v. 1:1), hamarosan kitnik azonban, hogy az nnepls lersa nemcsak nmagrt ll itt, hanem a 6–14-ben lertakrt is. Az utbbi rszlet ugyanis egy dilemmt old fel: a pska megtartsa a maga idejben ktelez, de azon csak ritulis tisztasgban szabad rsztvenni. Mi trtnjk ht akkor, ha valakiben megvan a jakarat, de nhibjn kvl akkor ppen „tiszttalan” (v. Lev 12; 13; 15 r.), vagy nincs otthon, pedig a pska kifejezetten, csaldi krben megtartand nnep? A feleletet egy jabb „vgrehajtsi utasts” adja meg: az ilyen emberek nem a szoksos els hnap 14-n este, hanem a 2. hnap megfelel napjn tarthatjk meg az nnepet. Lthat itt a trvny szigora mellett a trvny rugalmassga is, amely azt akarja, hogy ebbl a trtneti emlkezsbl s csaldi rmnnepbl kisebb akadlyoz okok miatt lehetleg ne maradjon ki senki. (Knyszer krlmnyek esetn nem az istentiszteletnek rra meghatrozott idpontja, hanem megtartsa a dnt.)
4 Mz. 9,15–23. Felh- s tzoszlop a szent stor fltt.
A Numeri knyvnek olvassnl meg kell szoknunk, hogy a szentr gyakran tr vissza korbban trgyalt trtneti tmkhoz, vagy trvnyekhez s azokat egy-egy jabb szituci kapcsn tovbbfejleszti. Az Exodusban olvastuk, hogy az Egyiptombl kivndorl Izrelt az r felh-, illetve tzoszlop ltal vezette a pusztn t (olv. Ex 12:21–22; 14:19 skv.). Miutn ez a jelensg az r jelenltt, vezetst, oltalmt jelkpezte, termszetesnek tnik annak az emltse Ex 40:34–38-ban, hogy az r „dicssgnek” felhje vagy tzoszlopa az r jelenltt szimbolizl szent stor fltt nyugodott, s a felh, vagy tz felszllsa, tovbbhaladsa Izrelnek is jelt adott a tovbbvndorlsra. Holmi nav meteorolgiai magyarzat helyett a kpletes theologiai kifejezsmdot kell rtkelni e szavakban. Istennek permanens jelenltt s vezetst szemllteti mindez, a theofnikbl ismert ksrjelensgekkel. Amikor ezt aprlkosan lerja a jelen szakasz, akkor a maga mdjn hangslyozza azt az aktulis tanulsgot is, hogy Isten npnek megvan a nyugalmi, „tborozsi” ideje is, de ha Isten jelt ad a tovbbmenetelre, a haladsra, akkor engedelmesen indulnia kell j utakra, klnben holtponton marad.
4 Mz. X. RSZ - 4 Mz. 10,1–10. Az ezst-trombitk.
A tovbbvndorls tmjhoz kapcsoldik az eddig mg nem szerepelt ezst-trombitk ksztse s hasznlatuk lersa. Szent trgyak voltak ezek is, melyeket a papok riztek s hasznltak. Jeladsra szolgltak: klnbz krtjelekkel sszehvhattk a trzsek vezetit, jelt adhattak a tovbbvndorlsra; riasztottk velk npket ellensges tmads esetn s jeleztk a bks nnepi idpontok belltt. A papi rra jellemz az a kizrlagos brzols, mely szerint bkben s hborban egyarnt a papok lehettek azok, akik krtszval riasztottk, vagy emlkeztettk npket ktelessgkre. Hogy ilyen szent trombitk valban voltak (rcbl kszlt egyenesszj hangszerek, ellenttben a kosszarvbl kszlt, hajltott krtkkel), azt illusztrlja Titus hres diadalve, melynek dombormv brzolsn a lerombolt jeruzslemi templombl zskmnyolt szent trgyak kpei kztt ott lthat a kt trombita.
4 Mz. 10,11–36. Kszlds a tovbbvndorlsra.
A 11 v. idmeghatrozsa s a 9:15–23 tartalmnak megfelel jelkpes jelads a tovbbindulsra tvezeti az elbeszlst a pusztai vndorls msodik szakaszba, a Sinaitl a Prn pusztjig. A 12–28 v. sematikus lersa a menetels rendjrl a 2 r.-ben s a 3:21 skv.-ban foglaltakhoz igazodik. j trtneti mozzanatot jelent a 29–32 v., mely szerint Mzes rbrta sgort, Hbbot arra, hogy nemzetsgvel egytt csatlakozzk hozzjuk s mint aki a Sinai-flszigeten rgtl fogva ismers, kalauzolja az izrelitkat az ttalan utakon, hogy rtallhassanak az letfenntarts szempontjbl oly fontos ozisokra, ahol nmi vz, lelem, legel knlkozik. – Hbbot a magyarzk gyakran azonostjk Mzes apsval, Jetrval, ms nevn Reullal, mondvn, hogy egy teljesebb Hbabl kb. ugyanazt jelenti, mint a Reul nv (v. Ex 2:16–20 magyarzat), hivatkozni szoktak mg Br 4:11-re is. Az azonosts – e magyarzat rja szerint – tves, mert itt kimondottan Reul firl van sz; az pedig aligha kpzelhet el, hogy a brk korban, teht jval az aggkort megrt Mzes halla utn apsa mg ott lt volna az izraelitk kzt. Ellenben igen jl elkpzelhet, hogy Mzes sgora, a nomd Hbb, vllalkozott arra, hogy vezetje legyen a vndorl izraelitknak; nemzetsge pedig ksbb beolvadt kzjk.
A 33–36 v. rgi hagyomny alapul vtelvel a szvetsg ldjnak a vezet szerept gy rja le, mint amely a vndorl menet ln haladva „kikereste” a letborozsra alkalmas helyet. Exegetikai problmt jelent a 33 v.-ben ktszer is olvashat „hrom napi jrfldre” kifejezs. Itt a msodik elforduls nyilvn nem arra vonatkozik, hogy olyan messzire elrementek a lda hordozi, csak alhzza, hogy ilyen tvolsgra mentek el az izraelitk els stciknt a szent ldval egytt. Problematikusabb az a kzls, hogy a lda vvi Izrel ln haladtak, mert 2:17 szerint az izraeli trzsek biztostott menetben kzrefogtk vndorlskor a lvitkat s az ltaluk gondozott szent trgyakat (igaz, hogy 2:17-ben a lda nincs kln emltve). Szemmel lthat azonban, hogy itt egy egysze rgi hagyomny olvashat, amely magtl rtetdnek tartja, hogy az r trnjaknt szerepl szent ldt a tbor ln vittk, az r vezetsnek szemlltetjeknt.
A 35–36 v. kt jellemz ritmikus mondst tartalmaz, amelyeket indulskor, illetve megllskor az rhoz szl imdsgknt mondottak. Az elsbe a vezetsnek s az ellensggel szemben val oltalmazsnak a krse van belefoglalva (amibl nem kvetkezik, hogy a lda „eredetileg” az r harcias karakterhez hozztartoz hadijelvny lett volna; ha maguk az izraelitk is csak gy nztek r, megszgyenltek, v. 1Sm 4 r.). A msodik monds azt kri, hogy az eddig elretekint, vezet, oltalmaz r a letborozskor forduljon ismt npe fel, tekintete, jtetszse nyugodjk meg rajta. (Ez a szvegnkben helynval sbh sz rtelme, amelyet felesleges sebh alakra korriglni egy ilyen primitv rtelm prhuzam kedvrt: „Kelj fel! – lj le!”.)
4 Mz. XI. RSZ - 4 Mz. 11,1–34. A pusztai vndorls nehzsgei.
A puszta, a Sinai-flsziget ksivataga is kietlen, flelmes hely, a vndor nlklzseknek van benne kitve. Ez volt a tmja az Ex 16–17 r.-nek is. Hozzkapcsoldott ott is, mint alapmotvum a vndorl np flelme s zgoldsa, de az r csodlatos gondvisel kzbelpse is. A jelen fejezetben megismtldik az Ex 16 r. tartalma az „gbl hull” tpllkrl, a mannrl s a vndormadarakrl, de kiegszti egy msik hagyomnyanyag Mzes elkeseredsrl s a prftl vnekrl.
A hossz fejezet ln egy rvid elbeszls (1–3 v.) konkrtumok nlkl a vndorl np zgoldst emlti, aminek a bntetse az lett, hogy a tbor egyik rszn tz ttt ki s egy csom stor legett. Ennek a tborgsnek felel meg a Taaber helynv a bcar = „g” igegykkel kapcsolatban.
A 4 v.-ben egy konkrt kvnsg jelentkezik (a „vgyakozs” sz majd a 34 v.-ben emltett helynvben szerepel). A mindennapi eledel gondja olyan formban vetdtt fel, hogy a vndornp megnta mr a mannt s hst kvnt enni, s egyszerre elkezdte emlegetni az „egyiptomi hsos fazekakat”. – A lers ismertnek veszi ugyan a mannrl szl hagyomnyt, mgis egy-kt kitr mondattal (7–9 v.) elmondja, hogy milyen volt az (v. Ex 16:31). Izrel panaszkodsval kapcsolatban jlismert emberi vons, hogy a jelen nehzsgei kztt a mltnak csak a j vonatkozsaira emlkszik vissza: az „ingyen” hal, dinnye s hagyma emlke mgtt feledsbe merlt a korbcs, a robot, a gyalzat – s elhomlyosult az Egyiptombl val szabadts clja is: az nll boldog let, a tejjel-mzzel foly j orszgban, ahov azonban el kell vndorolni s amelyrt egy ideig nlklzni s kzdeni is kell. – Egy mondatban utalnunk kell a Jn 6:49 skv. applikcijval kapcsolatban arra, hogy me, elfordulhat a vndorl Isten-npe letben az is, hogy megnja a „mennyei kenyeret”, s zgoldik miatta!
Az elgedetlenkeds persze kzvetlenl a fldi vezet Mzes ellen irnyult. Mzes emiatti elkeseredse visszaemlkeztet az elhivatsakor kifejezett agglyaira (Ex 4:1.10.13) s sajtos szhasznlattal szinte egy terhes anyhoz hasonltja magt, akinek egy egsz tbornyi np terht kell hordoznia. Az isteni vlasz a helyzethez s Mzes kifakadshoz alkalmazottan hrom pontba foglalhat ssze: Lesz ennival hs annyi, hogy mg undorodni fognak tle a kvnatoskodk. Az a sznoki krds, hogy „megrvidlt-e az r karja?”, az sz nyelvn azt fejezi ki, hogy az rnak van hatalma annak a vghezvitelre, amit meggrt, brmilyen hihetetlennek lssk is az. Vgl hajland segteni Mzesen is azzal, hogy az ltala adott „llekbl” = isteni erbl rruhz Izrel gylekezete vneire, vezetembereire is, hogy segtsenek a teher hordozsban. A lleknek az adomnya konkrtan a „prftls” ajndkban jelentkezett, amin valsznleg Izrel korai korszaknak az eksztatikus prftlsa, szinte „igz” knyrgse rtend. (Hasonl tartalma van a sznak mg Ezkiel hres vzijban is, olv. Ez 37:4.9). Erre az intenzv knyrgsre kvetkezett aztn a hssal val ellts, a vndormadarak egsz rajnak a leszllsa. (Olv. Ex 16:13 magyarzatt.)
A vnek, mint Mzes ksri, vagy segti egyebtt is szerepelnek a vndorls trtnetben (pl. Ex 24:9–11). Sajtsgos itt a 70 s 72 szm vltakozsa, egybknt is mind a kett jelkpes s klnleges rtk szm (710, illetve 612; az utbbi mg a Septuaginta keletkezsnek a hagyomnynl is szerepl varinsszm.) Az arnyos kivlogats a 12 trzsbl 72 szemlyt kvnna, az elszr emltett 70-hez gy kerl kiegsztsknt a 26 skv. versekben emltett kt szemly. Ez a szm-szimboliknak ltsz kombinci azonban pldaszer trtnett vlik s azt mutatja, hogy Isten Lelke brhol s brmikor megragadhat „szmfeletti” embereket is, plda arra, hogy a prftai knyrgsre szksg van minden mennyisgben s vgl arra, hogy Mzes felismerve e jelensgben Isten akaratt, nemcsak hogy le nem inti a kretlenl prftlkat, hanem rlne annak, ha akr az egsz np betelne ezzel a prftai llekkel, amely segt a terheket hordozni, bizonysgot tenni s knyrgni.
A fejezet Isten nagy tetteirl beszl, stt alaptnusa mgis az emberi kishitsg, amely aztn kihvja Isten bosszs haragjt. Ezrt vgzdik az egsz – szomor harmniban a kezd versekkel – azzal, hogy az r nemcsak kvnsgaink kiszolglja, hanem a hltlan kishitsg megbntetje is. gy lett a svr kvnkozsnak a helye a „vgyakozs temetje” (ez a Kibrt-Hattaav nv jelentse), sok rossz pldt ad, feleltlenl lzt ember srhelye (34 v.). – Ezutn kvetkezett egy jabb vndort Hacrtig (35 v.), amelyik hely feltevs szerint az lati-bl partja mellett fekdt.
4 Mz. XII. RSZ - 4 Mz. 12,1–16. Mirjm s ron lzadozsa Mzessel szemben.
Ezt a fejezetet knny betaglalni a maga helyre, sszefggsben a 11 r. lersval, ahol prftlsrl volt sz. Mzes nnje, Mirjm az Ex 15:1 szerint „prftan” volt, az emltett hely szerint az eksztzis rmben nekelt s tncolt, amikor Izrel tkelt a Vrs-tengeren. Itt viszont bizonyosfok fltkenysget tanust, elssorban Mzes ellen, mint aki a prftasg lelke ltal a legkzvetlenebb sszekttetsben llt az rral s gy adta tovbb a kapott kijelentseket. (A Papi Iratban az egyes fejezetek rendszerint gy kezddnek: „Szlott az r Mzeshez: Mondd meg ronnak (vagy: Izrel fiainak)”. Hasonl fltkenysg mutatkozik ronban, aki br fpap, pp az emltett plda szerint nem-kultuszi vonatkozsban csak msodlagos kapcsolatban llt az rral s al volt rendelve a Mzes ltal tovbbtott kijelentsnek. Knnyen megrthet emberi indulatok trnek itt el, amelyek olyankor jelentkeznek, amikor valaki az Istentl kapott hivatst, letclt, munkakrt lebecsli s msoknak a tisztt kvnja magnak. – Az gyben maga az r lpett fel dntbrknt. Elszr a 6–8 v. ritmikus mondataiban minden ms prftai kszsggel megldott ember fl helyezi Mzest, majd a 9 skv. szerint tletet tart.
Mzesnek a kiemelt prftai jelentsgt egyrszt az sszehasonlts negatvumaival fejezi ki az ige: Vele nem eksztatikus ltomsokban, nem lmokban kzli akaratt az r, szjra nem rejtlyes szavakat, mondatokat ad (a hidh sz jelentse: talny). Azutn pozitvan fejezi ki, hogy nla „szjrl szjra” kerl az r kijelentse: amit Mzes vilgos ntudattal s rthet egyszersggel elmond, az pontosan megfelel az r mondanivaljnak. Mzesnek ezt az rtkelst fejezte ki mr az Ex 33:11 s mondja el mg egyszer a Pentateuchos vgn Deut 34:10.
Mirjm (s ron) zgoldst azzal bntette Isten, hogy a prftan testt poklos kitsek leptk el, s br Mzes kzbenjr imdsgra meggygyult, a trvnyben megszabott ideig az izraelita tboron kvl kellett maradnia (olv. Lev 3:2–4). – Mzes kzbenjr imja (13 v.) illusztrlja a 3 v.-ben olvashat mondatot is, Mzes alzatos voltrl. , aki tudott parancsolni, hatrozottan irnytani, ha kellett, bntetni, a sajt szemlye elleni bntst meg tudta bocstani.
Az egsz fejezet egyetlen exegetikai problmjt az 1 v. okozza, amely ellenttben a 2 v.-tl kezdve lthat rigysggel, mint alapmotvummal, gy lltja elnk a dolgot, mintha Mirjm s ron elgedetlenkedsnek az lett volna a kivltja, hogy Mzes egy ksita nt vett felesgl. Cippra tudvaleven midianita n volt (Ex 2:21), a magyarzk teht tndnek azon, hogy taln Mzes msik felesget is vett Cippra mell, vagy attl elvlva, esetleg annak a halla utn, vett el ksita nt. (A homlyos kombinci felvetsben nem csekly rsze van Josephusnak is, aki egy etip kirlylnnyal hzastja ssze Mzest, v. A zsidk trtnete II. 10, 2). Mindezek ugyan nem lehetetlen feltevsek, de krds, hogy a Biblia mirt nem tesz emltst rla. Vlhetleg itt mgis Cipprrl van sz, a ksita jelz nem felttlenl a npi hovatartozst jelzi, taln csak csfnv, amelynl a hangsly azon van, hogy az a Mzes, aki a prftai vezets kizrlagossgt ignyli magnak egy jtt-ment asszonynak a frje. Az 1–2 v.-ben lev ketts alapmotvum gy kapcsoldhatott ssze Mirjm s ron lzadozsban.
4 Mz. XIII. RSZ - 4 Mz. 13,1–33. Kmek kldse Knanba.
A 13. r.-ben az elbeszls dnt mdon „arccal az gret fldje fel” fordul. A honfoglals eltt felttlen szksges volt kikmlelni az elfoglaland fldet, a 18–20 v.-ekben megadott szempontok szerint. A lers lthatan tbb alaphagyomnybl szvdik ssze. (A 3 v.-ben a kiindulpont egyszeren a Prn pusztja tgabb megjells, a 26 v.-ben viszont Kds, teljesebb nevn Kds-Barnea szerepel, mint szkebb rtelm helymegjells v. Deut 1:19. – A parancs elssorban a Negeb, a Dlvidk kikmlelsre szlt, ahogyan a 17 v.-ben olvashat, a 21 v. szerint viszont a kmek bejrtk Knant egszen a „hamti tig”, amelyet az sz a ksbbi izreli orszg szaki hatrvonalaknt szokott emlegetni).
A rgebbi alapanyagot kiegszt papi r itt is a tizenkt trzs szisztmjt tartja szem eltt a kmek kijellsnl, mint korbban a npszmllsnl (aln msolsi hibaknt trtnt, hogy a szvegben a kt jzsefi trzs a 8 s 11 v.-ben klnvlt). Itt is vezetembereket jellt ki Mzes, de ezek egszen msok, mint akik a npszmllsnl segdkeztek. A 4–15 v. nvsorbl majd kiemelkedik a jdaiak kzl kiszemelt Klb s az efraimiak kzl val „Hsa”; az utbbi nvnek varinsa a Jehsua alak, magyar formban Jzsu (16 v.).
Az orszg kikmlelsre elkldtt emberek teljestettk feladatukat, s arrl hven be is szmoltak visszatrsk utn. Kt dolog volt szerintk klns jelentsg: egyik a fld termkenysge, klnsen a szl s gymlcsflk, amikbl mutatt is vittek magukkal. A 23 v. egszen mess kpet rajzol a szlfrtk nagysgrl: kt embernek kellett rdon vinnie. Ktsgkvl naiv brzolsi md, br nem felejtend el, hogy egy egsz szlvesszt vgtak le, amely futtatott mvels esetn gszer, hossz s gy nem is egyetlen frtt hordoz vessz lehetett. A beszmolban mg a nomd ember letnek megfelel superlativust hasznljk: tejjel-mzzel foly orszg, mgis a kultrfld gymlcsei jelentik a termkenysg netovbbjt. – A msik tapasztalat flelmet keltett a kmekben, majd elbeszlsk nyomn az izraeli npben is, s ez az volt, hogy Knanban ers vrosok vannak, maguk az emberek is szlasak, ersek. Hebrnban s krnykn pedig „Ank fiai” laknak, azaz a 33 v. kiegszt jellemzse szerint „risok”, akik mellett az izraelita emberek olyan aprknak reztk magukat, mint a sskk. Az „Ank fiai” kifejezs bizonyra nem a 22 v.-ben emltett hrom embert jelentette csupn, hanem egy nptrzset, egyikt annak a sokfle npcsoportnak, amely Knan fldjt lakta, s amelyeknek egy rszt a 29 v. glosszja fel is sorolja. Kevsb lnyeges az, hogy az elnevezs az „Izrel fiai” nvhez hasonlan szemlynvhez kapcsoldik-e, vagy az canq sz lefordtsa alapjn olyan embereket jelent, akik valamilyen jellegzetes nyaklncot viseltek. Az risok emltse pedig nem annyira az r rszrl hasznlt mesemotvum, mint inkbb a kmeknek a szjn a ktsgbeess tlz kifejezse: lehetetlen lesz egy ilyen ers, felfegyverzett, bevehetetlen vrosokban lak npnek a legyzse. „Glit” tpus emberek ktsgtelenl laktak Palesztna vegyes lakossg terletn s aki csak azt nzte, ami a szeme eltt van, az visszarettenhetett tlk. (Az risok motvumval kapcsolatban v. mg Gen 6:1–4 magyarzatt.) – s mg egy rossz hrt hoztak a kmek errl az orszgrl, ami kzmondsknt lt mg a ksei izraeli korban is: ez a fld „megemszti” a rajta lakkat (32 v. – v. Ez 36:13). Ez a mondat egybknt elgg hen tkrzi azt a trtneti kpet, hogy az izraelita honfoglals eltt srn vltogattk itt egymst a klnbz fajta npek. Viszont az a flelem tkrzdtt a kzmondsban, hogy mg egy sikeres honfoglals utn is lehet szmtani arra, hogy a npek orszgtjn nem tudjk majd az izraelitk sem huzamosabban megvetni a lbukat.
Az utbbi lever hrekkel szemben egyedl Klb emelt szt (31 v.) – ez a Jda trzsbe voltakppen csak betagoldott nemzetsgf a kenizzi nptrzsbl, aki a honfoglals utn ppen a „risok vrosnak” Hebrnnak az ura lett (v. Jzs 15:13 skv.). Klb ugyan hatrozott szval biztatta a npet (amihez ksbb Jzsu is csatlakozott), hogy ne essenek a kishitsg hibjba, a kmek tbbsgnek csggeteg szava azonban ersebb volt s szinte pnik-hangulatot okozott az izraeli tborban.
4 Mz. XIV. RSZ - 4 Mz. 14,1–35. Izrael zgoldsa s bnhdse.
A Knanban jrt kmek ltal festett stt kp a vrhat slyos kzdelmekrl, elrte a hatst. Az a reakci, amelyet a rossz hrek Izraelbl kivltottak, zgoldsban, tancstalan kapkodsban, engedetlensgben jelentkezett, mindez viszont tletes kvetkezmnyekkel jrt. A 14 r. teht szoros sszefggsben ll az elz fejezettel (hasonlan sszetett irodalmi szerkezettel), annak a tovbbfejlesztse, ahol megjelenik a pusztai vndorls egyik legnevezetesebb motvuma, a negyvenves pusztai tartzkodsra krhoztats tlete.
Az els versekben Izrel npe ismt gy ll elttnk, mint amely visszarettenve az eltte ll nehzsgektl, inkbb az Egyiptomba val visszatrst vlasztja (v. 11:4–5), annak az embernek a pldja szerint, aki az eke szarvra vetve a kezt htra tekintget (Lk 9:62). Zgoldsukban a legvisszatetszbb az, hogy ldozatnak tekintik magukat, akiket csak azrt hozott ki az r Egyiptombl, hogy aztn elpuszttsa ket. Ezzel a kicsinyhitsgben teljesen flrertett s magyarzott „azrt”-tal prbl szembeszllni – az elz rszben is ltott mdon – Klb (13:31) s mellette Jzsu. k az igazi elretekintk, akik az erviszonyok latolgatsnl egy dnt tnyezre appelllnak, az r segtsgre, amely majd kiegyenlti az erklnbsget a trpe s az ris kzt. rvelskben van egy theolgiailag s egy kltileg nagyon figyelemre mlt mondat. Az els a 8 v.-ben olvashat, amely br teljes bizalommal hivatkozik az r megsegt erejre, mgis kifejezsre juttatja egy „ha” szcskval az r szuvern jtetszst is, szinte a „ha Isten velnk, ki ellennk?” mondat megfelelje. A klti kpeket a 9 v. tartalmazza, ahol a „kenyernk k” kifejezs a knanitkra vonatkoztatva kznsges kifejezssel azt jelenti, hogy „megesszk ket”. Az „rnykuk eltvozott” kifejezs pedig „az r mivelnk van” mondat ellenben azt jelenti, hogy a knanitk oltalmazi, isteneik, kikben bznak elhagyjk ket.
A 10 v.-sel j szakasz kezddik, mely a haragv Istennek a Mzesnek a prbeszdt rja le, rszleteiben ersen emlkeztetve Ex 32:9 skv.-ra. Mzes ugyangy elhrtja magtl az rnak t felmagasztal biztatst s ugyangy vllalja a kzbenjr knyrgs szerept npe rdekben, mint az aranyborj-trtnetnl. Mzes igazn gy beszl rvelsben Istenhez, mint ahogyan szokott „ember az embertrshoz” (Ex 33:11), meg akarja gyzni az Urat arrl, hogy ha elhagyja, vagy kiirtja npt, akkor a tbbi npek ezt az r gyengesgnek fogjk tulajdontani, aki nem tudta vghezvinni akaratt. Mindez jbl Mzes kzbenjr tusakodsnak a h kifejezje, aki ellen pedig ppoly tmadan irnyult npe zgoldsa, mint az r ellen, mgis szerette, sajnlta ket s a maga dicssge helyett az eredeti gret teljesedst kvnta ltni: npnek eljutst az gret fldjre.
Az r vgs vlaszt a 20–35 v. tartalmazza (a versek tovahaladsa sorn bizonyos ismtldsekkel s mdosulsokkal). E szerint az r nem puszttja ki Izrelt, mint npet, de annak a nemzedknek, amely itt zgoldott s hitetlenkedett, nem engedi meg, hogy eljusson az j hazba. A 29 v. rtelmezse szerint ez az tlet az 1 r.-ben megszmlltakra, teht a hsz ven felli emberekre vonatkozik. Majd csak az kihalsuk utn kvetkez nemzedk veheti birtokba Knant, addig azonban mg hossz ideig nomd psztorokknt kell lnik a pusztban. A nemzedkvlts peridus-szma 40 v, amit a 34 v. egyszer szm-szimbolikai helyettestssel kapcsolatba hoz azzal a negyven nappal, ameddig tartott a Knan kikmlelsre kldtt embereknek az tja (v. 13:26). Ilyen mdon Izrel kzelebbi jvje – tletknt – a negyvenves pusztai tartzkods lett. A kihalsra tlt nemzedk eltt pldakppen meghaltak (meg nem nevezett csaps kvetkeztben) maguk a kmek, akik rossz hrverskkel ktsgbeejtettk npket. Kivtelknt csak a hv btorsgot kpvisel Klb s Jzsu maradt letben.
Van ebbem a rszben egy olyan hagyomny-emlk is, amely gy tudja, hogy Izrel tett sikertelen ksrletet arra, hogy dl fell benyomuljon Knan fldjre, de veresget szenvedett s vissza kellett hzdnia a pusztba. Ez a hagyomny-emlk gy van beledolgozva az sszefggsbe, hogy miutn az r kimondotta tlett, miszerint csak a kvetkez nemzedk fogja birtokba venni Knant, maga vta Izrelt az ersebb ellensg megtmadstl (25 v.). Ennek ellenre a nekikeseredett np mgis tmadsra indult s br az r segt vezetsnek a lthat jelei is elhagytk (44 v.), megtkztt a Knan dli hatrn lak nppel. „Az a hegy”, ahol a csata folyt, valsznleg a Jda hegyvidke nven ismert terlet dli rsze. A vesztett csata utn az izraelitkat a baljslat nev Horma vrosig ldzete az ellensg. (A nv sszefgg az ismert hrm = „haditok, kirts” jelents szval; etimolgijt lsd Br 1:17-ben.) – A trtnet kibrzolja azt, hogy hibaval dolog hit nlkl ttlenl keseregni a jv gondjai miatt, de ppgy hibaval az is, ha valaki akkor heveskedik, amikor Isten meglljt parancsol. Az alkalmakat Isten adja, s azok elmulasztsa utn mr hibaval az erlkds.
4 Mz. XV. RSZ - 4 Mz. 15,1–41. Kultuszi rendelkezsek.
A pusztai vndorls trtnetnek lerst szokatlan mdon szaktja meg egy fejezetre val kultuszi jelleg elrs. Az 1–16 v. a Leviticus ldozati rendtartsa (Lev 1–7. r.) sszefoglalsnak ltszik, valamilyen ms, amannl fiatalabb hagyomnyforrsbl. Klns hangsly esik a klnfle fajta vresldozatok mell veend telldozatra, st a Leviticusban mg nem szerepl italldozatra is (7 v.). Az egsznek a bevezetst egy olyan trtneti „elrepillants” kpezi, amely httrnek a vndorls kort rajzolja fel, tartalma azonban felttelezi a Knanban vgbement letelepedst. (Fknt a Deut-ban szoktak hasonlk elfordulni, pl. 7:1; 11:8 skv.; 17:14 skv.) – A 14–16 v.-nek fontos kzlse az, hogy az izraelitk kzt ideiglenesen tartzkod idegeneknek, az n. jvevnyeknek is megvolt a lehetsgk arra, hogy ldozatot vigyenek az r oltrra. Ezek az emberek nem rendelkeztek polgrjoggal Izraelben, de a gylekezeti kzssgben ilyenmdon rsztvehettek. Ms oldalrl hangslyos az, hogy ldozatot bemutatni csak az sz kultuszi elrsai szerint volt szabad, mellzve minden pogny ceremnit.
A 17–21 v. rvid elrsa az „j kenyr” bemutatsra vonatkozik, mint amely a termsrt val hlaads kifejezse (v. 23:19; Lev 23:10.17 stb.).
A Leviticus ldozati trvnyeihez mutat rokonsgot a 22–31 v. is, amikor a tvedsbl, nem szndkosan elkvetett vtkek kiengesztelsrl szl. A Lev 4. r. tbbfle esetet sorol fel, ehelytt csak kett van emltve: az olyan tveds, amelyben a kzssg egsze vtkes, tovbb olyan, amelyiknl egy ember vtkezett, (Olv. Lev 4. r. magyarzatt.) A „felemelt kzzel”, azaz szntszndkkal elkvetett vtekrt azonban nem lehetett ilyen mdon engesztel ldozatot bemutatni.
A 32–37 v. lersa – amely rszben hasonlt Lev 24:10–16 eladsmdjhoz – pldt statul az nneprontk, kzelebbrl a szombat szent nyugalmt megtr emberek megbntetsre. A szombat jelentsge s megtartsnak a szigor ktelezse igen gyakran van emltve (Ex 31:14; 35:2–3 stb.), azzal az Istentl jv j szndkkal, hogy a szombat legyen az emberrt, testi-lelki pihenst nyjtva anlkl, hogy aggodalmaskodni kellene a holnaprt.
A befejez 38–41 v. a felsruha szeglyein alkalmazand bojtszer csomk ksztst rja el, amelyeken kk fonalat kellett keresztlhzni. Vallstrtneti magyarzat szerint az ilyen csomknak hajdan elhrt, mgikus jelentsgk volt. Az szv.-i elrs azonban ezt a jelentst teljesen trtkeli: e csomk ltsa az r trvnyeinek a megtartsra emlkeztet jel. A ritka hber szt (ccit) a Septuaginta a grg kraspedon szval adja vissza, amelynek van „szl, szegly” jelentse is; ebbl addik, hogy az evangliumok klnbz helyein a modern fordtsok nagy rsze csak a ruha szeglyrl beszl (Mt 9:20; 23:5 stb.). – Az egsz fejezetet az rnak nmagra s szabadtsra emlkeztet kijelentse zrja le, amely emelkedett hang kinyilatkoztatsok, trvnyek hitelestje szokott lenni; gyakori pl. a Szentsg Trvnyben (Lev 17–26. r.).
|