EXODUS 2 MZES 23 - 28 rsz magyarzata
2 Mz. XXIII. RSZ - 2 Mz. 23,1–9. Ints az igaz s embersges magatartsra.
Az apodiktikus fogalmazs trvnyek csoportjban az igaz sz kvetelmnyei kvetkeznek, mert az igaz sznak dnt jelentsge volt peres gyben, tanvallomsnl. Hrom ksrtsre utalnak ezek a kvetelmnyek. Az els a hazug hrhords, a pletyka, a rgalmazs, amely rtatlan emberek becsletnek a meglje lehet (1a v.). A msik a hamis tanzs, amely akr erszakos nyoms hatsra, akr knyelembl a tbbsghez csatlakozva rt az igaz gynek (1b–2 v.). A harmadik a rszrehajls. Az errl szl rvid 3 v.-ben szokatlan az, hogy a „nincstelen” szegny irnti rszrehajlstl v, hiszen ennek pp az ellenkezje szokott elfordulni (zs 10:2; m 8:6 stb.). A magyarzk gy vlik, hogy a dal = „nincstelen” sz ell kiesett a g bet s a teljes sz gdl lenne, a fordts pedig ez: „A tekintlyes embernek ne kedvezzl…” Az ezzel kapcsolatban hivatkozott Lev 19:15 mindamellett mind a kt vltozatot megengedi: sem a tekintly irnti kedvezs, sem a tlzott rszvt nem engedheti meg a rszrehajlst.
A 4–5 v. kzbeiktatott intse Mt 5:44-et juttathatja esznkbe: „Jt tegyek azokkal, akik titeket gyllnek!” St taln mg tovbb is megy ez az „embersgre” tants, amikor az eltvedt, vagy a teher alatt sszeroskadt llaton val segtsre sztnz, nem nzve azt, hogy annak a gazdjval haragban van az ember. – Az 5b v.-ben az ’zab (= ott hagy) gyk ismtlse valsznleg elrs ’zar (= segt) helyett.
A 6–9 v. tovbb folytatja a fejezet elejn lev tantst az igaz magatartsra, de a tartalombl kiveheten ez a rszlet mr inkbb az igazsgoszt bri testletre vonatkozik. A trvnyessg s prtatlansg itt is a legfbb kvetelmny, amihez mg hozzfzi a tants, hogy az igazsgos Isten az, aki vgs fokon fellbrlja az tlethozatalt (7b v.). Klnsen egy nagy ksrtstl akar vni ez a trvny; a vesztegetsnek sznt ajndk elfogadstl, amely gy ltszik gyakran elfordult s az igazsg megcsfolshoz vezetett. (V. zs 1:23; m 5:12; Mik 3:11; Pld 17:23 stb.) – A 9 v. tartalmt v. 22:20-szal.
2 Mz. 23,10–13. A nyugalom ve s napja.
A „szent” hetes szmnak a kalendriumban klnleges szerepe volt az szvetsg npnl. Nemcsak a htnapos peridus kpezett egy zrt idegysget, vgn a nyugalom napjval, hanem ennek mintjra a htves idszak is, melynek utols esztendje volt az n. szombatv. (E peridus tovbbfejlesztse, „ngyzetre emelse” pedig egy fl vszzadot lel fel, egy kiegszt tvenedik vvel, az n. jbl-esztendvel, amelyet neveznek jubileumi vnek, vagy az elengeds vnek, v. Lev 25:8 skv.) A peridus zrnapja vagy ve teht a nyugalom jegyben llt, amit az n. papi theologia a teremts hetedik napjval, Isten megpihensvel, megnyugvsval vont szoros kapcsolatba, olv. Gen 2:1–4 s Ex 20:8–11 magy. Az idzett helyekkel kapcsolatban emltettk, hogy a nyugalom napjnak milyen egyetemes kiterjesztse volt, a szabad izrelitkon kvl a szolgkra, st az llatokra is. A szombatv mg tovbb tgtja ezt a krt, a mvelt fldekre is kiterjesztve a megpihens gondolatt. Ebben az vben nem lett volna szabad bevetni a szntfldet, megmetszeni a szlt (v. Lev 25:4). Ennek a rendelkezsnek pedig sajtos mdon nemcsak a fldnek a parlagols ltal trtn pihentetse volt a clja, hanem az is, hogy a hetedik v magtl nv termse legyen a szegnyek, st a mezei vadak. Nemcsak egy racionlis jelleg gazdlkodsi elv volt ez, hanem a szocilis gondoskods szles kr alkalma is. – A trvnnyel szembeszegl kapzsisg tletnek mondja a krniks a babiloni fogsgot, amikor vtizedeken t maradtak mveletlenl a szntfldek, mintegy bntetsl az elmulasztott szombatvekrt. (2Krn 36:21; v. Lev 26:34). – A nyugalom napjnak vagy vnek a megtartshoz az az gret fzdik, hogy nem lesz belle kra az embernek, ha ezeken az alkalmakon a munktl megpihen (olv. Ex 16:22–29; Lev 25:20–22), a nyugalom ldsban s az Istennek szenteltsgben vgeredmnyben „a szombat az emberrt van” (Mk 2:27).
2 Mz. 23,14–19. A hrom fnnep.
Az nnepi kalendrium a Pentateuchos tbb helyn is elfordul (Ex 34:18–23; Lev 23 r.; Num 28–29 r.; Deut 16 r.). Az venknti hrom nagy nnep n. zarndoknnep volt, amikor a kzponti szentlybe kellett elmenni, ldozatot mutatni be a fld termsbl. Az utbbi gondolat mutatja, hogy ez az nnepkr a letelepeds utni fldmvel letformval fgtt ssze, ha az szvetsg ksbbi rtkelse trtneti jelentsggel ruhzta is fel. (V. Rgisgtani adalkok V. 4.) Az itt tallhat nnepi kalendrium mg nem tartalmaz ilyen trtneti utalsokat, mg az nnepek neve is kifejezetten a fldmvel munka egyes szakaszaira utal. Az els nnep az egyhetes macct-nnep, a kovsztalan kenyerek nnepe az rpaarats kezdetn. Kiegsztsknt utals trtnik ugyan az egyiptomi kijvetel emlkre, feltn, hogy nincs vele sszekapcsolva a pska-nnep. A msodik nagy nnep az arats nnepe, tulajdonkppen a bzaarats befejezse idejn trtn hlaads alkalma. Ennek az nnepnek a neve ksbbi szvegekben a „hetek nnepe”, mivel htszer ht nappal a pska utn kvetkezett (Deut 16:9–10). Vgl a harmadik nagy nnep neve itt a „betakarts nnepe”, rtve alatta a gymlcs s szl szretjt, begyjtst. Ezt neveztk ksbb storos nnepnek (szukkt, Deut 16:13). Ebben az sszefggsben lnyegtelen az, hogy az nnepek knani eredetek lehettek, a hangsly a hlaadson van. Majd ksbb a prftknak polemikusan kellett hangslyozni (v. Hs 2:10) azt, ami itt termszetes: az r ajndka a fld minden termnye, adja hozz az est, az rlel idt, t illeti a hla az aratsrt s a szretrt. Az j kenyrrt s j borrt val hlaads ilyen rgi eredet, ha nlunk klns jelentsget ad is neki az rvacsorai jegyekkel val kapcsolata.
Az nnepi rendtartst mg nhny kultuszi rendelkezs egszti ki, a 18–19 v.-ben. Az els megtiltja a vr s kovsz egyttes bemutatst az oltron, amint hogy egyes specilis ldozati fajtktl eltekintve (v. Lev 2:12) kovszos kenyeret nem is lehetett ldozatul vinni. Az nnepi ldozat kvrjt mg az nnep napjn el kellett getni, klnben profanizldott volna. – A hlaads klns kifejezse volt a fld els gabona- vagy gymlcstermsnek az ldozatknt val bemutatsa, ennek az „els termsnek” (hberl bikkrm) a neve volt a rgi magyar nyelvben a „zsenge”. – A 19b vers tilalma valsznleg egy idegen, babons hiedelemmel sszefgg szoksra vonatkozik.
2 Mz. 23,20–33. gretek s intelmek.
Az itt kvetkez versek a Szvetsg Knyve zradkt kpezik (akr egyidejnek, akr ksbbi kiegsztsnek vesszk). A pusztban vndorl s a honfoglalsra felkszl Izrelhez szlnak bizonyos gretek s intelmek mgpedig kt egymsnak prhuzamosan megfelel szakaszban (20–26 s 27–33 v.). Az gret elszr az r vezetsrl szl: angyalt kld ki, hogy az vezesse tjn Izrelt. Az angyal az szvetsg rgebbi rsaiban magnak az rnak a kpviselje, a 21 v. kijelentse szerint az neve = segtsgl hvhat lnye van jelen benne. A vezetsnek engedelmesked npet ilyen mdon juttatja gyzelemre az r ellenfelei, Knan slaki fltt. – A gret prhuzama a 27–28 v.-ben gy szl, hogy Izrel eltt az r ltal tmasztott flelem jr s megbntja az ellenfl erejt (v. Jzs 5:1). A 28 v. elejn lev cirh szt a rgi fordtsok „darzs” szval adtk vissza, jabb rtelmezs szerint riadalmat, „pni flelmet” (= pnikot) jelent. – Az gretnek mindkt vonatkozsval tallkoztunk mr a pusztai vndorls eddigi lersa sorn (v. 14:14.19).
Az gretek cscspontjt ismt a nv szerint is felsorolt knani npek orszgnak a birtokbavtele kpezi. A msodik szakasz e vonatkozsban terjedelmesebb (28–31 v.), indokolst adja annak, hogy mirt tudja Izrel csak fokozatosan birtokba venni az orszgot: Az slakk kiirtsa nagy terletek lakatlann vlst, a vadllatok elszaporodst hozn magval (2Kir 17:25). A 31 v.-ben megjellt hatrok a dvidi-salamoni birodalomnak felelnek meg. A „Vrs-tenger” e helytt valsznleg az Akabai-bl megjellse, a „filiszteus tenger” viszont a Fldkzi-tengert jelenti. A (Sinai) puszta s az Eufrtesz, mint hatrmegjells Gen 15:18 ta ismert.
Knan birtokba vtele azonban az ott lak, ms isteneket imd npekkel val kevereds veszlyt is jelentette. A deuteronomista jelleg ints ezrt hangzik el unos-untalan Izrel fel: ne kssenek szvetsget a knaniakkal, ne keveredjenek rokonsgba velk, hogy ezen a rven a pogny istentisztelet trbe ne essenek. Mert valban megejt tr, megktz hl volt a knani kultusz a maga ceremniival, st orgiival a jahvizmusnak viszonylag egyszer s erklcsileg mindenesetre puritn istentiszteletvel szemben. A deuteronomista ints s a prftai dorgls e vonatkozsban karltve igyekeztek megtartani Izrelt a llekben s igazsgban val Isten-imds tjn.
2 Mz. XXIV. RSZ - 2 Mz. 24,1–11. A szvetsg megktse.
A Pentateuchos sszelltja a Sinai-hegyi szvetsgktsre vonatkoz s a 19. r.-ben kezdd trtneti hagyomny folyamatt megszaktotta a tzparancsolat s a Szvetsg Knyve beiktatsval, amelyek az Isten- s emberszeretet trvnyeit tartalmazzk. Ennek az alaptrvnynek a bemutatsa utn olvashatjuk tovbb a szvetsgkts lerst. Irodalmilag tekintve megengedhetnek tartjuk, hogy a lers tbbrt, fleg a papi hagyomny kiegsztsei rvn, az alapmotvumok azonban tisztn kivehetk.
Mzes s ksri – a papsg kpviseletben ron s kt fia, a np kpviseletben hetven „vn”, azaz vezet ember, presbiter – odajrultak az r el, nyilvn a Sinai hegyre. A ksrknek azonban tisztes tvolsgban meg kellett llniuk, mg Mzes tovbbhaladt az r „megjelensnek”, a kijelentsadsnak a helye fel (1–2 v.). – Ezutn kvetkezett az r „iginek s rendelkezseinek” a kihirdetse (az „igk” a tzparancsolatot, a „rendelkezsek” a Szvetsg Knyve trvnyeit jellik), amire a np, illetve annak kpviseli elktelez igennel vlaszoltak. Ez az ismtlds a lersban (v. 19:7–8) hangslyozza azt, hogy a ceremnikat megelzen a szvetsgkts alapja az r igjnek az engedelmes elfogadsa. Nem maradhattak el termszetesen a szvetsget klsleg is megpecstel szertartsok, elssorban az ldozatbemutats. A lers itt is, mint sok ms helyen az integer Izrelt tartja szem eltt, annak tizenkt trzsvel; emlkeztet jell szolglnak (hasonlra plda Jzs 4:5–7). Egszen sajtos az ldozat bemutatsnak a mdja. A kt legfontosabb ldozati fajta, az gldozat s a bkeldozat msutt is szerepel egyms mellett (v. Deut 27:6–7; Jzs 8:30–31), szokatlan azonban az, hogy nhny „izreli ifj” az ldozat bemutatja, nem ron, vagy egyes kiszemelt lvitk. Az is sajtos vons, hogy az ldozat vrnek egy rszt a np fel hintette Mzes, ami a szvetsgbe vons ktsgtelen jele, hiszen egybknt minden vrt az oltrra vagy annak az aljhoz volt szoks nteni, mert a vr Isten volt. Ez az a „szvetsg vre”, amelyre Zak 9:11 utal s amelyre Zsid 9:19–20 emlkezik. Az utbbi bibliai hely tovbb is vezeti gondolatainkat az j szvetsg fel, amelyet Jzus vre szentelt meg (Mt 26:28). – Ezzel a kt mozzanattal vlt teljess a szvetsgkts: az Isten irnti engedelmessg vllalsval s az ldozat vrvel val meghintssel.
A szvetsgktst s ldozatbemutatst communio jelleg tkezs kvette, amely a szvetsges felek kzssgt volt hivatva kifejezni (emberi vonatkozsban v. Gen 31:44.54). Az ldozati tkezseknl amgyis jelenlevnek szoktk gondolni Istent s ez a jelenlt most mg azzal a szval is szemlltetve van, hogy „lttk” Mzes s trsai Izrel Istent. Ez a ltvny termszetesen lerhatatlan, a 10 v.-bl csak az tnik ki, hogy valami fnyjelensg tnt e kivlasztottak szembe, kirlyi trnon l alakot vltek ltni s ami az egszbl lerhat, az a trn zsmolya, amely olyan volt mint valami gszinkk k (ilyen szn tglkat ismernk Mezopotmia rgszeti emlkeibl). A lerhatatlanon tl sokkal inkbb hangslyozdik a szvetsget kt Isten kegyelme. A rgiek hite szerint Istent, vagy Isten angyalt l ember nem lthatta, vagy ha igen, meg kellett halnia. Itt nem ez trtnt, st Isten rezhet jelenlte igjnek a kzlst, a vele val kzssg kegyelmt adta. Csak a llek komoly megszenteldsre volt szksg az Istennel tallkozk rszrl, mint mindig, amikor hittel rezzk, hogy „itt van Isten kztnk”.
Ez volt az r s az ltala kivlasztott np kztti szvetsgkts tnye, amelyet ugyan ma mr „” szvetsgnek neveznk, de amely a maga korban dnten s letteljesen meghatrozta Izrel npnek a ltt. Minthogy pedig e szvetsg alapja az volt, hogy Izrelnek engedelmesen kellett hallgatnia mindig az r igire, ez volt a kiindulpontja Isten kijelentsei olyan sorozatnak, amely prftai hirdetsben, trtneti emlkezsben, trvnyes elrsokban, istentiszteleti nekekben fogalmazdott meg ihletett emberek ajkn. Isten valban „sok rendben s sokflekppen szlott az atyknak a prftk ltal” (Zsid 1:1) s ez a sokfle ige mind az -szvetsg fenntartst, elmlytst clozta, hogy legyen az nemzedkrl-nemzedkre megtart er s a megvlt szeretet eszkze.
2 Mz. 24,12–18. Mzes negyven napig a hegyen marad.
A tzparancsolattal kapcsolatban az a klnsen hangz hagyomny maradt fenn, hogy kt ktblra maga az r rta le azt (v. 32:16). A valsgos „szent rs” jelleget van hivatva kifejezni ez a gondolat, tovbb azt, hogy valban az r adta e trvnyt. akarta, hogy rsban is fennmaradjon, „hogy tantani lehessen” azt a ksbbi nemzedkeknek is (12 v.). Ez az utbbi mozzanat, mint gyakorlati cl ppoly fontos, mint az els, a lers tnye. Benne ott van az az emberileg elg nagyra alig rtkelhet isteni gondvisels, hogy Isten igje mint rott ige is megmaradt, hogy vezredeken t tantson Isten akaratnak a megrtsre.
A soron kvetkez elbeszls teht elkszt jelleg Mzesnek az rral val ama tallkozsa eltt, amikor a tzparancsolat ktblit tveheti, st tantst kap az istentisztelet rszleteire nzve. Tulajdonkppen az els mozzanat az eredeti (12–14 v.), amelynek a tovbbfolytatsa a 32–34 r.-ben olvashat. A jelen trtnetben ront s a hetven presbitert lent hagyja Mzes a hegy tvben, maga pedig Jzsu ksretben megy fel a Sinai cscsra. Az a felelssg, amelyet ronra (s a 17:10 skv.-ben ltott Hrra) ruhzott Mzes, ksbb nemcsak a vits gyek eligaztsra korltozdott, hanem az aranyborjkszts gyben val dntshez is vezetett (32:1–4).
A 15–18 v. egy ms vonatkozsban bevezets Mzesnek az rral val tallkozshoz. Zsid 8:5 a maga sajtos brzolsi mdjn azt mondja, hogy Mzes mintegy mennyei „minta” (grgl typos) alapjn ksztette el a szent stort s tartozkait, ahogyan az r e mintt a hegyen megmutatta neki (v. Ex 25:40). A 25 r.-szel ugyanis egy terjedelmes kultuszi jelleg lers kvetkezik a szent storra, az ldozatokra, a papsgra vonatkozan. Ennek a papi jelleg s rdeklds lersnak a kzvetlen bevezetje a 15–18 v., melynek egyik jellemzje, hogy a Sinai-hegy cscst fnyes felhbe borultan festi elnk. Ez a ragyog felh az r „dicssgnek” (kbd) a lthat jele, annak a „dicsfnynek” (grgl doxa, latinul gloria), amely fldntli ragyogssal tndkltt (s amelyet egyhzi festk a szentek feje kr szoktak festeni). A fnyes felh szerepelt mr a vndorls trtnetben, mint tmutat, vezet (13:21), majd ksbb ezt a funkcijt gy tlti be, hogy a hamarosan elkszl szent storra leszllva jelzi a megllst, felemelkedve pedig az elindulst (Ex 40:34–38; Num 9:15–23). – Mzesnek megadatott, hogy e flelmes ltvny felhbe behatoljon s ott tallkozzk „sznrl-sznre” az rral. Az az oktats, amit ez alkalommal kapott, negyven napig tartott – a negyvenes kerek szm tbbek kzt a megtartztatsnak, nlklzsnek, bjtnek a szma; a jelen esetben Izrel npe nlklzte nehezen vezetjt, akirl vgl is azt hittk, hogy eltnt, holott csak a mennyei dolgokkal kellett trdnie, ppen a fldn jr npe javra.
2 Mz. XXV. RSZ - 2 Mz. 25,1–9. Utastsok a szent stor ksztsre.
Ezzel a fejezettel az Exodus knyvnek harmadik nagy rszlete kezddik el: az Egyiptombl trtnt szabaduls s a Sinai-hegynl kttt szvetsg lersa utn a kultusz szablyozsa. A Papi r trtneti brzolsa bizonyos mrtkig a kirlysg kornak a centralizlt kultuszi kpt vetti vissza a pusztai vndorls korra. Erre mutatnak olyan vonatkozsok, mint a szent stor mretei, beosztsa, a szent kenyerek asztala, a nagy ldozati oltr, amelyek a salamoni templom berendezsnek felelnek meg, st a htkar lmpatart modellje egyenesen a fogsg utni templomra utal. Ezek ellenre sem szabad azt a kvetkeztetst levonni, hogy ez a lers csupn ksi fikci. Valls kultusz nlkl nincsen. s ha a Sinai-hegyi szvetsgktst Izrel vallsa nagy trtneti kiindulpontjnak vesszk, kzenfekv, hogy annak kultuszi alapvetsvel is egyidejleg kell szmolnunk. A sztszedhet s jra felllthat szent stor, mint vndorszently, a rudakon hordozhat szent lda s ms kegytrgyak a vndorl nomd np lethez termszetesen hozztartozhattak, legfeljebb a mretek, az arany, ezst s bbor ragyogsa az, ami a bizonyra egyszerbb s szernyebb kivitel hajdani trgyakat a ksbbi kor megszpt brzolsban vetti elnk. – Az egsz lers formai jellegzetessge mg, hogy elszr „a hajlknak s egsz felszerelsnek a mintjt” (25:9) mutatja be (25–31 r.), amely csaknem sz szerint megismtelve az elmondottakat, az elkszts munkjt rja le (35–40 r.).
A „minta” megadsa isteni rendelkezsek formjban van elmondva. Mzes legels feladata az lett, hogy gyjtsn nkntes adomnyokat a szent storhoz s berendezshez. Ezek az adomnyok termszetbeni felajnlsok voltak: nemesfmek, szvetek, llatbrk stb. Tagadhatatlan, hogy aranyat, ezstt Egyiptombl is hoztak magukkal az izraelitk (12:30), ezt hasznlhattk fel a lmpatarthoz s a fbl kszlt kegytrgyak bortlemezeihez, ha valban ilyen dszes kivitelezsnek tartjuk ket. A „kk s piros bbor” (4 v.) a sz eredeti rtelmben klnlegesen drga festket, tgabb rtelemben, mint itt is, festett kelmt jelent. Ugyangy a „karmazsin”, a 4 v. utols szava pedig kecskeszrbl sztt storponyvt jelent. Az llatbrk a szent stor fl alkalmazott vdtakarul szolgltak. Akcfa kerlt a Sinai-flsziget ozisainl. Ugyanitt lehetett szert tenni az olajfa termsre (6 v.). Vgl klnleges rtkkel brtak azok a fldrgakvek, amelyek a fpapi ltzkhez valk voltak (7 v.). Mindezeknl, fleg a klnbz szn anyagoknl a sznszimbolika (koronknt is vltoz) azonostsai rvn szoktak bizonyos allegrikus rtelmezseket erltetni. Ezeknl sokkal fontosabb az egsz bevezet szakasz alapbelltsa: mindazt, amit a szent storhoz s az ott foly istentisztelethez felhasznltak, nkntes ldozathozatallal adta ssze a vndorl Izrel gylekezete s ez a j szvvel hozott ldozat szebb volt az arany s a bbor minden ragyogsnl.
2 Mz. 25,10–22. A szvetsg ldja.
A szent lda minden bizonnyal Izrel legrgibb relikvii kz tartozott. Hogy valban mg a vndorl korszakbl val volt, azt mutatja nemcsak a lersbl kitn hordozhat jellege (12–14 v.), hanem egy-egy olyan hozzfzd archaikus monds is, amin Num 10:35–36-ban olvashat. Az utbbibl – ahol Izrel seregeirl s ellensgeirl egyarnt sz van – kvetkeztetnek arra, hogy szorosan hozz tartozott Izrel hborihoz, a szent ldnak ez a funkcija azonban inkbb csak esetleges volt (1Sm 4:4 skv.), sszefggtt azzal a gondolattal, amely az r jelenltt mechanikusan hozzkapcsolta a szent ldhoz.
Ami e szent lda szerept illeti, vilgosan megklnbztethet kt alapelem. Mint lda, valaminek a benne elhelyezsre, megrzsre szolglt. E ponton nincs rtelme szlssges feltevsek erltetsnek (egyesek Jzsef szarkofgjnak tartjk, msok szerint ftisek gyannt tisztelt kvek voltak benne), sokkal egyszerbb az az emlkezs, amely a klnbz hagyomnyrtegekbl egynteten gy tkrzdik, hogy a tzparancsolat kt ktblja volt benne, mint a szvetsg alapokmnya; innen a szvetsg ldja elnevezs. A Papi r a tzparancsolatot nevezi Bizonysgnak (16 v., 31:18), ez a sz bizonyt erej, hiteles okmnyt jelent (2Kir 11:12). Mrmost, ha arra gondolunk, hogy az kori Keleten szoks volt okiratokat, szerzdseket, szent helyen, egy istensg „szne eltt” deponlni, teht felgyelete, vdelme al helyezni, akkor elrkeznk a szvetsg ldjnak msik szerephez is, miszerint az valamilyen formban az r jelenltt is kpviselte. Ennek a mdjt pedig a lers gy fejezi ki, hogy egy kln – aranybl kszlt – fedlapon, kt kerubalak kztt jelent meg esetenknt az r, hogy lthatatlanul br, de mint valami kirlyi trnrl jelentse ki kirlyi akaratt Mzesnek s Izrelnek (22 v.).
A klnll fedlap lersbl addik az a krds, hogy vajon nem kt, eredetileg kln kultuszi trgy sszettelrl van-e sz? A krdsnek ugyan az ellenkezjt is fel lehetne vetni: nem vlt-e kln a ldtl a fedlap? Maga a szent lda a babiloni hbork idejn elpusztult (v. Jer 3:16–17), a fogsg utni templom szentek-szentjben felttelezs szerint csak a fedlap, a „kegyelem tblja” volt elhelyezve. Az utbbi kifejezsnek megfelel kapport sz tulajdonkppen a kiengesztelds mozzanatt, tnyt fejezi ki. Ennek a kultuszi lehetsgt a nagy engesztelsi nnep ritulja mutatja be (Lev 16:14–16). Mindenesetre a kegyelem kirlyi szkhez val jruls gondolatnl Zsid 4:16 valsznleg az rnak e jelkpes trnjt veszi alapul.
A lda trnjellegt a fedlapon helyet foglal kt kerubalak is rzkelteti. A kerubokat mennyei lnyeknek mondja az szvetsg (v. Gen 3:24 magy.), feladatuknak pedig az rkdst tartja Isten megbzsbl valamely helyen. Keverkalakjuk (v. Ez 1:5 skv.) magasabbrendsgket akarja rzkeltetni. Hasonl (szfinx-szer) szobrokat Keleten sok helytt talltak templomok, palotk, trntermek bejratnl, st a trnszk tmljt is szoktk hasonlan kifaragni. A szent ldn lev kerubszobrok is az r trnjnak rlliul vannak jelkpesen kibrzolva. E jellegzetes szerepkhz hozztartozik egy feltn dolog: a „faragott kpek” ksztsnek tilalma all (Ex 20:4) egyedli kivtelt kpeznek Izrel kultuszi vilgban: ott vannak Salamon templomban is (1Kir 6:23 skv.), de termszetesen sehol sem voltak az imdat trgyai. Egyszer ksr jelensgei voltak az egyedl imdand r jelenltnek.
2 Mz. 25,23–30. A szent kenyerek asztala.
A kvetkez kultuszi trgy, „az r asztala”, szintn hordozhat mdon volt ksztend. Az asztal rendeltetse a 30 v. szerint az volt, hogy „az r el” kenyeret helyezzenek el rajta, az telldozatnak egy fajtjaknt (olv. Lev 24:5–9). E kenyerek lefordthatatlan jelzje az „arc, tekintet” (pnm) is az r szeme el helyezst fejezi ki (Luther ismert fordtsi megoldsa: Schaubrte). A 29 v. azonban rdekes mdon italldozati ednyek ksztsrl is szl, ami arra ltszik utalni, hogy hajdan a kenyr mell italt is tettek az asztalra, amit azutn ldozatul a fldre szoktak nteni. – Az egsznek a megrtshez nem kell felttlenl arra az egszen primitv elkpzelsre gondolni, hogy az ldozattal eteti-itatja az ember az Istent. Sokkal lnyegesebb az a msik, az ldozattal szintn sszefgg s mr tbbszr emlegetett gondolat, hogy az ldozat communio, asztalkzssg magval Istennel is, ahol az rnak jr rszt vagy elgetik az oltron, vagy jelkpesen odateszik „az r szne el”. – A reformtus templomokban az rasztala ennek a rgi szvetsgi szent trgynak az utdja ppen az rvacsorai communioval kapcsolatban. A klnbsg csupn az, hogy ez az asztal nem oltrjelleg, amelyre a gylekezet a maga ldozatt odateszi, hanem Isten vendgszeretetnek az asztala, ahonnan a skramentlis jegyeket lehet elvenni hlaadssal.
2 Mz. 25,31–40. Az arany lmpatart.
Az ablaknyls nlkl ksztett, teht bell stt szent stor megvilgtsra val volt a lmpa- vagy mcstart kandelber, amelynek fggleges skban elhelyezked ht karja tetejn egy-egy mcses alakra nttt ednykben gett a mcs kanca. Ennl a szent trgynl ltszik igazn a ksei, fogsg utni templom gyertyatartjnak a modellje, gy ahogyan az pl. Titus diadalvnek a dombormv brzolsrl ismert, a mai hasonl kegytrgyaknak is a tpusa, Izrel llamnak emblmja. A salamoni templomban mg t-t egyszer lmpatart volt szimmetrikusan elhelyezve (1Kir 7:49). Zakaris ltomsban mr ht mcses foglal helyet a kandelberen, de vzszintes skban, krben elhelyezve (Zak 4:2). A htkar lmpatart teht ksi forma, elksztse pedig rendkvli hozzrtst ignyelt: egyetlen ntvnynek kellett lennie, az gakon gmb alak dsztsekkel s mandulavirgszer kikpzssel a tulajdonkppeni mcseseknl. Kellett mg a lmpatarthoz kszteni n. koppantt, amivel az elgett kancvget szoktk lecspni s egy „hamutartt”, amibe az ilyen hulladkot gyjtttk.
A lmpnak racionlis egyszersggel kifejezve az a rendeltetse, hogy vilgtson: a 37 v. vgnek nehzkesen krlrt fogalmazsa taln azt jelenti, hogy mind a ht mcses kanca egy irnyba, elre volt fordtva. Nem lehet tagadni azonban azt sem, hogy a lmpatartnak volt valami allegorikus, lelki jelentsge is. A hetes szm egy vilgt szerkezetnl nkntelenl is planetris gondolati sszefggsre enged kvetkeztetni (az korban ismert ht „bolygra”), aminek tvitt rtelm lelki jelentst adja Zakaris mr emltett ltomsa: a szenthely vilgt mcsesei az rnak a mindensget ttekint szemeit jelkpezik (Zak 4:10b; v. 2Krn 16:9).
2 Mz. XXVI. RSZ - 2 Mz. 26,1–37. A szent hajlk lersa.
A szent stor megszokott elnevezse ’ohl m’d, amely kifejezsben a msodik sz a tallkozs lehetsgt fejezi ki Isten s az ember kztt. A szent stor itt lthat lersnl a Papi r a miskn = „hajlk, laks” szt hasznlja. Egy stor (vagy hz) termszetesen laksul szolgl, az Isten hznl azonban lland dilemmt jelentett az, hogy aki a mindensgben mindentt ott van, s akit az egek sem fogadhatnak be, azt hogyan lehet storban vagy hzban laknak elgondolni (1Kir 8:27). Ahogyan teht a szent lda csak jelkpes s feltteles trnja volt az rnak, ahonnan esetenknt kzlte kijelentseit, ugyangy a szent stor, vagy ksbb a templom is csak ilyen jelkpes s feltteles laks volt, amelyhez llandan hozzktni nem lehetett az Istent – tudta ezt mr az szvetsg tisztult lelkisge is –, inkbb csak a fldn jr emberi gondolatokat segtette annak rzkelsre, hogy Istent tisztelni s kijelentst meghallani lehet egy meghatrozott helyen. Isten kegyelmi tette az, hogy hajland tallkozni a benne hvkkel s e kegyelemre adott emberi vlasz az, amikor a gylekezet e tallkozs sznhelyl igyekszik dszes hajlkot pteni.
Mrmost, ami a pusztai vndorls kornak szent hajlkt illeti, annak a rszletes lershoz nemcsak az tartozik hozz, amit a 25. rsz elejn mondtunk, hogy mreteiben s ragyog pompjban idealizlt kpet mutat ahhoz a bizonyosnak mondhat tnyhez kpest, hogy a vndorl Izrel egy storszentlyt hordozott magval. A lers sorn kiderl, hogy ez az sszellthat hajlk tbb rtegbl van sszetve; stabil deszkafalakra, klnbz anyag storszvetek, illetve brk vannak rhelyezve. – Meg kell itt jegyeznnk, hogy egyes nehz versekben vannak olyan szakkifejezsek, amelyek miatt csak hozzvetlegesen pontos rekonstrukci adhat e stormodellrl.
Fontossg szempontjbl elszr a storszvetek vannak lerva. Az els s legdrgbb volt a ngyfle szn fnom fonlbl sszesztt, valdi iparmvszi munka: tz hatalmas storlap, kb. 142 m darabok, kerubalakok beleszvsvel dsztve. (A kerubokra nzve olv. 25:18–22 magy. – E motvum a salamoni templom dszt elemeihez tartozik, 1Kir 6:23 skv.). A storlapokat egymsnak megfelel hurkokba kapcsolt arany karikkkal erstettk egymshoz (1–6 v.).
E fl a drga s dszes stor fl kerlt egy msik, kecskebrbl sztt, valamivel nagyobb mret stor (7–13 v.), bizonyra vdtakarnak sznva. Mg efl is bortottak kt llatbrtakart (14 v.), melyeknek a mrete mr nincs megadva, taln csak a mennyezeti rszt bortottk.
A storszveteket azonban – a nagy mretek s a nagy sly kvetkeztben is – nem rudak tartottk, mint az egyszer lakstraknl volt szoks, hanem ers deszkapalnk (15–30 v.). Ezst talpakon ll, fgglegesen fellltott s csapokkal sszeilleszthet akcdeszkk alkottk e palnkot, a deszkkat mg kln reteszrudak is biztostottk. A deszkk mreteibl lehet megllaptani, hogy mekkornak gondoltk e vndortemplomot: kb. 155 m alapterlet volt az egsz, amelynek a bels harmada azonban klnvlasztott szent terlet volt. Mretarnyaiban teht ez a stor felnyi volt a salamoni tempolomhoz kpest (1Kir 6:16–17). A deszkafalak fellltsbl lthat aztn, hogy a szent hajlknak csak hrom, a fent lert mdon kikpezett oldala volt. A bejrati oldal kelet fell nyitott maradt, a profn tekintetektl csak egy dszes fggny takarta el a szentlyt (36–37 v.).
A szent hajlknak mr emltett bels harmadt ugyancsak egy iparmvszi remekbe sztt fggny vlasztotta el a kls szentlytl. E fggnynek kln neve is van (prkt), ez az a „krpit”, amely a ksbbi templomokban is elvlasztotta a szentek-szentjt a templom tbbi rsztl s amely mg csak a fpapnak volt szabad belpni. Jzus hallakor a krpit vgighasadt (Mt 27:51), amit a Zsidkhoz rt levl rja szimbolikus jelknt fog fel arra nzve, hogy Krisztus ltal mindannyian belphetnk az igazi szentlybe (Zsid 10:19–20).
A szent hajlk elksztsre vonatkoz utastsok utn mr csak a berendezsre szl tmutats kvetkezik: a szentek-szentjbe kerlt a szvetsg ldja, a kls szentlybe pedig az rasztala s az arany lmpatart, az elbbi szak, az utbbi dl fell (34–35 v.). Eltekintve az arany s a bbor sznek ragyogstl, ez a stor vgeredmnyben elg egyszer berendezs volt s taln ez az egyszersg tkrzi igazn az egykori trtneti valsgot. – A 30:1–10-ben emltett illatldozati oltr msodlagosan kerl a szently felszerelsnek a lersba.
2 Mz. XXVII. RSZ - 2 Mz. 27,1–8. Az gldozati oltr.
Az eddig lert hajlk annyiban hasonl a jeruzslemi templom ksbbi plethez, hogy kt f rszre oszlik, a szentlyre s a szentek-szentjre. Hinyzik a templomnl meglev bejrati elcsarnok (v. 1Kir 6:3), viszont a stor ptmnyt itt is krlveszi egy szent terlet, melynek legfbb kultuszi trgya az gldozati oltr. Bent a stor (vagy a templom) belsejben nem lehetett volna a sok vrrel, fsttel egyttjr gldozatokat bemutatni, ehhez szabad tr kellett. gy volt elksztend a szabadban ll oltr akcfadeszkkbl, amit termszetesen rzzel kellett bevonni, hogy gldozatot lehessen rajta vgezni. Az oltr modellje azonos a jeruzslemi templomval, br a 2Krn 4:1 adataihoz mrve jval kisebb. Az anyaga viszont ms, mint az archaikusabb Ex 20:24–26-ban emltett, alkalomszeren kszthet fld- vagy koltrok, ami abbl kvetkezik, hogy a P alapbelltsa ms: vndorjellege mellett is lland szentlyrl s lland oltrrl van sz.
Az oltr ngy sarkra kikpezett szarvak ltalnos keleti motvumknt szerepelnek. Alkalmazsuk eredete nagyon messze idbe s gondolatkrbe nylik vissza. Elg annyit mondanunk rluk, hogy bikaszarvakrl van sz, amelyek mint pars pro toto vannak ott s az ert jelkpezik. Primitvebb vallstrtneti magyarzatokba itt nem szksg bocstkoznunk, mert Izrel vallsban mr csak az isteni er lthat jelkpeiv vltak az oltr szarvai. Mint az oltrnak klnlegesen szent rszt, e szarvakat kente meg esetenknt a vtekldozat vrvel a pap (Lev 4:25 stb.), az oltr szarvt ragadta meg az rnl menedket keres ldztt ember (1Kir 2:28). – A 3 v. az ldozatbemutatshoz, illetve az oltr tisztntartshoz val klnbz eszkzk ksztsre ad utastst. A 4. v. pedig arrl szl, hogy egy rz drthlval kellett krlvenni az egsz oltrt, e hlra alkalmaztk azokat a karikkat, amelyekbe illesztett rudakkal ppgy lehetett hordozni az oltrt, mint a szent ldt.
Az oltr jelentsge az szvetsgi istentiszteletben egyedlll volt, hiszen az istentisztelet legdrgbb s szemmel is lthatan legfontosabb alkotrsze az ldozat volt. Az jszvetsg gylekezetnek templomban nincs szksg r, jelkpes formj megtartsa is az ismtld miseldozat gondolathoz vezethet, gykeres ellenkezsben Krisztusnak egyszersmindenkorra elgsges ldozatval (olv. Zsid 9:25–28; 10:10–18).
2 Mz. 27,9–19. A szent stor udvara.
A szentlybe csak a papsgnak lehetett bejrsa, az istentiszteletre jv emberek csak a strat krlvev, egybknt szintn szent terletnek tekintett „udvaron” lehettek tani a szertartsoknak. A kbl plt templomok krl szintn ott volt ez a fallal elkertett udvar, a fogsg utni idben, klnsen a Herdes-fle templomban tbb rszre osztva, kln a frfiak, kln a nk szmra, st volt mg „pognyok udvara” is. A lers lnyege itt az, hogy e szent terlet egy bekertett, a profn vilgtl elklntett helyet kpezett. Az alapterlet egy kb. 5025 m nagysg tglalap volt, amelynek – br nincs megmondva – a nyugati oldalhoz kzel lehetett a stornak a helye, teht nem a kzppontban, ami a keletre es bejrattl nzve bizonyos tvlatot biztostott a stor ltvnynak, azonfell elegend tr maradt az gldozati oltrnak a stor eltt.
A szent udvar kertse oszlopok kz aggatott fehr storponyvbl llt. Amennyire a szakkifejezseket meg tudjuk rteni, rztalpazatra lltott faoszlopok alkottk az egsznek a vzt, az oszlopokon lev ezstkampkra akasztottk az egyes storlapokat, amelyek egyvgtben egsz storfalat kpeztek. Az egsznek a stabilitst nemcsak az oszlopok talpazata biztostotta, hanem az oszlopokat sszekt ezsthuzalok is, tovbb a 19 v.-bl lthatan az is, hogy storcvekekhez volt kiktve nemcsak a szent hajlk, hanem az udvart krlvev kerts is. – Az egyszn storfalbl csak a keleti oldalra es bejrat sznyegajtaja vlt ki, tbb szn bbor- s karmazsinfonlbl sszeszve.
Jllehet a gylekezet tagjainak csak a szently krl lev udvarba volt belpse, mgis az Istenhez val kzelltnek, az htatnak olyan rzst keltette mg ez is, aminek a zsoltrok legszebb sorai adnak hangot (Zsolt 84:3.11; 100:4; 116:17–19 stb.). Igaz, hogy ezek a zsoltrok a jeruzslemi templom udvarra vonatkoznak, de visszavetthetk a rgebbi kor egyszerbb viszonyaira is. (Csak mellkesen jegyzend meg, hogy a stor, illetve ksbb a templom krl szabad g alatti udvarrl van sz, ezrt nem helyes a pitvar vagy tornc fordts. Ms dolog, ha a herdesi templomnl beszlnk fedett oszlopcsarnokokrl).
2 Mz. 27,20–21. A mcseshez val olaj.
A szent stornak s tartozkainak a felsorolsa vgn van mg egy rvid intzkeds arrl, hogy a htkar lmpatart mcsesei szmra tiszta olajat kellett llandan kszen tartani. A hber szveg rtelmezse nem knny, a 20 v. „rkmcsesre” ltszik utalni, a 21 v. szerint viszont csak jszaka gtek a mcsesek. Valsznbb az utbbi rtelem, a 20 v. csak arra utal, hogy mindig, brmikor meg lehessen gyjtani a mcsest a rendelkezsre ll olaj rvn. A szhasznlat is szokatlan az eddigi szveghez kpest (menrh = „lmpatart” helyett m’r = „lmps”, miskn = „hajlk” helyett ’hl m’d = „kijelents stra”, v. 26:1 magy.). Az eltr sajtossgoknak az oka abban keresend, hogy e kt vers egy ms, szintn kultuszi rendelkezseket tartalmaz szvegsszefggsbl, Lev 24:2–3-bl kerlt ide.
2 Mz. XXVIII. RSZ - 2 Mz. 28,1–5. Utasts a papi ruhzat elksztsre.
A szent hely s a hozz tartoz szent trgyak bemutatsa utn a szent szemlyek kvetkeznek, elssorban azoknak a ruhknak a lersval, amelyeket a papi szolglat vgzse sorn viselni kellett. A Pentateuchos valamennyi hagyomnyrtege gy ismeri ront, mint aki Mzes mellett elsrend szerepet tlttt be; a papi hagyomny klnsen is rszletesen foglalkozik fpapi tisztvel, amelyben segtsgre voltak fiai, mint ldozpapok. ron csaldjban rkldtt a papi tisztsg ksbb is. Az 1 v. bevezet felsorolsa mg nincs tekintettel Ndb s Abh tletes hallra (Lev 10:1–2), sem arra a rivalizlsra, ami szzadokkal ksbb Elezr s tmr utdai kztt bekvetkezett.
Isten szne el jrulni csak tisztn volt szabad, brkinek is, ami egyb testi alkalmasgtl val mentessgen kvl egyszeren azt jelentette, hogy meg kellett mosakodni s tiszta ruht kellett lteni (v. Ex 19:10 skv.). Fokozottan kellett gyelni a papoknak arra, hogy tisztk legyenek, amikor a szent helyre belpnek, hogy ott szolglatukat vgezzk. E clbl tbbek kzt a mindannapi ruhjuk helyett fl kellett vennik a papi ruhkat, amiket viszont csak a szent helyen hasznlhattak. „kesek s dszesek” (2 v.) voltak ezek a ruhk, hogy klsleg is az istentisztelethez mlt ltvnyt nyjtsanak. (Az jszvetsg egyhzaiban sokszor vetdik fel a krds, hogy van-e szksg liturgiai ruhzatra, palstra, talrra, hossz kabtra vagy miseruhra. Termszetesen nem a ruha teszi a papot. De ahogyan nehzkes trvnyeskeds volna azon vitzni, hogy egy vagy ms formj papi orntus mlt-e csak az istentisztelet vgzshez, ugyangy tl knny fajsly megolds volna „utcai ruhban” odallni Isten s a gylekezet el. A „palst” slyt vllalni kell, de mg inkbb azt az elrst, hogy a papi szolglatba llnak meg kell „tisztlkodnia”, mert nem igaz az, hogy a palst mindent eltakar). – A 4 v. sorolja fel az szvetsgi papi ruhkat, melyeknek egyes darabjait csak a fpap viselhette.
2 Mz. 28,6–14. Az efd.
Az efdnak, mint papi ltzknek volt egy egyszerbb vlfaja, a „gyolcs efd” (1Sm 2:18; 2Sm 6:14), az itt lert dszes ruhadarab azonban kimondottan a fpap szmra kszlt, aki azt klnleges alkalmakkor, klnsen pl. az r akaratnak, dntsnek a megkrdezsekor lttte magra. srgi s mg a (terfm nev) hziblvnyok tisztelethez fzd ruha volt ez (v. Br 8:26–27; 17:5), amely azutn a blvnytl elvlva csak fpapi ltzk lett.
A fpapi efd rvid, cspig r ujjatlan ruha volt, melynek a mell- s htrszt vllszalagokkal, illetve derkvvel ktttk ssze. A ruha anyagul ugyanazokat a drga sznes fonalakat hasznltk, mint a szent stor szvetnek a ksztshez. Klnleges tartozka volt a vllktkre erstett kt „nixk”. A hber sham-k (v. Gen 2:12) egy kvarcflesget jelent. Fldrgak, amelyet klnbz elnevezsekkel fordtanak, a Septuaginta smaragdnak rja, jabb fordtsok chrysoprasnak. A kt kre r kellett vsetni Izrel hat-hat trzsnek a nevt, hogy az r eltt megjelen fpap e neveken keresztl magt Izrel gylekezett vigye oda Isten el: ez az „emlkeztet kvek” kifejezs rtelme. A papi szolglat mindig a gylekezetet hordozza. A mennybe trt Krisztus rettnk jelent meg Isten eltt (Zsid 9:24). – Az aranyfoglalatokban lev drgakveket aranylncocskk csatoltk az efd vllrszeire.
2 Mz. 28,15–30. A hsn.
Ahogyan az efd szt nehz lefordtani, gy a hsnnak is nehz magyar nevet adni. Lersbl kt dolog tnik ki. Egyik a szembetnen dszes volta: tizenktfle drgak kestette. A msik az, hogy zsebszer ksztmny volt, melybe a papi kijelentsadsnak az eszkzeit, a szent sorsvets kockit tettk. Az egsz ngyzet alak volt, egy arasznyi volt a szle-hossza, s a sarkaira alkalmazott aranykarikkon thzott aranylncokkal, illetve bborszn zsinrral volt szorosan az efdhoz hozzktve (23–28 v.).
A hsn ellapjn teht ngy sorban tizenkt drgak foglalt helyet, mindegyikre Izrel egy-egy trzsnek a neve volt rvsve. A drgakvek azonostsa ismt nem knny feladat, a magyar fordts tlnyomrszt a Septuagintt kveti. Fontosabb ennl ismt az, hogy a fpap Izrel trzseinek a nevvel egytt „a szvn hordozta” e trzseknek, a gylekezetnek az gyt, amikor Isten akaratt kellett meg tudakolnia s kijelentenie. (A tizenkt drgak motvuma a mennyei Jeruzslem kfalnak alapkveinl fordul el a Jelensek knyvben, Jel 21:19–20).
A hsn teljes neve a 15 v.-ben „az tlethirdets hsenja”, rtvn tlet alatt Isten dntst, amikor igent vagy nemet mond valamire. Igen rgi, mechanikus mdnak tnik a szent sorskockkkal, az rmmal s tummmmal val kijelentskzls (30 v.). Egszen bizonyosan nem mondhat meg, hogy e szavak kt kockt jelentenek-e vagy egynek a kt oldalt; az sem, hogy a szavak jelentsnek megfelelen az egyik (kocka vagy oldal) vilgos, a msik stt volt-e, vagy esetleg a kt sz kezdbetje volt-e felrva rjuk, mint az bc els s utols betje (’alf s tv). Abbl a nhny bibliai helybl, ahol minden valsznsg szerint ilyen mdon trtnt az r „megkrdezse” (1Sm 30:7–8; 2Sm 5:19 stb.), az tnik ki, hogy igen vagy nem vlaszt ignyl krdseket lehetett feltenni. Ms esetekben a sorsvets kt szemly kzl, vagy egy nagyobb csoportbl fokozatos felezssel vlasztotta ki azt, akit az r kegyelme vagy tlete kiemelt (v. Jzs 7:14 skv.; 1Sm 10:20–22; 14:40–42). Mechanikus kijelentsnyersi md volt ez valban, de hozzfzdtt az a hit, hogy a sorsvetsben az r ad igaz tmutatst (Pld 16:33). A sorskockk hasznlatrl Dvid kora utn nem is olvasunk. A hsn azonban megmaradt azzal a rendeltetssel, hogy a fpap hordozza a szvn Izrel gyt s hirdesse neki Isten „tleteit, dntseit” (misptm) tmutatsul. Egy-egy olyan bibliai hely, mint Hag 2:11–13 mutatja, hogy az r trvnyeinek ismeretbl fakad „tants” (trh) lett a papi kijelentsads szellemibb mdja.
2 Mz. 28,31–38. Palst s homlokdsz.
Az efd fl kkszn palstot vett a fpap, amikor bement a szentlybe szolglatnak elltsra. A palst elnevezsnl egy krskrl teljesen zrt ruhra kell gondolni, melynek a nyakkivgst gondos munkval kellett beszegni, hogy be ne szakadjon. Als peremre grntalmt brzol (piros) bojtok s aranycsengettyk voltak varrva, amelyek csilingelve jeleztk a fpap tjt. – Kt krds vetdik fel a fpapi palsttal kapcsolatban. Egyik az, hogy mi lehetett a jelkpes jelentse az utbb emltett dszeknek, mert hogy ilyennek kellett lennie, arra mutat ez a fogalmazs: „…hogy hallhat legyen a csengse, amikor bemegy a szentlybe az r szne el s amikor kijn onnan, hogy meg ne haljon.” Elhrt jelentsge volt teht e dszeknek, ami egszen rgi idbe s az amulettek vilgba mutat vissza. A piros szn s a csengsz egyarnt ilyen elhrt jelentsg. Persze a Papi r dmontalantott gondolatvilgban ez a primitv rtelem mr nem kerlhet elemzsre, ezrt magyarzat nlkli a „hogy meg ne haljon” kifejezs, csupn az si szoks maradt meg. Ellenben sajnos alapnlkliek azok az allegorikus magyarzatok, melyek a grntalmk s csengettyk kpt valamilyen mdon az igvel vagy a gylekezettel akarjk sszekapcsolni. – A msik jogosan felvetd krds az, hogy egy teljesen zrt palst eltakarta a dszes efdot s a drgakvekkel kirakott hsnt, magt a fpapot is akadlyozta a szent cselekmnyek vgzsben, mire val volt teht? Ha nem akarjuk azt mondani, hogy klnbz hagyomnyok rvn halmozdnak itt a klnfle papi ruhk, azt az egyszer, racionlis magyarzatot vehetjk megoldsnak, hogy sz szerint vesszk a 35 v.-ben mondottakat: akkor viselte e palstot a fpap, amikor bement a szentlybe s amikor kijtt onnan, kzben azonban a szent szolglat vgzshez levetette.
A 36–38 v. a fpapi ltzkhez tartoz jabb kszert mutat be. Egy virg alak aranydsz volt ez, amely a fpapi svegre volt felktve, s a kvetkez felirat volt rajta: „Az rnak szentelt.” Uralkodk szoktak ilyen fejdszt, diadmot viselni, a fpapot mint az egsz gylekezet ln jr szemlyt illette meg ez a homlokdsz. Az uralkodi koronknak klnfle formi nemcsak a mltsgot fejezik ki, hanem rendszerint jelkpes jelentsk is van. Az elz versekben ltott csengkkel prhuzamba hozva van olyan felttelezs is, amely szerint e fpapi homlokdsznek is veszlyt elhrt amulettjellege van: vdelmet nyjt, hogy a fpap ne bnhdjk ama bnk miatt, amelyeket a np helyett hordoz. Ez az elhrtjelleg legalbb is ktsges. Az rnak szenteltsg a kiemelst, az elklntettsget jelentette, amely, ha kivltsg volt is, megvolt a terhe: ugyanaz a kzbenjr, a gylekezet vtkeirt engesztelst vgz papi szolglat ktelessge, amelyrl tbbek kzt 28:12-nl mr volt sz
.
2 Mz. 28,39–43. Egyb papi ruhk.
A 39 v. hrom kiegszt ruhadarabot emlt meg a fpapi ltzethez tartozan. Az n. „knts” a mindenki ltal viselt alsruha. A fpapi „sveg”, amelyre kerlt a 36 v.-ben emltett aranykszer, turbnszer fveg volt. Elnevezse (micnft, v. Ez 21:31) mutatja, hogy ez is fejedelmi mltsgot jelentett. Vgl az „v” a csipre simul dszes ruhadarab, amelynek mvszi hmzse van. (V. Rgisgtani adalkok I. 2.) – A 40–42 v. viszont „ron fiainak”, teht a tbbi papoknak a ruhzatt rja le rviden. Csak ezeket a szent ruhkat volt szabad viselni az istentisztelet vgzse sorn; ami profn, utcai volt rajtuk, azt le kellett vetni magukrl, ha a szent helyre bementek.
|