//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- PENTATEUCHOS Mzes t knyve magyarzat
- PENTATEUCHOS Mzes t knyve magyarzat : LEVITICUS 3 MZES 15 - 27 rsz magyarzata

LEVITICUS 3 MZES 15 - 27 rsz magyarzata


3 Mz. XV. RSZ - 3 Mz. 15,1–33. Klnbz testi tiszttalansgok.

Mr a 12. r. olvassnl utaltunk arra, hogy primitv biolgiai ismeretek s az azokhoz kapcsolt kezdetleges vallsi gondolatok mellett az ember hajland volt arra, hogy a test klnbz vladkainak rendkvli, sokszor mgikus jelentsg hatst tulajdontson. sztnsen – br nem minden alap nlkl – a nyltl elkezdve a vrig – tbb mindent gygyt, teht minden esetre az emberi szervezetre hatssal br tulajdonsgnak tartottak, ugyanakkor viszont szrvettk, hogy mindezek esetenknt betegsgekkel is egytt jrtak, vagy azokat terjesztettek. E krds vgignyomozsa az ltalnos vallstrtnet vilghoz vezet. De ha az sz vallsban e vallstrtneti vonatkozsok egy vagy ms formban tovbb ltek is, jbl a ritulis tisztasg krbe tagoldtak be. Klns jelentsg itt is, mint a 12. r.-ben az a normlis vagy beteg testi folyamat, amely kapcsolatban ll a nemzssel, az j let fogansval s fejldsvel (v. Jb 10:10–11; Prd 11:5). Rszben a titokzatos ismeretlennek, rszben pedig az elfordulhat betegsgnek a kvetkeztben e folyamatok miatt „tiszttalann” vlhatik az ember, ha ez a tiszttalansg tvolrl sem olyan flelmes, mint a poklos betegsgek.
Az 1–15 v. frfiakra vonatkozik s vlhetleg valamilyen knnyebb lefolys veneres betegsg lerst adja. Mr csak a beteg llapotra val tekintettel is helynvalk a tisztlkodsi elrsok, melyeknek a ritulis jelentsge mellett higinikus rtkrl is olvastunk mr az elz fejezetekben. gy ltszik, hogy e betegsg gygyulsval minden esetben szmolhattak, mert a 13–15. v. magtl rtetden mondja el, hogy megfelel szertarts utn az illet jbl a kultuszi kzssg tagja lehetett.

A 16–17 v. az egyszer pollucirl szl, amely egy napi tiszttalansgot okozott s mosakodssal minden kvetkezmnye elhrult. Nem egszen vilgos, hogy a 18 v. ugyanerre az esetre vonatkozik-e, amikor is egy asszony vletlenl, kzvetve vlik tiszttalann, vagy pedig a hzastrsi rintkezsre. Az utbbi ugyan, mint teremtsi rend (olv. Gen 3:7 magy.) nem szmtott vteknek, mgis a tisztasgi trvnyek szakrlis vonatkozsai miatt lehetett az istentiszteleti kzssgbl ideiglenesen kizr ok, ahogyan pl. a bjti elrsokhoz is hozztartozik az ilyen nmegtartztats, nemcsak az szv.-i korban, hanem ma is egyes trvnyesked keresztyn felekezeteknl. Hozztehetjk, hogy mint minden bjti szertartsnak, ennek is akkor van rtelme, ha a bjt lelki tartalmra van tekintettel s ha a testi rmk megtagadsa bnbnattal jr egytt.

A 19–24 v. a nk szoksos mestrucijra vonatkozik, amelyhez, ha egy hetes feloldssal is, de szintn tisztlkodsi elrs fzdik. Klnsebb kivtelt a 24 v.-ben emltett abnormis eset kpez. A 25–30 v. viszont arrl az esetrl szl, amikor a vrzs rendellenesen sok tart, esetleg vekig tart betgsgg fajul. A betegsgen tl itt is az volt a nyomaszt lelki teher, hogy az ilyen nt tiszttalannak tekintettk, akit mg megrinteni sem volt szabad, a helyt sem tallta, hiszen, amihez csak hozzrt, azt fertzttnek tekintettk. Az evangliumbl kzismert e betegsgnek s az abbl val gygyulsnak illusztrcija (Mk 5:25 skv.), ezrt tovbbi magyarzgatsa szksgtelen.

A befejez 31–33 v. mg egyszer alhzza, hogy a testi tiszttalansg kizr az emberek krbl, fknt pedig az istentiszteleti kzssgbl; ennek a figyelembe nem vtele, negliglsa akr Isten hallos bntetst is vonhatja maga utn. A kor szempontjbl annyiban rtkelhet ez a tilalom, hogy amikor a gygytsnak gyszlvn semmi lehetsgvel nem rendelkeztek az emberek, legalbb az elklntssel, tisztasgi elrsokkal prbltk a betegsgek terjedst meggtolni. E betegsgek egybknt – mint mindig – akkor terjedhettek legjobban, amikor sokfell jttek ssze nagy tmegekben emberek: az Sz. korban a nagy nnepekre. Innen addik a klns tilalom a tiszttalan beteg embereknek az nnepekrl val kizrsra. – Ezek a rgi trvnyek olyan mrtkben olddnak merevsgkbl, amennyire sikerl megismerni a betegsgek termszett s gygytst, tovbb amennyire t tudja rezni akr az Sz. gylekezete a maga diakniai felelssgt, akr a szekulris emberisg a maga humanitrius feladatt, amikor teht az egyhz vagy a trsadalom a beteget nem kizrja s magra hagyja nyomorsgban, hanem gygyt, vagy legalbb is gondoskod szeretettel veszi krl.

3 Mz. XVI. RSZ - 3 Mz. 16,1–34. Az engesztelsi nnep szertartsai.

A Leviticus knyvben egszen egyedlll helyet foglal el a 16. r., az venknti nagy engesztelsi nnep szertartsainak lersban. A kritikai magyarzatok mind egyetrtenek abban, hogy ez a (nem is nagyon hossz) fejezet tbb rtegbl szvdtt ssze, de abban is knytelenek egyetrteni, hogy nem hatrozhat meg pontosan az egyes alkatelemek kora, sem a kiegszlsi folyamat menete. Ismt az ltszik teht helyesnek, hogy az egsz fejezetet, mint egy komplexumot trgyaljuk mg akkor is, ha egyes nevek vagy fogalmak (pl. a szent stor, a np mint gylekezet) esetenknt ms-ms szavakkal vannak megnevezve, vagy egy-egy szertarts lersba beleolvad egy msik ceremnia, ismtldsekkel tallkozunk stb. Bizonyra rgi szertartsi elemek egszltek itt ki ksei, fogsg utni motvumokkal. Lthat az is, hogy „nagy nnep”-knt – teljes munkasznettel s egsz napos bjttel – csak a ksei szzadokban kerlt az nnepi kalendriumba (Lev 23:26 skv.; Num 29:7–11), nagy jelentsge Jzus kornak az esemnyeiben ltszik. A templomi krpit ketthasadsnak jelkpes rtkelse ppen ennek az nnepnek a theolgiai gondolataihoz kapcsoldik (Mt 27:51; Zsid 9:7; 10:19–20). A papi tradci ers hatsa jelentkezik e fejezet formlis vonatkozsaiban, mutatvn ezzel a vgs rsbeli rgzts kort is.

Rtrve a fejezet rszletes trgyalsra, az 1–2. v.-nek bevezet, illetve sszekapcsold szerepe van a tisztasgi trvnyek eltt olvasott kultusztrtneti elbeszlshez, ron kt finak a tragikus esethez. Ezek az emberek azt hittk, hogy brmikor s brmilyen kultuszi cselekmny szndkval oda lehet lpni az r el. E versekben viszont kzvetve kifejezsre jut az is, hogy a szentek szentjbe csak ron, azaz a fpap is venknt egyszer egy meghatrozott napon lphet be az engesztelsi szertartsok elvgzsre. Ez ugyan nagy mrtkben kiemeli a fpap kivltsgt, de ugyanakkor mg az szemlyvel kapcsolatban is korltoz jelleg. A kettt sszefoglalva, azt mondhatnnk, hogy az Isten el jruls nagy kivltsg, amelynek jelentsgt nem szabad bagatellizlni.

A 3–6 v. a szertartsok elkszleteit s az els teendket rja le. ron ezttal nem a dszes fpapi ruhkban (v. 8:7–9), hanem csak a papok egyszer tiszta fehr ruhjban vgezte a szertartst, amihez klnfle ldozati llatok kellettek. Ezek kzl els volt egy bika, amelyet a fpapnak nmaga vtkeirt kellett felldoznia (3.6.11 v.), hogy azutn hatkonyan tudjon msok rdekben kzbenjrni. A 7–10 v.-ben vlhetleg egy rgi, „pusztai” jelleg emlk tkrzdik (br rgebbi szv.-i rsokban, valamint az nnepnek kt emltett locusban nem tallkozunk velk). Az 5 v. szerint a gylekezetnek kt kecskebakot kellett adnia ldozat cljra. Ezekre a fpap sorsot vetett: az egyik lett az r, a msik Azzel. Az elsnek a sorsa az lett, hogy vtekldozatul szolgljon a np bneirt, a msodik pedig, hogy elkldjk a pusztba Azzelnek. Az utbbi nvvel kapcsolatban aligha lehet msra gondolni, mint hogy egy pusztai dmont rtettek rajta. A sokszor racionalista fordtsokkal ksrletez Septuaginta ugyan megprblta feloldani e nevet, s az czal igegyk szrmazknak fogva fel a szt, ezt a fordtst adja: „hogy ott hagyjk a pusztban”. A sorsvetsnl lev prhuzam azonban inkbb tulajdonnvre mutat az r nevvel szemben. Itt teht mg azok a vallstrtnetbl ismert rgi gondolatok ksrtenek, melyek szerint a puszta nemcsak termketlen, kietlen vidk, hanem a gonosz dmonok lakhelye is (Lev 17:7; Deut 32:17; zs 34:14 stb.). A kt bakkal kapcsolatos szertarts lerst megszaktja a 11–14 v., ahol elszr is a fpapnak nmagrt s hzrt (= a papsgrt) kellett a mr elbb emltett vtekldozatot bemutatnia (11 v.). Ezutn kvetkezett az nnepnek a legfontosabb s a fpapra nzve legkivltsgosabb mozzanata, az az venknt egyszer elfordul lehetsg, hogy belpjen a szentek szentjbe. Ezt megelzen nagy mennyisg fstlszert kellett tenni a tmjnez ednybe, hogy a keletkez fstfelh betakarja a „bizonysg” (= a tzparancsolatot tartalmaz szvetsg ldja) fltt lev „fedelet”, amelyet az r jelkpes trnjnak a „kegyelem kirlyi szknek” tartottak (olv. Ex 25:17–22 magy.). Nem volt szabad erre kvncsi tekintettel nzni mg a fpapnak sem, mert az feladata nem a nzelds, hanem az istentiszteleti cselekmny vgzse volt. A szentlyben a 17 v. szerint ekkor egyltaln nem tartzkodhatott ms, papi szemly sem. – A lersbl gy ltszik, hogy ezttal nem az illatldozati oltrra kellett hinteni a fstlszert, mert az a krpiton kvl volt. A keletkezett fstfelh pedig ceremnilis fldi megfelelje annak a felhnek, amely mint az r dicssge, az szemlyes megjelensnek lthat jeleknt szokott feltnni a szent hajlk fltt (v. Ex 40:34–35 stb.).

A szentek szentjben trtn ceremnia tulajdonkppen az ldozati llatok vrnek a kegyelem tbljra val hintse, ez ldozati llatok pedig a kvetkezk: a 3 v.-ben emltett bika s a sorsvets ltal az rnak kiszemelt bak (8 v.), az els a fpapnak, a msodik a npnek az engesztel ldozata. (A szertartsok egymsutnjban bizonyos feleslegesnek ltsz ismtldsek vannak az ldozati llatok levgsra szl utalsokban.) Ezen a ponton a lers vissza is tr a 8 v.-hez, az rnak, illetve Azzelnek kisorsolt bakok rendeltetshez. Amelyik az r lett, azt teht felldoztk, hogy pozitv mdon szerezzen engesztelst s vegye le a nprl Isten bntet haragjt. Ugyanilyen szerepet tlt be, de negatv vonatkozsban a msik llat. A szentlybl kijv fpap ugyanis, miutn a nagy oltron is elvgezte a vrrel trtn engesztelst, az Azzelnek sorsolt bak fejre kzrttellel s liturgikus szveg elmondsval rruhzta Izrel vtkt, azutn egy emberrel kivezettette a pusztba, hogy az ott szlnek eressze (20–22 v.). E szertartsnak a jelkpes, imitatv jelentsge nyilvnval. A bn truhzsval s a vele megterhelt llat elkldsvel a fpap ugyangy meg akarta szabadtani vtkeitl Izrelt, ahogyan tette azt ms vonatkozsban az engesztel ldozattal. A pusztba, a gonosz dmonhoz val elklds azt brzolja, hogy a bn trjen oda, ahov val (v. Zak 5:5–11), kiss kznsges magyar kifejezssel lve: vigye el az rdg! – A kiegszt szertartsok is szksges ritulis mosakodsok a 23–28 v.-ben vannak lerva.

Az nnepi rendtartst befejez 29–34 v. mr nem a fpap tevkenysgre vonatkozik, hanem az nneplsbe bevont npre. Az nnep rendkvli jelentsgt mutatja a sabbat sabbtn kifejezs (31 v.), amely mint felsfok, a legteljesebb munkasznetet rendelte el (itt nem naptri rtelemben vett szombatrl van sz). A munkaszneten kvl el volt rva mg a teljes nmegtartztats, amelynek legfontosabb rsze volt az egsznapos bjt, innen ered az nnep mai vulgris elnevezse, a „hossz nap”. Bnbnattartsnak az ideje volt teht ez, amikor egy v sok emberi gyarlsgnak a bocsnatrt vgezte engesztel szertartst s mondta el imdsgt a fpap. Nem lehet kt s flezer v tvolbl megmondani, hogy ez a viszonylag ksn naptrba iktatott nnep babiloni, vagy egyb hatsra jtt-e szoksba, a vallstrtneti illusztrcik csak egyes ceremnikhoz nyjtanak prhuzamot. Ellenben figyelembe kell vennnk azt, hogy milyen mrtkben inspirlta az nnep az jszv.-i rsokat, amelyek Krisztus kzbenjr fpapsgrl rnak. A Zsidkhoz rt levl a mr idzett helyeken kvl msutt is elmondja, hogy Krisztus nem bikknak s bakoknak a vrvel, hanem az tulajdon vrvel ment be a szentlybe, hogy engesztelst szerezzen (Zsid 9:12). Az apostoli levl rja mg kt fontos kiegsztst tesz Krisztus ldozatval kapcsolatban. Ez az engesztel ldozat egyszer s mindenkorra szl, nem kell tbbszr, teht venknt sem megismtelni (9:25–26). Azonkvl, amikor az r emlkeztet arra, hogy a fldi szent stor egy mennyeinek a mintjra kszlt (Zsid 8:5 v. Ex 25:40), hozzteszi, hogy Jzus nem a fldi storba, mint msolatba, hanem az eredeti mennyei szentlybe ment be, hogy megjelenjk Isten eltt (Zsid 9:24), mint az j szvetsg kzbenjrja (9:15).

3 Mz. XVII. RSZ - 3 Mz. 17,1–16. llatok levgsra s fogyasztsra vonatkoz trvnyek.

A Pentateuchos kritikai magyarzata a Lev 17–26. r.-t a „Szentsg Trvnye” sszefoglal nven szokta trgyalni, mgpedig azrt, mert ez a trvnygyjtemny gyakran visszatr formulkkal figyelmeztet arra, hogy Izrel az rnak a vlasztott npe, amelynek ktelessge nnepein s htkznapjain egyarnt az, hogy kivltsghoz mltan viselkedjk, ms szval, hogy „szent np legyen”. A szentsg fogalma itt is az Istenhez tartozst jelenti s a tudatos trekvst – minden emberi fogyatkossg ellenre is – arra, hogy az ember mlt legyen az Istenhez tartozshoz, a kivlasztshoz. s ahogyan pl. az oltrra csak hibtlan, „tkletes” ldozati llatot volt szabad vinni, gy az „Istenhez tartoz embernek is ilyen „tkletessgre” kellett trekednie. (gy rtend tbbek kzt Mt 5:48 is.)

A Szentsg Trvnye tbb irodalomtrtneti problmt vet fel, klnsen a keletkezs s rsba foglals idejt illeten. E problmk rszletes trgyalst e helyen mellzhetjk, legfeljebb megjegyezhetjk azt, hogy ez is, mint a Leviticus tbbi trvnygyjtemnye, rszleteiben rgebbi hagyomnyokra vezethet vissza (v. a Leviticus bevezetsvel). Azonkvl egyes rszletekben a gondolati rokonsg Ezkiel knyve 40–48. rszeivel flreismerhetetlen, mg ha Ezkiel sokszor csak vzlatokat adott is a fogsg utni kultusz rendjre nzve.

A 17. r. ftmja a ritulisan tiszta s gy tkezsre hasznlhat llatok levgsa. Felttelezs szerint az egsznek az az alapgondolata, hogy eredetileg minden llatlevgs egyttal ldozatbemutatsnak felelt meg, mg ha tkezs cljra trtnt is az llat meglse. Ez gy magban vve elg merev gondolat, felttelezn egy olyan szkkr kzssg ltt, amelynek egyrszt ritkn volt mdja llatlevgsra s fogyasztsra, msrszt elg kzel volt a kultuszi kzponthoz, hogy az llatot odavigye az ldozati szertarts elvgzsre. A Deut 12:15 ennl sokkal rugalmasabb, amikor egy egsz orszg lakossgt ltja maga eltt. Ha azonban igaz az ldozati gondolat, akkor az itt olvasott trvny felttelezi azt, hogy Izrel is ismerhette, vagy tvehette primitv npek szoksbl azt az eljrst, hogy telbl, italbl a pogny isteneknek, vagy dmonoknak (7 v. szecirim) egy darabka telt, egy kortynyi kintt italt kell adni. E fejezetnek a tiltsai valban fknt ezekre a pognyos szoksokra vonatkoznak. Mert br ldozati llatlevgsrl, a vr s kvr rszek oltrra ttelrl van sz (6 v.), nem kvette azt n. ldozati lakoma, st mg a papnak kijr rsz odaadsrl sincs sz. A szentsg, az rhoz val tartozs hangslyozdik fknt a pogny istenek, vagy dmonok tiszteletvel szemben, amelyet a 7 v. „parznlkodsnak” nevez. E sz jelentsge pedig egy rt s egy szp gondolatbl rthet meg: Knanban a termkenysgi kultuszhoz hozztartozott a „szent” parznasg, msrszt viszont a Szentrs az rnak s Izrelnek az sszetartozst gyakran szemllteti a legszebb emberi kapcsolatnak, a hzassgnak a kpvel, aminek aztn az ellentte a hzassgtrs, a parznasg.

A korltokat szab tilalmak kz tartozik az, amely a vr megevst tiltja. Ez a Gen 9:4-tl egszen az ApCsel 15:29-ig llandan ott szerepel az tkezsi szablyok kztt. Magyarzatt is elg rszletesen olvashatjuk: a vr (animisztikus gondolat szerint) llekhordoz, llek-szkhely, ahol is a llek = let, amelyet a teremt Isten ad, ezrt vgs soron az v, vissza is kri azt. Klnsen is kiderl ennek a jelentsge az ldozati gondolat kapcsn: a vr az llnynek az a legnemesebb rsze, amely a helyettest ldozatban engesztelst szerez az ember vtkeirt (11 v.). A vrrel kapcsolatos tilts mg arra is kiterjedt, hogy ha valaki vadllatot vagy madarat ejtett el vadszat sorn. Az ilyen llat vrt ki kellett ereszteni s flddel betakarni, mert az el nem temetett vr az gre kiltott, nemcsak az bel vre esetben, hanem ms vonatkozsban is – az sz szerint (pl. Ez 24:7–8).
Mg egy tilalom olvashat a 15 v.-ben: a mezn tallt, vadllat ltal szttpett llatnak a hst (elssorban juhra, vagy kecskre lehet gondolni) azrt volt agglyos megenni, mert a megfojtott vagy sztmarcangolt llatnak a vre belealvadhatott a testbe. Az ilyen hs fogyasztsa ugyan tiszttalann tette az embert, de ezen egyszer ritulis mosakods segtett.
Ezekben az elrsokban tiszteletre mlt az az aggodalom, amellyel Izrel npe a maga korban s vallstrtneti fejldsnek megfelel stdiumban igyekezett arra, hogy lete leghtkznapibb vonatkozsban, az tkezsnl se trtnjk semmi olyan, amivel Istent megbnthatn. Az Sz termszetesen sok mindent feloldott mr ezekbl a klsssges, vagy ritulis elrsokbl. Itt is idzhetnnk a 11. r. vgn elmondottakat.

3 Mz. XVIII. RSZ - 3 Mz. 18,1–30. A szemrem elleni vtsg tilt trvnyei.

A szentsg ideljhoz hozztartozott az erklcsi let tisztasga, nem vve ki belle a hzassgnak, illetve a szekszulis letnek a vonatkozsait. Az sz trvnyadsa nemcsak azt az alaptrvnyt kvetelte meg, hogy „ne parznlkodj” hanem az olyanfajta perverzitsokat sem trte el, amilyenek a Kzel-Kelet vilgban a forrvr s csekly erklcsi gtls emberek kzt jl ismertek voltak, akr Egyiptomban, akr Knanban (3 v.). Nem ok nlkl szerepel e fejezetben ismtelten az nmagrt ll figyelmeztets: „n vagyok az r (a ti Istenetek)!” – mintha hangslyozni akarn, hogy Izrelben nem a knny kalandok istene vagy istennje van otthon, hanem az r, aki a szemrmetlen, utlatos s fertelmes dolgokat nem tri el vlasztott npe krben sem. Mg egy formlis megjegyzs kvnkozik ide. Br tbb klnbz eshetsg tilalmrl van sz, ezek fogalmazsa mgis apodiktikus, kizrlagos igny, ami ppen a specilisan Izrelre vonatkoz trvnyek jellemzje. (Olv. a Pentateuchos ltalnos bevezetsben a formatrtneti elemzs c. szakaszt).

A bevezet versek varilt mondatai nemcsak negatv tiltst tartalmaznak, hanem pozitv intst is az r trvnynek a megtartsra, ami letet jelent (5 v.). A trvny alapvet jszndknak a hangslyozsa ez, egyelre mg mentesen attl az rtkelstl, amely a trvnyeskeds, meg az rdemszerz jcselekedetek hiedelmnek a fokn vlt szksgess, s amely szerint az ember menthetetlen, mivel nem tudja megtartani a trvnyt. Az itt lev optimista fogalmazs a trvnyt ad Isten jakaratt akarja rzkeltetni ppgy, mint pl. az V. parancsolat zradknak az grete.
A szemrem elleni vtsgek felsorolsa elssorban a 7–18 versekben tallhat, melyeknek a gyjtemnyt szoktk dodekalogusnak is nevezni, mivel tizenkt tiltst tartalmaz. Az eseteket szksgtelen kln elemezni. A trsadalmi ethosz nem vltozott olyan nagyot a bibliai kor ta sem, hogy ne lehetne beltni extrm voltukat. A helyes rtkels kedvrt inkbb azt jegyezzk meg, hogy ezek az estek ltalban nem kzeli rokonok hzassgktsre s ilyen mdon trtn vrfertzsre vonatkoznak, hanem az n. promiszkuitsra, amely primitv trsadalmakban, egy-egy nagyobb rokoni ktelk egyttlsnl szokott elfordulni. Az ilyen rokoni ktelkben, ahol esetleg mg a tbbnejsg is szoksban volt, mg hamarbb tltettk magukat az emberek a tisztessg s szemrem korltain, lvn a rokonsgi fok is elmosdottabb. A Szentsg Trvnye mindenesetre kizrja ezeket a szlssges erklcsi vtkeket.

A 19–23 v. az elzkhz kpest mg slyosabb eseteket sorol fel. Br a 19 v.-ben egy egyszerbb „tiszttalann tev” dologrl van sz, v. 15:24; de mr a 20 v. ennek az ellentett esett emlti, v. 15:18; amelyet tetz a hzassgtrs kln vtsge. A 21 v. egy kimondottan knani szoksra utal, a Molok (= „kirly”) nev blvnyisten rszre trtn gyermekldozatra (lsd bvebben 20:2–4-nl). – A 22 v. a homoszekszualits rendellenessgt, a 23 v. pedig a tribdia fertelmes szokst tiltja (Deut 27:21). Mindezeket gy tekinti a trvny, mint a knani pogny npek rt szoksait, amelyek miatt pusztulniok is kellett orszgukbl; int plda gyannt Izrelnek is, hogy ha erre az tra tved, akkor t is – ers, de tall kppel lve – valsggal kikpi, kihnyja magbl az az orszg, undort vtkei miatt.

3 Mz. XIX. RSZ - 3 Mz. 19,1–37. Az let istentisztelete.

A Szentsg Trvnye egyes fejezeteiben nha egy gondolatkrhz tartoz rendelkezsek vannak szefoglalva (pl. 18. r.), mshol meg, mint a jelen fejezetben is, klnbz jelleg, majd kultuszi, majd erklcsi, majd szocilis vonatkozs parancsok tallhatk, ahol csak ez az ismtld figyelmeztets biztostja az egyv tartozst: „n vagyok az r!” Egy ilyen, ltszlag heterogn trvnygyjtemny egyv kerlst az az alapgondolat magyarzza meg, hogy az sz-ben az Istennek szenteltsg nemcsak a kimondottan vallsos ktelezettsgek megtartsban llt, hanem annak a konzekvenciiban is. Az r nemcsak akkor akarja szentnek s tisztnak ltni npt, amikor nnepi istentiszteleten vesz rszt, hanem a mindennapi letben is, a csaldban, a szntfldn, a kereskedelemben, vagy brhol. Egszen termszetes volt, hogy a tzparancsolat kt sszetartoz trvnycsoportbl, kultuszi s erklcsi trvnygyjtemnybl llt. A jelen fejezet mg csak nem is tagolja formailag ilyen egymstl klnvl csoportokra a klnfle trvnyeket, hanem egymsba kapcsolja ket, mintegy szemlltetve azt, hogy az emberi let oszthatatlan egszben egytt kell lennie az Isten s a felebart szeretetnek, az elbbibl kvetkeznie kell az utbbinak (v. 1Jn 4:20–21). Ezrt lehet sszefoglalni e fejezet sokoldal elrsait azon a cmen, hogy az let istentisztelete, melynek a kzppontjban egybknt a msodik nagy parancsolat ll: Szeresd felebartodat, mint magadat!

A bevezet 1–2 v. hasonlt a 18. r. bevezetshez, de ez mr nem a trvnynek az letre nevel rtkre hivatkozik, hanem kategorikusan megkveteli, hogy az rhoz tartozk szentek legyenek.
A 3 v. egy llegzetre mondja el a tzparancsolat negyedik s tdik trvnyt, sajtos mdon elbbre helyezve a szlk tisztelett, mint a szombat megtartst. A sorrend taln ppen arra figyelmeztet, hogy az erklcsi (tbbek kztt a csaldi) let j rendre az let istentiszteletnek az alapja. A szlk tisztelett (itt „flelmt”) tbbek kzt az is indokolta, hogy k voltak a legkzelebbi tanti a gyermekeknek, az Isten flelmre is (v. Ex 12:26 skv; Pld 1:8), akiknek meggondolkoztat, intseinl j volt megllapodni, akrcsak egy szombatnapi nyugvponton. (A „szombatokrl” bven szlnak majd a 23. s 25. rsz megfelel szakaszai.)
A 3 v. az idegen istenek s szobraik imdst tiltja. Sajtos a szhasznlat, amely eltr az els s a msodik parancsolattl: ’elilim = „Istenkk” lebecsl nven emlti a pogny isteneket, szobraikra pedig az rcbl nttt blvnyoknak megfelel kifejezst (masszkh) hasznlja a trvny.
Az 5–8 v. rdekes szemlltetje annak, hogy az 1–7. r. a papsgnak szl ldozati rendtarts, a Szentsg Trvnynek azok a rszei pedig, amelyekben az r „Izrel fiainak egsz gylekezethez” szl az ldozatokrl, a laikusoknak ad utastsokat. Az n. kzssgi, vagy bkeldozatokkal a 3. r. foglalkozik rszletesen, az ldozati tkezssel pedig a 7:16–18 (specilis elnevezs ldozati fajtkkal kapcsolatban ugyan, de a bkeldozatnak megfelel krben). A jelen szakaszban laikusoknak szl rendelkezseket tallunk, teht az ldozattal kapcsolatban itt nem az oltri szolglatra esik a hangsly, hanem az ldoz csald tkezsre, amely nem lehetett napokig tart eszem-iszom, knani mintra, hanem idben is (bizonyra a higinia rdekben) korltozott szakrlis jelleg tkezs.

A 9–10 v. a szocilis szeretet tkrzje, a nincstelenekre van tekintettel, akik nem aratnak s nem szretelnek, de az elhullott gabonafejek vagy a tkn felejtett szlfrtk sszeszedegetse rvn k is rszesltek valamennyire az arats s a szret rmben. (Olv. Ruth knyve 2. r.)
A 11–18 v. a tzparancsolatnak a felebarti szeretetre vonatkoz trvnyeit ismtli, br rszletesebb taglalsban, egyes pontokon mr-mr a Hegyi Beszd kvetkeztetseire emlkeztetve. Megmondja pl., hogy a fogyatkos ember csfolsa (14 v.) vagy a rgalmazs (16 v.) ppoly gyilkos magatarts lehet, mint ha valaki fegyverrel tmad embertrsra (v. Mt 5:22). – Szocilis jelentsg a napszmosok becsletes kifizetsrl szl trvny (13 v.), valamint a szemlyvlogats nlkli igaz tlkezs (15 v. – v. Ex 23:2–3 magy.). A 17–18 v. azrt nevezetes, mert rirnytja a figyelmet arra, hogy a gonosz gondolatok s indulatok szlik a gonosz tetteket. A felebarti szeretet szinte meglse oldhatja fel a bossz embertelen indulatt, amely nmagban csak hatvnyozdni tud, mindenki vesztre (olv. Gen 4:23–24 magy.). Ha pedig a felebarti szeretetnl a trvny felebartnak elsrenden a sajt np tagjait nevezi, azt ne az sz. szkkeblsgnek, hanem az sz. pedaggijnak tekintsk, amely arra tant, hogy elszr a kevesen legynk hek, a tbbre bzats remnyben (olv. Ex 20:15 magy.).

A 19 v. egy sajtos tilalmat tartalmaz, elssorban az llat- s nvnyfajtk keresztezsre nzve. Arra az idre utal ez, amikor a keresztezsnl mg csak a vetmag elfajulst, vagy llatoknl az n. biolgiai zr jelensgt szleltk. Mindez termszetesen ms kpet mutat a clszer fajtanemestsnl. Az aggodalom mg a ruhanem ktfle anyagbl val sszeszvsre is kiterjedt, aminek a j megoldshoz is megfelel technikai eljrs szksges. Mindenesetre az sz. nem szerette a felems megoldsokat (Deut 22:9–11).
A 20–22 v. egy szemrem elleni vtsgrl szl ugyan, mgsem tartozik a 18. r. esetei kz, mert rabszolgan az erszak trgya, a kor felfogsa szerint teht annak a tulajdonost rte srelem. A trvny nem is kvn az Ex 22:16; vagy Deut 22:23 skv. szankcijnak megfelel szigor bntetst, csupn kultuszi engesztelst kvn meg.
A 23–25 v. egy jellegzetes pldja annak, hogy a szakrlis gondolkods krbe mg a termfld, vagy annak a gymlcsfi is beletartoztak. Az jonnan plntlt szl vagy gymlcsfa termst az els hrom vben mg nem volt szabad leszedni („krlmetletlennek” kellett tartani, amely teht mg nem tartozhatott hozz az Isten npe lethez), a negyedik vi termst az rnak kellett szentelni, s csak az tdik vtl kezdve lehetett a gymlcst lvezni. Megfelel ez az j telepts szl s gymlcss kmleti idejnek, amit azonban az sz. npnl kiegsztett a hlaads gondolata: az els leszedhet terms az r.
A 26–31 v. rendelkezsei megint vallsi jelentsgek, fknt knani (ill. ltalnos smita) pogny szoksokat tiltanak. A vrre vonatkoz tkezsi tilalmat lsd 17:10-nl. A 26 s 31 v. a jvendlgets mgikus praktiki ellen szl, elitlve a jsolgats vagy ppen a halottidzs szemfnyvesztst, amire a prftk azt mondottk, hogy nem a halottaktl kell tudakolni a jvendt, hanem az l Istentl, az kijelentsbl (zs 8:19–20). – A haj s szakll klnbz mdon val nyrsa valsznleg nem az egyes npeknl (hettitknl, araboknl) szoksos divathoz val alkalmazkodst tiltja, hanem a pogny gyszszertartsokat, a hajfrtknek, vagy szakllnak ldozatul elgetst az n. halotti szellemek rszre. Nveli e gondolat valsznsgt a 28 v., amely kifejezetten pogny gyszszertartst emlt: vrz sebeket ejtettek az arcukon vagy tetovlssal elvltoztattk vonsaikat. Ennek az oka taln nemcsak a lelki fjdalom kifejezse, illetve annak testi fjdalommal val fokozsa, hanem a legprimitvebb vallsi gondolatokra emlkezve, a halotti llektl val flelem kvetkeztben a felismerhetetlenn tenni akars. – A legrtabb pogny kultuszi szoks volt Knanban a kultuszi prostitci, amikor egyes nk, mint hierodulk, elszegdtek egy-egy szentlybe a termkenysg istennjnek a szolglatba. Hiba volt az ilyen nszemlyek neve qedsh = „szent”, mgis gyalzatossg tehette ez az orszgot. A kt sz szembelltsa bizonyra tudatos az r rszrl. Mindezekkel szembe lltja a trvny a szombat bks, nyugodt nnept s az r szentlynek fltve rztt tisztasgt, ami fellml minden ltvnyos, rzkcsalogat, de erklcsront szertartst.
A befejez versek az embersg s a tisztessg kvetelmnyeinek nhny pontjt vettik elnk. A 32 v. a korban, vagy hivatalban regebbek tiszteletre int, lvn azok nagyobb blcsessggel vagy lettapasztalattal megldva. A versben szerepl hrom megnevezs kzl az els valban reg, sz embert jelent, mr a msodik sz (zkn) az ltkortl fggetlen „presbitersgre”, elljri tisztre vonatkozik. A harmadik szrl (’elhm) pedig felttelehet, hogy az elzk prhuzama s azok kz az esetek kz tartozik, amikor e sz nem Istent, hanem hivatali elljrt, fembert jelent. – A jvevnyek sorsval sokszor foglalkozik az sz., mr a Szvetsg Knyve is (olv. Ex 22:21 magy.).

Vgl a 35–36 v.-ben a kereskedelmi letben kvetend tisztessg alapelvei olvashtk, amiket egyszeren gy lehetne sszefoglalni, hogy hiteles mreszkzket illik hasznlni, meg nem rvidtve embertrsainkat. (A mrtkegysgekkel kapcsolatban olv. Rgisgtani s nprajzi adalkok IV. 1–3. pont). Tbbek kztt ezek a versek is a Szentsg Trvnye ama szakaszaihoz tartoznak, amelyek az Ezkiel knyvvel val sszefggst illusztrljk (v. Ez 45:10–12). Vgeredmnyben azonban olyan ksrtsre utalnak, amelyek Izrel npe letben is llandan ott ksrtettek s mr a korai prftk szigor kritikja rmutatott arra, hogy az let istentisztelete s az nnepls mennyire sszetartoznk s mennyire megrontja az utbbit a csalrd magatarts (m 8:4–6). Amikor egy ilyen hossz trvnylistt vgigolvasunk, amelyek folyton azt hangslyozzk, hogy ne legyetek olyanok, mint ms emberek vagy npek, egy ksrtstl kell vnunk magunkat. Ne ragadtassuk magunkat affle krkedsre, hogy „hlt adok, hogy n megtartva a parancsolatokat, klnb vagyok mint msok” (Lk 18:11). Ennek a klnbsgnek a megtlst bzzuk az Istenre, magunknak nem tulajdontva tbbet, mint a „haszontalan szolgk” nyugodt lelkiismerett: megtettk, ami a ktelessgnk (Lk 17:10).

3 Mz. XX. RSZ - 3 Mz. 20,1–27. Brskodsi trvnyek a kultuszi, vagy erklcsi vtkekkel szemben.

A 20. r. ltszlag semmi jat nem tartalmaz a 18. r.-ben felsoroltakhoz kpest. A klnbsg mgis az, hogy mg a 18. r. apodiktikus fogalmazs tilt trvnyeket tartalmaz, addig ez a mindenkori bri testletek szmra ad egy tlkezsi kdexet, amely megmondja, hogy milyen mdon kell megbntetni azt az embert, aki a szentsg kvetelmnyeit semmibe veszi.
A 2–5 v. a knani npektl tvett gyermekldozatokra vonatkozik (v. 18:21), amelyek, gy ltszik, hogy a kirlysg korban egyre inkbb szaporodtak, legalbbis a Kirlyok knyveiben olvasunk arrl tbbszr, hogy mg egy-egy kirly is „tvitte a fit a tzn” – ez a gyermekldozat eufemizlt kifejezse (2Kir 16:3 stb.). Jeremis egy nagyon emberi kifejezst hasznlva, gy emlti ezt a borzalmas szokst, mint ami az rnak mg csak eszbe sem jutott, hogy ti. erre vetemedik majd Izrel npe (Jer 7:31). Az itt olvashat trvny nptlet al veti az olyan embert, aki gyermekt a Moloknak ldozza: hallra kellett kvezni. – A jvendmondkrl s halottidzkrl a 19:31-ben volt sz; a velk kapcsolatba kerlkre szintn hallos bntetst mond a trvny.
Miutn a 7–8 v. jra hivatkozik a szent let-idelra s a (18. rszbl ismert) trvnyekre, a tovbbiakban esetrl-esetre megszabja az egyes vtsgek tlett, ami igen slyos: rendszerint hallbntets, megkvezs vagy mglyn elgets. Az utbbi, felttelezs szerint, nem volt azonos a kzpkori lve elgetssel, hanem megelzte a hallra kvezs (v. Jzs 7:25). Az egyes eseteknl elg legyen utalni a mr trgyalt tilalmakra.
A 9 v. a szlk irnti durva tiszteletlensgre vonatkozik, v. 19:3 s Ex 21:17. – A 10 v. a „ne parznlkodjl” tilts legszszerintibb rtelmt, a hzassgtrtst emlti, amelynl mindkt flnek bnhdnie kellett (v. Ex 20:14 magyarzatt, tovbb Lev 18:20; Deut 22:22). A 11 v.-hez olv. 18:8-at, a 12 v.-hez a 18:15-t. – A 13 v. abnormitshoz olv. 18:22-t. A bntets mrvt tekintve legslyosabb megtls al esett a 14 v.-ben foglalt vtsg, v. 18:17a. – A 15–16 v. utlatossgra a 18:23 intse figyelmeztetett. – A 17 v.-hez olv. 18:9-et; a klnbztets az aptl, vagy anytl szrmaz lenytestvrek tekintetben a tbbnejsgbl rthet meg. – A 18 v.-et megelz tilts a 18:19-ben olvashat, v. 15:24; mely utbbi nem brskodsi, hanem ritulis-tisztasgi elrs, ezrt ms a megtls szempontja. – A 19–21 v.-ben foglalt tovbbi vrfertzsi esetekhez olv. 18:12–14.16 v.-et. A fejezetet zr 22–27 v.-ek ismt ltalnos intst tartalmaznak arra nzve, hogy Izrel ne engedje meghonosodni a maga krben a knani erklcsket. Tudatosulnia kellett Izrel npe eltt annak, hogy a honfoglals lehetsge, az orszg birtokba vtele kivltsgos, megbecslend ajndk. A „tejjel-mzzel foly Knan” emltse archaizmus, v. Ex 3:8 magy.-t. – A 25 v.-ben a tiszta s tiszttalan llatok megklnbztetse a 11. rszre utal vissza, a varzsls, jvendlgets pedig gy ltszik, hogy nagy ksrts volt, mert a 27 v., mint brskodsi trvny ismt visszatr r. (A 6 v.-bl elmaradt a brskodsi tmutats. V. mg 19:26.31 magyarzatt.)

3 Mz. XXI. RSZ - 3 Mz. 21,1–24. Elrsok a papsg szmra.

A szentsg leteszmnyt pldamutat mdon elssorban a papsgnak kellett megvalstania magnletben is. Az elz rszekben a papok nincsenek emltve, mert magtl rtetd, hogy ami az egyszer, laikus emberekre nzve tiltott dolog, az mg inkbb tilalmas a papsgra nzve. Ebben a rszben az letnek kt mozzanata kerl kln megemltsre: a gyszeset s a hzassgkts. Kln szakasz szl azonban ezekkel kapcsolatban az egyszer ldozpapsgrl (1–9 v.) s kln a fpaprl (10–15 v.), az utbbira nzve szigorbb elrsokkal.
A primitv npek vallsi vilgban a hall vlsgos lelki szitucit teremt. A halott rintse, meggyszolsa, eltemetse – az sz nyelvn szlva – tiszttalann tesz, mgis a hozztartozk kegyeletbeli ktelessge a gysz s eltemets. Az egyes npek vallsban a gysz- s temetsi szertartsok klnbz jellegek voltak, kisebb vagy nagyobb mrtkben kapcsoldtak a halotti lelkekhez fzd hiedelmekhez. A 19:27–28 trgyalsnl mr emlts trtnt ilyen gyszszoksokrl, amelyekkel szemben ugyan a trvny vst emelt, mgis az sz. sok helyn rezhet, hogy voltak ilyen szoksok (pl. Ez 24:15–17 stb.). – A papsgnak csak a legkzelebbi hozztartozkrt tartott gysz volt megengedve, e krhz tartoztak a szlk, gyermekek, a frfi- s hajadonleny testvrek. Az 5 v. pogny szoksai termszetesen tiltva voltak. – A fpapra nzve mg ennl is szigorbb volt a tilalom, senkirt sem vehette magra a gyszszertartsokbl addhat tiszttalansgot. Az fejt a szent kenet rintette s az r nevvel elltott diadm kestette, ezrt nem volt szabad hajt a gysz jell rendetlenl viselni. t szent ruhba ltztettk, nem volt szabad ruhjt a gysz jeleknt tpdesni. A hzassgnl a papokra nzve az az elrs szlt, hogy csak hajadon lenyt vehettek el. Elvlt asszonyt akkor sem vehettek nl, ha a vls nem az asszony hibjbl trtnt. Nem szl ez a trvny az zvegyekrl, akikre pl. Ez 44:22 figyelme kiterjed. – A fpapra nzve a rendelkezs mg szkebb kr: csak „az np kzl” val hajadont vehetett felesgl. Az cam sznak itt (s mg nhny ms helyen, pl. 19:16; Num 20:24 stb.) specilis jelentse van: nem az egsz npet, hanem csak a rokonsgot jelenti. A fpap e szerint csak papi vrbl szrmaz lenyt vehetett el, hogy utdai kz ne keveredhessk idegen vr. – A 6. s 8. versbl kiveheten a csaldi kzssg szent s tiszta voltt az ldozati kzssggel kapcsolatban is meg kellett rizni. A papsg az egyes ldozati fajtkbl nekik jut jrandsgot csaldi krben fogyaszthatta el, ennek a rvn pedig az egsz csaldi kr tagja lett az Istennel val kzssgnek. Ezt a szent s tiszta krt szennyezte volna be a fentebbi hzassgi rendelkezsek meg nem tartsa. Innen addik a 9 v. slyos tlete: ha egy pap csaldjbl val leny vetemedik parznasgra, a legslyosabb tlettel, a mglyn elgetssel kellett megbntetni. (V. 20:14 magy.)
A 16–24 v. egy ms vonatkozs korltozst r el a papsg krre. A papi tiszt, a csaldban rkldtt, a trvny azonban kizrta az ldozpapsg krbl azt, aki valamilyen testi fogyatkossgban szenvedett. Ezt a rendelkezst lehet lehangolan szvetsginek tartani, meg kell azonban gondolnunk, hogy Izrel krben a papok elsrenden nem lelkigondozk, hanem a ceremnilis istentisztelet vgzi voltak. A trvnyben termszetes a kisebbrl a nagyobbra kvetkeztets: csak hibtlan ldozati llat bemutatsval lehetett engesztelst szerezni (v. 22:18–24), magtl rtetdtt, hogy az engesztelst szerz kzbenjr pap is hibtlan, testi fogyatkossg nlkli ember lehetett. Ez a rendelkezs azonban csak a szertartsok vgzst vonta meg az ilyen fogyatkos emberektl, de nem, zrta ki ket a kultuszi kzssgnek abbl a rszbl amelyet az ldozati tel elfogyasztsnak a kivltsga jelentett.

3 Mz. XXII. RSZ - 3 Mz. 22,1–16. Az ldozati tkezsben val rszvtel.

Mg az elz fejezet azzal vgzdtt, hogy a papi szrmazs, de az oltri szolglatra alkalmatlan frfiak rszt vehettek az ldozati vendgsgben, addig a 22. r. eleje ppen az ellenkez szemszgbl nzi a dolgot. Az ldozpapsggal is megtrtnhetett az, hogy ideiglenesen a ritulis tiszttalansg llapotba kerlt, ilyenkor szigoran tiltva volt szmukra az, hogy a „szent dolgokbl” egyenek. Ilyen esetek a 4–8 v.-ben felsoroltak, amelyek megtallhatk a 11–15. r. megfelel helyein. Tiszttalanul teht a papok nemcsak az oltri szolglatot nem vgezhettk, hanem be sem mehettek a szent helyre s gy nem is ehettek a szent jelleg telekbl. – A 2 v. vejinnzer szava e fogalomkrben kb. azt fejezi ki, amit Pl apostol gy mondott meg az rvacsorval kapcsolatban, hogy „prblja meg ki-ki magt” s gy egyk s igyk. Az sz. papsgnak a maga megprblsa s annak kvetkeztben tartzkodsa az ldozati tkezstl termszetesen az emltett klssgekre vonatkozott.
A 10–14 v. kazuisztikus aprlkossggal egszti ki mg azt a krdst, hogy kinek szabad enni a papsg javadalmt kpez ldozati telekbl. Az alapvet szempont a 10 v. szerint az, hogy „illetktelen” nem rszeslhetett ebben a kivltsgban. A hber zr sz nem olyan rtelemben jelent „idegent”, hogy az nem Izrel npbl val, hanem olyan emberre vonatkozik, aki nem tartozhatik egy bizonyos kzssghez, a jelen esetben nem tagja a papok csaldi krnek. Sajtsgos, hogy ilyen alapon ki vannak zrva az asztalkzssgbl egy papnak az ideiglenes szolglatban ll napszmosai, vagy zsellrei, viszont jogosultak a kzs tkezsre a trsadalmilag alsbb fokon ll, de mgis a pap csaldjhoz llandan hozztartoz rabszolgk (11 v.). Illetktelenn vlt egy papnak a lenya, ha nem papi szrmazs emberhez ment frjhez, de ha ksbb mint gyermektelen zvegy, vagy elvlt asszony trt vissza a csaldi ktelkbe, jra befogadst nyert a kzssgbe (12–13 v.). Ha valaki, a szablyt nem ismerve illetktelenl rsztvett az ilyen tkezsben, annak valsgos krtrtst kellett adnia (14 v.), egybknt pedig slyos szankcik fenyegettk a tilalmak thgit (3.9.16 v.).

3 Mz. 22,17–33. Csak p llatot szabad ldozni!

Az ldozat, klnsen, ha a hla s az Istennek val tartozs gondolatt vettjk r, csak gy r valamit, ha az valban „ldozathozatal” a sz mai rtelmben, teht lemonds anyagi javaink egy rszrl Isten gynek az rdekben. Az Sz a maga mdjn gy fejezi ezt ki, hogy csak p, egszsges llatot szabad az oltrra vinni. A figyelmeztets, hogy ne hitvny, egybre mr gy sem hasznlhat llatokat vigyenek ldozatul, bizonyra Izrel npnek brmely korszakban megszvlelend lehetett, mgis rdemes felfigyelni Mal 1 r.-re, mert az ott olvashat panasz a legszemlletesebb illusztrci e perikophoz, jellemezvn egyttal egy olyan kort, amikor az istentisztelet j rendje nem sokra becslt formasg lett s szinte maga utn vonta Esdrs s Nehmis kornak kultuszi reformjait.
A hitvny ldozat teht nem kedves Isten eltt. A felsorolt esetek a 20–25 v.-ig magyarzatot nem ignyelnek, a 27 v. elrsa, hogy egyhetes kora eltt ne ldozzanak llatot, bizonyra szintn arra vonatkozik, hogy csenevsz jszgot ne vigyenek az oltrra, a 28 v. pedig valsznleg a pognyoknl szoksban volt ldozati forma tiltsa. – A 29–30 v. tartalmt a 7:15-ben olvashatjuk.

3 Mz. XXIII. RSZ - 3 Mz. 23,1–44. Az nnepek istentiszteleti rendtartsa.

Az Sz.-nek tbb helyn fordul el az n. nnepi kalendrium, olvashat volt mr az Ex 34. r.-ben is. Ezeknek az nnepi emlkeztetknek kzs vonsuk, hogy kiemelik a szombat jelentsgt s az v folyamn sorra kvetkez hrom nagy nnepet (esetleg az nnepkrhz tartoz tovbbi egy-kt nnepnapot). A szvegbeli sszefggsnek megfelelen azonban esetenknt ms s ms az nnepi kalendrium trgyalsa, indokolsa vagy ceremnilja, ezrt rdemes vele esetenknt kln is foglalkozni. E fejezet jellemzje pl. az, hogy taln az nnepek felsorolsban a legteljesebb, tovbb az, hogy nemcsak a gylekezet egszhez szl az nnepek megtartsnak a parancsval, hanem a papsghoz is, eladvn, hogy milyen szertartsokat kell vgeznik az egyes nnepeken. Ilyen mdon van ez az nnepi kalendrium a papi-kultuszi tradciba gyazva. Az nnepekkel kapcsolatos visszatr kifejezs itt a miqr’ sz, amely a qr’ alapgyk ketts jelentstartalmnak megfelelen fordthat gylekezsnek (tallkozsnak) s sszehvsnak (kihirdets ltal), amint hogy a rgi s j Biblia-fordtsok hasznljk is mindkettt. Ktsgtelen, hogy pl. az jhold (a hnap els estjnek a) belltt, vagy ms nnepi alkalmakat a (jeruzslemi) papsg krtszval szokta tudtul adni, s gy szokott nnepre hvogatni.
Az nnepek sorban mindig els helyre kerl a szombatnak, a nyugalom napjnak az emltse. Esetenknt a sabbat sabbtn felsfok hasznlata hangslyozza a felttlen munkasznetet (3 v.) – br a kifejezs nem mindig a ht zrnapjra vonatkozik (pl. 16:31). A szombat jelentsghez egybknt olv. (Gen 2:1–3; tovbb Ex 20:8–11 magy.).

Az venknti nagy nnepek sorban els helyen szerepel a pska s a hozz kzvetlen kapcsold kovsztalan kenyerek nnepe (5:14). E helytt nem olvashat az nnep trtneti indokolsa (mg a psknl sem!) csupn a kapcsolatos kultuszi rendelkezsek. A laikus npre a szoksos kovsztalan kenyr fogyasztsn kvl vonatkozott az az elrs, hogy mg az arats kezdetn az els kvt be nem mutattk hlaldozatul, addig nem volt szabad az j gabont, illetve kenyeret fogyasztani (10:14 v.), a papsgra pedig az, hogy az elrt sorrendben s mdon vgezze el a klnbz szertartsokat. – Termszetesen az egyes nagy nnepek is munkaszneti napok, amit a trvny itt szintn fokozssal fejez ki: a hber mel’kh (munka) s cabdh (szolglat) szavak konstrukcijval. Az utbbi sz ugyan szintn munkt, akr robotolst, akr keres foglalkozst jelent, mgis bizonyra van valami tudatos a szhasznlatban, ha arra gondolunk, hogy az cabdh sz istentiszteletet, kultuszt is jelent. Az nnep istentisztelete kizrta azt, hogy az Sz. embere ms foglalkozst is „kultivljon” akkor s a lelki haszon helyett ms, anyagi haszon utn jrjon.
A pska utn tvenedik napra kvetkezett az arats zrnnepe (15–21 v.), amelynek itt csak a hlaad istentiszteleti ceremniit olvassuk. Annl figyelemre mltbb, hogy egy kiegszt vers (22) a fldmvel np figyelmbe ajnlja azt a szocilis szeretetbl fakad jtett-lehetsget, amelyrl mr a 19:9 is szlt (ld. ott).

A 23–25. v. az szi jv nnepet emlti (v. Num 29:1; Ez 45:18), amelynek r’s hassnh = „jv” neve csak a ksei zsidsg krben vlt hasznlatoss; az n. Jahve trnfoglalsi nnepe jellegt pedig az nnepi kalendriumok szkszav lersai nem igazoljk. – A 26–33. v. a nagy engesztelsi nnep jelentsgt emeli ki. Sajtos, hogy itt a npre vonatkoz bjti rendelkezsek a hangslyosak. (Az nneppel kapcsolatos nagy fpapi ceremnil a 16. r.-ben van lerva.)
A fejezet htralev versei az szi lombstor-nnep megtartst rjk el, mgpedig a 33–36 versek egyszer ldozati rendtartssal. A 37–38 v. az nnepi kalendrium befejez rsznek ltszik. Ennek ellenre a 39–44 v. jra trgyalni kezdi a lombstor-nnepet, valsznleg kiegsztsknt. Az itteni elrs mr nem a papsg ltal vgzend szertartsokat tartalmazza, hanem egyrszt az nnepi processzis felvonuls rendjt, melyen az emberek narancsot, plmaleveleket, mirtusz- s fzfagallyakat vittek kezkben (ez volt az nnepi csokor, az n. llb), msrszt pedig utastst ad arra, hogy az nnepl emberek egy htig gallyakbl, lombokbl sszetkolt strakban lakjanak. Ez a lers hven tkrzi az szi gymlcs- s szlbetakarts nnepi idszakt, ugyanakkor pedig trtnetileg emlkeztet arra, hogy az Egyiptombl kiszabadult Izrel strakban lakott a pusztban. A termszeti jelleg nnep trtneti trtkelst kapott.

3 Mz. XXIV. RSZ - 3 Mz. 24,1–9. Papi teendk a szentlyben.

Kt olyan intzkeds olvashat e versekben, amelyekrl mr korbban is volt sz. A nagy nnepek trgyalsa utn a trvnyek lerja jnak ltta a papsg mindennapi feladatait is jbl rgzteni. A fogalmazs heterogn jellege (az utasts elszr Izrel fiainak szl, a tovbbiakban – 5 v. – minden valsznsg szerint ronnak) mutatja, hogy interpolcirl van sz, ami persze a tartalom rtkt nem rinti. – A 2–3 v. csaknem sz szerint azonos Ex 27:20–21 szvegvel; a 4 v. csak a kiegszts, kzelebbi krlrsa annak a feladatnak, hogy a htkar lmpatart mcseseit hogyan kellett karbantartani, olajjal feltlteni naprl-napra. (V. Ex 25:31–40 s 27:20–21 magy.) – Az 5–9 v. az r asztaln elhelyezend szent kenyerekrl szl (v. 25:23–30 magy.), amelyeket szombatonknt kellett kt-kt sorban elhelyezni az r szeme el, hatot-hatot Izrel trzsei szmnak megfelelen. E szent kenyerek telldozat-jellegt mutatja a 7 v.: tmjnt kellett melljk tenni (v. 2. r.), az egy hetes bemutats utn a papok megszentelt eledell szolgltak.

3 Mz. 24,10–23. Istenkromlsnak s egyb bnknek a bntetse.

Az itt kvetkez brskodsi trvnyek hasonlk azokhoz, amelyeket a Szvetsg Knyvben (Ex 21–23. r.) olvashatunk. A trvnyek azonban egy kultusztrtneti jelleg elbeszlshez kapcsoldnak: egy flvr (egyiptomi aptl s izreli anytl szrmaz) frfi valamilyen okbl sszeszlalkozott egy valdi izraelitval s ennek sorn az elbbi kromolta „a nevet”. Az utbbi tipikus fogalmazs, amely flslegesnek tartja kirni azt, hogy az r nevrl van sz, egybknt pedig rzkelteti, hogy a keleti ember a nvben tbbet ltott, mint egy szt, szmra az a nv tulajdonosnak a lnyt is kifejezte, annak mintegy alteregoja volt (ezrt foglalkozik a Genezis-Exodus olyan sokat a nvmagyarzatokkal). A ksei zsid blcseletben Isten neve Istennek n. hypostasiai kz tartozott. A szent nv kromlsa az itt hasznlt kifejezsek (nqab, qlal) rtelme szerint aligha vonatkozott mgikus ronts-formulkra, inkbb kznsges csrlst fejeztek ki. – A trtnet folytatsa azt szemllteti, hogy Mzes nem rgtni felhborodsban tlkezett, hanem kijelentst, eligaztst vrt magtl Istentl. Ez a szemlltets a kvetkez trvnyeket is gy brzolja, mint amelyek valban Istentl adott tantsok a brskods jogszablyaira nzve s annak a kornak a viszonyaihoz mrve.

A 14 v. teht mindenekeltt tartalmazza az adott esetre szl tletet, a megkvezst (a 23. v. pedig ennek a vgrehajtst). A fltank kzrttele, mint minden szimbolikus cselekedet vatosan tlend meg; itt leghelyesebbnek ltszik a Lev 5:1 esetre nzve arra gondolni, hogy a fltank kzrttele nem csak egyszeren bizonyt jelleg, hanem thrtsa a vtkes fejre annak a szmunkra jelentktelennek ltsz, de az sz. embere szmra slyos tnynek, hogy valaki hallotta az istenkromlst s ezzel bnrszess lett.
Az istenkromls bnnek megtlshez mg nhny kazuisztikus brskodsi trvny csatlakozik, melyeknek megfelelit megtalljuk az Ex 21:12.23–25 v.-ben. Emltettk az Ex 21:1 magyarzatnl, hogy ezek a trvnyek nem az egyni bosszllsra adnak felhatalmazst, hanem a brskodsra vonatkoznak, cljuk az, hogy megfkezzk a hatalmaskodni, verekedni, krt tenni szeret embereket.

3 Mz. XXV. RSZ - 3 Mz. 25,1–22. A szombatv s a jubileumi v.

Az szv.-i idszmtsban a hetes peridusnak rendkvli jelentsge van. A teremts idi keretre rvettett szombat, vagy a „hetek nnepnl” rvnyesl 77 szmts (Lev 23:15) nemcsak a „szent” hetes szmnak, hanem a szombat-peridusnak a vgn rvnyestend, Istennek szentelt nyugalomnak a fontossgt is hangslyozza. Itt esztendkben szmlland idkzkre van kiterjesztve a hetes szombatkr, s ppen az Istennek szentelend nyugalom jegyben kerl a Szentsg Trvnye krbe a szombatv s az tvenedik, n. jubileumi v.
A szombatv a szakrlis gondolkozsnak a fldmvelsre val kivettsben azt jelenti, hogy minden hetedik esztendben bevetetlenl kellett hagyni a fldet. Ez volt a szntfld pihentetsi ideje (v. Ex 23:10–11), amelynek – mint n. parlagolsnak – kezdetleges gazdlkodsi md mellett megvolt az rtelme s clszersge. Az 1–7 v.-nek errl szl rendelkezseit kiegszti a 18–22 v. grete, ami clszer takarkoskods mellett nem is veend res sznak csupn. – A szombatvekre, illetve azok elmulasztsra cloz a 2Krn 36:21 (rszbeni utalssal Jer 25:12-re).
Minden tvenedik, a 77 peridus lezrsaknt kln nyugalmi v volt a fldmvelsben, st ezzel kapcsolatban a gazdasgi s szocilis letben (8–17 v.). Ennek az vnek a kezdetn orszgszerte krtsz mellett kellett kihirdetni, hogy klnleges esztend kvetkezik. E krtlsre val tekintettel szoktk az tvenedik vet jbl-esztendnek (v. Gen 4:21-ben a Jbl nv etimologijval), s a jbl sz tovbbkpzseknt jubileumi vnek nevezni, amelyhez hozztartozik az rmujjongs (terch). Szoktk nevezni ezt az esztendt az „elengeds” vnek (ez a derr sz jelentse, 10 v.), hozzkapcsoldik az a szocilis intzkeds, hogy a knytelensgbl eladott csaldi birtokot ekkor vissza kellett adni a tulajdonosnak. Annyira komolyan veend intzkeds volt ez, hogy a knyszer elads esetn nem a fldterlet teljes rtke volt az irnyad, hanem az, hogy hny v volt mg htra a jubileumi vig, ennek megfelelen lehetett s kellett drgbbra, vagy olcsbbra szabni a vtelrat (14–16 v.).

3 Mz. 25,23–55. A fldtrvny s a rabszolga szabaduls.

Az utbb elmondottakbl kitnik, hogy a csaldi birtokot Izrelben elvileg gy tekintettk, mint valami hitbizomnyt, amelynek meg kellett maradnia a csald tulajdonban. Ennek azonban van egy mg elbbre val alapvet gondolata: az gret fldje az r, amelyet ajndkknt kaptak meg Izrel trzsei s e trzseken bell a nemzetsgek, illetve csaldok (23 v.). Az r viszont egyformn prtfogja, npe minden tagjnak s csaldjnak, ezrt nem akarja azt ltni, hogy egyms mellett ljenek nsgbe jutott, illetve az utbbiak rovsra meggazdagodott emberek. Ez a trvny, annak szakrlis alapgondolatval, elejt akarja venni annak, hogy a hzat hzhoz, fldet fldhz ragaszt gazdagok mellett nincstelen tmegek tengdjenek (zs 5:8). – A vagyoni kiegyenltds lehetsgt egybknt nemcsak a jubileumi vre elrt „felszabaduls”, az eladott fldek visszajuttatsa tette volna lehetsgess, hanem a „megvlts” intzmnye is. Az eladsra kerl birtoknl elvsrlsi joga volt a legkzelebbi rokonnak; a g’l = „megvlt” megvsrolhatta azrt, hogy a birtok a csald kezn maradjon (25 v.), st az eredeti tulajdonos is visszavlthatta fldjt, ha egy-kt v mlva pnzhez jutott, de az igazsgossg elvnek megfelelen figyelembe kellett ilyenkor is venni a szabaduls vig htralev esztendk szmt, ppgy mint az eladskor (26–27 v.).
Rszben hasonl intzkedsek vonatkoznak a hzbirtokokra. A vrosi hzak azonban csak az elads vben voltak visszavlthatk, mg a falusi hzak, tanyk, amelyeket a fldbirtokhoz tartozknak tekintettek, ugyanolyan kivltsi, illetve felszabadulsi trvny al tartoztak, mint a fldek (29–31 v.). Kivltsgos elbns al estek a lvita-vrosok hzai (32. skv.).
A 35–37 v. trvnyei pozitv (segtsd elszegnyedett atydfit!), vagy negatv (uzsora-kamatot ne vgy!) vonatkozsban a gazdasgi-trsadalmi szakadk elmlylst prbltk kikszblni (v. Ez 18:7–8.12–13). – A htralev szakasz (39–55 v.) pedig ltszlag kazuisztikus lebontsban, voltakppen gondoskod szeretettel tekint azokra az emberekre, akik – Izrel npe krben – annyira elszegnyedtek, hogy mr nmagukat voltak knytelenek eladni szolgasgra. A „megvlts”, valamint a jubileumi vben val felszabaduls elvei rjuk is rvnyesek voltak azrt, hogy Izrel fiai – akik az r szolgi (55 v.) – ne maradjanak rks rabszolgk.

Amikor elmondhat, hogy a jubileumi v „az r kedves esztendejt” (zs 61:2; Lk 4:19) jelentette Izrel letben, ugyanakkor krdses lehet, hogy nem volt-e ez a trvny utpia, amelyet egy fogsg utni kor kodifiklt s vettett vissza egy korbbi korszakra, amikor mg a trzsi-nemzetsgi tagozds s az azon belli szolidarits elg ers lehetett. Ismtelten hangslyozni szoktuk, hogy a Papi Irat, vagy ezen bell a Szentsg Trvnye rsbeli rgztse rgi hagyomnyok megltt ttelezi fel. A fldtrvnynek s a rabszolaszabaduls trvnynek is csakugyan termszetes httere a trzsi szvetsgbl ll Izrel konomikus lete. A fogsg eltti szocilis jelleg prfcik (zs 3:15–16; m 5:11–12; Mik 2:1–2) felttelezik azt, hogy egy ilyen termszet szoksjog megvolt Izrelben, s ppen e prftk korban volt mr felbonlban. Hogy pedig a derr, a felszabadts intzmnye megvolt, csak a jmd, vezet poziciban lev lakossg nknyesen flretette, azt mutatja, Jer 34:8 skv. (rdekes, hogy Izrelen kvli dokumentumokbl, a mezopotmiai Nuzi vros okirataibl is ismeretes a derr sz megfelel formja s vele kapcsolatban egy amnesztia-jelleg jogszably.) Az viszont, hogy a fldhes vagyonszerzk, rabszolgatartk s uzsorsok ellenben pl. Nehmis korban is vdelmet kellett nyjtani az elszegnyed nprtegnek, az az osztlytrsadalom korban, a fogsg utni Izrel letben sem meglep. Ez azonban a fld- s rabszolgatrvny ilyetn megfogalmazst nem teszi a fogsg utni kor lomkpv.

3 Mz. XXVI. RSZ - 3 Mz. 26,1–46. lds a trvnyek megtartira, tok a megszegire.

Ez a fejezet a Szentsg Trvnynek a befejezje s ketts rtelemben mond ment a benne foglaltakra: ldst gr az r akarata szerint lknek, illetve eltkozza a trvnyek meg nem tartit. Hasonl lds-tok zradk ll a Deuteronomium vgn, klnsen az tok kimert rszletezsben (Deut 27–28. r.). Megrtsk rdekben el kell hatroldnunk felsznes rtkelsi szempontoktl („a trvny gyis megtarthatatlan”, „az tkozds szv.-i jellegzetessg”) s arra kell figyelemmel lennnk, hogy formailag hol van az igazi helye az ilyen szankcijelleg lds-tok mondatoknak. A szvetsgktsekben rgztett trvnyerej megllapodsok vgn szoktak ilyen szancikat rgzteni a szerzd felek (fleg a negatv vonatkozsokra val tekintettel), lerva azt, hogy aki nem tartja meg a szvetsg kiktseit, azt mi mindennel sjtsa az isten(ek) haragja. Szvetsgrl van sz a Szentsg Trvnye egyes szakaszaiban is, amelyekben azrt kvnja meg az r Izreltl a messzemen engedelmessget kultuszi-ritulis elrsaiban, mert a maga szmra klnvlasztott szent np Ura akar lenni (12.44–45 v.), aki mg akkor sem fogja elhagyni npt, ha az ellensg rabsgba kerl (44 v.).
A szvetsg teht, mivel ktoldal, klcsns rmet s bkessget, ms szval ldst akar adni a szerzd feleknek. Ez azonban csak a megllapods klcsns tiszteletben tartsa mellett lehetsges, a szerzdsszegs tletet, tkot von maga utn. Az gy addhat ldst vagy tkot rszletezi ht ez a fejezet biztat, illetve elrettent cllal, st – a fogsg vgt felttelez kiegsztssel – azzal az grettel, hogy mivel az r h marad, ezrt a csapssal sjtott, de megtr npet is hajland jra kegyelembe fogadni. Ennek megfelelen az egsz 26. r. a kvetkezkppen tagoldik: Kt bevezet vers utn a 3–13 v. az ldsok grett, a 14–39. v. az tkok fenyegetst, a 40–46 v. pedig a visszafogads lehetsgt rszletezi.
A bevezet verseket, mint a tzparancsolat kultuszi trvnyeinek a kivonatt szoktk a 25:55 folytatsnak is venni, a Szentsg Trvnynek a zradkaknt.
Az lds grete rviden summzhat a kvetkezkben: a fld gazdag termse, a bkben s biztonsgban laks lehetsge (nem kell flni sem vadllatoktl, sem ellensgtl) s az rnak a biztat, vdelmez jelenlte az ltal, hogy szent hajlka ott lesz npe kzt.

Mindezeknek az rtkt fknt a negatv ellenttekbl lehet megrteni. Palesztnban j terms csak az idjrs kedvez alakulsa (az eszsek alkalmas idben trtn bekvetkezse) mellett addott, ha azonban a termkenyt es elmarad s az g olyann vlt, mint az (izz) vas, a kiszradt fld pedig kemnny, mint az rc (19 v.), akkor hnsg kvetkezett. „Eltrtt a kenyr botja” (26 v.) – e kifejezst (v. Ez 4:16) szoktk nha egszen sz szerint rtelmezni, gondolvn egy olyan botra, amelyre a lapos, kerek kenyereket szoktk rehzni. Valsznbbnek ltszik a kpletes magyarzat: a kenyr (ltalban a tpllk) tmasza az emberi letnek, amelytl ert nyer a test a munkra. A tpllk hinya – fknt ellensgtl krlzrt vrosban – elmehetett egszen a kannibalizmusig (v. 2Kir 6:28–29; JSir 4:10). Mert a bke s biztonsg sem volt magtl rtetd Palesztnban, a npek orszgtjn, st haditjn. A hborkkal egyttjrt nemcsak az ellensg zaklatsa, hanem a betegsgek nyomorsga (16 v.), a jrvny puszttsa (25 v.), a vrosok elnptelenedse, a fldek elvadulsa, s ami a prftk ajkn is a legnagyobb fenyegets volt, a deportls, az idegen fldre fogsgba hurcols (33–38 v.). Az toknak ez a rsze lthatlag fokozatos kiegsztsekkel bvlt. Kzppontjba kerlt, a megelz fejezet szombatvnek az intzmnyre gondolva, az a 2Krn 36:21-ben olvashat szemrehny gondolat, hogy majd parlagon hevernek az elnptelenedett orszgban hossz veken t a fldek, bntetsl az elmulasztott szombatvekrt (34–35 v.).

A jv remnysgt csillantjk fel viszont a befejez versek, amelyek rszben Ezkiel (pl. Ez 36:22 skv.), rszben Deutero – sais (pl. zs 43. r. stb.) vigasztal hangjt idzik, emlkeztetve arra, hogy az r h marad kivlaszt s szvetsges szndkhoz. De emlkeztet ez a rszlet egy-egy olyan fejezetre is, mint pl. Nehmis knyvnek, vagy Dnielnek a bnvall imdsga (Neh 9 r., Dn 9. r.). Ez az az isteni elvgzsen alapul vgs remnysg, hogy tok s nyomorsg utn megtrs s megtarts jelenti majd az utols mozzanatot a vlasztott np letben, (olv. Rm 11. r.) – s annak pldja szerint mindazokban, akiket szvetsges szeretetbe fogadott az r.

3 Mz. XXVII. RSZ - 3 Mz. 27,1–34. Fogadalmak s pnzbeli megvltsuk.

Ez a fejezet az elzkkel nem ll szorosabb kapcsolatban, mintegy fggelke a Leviticus knyvnek. Kazuisztikus felsorolsban olyan esetekrl szl, amikor valaki az rnak szentelt a csaldjbl egy szemlyt, vagy egy llatot, fldbirtokot, hzat stb., de esetleg ezeknek a becsrt fizeti csak meg a papsgnak. A felsorols azt ltszik felttelezni, hogy valamikor szoksban lehetett a felajnlst nemcsak megtenni, hanem azt termszetben teljesteni is. Az itt felsorolt rendelkezsek azonban mr csak a felajnlsok megvltsrl szlnak, amikor is a papsg becslse volt a mrvad. A 2–8 v. teht a fogadalommal felajnlott szemlyek megvltsval foglalkozik, figyelembe vve a csald anyagi helyzett. – A 9–13 v. llatokra vonatkozik s hangslyozza, hogy a felajnlott llatot nem szabad hitvnyabbra kicserlni, az ldozatra nem alkalmas llatrt pedig felrral megvltst kell fizetni. – A 14–25 v. mai gondolkodsunkban a vgrendeletekre emlkeztet, hz- vagy fldbirtoknak a templom rszre trtn hagyomnyozsra. Bvebb magyarzatot a rszletezs nem kvn, sem a megvltsnak mr elfordult kifejezsvel kapcsolatban, sem a becsrtknek a jubileumi esztendre tekintettel trtn megllaptsnl, ha ti. mr olvastuk a 25:14–16 v.-t. – A becsls alapja a 25 v.-ben emltett „szent sekel” (v. Ex 30:13).

A pnzben trtn megvlts all kt csoport kpez kivtelt. Egyikhez tartoznak a fogadalom nlkl is az rnak ldozand elsszltt llatok (v. Ex 13:2 stb.), msikhoz a menthetetlenl tok al tartozk, akiket vagy amiket az n. hrm ktelezse rtelmben el kellett puszttani (pl. Jzs 7:15 skv. V. Rgisgtani s nprajzi adalkok II. 2. vge). – Vgl mg egy ktelezs olvashat e rendelkezsek sorban: a fld termsnek, st az llatllomnynak is a tizede az Urat illette. srgi s szinte minden npnl ismert intzmny a templom, vagy az egyhzi kzssg rszre fizetend tized. Ennek a termszetbeni megadsa all az szv.-i trvny gy adott feloldst, hogy a becsrtket mg annak tdrszvel kiegsztve kellett megfizetni.

* A Leviticus knyve egyike az sz azon iratainak, amelyeket legritkbban olvasunk s amelyeknek a rendelkezseit mr a reformtorok is gy tekintettk, mint amelyek rszint az Sz., rszint a trsadalmi vltozsok miatt tlhaladott szertartsi s trvnykezsi trvnyek. Ennek ellenre gy kell vllalni, mint amelyet Isten jnak ltott Igjben megrizni s elnk adni. Megbecslend az a nagy gond, amellyel ez a trvnyknyv igyekezett az Sz npnek az istentisztelett s mindennapi lett gy szablyozni, hogy az kedves legyen Isten eltt. A vltoz dolgokon pedig fellemelkedve klnsen kt gondolatot kt a lelknkre neknk is: Szentek legyetek, mert az r is szent! – Szeresd felebartodat mint nmagadat!

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU    *****    Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!