EXODUS 2 MZES 29 - 40 rsz magyarzata
2 Mz. XXIX. RSZ - 2 Mz. 29,1–28. A papok felszentelse.
A 28:41 v.-ben a papi ruhk lersa sorban van egy kzbevetett mondat, amely gy szl Mzeshez: „Kend fel ket, avasd fel tisztkbe s szenteld fel ket a papi szolglatra!” Ez a mondat mintegy elrevetti a 29. rsz tartalmt, amely a papszentelsrl szl. E rsz irodalmi helyzete vitatott, az a krds ti., hogy szerves folytatsa- ez az eddigi instrukciknak, vagy pedig a Lev 8 r. elrevetttese, amely utbbi mellett szhasznlati jellegzetessgek szlnak. A helyzet valban az, hogy mg a 35 skv. rszek pontosan kvetik a szent stornak s berendezsnek, a papi ruhknak az elksztsre vonatkoz elrsokat, addig a papszentels vgrehajtsa rszletesen nincs lerva, csak a 40:12–16 emlti rviden a kultuszi berendezs felszentelsnek az sszefggsben. Az a harmnia teht, amely e kultuszi vonatkozs fejezetekben a parancs s annak vgrehajtsa lersban mutatkozik, a papszentelsnl az Ex 29 r. s Lev 8 r. sszetartozsban van meg. – Egy msik formlis krds az, hogy a papszentels eredetileg csak a fpapi tiszthez tartozott-e hozz s ha igen, mikor terjeszthettk azt ki az egsz ldozpapsgra? A krds megvlaszolsa kultusztrtneti jelleg; itt s a Lev 8 r.-ben mindenesetre „ron s fiai”, teht az egsz papsg rszese a szent ceremninak.
A papszentelsi szertarts mig is a papi tiszt betltshez szksges lelki ernek, az arra val alkalmassgnak a krse s kzvettse. Ez fejezdik ki ma a Llek erejnek a krdsben, az imdsgban, a kzrttelben, az ldsban, a felhatalmazsban. Mindez az szvetsgi papszentelsnl sokkal inkbb lthat szertartsokban fejezdtt ki. Klnleges szerepe van itt is Mzesnek, aki ugyan maga nem pap, de az rtl kapott kzvetlen felhatalmazst ruhzza r ronra s az els ldozatot is mutatja be.
Sorban haladva, az 1–3 v. ldozati elkszletekrl szl. A bika, a kt kos s a klnbz minsg kovsztalan kenyerek klnfle fajta ldozatokhoz valk (14.22.25.28 v.). Az ldozatok fajtit s rendeltetst lsd a Leviticus megfelel rszeiben. – A 4–9 v. ronnak s fiainak a papi ruhkba val felltztetsrl rendelkezik. Ez a papi hivatal kls jeleivel val felruhzs, amihez hozzjrul mg a 7 v.-ben a fpap felkense a szentelt olajjal. A szertarts felemel ltvnyrl tanskodik a Zsolt 133. – A hivatalba val beiktats klnleges kifejezse az, hogy „megtlteni a kezt valakinek” (9 v.). lland szlsforma ez, hasznlt volt Izrelen kvl is, br a jelentse nem egszen tisztzott. Eredetilg taln hivatali jelvnyeknek a kzbeadst jelentette, vagy a papi fizets megadst (v. Br 17:10–12).
A 10 v.-sel kezddik a papszentels ldozati ceremniinak a lersa. Az ldozatnak klnleges rsze a vr, ennek van dnt szerepe a szentelsi szertartsban is. A 10–14 v. n. vtekldozat, amely rszint az oltr felszentelsre trtnik (12 v.), rszint „ron s fiai” vtkeirt trtn engesztelsl. Ez utbbit fejezi ki a kznek az llat fejre ttele, amely jelkpezi a vtkek truhzst a helyettest ldozatra, valamint az azonosulst: ahogyan az ldozati llatot levgjk, gy rdemeln meg az ldoz ember vtkeirt a hallt. – A biknak s az egyik kosnak (15–18 v.) a felldozsa a szoksos ldozati ritusok szerint van elrendelve. Kln papszentelsi ceremnia fzdik azonban a msodik kos felldozshoz (19 skv.). Ennek az ldozati llatnak a vrvel kell megkenni a felszentelend pap flt, a keze s lba hvelykt, st az ldozati vr s a felkensi olaj keverkbl nhny cseppet rhintettek a papi ruhra is. Mindez – mivel a vr az Isten, s egybknt kizrlag az oltrhoz tartozik, a papsgnak valsgos eljegyzst jelentette az oltri szolglat szmra. s ha a jelkp feloldsa helyes, a fl, a kz, a lb vrrel val megrintse kifejezi azt, hogy a papnak az rra kell hallgatnia, az szolglatban kell jrnia s tevkenykednie.
A 22–28 v. az ldozati szertartsnak s az instllcinak a befejez rsze. Elszr az oltron elgetend ldozatrl van sz, ennek az elzetes „felmutatsa” (24 v.) egy jelkpes papi cselekmny, jelentsgt lsd Lev 7:30 skv.-nl. A 26 v. sszhangban ll azzal a rendtartssal, hogy az ldozati llat meghatrozott darabjai az ldoz papot – ebben a kivteles esetben magt Mzest – illetik meg. A 27–28 v. azonban kiegsztsknt hozzfzi, hogy ez a rsz klnben „ronnak s fiainak” a jrandsga. (V. Lev 7:33.)
2 Mz. 29,29–46. A felszentelt papok jogai s ktelessgei.
A papszentelsi szertartsok lersa utn mg nhny kiegszt rszlet kvetkezik a papsg teendivel kapcsolatban. A 29–30 v. arrl szl, hogy a fpapi ruhk a szently tulajdont kpezik s azokat a hivatallal egytt rkli mindig az j fpap. A 30 v.-ben emltett ht nap Lev 8:33-ra nzve rthet meg, annak felel mg itt a 35 v.
A 31–34 v. az ldozattal egytt jr communio-jelleg tkezst rja le, amely itt egszen szkkr. Csak a felszentelsnl jelen volt papsg vehetett rszt benne, „idegen”, azaz illetktelen, kvlll (hberl zr) nem rszeslhetett belle. St az tkezs is csak a felszentels napjn trtnhetett, msnap mr nem volt szabad a maradkot megenni. A szent jelleg teljes helyi, idi s szemlyi korltozst kvetelt meg.
A 35–42 v. szl arrl, hogy a papszentels ldozati ceremnii ht napon t tartottak, s hogy ez egyttal, illetve prhuzamosan az oltr felszentelsnek is szmtott. (Ms vltozatot ad az utbbira nzve Ex 40:10). Az tbbival kapcsolatban az lland reggeli s esteli ldozatok prototpusa is lthat, a ksbbi rendtartsnak megfelelen (v. Num 28:1–8).
A befejez 43–46 v. emelkedett hang, gretes kijelents arrl, hogy maga az r lesz Izrelnek, a papsgnak, a szent stornak s oltrnak a megszentelje. Egy ilyen fejezet vgn, amely tele van ceremnilis cselekmnyekkel, nagyon helynval ez a kijelents, mert helyes irnyt ad gondolatainknak az olvasottak rtelmezsnl. Br egy ember – Mzes – a felszentels vgzje, br nagy jelentsg szertartsok trtnnek, amink a felkens, a vrrel megrints, a helyettest ldozatok bemutatsa, mindezek nem a szent cselekmnyeknek valami magtl hat erejvel vlnak hatlyosakk, hanem gy, hogy jelen van a megszentel r. hatrozta el az emberekhez lehajl kegyelmvel azt is, hogy egy tallkozsi ponton, a szent storban ott lakozik, azaz kijelentst ad s a neki adott tiszteletet elfogadja.
2 Mz. XXX. RSZ - 2 Mz. 30,1–10. Az illatldozati oltr.
Minden figyelmes olvasnak feltnhetik, hogy miutn a 25–26 r. lerta a szent stort s annak berendezst, csak jval ksbb kerl sor egy fontos kultuszi trgynak, az illatldozati oltrnak a lersra, amely szintn a stor belsejben foglalt helyet. gy tnik, mintha a Papi r „tervrajzban” ez az oltr eredetileg nem szerepelt volna s csak a 30 r. tbbi kiegsztsvel egytt utlag kerlt volna lersra. Feltn dolog ez, annyival is inkbb, mert a salamoni templomban ugyangy megvolt (1Kir 7:48), mint a fogsg utniban (1Makk 1:21; v. Zsid 9:4), a tmjnldozat amgyis a legltalnosabb szertartsok kz tartozott. A Palesztinban tallt – kbl kszlt – illatldozati oltrok mreteikben, formjukban hasonltanak az itt lerthoz. Magyarzatot azonban nehz tallni arra, hogy mirt hagyta ki a P r, tovbb, hogy ki s mikor ptolta ennek az oltrnak a lerst (a 40:5 mr besolrolja a tbbi kultuszi trgyak kz). Legvalsznbb az, hogy a papszentels lersa utn a papi teendk felsorolsa kapcsn kerlt erre a helyre ennek a kisebb „aranyoltrnak” (szemben a nagy ldozati „rzoltrral”) a lersa. Nevezetesen ezen az oltron kellett naponta ktszer illatldozatot bemutatni a fpapnak. Ezzel egytt a fpapnak arrl a feladatrl is olvasunk, hogy reggelenknt rendbe kellett raknia a htkar lmpatart mcseseit, este pedig felkszteni, olajjal feltlteni s meggyjtani azokat (7–8 v.). Egybknt ugyanolyan hordozhat oltr volt ez is, mint a nagy gldozati oltr, de ennek a helye bent volt a szentlyben, a szentek szentjt elvlaszt krpit eltt. A naponknti ldozatokon kvl klnleges szerepe volt ennek az oltrnak az vente egyszer tartott nagy engesztelsi nnep szertatsai kztt (Lev 16:15–19).
2 Mz. 30,11–16. Ad a szently javra.
Izrel trtnetben tbbszr esik sz npszmllsrl, ezek kzl a 2Sm 24 r.-ben olyan megvilgtsban, mintha az ilyen npszmlls nem egyeznk az r tetszsvel. Az emltett, amgyis nehz rtelmezs bibliai fejezetnek bizonyosan van egyfajta trsadalomtrtneti httere is, kapcsolatban azzal, hogy a kirlyi uralom a szabad izraelitkat az adfizets vagy a hadktelezettsg terhe al vonta. Viszont mshelytt, pl. a Num 1:1–3-ban isteni parancsra trtnik npszmlls. Az utbbi ksi lers lvn, mr termszetesnek veszi a kirlysg kortl kezdve ltalnoss vlt npszmllst, amellyel aztn szolglat s adfizets egyttjrt. A fogsg utni korban azonban az ad elssorban templomad volt, aminthogy az orszg npe is a fpap vezetse alatt llt. – A jelen lers ezeket a motvumokat a kvetkez mdon egyezteti ssze: azok, akik a npszmllskteles kort elrik s nyilvntartsba soroljk ket, ezen a rven ki vannak tve az isteni harag csapsnak. Adjanak teht az gy besoroltak egy fl sekelt „vltsgdjul” az r szentlynek, s akkor nem ri ket veszedelem. Ez a vltsgdj egyszer s mindenkorra szl adnak ltszik, amit azonban nyilvn kvetett ksbb az venknti templomad is (v. Mt 17:24–27).
Az itt emltett „vltsgdj”, ad a sz valdi rtelmben, st feltn, hogy szegnyre s gazdagra egyforma sszeg fizetse hrul. Az adjelleget szeldebb teszi az, hogy a vele kapcsolatban hasznlt sz (termh) ltalban nknt felajnlott ldozatot jelent. Az ldozathozatal kegyelmesen emlkeztette az Urat az adakozkra. Az egyenl sszeg ldozat pedig azt fejezte ki, hogy a gylekezetben egyenl jog illet meg mindenkit.
2 Mz. 30,17–21. A mosdmedence.
A papi szolglattal kapcsolatban kerl lersra az szvetsgi kultuszban nlklzhetetlen mosdmedence is. A salamoni templomban a „rz-tenger” s a kerekeken tolhat mosdmedenck szolgltak a tisztlkods cljra. Az itt lert medence jval egyszerbb. – A kultuszi szolglatot csak teljes ritulis tisztasgban lehetett vgezni, ennek a nlklzhetetlen klssge volt a mosakods. Aki nem tisztn lpett az r el, az magra vonhatta haragjt, akr hallos bntetst is. A ritulis tisztasgnak termszetesen a bels tisztasgot is kellett jelkpeznie. „Imdkozzanak a frfiak… tiszta kezeket emelvn fel, harag s versengs nlkl!” (1Tim 2:8).
2 Mz. 30,22–23. A szent olaj.
A „flkensre val szent olaj” (25 v.) rszint a papsg felkensre, rszint a kultuszi trgyak megszentelsre szolglt. Ksztse egy szablyos, „vgy…” kezdet recept alapjn trtnt; drga keleti fszerflket kevertek ssze tiszta olajjal. Elttnk nem egszen ismertek a felhasznlt anyagok, de a mennyisgek s a kevers arnya sem. A „vgy” sz nem vsrlst jelent ugyan, mgis a 23–24 v.-ben lev szmokat ki kell egsztennk a pnz (valsznleg sekel) megnevezsvel. A keversi md s arny emltse klnben azrt nevezetes, mert ilyen mdon ksztett kenetet profn clra nem volt szabad hasznlni. A brt puht, a hajat illatost olajat, kencst sokflt hasznltak Keleten mindentt; a kencsksztk, drogistk jvedelmez ipart folytattak. Ezzel kapcsolatos a tilts, amely nem ismer alkut: ami szent, ami az r szolglathoz tartozik, azt htkznapi illatszer vagy kence formjban nem szabad hasznlni.
2 Mz. 30,34–38. Az illatldozat anyaga.
Az elzhz hasonl elrst s a profn hasznlattl tilt rendelkezst olvasunk a kvetkez versekben. Az illatldozatot szoktuk egyszeren „tmjnezsnek” is nevezni, az itt adott recept azonban a tmjn mellett mg ms that illat anyagokat is emlt, ezeknek a keverkt hasznltk az aranyoltron val ldozsra (1–10 v.), magt az illatos keverket is bent tartottk a szentlyben, hogy kznl legyen, amikor a fpap este-reggel nhny morzsnyit az oltrra dobott. Ennek az ldozatnak a j illata tlttte be a szentlyt, hogy az rnak kedve teljk benne s a gylekezetben. Ilyen tvitt rtelemben mondja az apostol, hogy „Krisztus j illatja vagyunk Istennek” (2Kor 2:15).
2 Mz. XXXI. RSZ - 2 Mz. 31,1–11. A kultuszi trgyak elkszti.
A mrnki lersok, ruhamintk, vegytsi receptek utn kvetkezik mg azoknak a szemlyeknek a kijellse, akik e terveket majd meg tudjk valstani. Elsrend szerep jut ezen a tren a jdai Becallnek, aki a lers szerint meg van ldva mindazon kpessgekkel, amelyek a munkk irnytshoz szksgesek. A 3–5 v.-ek gy mutatjk be, mint aki igazi iparmvszeti szakrt, persze nem maga vgzi a munkk nagyobb rszt, de teljes hozzrtssel tudja vezetni azokat. A 6 v.-ben emltett Oholib inkbb alrendelt segttrsnak ltszik. (Dn trzsbl val, gy a kt munkavezet s tervez a legdlibb s legszakibb trzs kpviselje.) A 6b v. tovbbi mesteremberekrl is szl, akik a klnfle munkk elvgzi lesznek. A kultuszi berendezs szent jellegnek brzolshoz hozz tartozik az, hogy mindezek az emberek Istentl nyert „blcsessggel” = hozzrtssel hajtjk vgre feladatukat. A szent trgyak nem lehetnek selejtes munkval kszlt, rosszul kidolgozott btorok, szvetek vagy tvsmunkk, hanem a maguk nemben remekmveknek kell lennik. – A 7–11 v. felsorolsa figyelemmel van mindarra, amit az elz fejezetek bemutattak, mghozz a stor berendezsnek megfelelbb sorrendben, mint ahogyan elszr emltve voltak.
2 Mz. 31,12–18. A szombat trvnye.
Amikor ebben a rszben nyugvponthoz rkezik a kultuszi elrsok expozcija, betetzsl a legfontosabb szvetsgi nnepnek, a szombatnak a trvnye kvetkezik. A szombat jellegrl, jelentsgrl, a hozz fzd gretekrl s tilalmakrl mr tbbszr volt sz az Exodus knyvben (16:22–29; 20:8–11; 23:10–13). E vonatkozsokban jat nem mond az itteni kijelents, csupn kihangslyozza azt, hogy ez az rral val szvetsg „rk jele” (13.17 v.). A „jel” sz itt ismertet s megklnbztet jel gyannt rtend. A szombatnak, a ht utols napjnak nyugalma s megszentelse az szvetsg npnek a sajtja volt ms npekkel s vallsokkal szemben. Az maradt mg ksbb is, amikor a keresztnysg Krisztus feltmadsra nzve a ht els napjt tette az r napjv (olv. Gen 2:1–3 magy.).
Az utols, 18 v. kpezi az tmenetet a kvetkezkhz. Mzes a hegyen tlttt id szerint hitatval szvben, kezben pedig a tzparancsolat ktblival indult vissza vi kz, hogy folytassa a gylekezetszervezs szent munkjt s aztn egy olyan jelenetre rkezett meg Izrel krbe, amely az htatbl a harag s gytrds iszony lelkillapotba sodorta.
2 Mz. XXXII. RSZ - 2 Mz. 32,1–14. ron aranyborjt kszt.
Az Ex 32–34 r.-ben a Panteteuchos elbeszl alapszvege folytatdik a 25–31 r. kultusztrtneti kzbevetse utn. A bibliai szveg felveszi a 24 r. vgn elejtett fonalat. Mzes ott eltnt a np szeme ell s ronra bzta a vezetst, a gymkodst. A hossz vrakozs, a negyvennapos idperidus (lsd 24:18 magy.) aztn sok jellegzetes dolgot dobott a felsznre.
A legels az volt, hogy a tboroz Izrelt valami nagy magrahagyatottsg rzse fogta el. Mzes nlkl nem jl reztk magukat. Jllehet a megelzkben Mzes a szksghez kpest gyakran szigor kez s szav vezet volt, aki ellen olykor zgoldtak is, mgis eddig minden nehz helyzetben adott megoldst. A nagy vezetemberek sorsa volt az v is: inkbb fltk, mint szerettk, de jelenlte mgis bizonyos fok nyugodtsgot klcsnztt az ismeretlen jv fel vndorl npnek. Most az az rzsk tmadt, hogy vezetjk cserben hagyta ket, erre utal a becsmrl kijelentsnek sznt mondat: „Nem tudjuk, mi trtnt ezzel a Mzessel” (iste homo). Az a lthatatlan r pedig, akirl Mzes beszlt nekik, megfoghatatlan volt szmukra; nekik szemmel lthat s kzzel megfoghat istenalak kellett, hogy ne rezzk magukat vezets nlkl. ront knyszertettk teht arra, hogy aranyborj kpben blvnyszobrot ksztsen nekik. ronnak ugyan nehz lett volna kitrni a kvetels ell, mgis az ltszik, hogy hiba volt ron az „kesen szl”, a nagyobb szuggesztv ert mgis Mzes kpviselte npvel szemben, aki hatrozottan vezetett s nem hagyta flrevezetni magt.
Az aranyborj ksztsnek a mdja valsznleg az volt, hogy fbl kifaragott szobrot aranylemezzel vontak be, gy rthet, hogy ksbb Mzes elgette, illetve porr zzta (20 v.). Hogy mirt ppen bikaborj formjban ksztettek istenszobrot, annak nemcsak egyiptomi httere lehet, ahol a szent apis-bika tisztelete elterjedt volt, hanem ltalnos ssmi vallsos gondolatok fzdhettek hozz: Mezopotmitl Szriig a fisten llatreprezentnsa a bika, az er s a termkenysg jelkpezje. Ras-Samrban is az l nev isten jelzje „a bika”. – Tvolabbi krds az, hogy milyen mrtkben fgg ssze ez a pusztai trtnet a Jerobom kirly ltal kszttetett aranyborj szobrok kultuszval s az az ellen tmadt prftai rekacival. A magyarzknl ksrt az a gondolat, hogy a Jerobom-fle kultusz van visszavettve a pusztai vndorls idejre, amit a 4b vers sz szerint egyezse tmogatni ltszik az 1Kir 12:28 szvegvel: „Ezek a te isteneid, Izrel, akik felhoztak Egyiptom orszgbl” – mert a tbbes szm hasznlata a pusztai egyetlen borjnl helytelennek ltszik. Az egyszer azonosts, illetve visszavetts gondolatt mgis tlzsnak tartjuk. Ami a nyelvtani kvetkezetlensget illeti, tudnunk kell, hogy ritkn ugyan, de elfordul az ’lhim nv ltszlagos tbbes szm formjval kapcsolatban tbbes szm vonzatok hasznlata (pl. 1Sm 4:8), itt teht helyes ez a fordts: „Ez a te istened, Izrel, aki felhozott…” – A visszavettsi elmletben zavart kelt momentum azutn az, hogy ron, a jeruzslemi papsg se s megszemlyestje kszti a blvnyszobrot, ami ki nem magyarzhat ellentmondst jelent a Jerobom ltal meghonostott kultusz „skpnl”. E vonatkozsban inkbb ellenkez irny hatsra gondolhatnnk.
A Szentrs kendzetlenl mutat be szemlyeket s esemnyeket. Itt is gy lltja elnk a vezet nlkl maradt Izrelt, mint amely a blvnyimds mankjt kereste, ront pedig mint aki – ha megflelmltve vagy flrevezetve is – egy blvnyszobor eltt vgzi els papi funkcijt. Mert a blvnynak oltrt is lltottak, tiszteletre nnepet is nnepeltek, amely ldozattal kezddtt ugyan, de a pognyoknl szoksos orgasztikus „kultuszi mulatsgba” csapott t (6 v.).
Az elbeszls tovbbi rsze gy beszl Mzesrl, mint aki Istennel folytatott prbeszdben veszi tudomsul s szenvedi el a trtneteket. Ennek sorn kln is figyelemre mlt Mzesnek az az lland prftai kzbenjrsa, amellyel az r haragjt akarta elfordtani vtkes nprl.
Az r tlete elszr gy hangzott, hogy a blvnyoz Izrelt mindenestl kiirtja s majd a hozz hsges Mzes utdait nveli nagy npp. De Mzest nem szdtette meg a kivltsgnak ez az grete, nem a maga, hanem npe dicssges jvjt akarta hitben ltni. Ezrt imdsgban minden olyan gondolatot felidz, amellyel megindthatn Istent: Ha mr egyszer kiszabadtotta Izrelt az egyiptomi nyomorsgbl, ne akarja maga elpuszttani. Ne mondhassk a pognyok, hogy az r nem szabadt, hanem veszedelembe vv Isten. Emlkezzk vissza az r a ptriarchknak tett eskjre, amelyben meggrte, hogy utdaik sokasga birtokba veheti majd Knan fldjt. – Olyan imdsgos tusakods ez, amilyenre csak az Istennel igazi lelki kzssgben l ember kpes, nzetlen szvvel s nagy emberszeretettel, ahogyan knyrgtt egyszer Sodoma nprt is az „Isten bartja”, brahm (Gen 18:23 skv.).
2 Mz. 32,15–29. Mzes haragja s tlettartsa.
Abbl, hogy Mzes kzbenjr imdsggal igyekezett elfordtani az r tlett Izrel fll, mg nem kvetkezett, hogy maga is szemet hunyt volna a blvnyimds vtke fltt. Nem Isten helyett ugyan, de a maga felels vezet helyzetbl kvetkezen meg kellett torolnia a vtket. Az errl szl lers els fele (15–18 v.) prhuzamos a 31:18 s a 32:7–8 tartalmval. Az Istentl kapott ktblkkal a kezben (v. 24:12 magy.) lefel jvet a hegyrl Jzsu volt a ksrje (24:13). Az aranyborj krli orgia hangja felhallatszott hozzjuk, amirl Jzsu, a hadvezr (17:8–13) elszr azt hitte, hogy harci zaj, taln megint megtmadtk Izrelt. Mzes azonban mr tudta, hogy „danols hangja” az. Az a rettenetes harag fogta el, amely dhben tr-zz. Elszr sszetrte a drga ereklyt, a trvnytblkat, ami a szvetsg hamari felbomlsnak a jele volt. Azutn az aranyborjt gette el, illetve zzta porr s vzbe szrva, ezt a vizet itatta az izreliekkel. Az utbbi tett nemcsak a dhkitrs kvetkezmnye, hanem egyfajta „istentlet”. Hasonlra plda Num 5:11–31 szertartsa: az „tokhoz vz” kiderti a bnst, betegsget hoz r.
Kzben nemcsak a vzprbval kereste Mzes a vtkeseket, hanem felelssgre vonta magt ront, aki tvolltben vezetje volt a npnek (21 skv.). ron vlasza, magamentegetse elg gyatra: a npre hrt minden felelssget, a sajt blvnykszt munkjt pedig ezzel a semlegesen hangz mondattal akarja kzmbss tenni: a tzbe dobtam az aranyat s ez a borj lett belle. Annyi biztos, hogy az brzols tkletes emberi, akrcsak az denkerti primitv mentegetzst olvasn az ember.
Az igazn tletes 25–29 v. szerint a lvitk kszek voltak Mzes mell llni gy is, hogy karddal a kezkben rontsanak a vtkes npre. A tboron keresztl-kasul jr lvitk gyilkolsnak a lersnl nem vilgos, hogy milyen alapon ltk le azokat, akiket levgtak; taln azrt, mivel azok nyltan prtot tttek Mzes ellen blvnyozsuk vdelmben. Mindenesetre egy csom ember ldozatul esett, tpusaknt a ksbbi vallshbork buzgsgnak. E szakasznak ktsgtelenl okadatol jellege is van a lvitknak kiemelt, a ksbbi korban az istentiszteleti tnykedsre mltatott szerepvel kapcsolatban: k azok a rettenthetetlen Jahve-hvk, akik nem ismernek testvrt s rokont sem, ha az r gyrl van sz. Maga Mzes elismeri, hogy ezzel „avattk fel magukat” (a kifejezs rtelmhez olv. 29:9 magy.) az r szolgiv.
Az aranyborj imdsban kznsgess vlt azonostssal a pnz, a mammon imdatnak a jelkpt szoktk ltni. Tagadhatatlan, hogy az arany csillogsa, a vagyon hajhszsa sok emberbl kil minden Isten s emberszeretet (1Tim 6:9–10), de ezenkvl mg sok minden odakerlhet az aranyborj talapzatra s sok minden lehet Istent helyettesteni akar blvny, lehetnek akr olyan emberek is, akiknek a hasuk az istenk (Fil 3:19). Izrelnek ebben a pldjban mindenesetre egy vallsos kzssg van elttnk, amelyet a blvnyimds megrontott s megosztott, felidztk magukra Isten haragjt, a testvrharcot s oda jutottak, hogy szttrve hevert elttk Isten szvetsgnek az okmnya. Mindez azrt, mert kevs volt nekik a lthatatlan Istenrl kapott kijelents s maguk akartak csillog blvnyt kszteni, hogy rmondhassk: ez a mi istennk, akit mi teremtettnk s aki elnzi kis jtkainkat.
2 Mz. 32,30–35. Mzes knyrsges nprt.
Mzesnek ez az jbli kzbenjrsa az rnl prhuzamos a 11–14 v.-ben lerttal, csak ms mdon van megfogalmazva. Krdses lehet, hogy mirt van r jbl szksg, ha a 14 v. kimondotta, hogy „az r sznalomra indult s nem hozta r npre azt a rosszat, amit megmondott”. A magyarzatot a szvetsg okmnynak az sszetrt ktbli adjk meg. Az r nem irtotta ki ugyan npt, de a szvetsget egyelre felfggesztette a blvnykszts miatt. Mzesnek „vissza kellett mennie” az rhoz, hogy jra elkrje a trvnytblkat s velk egytt Istennek a szvetsgbe visszafogad kegyelmt. Mint kzbenjr, elszr is megvallja npnek bnt s gy kr bocsnatot. E nlkl a bocsnat s a szvetsg megjtsa nlkl nem akar lni maga sem, lett csak a gondjra bzott nppel egytt tudja elkpzelni s elviselni. „Trlj ki engem knyvedbl!” – mondja Mzes, ami egy igen rgi kpet idz fel. E szerint az lk nevei fel vannak rva Isten eltt egy knyvbe s egy-egy nvnek a kihzsa az illetnek a hallt jelenti (v. Zsolt 69:29; zs 4:3; Jel 3:5).
Az isteni vlasz rvid, st bizonyos fokig rendreutast; aki vtkezett, annak kell meghalnia (v. Ez 18:4.20). Majd eljn a szmonkrs ideje, addig pedig tegye mindenki a ktelessgt. Mzes se legyen letunt, hanem vezesse tovbb a npt, az r pedig megtartja grett s majd angyalval mutatja az utat, amerre menni kell (v. 23:23). A befejez vers mgis arra mutat, hogy nem maradt egszen bntelen Izrel ezutn a hitbeli kilengs utn, br a szkszav mondatbl nem tudjuk meg, hogy az „tokhoz vz” hatsra (20 v.), vagy a lvitk ltal vgrehajtott ldklsre (28 v.) trtnik-e clzs. Egy int rszleges csaps utn Isten megengeszteldve folytatja tovbb megkezdett munkjt szvetsgbe fogadott npvel, pldt adva mr itt a pusztban a szvetsgmegjts lehetsgre.
2 Mz. XXXIII. RSZ - 2 Mz. 33,1–11. Az r stora Izrel tborn kvl.
A blvnyimds utn a szvetsg s a szvetsges Isten jelenlte Izrel krben nem maradt valami magtl rtetd dolog. E fejezetben ugyan az r megjtja greteit, de bizonyos fokig el is hatrolja magt Izrel tbortl. Rgi s j motvumok szvdnek itt ssze, amelyek vgs egyszerstsben az r szent voltt s a „kemny-nyak Izrel” gyarlsgt mutatjk be, gy, hogy kettjk kzt ott ll a kzvett Mzes.
Az 1–2 v.-ben ugyan az r megjtja grett arra, hogy elvezeti npt Knan fldjre, de el is hatrolja magt tlk akkor, amikor azt mondja, hogy angyal lesz a vezetjk, nem maga szemlyesen. Br e kijelentsben tletesen kevsnek ltszik az, hogy az r „csak” angyalt kld npe vezetsre, mgis ez az gret az r gondviselsnek a kifejezje marad. Alig valszn az a racionalista megoldst keres azonosts, hogy ez a vezet angyal nem ms, mint a Num 10:29 skv.-ben emltett Hbab, aki Izrel vezetje lett, mint a pusztai utak, forrsok, pihenhelyek j ismerje.
A 4–6 v. annak a kijelentsnek a visszhangja, hogy az r nem akar egytt lenni s egytt vonulni Izrellel. A megszomorods jeleknt az emberek leraktk kszereiket, a hivalkods divatos drgasgait.
A 7–11 v. egy nll hagyomnyegysg, amely az sszefggsbe oly mdon tagoldik bele, hogy mivel az r nem akar npe kztt maradni, viszont Mzessel fenntartja az rintkezst, ezrt a tboron kvl fellltott storban adott lehetsget arra, hogy Mzes beszlhessen vele, elkrhesse kijelentst. Ezrt a stornak a neve kijelents, vagy tallkozs stra (olv. 26:1 magy.), ahol a tallkozs pillanatban Isten szent jelenltt egy felhoszlop jelezte. Ezekkel a tallkozsokkal kapcsolatban van elmondva az, hogy nem volt soha senki, akivel gy beszlt volna az r „szemtl szembe”, mint Mzes, amiben az egybknt is nagy lelki lmnyt jelent prftai kijelentsnyers maximuma hangslyozdik (v. Num 12:8; Deut 34:10). Mzes mellett egyedl Jzsunak volt szabad belpni e storba, ha vge volt az rral val tallkozsnak; az feladata volt, hogy mint katonaember, rkdjk e stor fltt (11b v.). A tbbi emberek csak messzirl lehettek szemlli a stornak (8 v.). Aki „kereste Urat”, akinek az gyt teht Mzes az r el vitte, annak ki kellett mennie a tborbl, de persze ill tvolsgban is kellett maradnia a kijelents strtl (7b v.).
Magtl rtetden vetdik fel a krds, hogy mifle stor ez, hiszen a szent stornak s tartozkainak eddig csak a modellje volt lerva, az elksztsrl csak a 35 skv. rszekben lesz sz. A vlasz egyszer irodalomkritikai ton megadhat: egy ms forrsbl vagy hagyomnybl val ez az aranyborj-trtnethez csatolt lers, amely az rnak bizonyos fok elzrkzst akarja kvetkezmnyknt rzkeltetni. St taln azt mondhatnnk, hogy az egykori trtneti valsgnak jobban megfelel egy ilyen egyszer stornak a kijelents helyeknt val brzolsa, mint a Papi forrs nagyszabsra mretezett, az istentiszteleti ceremonilk ksbbi templomi rendjhez alkalmazott lersa. Az ’hl mo’d elnevezs is helynvalbb itt, Mzesnek az rral val tallkozsainak sznhelyeknt, mint ama „hajlknl” (26:1), amely az rnak s az istentiszteleteknek az otthonul szolglt. Problmt jelent termszetesen a 7 v. fogalmazsa: Mzes fogta „a” strat s felvonta azt a tboron kvl, mert ebbl az a kvetkeztets volna levonhat, hogy ilyen szent stor mr eddig is volt, holott errl emlts nem trtnt (a 16:34 ksbbi idre vonatkozhatik). Az eredeti szveg megengedi ezt a fordtst: „Mzes fogott egy strat…” – s az esetben itt van az eredeti szent stornak, mint vndorszentlynek a fellltsrl, hasznlatba vtelrl elszr sz. Ebben a storban kerl majd elhelyezsre a szvetsg alapja, a kt j ktblra vsett tzparancsolat, s ennek a stornak az eredeti rendeltetse alakult t a ksbbi papi hagyomny lersban gy, hogy az a jeruzslemi nagytemplom tpusv lett.
2 Mz. 33,12–23. Mzes az r dicssgt kvnja ltni.
A kvetkez rszletek szinte illusztrljk a 11 v.-ben mondottakat, hogy ti. Mzes az Istennel val tallkozs pillanataiban milyen kzvetlensggel, szinte merszsggel beszlt vele. Mzes itt afltt alkudozik, hogy az r valamilyen kzvetlenebb, szemlyesebb formban jjjn az npvel, mint amilyent az elbb mondott. Amikor Mzes nyugtalansgot mutat amiatt, hogy az r csak ltalnossgban beszlt arrl, aki vezetni fogja ket, de nem ismertette meg vele, hogy ki az, az r azzal nyugtatja meg, hogy az „orcja” lesz az, aki velk megy. s ez valban teljes megnyugvst jelent Mzesnek s npnek. – Ez a beszlgets neknk szokatlan, elvont s sajtosan szvetsgi theologiai jelleg. Az r „orcja”, vagy „szne” a sz alapformjban antropomorfizmus (de nem blvnyszobor-analgia alapjn rtend meg). Az r orcja az kegyelmes odafordulsnak az egyik kifejezse (Num 6:25–26), mint gondolati vagy szemlleti hasonlathoz egyarnt hozztartozik az uralkodi kegy s a napnak a fnye. Mindenesetre az r orcjnak a vezetse az r kegyelmes s szemlyes gondvisel jelenltt szvetsgi gondolatkrben jobban kifejezi, mint az r angyalrl mondott gret.
Az r orcja mellett szemlyes jelenltnek egy msik szemlletes teheologiai kifejezse az dicssge. Szemlletes, mert ahogyan a kbd sz fordtsai mutatjk (doxa, gloria, dicsfny) valami rendkivli fnyjelensgre, napnl vaktbb mennyei fnyessgre gondoltak vele kapcsolatban. A dicssg teht nemcsak a maiestas elvont rtelm megnevezsre szolgl, hanem az r jelenltnek a kzvetett kifejezsre is. Mindkettnek – az r orcjnak s dicssgnek – klns jelentsge van a kultuszi theofnik lersban.
Mzestl klns merszsg volt azt krni, hogy meglthassa ezt a dicssget. Az r orcjt vagy dicssgt szemtl-szembe l ember nem lthatta, az emltett rendkvli fnyessget el nem viselhette – ez volt az szvetsgi kor embereinek a meggyzdse. Mzes krse egybknt nem mer kvncsisg, annak a bizonytkt akarta ltni, hogy valban jelen van s vezetni fogja ket az r. Az rnak Mzes irnti rendkvli jindulatt szemllteti az, hogy kzvetve ugyan, de teljestette krst. Ksz volt elvonulni eltte s amint a lers mondja egy kszikla hasadkba lltotta addig, hogy bntdsa ne legyen, st „kezvel betakarta”, vta, azutn pedig megengedte, hogy utna tekinthessen. Ennek az gretnek s teljesedsnek racionlisan elkpzelhet leegyszerstst nehz megadni. A Sinai-hegyhez fzd theofnik hagyomnykrbl ismerjk Ills prfta tallkozst az rral ugyanezen a hegyen (1Kir 19:11 skv.). Itt olvasunk olyan termszeti tnemnyekrl, mint ksrjelensgekrl, amelyek ell a kszikla hasadkba kellett hzdni, hogy el ne sodorjk az embert. E jelensgek rszbeni magyarzatul szolglnak az rral val tallkozs szent lmnyhez, amely utbbi azonban puszta fizikai vagy llektani elemzssel nem magyarzhat.
Abban a prbeszdben, amelyet az r itt Mzessel folytat, legkiemelkedbb mondat a 19b v., az a kijelents, hogy „kegyelmezek, akinek kegyelmezek, s irgalmazok, akinek irgalmazok”. Az r nevnek a „kikiltsval” kapcsolatban hangzik el ez a mondatpr, s szerkezetk nkntelenl is emlkezetnkbe idzi Ex 3:14-et, a Jahve nv kijelentst, illetve etimolgijt. Ahogyan a „vagyok” kijelents magban hordozza azt a gondolatot, hogy az r ott van mindig, ahol szksg van r, s vele van azokkal, akik t segtsgl hvjk, ugyangy e mondatpr is tartalmazza azt, hogy az r megjelenseiben, cselekvseiben mindig ksz a kegyelemre s irgalomra. Igaz, hogy a vonatkoz nvms kzbeiktatsa itt is jelent bizonyos tartzkodst, az isteni szuverenits kifejezst s annak a jognak a fenntartst, hogy akkor s ott akar kegyelmet gyakorolni, amikor s ahol az szerinte helynval. Errl az isteni szuverenitsrl mg sokszor beszl a Szentrs, klnsen amikor arra akar megtantani, hogy Isten nem idzhet meg mechanikusan vagy konfidens mdon, s hogy nem mindig a neknk tetsz mdon gyakorolja kegyelmt. El kell fogadnunk, hogy akik az Istent szeretik, azoknak minden javukra van. – Visszatrve azonban e bibliai rszlet szitucijhoz, Mzessel szemben valban rendkvli, kivteles kegyelmet gyakorolt az r, amikor krsre elvonult eltte dicssgvel, hogy meggyzze jelenltrl s tovbbvezet szndkrl.
2 Mz. XXXIV. RSZ - 2 Mz. 34,1–9. Mzes jbl felmegy a Sinai-hegyre.
A tzparancsolat ktblinak sszetrse a szvetsg felfggesztst pldzta, az j ktblk elksztse s az r parancsainak jbli kijelentse viszont a szvetsg rvnyestst jelenti. Annak az ignek az illusztrcija ez, amely szerint „az r irgalmas s kegyelmes Isten, hossztr, hsge s igazsga nagy” (6 v.). Az szvetsgnek egyik leggyakrabban elfordul aranymondsa ez, amelynek az a legrvendetesebb tartalmi igazsga, hogyha mi hitetlenkednk is, az Isten h marad. H marad ti. dvzt szndkhoz, amelynek egyik eszkze a szvetsg is.
Az 1–7 v. az esemnyek tovbbfzsben ugyan, de prhuzamos a 19:10–25-ben foglaltakkal. Itt is maga el szltja Mzest az r, a npnek viszont megtiltja, hogy a Sinai-hegyhez kzel menjen. Itt is felhben szll le az r a hegyre, de tovbbviv mozzanat az, hogy ez a leszlls, megjelens Mzes krsnek a teljestse is. Dicssges megjelensbl a 33:19 tartalma emelkedik ki: az r nevnek a kikiltsa mindazokkal a jelzkkel egytt, amelyeket mr fentebb idztnk, kiegsztve a 2. parancsolathoz fztt grettel s fenyegetssel: hsges marad ezerzig, de a bnt megbnteti harmad- s negyedzig. Ez a ketts kiegszts okozza azt, hogy a 6b v. aranymondst – a helyzetnek megfelelen – majd az irgalmassg, majd az tletes komolysg jegyben idzi az rs (Zsolt 103:8 skv.; Nh 1:3). – A 8–9 v. ismt Mzesnek a nprt kzbenjr knyrgst rja le. Nem hinyzik itt sem az szinte bnbnat, de az r irgalmhoz val fellebbezs sem, a szvetsg fenntartsa rdekben: „Tgy tulajdonodd (= vlasztott npedd) bennnket!”
2 Mz. 34,10–28. A szvetsghez fzd jabb trvnyek.
Amilyen szerepe volt az alapvet szvetsgktsben a tzparancsolatnak s a Szvetsg Knyve trvnyeinek (20–23 r.), olyan helyzete van az jra rvnyestett szvetsgnl a soronkvetkez trvnyeknek (10–26 v.). Ezt a gyjtemnyt egy idben neveztk „jahvista dekalgusnak” is, szemben a 20 r. „elhista tzparancsolatval” s gy rszben az utbbinl rgebbinek is tartottk. Ez gy magban vve tlzott felttelezs, mert csak bizonyos szelektlssal lehet tz alaptrvnyt kivlogatni, amelyek szemmel lthatan (rszben deuteronomista) kibvtssel vannak elltva. Elg legyen megllaptani annyit, hogy itt is egy trvnycsoport van egytt, mgpedig kultuszi trvnyek gyjtemnye, amelyek szintn szemlltetik azt, hogy a szvetsg ktoldal ktelezs, annak hatlyossghoz, teht a belle fakad ldsokhoz az ember hsge is megkveteltetik. Taln nem vletlen, hogy pp az aranyborj-trtnet utn kvetkezik egy olyan trvnygyjtemny, amely kultuszi kvetelmnyeket tmaszt a szvetsgbe fogadott Izrellel szemben. Vgl jegyezzk meg, hogy e trvnyek rszben – esetleg ms sszefggsben – mr elfordultak az Exodus knyve trvnyad rszleteiben.
A 10–11 v. bevezetse a szvetsgen kvl olyan csodkat gr Izrelnek, aminket mg nem ltott a vilg. E csodk mibenlte a knani npek legyzsben, az gret fldjnek birtokbavetelben vlik lthatv. Ez a kivlaszt gretnek klnben is egyik legfontosabb rsze: Izrel nlnl ersebb npeket fog legyzni s ez nem trtnhetik meg az r csods beavatkozsa nlkl (v. Deut 7:7.16–21). A soronkvetkez kultuszi trvnyek a honfoglals s letelepeds utni idre szlnak s mindenekeltt va intenek azzal a veszllyel szemben, amit az slakkkal val sszekevereds hozhat magval. A velk val szvetkezs, bartkozs tilalmt lsd 23:32–33-ban. – Oltraikat s egyb kultuszi trgyaikat ki kellett volna puszttaniuk a honfoglalknak (13 v.). Legitim oltr (a kultuszi kzpontosts eltt) csak az lehetett, amelyen az rnak ldoztak az ltala adott rendtarts szerint. A szent oszlopok, eltrleg az azonos nev emlkkvektl, aminket a ptriarchk, st a vndorl s honfoglal np is lltott fel (Gen 28:18; Ex 24:4; Jzs 4:5–9), Baal – vagy ms frfi – isten tiszteletre voltak lltva, a blvnyfk pedig Knan legnpszerbb istennjnek, Asernak a kultuszt szolgltk, sszekapcsolva Knan termkenysgvallsnak orgiival. Ezeket is ki kellett volna irtani, mert a knani kultusz erklcsi lazasga vonz lehetett az izreli istentisztelet viszonylagos puritnsgval szemben; ez a knani kultusz sokszor lett csapda, megejt hl, amely trbe csalta Izrelt (v. Jer 3:6–9; Hs 4:13–14 stb.).
A 14 v. a 2. parancsolat rvidebb vltozata, a 15–16 v. pedig e trvnnyel sszefggsben a knaniakkal val sszehzasodst azrt tiltja, mert ezen a rven az izreli hzasfl pogny lettrsval egytt esetleg rszt vehetett a pogny ldozati nnepeken. Ez az sszehzasodsi tilalom pesszimistbb az apostoli remnysgnl (1Kor 7:12–14), de hogy a veszlyt relisan ltja, azt olyan pldk illusztrljk, mint Num 25:1–3; 1Kir 11:1–8; Jer 7:17–18 stb. Vgl a 17 v. a teljes kiegsztje a 2. parancsolat tilalmnak, a szhasznlat annyiban ms, hogy „faragott” blvnyok helyett fmbl „nttt” szobrokat emlt.
Az nnepek sorban egszen sajtsgos az, hogy a 18 v. a kovsztalan kenyerek nnept rja el, amely a fldmvelssel sszefgg hlannep (v. 23:15), viszont a 19–20 v. kiegsztse az elsszlttek odaszentelsrl szl, ami a pskhoz tartozik (v. 13:12–15), a pskt azonban e trvny nem emlti. A 21 v. a szombati nyugalmi nap megtartst rja el (v. legutbb 31:12–17). A 22 v. a „hetek nnept” rendeli el, a psktl szmtott htszer ht nap elteltvel, v. 23:16 magy.
A 23–24 v. az venknti hrom zarndoknnep megtartst rja el (v. 23:14), kiegsztsben megnyugtatst akar adni az embereknek arra nzve, hogy az nnepre zarndokls ideje alatt nem fogja senki erszakkal kisajttani a tvollevnek a birtokt, mert bven lesz fldje mindenkinek.
A 25–26 v. megegyezik a 23:18–19 v.-sel, magyarzatt lsd ott.
A 27–28 v. a szvetsg jbli rvnyestsrl r, ami egyben az elbeszl keret kiegszt rsze. Krdses csak az, hogy mire vonatkozik ez a felhvs: „rd le ezeket az igket!” A folyamatos szvegsszefggs az ppen felsorolt kultuszi jelleg trvnyekre utalna vissza, a 28 v. viszont azzal zrja e szakaszt, hogy (Mzes) „felrta a tblkra a szvetsg igit, a tz igt”, amely utbbi a tzparancsolat eredeti elnevezsnek szmt. – Taln nem kellene tlzottan kihangslyozni az „ezeket” sznak a kzvetlen maga mg utal jellegt, inkbb arra kellene gondolni, hogy Mzes az sszetrt tblk helyett jakat vitt magval azrt, hogy a tzparancsolat igi mg egyszer lerassanak. Van ugyanis bizonyos kvetkezetlensg abban, hogy az 1 v. szerint jbl „maga az r” akarja felrni a trvnyeket a ktblkra, itt viszont mgis Mzessel vgezteti el azt. Ha nem irodalomkritikai ton akarjuk a problmt megoldani, tehetnnk egy olyan megfigyelst, hogy az els nagy nneplyes szvetsgktshez kpest (19; 24 r.) itt egyszerbb, szernyebb formk kzt trtnnek a dolgok. Egyszerbb volt a lers az 1–7 v.-ekben is, a szvetsgktst itt nem ksri nnepi ldozati vendgsg, mint 24:9–11-ben, ellenkezleg Mzes maga is bjtl. (A bjt jellegzetes 40-es szmhoz v. 1Kir 19:8; Mt 4:2). Vgl a tz ige felrsa is Mzes feladatv vlt ehelytt, ami persze azoknak az isteni parancs rtkbl semmit sem von le. (Ms a deuteronomista hagyomny, v. Deut 10:3–4).
2 Mz. 34,29–35. Mzes arcnak ragyogsa.
A befejez rszlet egy rendkvli tnemnyt r le, amit rviden gy jellemezhetnk, hogy az a „dicssg” (v. 33:18), amelynek a fnykrben Mzes tartzkodott, viszatkrzdtt az arcn, amikor jra megjelent npe kztt. Valamilyen „riaszt szp” ltvny lehetett ez a sugrz arc, annyira, hogy az emberek fltek kzel menni hozz. – Ennek a sugrzsnak a hber szava a qrn = „szarv” sz igei megfelelje, amely a sugrz nap rajzos brzolsrl van vve, mintha a napkorongot szarvak vennk krl. A Vulgata azonban a qran gyknek a „szarv” szval val kapcsolatt megtartva szarvakkal ltta el Mzes arct (cornuta est), innen vannak az olyan klns Mzes-portrk, amilyen Michelangelo kzismert szobra. – Helytelen ez az brzols ppgy, mint az a magyarzat, hogy Mzes taln valamilyen larcot (bikamaszkot) viselt.
A Mzes ragyog archoz fzd hagyomny azutn mg gy bvlt, hogy valahnyszor Mzes az r szne el ment (a 33:7–11-ben ltott storba), utna mindig ez a fldntli fny sugrzott rla. Hogy teht elviselhet legyen arcnak a ltvnya, egy ftyolt bortott magra s gy beszlt nphez. Ez a ftyol, illetve lepel jelkpezte azt, hogy az izreliek nem brtak szembenzni az r dicssgnek mg a visszfnyvel sem, ami ugyan Mzest magasra emeli honfitrsai fl, egyben azonban az utbbiaknak a flelmt, gyengesgt szemllteti. Ezt a kapcsold pontot Pl apostol arra hasznlja fel, hogy az szvetsg meg nem rtsnek a leplrl, azutn pedig az r Lelktl kapott errl beszljen, melynek a rvn fedetlen arccal szemllhetjk az rnak dicssgt (2Kor 3:7–18).
Brmiknt voltak is ezek a rszletek, a dnt nagy tett, a szvetsges kegyelembe val visszafogads megtrtnt s Mzes, ha parancsok ksretben is, de rmhrt hirdethetett a Sinai-hegyrl val visszatrtekor npnek.
2 Mz. XXXV–XL. RSZ
Az Exodus knyvnek a htralev fejezetei mindazoknak a vgrehajtst rjk le, amelyekre nzve a 25–31 r.-ben Mzes utastst kapott. A lers csaknem sz szerint kveti a prhuzamos szakaszok tartalmt, legfeljebb nhny helyen van eltrs, tbblet vagy hiny a parancsokhoz kpest. Feltn, hogy a kultuszi berendezs lersnl ezek a fejezetek kvetkezetesebb sorrendet mutatnak mint az expozci (pl. 37:25–29). Azt a krlmnyt pedig mr a 29 r.-nl emltettk, hogy a papszentels parancsnak megfelel igazi rszletes lers a Lev 8 r.-ben tallhat.
Az egyes kultuszi trgyak elksztsnl a lersbl ltalban hinyzik az expozcinak az a nhny verse, amely e trgyak hasznlatbavtelre vonatkozik (pl. 26:30.33–35). Errl ugyanis a 40 r. szl bvebben, amely szraznak tn felsorolsjellege ellenre is a tetpontra emeli ezt a hossz kultusztrtnetinek sznt brzolst. Miutn Mzes a 39:33–43 szerint mindent megszemllt s jnak nyilvntott, felllttatta a szent stort s helykre ttette a kultuszi trgyakat. Vgl a szentelt olajjal val megkens rvn vglegesen tadta Mzes rendeltetsknek a szent trgyakat, felavatta hivatsuk vgzsre a papokat is. – A 35–40 r. hosszadalmas ismtlsnek a f jelentsge az, hogy megmutassa: minden az Isten kijelentett akaratnak val engedelmessgben trtnt a kultusz tern s amit az szvetsg npe kultuszban gyakorolt, az feleletads Isten elzetesen megmutatott kegyelmes akaratra.
Az egsz lersban a cscspontot a 40:34 v. kpezi, amely elmondja, hogy az r jelenltt jelkpez felh hogyan szllt le a szent hajlkra s hogyan tlttte be azt az r dicssge. Az utols versekben a felh- s fnyjelensg lersnak tovbbfejlesztsben az r kegyelmes jelenlte s oltalma fejezdik ki, amely a kivlasztshitben, a jeruzslemi templommal kapcsolatos Sion-prfcik nmelyikben is visszatkrzdik s hirdeti a vlasztottak gylekezetnek az r rkkval szeretett (zs 4:4).
|