//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- PENTATEUCHOS Mzes t knyve magyarzat
- PENTATEUCHOS Mzes t knyve magyarzat : GENEZIS 1 MZES 15 - 23 rsz magyarzata

GENEZIS 1 MZES 15 - 23 rsz magyarzata


1 Mz. XV. RSZ 1 Mz. 15,1–6. Isten ismtelt gretei.

A Pentateuchos forrselemzse szerint a 15. rszben mutathatk ki elõszr az Elhista (E) tdolgozs nyomai. A bevezetõ formula (lett az r beszde brahmhoz) a prfcik ln szokott llani, a ltoms is elsõrenden a prftai kijelentsnyers mdja; ezek arra a jellegzetes E felfogsra utalnak, amely brahmban prftt lt (20:7). Az E kiegsztõ munkjra vallanak egyes prhuzamok, vagy a 13–16. versek kzbevetse. Mindezek azonban csak formai jelentõsgûek.
Isten gretes kijelentse egyrszt azzal biztat, hogy õ brahm vdõpajzsa, azutn pedig azzal, hogy hvõ engedelmessgnek a jutalma bõsges lesz. brahm vlaszbl azonban elõszr az tûnik ki, hogy õ mr megelgelte – nem az greteket, hanem az ldsoknak eddig kapott fajtjt: meggazdagodott, de mit r az, ha nincs kire hagynia javait? (A Prd 4:8 igazsga). Elsõ vlasza fradt krds: Mit adhatna mg neki rtket az Isten, ha szolgi fogjk rklni a vagyont? (A 2. versben a bn-msq kifejezs nyilvn szjtk a dammszq = Damaszkusz szhoz. Jelentst nmi hangzvltozssal a msak = „hzni” igbõl vezetik le, ti. hasznot, rksget hzni, rklni, gy a bn-msq = rks).
Isten azonban ltja brahm boldogtalansgnak okt s ismtelten biztatja, hogy lesz vrszerinti utdja s rkse. A csillagos gre mutatva gri, hogy mennyire elszaporodnak majd brahm utdai. Erre kvetkezik a 6. v., amelynek nhny szava olyan klasszikusan jellemzi nemcsak a hvõ brahmot, hanem a hit alapjn trtnõ megigazuls esemnyt is, amelyre tbbszr hivatkozik az jszvetsg is (Rm 4:3; Gal 3:6), a reformcinak pedig egy jra flfedezett nagy alapigazsga lett.
A „hitt” sz hber megfelelõje annyit jelent, mint valamit bizonyos igazsgknt elfogadni (= elhinni) s erre, mint szilrd alapra pteni. Benne van a dnts, amellyel az ember engedelmeskedik Isten elhvsnak, a bizalom, amellyel fogadja az greteket s rhagyja magt Isten vezetsre. A hit teht nem puszta rzelmi mozzanat, hanem az akaratnak s a cselekvsnek is a rugja. – Az itt emltett „igazsg” nem a bûn nlkli rtatlansg rtelmben veendõ. Igaz az ember – az szvetsg szerint – akkor s annyiban, amennyiben hûsges marad az õt elfogad Isten szvetsghez, igaznak pedig a llekbe lt Isten nyilvntja az embert. Ez ltszik a „tulajdont” szbl is, amely a kultusz nyelvn azt jelenti, hogy egy ldozatot hibtlannak tlni s gy elfogadni, vagy az embert kultuszilag tisztnak minõsteni (v. Lev 7:18; 13:17; Num 18:27). A rgi magyar theologiai kifejezs megigaztst mondott a semleges megigazuls helyett, amivel kifejezte azt, hogy Isten elfogad kegyelmbõl van megigazulsunk, aki eltekint volt s leendõ botlsainktl, a hit megltt rtkeli dntõ mdon. Mindebbõl azonban kvetkezik, hogy nemcsak rdemszerzõ cselekedeteink nincsenek; a hit sem rdem s nem olyan eszkz, amellyel az ember megszerzi a megigazulst, hanem alap, amelyre nzve Isten megadhatja az igaznak nyilvnt tletet. (Mindezt Krisztus kzbevetett szerepnek a bekapcsolsval az jszvetsg elemzi ki rszletesen, v. Rm 3:21–28; Gal 2:16–20 stb).
1 Mz. 15,7–21. Szvetsgkts brahmmal.
Mindazt, ami eddig brahm letben elhvst, ldst, gretet jelentett, Isten vgl szvetsgktsben foglalja ssze s erõsti meg. A szvetsg az kori npeknl slyos elktelezs volt, amelyben a szvetsges felek eskvel kteleztk magukat egyms segtsre, tmogatsra. Gyakori volt az a forma, amikor nagyobb birodalmak uralkodi ajnlottk fel a szvetsget kisebb orszgok kirlyainak. Ennek az analgija szerint brzolja az szvetsg Istennek a szvetsgt emberekkel, a ptriarchkkal, majd Izrel npvel. E szvetsg rsba foglalsnak is megvolt a szokott formja (fõknt a hettita szvetsgszvegekbõl ismerjk) s ennek nagyjbl megfelel az itt tallhat lers. Kezdõdik a szvetsgre lpõ(k) bemutatkozsval, majd egy trtneti visszapillants kvetkezik, amely a mlt nevezetesebb esemnyeit sorolja fel, mintegy a szvetsg dokumentcis alapjul. Ez olvashat a 7. versben.
A szerzõds szvegt, mint Isten kijelentst flbeszaktja egy ldozati cselekmny. brahmnak klnbzõ llatokat kellett ktfel vgnia s azok darabjait egymssal szemben, mint egy t kt szlre kellett leraknia. (Kzben a ragadoz madarak megjelense jelkpes, ominzus jelentõsgû, taln a 13. vers elõksztõje). Ezek az elõkszletek a szerzõdskts egyik formai vonatkozshoz tartoznak hozz s Jer 34:18–19-bõl rtjk meg a jelentõsgt. A szerzõdõ felek ugyanis az gy kettvgott llati tetemek kzt nneplyesen tmentek, azt juttatvn kifejezsre, hogy aki nem teljesti a szvetsg feltteleit, az jusson ugyanarra a sorsra, mint a levgott llatok.
E szertartst azonban ismt flbeszaktja Isten kijelentse, amelyet brahm rvlt mly lomban l t (ugyanaz a sz, amely Gen 2:21-ben fordul elõ). Elje vettette Isten magnak s utdainak a jvendõjt. Utdaira nzve az egyiptomi szolgasgot, majd az abbl val szabadulst, magra brahmra nzve pedig azt, hogy bks regkorban fog meghalni. (Az „atyihoz tr” kifejezs szemllteti azt, hogy a rgiek is reztek valamit abbl, hogy a hall utn is kvetkezik mg valami s lesz tallkozsuk azoknak, akik a fldn egymshoz tartoznak. A kifejezs egy msik vetlett ld. a 23 r.-nl).
Az egyiptomi tartzkods idejt kerek szmmal 400 vnek mondja a kijelents, s azt ngy genercira vetti. Miutn az szvetsg egy genercit 40 vnek szmt, a szmok jelkpes rtke nyilvnval. Jellemzõ a 16. vers msodik fele, amely azt mutatja, hogy Isten trtnelemforml munkja sorn midennek eljn a rendelt ideje. Knan õslakit Lev 18:24.28 stb. szerint azrt irtotta ki Izrel elõl Isten, mert bûneikkel arra rszolgltak, az addig terjedõ idõ azonban mg Isten hossztûrsnek az ideje s csak amikor a mrtk betelik, akkor kerl sor a trtneti tletre, amely itt az emriaknak pusztulst, Izrelnek hazt s szabad letet jelentett.
17. v. tr vissza a szvetsgkts formai lershoz. Az emltett szertartsak megfelelõen, az Isten jelenltt jelkpezõ fstlve lngol kemenchez vagy gõ fklyhoz hasonl fnyjelensg haladt t a hsdarabok kztt. Abbl, hogy a jelen esetben csak Isten volt a jelkpes cselekedet vgrehajtja (brahm rvlt ltomsban li t mindezeket) nem szabad arra kvetkeztetnnk, mintha a szvetsg nem ktoldal, brahmra is ktelezõ rvnyû kapcsolat lett volna, viszont engedi sejttetni azt, hogy az elõre ltott emberi szvetsgszegsek ellenre Isten visszavonhatatlanul, „megbnhatatlanul” elktelezte magt brahmnak s utdainak a kivlaszt kegyelemben val hordozsra. A szvetsges gret mg egyszer tartalmazza az gret fldjre vonatkoz kijelentst, annak hatrait is megnevezve. „Egyiptom patakjtl az Eufrtesz folyamig” – ez a dli s szaki hatrpont; tudjuk, hogy az egysges Izrel legnagyobb kiterjedse idejn, Salamon korban terjedtek idig a hatrok. Ez a kt hatrpont szolglt ksõbb is a messisi birodalom fldi vonatkozsban val megjellsre (zs 27:12).
Ettõl a szertartstl s kijelentstõl fogva brahm gy tekinthette magt, mint az rnak a szvetsges trsa. Ennek egy szinonim szval val kifejezse az a szp jellemzs, hogy brahm az „Isten bartja” (zs 41:8; Jak 2:23). Az dvtrtnet Isten szvetsgszerzõ, vagy megjt tetteinek a sorozata s ennek egy igen jelentkeny – a specilis dvszerzs, a megvlts irnyba mutat – llomsa volt az atykkal, elsõsorban brahmmal kttt szvetsg.
1 Mz. XVI. RSZ
1 Mz. 16,1–6. Sra brahmhoz adja szolgljt.
brahm s Sra szmra, minden biztats ellenre, a gyermeklds hinya vgl annyira elviselhetetlenn vlt, hogy a maguk emberi gondolkozsmdjn akartk megoldani a vlsgos helyzetet. keleti szoks szerint, ha egy asszony magtalan volt, megtehette, hogy valamelyik kedvenc szolgljt a frjnek adta gyasul, s ha annak fia szletett, akkor azt adoptls tjn gy tekintettk, mintha rnõjnek valsgos gyermeke lett volna. Trtnetnkben az Egyiptomban szerzett Hgrt vlasztotta e clra Sra, ezzel a jellegzetes kifejezssel: „taln megplk ltala”. A szhasznlat sszefgghet azzal a kppel, hogy egy csald egy hznpet, rviden hzat kpez, amelynek tovbb „plse” egy-egy gyermek szletse. Elfogadhat az a szmagyarzat is, hogy az ’ibbnh = „megplk” sz a bn = „fi” alapsz szrmazka, ez esetben a fordts gy mdosul: „megplk” helyett „fiam lesz”.
Monogm erklcsi felfogsunk szmra idegen, ha az szvetsgben a tbbnejûsg eseteivel tallkozunk. Az kori keleten viszont megszokott, sõt trvnyekkel szablyozott letrend volt ez, amelyben benne ltek a ptriarchk is. De hogy a tbbnejûsg, brmelyik pldjt nzzk is, nem volt problmtlan, ellenkezõleg sok bktlensg, nha csaldi tragdia forrsa is volt, azt a Hgr trtnete is szemllteti.
Van a trtnetnek mg egy krdõjellel ellthat vonatkozsa is: Amikor az emberi trelmetlensg elbe akar vgni Isten cselekvsnek, abbl szletik ugyan valami, de nem biztos, hogy kzelebb viszi az embert a kvnt clhoz. brahm ugyan „hallgatott” (a sm’a ige motvumsz az Ismel-trtnetekben, v. 11. vers) a felesge szavra, de az emberi prblkozsokbl egyelõre jabb nehzsgek tmadtak.
A konfliktus abban jelentkezett, hogy miutn Hgr teherbe esett s tudta, hogy gyermeke lesz, klnbnek tartotta magt rnõjnl, ami Srban a tehetetlen haragot a vgsõkig felfokozta. Amikor arra a kifakadsra ragadtatta magt, hogy „tegyen igazsgot az r!” – ezzel azt kvnta, hogy az isteni hitelûnek elismert trvnyes jogi vagy erklcsi szoks alkalmaztassk. Abban a trsadalmi krnyezetben, amelyben brahm lt, bizonyra rvnyes jogszoks volt a Hammurabi-fle trvnyek 146. pontja, amely gy szl: „Ha a felesg frjnek egy szolglt ad s az gyermeket szlvn rnõjvel egyenrangnak tartja magt, az ura ezt a szolglt vesse (rks) rabszolgasgba”. Ilyen lefokozst jelent brahm mondata: „Kezedben (= hatalmadban) van a szolgld, tgy vele, ami neked tetszik!” gy szktt meg vglis Hgr a srtett rnõ kibrhatatlan bnsmdja miatt. (A Hgr nv egybknt sszefgg a Mohammed trtnetbõl ismert arab hidsra szval s a Hgr-trtnetekben ktszer is lert kitasztottsgot motivlja).
1 Mz. 16,7–16. Hgr tallkozsa az r angyalval.
Az egyiptomi Hgr termszetesen Egyiptomba prblt meneklni a Sr fel vivõ ton. (A Sr nv jelentse „fal”, gy neveztk az egyiptomiak ltal orszguk keleti hatrn kiptett erõdrendszert). Puszta vidkeken haladva t, egy forrs mellett megpihenve tallkozott Hgr az r angyalval.
„Az r angyala” a bibliai trtneteknek egyik gyakran szereplõ alakja. Neve, mal’ak, szszerint azt jelenti, hogy „kldtt, kvet”, ez az rtelme a grg fordtsban is a megfelelõ angelos sznak, amelybõl alakult a modern nyelvek „angyal” szava. Br az szvetsg olykor felvltva hasznlja egyms mellett a mal’ak s az ’s (= frfi) szavakat, az isteni kldtt magasabbrendûsge mindentt kitûnik. Ahogyan pedig minden kvet a kldõje zenett kzvetti, gy az angyal is Isten teljhatalm megbizottjaknt beszl, Isten nevben, olykor egyenesen elsõ szemlyben. Ez utbbi azonban csak formlis jelensg, amelynek az alapjn nem szabad a mal’ak Jahvh alakjt Isten valamilyen inkarncijnak, testben val megjelensnek tartani. (Mg olyan helyen sem, mint Gen 18:22 skv!).
Valahnyszor az szvetsgben – mint itt is – isteni „kikrdezsrõl” vagy „helyszni szemlrõl” van sz (v. Gen 3:9 skv.; 11:5), az sohasem azzal a gondolattal trtnik, mintha a mindentud Istennek kzelebbi tjkozdst kellene szereznie valamirõl, hanem az a helyzetnek a tisztzst, az emberek neszmlst clozza. Hgr is gy nzett szembe az angyal krdse utn helyzetvel: gazdjt ugyan otthagyta, de mi lesz a sorsa ezutn, szmthat-e valami jobbra brhol is, mint tmasz nlkl maradt asszony, szktt rabnõ? A megoldst az r kvetnek a tancsa adja azzal, hogy trjen vissza, viselje sorst bketûrssel, bzva abban, hogy Istennek lesz gondja r s szletendõ gyermekre. Feltûnõ, hogy itt (10. v.) Hgr szinte ugyanazt az gretet kapja, amelyet az r brahm elõtt ismtelgetett: fia szletik, utdai nagy npp szaporodnak. Az egsz jelenet, az r anyalnak a jvetele, tancsa s grete arrl tesz bizonysgot, hogy Istennek nemcsak specilisan kivlasztottaira van gondja az dvtrtnet menetn bell, hanem az Õ egyetemes szeretet gondot visel az n. pognyokra is.
Az greteket befejezõ kt ritmikus formban fogalmazott vers (11–12.) Hgrnak a szletendõ gyermekre vonatkozik. Elõszr a gyermek nevt s annak etimolgijt halljuk. A hber jism’l nv sz szerint azt jelenti, hogy „Isten meghallgat”, ami a jelen helyzettel sszekapcsolva Isten gondviselõ szeretetre utal, amellyel szrevette Hgr nyomorsgt. (V. a 21:17 pontosabban alkalmazkod magyarzatt.) A 12. vers jellemzi Ismel termszett, a trzsatya egyttal trzsnek a megszemlyestõje is. A vadszamrtermszet elsõsorban a kbor nomd hajlamot szemllteti, a tovbbi kpes kifejezsek pedig az sszefrhetetlen, rablkalandokra, hadakozsra ksz lelkletet jellemzik.
Emltettk 14:18-nl, hogy a ptriarchatrtnetekre jellemzõ az l istennv, valamilyen jelzõvel sszekapcsolva. Itt az ’l r’ elnevezs szerepel, aminek a jelentse: „az engem lt Isten”. A jelzõben levõ lts a szemmel tarts, gondvisels kifejezõje. Az pedig, hogy Hgr az Urat emlti, mint akivel beszlt, ismt azt mutatja, hogy a kvet, az angyal, beszdben egszen Isten kpviselõje. A 13. v. msodik fele alig lefordthat, a magyar nyelv kifejezsmdjhoz alkalmazott fordts ez, hogy „n is lthattam itt, aki engem ltott!” A hangsly a r’h ignek, mint motvum-sznak a varilsn van. Egyik oldalrl hangslyos az, hogy Isten megltta a nyomorult Hgrt, ez ugyangy a gondviselõ szrevtel kifejezse, mint az elõzõkben a „meghallotta” sz. Msik oldalrl pedig megdbbentõen nagyszerû lmny az, hogy egyszerû ember ltta az Isten kvett, az gi lnyt, akinek a ltst – ltalnos meggyõzõds szerint – lõ ember nem viselhette el. (Olv. a hasonl Br 13:21–22-t). – A nvadsok sorba aztn mg beletartozik a forrsnak az elnevezse is, ahol Hgrnak ez a nagy lelki lmnye volt. A nv: be’r lahaj r’ = „az engem meglt lõnek a forrsa”. – Knanban sokfel õriztk fk, forrsok, emlkkvek egy-egy vallsos lmnynek az emlkt s az ilyenek ksõbb kegyhelyekk vltak, az lmnyek trtnete pedig, amelyet a hagyomny gondosan õrztt, magyarzatul szolglt a kegyhely, esetleg a hozz fûzõdõ nnepi szoksok, szertartsok eredethez. Ilyen magyarz „szent trtnet” – grg mûszval hieros logos – a jelen elbeszls is, a 7–12. versekre terjedõen. Megjegyezhetjk mg, hogy az arabok krben, akik sok vallsos hagyomnyt õriznek a maguk mdjn, ismeretes ma is egy Kdes krnykn levõ hellyel kapcsolatban a „Hgr forrsai” elnevezs.
1 Mz. XVII. RSZ
1 Mz. 17,1–6. brahm nevnek megvltoztatsa.
Bevezetõl emltsk meg azt a formai jellegzetessget, hogy az brahm-trtnetekben a 17. rsz kpezi az egyetlen nagy papi ri fejezetet, amely summzza az brahmmal kapcsolatos gretek egy rszt, de azonkvl jelentõs j mozzanatokkal is gazdagtja a ptriarcha trtnett. Egyedlll jelentõsge van vgl a ritulis jellegû szvetsgnek, a krlmetlkedsnek.
Ex 6:3 (szintn P szvegû) tudstsa azt mondja, hogy az r Jahvh nven csak Mzesnek jelentette ki magt, a ptriarchk elõtt csak „Mindenhat Isten”, hberl ’l saddaj nven volt ismeretes. Ez a nv fordul elõ a mostani trtnet elejn, amely a 15:7-hez hasonlan a szvetsgktst bevezetõ bemutatkozsi formula. Az ’l saddaj nv etimolgija egszen bizonytalan. Abbl, hogy a Septuaginta az szvetsg klnbzõ helyein ms-ms fordtst adja, ltszik, hogy a saddaj jelzõ eredeti jelentse rgen feledsbe ment s a „Mindenhat” fordts hozzvetõleges, de nagy ltalnossgban elfogadott.
A jelen trtnetben kettõs irny szvetsgkts trtnik: Istennek megvannak a kvnsgai, de el is ktelezi magt greteinek a teljestsre. Amit brahmtl kvn, az kettõs dolog. Az egyik ez: Jrj elõttem s lgy tkletes! A msik a ksõbb soron kvetkezõ krlmetlkeds. – Az r elõtt jrni azt jelenti, hogy letnket, cselekvseinket Isten szeme elõtt tudni. (V. nk vagy N pldjt, akik „Istennel” jrtak, Gen 5:24; 6:9. Az utbbinl, lsd a „tkletessg” rtelmezst). – Amit pedig Isten magrl gr, az a szvetsgbe vons kegyelmi tette s a mr tbbszr hangoztatott kijelents brahm utdainak az elszaporodsrl. Ezt a kijelentst most Isten kapcsolatba hozza brahm nevnek megvltoztatsval. Az Abrm nv kb. azt jelenti, hogy „dicsõsges atya”. Viszont az brahm nvnek (br sokan csak az Abrm egy teljesebb alakjnak tartjk, ugyanazzal a jelentssel) itt olyan magyarzatt talljuk, amelynl a nv msodik tagja, a raham sz sokasgot, tmeget jelent. A kt nv jelentstartalma kzt a klnbsg szembetlõ: Mg Abrm egy nmagban dicsõsges, kivl szemly, addig brahm az utdok nagy sokasgt kpviseli. A kivlaszts rtelmre, cljra terelõdik a hangsly, a nagy npre esik tekintetnk, amelyen t egyszer megldatnak a fld sszes nemzetsgei.
A nvvltoztats klnben az korban gyakori, olykor szertartsos dolog volt, pl. kirlyok trnralpsnl. Az is megesett, hogy egy nagy uralkod a neki alrendelt fejedelemnek adott j nevet (v. 2Kir 23:34; 24:17). brahm nevnek a megvltoztatsa ilyen plda szerint trtnt. Miutn pedig a nv mindig valami gretet vagy remnysget fejezett ki, az j nv klnskppen fontos jelentõsgû volt (v. a Jel 2:17 jelkpvel). 1 Mz. 17,7–14. A krlmetlkeds szvetsge.
Istennek az brahmmal kttt szvetsge, az j nv rtelmnek megfelelõen, kollektv jelentõsgû. Nemcsak brahmra van tekintettel, hanem brahm utdaira is. Az gretnek klnskppen lelki rsze az a mondat, hogy „Istened leszek neked s utdaidnak”, mert benne van a soha meg nem szûnõ gondvisels (a Jahve nv jelentse is ilyen tartalm, v. Ex 3:14) s a megvlt szeretet: kt olyan dolog, ami vgigksrhetõ az egsz Biblin, egszen Jel 21:7-ig.
A szvetsghez tartoz emberi ktelessg brahmra s vr szerinti utdaira, a vlasztott npre nzve, egy testi jegyhez, a krlmetlkedshez val ragaszkods volt. A krlmetlkeds szoksa mig is ismert a vilg klnbzõ rszein lak, jobbra primitv npeknl. Az kori keleten is gyakoroltk, pl. az egyiptomiak, vagy a knani npek egy rsze is. Izrel npe becsmrlõen emlegette a krlmetletlen npeket, fõknt a filiszteusokat (1Sm 17:26). Maga a krlmetlkeds ltalnossgban valsznûleg a serdls, illetve frfiv rs felavat ceremnii kz tartozott. Az szvetsg npnl azonban az Isten nphez tartozs testi ismertetõjele lett s mint ilyen, ktelezõv lett a gyermekkortl fogva. Egy tredkes elbeszls (Ex 2:24–26) a vrldozattal Istennek trtnõ „eljegyzs” szertartsnak mondja. A hozz val ragaszkods a szvetsg fenntartst jelkpezte, mellõzse viszont szvetsgszegsnek szmtott. (Sokan, tbbek kzt Klvin is, a krlmetlkedst a keresztsg szvetsgi elõkpnek tartottk, pp abban a vonatkozsban, hogy az Isten nphez, az egyhzhoz val tartozs jegyrõl van sz, ezrt is tartottk indokoltnak a sokak ltal vitatott gyermekkeresztsget). De mr itt megjegyezhetjk, hogy mivel testi jegyrõl, klsõsgrõl volt sz, korn figyelmeztetni kellett prftai hasonlat szerint a „szv krlmetlsnek” a szksgre (Jer 4:4), azaz a szvetsg lelki tartalmnak a megrtsre, a llek szerint Istenhez tartozsra is.
Nevezetes dolog, hogy e szvetsgi jel a csaldhoz tartoz idegen faj szolgkra is kiterjesztendõ volt, ami a kegyelem krnek a tgulst jelenti. Izrel gy nemcsak vrsgi, hanem tgabb krû gyûlekezeti kzssg is volt, ami klns melegsggel mutatkozott meg egyes csaldi jellegû nnepeknek, a szombatnak, a psknak a kiterjesztsben a szolgkra s az ott tartzkod jvevnyekre. Ezrt ha jelentkezett is olykor kisebb-nagyobb mrtkben elklnlsi tendencia, mgis azt mondhatjuk, hogy az itt lthat alapgondolat ellene mond egy szvetsgi „diszkrimincis szemlletnek”. A szvetsges Isten ilyen szleskrû kegyelmi kszsge viszont megkvetelte, hogy a szvetsgnek a jelt viselje minden frfi a vlasztott np krben, s az egyn, mint a kzssgnek egy tagja, ne erõtlentse meg klnckdsvel a kzssgnek adott kegyelmi szvetsget. gy rtendõ a 14. vers szigor szankcija. – Egszen ms lett persze a helyzet az jszvetsg idejben, amikor brahmnak a hitbõl val utdait mr nem a testi jel avatta a gylekezet tagjv. (Olv. ApCsel 15. rsz, Gal 5. rsz).
1 Mz. 17,15–22. A Srnak szl gretek.
Istennek brahm felesgvel kapcsolatban is volt mondanivalja e kijelents sorn, amely rszben prhuzamos az brahmnak adott gretekkel. gy az õ nevt is megvltoztatja, az eddigi Szraj helyett a Szrh = Sra nvre. Hangtanilag nzve az egyetlen betû klnbsg gyszlvn semmit sem vltoztat a nv jelentstartalmn. Mgis a hozz fûzõdõ lds kb. ugyanolyan klnbsget fejez ki, aminõt lttunk az Abrm – brahm nvcserben. A Szraj nv jelentse: rnõ, fejedelemnõ – az emberi mlt rksge. A Sra nvhez viszont az Istentõl ksztett j jvõ ldsa kapcsoldik: Sra elõkelõ szrmazsnl, rangjnl nagyobb dolog lesz az, hogy õ brahmmal egytt nagy npnek, sõt kirlyoknak az õse lesz. – Szoktk nevezni Srt az szvetsg Mrijnak is, mint aki legldottabb az szvetsg npnek asszonyai kztt. Ahogyan brahm a hvõk õsatyja, gy Sra a hvõk õsanyja. – A kzvetlen kzeli gretet a 19. s 21. vers mondja ki: az õ fia (s nem a szolgl Hgr) lesz az, a
kiben a szvetsg ldsainak a vonala tovbb fut a meggrt nagy jvõ fel. Az nneplyes isteni rendelkezsek s gretek lerst megszaktja, sõt zavarja brahm ktelkedõ „nevetse” (Izsk nevnek motvumszava, v. 21:3 skv.) s Ismelra vonatkoz krse. Annak a tnynek a gyakran visszatrõ jele az, hogy az ember gondolatai nehezen tudjk kvetni Isten gondolatait. Az ember azt nzi, ami a szeme elõtt van (1Sm 16:7), s brahm elõtt ott volt mr Ismel, õ berte volna ennyivel is. Isten azonban tovbbra is a nem ltott dolgok valsgnak az elfogadsra akarta nevelni brahmot, noha ltalnos kegyelme kiterjedt Ismelra is (v. 16:11–12 s 25:12–18). brahm viszont tudott annyira engedelmes lenni, hogy a krlmetlkeds vgrehajtsban klsõleg is vllalta a felknlt szvetsget.
1 Mz. XVIII. RSZ 1 Mz. 18,1–15. Az r angyalai brahmnl.
Az r angyalai a 18–19. rsz egyv tartoz elbeszlsben kettõs cllal ltogattak a fldre. Egyrszt brahm hitnek az erõstsre, Ltnak a megmentsre, msrszt Sodoma bûnnek a leleplezsre, mintegy tettenrs formjban s azutn a bntetõ tlet vgrehajtsra.
Ha valahol, itt kell igazn megrtennk az Isten angyalainak = kveteinek a funkcijt. Utalva a 16:7 skv. magyarzatra, itt is ltnunk kell, hogy ezek a kvetek csak kpviselik az Urat, az õ nevben beszlnek, de szemly szerint nem azonosak vele, mg a 18:22 skv. esetben sem. Legkevsb szabad a Szenthromsg szemlyeit rvetteni az brahmhoz rkezõ kvetek alakjra. – E mennyei lnyeknek emberalakban val megjelense kritikus szemmel nzve ugyan srolja a mitolgia hatrt, az szvetsgi kijelentsben azonban az angyalok lte, kldetse nem mitolgikus. Amellett ppen kvetknt val kldetsk szksgtelenn teszi azt a magyarzatot, hogy milyen testben jelentek meg, hogyan ettek-ittak stb. A kvetnek a feladata az, hogy kldetsben eljrjon, a rbzott zenetet tadja, s a bibliai trtnetben ezen van a hangsly. Akit pedig mgis rdekelnek az emltett mellkes krlmnyek, az gondoljon arra, hogy a feltmadott Jzus is j testben jrt-kelt s evett (Lk 24:41 skv.), e lelki testben val tpllkozs krdsnl pedig rje be Augustinus hasonlatval: mskppen szvja fel a vizet a szraz fld s msknt a napsugr; amaz szomj szksgbõl, emez lehetõsgknt.
brahm a Mamr tlgyesben lakott. E nvvel tallkoztunk mr 14:13-ban; brahm szvetsgese volt a knani Mamr, akinek a Hebrn mellett elterlõ birtokn tartzkodott a vendgbartsg rvn hosszabb ideig a ptriarcha. brahm itt a tipikus storlak flnomd ember, aki llataibl l. A keleti emberek kzmondsos vendgszeretetvel veszi krl a hozz rkezõ ismeretlen „embereket”. E vendgszeretethez hozztartozik a bõbeszdû alzatos hvogats, a lbmoss, az tellel val gazdag knlkozs. – A kldttek szemlyben brahm kzvetve mgiscsak Istennel tallkozott s mint „Isten bartja”, vendgl ltja volt. rdemes Jzus szavaira gondolni: Jvevny voltam s befogadtatok… (Mt 25:35). Az r kveteinek elsõ kzlendõje (itt J fogalmazsban) ugyanaz, mint amit 17:21-ben olvashatunk: Srnak esztendõre gyermeke lesz. A kzlt j hr hatsa is ugyanaz, csak itt Sra az, aki ktelkedve nevet az greten. Õ is csak magt ltja, aki mr tlesett a vltozs korn s nem gondol arra, hogy Istennl nincs lehetetlen. Mindezek az apr epizdok fokozottan akarjk alhzni azt, hogy Izsk emberi remnysg ellenre, Isten ajndkaknt szletik. Annl szembetûnõbb ebben Isten szvetsges hûsge, amelynek a tettekben val megnyilvnulsai olykor ksni ltszanak, de el nem maradnak.
1 Mz. 18,16–33. brahm kzbenjrsa Sodomrt.
Az r kveteinek a msodik kzlendõje az volt, hogy Sodoma s Gomora vtke oly nagy, hogy Isten hossztûrse elfogyott velk szemben. A 20–21. v.-ben kifejezett megbizonyosodni akars a mindentud Istennel kapcsolatban ppoly klnsen hangzik, mint Isten „terepszemlje” az den kertjben, vagy a Bbel tornynl. Ktsgkvl a naiv elbeszlõ stlushoz tartozik, rtelme pedig a tetten rs, a rbizonyts: menthetetlen vagy, ember! – Az elbeszlsnek klns, de ltalunk brlhatatlan tovbbfolytatsa szerint a hrom kvet kzl kettõ megy csak Sodomba (amely a tovbbiakban Gomornak, illetve a szomszdos vrosoknak is a kpviselõje), egy pedig brahm mellett marad, õ jelenti ki a Sodomval trtnendõket. Ez utbbi azonban ppen gy az r kpviselõje s szszlja, mint a msik kettõ, nem maga az r emberi alakban. (Isten csak egyszer jelent meg testben! 1Tim 3:16). Itt kvetkezik az a klns alkudozs Sodoma megmaradsrt, ami megint egyedlll dolog brahm letben.
Gen 20:7-ben mondja Isten brahmrl: Prfta õ s imdkozik rted! Az szvetsgben nem klnlnek el gy a „hrmas tiszt” funkcii, mint a keresztyn theologia rendszerezsben, s ahogyan pl. a papnak is feladata volt az isteni kijelents kzvettse (Mal 2:7; v. Jn 11:51!), gy a prftnak meg feladata volt a kzbenjr knyrgs. gy ll itt elõttnk brahm is.
Isten vlasztottainak keserves kivltsga az, hogy ltjk az esemnyek menetbõl azt, ha tlet kvetkezik. (Erre cloz brahm esetben a 17–19. v.). Ebbõl kvetkezik feladatuk, amit mindegyik prftnak, taln legszemlletesebben Jeremisnak a pldja mutat: az utols percig megjobbulsra hvni s ugyanakkor knyrgni az tlet elfordtsrt. brahm az utbbi feladatot vette magra. Ismerhette Sodoma kzmondsos romlottsgt, mgis megprblt kzbenjrni rdekben. Nem Ltrt, a rokonrt, hanem az idegen vrosrt, nem is csak a tz-hsz „igaz” emberrt, hanem ezekre val tekintettel az egsz bûns vrosrt. Magatartsa ppen ellenkezõje annak a cinikus mondsnak, hogy „ez a hbor” (c’est la guerre): mirt kellene lelkiismereti krdst csinlni abbl, hogy ahol hbor pusztt, ott a hadi clpontok mellett msok is ldozatul esnek? Ellenkezõleg, brahmnak lelkiismereti krdse volt s el merte mondani, hogy htha laknak Sodomban olyanok is, akik „igazak”, akiknek nincs kzssgk Sodoma feslett letû lakival s ezrt nem val volna Istennek egy sorba venni õket a bûns tbbsggel. Isten igazsgra, mint Isten kegyelmre appelll brahm, szinte a vgsõkig fesztve a hrt, amikor alkudozsa sorn szll le tventõl tzig s kiknyszerti az gretet: ha akad tz olyan ember, akit Isten a tbbiekkel szemben igaznak nyilvnthat, akkor elmarad az tlettarts. – Ennek a kzbenjr alkudozsnak vgeredmnyben az a nagy tanulsga, hogy Isten hagyja magt megkrlelni; az imdsg mersz dolog, de Isten nem zrkzik el elõle, ksz a meghallgatsra s nem az õ irgalmn mlik, ha a krs nem teljesthetõ.
1 Mz. XIX. RSZ

1 Mz. 19,1–11. Sodoma romlottsga.
Sodoma egy jszakja megmutatta, hogy Isten tlete nem volt igazsgtalan. A 4. v. szerint a sodomaiak „kivtel nlkl” rszt vettek abban a bûns akciban, amely kihvta Isten vgsõ tlett. Ha elemezzk, hogy mi volt ez a bûns cselekedet, akkor bizonyos fokig prhuzamot tallunk az znvz tlett kzvetlenl megelõzõ trtnethez. Ms vonatkozsban ugyan, de a szekszualitsnak egy abnormis fajtjval tallkozunk, amelyet a semmi tekintetet nem ismerõ erõszak ksrt. A sodomaiak szndka tulajdonkppen a homoszekszualits, amelyet ppen e trtnet kapcsn szoktak sodomitizmusnak is nevezni. Az kori Grgorszg vagy Rma pldja mutatja, hogy nmagt kilt, lvsvr trsadalomban jelentkezik elsõsorban. (Horatius: Cseldlny vagy szolgafi – mindegy. Sermonum I. 2, 116). Sodoma vtkt rtabb teszi az, hogy olyan emberekre trtek r erõszakkal, akik a keleti szoksjog ratlan, de szigor trvnye szerint a vendgbartsg oltalma alatt kellett, hogy lljanak. Ezt a vendgbartsgot egyedl Lt tanstotta, akinek bõven lehettek tapasztalatai, azrt unszolta a Sodomba rkezõ vndorokat, hogy ne maradjanak jszakra a szabadban, hanem tltsk az õ hzban az jszakt. Az a szves vendgfogads, amelyben Lt rszestette a hozz rkezõket, csaknem teljesen azonos szavakkal van lerva, mint a 18. rsz elejn brahm vendgszeretete. De mg ott a Mamr tlgyesben, az egyszerû strak mellett valami nylt derû ksri a vendgltst, addig itt, a vdettnek ltsz vrosi krlmnyek mellett jl be kellett zrkzni egy hznak a falai kz a durva nemtelensg elõl. Ltnak a vendgeit oltalmaz, minden ldozatra ksz szeretett kln kiemeli az a – szmunkra szinte megdbbentõen hangz – tny, hogy mg a sajt lenyait is hajland lett volna odavetni az erõszakoskodknak, hogy vendgeit mentse. Szerencsre ezt az ajnlatot maguk a sodomaiak is elutastottk. – Az egsz kp, amit e „civilizlt” vros egyetemes durvasgrl, erõszakoskodsrl, fajtalansgrl fest a lers, annyira visszataszt, hogy nknytelenl visszagondolhatunk brahm hibavalv lett tusakodsra: nem volt itt mg tz „igaz ember” sem.
A 10. v.-tõl kezdve aztn Ltnak s vendgeinek a szerepe megcserlõdik. Az eddig oltalmazottak ezutn maguk lesznek Ltnak s csaldjnak az oltalmazi, hiszen ebben a helyzetben mr az emberi erõ s vdekezs kevs volt. Az Isten kvetei zûrzavart tmasztottak a sodomaiak kzt: „vaksggal vertk meg õket”. Az itt hasznlt szanvrim kifejezs a 2Kir 6:18-ban fordul mg elõ s onnan is lthatan a tjkozdsra val kptelensget jelenti. A veszlyt teht vgl is Isten hrtotta el, akinek a kzbeavatkozsa egyben az tlet kezdett is jelentette.
1 Mz. 19,12–29. Lt meneklse. Sodoma pusztulsa.
E szakasznak az elsõ fele (12–22. vers) Lt csaldjnak a meneklsrõl szl. Az Isten kldttei most mr teljesen kzbe veszik az esemnyek irnytst, elmondjk, hogy Sodoma pusztulsa a kszbn ll s siettetik Ltot s hozztartozit a meneklsre. E hozztartozk kztt vannak Lt „või” is, ami elsõ pillantsra meglepõ, hiszen a 8. vers szerint Lt lenyai mg szûzek voltak. A rgi hzassgi jogra kell gondolnunk, amely szerint a leendõ võ az eljegyzstõl kezdve mr a csaldhoz tartozott, ha nem is a frj minden jogval. (Ilyen volt Mria s Jzsef kapcsolata Jzus szletsekor, Mt 1:18). – Lt või azonban egszen sodomaiak voltak, nem volt meg bennk a hitnek semmi kszsge; amit Lt hallosan komolyan vett, azt õk rossz trfnak tartottk. Pedig az elhatrozott tlet mr a kszbn llt. Vgl is kzenfogva ragadtk magukkal az angyalok Ltot, felesgt s lenyait. Ez a kzenfog szeretet a bizonysga annak, hogy Isten el tudja hatrolni az vit azoktl, akikre megsemmistõ tlete vr s olykor „erõszakos kegyelemmel” avatkozik bele ttovz letnkbe, hogy megmentse azt. Ltnak a ttovz kapkodsra jellemzõ mozzanat, hogy nem rez elg erõt ahhoz, hogy a tvolabb esõ hegyekre menekljn, hanem a legkzelebbi menedket nyjt vrosba, Crba tart. A vros neve a 20. vers etimolgija szerint azt jelenti, hogy „kicsiny”. A grg fordts Szgrnak rja t a nevt; ilyen nevû falu mg a keresztes hbork idejn is volt a Holt-tenger mellett.
A perikopa msodik fele (23–29 v.) Sodomnak s szomszdos vrosainak a pusztulst rja le. „Knkves tzes esõ” hullott az gbõl, aminek igen jl megrthetõ okait tallhatjuk a krnyk termszeti adottsgaiban. A 14:10 is r arrl, hogy e vidken termszetes aszfalt volt tallhat tõzeges llapotban, kn, klros sk s egyb klnleges svnyi anyagok is fordulnak itt elõ. Amellett a Jordn-vlgy s a Holt-tenger medencje egy olyan trsvonalba esik bele, amelyet fldrengsek gyakran ltogatnak mindmig. Knnyen fltehetõ, hogy egy nagyobb fldrengs ksretben aszfalt, petrleum, kngõz trt a magasba s lngra gyulladva zuhogott vissza a hallra tlt vrosokra. Mg az a fltevs is csatlakozik e magyarzathoz, hogy a fldrengs kvetkeztben a talaj nagy terleten behorpadt s a Holt-tengernek a vze bezdult e horpadsba – a Holt-tenger mai, nhny mter mlysgû dli medencjbe. – Amikor brahm msnap arrafel tekintett, mr csak a katasztrfa nyomt ltta, a felszll gõz- s fstfelhõt. – E vrosok, amelyknek a krnyke hajdan olyan volt, „mint az r kertje” (13:10) nyomtalanul eltûntek a fld sznrõl s csak emlkl maradt fenn intõ plda gyannt (Deut 29:23; zs 1:9 stb.).
A trtnetnek van mg egy szomor mozzanata. Lt felesge a tilts ellenre menekls kzben valami veszedelmes kvncsisgtl hajtva visszanzett s a rmletes ltvnyt megpillantva szrnyethalt, „sblvnny lett”. Ez a klns kifejezs a bntetsknt is jtt hirtelen hall tnynek a hangslyozsn tl aitologikus, magyarz jellegû. A Holt-tenger mellett hzdik egy svnyi sbl ll dombht, amelybõl idõnknt az erzi ltrehoz szobor alak formcikat. A mondai jellegû magyarzat Lt felesgnek a halla s e termszeti jelensgek kzt hoz ltre kapcsolatot, ami persze nem von le semmit annak a tanulsgnak az rtkbõl, hogy Isten tilt parancst nem lehet bntetlenl thgni.
1 Mz. 19,30–38. Lt lenyai.
Lt trtnetnek a befejezse nem tartozik az pletesebb elbeszlsek kz. Az egyszerû lers szerint Lt mgsem mert a maga vlasztotta vrosban, a szrnyû katasztrfa sznhelynek a kzelben maradni, hanem a tvolabb esõ hegyek egyik barlangjban hzdott meg lenyaival. Az ember nem lakta helyen ezek a lnyok, akik zvegyek lettek, mielõtt asszonyok lehettek volna, gy akartak gyermekhez jutni, hogy apjukat leitattk s ntudatlansgban hltak vele. gy szletett gyermekeik lettek az õsei kt Izrellel szomszdos s rokon npnek, Mb s Ammn npnek. Az elbeszls teht magyarz jellegû, amit mutat a nevek etimolgija is: M-b = „az aptl val”, Ben-ammi = „npemnek a fia”. (Az utbbival kapcsolatban megjegyzendõ, hogy az ’ammi sz ms smi nyelvekben apt jelent). A magyarzat azonban tkrzi azt is, hogy Mb s Ammn npt az izreliek – alapos okokbl – rossz szomszdoknak tekintettk s az eredetkre vonatkoz hagyomnyban kifejezõdtt a rokonsg mellett a lebecsls is: vrfertõzsbõl, rszegsgbõl szrmaztak. „Dionizoszi motvumok” vannak ugyan itt jelen, de e motvumok Knan talajn nagyon is ismertek voltak.
Lt egyni trtnete ezzel tmegy kt npnek a trtnetbe. A befejezsnl, visszatekintve az egsz 19. rszre, nmi rezigncival llapthatjuk meg, hogy mennyire indokolt volt Isten kegyelmnek olyan jellemzse, hogy csak brahmrt vezette ki Ltot a megsemmislsbõl (29. vers). Ltot Sodoma-beli või kinevettk, a felesge tilts ellenre kvncsi volt s szrnyet halt, lenyai vrfertõzõk lettek, s õ maga ha tudva nem is vtkezett, rszegsge rvn mgis rszese volt a bûnnek. Ezzel Lt letnek a vonala vgleg elszakadt brahmtl, teljesen csak egy „mellkg” lett a kivlasztott ptriarcha mellett, jelentõs is csak annyiban maradt, hogy õsatyja lett kt npnek, amelyeknek Isten bizonyos ideig trtneti szerepet juttatott a npek letben.
1 Mz. XX. RSZ - 1 Mz. 20,1–18. Gerr kirlya szemet vet Srra.
Ez a fejezet tartalmilag nagyon hasonlt a 12:10–20 elbeszlshez, azzal a klnbsggel, hogy ott a szntr Egyiptom, itt pedig Palesztina dli rsze. brahm itt is a vndorl nomd ember kpt mutatja, aki a lakott terletek s a puszta hatrn storoz. (Kdes, Cr – a pusztai vndorls trtnetbõl ismert nevek, Ex 15:22; Num 13:26.) Ekzben az egyes vroskirlysgok felsgterletn, trtnetnkben Gerr vrosa krnykn, mint jvevny tartzkodott. (A gr = „jvevny” sz s a Gerr nv a helyzettel is sszhangban ll szjtk.) Itt ismtlõdik a 12. rszben mr ltott mozzanat: brahm hazugsgra vetemedik, fltve lett, Srt kiszolgltatja az idegen kirlynak, de ismtlõdik az is, hogy Isten kzbelpse megoldja a Srra nzve veszedelmes helyzetet.
Irodalomkritikai megklnbztets szerint kt klnbzõ hagyomnyterletrõl eredõ trtnet vltozataival van dolgunk: a 12. rszben a Jahvista, itt az Elhista elbeszlõ dolgozza fel az esemnyt. Az utbbira tbbek kzt jellemzõ az lomban adott figyelmeztets. Ebbõl tudja meg Abimelek kirly az igazsgot, valamint a fejezet vgn emltett csapsoknak, egy ltalnoss vlt meddõsgnek az okt. Egybknt ez az elbeszls is bizonyos szimptival jellemzi a „pogny” kirlyt, aki ha szemet vetett is a vrosnak krnykre vetõdtt szp asszonyra, mgis „tiszta szvvel s rtatlan kzzel” (5. v.) vette õt maghoz, nem tudva, hogy frjes asszony. A Sodomban trtntek (19:1–11) olvassa utn gyszlvn indokoltnak ltszik brahm flelme, ami vgl is hazugsgra vitte (a 12. v. mentalis reservatioja ellenre is). Azt gondolta, hogy „nincs istenflelem azon a helyen”, s meglik azrt, hogy mint frjet flretegyk az tbl s megszerezhessk a felesgt. Az esemnyek azonban rcfoltak brahm aggodalmaskodsra. Volt istenflelem Abimelekben (ha nem tudjuk is, hogy milyen istennek a tisztelõje volt) s ami ugyancsak jelentõs tnyezõ, volt benne embersg. Nemcsak engedelmeskedett az lombeli intsnek, hanem krptlst is adott az tlt flelemrt s Srnak mltatlan helyzetbe kerlsrt. Az utbbira vonatkozik a 16. v.-ben emltett ezer ezst „a szemek eltakarsra”. Ez a hebraizmus, eredete szerint valsznûleg jogi kifejezs, azt akarja mondani, hogy ne nzzen senki becsmrlõleg Sra szemlyre; ilyen ajndkot rabnõnek, gyasnak nem szoktak adni, csak rangbeli rnõnek. Az elbeszlsnek egy (az Elhistra jellemzõ) sajtossga az, hogy brahmot prftnak mondja, aki imdkozik Abimelekrt s nprt. (V. 18:16 skv. magy.) Valban ezt is tette brahm s ezzel a befejezõ mozzanattal, az imdsg tnyvel, megnyugtat mdon zrul az egybknt knyes helyzetet ler trtnet. Az imdsg az, amely kiegyenlthet nagy helyzetklnbsgeket, eloszlathat aggodalmakat s visszaadhatja az elvesztett bkessget csaldi s embertrsi viszonylatban. Az imdsg meghallgatsa pedig kifejezi azt, hogy Isten is hajland elfeledni botlsokat, tvedseket vagy vtkeket s hajland helyrelltani a maga s vi kztt elromlott kapcsolatot.
1 Mz. XXI. RSZ - 1 Mz. 21,1–8. Izsk szletse.
Abban az egyszerû bejelentsben, hogy megszletett Srnak a fia, Izsk, nemcsak a 17–18. rszben ismtelten kifejezett konkrt gret teljesedse van benne, hanem annak a zloga is, hogy ezutn s e rven Isten tbbi gretei is fokozatosan be fognak teljesedni.
Az r „megltogatta” Srt – ez a kifejezs nem szemlyes megjelenst, hanem Isten cselekvõ megnyilatkozst fejezi ki. A magyar nyelv Isten megltogatsnak inkbb csak az tletes rtelmt ismeri, az szvetsg nyelvben van ldsos, rvendetes jelentse is. Izsknak a szletse elkpzelhetetlenl nagy rmet jelentett, amit a gyermek neve is kifejez, az Izsk nv hber formja, Jichq, sszefgg a chaq = „nevet” igvel. A „nevetsnek” a legklnbzõbb rnyalatai kapcsoldnak Izsk trtnethez. Szletst megelõzte brahmnak, majd Srnak a ktelkedõ nevetse (17:17; 18:12). Itt a 6. versben Sra boldog nevetsrõl van sz, azutn arrl, hogy msok is csodlkozva egytt nevetnek Srval azon, hogy ilyen hihetetlen mdon, reg korban szletett gyermeke. (Nem „kinevetsrõl” van sz; Sra nem nevetsgnek, hanem csodlatnak a trgya). – Az Izsk nvnek aztn a nevetssel kapcsolatban lesznek ksõbb ominzus sszefggsei is. A 21:9-ben Ismel csfold nevetglse idzi fel Sra haragjt s ennek kvetkeztben a szolgl Hgr vgsõ elûzetst, 26:8-ban pedig Izsknak s felesgnek az „enyelgsre” hasznlatos ez a sz, egy ugyanolyan konfliktus lersa sorn, amilyent a 20. rszben olvastunk. – Taln egy bibliai nvvel kapcsolatban sem tallunk annyifle etimolgiai szjtkot, mint Izsk nevnl, ami taln azt is akarja rzkeltetni, hogy az gret gyermekben, Izskban adott rm milyen sokfle formban jelentkezhetik emberi szinten, a tiszta derûtõl a ktelkedsig s a rosszindulatig.
Ez az egsz szakasz az Isten ltal ksztett jvõnek, az elindtott dvtrtnetnek mindeddig hinyzott lncszemt adja meg s – fggetlenl a forrskritikai elemzstõl (J, E s P elemek fondnak ssze) – bemutatja, hogy Isten gretei igazak, mg ha olykor hossz vrakozs utn s emiatt emberi remnytelensg ellenre vltja is valra azokat. Ezzel igaz rmet kelt, amelyre trtnetnk szerint brahm hite s rme ktfle mdon vlaszolt: a krlmetlssel Isten irnti engedelmessgt tanstotta, nem feledkezvn meg arrl, hogy mivel tartozik Isten szvetsges szeretetnek; a gyermek elvlasztsakor (2–3 ves korban) pedig barti lakoma rendezsvel osztotta meg rmt embertrsaival.
1 Mz. 21,9–21. Hgr s Ismel elûzse.
Hgr s Ismel viszontagsgos trtnetnek a lersa prhuzamos a 16:7–16 elbeszlsvel (amaz J, ez pedig E feldolgozsban). Az alaphagyomny Hgr kitasztsra nzve azonos, de tartalmi klnbsgek vannak a kt elbeszls kztt. A 16. rszben mg Ismel szletse elõtt, itt az utn jtszdnak az esemnyek s ez utbbi esetben Hgr nem tr vissza tbb brahm csaldi krhez. (A hagyomny eredetileg fggetlen a P kronolgiai betagolstl, mert az egsz szituci olyan, hogy Ismelt karonlõ gyermeknek kell elkpzelnnk, v. 14. v., ezzel szemben a 16:16 adatkzlse alapjn ekkor Ismel mr 16–17 ves volna.)
Az elbeszls itt is, mint a 16. rszben Sra fltkenysgnek, illetve mltatlankodsnak a lersval kezdõdik, de itt ms az elõidzõ motvum. Itt mr nem a gyermektelen asszony srtõdttsgrõl van sz, hanem pp a fit fltõ, arrl gondoskod, rszben elfogult anyai szeretetrõl. Sra kihvsnak vette Ismelnek valsznûleg csfold, rosszindulat „nevetst” (lsd az elõzõ szakaszban) s felcsattan haraggal kvetelte brahmtl, hogy kergesse el a szolglt s gyermekt, mert az utbbi nem kaphat rksget Izsk mellett. Eredetileg az egykor trsadalmi trvnyek hangja szlal itt meg; Hammurabi trvnyeinek a 171. pontja szerint is, hacsak adoptls nem trtnt, a szolgl gyermekei az rksgben nem osztozhatnak a felesg gyermekeivel. Ennek a jogszablynak azonban itt fontos kijelentstrtneti kvetkezmnyei addnak. Nemcsak vagyon rklsre kell gondolnunk, hanem isteni ldsok s gretek rklsre is, a kivlaszts egyenes vonalnak a tovbbhzdsra. Ismel csak test szerint, Izsk azonban Isten kivlaszt akarata szerint is utdja s rkse volt brahmnak. Egyms mellett llsuk szinte illusztrlni ltszik azt a mondatot, hogy csupn a test s vr nem rkli Isten orszgt (1Kor 15:50). Hgr s Sra egymssal szemben llst pedig Pl apostol – ritkn alkalmazott allegrii kztt – gy mutatja be, mint a trvny szolgasgt az eljvendõ mennyei Jeruzslem dvvel s szabadsgval szemben (Gal 4:22 skv.).
A fltkenny vl anyai szeretet kegyetlen tud lenni. Sra knyrtelensgvel szemben brahm tehetetlen volt, noha benne emberibb rzsek ltek, hiszen neki mgiscsak fia volt Ismel, akinek a sorst a szvn viselte (17:18). Isteni sztnzst kapott azonban arra, hogy engedjen Sra kvnsgnak s az sztnzs annyiban megnyugat volt, hogy gretet kapott Ismel tovbbi sorsa felõl. gy indtotta ht tra Hgrt s gyermekt. – A 15. skv. versek hasonltanak egszen a 16:7–10-hez. A pusztban eltvedve, kimerlten, az ivvz elfogytn mr a biztos hallt vrhatta anya s gyermeke, amikor Isten angyala megszltotta s egy forrshoz irnytotta (v. 16:7.14). Itt is Istennek az ltalnos gondviselõ kegyelme a fõ tnyezõ:
„meghallotta” (Ismel nevnek a jelentstartalma) a gyermeksrst s megsznta a tmasz nlkl ll asszonyt s fit. – Tovbbi tartzkodsi helyk, a Prn pusztja, a Sinai-flsziget terletn van (Num 10:12), nomd beduinoknak val puszta hely. Jellemzi ez a ksõbbi izmelitk letmdjt, tartzkodsi helyt. A 16:12 Ismelnek s utdainak a harcias termszett festi, ugyanerre vonatkozik e helytt az, hogy Ismel „jsz” lett. Az Egyiptombl nõsls emltse pedig az izmaelitk egyiptomi, hamita nprokonsgt jelzi. Az egsz bibliai szakasz az Izsk s Ismel leszrmazsi vonal klnvlst hangslyozza (ppgy, mint majd ksõbb zsau s Jkb esetben), ebben pedig Isten eleve elhatrozsnak a keresztlvitelt a kivlasztottsg tekintetben. Izsk a trvnyes felesg gyermeke, õ minden testi-lelki rksg rszese. Ez a hagslyozott ttel mg akkor is rvnyes s fontos, ha Pl apostol emltett lelki rtelmezse alapjn hittel s hlval mondhatjuk el, hogy mi Izsk mdjra gret gyermekei vagyunk; nem a szolglnak, hanem a szabad asszonynak a gyermekei, a „magassgos Jeruzslemi, aki mindnyjunknak az anyja” (Gal 4:26.28.31). 1 Mz. 21,22–34. brahm s Abimelek szvetsge.
A szvetsgnek (berit) szekulris, kznsges jelentse: szerzõds, amelynek az alapja az emberek kztt a klcsnsen ktelezõ jogossg, igazsgossg. Emberi szvetsgrõl, szerzõdsrõl olvasunk ebben a rszletben, amelyet brahmmal kttt az az Abimelek, Gerr kirlya, aki a 20. rsz szerint elõszr konfliktusba kerlt brahmmal, de aztn megbklve vlt el tõle. Szvetsges szerzõdsekrõl tbbszr olvasunk az szvetsgben, ami szemllteti, hogy az szvetsg nem frzisknt emlegeti minduntalan a jogossgot, mint a trsadalmi egyttlsnek, az egyms jogainak, egyms letfelttelei biztostsnak az alapjt. Egybknt is az egsz kori kelet vilgban nagy jelentõsge volt a szerzõdsszerû jog szablyoz szerepnek; az archeolgia ltal napvilgra hozott rsos emlkeknek jelentõs szzalkt szerzõdsszvegek alkotjk. – A jelen esetben egyfelõl Abimelek biztostkot kvn brahmtl arra nzve, hogy nem fog hatalmaskodni vele s utdaival szemben. Msfelõl brahm az llattenysztõ nomd ember alapvetõ letszksglett, az ltala satott kutaknak a hbortatlan hasznlatt akarja biztostani. Az elbeszls motvumszava az esk: mindkt fl eskvel ktelezi magt a szerzõdsbe foglalt gretek megtartsra. Mindjrt a 22. versnek van egy nevezetes tanulsga: a „vilg” is szreveszi, ha valakivel Isten klns gondviselse van s ezt – humnus magatartsra hajlandsg esetben – akceptlja is. Abimelek, aki klnben egy kis vrosnak s krnyknek a fejedelme volt, tartott attl, hogy az egykor csak megtûrt jvevny, de rohamosan gazdagod brahm egyszer majd ellensgg vlhat (ismt egy jele annak, hogy a kivlaszts szempontjbl egyedlll brahm egybknt egy npes szolgaszemlyzetnek a feje, aki fegyveres sszetûzs esetn veszedelmes ellenfl lehet). Ezrt eskette meg brahmot, hogy nem fog ellene tmadni. Az esk sznak nevezetes szerepe van ebben a rszben azrt, mert klnbzõ szsszecsengsekkel kapcsolja ssze a trtnet motvumait. A sb’a igegyk fejezi ki az eskvs fogalmt, viszont hasonlt hozz a sba’, a „szent” hetes szmnak a neve s az egyik alkot eleme a Ber-seba vrosnvnek, melynek a krnykn tartzkodott ez idõben brahm. Az esk a szerzõdsnek brahmra vonatkoz rszben dntõ fontossg (23–24. vers), a hetes szm viszont a 28–30. versben szerepel. Mr a 27. vers is emlti, hogy brahm llatokat adott ajndkul a szerzõds megpecstelse gyannt. (Itt brahm az ajndkoz nem gy, mint a 20. rszben!) Azutn mg kln ajndkknt szerepel ht brny, nem nagy, de jelkpes adomnyknt emlkeztetve a szsszecsengssel a klcsnsen ktelezõ eskre (31. vers) s a ber-sebai ktra. (Ber-seba a hasonl hangzs rvn jelentheti azt is, hogy az esk ktja, de azt is, hogy ht kt. Az archeolgia valban tallt e helyen ht, kvekkel jl kirakott kutat, br jval ksõbbi idõbõl szrmazkat, mint az brahm kora).
Nhny dolgot jegyezznk mg meg a trtnettel kapcsolatban. Elõszr is ezt a szvetsgkts szinte tpusa a bartsgi s meg nem tmadsi szerzõdseknek. (Abimelek mellett ott van a hadseregparancsnoka is!) Azutn tipikus pldja egy nmet eredetû kzmonds igazsgnak: „lni s lni hagyni!” (Igaz, hogy ez a np a mondat msodik felt nem mindig vette komolyan.) Jellemzõ a bibliai lersra, hogy amikor a trtnet vgn a knani vros fejedelmrõl, tbornokrl csak annyit mond, hogy eltvoztak, ugyanakkor brahmrl elmondja, hogy õ Istenhez szl imdsggal tett pontot a trtntek vgre.
(Vgl csupn formlis megjegyzsknt kell megemltennk, hogy a bibliai lers – anakronizmusknt – itt emlti elõszr a ptriarchkkal kapcsolatban a „filiszteusok fldjt”. Ez a szentr korban mr termszetes fldrajzi megjells volt, viszont a ptriarchk korhoz kpest a filiszteusok j flezer vvel ksõbb szlltk meg Knan dlnyugati partvidkt).
1 Mz. XXII. RSZ - 1 Mz. 22,1–24. brahm prbra ttele.
Rossz elnevezs szerint „Izsk felldozsa” trtnete kt alapelv heves sszecsapsnak, hitben val hordozsnak s Isten irgalmas megoldsnak a lerst adja. Az egyik alapgondolat az, hogy az kori keleti ember sokszor a vgletekig komolyan vette azt az ldozati trvnyt, hogy minden elsõszltt az Isten. A gabonbl az elsõ kve, az llatoknak az elsõ fiadzsa felldozand volt (v. Gen 4:3–4), e gondolat kiterjesztse vezetett oda, hogy mg egy csald elsõ gyermekt is felldoztk. Knan ppen hrhedt volt gyermekldozatairl, amelyekre nemcsak nagy veszedelem idejn kerlt sor (2Kir 3:27), hanem egybknt is. A szokst tvettk ksõbb az izreliek is, az szvetsg jelkpes kifejezssel gy emlti e borzalmas szokst, hogy valaki „tvitte fit a tûzn” (2Kir 16:3 stb). Erre mondja Jeremis prftn keresztl az r, hogy nemcsak hogy nem rendelte el, hanem „eszbe sem jutott”, hogy ilyesmire sor kerlhet (Jer 7:31). – A msik alapelv az az szvetsgi szigor trvny volt, amely megtiltotta az emberldozatot. Az elõzõ ktelezettsggel, az elsõszlttek ldozatul adsval szemben az thidalst az a trvny jelentette, mely szerint az elsõ gyermek helyett „vltsgot” kellett adni (Ex 13:1.13). Egy alapjban vve ellentmondsos helyzet feloldsa ez, amelyhez ppen a mostani fejezet szolgltat illusztrl pldt, kifejezve Isten totlis ignyt, de vltsgelfogadst is. Ilyen mdon trtnetnk hatrozott polmia a knani gyermekldozatokkal szemben. Mindjrt az 1. v.-ben levõ „prbra tette” kifejezs mutatja, hogy Isten nem kvnta a pogny szoks szerinti gyermekldozatot, csak prbra tette brahm hitt s engedelmessgt. A „prbra tette” kifejezsnek megfelel a rgi magyar „megksrtette” sz (Krolyi), ami gykerben azt jelenti, hogy „ksrletet tett” Isten az emltett hvõ engedelmessgre vonatkozan. Fontos dolog e rgi magyar sz rnyalati klnbsgeit esetenknt rzkelni: ms Istennek a prbra ttele s ms a vilg ksrtse, amely utbbira mondja Jakab apostol, hogy senki se mondja, hogy az Istentõl ksrtetik, amikor a tulajdon kvnsga vonja s desgeti (Jak 1:13–14).
Az egsz elbeszls (magva az 1–14 v.) szinte mintadarabja a mûvszien szp ri stlusnak. Isten prbra tevõ parancsban Pl. a folytonos fokozs szemllteti az ldozat nagysgt: Fogd fiadat, egyetlenedet, akit szeretsz, Izskot (akinek a neve is nevets, rm)! Felldozsa megsemmislst jelentette volna mindannak, amit Isten meggrt s aminek a mr testet lttt zloga ott volt Izsk szemlyben. brahm azonban, gy ltszik, mr tanult annyit Istennel val tallkozsai sorn a hit iskoljban, hogy nem latolgatta a kvetkezmnyeket, hanem engedelmeskedett. (Olv. Zsid 11:17–19). – Az elbeszlsnek mg szebb rszletei kvetkeznek, amikor brahm elrkezve az ldozat helyre, szolgitl klnvlva a fival megy tovbb (4–8 v.). Szp hasonlat szerint Izsk gy vitte a htn az ldozati tûzhz szksges ft, mint majdan Jzus a keresztet. Krdsre, hogy hol van az ldozatra val brny, brahm – maga sem tudva, hogy milyen igazat mond – gy vlaszol: Isten majd gondoskodik rla. Mert vgl csakugyan ez trtnt. Az egyre feszltebb vl helyzetet Isten megoldotta a helyettestõ ldozattal, elfogadvn Izsk helyett egy kosnak a felldozst, de elfogadvn brahmnak a minden ldozatra ksz hitt s engedelmessgt is.
Az elbeszls motvumszava a hber r’h = „lt”, tvitt rtelemben „gondoskodik, gondot visel” sz. Ez varildik klnfle formkban, klnsen a 14. v.-ben, ahol „az r hegye” az szvetsg npe szmra termszetesen a Sion hegyt jelentette. E tny s a hangzsbeli hasonlsg hozza kapcsolatba a trtnetet a Mrijja hegyvel (2. vers), amely nv ezen a helyen kvl csak a 2Krn 3:1-ben fordul elõ, mint a templomptsre kiszemelt helynek a neve. gy teht az ldozatra kijellt hely a jeruzslemi templomhegy lett volna. A teljessg kedvrt meg kell jegyeznnk, hogy a fontosabb rgi fordtsok a 2. v.-ben levõ „Mrijja fldje” kifejezsnl mind ms-ms szt olvasnak, tbbnyire a „lt” ige kpzett alakjait, ami vgeredmnyben nem zrja ki brahmnak a Jeruzslem terletre val vndorlst ez alkalommal; Ber-seba csakugyan kb. hrom napi jrfld volt ide.
Vgl lehetetlen ezen a helyen nem gondolni arra, hogy amit Isten nem kvnt igazban brahmtl, sem mstl, hogy ti. felldozza sajt egyszltt fit, azt Õ maga megtette, amikor Jzust, a Brnyt odaadta helyettestõ ldozatul sokakrt.
A 15–18 v. kiegszts, a mr tbbszr elhangzott gretek megismtlse (v. 12:3; 15:5), amelyeket most mintegy jutalmul s hterõstsl kap jbl brahm. – A 20–24 v. pedig egy klnll nvlista, brahmnak Hrnban maradt rokonsgrl. A nevek kzl szemnkbe tlik Betl s Rebeka, akiknek az emltse Izsk tovbbi trtnethez kszti elõ az tmenetet, kzelebbrõl a 24. rszhez.
1 Mz. XXIII. RSZ - 1 Mz. 23,1–20. Sra halla s eltemetse.
Az elsõ igazi nagy gyszt brahm szmra Srnak a halla jelentette. Ugyanezzel kapcsolatban szerezte meg azonban a jvevny s idegen brahm az elsõ darab fldtulajdont Knanban – temetõhelynek. A hallesetnl akkor is megvoltak a gyszadta tennivalk ppgy, mint ma. Megvolt az ideje az nneplyes elsiratsnak, aztn pedig az eltemetsnek. Itt is volt valami klnbsg az szvetsg npe s a tbbi npek kztt. Izrelben nem volt szoksban a halottkultusz, tiltva voltak az olyan pognyos szoksok is, amelyek sorn a gyszolk arcukat, testket vagdltk be kssel s hisztris jajgatssal akartk kifejezni fjdalmukat (Lev 19:28). Megtartottk ellenben az õszinte gysz s a tisztessges eltemets szertartst. A temetsnl – Palesztina termszti adottsgaival lve – gyakran temettk el a halottakat barlangokba, vagy mestersgesen kikpzett srkamrkba, amelyeket csaldi srboltoknak is szntak, nemzedkekre szlan. gy vlt szemlletess az a bibliai kifejezs, hogy a meghalt szemly õseihez trt pihenni (sz szerint: „atyihoz gyûjtetett”).
brahm rgi kedves lakhelyn, Hebrn mellett, a Mamr tlgyese szomszdsgban temette el Srt. (Hebrn itt kzlt rgi neve, Kirjat-Arba, ha lefordthat is, sszettel lvn a „vros” s „ngy” szavakbl, teljesen bizonytalan etimolgij). Hebrnban ez idõ tjt, gy ltszik, hettita telepesek laktak, akik egyik rtegt alkottk Knan sokfle npessgnek (v. 15:20). Tõlk vsrolta brahm a srhelynek kiszemelt Makpla-barlangot a hozz tartoz fldbirtokkal egytt. Hebrnban ma is van egy – arab – szenthely, egy barlangkripta fl ptett mecsettel, melyet a hagyomny brahm csaldi srboltjnak tart.
A srhelyvsrlsnl lert alkudozs hûen jellemzi a keleti emberek adsvteli gyeinl szoksos, mindvgig roppant udvarias, de a kitûztt clhoz ragaszkod eljrst. A trgyals a vros „kapujban” folyt, teht azon a kapun belli szabad trsgen, amely a vros fruma, piaca, trvnykezõ helye volt, s jelen volt a vros vezetõ rtege (az ’am h’rec = „a fld npe” mindig a hatalmon levõ nemesi rteg megjellõje), taln azrt kvntatott meg a jelenltk, mivel idegen ember akart birtokot vsrolni. Az az ajnlat, hogy brahm brkinek a srboltjba eltemetheti a halottjt, valsznûleg nem komolyan veendõ udvariaskods volt, ppgy mint a fldtulajdonos Efrn rszrõl az, hogy ingyen adja oda a fldjt. brahm nem is fogadta el egyik ajnlatot sem. Õ a sajtjaknt akarta brni az gret fldjnek egy darabjt, ahol õ s az vi kln pihennek majd, nem pedig sszekeveredve az idegen knaniakkal. – A tovbbi alkudozsnak egy rdekes mozzanata az, hogy mg brahm csak a temetõnek val barlangot akarja megvenni a makplai mezõ szln (9. v.), addig a tulajdonos ragaszkodik ahhoz, hogy az egsz mezõt vsrolja meg brahm. E klns mozzanat valsznû magyarzata abban keresendõ, hogy a hettita trvnyknyv egyik pontja szerint, ha valaki egy teljes fldbirtok tulajdonosa lett, akkor bizonyos adkra, szolgltatsokra volt ktelezve, amelyek viszont egy birtokrsz tulajdonosra nem vonatkozhattak. Az udvariaskods mgtt teht ott volt az zleti rzk is.
brahm mindezekben vgig kitart maradt, meghozta a szksgs ldozatot, „kimrte” a krt vtelrat, a 400 ezst sekelt (kb. 5,8 kg), gy ahogyan azt annak idejn pnz hjn kereskedõi mrleggel szoktk lemrni. (V. Rgisgtani s nprajzi adalkok. IV. 1.) A legelsõ s a legdrgbb flddarab jutott a tulajdonba, a hant, amelyiknek a legerõsebb vonzereje van, a hozztartoznak a srja. Ide temettk brahmot (25:9), majd Izskot (35:27–29), ide kvnkozott mg Jkb is Egyiptombl (49:29 skv.).

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU    *****    Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!