//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- PENTATEUCHOS Mzes t knyve magyarzat
- PENTATEUCHOS Mzes t knyve magyarzat :

EXODUS 2 MZES 01 - 05 rsz magyarzata

EXODUS 2 MZES 01 - 05 rsz magyarzata


2 MZES MSODIK KNYVE (EXODUS) – BEVEZETS – Tartalom.

Ez a latin cmfelirat, hogy Exodus, azt jelenti, hogy kijvetel, kivonuls. Jelzi a knyv tartalmnak a legfontosabb mozzanatt, az elnyomott Izrel npnek Egyiptombl trtnt kivonulst. A kivonuls tmjnak kzvetlen folytatsa aztn a pusztai vndorls annak viszontagsgaival, de egyben az szvetsgi dvtrtnet egyik legnagyobb esemnyvel, a Sinai hegyi szvetsgktssel egytt. E szvetsgkts jelentsgt kihangslyozza az is, hogy e knyvnek pp a kzepn tallhat, a szvetsg trvnyes alapkvetelmnyvel, a tzparancsolattal egytt. Az utbbi szinte szrevtlenl megy t a legrgibb szvetsg trvnygyjtemnybe, a „Szvetsg Knyvbe”, amely jobbra brskodsi trvnyeket tartalmaz. A knyv befejez rszben viszont mr kultusztrtneti hagyomnyt tallunk. Sajtos harmonikus felptse e rszletnek az, hogy elszr parancsok hangzanak el a szent stor elksztsre s a papsg szolglatba lltsra nzve, majd csaknem sz szerinti megismtlsben e parancsnok vgrehajtsa kvetkezik; a kettt azonban elvlasztja egymstl Izrel els nagy bnbe botlsa, az aranyborjkszts. – A knyv olvassnl mindvgig rzik a kivlaszt s gondvisel Isten jelenlte. Emberi falakja viszont a knyvnek Mzes. t vlasztotta ki Isten arra a nehz feladatra, hogy npt kivezesse Egyiptombl s vezesse az Istennel val szvetsg tjn. Az Exodus knyve teht a kvetkez f tartalmi egysgekre oszthat:

Izrel szolgasorsa Egyiptomban; Mzes elhivatsa s kldetse, 1–6 r.
Az egyiptomi tz csaps. Izrel kivonulsa, 7–13. r.
A pusztai vndorls, 14–18 r.
Szvetsgkts a Sinai hegynl, a tzparancsolat s a Szvetsg knyve, 19–24 r.
Rendelkezsek a szent stornak s felszerelsnek elksztsrl 25–31 r.
Az aranyborjimds, 32–34 r.
A szent stor elksztse, a papsg szolglatba lltsa, 35–40 r.
A knyv irodalmi s magyarzati krdsei.
Az Exodus knyve tartalmi folyamatossga ellenre is elg heterogn irodalmi felpts. Utalva a Pentateuchos elejn ll bevezetsre, megllapthatjuk, hogy klnfle – hitvallsosan is szmontartott – tradcielemek vannak itt feldolgozva, amilyenek pl. Izrel elnyomatsa, a kivonuls, a pusztai vndorls, a szvetsgkts, az ron szemlyhez fzd kultuszi intzkedsek stb. Mindezeknek a feldolgozsnl s eladsnl a Pentateuchos mindhrom nagy elbeszlje, a Jahvista (J), az Elhista (E) s a Papi r (P) egyarnt szhoz jut. Leglesebben kivlik a knyvbl irodalmilag a 25–31 r. s az ennek pontosan megfelel 35–40 r., teljesen a Papi r eladsban. A knyv els fele vegyesebb; ott a J alapirat s annak E kiegsztse fondik legtbbszr ssze, nmelykor hozzaddik mg a P tbblete is. Legtipikusabb pldja ennek az egyiptomi tz csaps, amelynek nagyobb rsze J + E elads, egyes csapsok tisztn P fogalmazsak, msoknl a P kiegszti az eltte lev alapanyagot. Pl. az els csaps kt mozzanatt, a Nlus vrr vlst s a halak elpusztulst a P kiegszti azzal, hogy Egyiptomban minden elkpzelhet helyen vrr vlt a vz, majd hozzteszi, hogy ezutn az egyiptomi varzslk is megtettk a vz vrr vltoztatsnak a csodjt (7:14–22). Mindezek azonban stilisztikai sajtossgot, vagy nha egyenetlensgek, amelyek vgl is nem elsimthatatlanok. A magyarzatnl pedig itt is a vgs felpts egszre kell tekintettel lennnk.
Az Exodus anyaga a trtneti lthatr krn beljebb foglal helyet, mint a Genezis tartalma. Ennek ellenre egyes pontokon az Exodusban elmondottak magyarzata nehezebb, mint a Genezisben foglaltak. A Genezisben a trtneti hagyomnyok mondai-legendai megformlsban olvashatk, az Exodusban viszont tlteng a meseszerv tev csods elem (pl. az g csipkebokor, a tz csaps, tkels a Vrs-tengeren, a manna, a sziklbl fakad vz stb), ami a magyarz munkt mskppen hatrozza meg, mint a Genezis mondai feldolgozs tradcianyaga.
A csods esemnyeket az szvetsg ltalban „jeleknek” nevezi, ami mindjrt tbaigaztst is ad rtelmezsk s rtkelsk tekintetben. Isten jelenltnek s az esemnyekbe val aktv beavatkozsnak a jelei ezek, amelyeknl felhasznlja a termszet erit s jelensgeit, de gy, hogy maga flttk llnak mutatkozik. Mindig egy dnt s szksges pillanatban cselekszik ilyen csodlatos mdon, amikor hittel fl lehet ismerni, hogy az, ami trtnik, nem a vletlen mve, hanem az l Isten kzbeavatkozsa. – Kt szlssg ksrt a magyarzsnl. Egyik a racionalista buzgsg: a termszet jelensgeibl pontosan, sszeren megmagyarzni mindent, szksg esetn „ngyzetgykt vonva” a messnek ltsz felnagytsokbl. A msik annak az ellenkezje: ragaszkodni a termszetfltti erk jelenlthez, hitvallsszeren kitartva a csodkban mutatkoz abszurdumokhoz. Azt gondoljuk, hogy a helyes magyarzatnl a hitnek s az rtelemnek egyenslyra van szksg. Vannak jelensgek, amelyek termszetes mdon megmagyarzhatk. Egy jgvers pl. magban vve nem csoda, meteorolgiai magyarzata pontosan ismert. Egyiptomban azonban szinte vtizedes ritkasgszmba megy s a tz csaps sorn lehetett olyan mret, hogy egyfell rmletet keltett, msfell Isten ujjmutatsa jelnek vettk. Az sszer magyarzatban ltalban elmehetnk addig a hatrig, ameddig fizikai ismereteink birtokban lehetsges. Ugyanakkor azonban nem hagyhatjuk figyelmen kvl a Biblia bizonysgttelt Isten cselekvsrl. Vannak ilyen rszletek is, amelyek a racionalista magyarzat szmra megfoghatatlanok, csak a hit szmra vannak adva, ezeket a hit erejvel s alzatval kell elfogadnunk.
Az Exodus knyvben lev legnagyobb csoda egybknt Istennek az emberrel val trdse, Izrel npvel val szvetsgktse s e npnek a vezetse annak az gretnek a teljesedse fel, amelyet mg az satyknak tett Isten. Ennek a csodlatos szeretetnek a nyomon kvetse e knyv magyarzatnak a legfbb feladata.
Irodalom. Forrsul felhasznlt fontosabb kommentrok: H. Holzinger 1900, B. Baentsch 1903, H. Gressmann 1922, W. H. Gispen 1951 (2. kiad.), M. Noth 1960, G. te Stroete 1966, D. M. G. Stalker 1962 (Pake).

2 Mz. I. RSZ - 2 Mz. 1,1–7. „Nevek”.

Az Exodus knyvnek hber felirata az 1. v. kezdszavaibl kiemelked „nevek” sz. Fel van sorolva nv szerint Jkb tizenkt fia (v. Gen 35:22–26). A nvlista azonban nem nmagrt ll itt, hanem kapcsoldik ahhoz a Gen 46:8–27-ben emltett tnyhez, hogy Jkbnak ezek a fiai csaldostul Egyiptomba kltztek. Az idzett helyen rszletesebben is el vannak szmllva a csaldhoz tartoz frfiak, gyermekek vagy unokk. Itt most csak a summjt olvassuk az egsznek: szm szerint hetvenen voltak az Egyiptomba tkltzk. A 12 mellett a 70-es szm egy tgabb krt jell, a rokonsg kiterjedsnek egy nagyobb egysgt, amelyen t nvekedik mind nagyobbra a kivlasztottak kre. (V. Jzus tantvnyi krnek a bvlsvel).
Az utbbira tekintettel figyelemre mlt a kezd mondat fogalmazsa: „Ezek Izrel fiainak a nevei”. Br a mondatban ott szerepel a Jkb nv is, a kezd mondat nemcsak gy tekinti a tizenkt trzsatyt, mint Jkbnak test s vr szerint val leszrmazottait, hanem gy is, mint akik az ldst s kivlasztst rklt, a bnbl feloldozst, a jvre nzve greteket nyert satynak az ivadkai. A felsorolt ajndkok sszefogja az Izrel nv (olv. Gen 32:21 skv.), az utdok ltal viselt „Izrel fiai” nv pedig az lds s kivlaszts dvremnysgnek a hordozja. Ez az sszefoglal elnevezse Jkb tizenkt finak s ez a neve a tlk szrmazott Izrel npnek.
Az Egyiptomba telepls tudvalevleg a nagy hnsg, a „ht szk esztend” idejn trtnt, amikor a korbban odavetdtt Jzsef gondviselsszer hivatsnak rezte hozztartozinak az tmentst Egyiptomba, ahol is ppen rendelkezett az orszg gabonakszleteivel (Gen 45:5 skv.). Rajta keresztl azonban Isten elrelt gondviselse munklkodott, aki jnak ltta, hogy Jkb leszrmazottai mg szzadokon t Egyiptomban maradjanak s majd npp nvekedve induljanak el, hogy birtokba vegyk a ptriarchknak meggrt Knan fldjt. Minden itt lert mozzanat Istennek ebbe a tervbe illik bele. A 7. v. szhasznlata a legjellemzbben fejezi ezt ki. A „szaporodtak, sokasodtak, tele lett velk a fld…” szavak a teremts igit idzik (Gen 1:28) az ember els fok rendeltetsrl. A „fld” sz itt persze szkebb rtelm, elssorban arra a terletre rtend, ahov Jzsef leteleptette hozztartozit: a Gsen fldjre, a Nlus deltavidkn. (Olv. Gen 45:10 s 47:11 magy.) Ez a 7. v. egyttal thidalja azt a nagy idbeli tvolsgot is, amely az Egyiptomba kltzstl Mzes korig eltelt. Az 1–5. v.-ben felsorolt nevek s szemlyek helybe egy egsz np kerlt „Izrel fiai” nven.

2 Mz. 1,8–14. Izrel elnyomatsa Egyiptomban.

A nagy korszakvltozst a 8. v. azzal rzkelteti, hogy „j kirly” kerlt Egyiptom lre, aki nem ismerte Jzsefet, az orszg, illetve a fra rdekben tett j szolglatait. (Olv. Gen 47:13–26 magy.) Az j kirly emltsvel kapcsolatban jogosnak ltszik az a felttelezs, hogy dinasztiavltozsra kell gondolnunk. A ptriarchk Egyiptomba kltzse valsznen a hikszosz-korban trtnt (olv. Gen 41. r. magy.-t), a hikszosz-kor frai alkottk a XV–XVII. dinasztit. Idegen faj npk elrasztotta Egyiptomnak fleg az szaki rszt, fvrosuk a Deltban fekv Can, ms nven Tanis volt. A gyllt idegeneket 1570 tjn zte el az egyiptomi np flkelse s a XVIII. dinasztival Egyiptom trtnetnek jabb fnykora kezddtt el. Csak utalunk e helytt a bevezet cikkekben lev szvetsgi kortrtnet 3. pontjra, klnsen arra, hogy nagy valsznsg szerint a XIX. dinasztia legnagyobb uralkodja, II. Ramses (1290–1224) volt az elnyomats fraja. Hossz uralkodsa alatt is hdolt a keleti nagy uralkodk szenvedlynek, a monumentlis ptkezseknek. Templomok, palotk, szoborkolosszusok hirdetik mig is ennek az emlkt. Az ptkezseknl pedig minden emberi ervel trtnt. Egyiptomi falfestmnyek bemutatjk, hogyan vetettk a vlyogot, a tglt, hogyan hordtk azt az ptkezs sznhelyre, hogyan hztk fel a falakat. s a kpeken is ott ll a munksok mgtt korbccsal a kezben a felgyel, a robotmester. Mert az ptkezseknl a legolcsbb emberanyagot a knyszermunkra fogott idegen szrmazs lakossg szolgltatta. Egyiptom a szzadok folyamn elgg feltltdtt idegen npessggel: hborban szerzett rabszolgk s bevndorlk, klnsen a hikszosz-korban szvesen ltott zsiai bekltzk szaportottk ezeknek a szmt. Kzjk tartoztak az izraelitk is.

A knyszermunksokban adva lev olcs munkaer azonban politikai gondot is okozott mindig a rabszolgatart llamoknak, ami 9–10 v.-ben beszl fra szavaiban gy tkrzdik, hogy az elszaporodott idegenek egyszer majd olyan erre kaphatnak, hogy lerzzk a rabtartk ktelkeit, vagy egy hbor esetn a tmadkhoz csatlakozva tetzik a megtmadott orszg veszedelmt. Ennek ellenre a fra a vgletekig ragaszkodott a szolgasorsban tartott idegenekhez, de hogy ne legyen idejk s erejk esetleges lzadsi ksrletek szvgetsre, slyos robotmunkt rtt rjuk.
A fra ptkezsei kztt legfontosabbknt emlti a bibliai szveg kt vrosnak, Ramsesnek s Pitmnak az ptst. Az archeolgia adalkai szerint Ptm egy rgebbi raktrvros (mai neve: Tell el-Retaba), amelyben II. Ramses j pleteket emeltetett, pl. egy templom felirata rzi gy a nevt. A msik vros pedig az egykori hikszosz fvros helyn plt, amely az idegenek elzse ta romokban hevert. Itt pttette ki rezidencijt II. Ramses s a vrost a sajt nevrl nevezte el. Egykor rott emlkek a vilg egyik csodjaknt emlegetik. „Mindenki otthagyja a maga vrost s itt telepszik le – mondja egy felirat –, ngy nagy temploma van a ngy vilgtj irnyban, palotja mintha maga a menny volna, Ramses, mon kedvence pedig olyan benne, mint egy Isten”. – Egyik legnevezetesebb archeolgiai lelet volt itt egy emlkoszlop, amelyet II. Ramses llttatott fel annak az emlkre, hogy eltte 400 vvel alaptottk azt a vrost a hikszoszok.

Itt robotoltak ht az izraelitk is, amit trtneti valsgknt illusztrl egy egyiptomi tisztvisel rsbeli jelentse arrl, hogy a kapott utasts szerint kiadta a havonknti gabonaelltmnyt a zsoldos katonasgnak, meg „a hber munksoknak, akik kvet fejtenek Ramses megerstett vrosnak az ptshez”. Az itt szerepl „hber” sz ugyan gyjtnv, inkbb egy trsadalmi rteget jell, amely az kori Kzel-Keleten sokfel megtallhat volt, mint zsoldos katonasgra, munkaszolglatra alkalmazott nprteg, kzjk tartoztak azonban az Egyiptomban dolgoztatott zsidk is, ahogyan a 15 skv. versekben az izraelitkra kell rtennk a hber szt. – Mindenesetre Izrelnek a npp nvekedse egyelre olyan sorshoz vezetett, lenzett idegen voltuk miatt, amire a ksbbiek folyamn a trvny s a prftk sokszor hivatkoztak: Szolga voltl Egyiptom fldjn!

15–22. A fajgyilkossg ksrlete.

Izrel npnek az leterejt a robotmunka, az elnyoms nem tudta megtrtni, aminek a legfbb jele volt az, hogy nagymrtkben szaporodtak. A 10 v.-ben kifejezett agglyt nvelte ez a krlmny, gyhogy a fra vgl is egy olyan mdszerhez folyamodott, amelyet ma npirtsnak, fajgyilkosgnak neveznnk. Elszr az jszltt figyermekeket kellett volna a parancs szerint meglni, a lenyok letben maradhattak, mert azokat be lehetett osztani hremekbe, hozz lehetett adni idegenekhez s egy-kt emberlt elg lett volna ahhoz, hogy a zsidsg vrsg, nyelv, valls tekintetben megsznjk kln faj lenni az uralkod egyiptomi np veszedelmre.

Els ksrletkppen a zsid asszonyok krl forgold bbkat akarta rveni a fra parancsa arra, hogy az jszltt figyermekeket szrevtlenl ljk meg, hiszen e gynge kis leteknek elg lehetett egy erszakos mozdulat ahhoz, hogy elpusztuljanak s rjuk lehessen fogni, hogy halva szlettek. (A 16 v. sok magyarzati gondot okoz szava az ’obnajim, amelyet jabban „szlszknek” szoktk fordtani, felttelezve, hogy Egyiptomban a szl nt kln e clra szolgl gyra szoktk fektetni, amelynek kt, kbl val fogdz tmlja volt. A rgi fordtsok nem ismertk a sz ilyen rtelmt, az jabb magyarzk klnfle hipotetikus rtelmezseket adnak. A korrekciprbk kzl legjobb megoldst ad a habbnm-ra vltoztats, ezt alkalmazza a rgi Krolyi-fordts: „ha ltndjtok, hogy fiat szlnek…”) A fra szndka azonban meghiusult, mert a bbk az let prtjra lltak, sajnltk az jszltteket elpuszttani, azonkvl az rs szerint „fltk az Istent”. A jtettrt Isten megldotta ket – hogy mivel, az nincs megmondva. Az a mondat ugyanis, hogy Isten „ptette a hzukat”, ms szval megszaportotta hzuk npt az nem rjuk, hanem Izrelre vonatkozik, a lhm hmnem vgzds legalbbis ezt mutatja. Ekkor kvetkezett a fra leplezetlenl gyilkos parancsa: Minden jszltt hber gyermeket a Nlusba kell dobni.
Az itt lert npirtsi ksrletben egy nagy let-hall harc kezddtt meg, amelyben azonban Isten odallott vlasztottai mell. Neki megvolt az dvterve Izrellel s ezrt nem hagyta idejekorn sem beolvadni sem megsemmislni. E nagy kzdelemben gy ll egymssal szemkzt Isten s Egyiptom, mint az let Ura s az let ellensge. Annak a – klcsnztt – motvumnak az egyik vetlete ez, amely Isten s a megszemlyestett kosz kzdelmt vetti elnk a Biblia egyes klti rszleteiben s nyomon ksrhet egszen a Jel 12 r.-ig. Mivel pedig a kozmikus sellensgnek az egyik neve Rahab, ez pedig Egyiptom szimblikus elnevezse is (Zsolt 89:11; zs 30:7), nmi gondolati kiterjesztssel btran nevezhetjk ezt a biblia trtnetet is az Isten s a stni erk egy sszecsapsnak, ahol a fajgyilkossg ksrlete – mg csupn emberi szinten is – igazi stni gondolat s tett, azonfell pedig Isten dvzt vilgtervt meghiustani akar erfeszts.

2 Mz. II. RSZ - 2 Mz. 2,1–10. Mzes szletse s gyermekvei.

A Mzes szletse krli esemnyek pontosan tkrzik az 1:22 rendelkezseit: a hallra tlt nemzedk egy tagja volt is, akit azonban csodamdon megtartott Isten oltalmaz keze.
A bibliai hagyomny szerint Mzes a Lvi trzsbl szrmazott. Szlei e rszben nincsenek nven nevezve, csak az Ex 6:20-bl s Num 26:59-bl tudjuk, hogy apjt Amrmnak, anyjt Jkbednek hvtk. E helyekbl gy ltszik, hogy Amrm Lvinek az unokja, Jkbed pedig egyenesen a lenya volt, ami azonban lehetetlen, ha komolyan vesszk azt, hogy az Egyiptomba bekltzstl a kivonulsig legalbb hrom vszzadnak (Gen 15:16 stb. mg hosszabbnak mondjk) el kellett telnie ahhoz, hogy a bekltztt hetven frfi csaldja npp nvekedhessk. Miutn az idzett helyek a Papi r nemzetsgtblzataihoz tartoznak, e szrmazsi listk pedig nem mindig teljesek, olykor hzagosak, kiemelt nevekkel tallkozunk bennk, a jelen 2:1 v. egyszeren gy rtelmezend, hogy egy Lvi hzbl, azaz trzsbl val frfi elvette Lvinek egy lenyt, azaz nutdjt (v. Lk 13:16; „ is brahm lenya”). Formailag mg annyit jegyezhetnk meg itt, hogy a lers alapjn azt gondolhatn az ember, hogy Mzes volt szleinek az egyetlen, vagy legalbbis els gyermeke, holott a tovbbiakbl kitnik, hogy volt egy 10–12 vvel idsebb lenytestvre, Mirjam, st ron is idsebb volt nla (Ex 7:7). Trtnetnk azonban most csak Mzesrl akar beszlni, mint aki az egsz knyv legfbb alakja lesz, testvrei ezrt szorulnak itt httrbe. A fra rendeletnek a kibocstsa akkor trtnt, amikor Mzes szletett, kerlt volna elsnek e rendelet hatlya al.
Mzes anyja azonban a termszetes anyai szeretet flelmet nem ismer ragaszkodsval („hit ltal”, Zsid 11:23) prblta rejtegetni gyermekt, amg lehetett. Vgl egy papruszssbl font kosrban, tulajdonkppen hajcskban tette ki a kisfit a Nlus-parti ss kz. E ssbl font kis haj hber neve tbh, ugyangy hvtk a N brkjt (Gen 6:14). Az egyiptomi nyelvben pedig a hasonl hangzs sz koporst, szarkofgot jelent. A kopors hajformja sszefggtt azzal az egyiptomi vallsos gondolattal, hogy a halottat ez viszi a Nluson, az cenon t Oziriszhez, a halottak birodalmba. Ha a szhasznlat eszmei rokonsgt keressk, mindegyik plda a hallbl az letre val tmenetelnek a remnysgt fejezi ki.

Isten ugyanis ebben a remnytelennek ltsz helyzetben segtsgre jtt, a gyermek Mzes megmentsre felhasznlta magnak az egyiptomi kirlynak a lnyt. Nem „deus ex machina” ez, inkbb szembetnhet, hogy a fra embertelen terveit hogyan hiustja meg az rz emberi szv humnus cselekedete; elbb az egyiptomi bbk, aztn Mzes anyja, majd meg a fra lenya nem csekly kockzatot vllalnak, amikor szembeszeglnek a szigor kirlyi paranccsal. Egybknt ppen ez a relis brzols, a humnumnak a kidombortsa az, ami Mzes e trtnett megklnbzteti a mitologikus sznezet vallstrtneti prhuzamoktl (pl. Sargon akkd kirly legendja). E prhuzamosnak ltsz trtnetek ltalban a fhs megistentst clozzk. Mzesnl nem ez a helyzet, st mg az kornak a legendaszersgt is elveszi s reliss teszi, hogy azoknak a szenvedlyes npirtsi ksrleteknek a sorba tartozik, amelyekkel az antiszemitizmus trtnetben annyiszor tallkozunk. A mi korunk igen jl tudja, hogy ez nem legenda s nem mitolgia.
A fralnynak – akinek a nevt, szemlyt kutatni flsleges fradsg – nem volt nehz kitallni, hogy a kisgyermek a zsidk kzl val. Nem gondolva a flelmes parancsra, csak az rtatlan gyermeket ltta s megesett rajta a szve. Mzesnek a rejtekhelyen ll lenytestvre elkerlvn, gyesen felismerte a helyzetadta lehetsget s gy trtnhetett, hogy az desanya visszakaphatta gyermekt, hogy tpllja, keleti szoks szerint 2–3 ves korig.

Ennek az idnek az elteltvel a kirlylny maghoz vette, st fiv fogadta a gyermeket. (Regnyes elkpzels, hogy Mzes a kirlylny trvnytelen gyermeke lett volna.) Az adoptls az kori Keleti ltalnos, egykori okiratokbl is jl ismert szoksai kz tartozott, rendszerint velejrt az is, hogy az rkbefogad adott nevet az adoptlt gyermeknek. gy nevezi el a fralny is a fit Mzesnek – a bibliai szmagyarzat szerint a vzbl kihzottnak. A Mzes nvnek vannak tbb-kevesebb valsznsggel br egyiptomi etimolgii is, trtnetnk azonban valsznleg a msh = „hzni” hber igvel kapcsolja ssze a nevet, a Genezisben nagy szmmal ltott etimolgik mintjra oly mdon, hogy nem a pontos jelents (mseh inkbb azt jelenten, hogy „hz”), inkbb csak a szgyk alaprtelme vagy a hangzs hasonlsga szolgl motvum gyannt a nvadshoz.
Mzes trtnett rszletesen idzi az jszvetsgben Istvn vrtan beszde (ApCsel 7:20 skv.). Ez azonban hozzcsatolja egy-kt mondatban az egykor zsid rsrtelmezsnek, a midrsnak a bvtseit is. gy megjegyzi, hogy Mzest megtantottk az egyiptomiak minden „tudomnyra” (ApCsel 7:22), ami alatt nemcsak a vilgi tudomnyt rtettk, hanem a papok s blcsek ltal mvelt szent s mgikus tudomnyokat is, amelyekben Mzes beavatott lehetett.

2 Mz. 2,11–25. Mzes gyilkossga s meneklse.

Mzesbl az egyiptomi rhats s az ri letmd nem tudta kitrlni a npi hovatartozs rzst s klnsen a rszvtet a rabszolgasorsban tengd honfitrsai irnt. Ez vitte r egyszer arra, hogy megljn egy egyiptomi munkafelgyelt, aki kegyetlenl bntalmazott egy hber munkst. Mzesnek ezzel a tettvel kezddtt meg nylt sznvallsa npe mellett. „Hit ltal tiltakozott az ellen, hogy a fra lenya finak mondjk, inkbb vlasztva a npvel egytt szenvedst” (Zsid 11:24–25). – Kt dolgot azonban hamarosan meg kellett tapasztalnia. Egyik az volt, hogy nincs olyan titok, ami napvilgra ne jnne; azt hitte, hogy senki sem ltta, mikor meglte az egyiptomi embert. A msik pedig az, hogy nem olyan knny az emberek bizalmt megnyerni. honfitrsainak a prtfogja, bajaik orvoslja akart lenni, de azok termszetszerleg csak az egyiptomi, udvari embert lttk benne s gyanakodva nztek r. gy trtnt, hogy mikor msnap kt vereked zsidt bktett volna, durvn elutastottk s szembe mondtk, hogy gyilkos.

Mzesnek gy nem lehetett maradsa tovbb Egyiptomban, meneklni volt knytelen s a midianitk kztt lelt menedket. A midianitk azok kz a vndorl nomd npek kz tartoztak, amelyek a Sinai-flszigeten, vagy az Akabai-bl ellenkez partvidkn storoztak. Egyes csoportjaik ismertek voltak, mint vndor kereskedk (Gen 37:28), de esetenknt mint harcias beduinok is le-lecsaptak rabl szndkkal a gyengbbnek hitt teleplsekre (Br 6:1–5). Npi rokonsguk szerint a smitk kz tartoztak, Gen 25:2 egyenesen brahmtl eredezteti ket. E rokonsg ellenre a ksbbi Izrellel ellensges viszonyban lltak (Num 31 r., Br 6–8). Mzes azonban egyelre menedket tallt kztk. A 16–20 v. tartalma nmileg hasonlt Gen 29:9–13-hoz. Mzes btor fellpse, amellyel megvdte „Midin papjnak” a lnyait a psztorok zaklatstl, st megitatta juhaikat, megalapozta kzelebbi jvjt. Otthont, st felesget kapott e csaldnl.

Midin papjt Re’lnek hvtk, ami kb. ugyanazt jelenti, amit a grg Theophilos = Isten bartja. A ksbbiek sorn Jetr nven is szerepel, ami azonban nem szemlynv, hanem inkbb hivatali cm ( kivlsga, eminencis). Az hznl kezdhetett j letet Mzes, akinek a kirlyi udvar knyelmt fel kellett cserlnie a nomd psztorok rideg letmdjval. Otthont tallt ugyan, de mgis egy idegen np kztt, ahol jvevnynek szmtott. Els finak a nevhez kapcsoldik ez a motvum. A Grsm nevet a bibliai szelemzs a gr = „jvevny” s a sm = „ott” szavak sszettelnek veszi. (Gyakran fordul el Grsn alakban is a nv, ami a grs = „sarjadk” alapszval val sszefggsre mutat). Az epikai stlus sajtossga az, hogy egyes jellemz mondatokat gyakran megismtel. Ilyen ismtlds trtnetnkben az, hogy Isten megsznta az Egyiptomban snyld Izrelt s elhatrozta megszabadtsukat. Ez az elhatrozs dnt motvum az exodus egsz trtnetben. Egybknt a 23–25 v. P summzs, gy az a kzls, hogy kzben meghalt Egyiptom kirlya, nem felttlenl Mzesnek a midianitknl val tartzkodsa idejre vonatkozik, hanem az 1:8 megismtlse. Maga a helyzet vltozatlan, a rabtart frak alatt szrny az elnyomott np helyzete. De a msik oldalon ott ll az Isten, akinek mr megvan a kiszemelt eszkze is a szabadtsra. s hogy mg valami figyelmeztessen Isten eleve elhatrozott szndkaira, utalnak ezek a versek az satyknak tett gretekre is, amelyeket nem felejtett el Isten, hanem amikor az idt alkalmasnak ltja r, akkor valra vltja azokat.

2 Mz. III. RSZ - 2 Mz. 3,1–12. Mzes elhivatsa s kldetse.

Mzes letben a legszlssgesebb mozzanatok vltakoznak. Gyermekkorban a hall szlrl egyenesen a kirlyi udvar gazdag krbe kerl. Innen szmkivetsbe kell mennie, majd amikor mr megszokta a csaldi s munks let egyszer htkznapjait, Isten egyszerre csak megragadja s elkldi, hogy legyen npvezr s vallsalapt.
Ennek az utbbi nagy vltozsnak az elindtja a Sinai-hegynl kapott kijelents volt. Mzes a juhokat rizve, jabb-jabb legelket keresve vetdtt el a „pusztn tlra”, a Hreb-hegyhez, ms elnevezssel az Isten hegyhez. Az utbbi arra mutat, hogy a hegyet szentnek tartottk ms npek is, a tzparancsolat eltti idben is. A vallstrtnet pldi szerint voltak szentnek tartott hegyek, amelyeket egyes npek az istenek lakhelynek tartottak, vagy legalbbis olyan kzvett helynek, amelyen t az giek leszlltak a fldre. Bibliai gondolkozsban ez a gondolat gy mdosul, hogy az a fld, amelyet Isten jelenlte megszentelt, valban lehetett Istennek s embernek a tallkoz helye (Btel, Gen 28:17), egyszersmind pedig a kijelentsads is. Ez a szerepe a Sinai, illetve Hreb-hegynek Mzes trtnetnek a jelen epizdjn kvl a tzparancsolat kiadsakor, majd ksbb Ills trtnetben (1Kir 19:8 skv.).

A hegy fldrajzi azonostsa vitatott. Mr az is krds, hogy mirt szerepel egyszer Hreb, msszor Sinai nven. Fltehet, hogy az egyik elnevezs tgabb rtelm, egsz hegyvidket jelent, a msik pedig egyetlen hegycscsot a hegysgen bell. Fekvst illeten van olyan nzet, mely szerint az Akabai-bltl szakra kell keresnnk, annak a Kdes-Barnenak a kzelben, ahol a zsidk a pusztai vndorls nagyobb rszt tltttk. A hagyomny (a keresztynsg korai szzadaitl) viszont a Sinai-flsziget dli rszn tudja a kijelents hegyt, azon a szlesen elterl hegyvidken, amelynek egyes grnit cscsai ktezer mter fl emelkednek. A hegysg lbnl mig is legeltetsre alkalmas boztos sztyeppe terl el. Egyik cscsn pedig (arab nevn: Dsebel Musza = Mzes hegye) a Szent Katalinrl elnevezett kolostor laki rzik azt a hagyomnyos emlkezst, hogy hol volt a kijelents helye. Isten megjelenst – a lers szerint – angyal kzvettette s lngol tz szemlltette. Az r angyala, vagy kvete annyira Isten kpben s megbzsban jelenik meg, hogy az nevben beszl (olv. Gen 16:7–16 magy.). Gyakran emberalakban jr a fldn, itt azonban mg ilyen alakrl sincs sz, jelenltt tzjelensg szemllteti, az g „csipkebokor” csodja. Meglep ltvny volt, hogy a tz egyltaln nem perzselte meg azt a bokrot, amelynek a kzepben lobogott. A csods jelensget termszetrajzilag aligha lehet megmagyarzni. A bokor is valsznleg nem csipke (= vadrzsa), hanem vadszederfle bokor volt, amely kves, szraz vidkeken szokott tenyszni. Hber neve, szenh lthatan sszefgg a Szinaj = Sinai hegy nevvel.

A csods ltvny maghoz vonzotta Mzest, aki aztn hallotta ott Istennek – vagy Isten angyalnak – a hozz szl beszdt. A hozz szl kijlenetsbl elszr is megrtette, hogy valban Isten kzelben „szent” fldn ll. A szent sz alapjelentse annyi, mint a vilgi, profn lettl, hasznlattl elklntett, Istenhez tartoz. Ami szent volt, akr templom, oltr, vagy brmilyen trgy, ahhoz csak ill testi-lelki tisztasgban lehetett kzeledni. Elemi kvetelmny volt teht a kzeled Mzesnl a saru levetse, amely az ember lbn a legtbb piszokban jr. Ezutn kvetkezett Istennek olyan maga-megismertetse, mint aki a ptriachk Istene, az elhvjuk, megldjuk, gretadjuk. Ezzel szemlyesen szl Mzeshez, hiszen az sei is voltak a ptriarchk, de elhatrolja magt a Mzes ltal is ismert egyiptomi istenektl, klnsen abban az elhatrozsban, hogy meg akarja szabadtani Izrel npt, mert ltja sorsukat, hallja jajkiltsukat. Mindez ki akarja fejezni azt, hogy az brahm, Izsk s Jkb Istene l Isten, aki lt, hall s cselekszik. (V. Mt 22:32.) Isten azonban embereken keresztl cselekszik s a jelen esetben Izrel megszabadtsnak az eszkzl szemelte ki Mzest. Ha csak emberi oldalrl nznnk a dolgot, gondolhatnnk arra, hogy Mzest rgta foglalkoztathatta npnek sorsa, nyomorsgukbl kiszabadtsa. Egyszer pszicholgiai magyarzattal mgsem tudnnk megrteni, hogy hogyan rleldtt meg benne magtl az elhatrozs, hogy visszatrjen Egyiptomba s lre lljon npnek. Maga a bibliai lers inkbb az ellenkezt mutatja. Mzes inkbb megprbl kibjni a rterhelt feladat all. Magtl nem indult volna el szabadt tjra, ha maga Isten nem fogta volna knyszert kezbe.
A knyszer mellett viszont ott van az gret: n veled leszek! Egybknt is nemcsak Mzesnek adott biztatsrl van itt sz, hanem az satyknak tett gretekrl, azok valra vltsrl. Isten igje vonzan rja le az gret fldjt: „j s tgas fld, tejjel s mzzel foly fld” (8 v.). Alapjban vve ez mg a legeltet, szles legelket keres, tejjel l, vadmhek mzt lvez nomd ember eszmnye. Palesztina e tekintetben is gazdag fld volt, klnsen a Kr. e.-i II. vezredben, amikor mg nem voltak elkarsztosodva a mszk hegyvidkek. Ez a fld ugyan egy csom kisebb nptrzs birtokban volt mg, de ppen azrt, mert sok, kicsi ert kpvisel trzs brta az orszgot, lett knnyebben meghdthat Izrel szmra.
E szakasz utols mondta (12 v.) mg egy jvbe mutat kijelentst ad: Annak a jele, hogy az l, hatalmas Isten vlasztotta ki Mzest s rajta keresztl vgre is hajtja szabadt akaratt, az lesz, hogy ugyanannl a hegynl, amelynl Mzes a kijelentst nyerte, fogja a megszabadtott np szolglni, tisztelni az Istent. A „jel” grete elssorban Mzes flelmeinek az eloszlatsra val. A „jel” sz jelent a Bibliban gyakran csodkat, lehet az rtelme ismertetjel, vagy – mint itt – emlkeztet jel. A nagy prftknak a szjn keresztl hangzik gyakran el az a kijelents, hogy ha majd a megjvendlt esemnyek bekvetkeznek, akkor megtudjtok, hogy n vagyok az r. Ilyenforma rtelm ez a jvbe mutat sz. A most mg fl, ktsgesked Mzes emlkezzk vissza erre az rra, amikor majd npvel egytt itt ll ugyanennl a hegynl, hogy a szabadt Isten fogja prtul npt s vette ignybe szolglatra magt Mzest.

2 Mz. 3,13–15. A Jahve nv kijelentse.

Az egsz fejezet legfontosabb rszlete az, amikor Mzes – prbeszdben az Istennel – megkrdezi, hogy mi az neve? Isten eddig gy beszlt Mzeshez, mint aki az satyk Istene. Az „Isten” hberl ’l, vagy ’lhm lehet ltalnos megnevezs, amelyen tl a sokistenhv vilgban voltak az isteneknek tulajdonneveik (Marduk, Ozirisz, Dgn stb). Annak az Izrelnek a rszrl, amely Egyiptomban egy tucat (olyan, amilyen) nven nevezett istent ismert, indokolt lehetett a krds: melyik isten nevben beszl Mzes? Maga Mzes sem llhatott npe el egy szemlytelen istenfogalommal (ahogyan a keresztyn theologia sem tud mit kezdeni egy ilyen „istenfogalommal”, ha nem tudja, hogy „ki” az l Isten, a Jzus Krisztus Atyja). Mzesnek egy nevet kellett vinnie, mert a nv a rgiek eltt az l szemly reprezentlja volt. A 14. v.-ben adott vlasz sajtos mdon nem a Jahve nevet mondja ki, hanem annak a nvnek egy – rszben talnyos – magyarzatt, ez a nevezetes ’hjh ’asr ’hjh kijelents. Az ’hj sz, amely magban is elfordul mg egyszer a versben, annak a hjh = hvh gyknek az imperfectumi alakja, amely gykkel fgg ssze a Jahvh istennv is. Mint imperfectum, fordthat jelen s jv idvel egyarnt, teht gy is, hogy „Vagyok, aki vagyok”, de gy is, hogy „Leszek, aki leszek”. A mai modern fordtsok megoszlanak e tekintetben. Akik a „leszek” fordts helyessge mellett foglalnak llst, azok fknt vni akarnak a sz (s a nv) olyan helytelen rtelmezse ellen, mintha a Jahvh nv, a magyarz ’hjh szval egytt, a Mzesnek magt kijelent Isten lnynek legfbb tartalmi tulajdonsgaknt a ltezst akarn kifejezni. Ebbe a hibba esett bele mr annak idejn a grg szellemisgtl befolysolt Septuaginta fordtja, amikor a fenti kifejezst gy fordtotta: n vagyok a ltez. Holott a kijelents azt akarja rzkeltetni, amit mr a 12 v.-ben lttunk, amikor Mzesnek azt mondta Isten hogy „n veled leszek”. A hjh igegyknek teht egy olyan rtelmre kell gondolnunk, amely a jelen lenni, vele lenni jelentst tartalmazza. Az az gret fejezdik ki benne, hogy Isten mindig jelen lesz, amikor szksg lesz segtsgre, szabadtsra. Ebben az rtelemben megll a „Vagyok, aki vagyok” fordts is, mert a magyar nyelvben is a „veled vagyok” kifejezi azt is hogy „veled leszek”. (Jzus bcsszavai: „n tiveletek vagyok minden napon a vilg vgezetig”, Mt 28:20.)

Igaz viszont, hogy az ’hjh sz nem azonos a Jahvh nvvel. Legmagasabb szinten, de ugyanolyan nvmagyarzattal van itt dolgunk, amint fknt a Genezisben tallunk sokat, de mr az Exodusban is fordult el Mzes s Grsm nevnek a magyarzatnl (Ex 2:10.22). Hangzsbeli hasonlsg s tartalmi egyezs az, amely a nevet s a magyarz szt sszekapcsolja. Ezen tlmenleg a „vagytok, aki vagyok” kijlents br hatrozott biztatst ad arrl, hogy Isten velnk lev Isten, mgis a vonatkoz mondat fogalmazsa bizonyos fenntartst is fejez ki, Isten szuvern szabadsgt rzkelteti. Ugyanolyan kijelents ez, mint ksbb a „knyrlk, akin knyrlk” (Ex 33:19), figyelmeztetsnek hat ez klnsen akkor, ha az kori embernek a hitvilgt ismerjk, akinek az volt az elkpzelse, hogy ha ismerte egy istennek, dmonnak, szellemnek a nevt, e nv hangoztatsval azt felidzhette, knyszerthette. Isten nem adja gy oda sem magt, sem nevt zskmnyul.
Formlis megjegyzsnek fzzk mg ide azt, hogy a Jahvh nv jelentse ezek szerint valsznleg ilyen tartalm lehetett, hogy veled vagyok, vagy ott leszek. Amikor Biblia-fordtsunkban „az r”-nak fordtjuk le, ez szksgmegolds, kveti a Septuagintt. Az pedig bizonyra mr azrt fordtotta gy, mert a ksei zsidsg Istennek ezt a szent tulajdonnevt nem mondta ki, hanem helyette Adnjt olvasott.
Vgl mg egy krdst lehet itt flvetni: Honnan vette Mzes a Jahve nevet, amelynek a „vagyok, aki vagyok” magyarzatt abban a lelki prbeszdben rtette meg, amelyet ott az g csipkebokornl folytatott Istennel? Abbl a krlmnybl, hogy Mzes a mindianitk papjnl tallt menedket, aki ksbb is irnyt hatssal volt r (Ex 18 r.), arra lehetne kvetkeztetni, hogy a midianitk krben volt honos Jahve tisztelete. Mg tovbb menve, abbl, hogy Jetrnak a Mzeshez csatlakozott fit, Hbabot nhol knita mellknvvel emlti az rs (Br 1:16; v. Num 10:29), sokan gy gondoljk, hogy a knitk a midianita npnek egy trzst kpeztk s az trzsi istenk lehetett eredetileg Jahve. Ez az n. knita-hipotzis (amelyet nem akarunk tovbb kompliklni Kainnak, mint satynak az idevonsval). A krds flvetse kapcsn nem elkpzelhetetlen az, hogy a Jahve nv Mzes eltt s Izrelen kvl ismert lehetett, klnsen rvidebb formban (nvsszettelek mutatnak erre, pl. Jkbed), nem lehetetlen a midianita-knita kultuszkr felttelezse sem. Egy dolog azonban bizonyos. Attl kezdve, hogy Mzes megkapta e nv rtelmt Isten kln kijelentsben, a jahvizmus, mint Izrel vallsa lelki s erklcsi tartalmban annyira ms lett, mint egy nomd nptrzs helyi rdek kisistennek a kultusza, hogy a Jahve nv eredetvel ilyen rtelemben nem szksges foglalkozni. A midianitk, knitk megmaradtak primitv hiedelmeikben, Izrel pedig lett az szvetsg npe, az t kivlaszt s magt Jahvnek neveztet egy Isten kegyelmi krben.

2 Mz. 3,16–22. Mzes kldetsnek rszletezse.

Mzes teht azt a feladatot kapta, hogy legen vgrehajtja Isten szabadt akaratnak, vezesse ki npt Egyiptombl. Teendit a kvetkezkben rszletezi az r kijelentse:
Elszr is ssze kellett hvnia Izrel npe „vneit”. E vnek alatt rtendk azok a nemzetsgfk, akik a kzgyekben kpviseltk a rokonsgukhoz tartoz csaldokat. A ksbbiekben valban egy sszekt kapocs lett a „presbitereknek” ez a testlete Mzes s a np kztt, akikkel tancsot tartott, akik vele mentek kockzatos kldetsben a frahoz (18 v.), de akik rszesltek abban a kivltsgban is, hogy Isten szne el lphettek a szvetsgkts nagy pillanatban (Ex 24:9). A vnekkel s rajtuk keresztl a nppel kellett elszr kzlni Isten akaratt a szabadulsra s az gret fldje odaajndkozsra nzve.

Mzesnek tisztban kellett lennie kezdettl fogva, hogy az egyiptomi kirly nem fogja els szra elengedni a robotmunkban tartott izrelieket. Ennek ellenre elszr ksrletet kellett tennie azzal a krssel, hogy hadd mehessenek el az egyiptomiaktl lakott fldtl hromnapi jrsnyira, hogy nnepet tartsanak Istenknek, amit az egyiptomiak nem trnnek meg maguk kztt. Ez az nnepre vonuls aztn folytatdhatnk a vgleges tvozssal. Vgeredmnyben ez az rgy nem vlt be, gy nem lehetett pia fraus sem, csak arra volt j, hogy kiderljn: a fra nem hajland semmi engedmnyt adni Izrel npnek. Ezrt kellett kvetkeznik a klnfle csapsoknak, hogy lassan-lassan megtrjk az uralkod kemny szvt.
Vgl mgis be fog kvetkezni, hogy a fra elbocstja Izrelt. Akkor pedig krjenek az egyiptomi szomszdoktl rtktrgyakat, meg ruhkat az tra. A 22 v. utols szavainak az rtelmezse nehz, de fontos. A hagyomnyos fordts: „gy fossztok ki Egyiptomot!” – alapul szolglt ahhoz, hogy knnyedn plct trjenek az szvetsgi istenfogalom s erklcsisg alacsonyrend volta fltt. A helyes rtelmezs mr a s’al ige fordtsnl kezddik, ami nem klcsnkrst jelent, a soha vissza nem ads hts gondolatval, hanem valsggal elkrst, seglykrst. A szolgasorsban tartott zsidknak szksgk lehetett arra, hogy tnak indulsukkor segtsget kapjanak. A tovbbiakban a „kifoszt” fordts amgy is komikusan hangzik: a Gsen fldjn lak zsidsg a szomszdaitl val krssel „kifosztja” Egyiptomot! A ncal ignek (nifalban) amgy sem ez a jelentse, hanem az, hogy megment, megszabadt. A soron kvetkez tz csapsra gondolva, lehet megtallni ezt az rtelmet, hogy „gy mentstek meg Egyiptomot” (akr azt is bele lehet toldani, hogy „magatoktl”), mert amg a fra nem enged el benneteket, addig csaps csapsra kvetkezik, szenvedni knytelen az egyiptomi np. – Az egsz mondatnak az esetleges sanda belltst egybknt kizrja az az alapmotvum, hogy Isten j szvvel ldja meg az egyiptomi szomszdokat, ismersket s azok bven adnak traval ajndkot a tvozknak (v. 11:2–3). Jl rzkelteti viszont ez azt, hogy ha a fra, vagy az orszg uralkod rtege embertelen s rideg, maga a np tud megrt s embersges lenni.

2 Mz. IV. RSZ - 2 Mz. 4,1–9. Mzes csods ert kap Istentl.

Hogy Mzes mennyire nem a sajt felbuzdulsbl indult vissza Egyiptomba, hogy npnek szabadt vezre legyen, az kitnik a lelkben felmerl sorozatos ellenvetsekbl. Els krdse a nv volt: kinek a nevben lljon npe el? Erre kegyelmesen megfelelt Isten. A msodik mr a lehetsgek mrlegelsbl fakad: Leghamarbb azt fogjk mondani neki honfitrsai, hogy mesvel ltatja ket, amikor Istennel val tallkozsrl, az kijelentsrl beszl nekik. Ekkor kezdte el Isten felruhzni olyan kpessgekkel Mzest, hogy csodajeleket tehetett. Ezek a „jelek” mr valban a meggyzsre, a hit erstsre, valk, de br Mzes ert kapott elidzskre, elssorban mgsem az ember-Mzes varzshatalmt, hanem Isten erejt vannak hivatva kifejezni.

Az els ilyen jel Mzes botjnak kgyv vlsa, majd jra bott merevedse. Ez a jel ksbb a fra meggyzsre val csodaknt is elfordul (7:9 skv.), de azzal a hozzfzssel, hogy ezt az egyiptomi varzslk is meg tudtk tenni. Az utbbi arra ltszik utalni, mintha a pogny vallsok titkos tudomnynak, a mginak a hatrn llannk. A jelen helyzetben azonban mg Isten a jelensg elidzje, maga Mzes pedig annyira meglepdik a nem vrt jelensg lttn, hogy elfut elle. Racionalista magyarzatokkal, nszuggeszti, vagy rzkcsalds felttelezsvel itt nem jutunk kzelebb ahhoz, amit a szentr ki akar fejezni: Isten ereje magval ragad hatalmnak a jele ez ppgy, mint a msik jel, a pokloss (kitsess, v. Lev 13 r.) vl, majd ismt megtisztul kz ltvnya. Jelkpesen sok mindent el lehet persze itt mondani a kgyrl, meg a tiszttalansgrl, de az allegorizls is lehet flrertse annak, amit a Biblia Isten hatalmrl akar megreztetni. A harmadik jel mr csak a jvbe mutat a Nlus vrr vlsrl szlva s utal az Egyiptomban majd bekvetkez els csapsra.

2 Mz. 4,10–17. ront Mzes mell rendeli az r.

Az Istennel lelki prbeszdben ll Mzes kvetkez agglya az volt, hogy nem tartja magt a „szavak embernek”. Ellenkezleg, „nehz ajk s nehz nyelv”. E kifejezs krl (zsid) legendk szvdtek, holott csupn azt akarja mondani, hogy Mzes nem tartotta magt elg menyer sznoknak ahhoz, hogy npt kellen fel tudja tzelni, vagy a frat meg tudja rveivel gyzni. Hiba tlttte ifj veit az udvarnl, azta a psztorlet kevs beszdv s rusztikuss tette. – Az isteni vlasz kategrikus: Isten adott az embernek szjat, tantja meg kivlasztottjt arra, hogy adott esetben mit mondjon (v. Mt 10:19). Az aggly jogos lehetett, de Mzesnek meg kellett tanulnia, hogy nem a maga erejvel s ksszlsval rheti el a kitztt clt.
Mzesbl, miutn elfogytak kifogsai, kitrt a vgs ellenszegls: Kldj, akit akarsz, akit tudsz, de n nem megyek! Isten kezbl azonban nem lehet kicsszni sem kitr vlaszokkal, sem nylt ellenszeglssel. legfeljebb annyit tesz meg, hogy mg haragjban is segtsre ksznek mutatkozik. Emlkezetbe idzi Mzesnek azt, hogy van neki egy btyja, ron (a kln kiemelt „lvita” sz elre mutat, ron papi tisztre), majd segt, ha beszdre lesz szksg. A 16 v. jellegzetes kifejezse: „ lesz a te szd, te pedig istene leszel” – nem valami flrertend blaszfmia. Hasonlat jellegt akkor rtjk meg, ha egybevetjk a prhuzamos tartalm 7:1-gyel, ahol Isten s prfta szerepel egytt a mondatban. Ahogyan a prfta Isten gondolatait, kijelentseit fogalmazza meg s mondja el, gy fogja majd ron a Mzes ltal kzlteket kesen megfogalmazni s elmondani.

2 Mz. 4,18–31. Mzes visszatr Egyiptomba.

Ez a perikopa hrom szakaszbl ll, amelyek kzl kett, a 18–23 v. s a 27–31 v. sszegez jelleg, a kzbees 24–26 v. viszont egszen eredeti s kln jelentsg.
Mzes az „Isten hegytl” (3:1) visszatrt apshoz, hogy ama rgi trsadalmi rend ill mdjn a csaldf beleegyezst krje a maga s csaldja eltvozshoz (v. Gen 31:43 magy.). Ez megtrtnvn, tnak indult Egyiptom fel, klns gonddal gyelve az „Isten botjra”, arra az eredetileg taln psztorbotra, amelyet magval hordott s amellyel a kgycsoda trtnt. Ez lett ksbb is a kls jelkpes eszkze Isten versnek Egyiptomon. Ezttal a tizedik csapst, az elsszlttek hallt vetti elre Isten tancsokat osztogat kijelentse, annak a kivlasztsra utal, Izrelre vonatkozan igen melegen hangz kpnek a kapcsn, hogy „Izrel az n elsszltt fiam” (22 v.). A kijelents felidzi mindazt, ami az elsszltt fival kapcsolatban gondolatunkba kerlhet, a megklnbztet atyai szeretetet, a ketts rksget, a csald jvend fejnek a mltsgt. Mindamelett Izrelnek az elsszlttknt val megnevezse burkoltan magban foglalja azt is, hogy vgs fokon a tbbi npek is az ri (m 9:7).

A 24–26 v. igen rginek ltsz hagyomnytrekedke nmagban s az sszefggsbe betagoltan egyarnt problematikus rtelmezs. A krlmetlkedsrl van benne sz, amelynek eredeti (primitv) rtelmrl mint a frfiv rs avatsi szertartsrl mr a Gen 17 r.-ben szltunk. Taln ennek a rgi jelentsnek az emlke l a „vrrel eljegyzett”, vagy „vren szerzett vlegny” kifejezsben. Archaikus vons a kks hasznlata. – A 24. v.-sel kapcsolatban szoktak a magyarzk Jahve „dmoni” vonsairl beszlni: „…rtmadt Mzesre s meg akarta lni”. Hogy mirt akarta meglni, azt a rvid mondatbl nem lehet kivenni. A krdst legfeljebb azzal a nmileg racionlisnak tn magyarzattal lehet feloldani, amely egyttal az sszefggsbe is betagolja e pr verset, hogy ti. Mzest valami hirtelen slyos rosszullt, lz, vagy egyb betegsg fogta el tkzben s felesge a keleti ember gondolkozsmdja szerint keresvn ennek, mint Isten sjt csapsnak az okt, azt abban tallta meg, hogy annak idejn elmulasztottk fiknak a krlmetlst. Mzes nem mehetett a szvetsges Isten nevben nphez gy, hogy csaldjban ne legyen meg a szvetsghez val ragaszkods, mg kls formjban is. Mellzve annak a tallgatst, hogy si formjban mit jelenthet a „vren szerzett vlegny” kifejezs, itt amikor az anya a fin vgzi el a szertartst, a szvetsgbe val felvtelnek, az r szmra trtn eljegyzsnek a kifejezjv vlik a ceremnia.
Vgl a 27–31 v. Isten gretnek a bevltsrl szl ronnak a mell rendelsrl, hogy ne egyedl viselje Mzes kldetsnek az egsz terht. Hazatrben tallkozott testvrvel s aztn kidolgozva a teendknek a tervt, elszr az izreli „vneket”, a np kpviselit hvtk ssze. Az els pozitv eredmny az volt, hogy a np hitt. Elhitte, hogy Mzes tallkozott Istennel s imdsgos hlval fogadta annak az isteni gondoskodsnak a bejelentst, hogy az r, atyik Istene ki akarja ket szabadtani nyomorult helyzetkbl. A hitnek ezt az els megnyilvnulst ugyan ksbb sok ktsgeskeds kvette a prbattelek idejn, mgis j ltni azt, hogy az ember sztnsen s alaptermszete szerint szvesen hisz.

2 Mz. V. RSZ - 2 Mz. 5,1–11. A fra kemnyszvsge.

A 3:19 s 4:21 v. kijelentse mr elre vetette azt a gondolatot, hogy a szp sz nem fog hasznlni a franl. Mzesnek azonban a krssel is meg kellett prblkoznia. A 3:18 utastsa szerint az rnak, Izrel Istennek – a 3 v. vltozatval a hberek Istennek – a nevben azt krte Mzes, hogy nnepelni vihesse npt a pusztba. Az uralkod vlasza a legtermszetesebben hangzik: Mi kze neki a hberek Istenhez? Kzenfekv a gyan, hogy az nnepls csak rgy a munka abba hagysra, mrpedig a knyszermunknl nem lehetett engedni semmi laztst a tovbbi fegyelmezetlensg s lzongs veszlye nlkl. – Az 5 v.-ben magyarzatra szorul a „most sok az orszg npe” mondat. Ez nem vonatkoztathat a hberekre; „az orszg npe” (am h’rc) kifejezst, amely a bennszltt polgrjoggal br lakossgot szokta jelenteni, a Biblia nem hasznlja peioratv rtelemben (plebs). Helyesebbnek ltszik a samaritnus vltozat olvassa: „Most tbben vannak (ti. a hberek), mint az orszg npe” – mert a mondat gy visszautal az 1:9-re, s az ott kifejezd flelemre. A kvetett eljrs is ugyanaz, mint ott: dolgoztatni kell a szolganpet mg kemnyebben, akkor majd nem rnek r terveket szni, nnepre kszldni. A fra rendelkezse nagyon megneheztette a munkt. gy ltszik, eddig is meg volt szabva, hogy mennyi tglt kellett vetnik naponta, ehhez azonban rendelkezsre llt a hozzval anyag (tulajdonkppen nlusi iszap) s az azt megkt, tartss tev szalma. Ezutn a munksoknak maguknak kellett szalmt keresnik, a ksztend tglaszm azonban vltozatlan maradt. – Ezt kaptk parancsul a np „sanyargati s felgyeli”. (A ngsz sz az egyiptomi munkafelgyelket jelenti, a str pedig a kvetkezkbl lthatan a hber munkavezetket; az utbbiak feladata volt a norma ellenrzse, annak teljestsrt felelsek is voltak).

2 Mz. 5,12–23. Izrel sorsnak rosszabbodsa.

A parancsot vgre kellett hajtani. A hber knyszermunksok idejnek j rsze ezutn azzal telt el, hogy szalmt kertsenek, s ha mshol nem talltak, knytelenek voltak a learatott fldek tarljt kitpni s azt hasznlni a tglavetshez. Az egyiptomi felgyelk teljes szigorsggal hajtottk vgre a parancsot, aminek kvetkeztben elssorban a felels hber munkavezetknek jutott a korbcsbl. Az utbbiak aztn kldttsggel mentek a fra el, ami (egykor dokumentumok szerint) nem elkpzelhetetlen: a fra a munkagyekben is a legfbb dntbr volt. Ezttal azonban hiba panaszkodtak eltte, a vlasz csak ez volt: Lustk vagytok! (A 16 v. kt utols szavt a Septuaginta alapjn gy olvassuk: „Vtkezel nped ellen”, lehetetlensget kvnsz tlk. A „np” sz a hberekre rtend, v. 7 v.)
Ezzel megkezddik az Exodus knyvnek igen sokszor visszatr motvuma: Izrel rszrl zgolds, krhoztats a szabadtst munkl Mzes ellen, Mzes rszrl a keserves panaszkods az elkld Istennel szemben, az rks mirtek. Ltszlag az r nemcsak hogy szabadtst nem adott, hanem – ami szinte elkpzelhetetlen volt – az addig is szolgasorsban lt np helyzete mg nyomorsgosabb lett. Nem rtettk meg, hogy a hit prbi, a szenvedsek hozztartoznak Isten eszkzeihez, amikor vlasztottait erslelkv akarja edzeni a rjuk vr nehzsgek elviselsre.

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU    *****    Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!