GENEZIS 1 MZES 42 - 50 rsz magyarzata
1 Mz. XLII. RSZ
1 Mz. 42,1–17. Jkb fiainak els egyiptomi tja.
A 39–41. rsz tbb vonatkozsban n. chokmatikus, vagyis a blcsessgirodalombl vett elemeket tartalmaz s vett r Jzsef alakjra: benne az gyes s szorgalmas, az idegen asszony hzelkedstl rizked, a blcs tancsokat adni tud frfi eszmnyi alakjt rajzolja meg az r. A 42–45. rsz nmileg ms jelleg. Itt inkb az szvetsgi szpprza vonsai rvnyeslnek. Kzponti tmjuk Jzsefnek a testvrekkel val tallkozsa, amelyet az r gy bonyolt, hogy a testvreket klnbz nehz helyzeteken sodorja vgig, mg Jzsef maga-megismertetse s megbocstsa fel nem oldja a feszltsgeket. A lersnak elssorban irodalmi szpsgei vannak, de kzben tehetnk nhny lnyeges morlis szrevtelt, a 45:5 pedig theologiailag kpezi a cscspontot. Maga a trtnet klnben szinte nmagrt beszl, magyarzatot alig ignyel.
A lers szerint a ht szk esztend nemcsak Egyiptomot sjtotta, hanem ms orszgokat is. s ha valahol, gy Knanban tudott a szraz idjrs hnsget elidzni, ahol mg olyan kezdetleges ntzsi lehetsg sem volt, mint a Nlus mentn. gy tr vissza az elbeszls fonala a Knanban lak Jkbhoz s fiaihoz. Az utbbiak knytelenek voltak Egyiptomba menni gabonrt „msokkal egytt” (bet szerint: az odamenk kztt). Egy ilyen t nem volt veszlytelen, Jkb ezrt nem merte elengedni Rheltl szrmaz fit, Benjmint.
A 42. rsz sok ponton visszautal a 37. rszre, a Jzsef-trtnet expozcijra. Elssorban a 6. v. figyelemre mlt. Itt teljesedik be ugyanis elszr Jzsef egykori lma: testvrei arccal a fldre borulnak eltte (37:7–10). Jzsef ekkor kezdte prbra tenni testvreit; klnfle aggaszt helyzetekbe hozta ket, ltni akarvn, hogyan reaglnak mindezekre, miv fejldtek azta, hogy olyan knyrtelenl eldobtk t maguktl. Az els ilyen prba az volt, hogy kmkeds gyanjval letartztatta ket, ami akkor is flelmes vd volt. (Sajtos a 12. v. szhasznlata: az orszg takargatni val „csupaszsgt”, a sz igazi rtelmben szemremtestt, akarjtok kikmlelni!) A faggatott testvrek rtatlansguk bizonytsra elmondjk, hogy kik k, honnan jttek, azt is, hogy apjuk meg egy testvrk mg l otthon. Erre a felfedezsre aztn rgtn lecsapott Jzsef s kvetelte, hogy szintesgk bizonytsra egyikk hozza el az otthon maradt Benjmint, addig a tbbieket fogva tartja.
1 Mz. 42,18–38. A visszatrs.
A knoss vlt helyzetet vgl Jzsef megoldotta, hivatkozva arra, hogy „istenfl”, azaz nem akarja esetleges igazsgtalansgval Isten bntetst kihvni. Csak egy testvrt, Simeont tartott ott tszknt Egyiptomban, a tbbieket pedig gabonval elltva elbocstotta, de kvetelte Benjmin elhozatalt. Az r kitnen jellemzi az inkognitjt gondosan megrz Jzsefet: megjtssza a szigor egyiptomi nagyurat, a frara eskszik (5–16. v.) tolmcs tjn rintkezik testvreivel (23. v.), noha jl rti beszdket. Els megindultsgt az vltja ki, amikor meghallja, hogy testvrei visszaemlkeznek hajdani gaztettkre s rzik, hogy mlt bntetsk ri utol ket. Rben szavai (22. v.) idzik a 37. rsz ide vonatkoz rszleteit. – A testvrekben a bntudat mellett volt mg valami, ami elre aggasztotta ket: mit fog szlni Jkb mindezekhez? Hazautazsuk sorn pedig teljes konfzit idz el bennk az, hogy megtalljk zskjukban a gabonrt fizetett vtelrat amit Jzsef titokban ttetett oda.
Beszmoljuk valban lesjtotta Jkbot. Jzsef utn a tszknt Egyiptomban fogott Simeont is veszni ltta s semmikppen sem akart beleegyezni Benjmin elmenetelbe. A testvrek lelmet hoztak ugyan, de azzal egytt flelmet is. Ennek az els egyiptomi tnak a lerst Jkbnak ugyanazok a ktsgbeesett szavai zrjk be, mint a 37. rsz vgt.
1 Mz. XLIII. RSZ - 1 Mz. 43,1–23. Jkb fiai jra Egyiptomban.
A szk esztendk tovbb tartottak s az hnsggel nem lehetett alkudozni sem flelembl, sem szentimentalizmusbl. Jkbot meg kellett gyzni fiainak arrl, hogy ha hen veszni nem akarnak, akkor muszj Benjminnal egytt viszamenni Egyiptomba. Itt ltszik az, hogy mgis ms llek volt mr a testvrekben, mint hajdan. Rben a sajt fiait hajland hallra adni, ha Benjmin nem tallna visszatrni (42:37), Jda pedig, a msik szvv (37:26; 44:16 skv.), sajt szemlyvel kezeskedik rte. Jkbot ugyan mindezek meg nem gyzik (mi haszna is lett volna fiainak, vagy unokinak helyettest hallbl?), mgis a knyszersgnek engedve legalbb j tancsokkal ltja el fiait. Tartsk ktelessgknek az ismeretlen mdon hozzjuk kerlt pnzt legelszr visszaadni, nehogy tolvajoknak tartsk ket. Azutn pedig vigyenek ajndkot „annak az embernek”, ti. Jzsefnek, Knan specilis csemegibl. Az rkvatos Jkb tancsai ezek, aki azonban ugyanakkor a Mindenhat Istenhez is tud fohszkodni az t szerencss kimenetelrt.
Az elbeszls tovbbra is mvszien rajzolja Jzsef testvreinek a bizonytalan lelkillapott, akiket mg mindig bnt a lelkiismeret, azonkvl nem tudnak eligazodni a velk olyan rejtlyes mdon bn idegen nagyr tettein. Ezrt mindenre sztns flelemmel reagltak, mg arra is, hogy egyenesen Jzsefnek a palotjba vezettk be ket. Nem az udvariassgnak, a szves bnsmdnak a jelt lttk benne, hanem biztosra vettk, hogy most krik rajtuk szmon a mltkor hozzjuk kerlt pnzt. Ezrt mr az ajtban elkezdtk mentegetni magukat Jzsef palotjnak a felgyelje eltt s knlgattk a visszahozott pnzt, amire azonban az csak szeld visszautastssal s a knani flnek olyan megnyugtatatan hangz „bkessg nektek” szval vlaszolt. s hogy egszen eloszlassa flelmket, a fogolyknt visszatartott Simeont visszavezette kzjk.
1 Mz. 43,24–34. Jzsef megvendgeli testvreit.
A vendgek szves ltsnak els jele volt a lbmoss (v. 18:4), azutn llataiknak az elltsa, maguknak a vendgeknek pedig az tkezshez invitlsa. Mindez egyelre feloldotta a testvrekben a szorongst, btrabban viselkedtek a Jzseffel val tallkozsnl, klnsen, mikor elfogadta ajndkukat s apjukrl krdezskdtt. A tallkozs lersnak legszebb mozzanata az, amikor Jzsef megismeri s ldssal fogadja Benjmint, az egyetlen igazn vr szerinti testvrt (29–30. v.).
Az tkezs lersnl megint az egyiptomi szoksok j ismerete tnik szembe: kln tlaltak a hz urnak, aki egy emelvnyen elhelyezett asztalnl evett, kln tlaltak a hzhoz tartoz egyiptomi embereknek s kln az idegeneknek: Jzsef testvreinek. Az egyiptomiak valban utltk a „tiszttalan fldrl” jv embereket. A vendgsg j hangulatt csak az zavarta meg a testvrekben, hogy pontosan kor szerint ltettk ket sorjban az asztal mell. Honnan tudhattk itt az letkorukat? Vajon nincs valami titoklt kpessg a hzigazdjukban? – ilyenforma krdsek merltek fel bennk. Klnsen meglep volt az, hogy Benjminnak kitntet mdon „tszrs adagot” tlaltak (ami nem a nagyehetsgnek, hanem a megklnbztetsnek a kifejezse; az egyiptomiak egyik szent szma volt az ts). Mindamellett a vendglts bartsgot, vdelmet jelentett, ami a testvrekben j kedlyt teremtett. A rszegsgig men evs-ivs kzben nem gyantottk, hogy Jzsef j meglep helyzetet kszt el.
1 Mz. XLIV. RSZ - 1 Mz. 44,1–13. Jzsef serlegt Bejmin zskjba rejtik.
A vendglts utn kvetkezett a gabonavsrls s az tra kszlds. A mr egyszer ltott motvumot ismt alkalmazza az elbeszls: a vtelrat visszateszik a gabonval telt zskokba, de ezttal Jzsef serlegt is elrejtettk Benjmin zskjban. Ez volt az az rgy, amelynek a rvn Jzsef vr szerinti testvrt vissza akarta hozatni s magnl akarta tartani. Az elbeszlsnek ebben a szakaszban gy ltszik, mintha Jzsef mg nem akarn flfedni kiltt valamennyi testvre eltt. Csak ksbb, amikor a szinte nem vrt szolidaritst ltja bennk, akkor fogadja igazn szvbe mindannyijukat.
Jzsef palotafelgyelje teht utna eredt az eltvozott testvreknek s kvetelte rajtuk Jzsef serlegt, „amelybl inni, st jsolni is szokott” (5. v.). A kehelyjsls keleten ltalnosan ismert szoks volt s abban llt, hogy a kehelyben lev vz vagy bor kz ms fajsly s szn folyadkot, pl. olajat ntttek s a ktfle folyadk lass keveredse sorn mutatkoz alakzatokbl vontak kvetkezetetseket tvol lev emberekre, vagy jvend esemnyekre nzve. Ktsgtelen, hogy a mantika sokfle fajtjnak egyike volt ez is, amelyet a ksbbi prftai korszak nem akceptlt volna, a szentr (J) azonban az egyiptomi krnyezetben l Jzsefnl mg megenged, vlhetleg a 40:8 s 41:16 eszmei felttele alatt. – Az kori emberek azonban az ilyen kelyhet szentnek tartottk (nem az ezstrtken van a hangsly, 2. v.), ellopsrt hallbntets jrt, amit legfeljebb t lehetett vltoztatni rks rabszolgasgra.
A nem vrt s alaptalannak tartott gyanval szemben a testvrek brmely bntetst hajlandk elfogadni, ha megtalljk nluk a keresett poharat. Csak amikor az tnyleg elkerlt Benjmin zskjbl, akkor estek ktsgbe s riadtan mentek vissza Jzsefhez, hogy igazoljk magukat s kegyelemrt knyrgjenek.
1 Mz. 44,14–34. Jda knyrg Benjminrt.
Jzsef testvrei tlttk, hogy valamilyen ftum ldzi ket ezeken az egyiptomi utakon, aminek a sorn most apjuk szemefnyt, Benjmint fenyegeti az a veszedelem, hogy Egyiptomban kell maradnia. Ezrt a testvrek szvvjeknt Jda llt el, hogy knyrgjn Benjmin szabadon bocstsrt. Jdnak ez a beszde (18–34. v.) nmagban vve olyan retorikai remekm, amelyet btran oda lehet lltani a vilgirodalom nagy eposzainak brmely magnbeszde mell. Megvan benne a jindulat elnyershez szksges udvarias stlus, elbeszli, hogy milyen nehezen egyezett bele apjuk Benjminnak az eljvetelbe, szvhez szlan ismtli el Jkb balsejtelm szavait s azt, hogy nem mernek, nem is kvnnak Benjmin nlkl apjuk el kerlni, mert a hallt okoznk. Mindez olyan megindt egyszersggel van megfogalmazva, hogy flsleges mell minden magyarz sz. Legfeljebb arra lehet rmutatni, hogy a megvltozott lelklet testvrek legfbb aggodalma mostmr nem magukra, hanem apjukra irnyul. Jda pedig egszen komolyan vette azt, amit Jkbnak grt: vllalja a kezessget, a szemlyes ldozatot Benjminrt, mg gy is, hogy ksz ottmaradni egyiptomi rabszolgnak, csak a fltett testvr mehessen vissza apjhoz.
1 Mz. XLV. RSZ - 1 Mz. 45,1–15. Jzsef megismerteti magt testvreivel.
Az a sokfle – Jzsef ltal mestersgesen is elidzett – feszlt helyzet, amely Jkb fiainak egyiptomi tjai sorn ltrejtt, Jda knyrg beszde sorn, rzelmi vonalon, elrte a tetfokot. A beszd elrte cljt: az idegennek tartott nagyr elrzkenyedett s kikldve a krltte lev egyiptomi szemlyzetet, srva kiltott fel: „n vagyok Jzsef! Ht igazn l mg az atym?” – A hats termszetesen egszen rendkvli volt. A testvrek egyik flelembl a msikba estek. Els riadt gondolatuk az volt, hogy Jzsef most bosszt ll rajtuk egykori kegyetlensgkrt (v. 50:15). Jzsef azonban nemcsak a megindultsg szinte knnyeivel, hanem biztat szavaival is meggyzte ket megbocstsrl. Azonkvl hitvallsszeren mutatott r arra, hogy mindabban, ami velk trtnt, Isten cselekvst ltja. A testvrei csak eszkzk voltak abban, hogy Egyiptomba kerljn s hozztartozit az hinsgtl megmentse. Jzsef letben az szvetsgi istenismeretnek az igazi pldi tkrzdnek, az l Isten eltt tudja magt, ebbl kvetkezik az esemnyek gondviselsszer rtkelse. Ebbl kvekezik az istenflelem, mint erklcsi fk: Potifr felesgnek mondta, hogy „hogyan vtkezhetnk Isten ellen!” (39:9). A fra ketts lmnl figyelmeztet arra, hogy komolyan kell venni az lmok kinyilatkoztatst: a szk esztendk eljvetele „elhatrozott dolog Istennl, siet azt vghez vinni” (41:32). Itt pedig Isten gondoskod szeretetnek a ltsban felolddnak, trtkeldnek azok a prbattelek, szenvedsek, amelyek tmenetileg rtk. me, Jzsef, a volt rabszolga, a brtnbe zrt rab, most a fra „atyja” – legfbb tisztviselje, aki hatalmnl, hatskrnl fogva leteknek a megmentje. Minden rossz emlk eltnt ebben a felismersben, hogy „Isten kldtt el engem elttetek” (7. v.).
Viszont ez az istenismeret
s letmegrts komolyan veszi az let dnt helyzeteit. A 7b v.-ben hasznlt „maradk”, „letben tarts”, „nagy szabadts” kifejezsek az hnsg idejt gy szemlltetik, mint azoknak a nagy katasztrfknak egyikt, amelyekbl Isten egy-egy embert, csaldot, vagy nptredket ment t a jvbe. Ezrt a siettets: Jjjn Jkb fiaival egytt mielbb Egyiptomba, ahol nem kell nlklznik. Jzsef kzelben lakhatnak, a Gsen fldjn (10. v.). Az utbbi fldrajzi meghatrozs Als-Egyiptomra utal, ott is a Nlus deltavidknek a keleti vezetre. (V. 47:11 magy.).
1 Mz. 45,16–28. A fra Egyiptomba hvja Jkbot s fiait.
A 45:2 v. mintegy elksztje annak, ami a 6. v.-tl kezdve olvashat. A Jzsef szobjbl eltvoltott egyiptomi szemlyzet meghallotta a nagy srst, egy kevs hallgatzssal azt is kivehettk, hogy mi trtnik odabent. gy a hr tovbbjutott, egszen a frahoz: Ezek az idegen emberek Jzsefnek a testvrei. A franak „tetszett ez” (16. v.) – mi sem bizonytja jobban Jzsefnek a kivltsgos pozcijt, mint az, hogy a fra szvesen vett tudomst tetvreirl s jvhagyan megismtli azt, amit Jzsef apjnak s testvreinek az tteleplsrl mondott (17–20. v.).
A terv kivitele mr Jzsef dolga volt. Legelszr is szekereket adott nekik (a hber ‘aglh szban benne van az, hogy szarvasmarhkkal vont – ktkerek – szekerekrl van sz), ezek az Egyiptomba kltzkdshez kellettek. Azutn ajndkokkal ltta el ket pl. ruht adott nekik (a hber halft sz valsznleg nnepi ruht jelent, amivel ti. fl lehetett cserlni, vltani a htkznapit). Benjminnak itt is megklnbztet ajndkokat adott (v. 43:34). Taln ez is indokolja az vatos intst, hogy hazafel menet ne civakodjanak. Az atyskod figyelmeztets egyben azt is mutatja, hogy Jzsef mostantl fogva szinte az „apja”, gondviselje a testvreinek, ezrt jogban ll brlni vagy figyelmeztetni ket.
A fejezetet zr 25–28. v. novellaszer fogalmazs, a hazarkezs jelenett rja le. A sok prbt tlt, fsult lelk Jkb lassan hitte el, de vgre fellnklt, amikor megrtette, hogy a rg halottnak hitt Jzsef l. Nem is volt szmra fontos ms mozzanat, sem az ajndkok nagyszersge, sem Jzsef magas mltsga, egyetlen vgya volt, hogy mg egyszer lssa fit, mieltt meghal.
1 Mz. XLVI. RSZ - 1 Mz. 46,1–27. Jkb s hozztartozi Egyiptomba kltznek.
Az elbeszls termszetes folytatsa az, hogy Jkb s hozztartozi elindultak Hebrnbl (v. 37:1.14) Egyiptom fel. Utazsuk lerst viszont megszaktja egy kultusztrtneti jelleg epizd (1–4 v.), mely szerint Jkb Ber-Sebban lombeli kijelentst kapott Istentl, biztatsknt arra, hogy btran menjen el s telepedjk le csaldostul Egyiptomban, mert ott nnek utdai nagy npp. Az epizd rendeltetse az, hogy megteremtse az sszefggst a rgebbi kijelentsekkel (pl. 15:13) s mintegy flmentse a ptriarchkat eddigi ktelessgk all, hogy Knan fldjn tartzkodjanak, mint jvevnyek.
A 6–27 v. a Papi r sszegezsnek (6–7 v.), tovbb nvsorszer rszletezsnek ltszik. Mshonnan is ismert adat, hogy Jkb frfileszrmazottai sszesen hetvenen kltztek be Egyiptomba (Ex 1:1–5). Ez a szm egy teljes kerek szm, egy igazi ptriarchlis nagycsaldot jell. Nv szerinti felsorolsuknl azonban ltszik, hogy ksi sszelltsrl van sz, amely a tizenkt trzs seit tartja szmon. Egyenetlensget jelent az, hogy Jkb unoki mellett nhol mr a ddunokk is meg vannak emltve (12., 17. vers), Benjmin, a legkisebb fi a folyamatos elbeszlsben mg egszen fiatalnak ltszott (44:20 skv.), itt mr tz gyermeknek az apja (21. v.). Meg van emltve Jkb lenya, Dina, valamint sernek egy lenya is (15., 17. v.), annak ellenre, hogy a csald ntagjait a lers nem nevezi meg, nem is szmtja bele a hetvenes keretbe. Megemlthet mg, hogy a Spetuagintban vannak olvassi s szmolsi varinsok, vannak eltrsek a Num 26. rsz prhuzamba vonhat npszmllsi tradcijhoz kpest. Ilyen egyenetlensggel azonban rgi nvlistknl mindig kell szmolnunk. Vgeredmnyben e felsorols mgis egy olyan tradicionlis nvsor, melyben a ksi nemzetsgi rdeklds fordul az sk fel.
1 Mz. 46,28–34. Jzsef tallkozsa apjval.
Az elbeszls a 28. verssel kapcsoldik jra a folyamatos trtnethez. Az els versek a Jkbbal val tallkozs megindt jelenett rjk le. Azutn Jzsef eladja tervt arra nzve, hogy hogyan nyerjk el a fratl az engedlyt a Gsen fldjn val leteleplsre. A terv azon a hangslyozott mondaton alapszik, hogy az egyiptomiak utlatosnak tartjk a juhpsztorokat (34. v.). Ha teht Jkb s fiai a fra el llva hangoztatjk, hogy k ilyen psztorkodssal foglalkoznak, akkor nem teleptik be ket messze a birodalomba, az egyiptomi lakossg kz, hanem megmaradhatnak az orszg szln. Ennek – be nem vallott – ketts haszna lesz: egyrszt a termkeny s legeltetsre is alkalmas Delta-vidken lakhatnak, msrszt kzel lesznek nemcsak Jzsefhez, hanem a hatrhoz is s ez mg valamikor hasznos tnyez lehet, ha netaln erszakos bnsmd miatt tancsos lesz elhagyni Egyiptomot ahogyan trtnt az szzadokkal ksbb, az exodus idejn.
1 Mz. XLVII. RSZ - 1 Mz. 47,1–12. A fra engedlyt ad Jkbnak a letelepedsre.
Az 1–6 v. tartalmilag az elz rsz vgnek a kzvetlen folytatsa. Jzsef maga mell vett tt testvrei kzl (az ts szm jelentsghez v. 43:34) s e kldttsget vezette a fra el. A kitervelt mdon megnyertk a fra beleegyezst a Gsen fldjn val letelepedshez. – A 7–12 v.-ben viszont magt Jkbot mutatja be Jzsef a franak. A nyilvn rvid audiencinak csak kt mozzanata van megemltve. Egyik az, hogy Jkb rkezsekor is, tvozsakor is ldst mond a frara. Ez az lds lehetett olyan ld formula, amelyben Jkb atyi Istennek a kegyelmt kvnta a vele jt tev frara. De az is lehet, hogy benne volt az kori nagy uralkodkat megillet „rkk lj!” ksznts. Ez utbbival gondolati sszefggsben llhat a fra krds Jkbhoz az letkorra nzve. Jkb szernyen vlaszolja, hogy az letkora messze elmarad seitl (a konkrt vszmok a Papi r szerkesztsre vezethetk vissza), azonkvl lete tele volt „rossz napokkal” megprbltatsokkal. Az utbbi valban jellemz is Jkb kzdelmes letre, egy ptriarchnak a trtnete sincs annyi viszontagsggal tele, mint a Jkb.
Mindamellett Jkb kzdelmes lete Egyiptomban nyugvpontra jutott Jzsef gondoskodsa rvn. Letelepedse helyt a 11. v. „Ramszesz fldjnek” mondja, amely termszetesen azonos az egyebtt Gsen fldjnek nevezett terlettel. Az elnevezs ugyan a ksei r rszrl anakronizmus (az els Ramszesz nev fra 1310 krl uralkodott, teht szmtsunk szerint j 300 vvel az Egyiptomba vndorls utn), viszont megersti azt a feltevst, hogy a Gsen fldje a Nlus-delta kzelben fekdt, mert ott pttette ki rezidencijt II. Ramszesz, a hikszoszok hajdani szkvrosnak a helyn.
1 Mz. 47,13–26. Az hinsg Egyiptomban.
Miutn az elbeszls Jkbnak s fiainak a sorst rvbe juttatta, egy idre figyelmen kvl hagyja ket s arra tr r, hogy mi trtnt Egyiptomban a szk esztendk sorn. Jzsef, a teljhatalm kormnybiztos vrl-vre megfelel mennyisg gabont osztott ki az hez lakossgnak, elbb pnzrt; aztn az lelemrt mindent megad egyiptomiaktl cserbe megvsrolta az llataikat, a birtokaikat, vgl magukat az embereket is a fra szolglatra ktelezte. A fldek gy kirlyi tulajdonba mentek t, a fldmvelk pedig a kirly jobbgyai lettek s a terms tdt tartoztak beszolgltatni a mvelsre nekik tadott fldrl. Ennek a lersnak az az egyik nevezetessge, hogy Egyiptomban valsggal vgbement egy ilyen trsadalmi-gazdasgi folyamat s a lers ezt tkrzi dihjban. A valsgban ugyan a folyamat jval hosszabb ideig tartott, de valban a hikszosz-korban (Jzsef felttelezett korban) kezddtt az egyiptomi parasztsg ilyen mrv elszegnyedse, jobbgysorba kerlse. A bibliai brzols inkbb a vgeredmnyt mutatja be s a megrajzolt kp annyiban is hiteles, hogy egyedl a templomi birtokok voltak fggetlenek a fratl (22. v.).
Amikor Jzsefnek ezt a tnykedst olvassuk, lehet, hogy nem vagyunk egyrtelm elismerssel irnta. Igaz, hogy az elbeszls gy mutatja be t, mint aki Egyiptomot megmentette az hnsg idejn, ugyanakkor azonban jobbgysorba is juttatta a npet. H sfrnak mutatkozik annyiban, hogy a rbzott gabonakszletekkel okosan gazdlkodott, de vgs fokon szemlyes jltevjt, a frat szolglta.
1 Mz. 47,27–31. Jkb vgakarata.
A ber-sebai kijelents (46:2–4) arra biztatta Jkbot, hogy kltzzk t nyugodtan Egyiptomba, mert ez utdai sorsnak alakulsra dnt lesz. Ugyanakkor ezt a biztatst kapta: „n veled megyek, de vissza is hozlak, miutn Jzsef lefogja a szemedet”. Ehhez a biztatshoz kapcsoldik a Jkb-trtnet vge (v. 50:1–14). Jkb ugyan elksrte fiait Egyiptomba, hallban azonban egytt kvnt pihenni seivel. E vgs akaratnak teljestsre ktelezte Jzsefet eskvel – ugyanolyan szertartsos mdon, ahogyan egykor brahm a szolgjt eskette meg, mikor Izsk szmra menyasszont keresett (24:2). Jkb itt ismt Knan fel fordul gondolatban, ahol jvevny volt ugyan, de ahol van mr egy darab fld, amely si birtok, az brahm ltal vsrolt temetkezhely (23. rsz). Egyiptomban az elkel emberek dszes srboltot pttettek maguknak, ahol teljes pompval temettk el ket. Jkb visszavgyott az egyszer csaldi srboltba, hogy hallban egytt legyen azokkal, akiknek az emlke, ldsa ksrte vndortjn.
1 Mz. XLVIII. RSZ - 1 Mz. 48,1–22. Jkb megldja Jzsef fiait.
Amita brahm elhvsnl elhangzott ez a kt sz, hogy „megldalak” s „lgy lds!” (12:2) – azta a ptriarchk trtnetnek legjellemzbb motvuma az lds, akr Istentl jv kijelents, akr az atyk ldsmondsa, vagy ldst hoz magatartsa az. A 48–49. rsz Jkb ldsait tartalmazza, mgpedig a 48. rsz Jzsef kt fira, majd a 49. rsz a tizenkt Jkb-ivadkra.
Jzsefnek kt fit emlti a 41:51–52; Efraimot s Manasst. k egy-egy izreli trzsnek a nvad sei lettek, amely trzsek egyenragak voltak a Jkb fiaitl szrmaztatott trzsekkel. Ha a ksei trzsiterleti viszonyokat nzzk, a tizenkt trzs rendszerben tallunk nmi egyenetlensget. Jkb tizenkt fia kzl Lvi utdai nem birtokoltak kln terletet; az gy kies tizenkettedik rszt azonban kiptolta az, hogy „Jzsef hznak” ketts leszrmazsi ga foglalt el egy-egy nll trzsi terletet az gret fldjn. Mint mestersges kombinciban, taln szerepet jtszik itt egy olyan gondolat, hogy az elsszlttsget eljtszott Rben (v. 49:3–4), a Lea-ivadk helyett Rhel idsebb fia, Jzsef rklte az elssget, az elsszlttnek kijr ketts rksggel (Deut 21:15–17; v. 25:31–34 magy.). Az itt lert trtnetben azonban Jkb egyszeren adoptlja Jzsef kt els fit s kijelenti, hogy egyenragaknak tartja ket Jzsef testvreivel (5. v.), hozztve, hogy ha Jzsefnek mg tbb fia szletik, azok tagoldjanak be e kettnek a csaldjba, trzsbe. Az adoptls adja meg a „csaldjogi alapot” ahhoz, hogy a ksbbi Efraim s Manass kln trzsekknt egzisztlva kln terletet birtokolhassanak. Mert ebben a rszben mr szembetnik a ksbbi trzsi trtnetnek a sznez hatsa is nemcsak az egyenrangsg emltett vonatkozsban, hanem azon tl Efraim s Manass rangsorolsban is.
Amikor ugyanis Jzsef odalltotta kt fit Jkb el, a rangsor szerint idsebbet, Manasst lltotta, gy hogy Jkbnak a jobb keze fell essk. Efraimot pedig balkzrl. Jkb azonban klns mdon, keresztbetett karral Efraimra tette jobb kezt, az ldsban annak adta az elsbbsget (14. v.). Az elbeszls Jkbnak a jvbe lt intuicijaknt brzolja azt, hogy „a kisebb testvr lesz a nagyobb” (19. v.). Az gret fldjn letelepedett trzsek kzl szakon csakugyan Efraim vlt ki, amely vezet szerepet kvnt s vitt is a testvrtrzsek kzt, a dli nagy trzsnek, Jdnak pedig a rivlisa lett. A ketts polarizci aztn oda vezetett, hogy a monarchia sztszakadsa utn Jda orszga mellett az szaki orszgrsz „Efraim orszga” nven lt tovbb.
Maga az lds (15–16. s 20. v.) ritmikus formban van fogalmazva. Istennek hromszor trtn emltse sem formlis, sem tartalmi vonatkozsban nem dogmatikus jelentsg (teht nem kell a Szenthromsgra gondolnunk, sem pl. brahm, Izsk s Jkb Istenre, valami tritheizmusban), a „psztor” s „megvlt” szavak is csak egyszer jelzk az Isten neve mellett. Versformailag a knani verselsbl jl ismert tristichonnak, a hrmas parallelizmusnak a pldja ez, ahol az ismtlsek mellett bizonyos fok elrehalads is van a gondolatokban, illetve a szhasznlatban, gy pl. a ktszeres h’elhim utn harmadszorra a hammal’k sz azonos telm, mert „az angyal”, a kvet kzvetlen kpviselje az Istennek, amikor valakinek az letbe nagyon szemmellthat mdon akar belenylni, hogy kzen fogja s psztorolja. – Az lds tartalma ketts: Legyenek Jzsef fiai brahm, Izsk s Jkb dics nevnek, emlknek az rksei, st fenntarti s gy osztozzanak azokban az grt ldsokban, amelyeket seik kaptak. Az lds msik fele idzi az gretek legfontosabbikt: szaporodjanak nagy nemzetsgg! A 20. v.-ben mondott lds mg egy fokkal tovbb sznezi a jvend kvnatos kpt: Efraimot s Manasst emlegessk pldaknt Izrelben, kvnjk msoknak is az sorsukat, mint boldog, kivltsgos letet.
A 48. rsznl egy formlis megjegyzst kell mg tennnk. az elz rszekhez kpest itt jobban lthat, hogy tbb helyrl ered hagyomnyok s magyarz megjegyzsek fondnak ssze. A ftmval, Jzsef fiainak az adopcijval s megldsval pl. laza rtelmi vagy okozati kapcsolatban ll az emlkezs Jkbnak Lzban, azaz Btelben tlt istenlmnyre (28:11–19). Emltsnek a jelentsge abban ll, hogy Egyiptombl visszairnytja a tekintetet Knan fel, amelyet az gret szerint birtokolni fognak Jkb ivadkai, kztk Efraim s Manass trzse is. Laza sszefggsben ll az elbeszlssel Jkb rezignlt emlkezse Rhel hallra (7. vers, olv. 35:16–19 magy.). Jkb regsgnek, rossz ltkpessgnek az emltse az Izsk trtnetben is szerepelt motvum (27:1 skv.), itt azonban e krlmnynek ms a szerepe, Jzsef csak gondolja, hogy a rosszul lt Jkb eltvesztette, kit kell jobb kzzel megldani (17–18. vers), alapjban vve tudatos ellenttelezsrl van sz: Jkbnak „meghomlyosodtak a szemei”, mgis belelt a messze jvbe, amikor Efraimot elbe helyezi Manassnak.
A legnehezebb problmt a 22. vers adja, ahol Jkb egy tbbletajndkrl beszl az gret fldjn val majdani letelepedssel kapcsolatban. A sekm sz nyilvn Sikemre vonatkozik, ahol Jkb pnzen vsrolt egy flddarabot (33:19), fiai viszont fegyverrel dltk fel a vrost (34. rsz). A fegyveres akcitl Jkb elhatrolta magt, itt mgis az ll, hogy „karddal s jjal” szerzett ott egy darab fldet. Szellemes, de megkrdjelezhet korrekci, mely szerint a 33:19 qeszith (= pnzen) szava alakult a 48:22 beqasti (= jammal) szavv; a helyzet inkbb az, hogy a vers lakonikus tmrsg mondatban a ktfle hagyomnyemlk sszefondott, elmosdott. (V. mg a 34. rsz magyarzatval).
1 Mz. XLIX. RSZ - 1 Mz. 49,1–33. Jkb mondsai tizenkt firl.
Az az orkulumgyjtemny, amely itt (tulajdonkppen a 3–27. versekben) olvashat, a „Jkb ldsai” cm alatt is ismert, br akad kztk egy-egy elmarasztal s baljs kijelents is. Nem egszen azonos pl. a Deut 33. rsz alaptendencijval, amely Mzesnek Izrel tizenkt trzsre mondott ldsait foglalja ssze liturgiai clra. A jelen sszelltsnak az alaptnust az 1. v. adja meg: Jkb azt akarja kijelenteni, hogy mi trtnik „fiaival” a tvoli jvben. Az utbbi kt sz hberl be’ahart hajjmm, az eschatologikus prfcik tipikus kifejezse, s ha hozzolvassuk a 28. v. elejt, „ez Izrel tizenkt trzse”, akkor vilgosan ll elttnk, hogy e mondsokban nhny szemlyes vonatkozstl eltekintve (a 3–7. versekben) ltalban a Jkb-fiak utdaira, Izrel tizenkt trzsre, azok sorsnak alakulsra tallunk utalsokat, klns tekintettel a honfoglals utni kor viszonyaira. A tizenkt trzs rendszernek ez a legrgibb teljes irodalmi sszefoglalsa; tanulsgos sszehasonltani az emltett Deut 33. rsszel, amely mr mutatja az id mlsval egytt jr vltozst a trzsek letben. – Sorrendben elszr Lea fiait jellemzik ezek a mondsok, aztn a szolglknak s vgl Rhelnek a fiai kerlnek sorra. Az egyes mondsoknak nemcsak a tartalma, hanem a terjedelme is utal a Jkb-fiaktl eredeztetett trzsek fontossgra.
A 3–4. a legidsebb testvrt, Rbent szltja meg, aki elsszlttsgnl fogva kivltsgos lehetett volna, de kivltsgt eljtszotta, amikor „apja gyba lpett”. Emlkeztet ez a mondat a 35:22 rvid fljegyzsre (lsd ott). Rben erszakos s szgyentelen tettnek jelkpes szavakba foglalt tlete itt hangzik el. A „kiradt vz” lehet a gtat nem ismer indulat jelkpe, de lehet szexulis jelkp is. A honfoglals utn a Jordntl keletre leteleplt Rben trzse lassan eljelentktelenedett, elapadt, mint a parttalanul sztterl vz.
5–7 v. „Simeon s Lvi testvrek” – ez a megllapts valami kzs emlket idz velk kapcsolatban, hiszen nemcsak k ketten voltak egy anytl val teljes testvrek. A 6b v. fejezi ki jelkpes szavakkal a kzs emlket: k voltak azok, akik a hugukat, Dint rt gyalzat miatt vres bosszt lltak Sikem vrosn (34. rsz). Jkb akkor is haragudott rjuk (34:20), itt pedig szinte tletes kvetkezmnyknt jvendli meg e kt trzs majdani feloszlst. Simeon trzse a honfoglals utn hamarosan sszeolvadt a hatalmasabb Jdval, Lvi trzse pedig sztszledt az egsz orszgban. A baljs mondat a lvitkon mgis gy teljesedett be, hogy br trzsi terletet nem kaptak, ehelyett az r szolglatnak a kivltsgt kaptk osztlyrszl: az r lett az rksgk. (Olv. Deut 33:8–11.)
8–12. v. A Jdrl szl monds terjedelem s tartalmi sly tekintetben a legfontosabb. Jda neve kapcsolatban ll a „magasztals” hber kifejezsvel (v. 29:35). Az mltjrl mr nem beszl Jkb, annl inkbb a jvjrl, trzsi kivltsgrl, uralkod helyzetrl, sznes jelkpes nyelven. A bibliai szimblumok kzl egyik legismertebb a ragadoz oroszln kpe (pl. Num 23:24; 24:9; Jel 5:5), az ernek s a gyzelemnek a kibrzolsaknt. A kirlyi plca viszont az uralkodsnak, vgl a szl s a bor az letnek s a bsgnek a jelkpe. Mindezek nem Jda szemlyre utalnak vissza, a Jzsef-trtnetek sorn csak egyszer szerepel, mint testvreinek a szszlja (44:14–34). Elre mutat azonban a monds a trtneti Jda trzsnek, majd Jda orszgnak a vezet szerepre, amelyben Dvid uralkodstl kezdve dinasztikus kirlysg volt, egy ideig hdt politikt is folytatott. Majd amikor nagyhatalmi helyzete alhanyatlott, akkor egy eljvend dvidi uralkodra irnyultak a nagy jv vradalmi, a kirly-messisi prfcik vonaln. Az utkor a Jdrl szl itteni orkulumnak egy pontjt szintn messianisztikusan rtelmezte, a 10. v. rejtlyes Sil-mondst. A Sil nv rtelmezse bizonytalan, br rengeteg megfejtsi ksrlet trtnt a magyarzatra. Taln egy srgi asszr mltsgnvvel fgg ssze, vagy ppen a Jeruzslem nv Slm alkotrsznek (v. 14:18) alapgykvel. Csak annyit mondhatunk bizonyosan, hogy rgtl fogva messisi rtkels nv, sszekapcsolva a hatalom s bsg olyan korszakval, amelyben nemcsak Izrel trzsei, hanem a „npek” fltt is uralkodi kivltsga lesz Jdnak. – A „szlthz kti szamart” kifejezs magban vve szintn rejtlyes. A szlt a bsgnek s a bknek a jelkpe (Mik 4:4; Zak 3:10); termszetes valsgban lugasszer gondozsval szinte fa vastagsgra is megntt, gyhogy hozz lehetett ktni egy llatot; a szamr pedig lovagl llat volt, elkel emberek is hasznltk e clra (Br 10:4), a ksbbi idben a lovon l vezr alakja a harc jelkpezje volt, a szamron jv pedig a bkessges ton jr. Csak a szavak prhuzambl lehet gondolni arra, hogy Zak 9:9 tekintettel volt e 49:11. versre.
A 13. v.-sel rvid mondsok kezddnek, amelyeknek szemlyes vonatkozsuk mr egyltaln nincs, hanem a Palesztina szaki terletn leteleplt trzseket tartjk szem eltt, tartalmuk a brk s a korai kirlysg viszonyaira jellemz. A 13. v. Zebulon trzsrl szl annak fldrajzi elhelyezkedsre vonatkozik. E trzs ugyan nem egszen a tengerparton lakott, de ez nem jelenti azt, hogy npe ne hasznlhatta volna fel a kzeli tengerpart ltal nyjtott foglalkozsi lehetsget klnbz kiktkben vllalva hajszolglatot, Akktl egszen Szidnig.
14–15. v., „Issakr nagycsont szamr” – mondja a kvetkez kijelents, ami magban vve mg nem volna megszgyent, vagy nevetsgess tev. A monds lebecsl jellege abban ll, hogy Issakr trzse, amelynek a hasonlat szerint volt teherbr ereje, tunya maradt, szolgai szerepre vllalkozott. A honfoglals utn a Jezrel-sksgn magukat mg j ideig ersen tart knani slakk kzvetlen szomszdsgban alrendelt helyzetbe kerlt.
16–18. v. Dn trzsrl kt mondst is olvashatunk, s ez nem vletlen: A honfoglalskor a legmostohbb hely Dnnak jutott annyiban, hogy kzvetlenl a szomszdsgukba telepltek a harcias, terjeszked szndk filiszteusok. Dn npe egy darabig llta a harcot. Egy-egy olyan „viperacsps”, amilyen volt Samgar br hstette (Br 3:31), vagy a roppant energij Smson vllalkozsai, ers visszatsek voltak a filiszteus tmadsokra. Dn trzse vgl mgis megunta a zaklatott helyzetet s elvndorolt messze szakra (Br 18. rsz). rdekes, hogy Debra neke Dnt mg azrt feddi, hogy „hajinl idzik” (Br 5:17), ez teht mg az els lakhelykre utal, ahhoz tatozott ugyanis Jf kiktje (Jzs 19:46). Viszont Mzes ldsai „bsni oroszlnhoz” hasonltjk (Deut 33:22), teht mr szakon tudjk ezt a trzset, ahol aztn hbortatlanul lhetett (v. Br 18:7.10) s „tlhette npt”. A Dn nvben benne lev „tl” jelentst lsd a 30:6 magyarzatnl. – E ketts orkulumbl a 16. v. teht Dn ksbbi helyzetre, a 17. v. pedig a korbbi szitucijra utal. – A 18. v. kzbevetett „imdsgos llekzetvtele” valsznleg fggetlen a Dnrl szl mondsoktl; az egsz kijelentssorozat kzepn ll egyszer fohszkods.
19. v. Gd trzse a Jordntl keletre telepedett le Giled terletn, meglehetsen exponlt helyen, ahol a szomszdos npekkel (Mb, Ammn), meg a puszta fell tmad beduinokkal sok nehz harca volt. (Ilyen pl. a Jefte idejben vvott hbor. Br. 11. rsz). Jkb mondsa a gd, illetve gdad gyk klnbz alakjaival s szrmazkaival kpez remek szjtkokat, amelyeket magyarul csak hozzvetlegesen lehet visszaadni: „Gdot (a martalkot) martalcok marjk, de a sarkukba mar”. Az egsz a Gd trzse sok tmadsnak kitett helyzett jellemzi.
A 20. v. sr, a „boldog” trzs (v. 30:12) legkzelebb fekdt a tengerhez, helyzett mgsem a tenger kzelsge hatrozta meg, mivel a Br 1:31 szinte kzlse szerint a kiktvrosok mindvgig fnciai kzen maradtak. sr gazdagsgnak az alapja az volt, hogy kitn termtalajon folytathatott fldmvel munkt s produklhatott „kirlyi csemegket”.
21. v. A Naftlirl szl mondsnak az els fele, mint hasonlat onnan rthet, hogy azon a terleten volt honos Galileban egy szarvas, illetve dmvadfajta. Hogy a msodik sor tartalma a „szp szavakkal” mire vonatkozik, nem elg vilgos. A Septuaginta a szarvashasonlat helyett tlgyft emlt, amely szp gakat nveszt; a fordtsbeli eltrst nhny betvltoztats adja.
22–26. v. A Jkb-mondsok msodik terjedelmes szakasza a Jzsefre mondott lds. Feltn, hogy miutn a 48. rszben Efraim s Manass mr kt kln trzsatyaknt volt bemutatva, ez az lds visszatr maghoz Jzsefhez. Az utols sor gy beszl rla, mint aki a testvrek kztt „megszentelt”, vagy ms szval testvreinek az kessge, kztk a legkivlbb (a hber szvegben: nzir). Ez az egyetlen egyni vons, amely rszben visszamutat Jzsef egyiptomi helyzetre, aki eltt testvrei leborultak s aki gondoskodott rluk. Egybknt ez a monds is a ksbbi szzadok fel mutat, „Jzsef hznak” a kivltsgos szerepre Izrel trtnetben. Maga az lds kt f motvumbl tevdik ssze. Egyik a vz mell ltetett fa ismert jelkpe (Zsolt 1:3 stb.), mely a bvlkd let kibrzolja. Ennek kiegsztse a 25. v.-tl kezdve a termkenysg ldsa olyan jelkpes brzolsban, mintha a fk, nvnyek gykere kzvetlenl a fld alatti cen (ez a „mlysg”, hberl tehm megfelel rtelme, v. Gen 1:2) vzbl tpllkoznk; prhuzamosan emlti az lds az llatok bsges szaporodst is. Ez a rszlet szinte Izsknak a Jkbra mondott ldst plntlja tovbb (olv. 27:28). Az lds kzepbe azonban bele van kelve egy harci motvum is: Jzsefet hborgatjk ellensgei, de szilrdan megll velk szemben. (A 24. v. els szavai vlhetleg azt fejezik ki, hogy „ja llandan harcrakszen, felajzva van”). – Kivltsgos helyzet, gazdag let, gyzni tud harci kszsg – ezek Jzsef ldsnak a jvbe mutat f gondolatai.
27. v. Utolsnak a Benjminra vonatkoz kijelentst olvassuk. A „ragadoz farkas” jellemzs nyilvn nem a megelz fejezetekben szerepl fltett, elknyeztetett ifjra, hanem a ksbbi Benjmin trzsre vonatkozik. A hasonlat a trzs harciassgra utal, br ez nem mindig dics fegyvertnyekben nyilvnult meg (pl. Br 19–20. rsz). Viszont ebbl a trzsbl szrmazott az els izreli kirly, Saul s e monds valsznleg Saul kornak a kemny harcaira cloz.
A befejez 29–33. versekben Jkb vgakarata s halla van lerva. A vgakarat ugyanaz a rendelkezs amit 47:29–30-ban olvashatunk, csak itt (P fogalmazsban) rszletesebben van kifejezve az az haj, hogy Jkb a makplai srban akar nyugodni sei mellett. Vgl egy rvid mondat szl Jkb hallrl.
1 Mz. L. RSZ - 1 Mz. 50,1–14. Jkb eltemetse.
Az elbeszls sznettarts nlkl folytatja Jkb meggyszolsnak s eltemetsnek a lerst. Az elsiratsnak els szemlyes aktusa utn Jzsef parancsot adott apja holttestnek a bebalzsamozsra, amire szksg volt, ha el akartk szlltani Knanba. A bebalzsamozs klnben Egyiptomban elkel krkben ltalnos, nagy szakrtelemmel vgzett (br drga) eljrs volt, valban hossz ideig, 30–40 napig is eltartott. A holttestet felnyitottk, a bels rszeket kivettk s helykbe klnfle konzervl anyagokat tettek, majd az egsz testet hosszabb idn t ntronban tartottk, hogy a br is titatdjk a tartstszerrel, vgl vszonplyba tekertk s a test alakjra formlt fakoporsba tettk. – Az igazi elsirats, meggyszols Egyiptomban jobban, mint msutt, igazn nagyszabs szertartsossggal trtnt. A hozztartozk, st fogadott siratasszonyok napokon, heteken t keservesen sirattk a meghaltat, flemlegetve emlkezetes tetteit. A hetven napos gysz – idtartamban – fejedelmeknek kijr gysztisztessgads volt.
A gyszid letelte utn Jzsef a fra engedlyt krte apjnak tett fogadalma bevltshoz. Feltn, hogy Jkb szavait gy idzi: „az n sromba temess, amelyet Knan fldjn stam magamnak”. Ennek alapjn Jkb srjval kapcsolatban kln tradcira gondolnak a magyarzk, a makplai tradcival azonban sszhangba hozhat ez a kijelents, ha arra gondolunk, hogy egy ilyen csaldi temethelynl jabb s jabb srboltot vagy kamrt kellett kszteni az j halottnak. – risi gyszksretben vittk el Jkb holttestt, amelyben ott voltak a hozztartozkon kvl a Jzseffel bartsgban lev egyiptomi emberek is. (Az „sszes” jelz esetenknt csak annyit jelent, hogy „sok”, gy a 7. v.-ben is, ami ilyen rtelmezssel is elg sokat mond.)
A 10–11. v. egy klnleges helyi hagyomnyhoz fzdik. Egy Gren-Htd (= tsks bozttal krlkertett szr) nev helynl megllapodtak s – az Izrelben szoksos – htnapos gysznnepet rendeztek. Ez az jabb gyszszertarts bizonyra a Knan hatrra rkezskor kerlt sorra; a helyet bl-Micraimnak nevezte el a hagyomny, az ’bl nevet azonosnak vve az ’bel = „gysz” szval. Helynevekben viszont az ’bl sznak ms jelentse szokott lenni: „patak, vzfolys”. Az bl-Micraim ilyenformn „Egyiptom patakjt” jelenten s taln ms nven ugyanaz a kis patak, amelyet nhol Palesztina dli hatrvonalnak nevez az rs (Num 34:5 stb.). Nagyobb nehzsget jelent az, hogykt zben is ki van tve az a helymeghatrozs, hogy „a Jordnon tl”, ami ltalban a Jordntl keletre es terletet szokta jellni. Ez viszont azt jelenten, hogy az Egyiptombl egyenesen Knanba, Hebrnba vv t helyett egy nagy kerlt tett volna Jzsef karavnja, megkerlve dlrl a Holt-tengert. Nem lehetetlen, hogy itt a „Jordnon tl” kifejezs egy ksbbi helymegjells, ahol taln a szveg kiegsztje arra gondolt, hogy a pusztai vndorls sorn Jzsef holttestt is ezen az ton hoztk Knanba.
1 Mz. 50,15–26. Jzsef nagylelksge testvreihez. Halla.
A 15–21. vers bizonyos mrtkig prhuzamos a 45:1–7-ben lertakkal, ahol Jzsef megismertette magt testvreivel s rmutatott Isten utainak csodlatos voltra. A testvrek elszr akkor is megijedtek, flve Jzsef bosszjtl. Itt is gy tnnek fel, mint akikben ez a flelemrzs nem olddott fel, st kijult apjuk halla utn, mert arra gondoltak, hogy Jzsef csak apjukra val tekintettel bnt irgalmasan velk. (V. 27:41.) Kegyes csalssal gy fordultak teht Jzsefhez, hogy apjuk utols kvnsga volt, hogy Jzsef bocssson meg testvreinek. Megalzkodsuk, leborulsuk Jzsef eltt ismt a 37. rsz lmaira emlkeztet, ezzel is szimmetrikuss tve a Jzsef-trtnet elbeszlst. Jzsef vlasza Isten csodlatos terveire s tetteire mutat r, aki a rosszat is jra tudja fordtani, „hogy sok np lett megtartsa” (20. v.). Egy evangliumi rtk sz ez, amely kifejezi, hogy mennyire kikutathatatlanok Isten tjai s mennyivel magasabban jrnak az gondolatai az emberek fltt. A megvlt gondvisels hitnek a nyugvpontjra vezet el gy vgl is a szentr.
A befejez 22–26. v. Jzsef lete vgrl szl. Boldog regkornak jellemzje az, hogy meglthatta unokit, ddunokit is. A szztz v pedig egyiptomi vonatkozsban a teljes letnek a szimbolikus szma. Jzsefnek is az volt a kvnsga, hogy az gret fldjn temessk el, ez azonban nem teljesedhetett azonnal, mint Jkb esetben, hanem csak az exodus s a honfoglals utn (v. Ex 13:19; Jzs 24:32). Ezzel r vget a Genezis, hogy Jzsef utols szavaival egyben r is mutasson a ksbb trtnendkre: „Isten flvisz benneteket arra a fldre, amelyet eskvel grt meg brahmnak, Izsknak s Jkbnak” (24. vers).
|