EXODUS 2 MZES 06 - 15 rsz magyarzata
2 Mzes VI. RSZ - 2 Mz. 6,1–13. Az r megismtli greteit.
A Genezis knyvbl is ismert dolog, hogy a Papi r egyes pontokon, olykor az esemnyek vagy adatok prhuzamos elmondsval, sszegezi az esemnyeket. Egyik pldja ennek a Gen 17 r., ahol az brahmnak s felesgnek adott gretek vannak summzva. Az itt lev Ex 6 r. is a P elbeszlse (az 1 v. kivtelvel) s a 2–13 v. egszen prhuzamos a 3 r. tartalmval, megismtelve a Jahve nv kijelentst, az Egyiptombl val szabaduls grett s Mzesnek e clra ignybevtelt. Az ismtlsek lttn azonban j megjegyeznnk, hogy minden ilyen sszegezs a hit szmra val mlyebb tudatosts eszkze.
A 2–3 v. azt az alapvet (papi ri) theologiai ttelt szgezi le, hogy az r a ptriarchknak mg nem jelentette ki magt Jahve nven. A „Mindenhat Isten” (’l saddaj, v. Gen 17:1 magy.), vagy egyltaln az ’l istennv s annak jelzs alakjai voltak azok, amelyeket a ptriarchk ismertek s imdsgukba foglaltak. A Papi r (s az Elhista) tartja is magt ehhez az alapelvhez, viszont a Pentateuchos alapirata, a Jahvista, minden klnsebb aggly nlkl hasznlja a Jahve nevet. Enssal kapcsolatban (Gen 4:26-ban) mondja, hogy az idejben kezdtk segtsgl hvni Jahve nevt, de folyamatosan emlti Gen 2:4-tl kezdve. Ez a krlmny egy el nem tlozand s „az rs szavahihetsgvel” semmikppen ssze nem keverend krdst vet fl: Hogyan szerepelhet a Jahve nv a Mzes eltti idben? Mg csak az Ex 3:13–15-nl emltett knita hipotzisre sem kell hivatkoznunk itt, vagy tgabb rtelemben arra, hogy a Jahve nv lehetett ismert Mzes eltt s Izrelen kvl is. A helyzet egyszeren az, hogy a Jahvistnak nevezett r – a maga korban – termszetesnek tartotta azt, hogy „az Isten”, az elhv, a szvetsgkt, vagy ppen „a menny s fld alkotja” (v. Gen 14:19.22) nem lehet ms, mint Jahve, az egy r. Ez a tartalmi tny a Jahvista szmra ppoly dogmatikus rtk volt, mint a Papi rnl az a formlis krlmny, hogy elszr Mzesnek jelentette ki magt Jahve nven az Isten.
A nvnek a kijelentsn tl arra is utal Istennek a szava, hogy ltja s hallja mindazt, ami Egyiptomban trtnik s ksz npnek a megszabadtsra. A hozz fztt gretekben pedig benne van az, hogy Isten npv fogadja Izrelt, kivezeti Egyiptombl s neki adja az gret fldjt. (Mindezekhez olv. a 3. r. magyarzatt.) – Az egsz szakasznak a kzvetlen kijelentsjellegt akarja rzkeltetni az, hogy a kezd- s zrmondat egyarnt ez: „n vagyok az r!”
A 9 v. lersa azonban mr arrl szl, hogy az izrelitk nem hallgattak Mzesre; ez a mozzanat a korbbi lersban nem volt benne (v. 4:27–31) s gy inkbb az 5. r. keserves tapasztalatainak az sszegzse lehetne. A 10–13 v. megismtli a Mzes nehzkes beszlkszsgrl mondottakat s ronnak a mell rendelst (v. 3:10.14).
2 Mz. 6,14–30. Ruben, Simeon s Lvi leszrmazottai.
A P szereti nemzetsgi tblzatokon t is kvetni a nemzedkek tjt. Itt az rdeklds kzppontjban termszetesen a lvita Mzes s ron ll, ezrt Lvi leszrmazottjai vannak bvebben felsorolva. Ruben s Simeon, mint a kt idsebb testvr kerl eljk, de velk kapcsolatban csak a fiaik neve olvashat, sz szerint megegyezen a Gen 46:9–10 adataival.
A lvitk nemzetsgtblzatval sok helytt foglalkozik a papi s a krniks trtnetr, mindig a hrmas Gersn, Keht, Merri tagoldsbl kiindulva. Az utdok felsorolsa itt mihamar ron s Mzes szleihez, Amrmhoz s Jkbedhez vezet, de amint mr emltettk (a 2. r. magy. elejn) nmagban vve feloldhatatlan kronolgiai nehzsget jelentene e szlkben Lvinek kzvetlen fiunokjt s lenyt ltni. A nemzetsgtblzatnak t kellett ugornia nhny kzbees nevet. A cl pedig az, hogy Mzes s ron tiszta lvita vrbl val szrmazsa szemllhet legyen. – A felsorolt nevek kzl oldalgon nevezetes mg Krah, Keht unokja, az nekes lvitk egy csoportjnak az se. maga ugyan a pusztai vndorls idejn lzt magatartsa miatt meghalt, ppgy mint ron kt idsebbik fia, Ndb s Abh (v. Lev 10:1–2; Num 16 r.). ron fiai kzl aztn Elezr leszrmazottait tartotta a hagyomny – Cdkon keresztl – a fpapi tiszt trvnyes rkseinek. Itmr utdai szintn papi mltsgot viseltek, utdai kz tartoztak Nb vros papjai, akiket Saul lemszroltatott (1Sm 22:16–19), a kzlk megmaradt Abjtr mg Dvid udvari papja volt, de miutn Salamon szmzte, ron utdainak ez az ga jelentktelenn vlt.
Mindezeknek a felsorolsa azonban csak keret ahhoz, hogy a 26 v.-ben hangslyozottan kiemelje az r a kzpponti szemlyeket: „Ez az az ron s Mzes” (a P ront teszi az els helyre), akik Izrel szabadulst munkltk.
2 Mz. VII. RSZ - 2 Mz. 7,1–13. Mzes s ron a franl.
Ebben a szakaszban mg mindig a P sszefoglals folytatdik, egyes visszautalsokkal a megelz esemnyekre. gy az 1–2 v. prhuzamos a 4:16 gretvel. Mzes s ron gy llnak majd egyms mellett, amilyen kapcsolatban van Isten a prftval. Mzes kzlni fogja gondolatait, akaratt, ron pedig azokat szp sznoki megfogalmazsban fogja eladni a fra eltt.
A legszebb sz s a legszvrehatbb beszd sem r azonban semmit, ha rzketlen, kemnyszv ember eltt hangzik az el, mrpedig a franl ez volt a helyzet. Sajtos a szhasznlat: maga az r teszi kemnny a fra szvt, hogy ne hallgasson a szp szra s ne engedjen mg a csods jelek lttn sem. Ennek a mr elbb is olvasott (4:21) gondolatnak a theologiai rtkelse nagyon nehz. Mirt lehetne hibztatnunk a frat, ha maga Isten tette rzketlenn; st nem igazsgtalansg-e, ha emiatt a vgs nagy csaps utolrte? Vagy taln azt a ms npek krben ismert kzmondst alkalmazzuk itt is, hogy „akit az istenek el akarnak veszteni, annak elveszik az eszt”? A krdst rendszerint azzal a csaknem predestincis gondolattal szoktk megvlaszolni, hogy az szvetsg szerint mindennek, mg a bajnak, csapsnak is a vgs okozja maga az r, aki brlhatatlan akarata szerint cselekszik. Mgis a „megkemnyts” sznl taln helyesebb, ha e – klnben igaz – szuvern-theologiai gondolat helyett egy demonstratv rtelmet vesznk: Amikor Isten hagyja, hogy a fra kemnyszv maradjon, igazolja azt, hogy valban rideg s zsarnok uralkod, aki emiatt rszolgl az tletre. Fokrl-fokra kellett azonban haladni. Elszr a krlels szavval, aztn a megdbbent csodajellel kellett megprblkozni. A kgyv vltoz bot csodja visszamutat a 4:3–4-re, a klnbsg csak az, hogy a szveg itt az egyszer „kgy” sz helyett a tannn nevet hasznlja, amely a flelmes tengeri kgynak, vagy srknykgynak az elnevezse szokott lenni (Zsolt 74:13; zs 27:1 stb.). A csodnak azonban klnsebb hatsa nem lett, mert az egyiptomi varzslk is tudtk produklni ugyanazt, Mzes, illetve (a P szerkeszts rvn egyre jobban bekapcsold) ron csodjnak a tbbiekt fellml voltt csak az fejezi ki, hogy ron kgyv vlt botja lenyelte a varzslkt. Mr a 4 r. elejn mondtuk, hogy e csods jelensg magyarzata alig lehetsges, egyetlen felttelezhet gondolat itt a hipnotikus lmny. Egybknt ez a motvum nem ismeretlen Egyiptom szpirodalmban. Egy elbeszls arrl szl, hogy egy varzsl egy tba dobott ft krokodiluss vltoztatott. (Az a racionalista magyarzat, mely szerint az Egyiptomban jl ismert n. ureus-kgy fejnek alkalmas helyen val megszortsa olyan idegbnulst okozott, hogy az llat „bott” merevedett, itt azrt nem hasznlhat, mert ppen ellenkez dologrl, botnak kgyv vlsrl van sz.)
Brhogy is llt a valsgban a dolog, az esemnyek lersa ettl kezdve nyltan brzolja, hogy megkezddtt a nagy kzdelem Mzes s az egyiptomiak kztt Izrel szabadulsnak kiharcolsrt, aminek a fra sokig elzrkz, konok szemllje maradt, mg csak t magt is szven nem ttte Isten lesjt csapsa.
2 Mz. 7,14–25. Az els csaps: a vizek vrr vlsa.
Az egyiptomi tz csaps trgyalsnl helytll az az irodalomkritikai megjegyzs, hogy maga az szvetsg nem beszl „tz” csapsrl s hogy e csapsok klnbz irodalmi forrsok anyagbl vannak egyv dolgozva; maga a fra is klnbz mdon reagl rjuk. Mindez azonban nem vltoztat azon a tnyen, hogy a tbbfle hagyomnykrbl ered csapsok vgs sszelltsukban egy sszefgg lncolatot kpeznek s a maga helyn megvan mindegyiknek a megfelel szerepe s jelentsge. (Mg naptrszer idmeghatrozsuk is lehetsges).
Az els csaps szokvnyos elnevezse a vizek vrr vlsa. Mint a legtbb esetben, gy itt is Mzes elre figyelmezteti a frat, hogy ha nem bocstja tjra Izrelt, akkor csapst mr r Isten. (Nem cselekszik addig az r, amg ki nem jelenti akaratt a prftknak s a prftkon keresztl. m 3:7.) Magnak a csapsnak a lersban tulajdonkppen kt mozzanat tevdik ssze: egyik a Nlus viznek a megromlsa, a halak pusztulsa, emiatt a vz ihatatlann vlsa, msik a vznek a „vrr” vltozsa.
A csapst, mint termszeti tnemnyt kapcsolatba lehet hozni a Nlus venknti radsval. Az egyenlt vidkn tavasszal beksznt nagy trpusi eszsek a Nlus szudni vzgyjt terlett roppant mrtkben felduzzasztjk. Ennek kvetkeztben Egyiptomban jnius vge fel elszr iszaposs, zldes sznv vlik a vz, ilyenkor sodorja magval a vz a forrsvidk holt gainak, posvnyainak romlott vizt, ami esetleg olyan mrtkben tudja szennyezni a Nlust, hogy a vz ivsa betegsget okoz, a halak pusztulni kezdenek, ami termszetesen mg tovbb fertzi a vizet. Ennek az els rhullmnak a levonulsa utn kvetkezik a „vrs Nlus” nven ismert jelensg, amely abban ll, hogy a trpusi homok s mikroszkopikus vrs algk tmege sodrdik az rad folyban s vrsre vltoztatja annak sznt. A vrs sznezds nem minden vben egyforma mrtk, ahogyan a Nlus radsa sem mindig egyforma mrv (esetleg el is marad, v. Gen 41 r.). A „vrs Nlus” vize mr nem ihatatlan, legfeljebb gusztustalan; legegyszerbb megszrse gy trtnik, hogy a partmentn kutakat snak az ott lakk s a homokon tszrdtt vz mr mentes a szennyez anyagoktl (v. 24 v.).
A vizek vrr vlsnak a hagyomnya bizonyosan sszefgg a Nlus radsnak ezzel a fzisval (a „vr” sz rthet jelkpesen is). Joggal lehet azonban ezzel szemben azt mondani, hogy a Nlus radsa az egyiptomiakra nzve nem csaps, hanem egyenesen lds volt, aminek az rkezst vrva vrtk, naptr szerint kiszmtottk. Az egyiptomi tz csapsnl azonban a helyzet ltalban az, hogy nem ismeretlen termszeti jelensgek kvetkeznek be, de olyan rendkvli ervel s olyan szokatlan krlmnyek kztt, hogy igazi elemi csapss vltak. Ezrt hangslyos itt az is, hogy az rads megrkeztvel a vz annyira megromlott, hogy a halak tmegestl dglttek el benne, majd meg a part mellett sott kutakba sem tudott tisztn tszrdni a vz. Egszen szokatlan mret volt teht a Nlus radsa, ami miatt sokig nlklzni kellett az ivvizet: roppant csaps a trpusi galj alatt.
Befejezsl azt olvassuk, hogy az egyiptomi varzslk is meg tudtk tenni a vz vrr vltoztatsnak a csodjt. Ez vlhetleg megint gy rtend, hogy a Nlus radsi idejt pontosan szmon tart papok s varzslk maguk is ltvnyos ceremnik kztt szoktk vrni, st „felidzni” ezt a jelensget. Szertartsos mozdulataik kz tartozhatott varzsplcjuk kinyjtsa a Nlus fl, vagy a vztkr megtse. – Maga a fra nem vette szvre a dolgot. Az els csaps csak Egyiptom npre hozott egy idre nlklzst, a kvnt eredmny, Izrel elbocstsa elmaradt, „ahogyan megmondta az r”.
2 Mz. 7,26–29. A msodik csaps bejelentse.
A msodik csapst Mzes ugyangy megmondta elre a franak, mint az elst. E csaps abban ll, hogy bkk fogjk ellepni Egyiptomot iszony tmegben. A Nlus ssos partvidkn, a seklyes posvnyokban nagy szmban ltek bkk, annyira kzismerten, hogy az egyiptomi kprsban a bka rajza a tzezres (= az elkpzelhet legnagyobb) szmot jellte. A szokatlanul nagymrv rads utn, a Nlus visszahzdsa idejn nagy terleten maradtak vissza kintsek, pocsolyk: kitn tenyszhelyei a bkaporontyoknak. Mzes elre megmondhatta, hogy mi lesz ennek a kvetkezmnye: a rengeteg bka a vz elapadsa utn szrazra kerlve el fogja lepni a hatrt, behatol a lakott helyekre is, az gyakba s a stkemenckbe, undort okozva mindenfel.
2 Mz. VIII. RSZ - 2 Mz. 8,1–11. A msodik csaps bekvetkezse.
A bkknak az elzkben emltett rajzsra az sz kezdetn szokott sor kerlni. (A 7:25-ben emltett „ht nap” az els csaps idtartamt jelenti s nem a msodiknak azonnali bekvetkezst). A sekly pocsolyk kiszradsa utn teht ezek a lrms, utlatos llatok valban tmegestl leptk el a lakott helyeket is. Br ehelytt az egyiptomi varzslk ismt emltve vannak, mint akik – flteheten ms-ms helyen – a bkk znlst ugyangy el tudtk idzni, a franak mgis terhre volt a csaps s ekkor krte elszr Mzest, hogy jrjon kzbe Istennl s hrtsa el a csapst. Mzes imdsgnak az ereje azzal van kiemelve, hogy tetszs szerinti idben ki tudta eszkzlni a bkk kipusztulst. A szrazon, a forrsg miatt nem is maradhattak meg sokig ezek az llatok, raksra pusztultak, csak gy bzltt tlk az orszg. – A folytonosan visszatr alapmotvum szerint azonban a fra, mihelyt elmlni ltta a csapst, megmaradt rgi elutast magatartsa mellett.
2 Mz. 8,12–15. A harmadik csaps: sznyogok.
A Nlus partvidknek ssos, mocsaras krnyke meleggya volt a klnfle sznyogfajoknak is. A hber kinnm szrl nem tudjuk, hogy pontosan milyen sznyogflket jelent, lehetsges, hogy moszkitk, vagy ppen malriaterjeszt sznyogok voltak. Mg ms orszgokban a tl elpuszttja ket, addig Egyiptom meleg szraz ghajlata alatt llandan tenysznek s olykor felhkben rajzanak tova, elssorban az embereknek okozva cspskkel fjdalmat vagy ppen betegsget.
A csapsokkal kapcsolatban olykor mgikusnak tn, tulajdonkppen „szembetn” jelkpes mozdulatokat, vagy cselekmnyeket vgez Mzes vagy ron. Itt az utbbi a homokra t botjval, azt jelkpezend, hogy mint a por, annyi lesz a sznyog s knozni fogja az embereket mindentt. De ppen azrt, mivel mgikusnak tn cselekmnyrl olvasunk, feltn, hogy itt az egyiptomi varzslk mr nem tudjk utna csinlni a csodt s knytelenek bevallani, hogy Isten ujja, figyelmeztetse ez Egyiptomnak. A „titkos tudomnyok” ismeri s zi hamarbb felismertk veresgket, mint a fra, aki fensgben mindenek fltt llnak rezte magt s nem rtette meg, hogy Isten hatalmas keze van rajta s npn.
2 Mz. 8,16–28. A negyedik csaps: bglyk.
A kvetkez csaps az volt, hogy rtalmas legyek leptk el az orszgot. Egyiptomban amgyis rengeteg lgyfle l, amelyeket az emberek is alig brnak elhajtani magukrl. Ismeretes, hogy milyen betegsgeket, tbbek kzt az „egyiptomi szembetegsget” (trachomt) terjesztik ezek. Az itt emltett lgyfajtt megint nem tudjuk pontosan azonostani, a „bgly” csak hozzvetleges fordts, annyival is inkbb, mert gy ltszik, hogy elssorban az emberekre, „a npre”, a hzban lakkra voltak rtalmasak. Itt olvasunk elszr arrl a ksbb gyakrabban ismtld motvumrl, hogy e csaps elkerlte a zsidk tartzkodsi helyt, a Gsen fldjt. A fra is ekkor kezdett elszr trgyalni Mzeskkel a zsidk nneplsre, ldozatbemutatsra nzve. A keleti emberek jellegzetes alkudozsa lthat nla is. Elszr csak azt engedte volna meg, hogy a zsidk nnepeljenek a lakhelykn. Majd amikor Mzes arra hivatkozik, hogy ez lehetetlen, mert az egyiptomiak utljk az istentiszteletket s vallsi trelmetlensgknek, bntalmazsuknak tennk ki magukat, akkor gri meg, hogy elbocstja Mzes npt, de csak akkor, ha elbb elmlik a csaps. – Az eredmny vltozatlan lett, a csaps elmlt, a fra pedig szszeg mdon megtiltotta a tvozst.
2 Mz. IX. RSZ - 2 Mz. 9,1–7. Az tdik csaps: dgvsz.
Az tdik csaps lersa rvid, sematikus. Eltekintve a bevezet s befejez kzlsektl, valamint annak emltstl, hogy Izrel terlett elkerlte a csaps, csupn az jabb istenversnek a nevt tudjuk meg: dgvsz (dbr) rte az llatokat. Keletkezst nem nehz elkpzelni, ha arra gondolunk, hogy pl. a dgltt bkkat halomra sprtk s hagytk ott rothadni, a klnfle legyek, sznyogok pedig – tbbek kzt ezekrl is – szthordtk a betegsg krokozit. Most teht az llatllomny hullott raksra, ami a fldmvel egyiptomi npre volt nagy csaps. Maga a fra kznysen nzett el fltte.
2 Mz. 9,8–12. A hatodik csaps: hlyagos fekly.
Az jabb csapst egy mgikus jelleg cselekmny (v. 8:12–15 magy.) vezeti be: Mzes (s ron) egy mark kemencekormot szrt a levegbe, ami aztn porfelhknt terjedt szt s vitte magval a raglyos betegsg csrit. A jelkpes cselekmny taln azzal van sszefggsben, hogy az Egyiptomban honos sokfle brbetegsg okozjnak a mindenfel terjeng homokot, port gondoltk. Ms elgondols szerint a korom fekete szne a feketehiml veszedelmes jrvnyos betegsgre emlkeztet. A lersbl csak az tnik ki, hogy a jrvny veszedelmes volt emberre, llatra egyarnt. Az egyiptomi varzslk pedig mr csak azrt sem tudtak versenyre kelni Mzessel, mert maguk is megkaptk a betegsget.
2 Mz. 9,13–35. A hetedik csaps: jges.
A jgvers csapsa a szokottnl hosszadalmasabban van lerva. Meghirdetst mg egy int sz is kveti: mentse haza mindenki az llatait a szabadbl, mert amit csak elr a jges, azt tnkre fogja verni.
A jges s zivatar Egyiptomban a ritka termszeti jelensgek kz tartozik. Ez az orszg teljesen estlen znban fekszik, kivve a Nlus deltavidkt, ahol ha ritkn is, de az v els hnapjaiban elfordulnak heves zivatarok, amikor a jg elveri a vetseket, a szlvihar fkat trdel s a szabadban lev embert, llatot akr letveszedelem is fenyegeti. Maga a jges tudvalevleg svokban psztzza vgig a vidket, gy teljesen elfogadhat az az llts, hogy ez a csaps is megkmlte a Gsen fldjt. Viszont a frara s npre olyan hatssal volt, hogy krve krtk Mzest a csaps elfordtsra. A 31–32 v.-ek rdekes megjegyzse hnap szerint kiszmthatan megmondja a csaps idejt: janur volt az rpa kalszolsnak s a len virgzsnak az ideje, ezeket rte a szz szzalkos pusztuls. – A befejez lers sablonossgban is hosszabb a tbbinl: Mzes elfordtja a csapst, holott tudja, hogy az egyiptomiak mg mindig nem flik igazn az Urat (29–30 v.). Egyiptom sorsnak be kellett teljesednie egszen a tizedik csapsig.
2 Mz. X. RSZ - 2 Mz. 10,1–20. A nyolcadik csaps: sskajrs.
A nyolcadik csapst ismt hosszasabban trgyalja a lers. A bevezets utal arra, hogy az r akarata szerint derl ki a csapsok sorn, hogy mennyire kemnyszv a fra (v. 7:1–13 magy.). A soha nem ltott mret sskajrs bejelentse utn a fra udvari emberi nyugtalankodni kezdenek: a hberek miatt rengeteget szenved az orszg, jobb volna elbocstani ket! A fra alkudozni is kezd Mzessel, hogy csak a frfiak menjenek el a kvnt ldozati nnep megtartsra, termszetesen azrt, hogy a csaldtagok visszatartsa biztostkul szolgljon a visszajvetelkre. Mzesk a felttelt nem fogadtk el, gy bekvetkezett a sskajrs.
A sskajrs, mint igazi termszeti csaps, egyltaln nem ismeretlen a kzel-keleti orszgokban. Mg ma is elfordul: egsz felhrajokban, millinyi tmegekben lepik el a vidket s nincs velk szemben semmi vdelem. Rendszerint a puszta fell rkeztek a termkeny Nlus-vlgybe s letaroltak minden zldet, amit csak talltak, falombot, fvet, vetst. Egy-egy ersebb szl feltmadsa aztn tovasodorta ket. gy trtnt most is: nyolcadik csapsknt bekvetkezett a roppant sskaraj jvetele, majd a fra krsre s Mzes kzbenjr knyrgsre a tovbbsodrdsuk.
2 Mz. 10,21–29. A kilencedik csaps: hromnapos sttsg.
Ennek a csapsnak, az g elsttedsnek a jelensgnl magyarzatknt szoktak napfogyatkozsra gondolni. Ez azonban alig valszn, mert br az az llnyekre rendkvli hatst gyakorol, csak egy-kt rig tart, ez a lers pedig hrom naprl szl. Inkbb elfogadhatnak ltszik az a felttelezs, hogy a „tapinthat sttsget” a chamszin nev forr pusztai szl okozta, amely rengeteg homokot hord magval. A felhrtegekk sszeverd finom homokszemek olyan tmegekben lehetnek a levegben, hogy a nap egszen elsttedik mgttk. Ez az „egyiptomi sttsg” valban tbb napig el eltarthat, fullaszt meleggel jr egytt, az esetleg mg meglev zld nvnyzetet pedig leperzseli. Ennek a szlnek az idpontja mrcius-prilis szokott lenni. Egyre kzelednk teht a tizedik csapshoz, amely fellmlt minden addigit s vgre megtrte a fra kemny szvt. Addig azonban vgs elkeseredssel folyt a kzdelem, a szharc is, amelyben – a 24–29 v. lersa szerint – az alkudozsbl fenyegetsbe csap t a fra s Mzes prbeszde. A fra mr csak azt kvnn, hogy a zsidknak a jszga maradjon ott biztostkul, Mzes viszont megjsolja, hogy az egyiptomiak fognak nekik ldozatra val llatokat adni, amikor majd siettetik tvozsukat. A fra vgs kemny szava mlt a npe ltal istenknt magasztalt uralkodhoz: Meghalsz, ha mg egyszer a sznem el kerlsz! – Az irodalmi kompozci lazasgnak a kvetkezmnye, hogy a 11:8 mg egyszer a fraval szemkzt mutatja Mzest, amint les szavakkal tvozik tle.
2 Mz. XI. RSZ - 2 Mz. 11,1–10. Kszlds a kivonulsra.
A 11–13 r. hosszadalmas eladsnak a kzppontjban az ll, hogy Izrel npe vgre kiszabadulhat Egyiptombl, miutn bekvetkezik a tizedik csaps, az egyiptomi elsszlttek halla. Vele szoros kapcsolatban ll az, hogy az izreliek brnyvrrel megjellt hzait elkerli a hall, ez a mozzanat volna hivatva a pska etimolgijt s a pskannep trtneti eredett bemutatni. Az emltett hrom fejezet legnagyobb rszt a pskaldozat vgrehajtsa s az nnepnek a jvre szl rendtartsa foglalja el. A kivonuls s a pskatradci Mzes elhivatsa utn a legfontosabb az Exodus eddigi trtneteiben s hagyomnytrtnetileg indokolt az az szrevtel, hogy az els kilenc csaps voltakppen csak elptmnye a dnt tizedik csapsnak. Irodalmilag nzve is egyre emelkedik az elbeszls drmai feszltsge a csapsok alatt szenved egyiptomi np sorsnak s a fra nagyri dlyfnek a lersval.
Magban a 10 r.-ben a nagy csaps bejelentst olvashatjuk. Elszr csak Izrelnek mondja meg Mzes, hogy mire kszljenek fel s csak a 4–8 v. kijelentsnek a vge utal arra, hogy a fra is megkapta az utols figyelmeztetst. Az utols csaps az elsszlttek halla lesz, amely sjtani fogja a kirlyt s a rabszolgt, embert s llatot egyarnt. Olyan megrz ereje lesz, hogy vgre mindenki megrzi a „hberek Istennek” (5:3) flelmes hatalmt s akkor nemcsak, hogy elengedik, hanem szinte gy fogjk kikergetni Izrel npt Egyiptombl. Fl kell kszlni teht a gyors tvozsra, s itt ismtldik a 3:21–22 tmutatsa, ezttal azonban indokols nlkl (v. az id. hely magyarzatval). – Ennl a hallos csapsnl mutatkozik meg igazn az, hogy az r „klnbsget tesz Egyiptom s Izrel kztt” (7 v.). Ez az tvezet motvum a pskabrny trtnethez.
2 Mz. XII. RSZ - 2 Mz. 12,1–20. A pskabrnyra vonatkoz rendelkezs.
A kvetkezkben tulajdonkppen kultuszi, nnepi rendelkezsekrl van sz. Izrel npnek egyik legnagyobb nnepe volt a pska a rkvetkez kovsztalan kenyerek (macct) nnepvel egytt. Az szvetsgi nnepeknek azonban trtneti alapvetsk van s az a pskannepre nzve ppen itt olvashat (P fogalmazsban).
Az nnep ketts jellegre s eredetre nzve ld. a „Rgisgtani s nprajzi adalkok” c. bevezet cikk V. 4. pontjt. E magyarzatban viszont a krgmatikus-hagyomnyos sszefggsben nzzk az nnepet. Kell gonddal trtn kivlaszts utn az els (tavaszi) hnap 14-n, holdtlte jszakjn vgtak le csaldonknt egy brnyt s annak a vrvel megkentk az ajtflfkat: ez volt a jele annak, hogy ott izraelitk laktak. Az gy megjellt hzakat aztn az r kikerlte, „tugrotta” (ez a pszah sz rtelme), amikor az elsszlttek meglsre indult (13 v.). Az brzols taln naivnak tnik: az Urat kellett jellel figyelmeztetni arra, hogy hol laknak az vlasztottai. Az ilyenfajta brzolsoknak azonban inkbb az ellenkez, emberi vonatkozsra kell figyelemmel lennnk: Izrelnek kellett hittel (Zsid 11:28), hsgesen teljestenie a kapott utastst abban a tudatban, hogy gy k elkerlik a veszlyt. A megsttt brny hst csaldi kzssgben fogyasztottk el (az ldozat communio vonatkozsa) s ahogyan ez az tkezs le van rva, az rzkeltetheti velnk, hogy a kultuszban mindig valamilyen esemny kerl dramatikus kibrzolsra. Itt a teljes ti kszletben, sietve trtn tkezs arra utal, hogy nemsokra jn a kiutast parancs s az tra brmely percben kszen kell lenni, st ert kell gyjteni, azrt kell a hst lehetleg az utols falatig elfogyasztani. Mg a 8 v.-ben emltett „keser fvek” is kapcsolatba kerltek a ksi hagyomnyban az egyiptomi krnyezettel: az elnyomats kesersgre emlkeztek, amikor ettk.
Ahogyan a ksbbi korban a kovsztalan kenyerek nnepe kzvetlenl kvette a pskajszakt, gy ez az elrs is folytatja az nnepi rendtartst – a jvre nzve. Az idekvnkoz trtneti indokolst majd a 39 v. adja meg: a nagy sietsg miatt az asszonyok nem rtek r a kenyeret kovsszal megkeleszteni.
Az jszvetsg egy-kt helyen visszautal a pska esemnyre s a kovsztalan kenyerek nnepre. Jn 19:33–36 azzal kapcsolatban, hogy a keresztfn meghalt Jzus lbt a katonk nem trtk el, a pskartusnak arra a rszletre utal, hogy a pskabrny elfogyasztsakor annak a csontjt nem volt szabad eltrni. A jelkpes sszefggst Pl az 1Kor 5:7–8-ban gy fogalmazza meg, hogy „a mi pskabrnyunk a Krisztus”, Pl azonban ugyanitt az nnep ketts jellegre is gondol, amikor allegorikusan gy fejezi ki magt, hogy „ne rgi kovsszal nnepeljnk…, hanem tisztasg s igazsg kovsztalansgval”. – Plnak a jelkpes szavai azt pldzzk, hogy amint Izrel letben j korszak kezddtt a pskaldozattal, amelyben nemcsak a csapstl menekltek meg, hanem maguk mgtt hagyhattk az „egyiptomi kovszt” is, amivel addig stttek kenyeret, gy Krisztus utn j korszaknak kell kezddnie a hozz megtrtek letben is. – Ettl eltekintve nem szksges tlsgosan belemerlnnk a pskaesemnyek rszleteinek a krisztologikus allegriiba. A brny egybknt is ldozati llat lvn, Isten Brnya a pskanneptl eltekintve is ldozat volt a vilg bneirt. Kovszt pedig ltalban nem volt szabad hasznlni az ldozatoknl (Lev 2:11), ezrt lehetett ltalban is jelkpes ints – Jzus szjban is –, hogy a megront gondolatoktl s szoksoktl zrkzzanak el az vi (Mt 16:6 stb.).
2 Mz. 12,21–33. A tizedik csaps: az elsszlttek halla.
Az eddigi lers szerint Isten jelentette ki parancsait Mzesnek s ronnak. A kvetkezkben Mzes adja tovbb Izrel vneinek az utastst a pskabrny levgsra, az ajtknak vrrel val megjellsre nzve. Amikor is megismtli, hogy „rkre szl rendelkezs ez”, akkor elmondja a pska fentebb emltett etimolgiai jelentst (27 v.), egyben pedig megparancsolja, hogy tantsk meg ennek az nnepnek az eredetre, rtelmre az utdokat is. ppen ezzel a paranccsal kapcsolatban lett a pskannep szinte katekhizl csaldi nnepp: a csaldf ktelessge lett az oktats, az nneplyes emlkeztets az utols egyiptomi jszakra.
A 29 v. rja le a tizedik csapst, az elsszlttek hallt, ami mr nemcsak anyagi krt jelentett (az llatokra gondolva), hanem szemlyes gyszt is, a szli szvre mrt csapst, amelybl nem maradt ki a lers szerint a fra sem. Nem ksrleteznk itt az sszer magyarzgatssal, hogy pl. milyen jrvny thette fel a fejt, de nem treksznk arra sem, hogy az r „j hrt” mentegessk, aki „sajtmaga” lte meg az elsszletteket. tlettarts volt ez, amelyet megelztt egyrszt Egyiptom rszrl a fajirts ksrlete, a knyszermunka embertelensge, msrszt pedig Istennek tbbrendbeli – hiba trtnt – figyelmeztetse a kisebb csapsokon keresztl. Az r tletet tartott Egyiptom npe s istenei fltt (12:12), belertve az istentett frat is. Ha msknt nem volt lehetsges, az tletben kellett megrteni, hogy rettenetes dolog az l Isten kezbe esni.
2 Mz. 12,34–51. Izrel elindul Egyiptombl.
Az tlet hatsa az volt, amit Mzes elre ltott s megmondott. Izrelnek azonnal el kellett hagynia Egyiptomot, miutn mindenki beltta, hogy miattuk van a csaps az orszgon. A 34–42 v. tbbfle sszegez megjegyzst fz ehhez a tnyhez. A 34 s 39 v.-ben a kovsztalan kenyr emltett motvuma szerepel: a nagy sietsg miatt bekovszolatlanul vittk magukkal a kenyrnek mr elksztett tsztt az asszonyok. A 35–36 v.-hez ld. a 3:21–22 magy.-t. – A 37–38 v. kzlse fknt fldrajzi szempontbl fontos, klnsen a 14. r. megrtshez. Ramszeszbl indultak tnak az izreliek; e nv alatt valsznleg nem a szkvrost, hanem az azonos nev tartomnyt kell rtennk, mint a Gsen fldjnek egy msik elnevezst, v. Gen 47:11. tjukat pedig Szukkt fel vettk. Ez a vros Egyiptom s a Sinai-flsziget hatrnl fekdt (a mai Szuezi csatorna kzelben), annak a nagy erdtsrendszernek az egyik lncszemeknt, amelyet Sr = „fal” nven ptettek ki mr rgen az egyiptomiak vdelml az zsia fell rkez betrsekkel szemben. – A hatszzezers szm, amely radsul csak a gyalogos frfiakra rtend (37 v.), elkpzelhetetlenl nagy. Felttelezhet magyarzathoz olv. Num 1 r. magy.-t. Viszont rdekes kzls az, hogy „sok keverk np is ment velk”, teht egyb faj knyszermunksok is felhasznltk a szabadulsra knlkoz alkalmat, akik aztn a sinai-flszigeten elmaradtak Izreltl. – Vgl a 430 esztends egyiptomi tartzkods dtuma nevezetes (valamivel tbb, mint a Gen 15:13-ban kzlt kerek 400 v); peridusszm jellegre nzve olv. az „ltalnos trtneti keret” c. bevezet cikken bell „Az szvetsgi kor kronolgija” elejt, tovbb ugyanott „A ptriarchk kora” c. fejezet megfelel rszt.
A 43–49 v. visszatr a pskannep tmjhoz. Tulajdonkppen figyelmeztet kiegszts ez az nnep rendtartshoz. Mint csaldi nnepen, rszt vehetett azon a rabszolga, st a jvevny is, ha krlmetlkedett. Ez a rendelkezs rszint tg kr, ellenttben ll minden trsadalmi vagy faji vonatkozs diszkrimincis elvvel. De ugyanakkor megvan a szigor komolysga is: aki rszt akar venni az r nnepn, az vllalja magra a gylekezethez tartozs alapkvetelmnyt, ne csak profn kvncsisg vigye t oda.
2 Mz. XIII. RSZ
2 Mz. 13,1–16. Az elsszlttek az rnak szentelendk.
Ez a perikopa tulajdonkppen kt gondolat feldolgozst tartalmazza. Egyik az, hogy minden elsszltt az rnak szentelend ldozatknt (1–2. s 11–16. v.), a msik tovbb folytatja a kovsztalan kenyr nnepre vonatkoz rendelkezseket (3–10 v.). Jellegzetes, a Mzes I–IV. knyvben ritka deuteronomista modor, int-tant lers ez, amely hivatkozik arra, hogy az r „ers kzzel” hozta ki npt Egyiptombl, s jelkpes felszltst ad arra, hogy „legyen ez jell a kezeden s emlkeztetl a kt szemed kztt” (9. s 16. v., v. Deut 6:8; 11:18).
Elszr a kzbekelt 3–10 v.-rl jegyezzk meg, hogy ez prhuzama a 12:15–20-ban lert rendtartsnak a kovsztalan kenyr nnep-hetrl. Jellegzetessge, hogy a 4 v. megemlti az els tavaszi hnap rgi nevt: bib. Azutn pedig elre tekint arra az idre, amikor majd Izrel elfogalalja az gret fldjt s int arra, hogy akkor se feledkezzenek meg errl az nneprl, mert az Egyiptombl trtnt szabadtsra emlkeztet.
A msik tmakr az elsszlttek odaszentelse. Rgi, ms npeknl is megtallhat gondolat az, hogy embernek, llatnak az elsszlttjt fel kell ldozni (ahogyan a fld termsbl is az els kvt, a gymlcsfk els vi termst ldozatul kell vinni, v. Gen 4:3–4). Knanban, ahov Izrel bevonuland volt, a gyermekldozatot is gyakoroltk. Gyakori archeolgiai leletek a „fundamentum-ldozatok”, hzak fundamentuma vagy kszbe al cserpkorsba elsott holttestek maradvnyai. Ez a gondolat a knani npekkel rintkezsbe kerlt Izrelt is megksrtette (v. 1Kir 16:34; 2Kir 21:6). Az Izsk ldozatra vitelnek a trtnete vgs fokon polmia ez ellen az ldozati gondolat ellen: Isten nem kvnja, hogy a gyermekeket megljk ldozatul (olv. Gen 22:1–14 magy.). Az ellenttet a kt gondolat kztt, hogy ti. az elsszltt gyermekek is az rnak szentelendk s hogy az r nem kvnja azok felldozst, a 13b vers oldja fel: meg kell vltani llatldozattal a gyermekeket.
14 skv. v.-ek megint a hitvall tants ktelessgt rjk a csaldfkre: az elsszlttek felldozsa, illetve megvltsa a tizedik egyiptomi csapsra emlkeztet. – Hogy eredetileg mik voltak a kzen s a szemek kzt lev emlkeztet jelek, azt nem tudjuk (bizonytalan felttelezs az, hogy tetovlt jelekrl volna sz). Az bizonyos, hogy a ksi gyakorlatban a kzre hurkolt s homlokra csatolt imaszj volt ennek a tnyleges kifejezje (v. Mt 23:5; a farizeusok szles homlokktje).
2 Mz. 13,17–22. Az r vezeti Izrelt a pusztban.
A 12:37 megmondta az Egyiptombl kivonul Izrel vndorlsnak els llomsait. Ennek folytatsaknt most az tirny van megadva, hogy Egyiptom hatrtl merre tartottak a vndorl zsidk. A cl Knan fldje volt, amelyet itt ismt anakronizmussal nevez a „filiszteusok fldjnek” az r, mert ez exodus idejn a filiszteusok mg nem tntek fel ezen a terleten. Mindenesetre a legrvidebb t az lett volna, ha Mzes a Fldkzi-tenger partja mentn hzd tvonalon vezeti npt Gza fel, ami nem tbb, mint 250 km utat jelentett volna az gret fldje hatrig. Van mg egy msik rvidebb t is az elbb emltettel csaknem prhuzamosan, 40–50 km-rel dlebbre, amely az n. Sr-pusztasgon keresztl Ber-Sebnl ri el Knan hatrt. Ha ezeknek az utaknak valamelyikt vlasztja Mzes, nhny ht alatt tvndorolhattak volna a Sinai-flszigeten. mde t lehetett ltni annak az Istentl kapott meggondolsnak az igazsgt, hogy ez a szolgasghoz szokott, hirtelen felkerekedett, egymssal is alig sszeforott np, ha nhny ht mlva a fejlett haditechnikj knani npekkel fegyveres harcba keveredik, veresget szenved s sztszrdik, taln visszatr Egyiptomba. Ezrt trtnt az a klns dolog, hogy a jrtabb utak helyett Mzes dli irnyba vezette npt azzal a gondolattal, hogy a hosszabb ideig tart vndorls alatt a szabad letet, az egymsra utaltsgot jobban megszokjk s eggy forrva majd btran tudnak szembeszllni a knaniakkal. s mg egy gondolat vezette Mzest: el akarta vezetni npt ahhoz a hegyhez, ahol elhivatst nyerte s amelyrl azt mondta az r, hogy ott fog a megszabadult np elszr „szolglni”, istentiszteleti kzssgbe kerlni vele. Ezt a jelt teljesedve akarta ltni Mzes (Ex 3:12).
gy trtnt, hogy a vrhat keleti irny helyett dl fel indult Mzes npvel, „a Vrs-tenger pusztja fel”. Hberl jm-szf, azaz „Ndas-tenger” a szban forg tenger, vlhetleg a Szuezi-bl szaki rsze. A mai Szuezi-csatorna tbbek kztt az n. Keser-tavakon hzdik keresztl s ezek valamikor sszekttetsben llottak a Szuezi-bl vizvel. Ez a seklyes tengerrsz volt az, ahol az tkels csodja trtnt (14 r.). – tm (20. v.), az egyiptomi nyelvnek megfelelen erdt jelent. Egyik llomsa volt a mr emltett keleti erdrendszernek.
A vonuls rendjre nzve rdekes a 18 v. kifejezse: „hadirendben”, tulajdonkppen „t osztagban”, azaz fegyveres frfiakbl ll el- s utvd, jobb- s balszrny fogta kzre a vonulk zmt, fleg az asszonyokat, gyermekeket, a nyjat. Itt vittk magukkal Jzsef ptriarcha bebalzsamozott holttestt is, egykori rendelkezse szerint (olv. Gen 50:24–26).
A pusztai vndorlsnak egyik legfontosabb, hitben megtapasztalt s vallott emlke az, hogy maga az r vezette npt s mutatta, hogy merre menjenek. Nmelykor gy fejezi ezt ki a szentr, hogy az Isten angyala jrt a np eltt (14:19), mshol meg gy, hogy nappal fnyes felh, jjel tzoszlop vezette ket. Termszetrajzi magyarzatt nem keressk e jelensgeknek. Tny, hogy az Isten jelenltt az szvetsg gyakran szemllteti felh, vagy tzjelensg kpben, legerteljesebben fogjuk ezt ltni a 19. rszben, a Sinai-hegyi theofninl. Legfontosabb a lert jelensg mgtt ll hittudat: Jahve nem hagyta magban bolyongani npt, hanem utat, irnyt mutatott nekik, egsz jv sorsuknak, letknek.
2 Mz. XIV. RSZ - 2 Mz. 14,1–14. A fra ldzbe veszi Izrelt.
Az 1–2. v. ismt fldrajzi neveket kzl a menekl Izrel llomshelyeiknt. A Pi-hahirt egyiptomi helynv nem azonosthat. A Migdl viszont smita nv, azt jelenti, hogy erdtmny, ilyen nev hellyel termszetszerleg sokfel tallkozhatunk, ez is lehet az emltett erdtsi vezet egy lncszeme (v. 12:37 magy.). Vgl a Baal-Cfn nev hely egy Baal tiszteletre plt szently. Ezt a helyet jabban (Eissfeldt nyomn) a Fldkzi-tenger partjn, az n. Szirbni-bl krnykn lokalizljk, ami annak az elmletnek kedvezne, hogy Izrel mgis a Fldkzi-tenger menti rvidebb utat vlasztotta Knan fel. Klnsebben nem kell idznnk annl a hipotzisnl, amelyhez e fldrajzi azonosts kiindulpont lehet s amely szerint a vndorl Izrel nem is jrt a Sinai-hegynl, a flsziget dli rszn. Az Ex 19–24 r. kitrlhetetlen hagyomny Izrel si trtnetbl s ha netaln a hagyomnyegysgek szintzise rvn kerlt is a vndorlstrtnet a mai helyre, az trtnetisgt meg nem semmisti. (A pusztai vndorls „itinerariumt”, tvonalt a Num 33. r. summzza).
Az kor trtnetbl tudjuk, hogy Baal-Cfn nev hely sem csak egy volt. gy nem kell felttlenl ragaszkodnunk a Fldkzi-tenger melletti helyhez. Viszont mr a 13:18 megmondotta, hogy Mzes nem a kzvetlen s legrvidebb utat vlasztotta, hanem „kerlt” tett. A lers itt klnben is a szabaduls legnagyobb esemnye, a „Vrs-tengeren” val tkels fel vezet, teht dli irnyba. Az n. Keser-tavak nyugati szlnl kell gondolnunk az emltett helysgeket, amelyek hatrn Izrel letborozott.
A 3. v.-tl kezdve ugyanannak a motvumnak a rszletezsvel tallkozunk, amely a tz csaps majd mindegyiknl szerepelt: az r „kemnny tette a fra szvt” – ismt kiderlt, hogy a fra a legnagyobb csaps utn is lelketlen, dlyfs nagyr maradt, aki gy rezte, hogy a dicssge szenvedett csorbt akkor, amikor egy rabszolganp kiknyszertette a tvozst. A csorbt csak azzal lehetett kikszrlni, ha a mg Egyiptom erdtett hatrn tvelyg Izrelnek kell hadervel utna ered s visszaknyszerti ket a szolglatba. A fldrajzi helyzet is csbt volt: mint mondtuk, a Keser-tavak s a Szuezi-bl az korban sszefggtt, s ha seklyes, mocsaras volt is ez a „Ndas-tenger”, mgis tjt llta az izraelitknak. – Az r azonba, aki eddig is harcban llt a fraval, vllalta, hogy megmutatja az dicssgt a fraval szemben. A Vrs-tengeri tkelsnl e kt „dicssg” csap ssze, hogy vgs kzdelemben alzdjk meg a fra.
Az 5. skv. lersa az szvetsgi elbeszl modor jellegzetessgeit viseli. Nem a hatrrk jelentsbl vette tudomsul a fra, hogy Izrel elmeneklt, hanem tudatra jtt annak, hogy mgis vesztesg ennyi olcs munkaernek a tvozsa. A lersbl arra sem kell felttlenl kvetkeztetnnk, hogy a fra szemlyesen vezette ldz seregt. A „fra” az elbeszlsben az egyiptomi sereg megszemlyestje. Az viszont mr igen jellemz, hogy az egyiptomiak harci kocsikkal indultak Izrel ldzsre s bekertsre. E knny, ktkerek harci kocsik szmos brzolsa ismert kori festmnyekrl, rajtuk rendszerint hrom ember foglalt helyet: a kocsihajt, a harcos s a fegyverhordoz.
Amint az 5:21-nl mr lttuk, az exodus trtnetnek egyik jellemz motvuma az, hogy a bajba kerlt Izrel azonnal ktsgbeesett, tkozta Mzest s visszakvnta elbbi szolgasorst. Nem ok nlkl val az a gondolat, hogy Isten meg akarta edzeni ezt a knnyen megrml, mindjrt a halltl fl, szolgalelksghez szokott npet. – Mzes biztatsa tipikus: az r harcol rtetek! Az r hborja ez, amelyet folytat Izrelrt, hogy vlasztott npe, ha nem is bntatlanul, de bizonyosan elrje a kitztt clt.
2 Mz. 14,15–31. Izrel tkelse a tengeren.
A 15–18. v. rszben ismtlse a 4. s 8. v.-ben foglaltaknak, azonkvl felttelezi azt, hogy mint ms esetekben is, maga Mzes is imdkozott a szabadulsrt, nemcsak biztatta npt. Ami itt kvetkezik, az mr vlaszads, egy minden eddiginl csodlatosabb esemnynek a bekvetkezse, ezrt van szksg a flemelt botra, a jelkpes mozdulatra, amely a tengerre mutat: ilyen lthat bevezetsei voltak olykor az egyiptomi csapsoknak is (7:19). Nem varzsmozdulatok, hanem rmutatsok arra, hogy Isten cselekedni fog. – A bekvetkez eksemnynek elszr a jelkpes, lelkileg elkpzelhet rsze van lerva (19–20. v.). Az Isten angyala (Elhista jellemvons!) vezette Izrelt, akinek jelenltt a fnyes felh szokta kpviselni; ez most Izrel s az Egyiptomiak kz llt, a felh pedig most stt maradt, eltakarta az ldztteket. Isten oltalmaz gondviselsnek a kifejezse mindez. A tulajdonkppeni nagy csoda, a tenger kettvlsa ezutn kvetkezett. Mr mondtuk, hogy a tenger itt egy viszonylag sekly s keskeny blrszt jelent. Ennek a vizt „ers keleti szl” elhajtotta, illetve dl fel visszaszortotta, gy talltak gzlt az izraeliek. Jelkpes, de a valsgos helyzetet kifejezi az a mondat, hogy jobbrl-balrl falknt llt mellettk a vz.
Az Izrelnek szabadulsi lehetsget nyjtott, ugyanaz az egyiptomiakra pusztulst hozott. Az utbbiak mr nem tudtak szrazon tlbolni a vz medrn. A katasztrfa lersa kt mozzanatbl tevdik ssze, szimmetriban Izrel megmeneklsnek a vzolsval. Elszr is az r jelenltt jelkpez tz s felhoszlop jelenik meg, ahonnan az r, letekintve az egyiptomiak seregre, „megzavarta azt”. Ez annak az gretnek a teljesedse, hogy az r fog harcolni Izrelrt. A zavart elszr az okozta, hogy az iszapos talajon a harci kocsik kereke elakadt, a lovak nehezen vonszoltk terhket. – A msik mozzanat az, hogy Mzes visszafel fordulva, ismt kinyjtotta kezt a tenger fel, mire az eddigi szl elllvn, st taln dagly radsa kvetkeztben a vz visszatrt medrbe s elsprte az ldzket.
Ez volt az a nagy szabaduls, amelynek az emlke kitrlhetetlenl megmaradt Izrel ksbbi tudatban. Nemcsak az itt megmeneklt izreliek hittek igazi istenflelemmel, hanem ksi zsoltrok, st prfcik hivatkoztak r, mint Isten hatalmas tettre (Zsolt 136:13–15; zs 51:10 stb.). Az emlk fennmaradsa a trtneti emlkezsen tl kt klnleges vltozatot mutat. Az egyik a mitolgia hatrt srolja: Izrel rintkezsbe kerlvn a fnciai-knani mtoszok vilgval, megismerte ott a Jm (= tenger) nev isten alakjt, aki dlyfs, ellensges alak volt, fenyeget magatartst azonban isteni ellenfele megfkezte. Az szvetsg egyes klti rszeiben a jm nv trgyiastva azt a tengerblt jelentette, amelynek a vizt az r sztvlasztotta Izrel eltt, a fenyeget ellensget pedig megsemmistette (pl. Zsolt 89:10–11). – Az egykori trtneti emlk allegorikus alakulsa pedig Pl apostol kevs szm allegrii kztt tallhat 1Kor 10:1–2-ben, ahol a tengeren val tkels mintegy az szvetsgi np keresztsgnek a misztikus jelkpv vlt.
2 Mz. XV. RSZ - 2 Mz. 15,1–21. Mzes hlaad neke.
Ennek a nagyszer zsoltrnak tulajdonkppen nehz cmet adni. Hagyomnyos cme: Mzes neke. Az egsz hossz nek azonban a 21 v. tmjra plt, amely tmren foglalja ssze a tengeren val tkels summjt: „nekeljetek az rnak, mert igen felsges: lovat lovasval a tengerbe vetett!” Ennek a rvid versnek – amely csak msodlagos szerkesztsben vlt refrnn – a feliratban azt olvassuk, hogy Mirjm „prftan”, ronnak a nnje (teht a Mzes is, vlhetleg azonos az Ex 2:4-ben emltett lennyal) nekelte szent lelkesedssel ezt a magasztal neket. Az exegtk ezrt szoktk az nek alaptmjt Mirjm neknek nevezni. Ha azonban a zsoltrok mfajelemzse szerint nzzk, akkor mind a rvidebb tma, mind a teljes nek az n. kollektv hlazsoltrok kz tartozik, amelyeknek a felptse a kvetkez: felhvs hlaadsra, Isten szabadt tettnek a lersa s az ujjong rm kifejezse. gy teht valban „Izrel fiaival egytt” (1 v.) nekelt gylekezeti zsoltrrl van sz, amely a rvid, frappns szvegezs Mirjm-neket kibvtette az rm rzse ltal diktlt tovbbi versszakokkal. Hogy ez a kibvls mikor trtnt, az bizonytalan, mindenesetre azutn, hogy a Siont az r szent hegynek ismertk (17 v.).
Az nek teljes egszben anak a gondolatnak a jegyben ll, amit Mzes biztatsa gy fejezett ki: Az r hadakozik rtetek! (14:14). Emberi analgirl vett vons az, hogy „az r vitz harcos” (3 v.), azokban a rgi trtnetekben, ahol Izrel az r segtsgvel arat gyzelmet ellensgein, mindig ki van hangslyozva az, hogy valamilyen mdon, akr a termszet elemi erinek a riaszt felhasznlsval is, megzavarta Izrel ellensgt (pl. Ex 14:24; Jzs 10:11; Br 4:15 stb.), gy maga volt az igazi gyztes. („Kivonta kardjt s megelztt”.)
A ftma (1b v.) expozcija utn himnikus magasztal elemek kvetkeznek, amelyekrl egy-egy sor szllige-szeren lt Izrel szent irodalmban (2a; v. zs 12:2), a 3 v. utalsa pedig az r nevre, emlkezetnkbe idzheti a 3:14-ben kijelentett nvnek a jelenlttel, szabadtssal biztat tartalmt (ld. ott). A 4 v.-sel az egyiptomi sereget rt katasztrfa sznes lersa kvetkezik, ahol vltakozik az r erejnek, ellensgeit sztzz hatalmnak a magasztalsa magnak a katasztrfnak a lersval. Klnsen a 8–10 v. balladaszer eladsa ad mozgalmas kpet: az r haragjnak a szeltl gtknt lltak meg a fut habok (v. 14:21), aminek a rvn Izrel tkelhetett a tengerbl tloldalra. Az ldzk krrmmel sietnek utnuk a biztos zskmny remnyben, aztn Isten „rjuk fjt szelvel” (a hres „Deus afflavit et dissipati sunt”, mondat alapja) s eltakarta a tenger a magabiztos ldzket. – A 11 v. sznoki krdsnl nem azon kell gondolkoznunk, hogy az szvetsg monotheista vagy politheista elvi alapfelfogs volt-e, Izrel krl adva volt egy olyan vilg, ahol a npek a legklnbzbb isteneket imdtk. Az szvetsg Ura azt bizonytotta szabadt jelenltvel npnek, hogy ezek az istenek semmik hozz kpest. Az Egyiptombl val szabaduls e vgs mozzanata is hozztartozott ahhoz a kijelentshez, hogy az r tletet tart Egyiptom istenei fltt.
A 13. v. mr tovbbmutat a kivonuls s a tengeren val tkels tnyn. Izrelt gy brzolja, mint egy nyjat, amelyet Ura j psztorknt terelget. A Szentrsnak ez a mg sokszor visszatr hasonlata egyelre a pusztn val tvndorlsra vonatkozik, ami utn elrkezik Izrel az r „szent legeljre”, j hazjba. A 14–16 v. Filisztea, Edm, Mb, majd Knan nevt emlti, amely orszgok laki rmletbe esnek, mikor az r ltal vezetett Izrel megjelenik. A Filisztea nv mutatja, hogy neknk ksbbi idbl val, egybknt azonban az emlkezs pontosan megjelli azt a nagy kerlutat, amelyet Izrelnek meg kellett tennie, hogy keletrl, a Jordnon tkelve szllhassa meg Knant. (Olv. Deut 1–2 r.) – A 17 v. teljess teszi a hrmas tradci sszefondst: az exodus s a vndorls utn a letelepeds kvetkzik az gret fldjn, amit megint jelkpes kifejezssel mond el az nek. Az r „ellteti tulajdon hegyn” Izrelt. A Sion mint az r ltal adott orszg kzpontja, pp olyan „Isten hegye” lett a Dvid kortl kezdve, amilyennek Mzes s npe mg a Sinai hegyet ismerte. Szent helye, mintegy trnusa, amelyen lthatatlanul ott van kirlyknt – ez a gondolat a Jahve kirlyi uralmhoz kapcsoldik, amely prftai gondolatelemknt lt Izrelben s nyert klnbz megfogalmazst az egyes zsoltrokban.
A 19–21 v. mg egyszer sszegezi a trtnteket, hogy a csodlatos szabaduls elmondsa utn jra elismtelje az nek alaptmjt. Egyttal kpet ad arrl is, hogy egy-egy nnepi alkalommal, gyzelem esetn hogyan szoktak ujjong krtncot jrni Izrel asszonyai s lenyai, kzidobok temre.
2 Mz. 15,22–27 v. A keser vz dess vlik.
A tengeren val tkels les vonalat hzott Izrel elbbi s azutn kvetkez trtnete kz. Tulajdonkppen ettl kezdve lt igazn szabadon s nllan a vlasztott np, ha egyelre a pusztban is. A puszta termszeti adottsgai szerint is elhagyatott hely, ahol lelem s ivvz is ritkn akad, primitv emberek flnek tle, mert a dmonok vilgnak tartjk. (Az utbbinak a nyoma lthat Lev 16:10-ben). Mgis a pusztai vndorls kort egy-egy ksbbi prfta gy tekintette mint Izrel legszebb trtnett: gyermekkort (Hs 11:1), vagy menyasszonykort (Jer 2:2), amikor az els szeretet bizalmval rbzta magt vezetjre, az rra, lett pedig mg nem rontotta meg a ksbbi kor knani vallsi-erklcsi rhatsa. Persze, van olyan prftai hang is, amely felpanaszolja, hogy mr a pusztban is htlensg s zgolds volt Izrel letnek a jellemzje (Ez 20 r., ez az esemnyek egy msik oldalra van tekintettel, klnsen Ex 32 r.-re).
A pusztban a legnagyobb megprbltatst a vz hinya jelenti. Nha napokig kell menni, mg egy-egy ozist tall a vndor, egy forrst, melynek a vize csekly krzetben zldelv, lv teszi a vidket. Az els ilyen forrs azonban, amelyre a vndorl Izrel bukkant, keser vz volt, ihatatlan – roppant csalds a fraszt ton elcsigzott emberekre. (Keser svnyi skat tartalmaz forrsok fordulnak el ezen a vidken; nem messze vannak a vndorlk az emltett Keser-tavaktl). A np elkeseredetten vette tudomsul ezt a csaldst, a Mr nv a kesersgnek a termszetrajzi s az rzelmi jelentst egyarnt magban foglalja (v. Ruth 1:20). Ekkor Mzes egy jabb csods tettet vitt vghez: a vzbe dobott egy „ft”, amit az r mutatott neki s ettl a vz ihatv vlt. Magyarzati ksrlet e tettel kapcsolatban az, hogy Mzes, aki a Sinai-flszigeten hosszabb ideig lakott, ismerhetett olyan „ft” (nem fadarabot), vagy inkbb cserjeflt, amelynek a nedve olyan vegyi hats volt, hogy kzmbstette a vzben lev skat. A hangsly mindenesetre az r gondviselsn van meg tudja gygytani a „beteg vizet” s a beteg embert, ha csapsok rik. Ez utbbival kapcsolatos az a biztat mondat, hogy „n vagyok a te gygytd” (26 v.), ez pedig a befejezje egy sajtos (deuteronomista jelleg) kzbeiktatott rszletnek: az r rendelkezst s trvnyt adott ott a npnek, miutn prbra tette azt. Nem annyira tteles trvnyadsrl van azonban itt sz, mint inkbb tantsrl, arra, hogy mi a kivlaszts s szvetsgkts alapgondolata: hallgatni kell az r igjre s megtartani az parancst (v. 19:5) – akkor is megriz, gondot visel, meggygyt.
|