//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- PENTATEUCHOS Mzes t knyve magyarzat
- PENTATEUCHOS Mzes t knyve magyarzat : GENEZIS 1 MZES 01 - 04 rsz magyarzata

GENEZIS 1 MZES 01 - 04 rsz magyarzata


MZES T KNYVNEK MAGYARZATA - A PENTATEUCHOS

rta: Dr. Tth Klmn professzor

Bevezets
Nv, tartalom s feloszts. A Grg Pentateuchos sz magyarul azt jelenti, hogy „t knyv”, hagyomnyos elnevezs szerint Mzes t knyvt rtjk alatta. Hber elnevezse: Tra. Ez utbbi sz tulajdonkppen tantst, tmutatst, sõt kijelentst jelent, amelyet a papok kzvettettek, ha egy-egy eldntsre vr krds vetõdtt fel (v. Hag 2:11). Az istentiszteleti s erklcsi let sok-sok krdsvel kapcsolatban aztn az tbaigazt utastsoknak egsz gyûjtemnye jtt ltre, amely pp a Mzes t knyvbe tagoldik bele. Ez utastsokat mint Istentõl adott kijelentseket trvnyerejûeknek ismertk el, gy lett az egsz gyûjtemnynek, sõt az azt magban foglal teljes mûnek a neve a „Trvny”.
A Pentateuchos azonban nemcsak trvnyeket tartalmaz, hanem jelentõs terjedelemben trtneti elbeszlseket is, sõt maguknak a trvnyeknek is j rsze trtneti keretbe van gyazva. A Pentateuchos trtneti vonatkozsban tartalmazza a vilg, az emberisg s Izrel trtnete legrgibb fejezeteit. Az n. õstrtnetek utn (Gen 1–11. rsz) szl Izrel õseinek, a patriarchknak Knanba, majd onnan Egyiptomba kltzsrõl, azutn elbeszli, hogy a nagy npp nvekedett Izrelt hogyan vezette ki Mzes Egyiptombl, a „szolgasg hzbl” s vezette el a Sinai flsziget puszta vidkein t Knanig, az „gret fldjig”. A pusztai vndorls kzpponti jelentõsgû esemnye volt a Sinai hegyi kijelents, ahol Isten szvetsgbe fogadta Izrelt mint vlasztott npt s egyszersmind a tzparancsolat trvnybe foglalta szvetsges akaratt.
Alapjban vve a Pentateuchos sok szz trvnye, a kultusz, az erklcs, az tlkezs vonatkozsaiban a tzparancsolat alaptteleinek a kifejtse. Sõt ha Jzus szavaira gondolunk, akkor mg tovbbi redukcival lhetnk: a trvnyek sszessge a szeretet kt nagy parancsra vezethetõ vissza. (Lev 19:18 s Deut 6:5; v. Mt 22:37–39.)
A Pentateuchost nevnek megfelelõen a zsidk is, a keresztynek is t knyvre tagoltk. Hber nyelven a knyvek cmt az illetõ knyv elsõ szava (vagy az elsõ versnek tartalmilag legfontosabb szava) alkotja. A grg s az annak pontosan megfelelõ latin cm az egyes knyvek tartalmra van tekintettel. Az elfogadott latin cmek a kvetkezõk: I. Genesis = az „eredet” knyve, II. Exodus = a „kijvetel” knyve, III. Leviticus = a lvitai (tulajdonkppen papi) trvnyek knyve, IV. Numeri = a „szmadatok” knyve, V. Deuteronomium = a trvnyek (elsõsorban a tzparancsolat) megismtlse.
A szerzõsg krdse. A problma.
Az a roppant trtneti s trvnyi anyag, amely a Pentateuchosban egytt van, a rgi egyhzi hagyomny szerint Mzes irodalmi alkotsa. gy hivatkozik r nem egyszer az jszvetsg is (Mk 12:26; Lk 24:44; Rm 10:5 stb.). Az egsz risi anyag ttekintse azonban, fõknt az 1700-as vek ta, a hagyomny kritikai fellvizsglathoz vezetett. Szembetûntek a mzesi knyvekben tallhat anakronizmusok. Egyes megjegyzsek pl. arra utalnak, hogy az r az izraelita honfoglals utn lt, s csak emlkezett arra az idõre, amikor mg a knani npek laktak azon a fldn (Gen 12:6; 13:7) s amikor Izrelben mg nem uralkodtak kirlyok (Gen 34:10; 36:31). Emlt az r olyan dolgokat, amelyek fennllnak „mind a mai napig”, ismt egy jval Mzes utni idõig (Deut 3:14; 29:28; v. 34:6). Ezek ugyan felfoghatk volnnak gy is, mint egy ksõbbi kz toldsai. Vannak azonban ms heterogn sajtossgok is. Egyes elbeszlsek bõbeszdû hosszadalmassggal adjk elõ a trtnteket (pl. Jzsef trtnete), msok meg szban szegny, sematikus merevsggel (Gen 5. rsz). Vannak theologiai jellegû klnbsgek is. Egy helytt pl. azt olvassuk, hogy mr az znvz elõtti idõben is ismertk Istennek a Jahve nevt (Gen 4:26), msutt meg azt, hogy ezen a nven Mzesnek jelentette ki magt elõszr Isten (Ex 6:3). Sajtos mdon klnbzik a tzparancsolat kt elõfordulsi helyn a negyedik parancsolat indokolsa (Ex 20:11 s Deut 5:15). – Egyik legfeltûnõbb stitisztikai jellegzetessgnek mutatkozott az, hogy egyes hosszabb fejezetek kvetkezetesen a Jahve, msok meg az Elhim istennevet hasznljk. Az ilyen hosszabb fejezetekben aztn mg ms szhasznlati, stilisztikai s theologiai sajtossgokat is ki lehet elemezni. Legfeltûnõbbek azok az esetek, amikor egy-egy trtnet ms-ms vltozatban megismtelve kerl elõadsra, pl. brahm felesge az idegen kirly hremben (Gen 12:10 skv. s 20. rsz), a pusztai vndorls egyes esemnyei (Ex 16. rsz s Num 11. rsz stb.). Elõfordulnak mg egy sszefggõ trtneten bell is bizonyos ellentmondsok, pl. az znvz-trtnetben (Gen 7:24 s 7:11; v. 8:14). Vgl szemmel lthat, hogy nemcsak egyes trvnygyûjtemnyek kpeznek nllan kikristlyosodott egysget (pl. Ex 21–23. rsz), hanem vannak novellaszerû elbeszlsek, amelyek magukban llk, a nagyobb sszefggsre nem ltszanak tekintettel lenni. gy pl. Mzes szletse olvassnl elõszr azt hihetnnk, hogy Mzes elsõ gyermeke volt a szleinek (Ex 2:1–2), s csak ksõbb derlt ki, hogy volt mr egy idõsebb lenytestvre (2:4), sõt ron is idõsebb volt nla (Ex 6:20).
Mindezek a kritikai szrevtelek azt az irodalomtrtneti krdst vetik fel, hogy csakugyan Mzes volt-e az egsz Pentateuchos szerzõje, vagy pedig ms; sõt egyltaln hogy egysges eredeti alkots-e az egsz Pentateuchos, vagy pedig tbb alkottelembõl tevõdtt ssze? – Meg kell itt mindjrt jegyeznnk, hogy ezt az irodalomtrtneti krdst nem szabad hitvallsbeli krdss tenni. Egyetlen bibliai knyvet sem az teszi Isten igjv, hogy ki rta, hanem az inspirl Llek. A „Mzes t knyve” emberi szerzõsg szempontjbl nzve anonim irat ppgy, mint pl. a Brk vagy a Kirlyok knyvei. Azok az jszvetsgi idzetek sem lltjk az egsz Pentateuchos mzesi szerzõsgt, amelyek a hagyomnyhoz igazod mdon hivatkoznak r. – Ms krds az, hogy Mzes tudott-e rni s gy egyes trvnyeket vagy trtneteket fljegyezhetett-e. Erre nyugodtan felelhetnk igennel (v. Ex 17:14; 24:4–7). A teljes Pentateuchos szerzõsgvel kapcsolatban azonban a felsorolt klnbsgek s egyenetlensgek miatt arra kell gondolnunk, hogy e nagy mû vszzadok sorn, tbb rtegbõl sszetevõdve egszlt ki, mgnem vgleges formjt elnyerte.
Az irodalomkritikai megoldsi md.
A szerzõsg krdst hossz idõn t tisztn irodalomtrtneti ton igyekeztek tisztzni. Nem clunk e trekvs rszletes trtneti ismertetse, csupn a fõbb megoldsi tpusokat emltjk meg. A forrselmletek szerint a Pentateuchost tbb irodalmi mûbõl, forrsbl dolgoztk ssze szerkesztõi, elsõsorban a jahvista s az elhista forrsokbl – a ktfle istennv emltett vltakozsnak megfelelõen. – A tredkek elmlete gy vlte, hogy a Pentateuchost igen sok kisebb-nagyobb elbeszlsbõl, trvnycsoportbl, mint klnll tredkekbõl lltotta ssze egy szerkesztõ. – A kiegszlsi elmlet szerint egy rgi alapforrst ksõbben jabb forrsokkal kiegsztve bõvtettek.
E megoldsi tpusok kzl szzadunk elejre a wellhauseni iskola ltal kidolgozott klasszikus „ngyes forrselmlet” vlt uralkodv, amely ngy nagy fõforrst ttelezett fel: a Jahvistt, az Elhistt, a Deuteronomiumot s a Papi Iratot. A jahvista r, vagy ri kr, fõknt trtneti anyagot ad elõ, az orszg dli rszn keletkezett a kirlysg korai idõszakban, taln mg a monarchia korban. Az Elhista anyaga prhuzamos, de csak a ptriarcha-trtnetekkel kezdõdik, fõknt Jkb s Jzsef alakja rdekli; az szaki orszgrszben keletkezhetett kb. a VIII. szzadban. A deuteronomista „forrs” a Deuteronomiumra korltozhat s a 12–26. rszek trvnyanyagt egszti ki trtneti sszefoglalssal s prdikl hang intelmekkel. Jsis kirly reformja idejn (622-ben) vlt kzkinccs, de legalbbis a trvnyi magva egy vszzaddal idõsebbnek tarthat. A Papi Irat Babilniban kszlt a fogsg idejn; trtneti s trvnyi anyagban egyarnt kultuszi rdeklõdsû. – Az egyes forrsokat n. redaktorok, szerkesztõk dolgoztk ssze az egymssal prhuzamos, vagy egymst kiegsztõ iratokbl. (A Pentateuchos irodalmi kritikjnak a trtnthez olv. Tth L.: szvetsgi bevezets, Ppa 1933. – 112–150. old.)
Formatrtneti elemzs.
E szzad elejn indult meg a Pentateuchosnak (s ltalban az - s jszvetsgi knyveknek) egy msfajta analizl vizsglata: a mûfaj- s formatrtneti kutats. (Legklasszikusabb alakja az szvetsgnl Gunkel H.) Ez az irnyzat az szvetsgi trvnyeknek, elbeszlseknek, prfciknak, zsoltroknak klnbzõ forma-egysgeit elemezte ki s velk kapcsolatban kt nevezetes megllaptst tett: 1. Az azonos mûfaj egysgeknek a formai felptse is azonos. 2. Az egyes mûformknak megvan a meghatrozhat helye Izrel egykori kultuszi, erklcsi vagy akr „irodalmi” letben („Stiz im Leben”).
A Pentateuchoson bell elsõsorban trvnyi s elbeszlõ anyagrl van sz. A trvnyeknl kimutathat mûfaji s formai sajtsg az, hogy mg egyesek imperfectumi formban fogalmazott apodiktikus elktelezst vagy tiltst tartalmaznak (pl. „nem lsz!” = nem lhetsz, ne lj!), addig msok bizonyos esetekre, kzusokra vonatkoz kazuisztikus trvnyek (pl. „ha valaki megveri apjt vagy anyjt, halllal lakoljon!” Ex 21:15). Az elsõ csoportrl megllapthat, hogy klnskppen jellemzõ az szvetsgi trvnyadsra. Az apodiktikus trvnyek helye az rral val szvetsgben ls, annak ktelezettsgeket jelentõ vonatkozsaival.
A kazuisztikus trvnyek az kori keleti jogalkots formit tkrzik, gyakran tartalmi azonossgot is mutatnak az keleti trvnyekkel, egybknt pedig a brskods alapjul szolgltak. – Az elbeszlõ rszeknl meg lehet klnbztetni ltalnos mondai anyagot (pl. brahm Egyiptomban, Gen 12:10 skv.; Jkb meggazdagodsa, Gen 30:31–43), tovbb egyes szent helyekhez fûzõdõ kultuszi legendkat (pl. Jkb bteli lma, Gen 28:11–22), vgl az kori Kelet mitologikus elbeszlseibõl klcsnztt, de nagymrtkben mitolgitlantott lersokat (a Gen 1–11. rszek õstrtneteiben). – Vannak azutn egszen przai nemzetsgtblzatok (Gen 36 r.), s vannak kltõi lktetsû ritmikus mondsok, pl. lds- s tokformulk (Gen 9:25–27; 27:28–29). – A Deuteronomium jellemzõ darabjai a trvnyeken kvl a trtneti esemnyek sszefoglal megismtlsei, tant szndkkal (Deut 1–4 r.), nemklnben egyes hitvallsos formulk (pl. 6:20–25; 26:5–9). Az ilyeneknek a helye ltalban az istentiszteletben, specilisan egyes nnepek liturgijban tallhat meg, amelyek az rnak a nagy dvtetteire emlkeztettek.
A tradci-trtneti ttekints.
Mindezeknek az ttekintse arra mutat, hogy a Pentateuchos anyaga nem reduklhat le egyszerûen ngy-t alapforrsra, hanem e „forrsmûvek” bellrõl tekintve mg sokfle formj, fogalmazs s tendencij kisebb egysgeket foglalnak magukban. Ebbõl viszont arra lehet kvetkeztetni, hogy a forrsmûvek ri elsõsorban gyûjtõk voltak, akik mr rgebben kialakult hagyomnyanyagot gyûjtttek ssze s foglaltak rsba. Ezen a ponton fogott munkhoz az utbbi vtizedekben a tradci-trtneti elemzs. (Neves kpviselõi a svd Engnell, a nmet Noth s Von Rad.) Ez a kutatsi mdszer hangslyozza, hogy a Pentateuchosnak az alapanyaga nagyrszt kszen volt mr jval az rsbafoglals megkezdse elõtt. Rszleteit a szjhagyomny formlta meg s adta tovbb a kvetkezõ nemzedkeknek. Fontos itt megjegyezni azt, hogy a szjhagyomnynak jval nagyobb szavahihetõsget s konzervl kszsget kell tulajdontanunk, mint ahogyan e sz hallatra gondolnnk; az kor egyszerû emberei elg pontosan õriztk s adtk tovbb az egyes hagyomnyokat, legfeljebb sznezte azok egyes vltozatait a helyi jelleg, kiemelve egyes szemlyeknek, kultuszi helyeknek, nnepi szoksoknak a jelentõsgt. – A tradci-trtneti iskola szerint a sok klnfle elbeszls, trvny, hitvalls meghatrozott tmakrkhz kapcsoldik s a honfoglals elõtti Izrel mltjval fgg ssze. Noth pl. t ilyen tmakrt llapt meg: 1. Kivezets Egyiptombl. 2. Bevezets az gret fldjre. 3. Az õsatyknak tett gretek. 4. A pusztai vndorls. 5. A sinai hegyi kijelents. Rajtuk kvl mg nhny kisebb tmakr elemezhetõ ki kln. – G. von Rad kt nagy hagyomnykrre utal: egyik az Egyiptombl val kivonuls, msik a Sinai hegyi szvetsg s trvnyads. Az utbb emltett tuds klnsen hangslyozza azt, hogy a hagyomnyban tadott s a trtnetrs szmra ksz anyag nemcsak mondai-irodalmi, hanem egyttal hitvallsos jellegû is, ms szval ez a hagyomny nemcsak traditum, hanem credendum is. Az egsz Pentateuchosnak Izrel letben elfoglalt helye (Sitz im Leben) az nneplyes (s egyes nnepekhez fûzõdõ) hitvalls, amely elõadja mindazt, amit Izrel Istene a teremtstõl kezdve a honfoglalsig tett.
A tradci-trtneti iskola a formatrtneti elemzs atomizlst gy egszti ki, hogy figyelemmel van a forma-egysgek sszetevõdsre, a szintzisre is, ami mr az rsbelisg fokn kvetkezik be s amelynl a helyi jelentõsgû mozzanatok beleilleszkednek a nagy sszefggs hitvallsos trtneti mondanivaljba. – Ezen a ponton a kutats ismt visszatr a rgi „forrsokhoz”, amelyek megfelelõ smknak mutatkoznak arra, hogy a kialakult hagyomnyanyag sszeszvõdst szemlltessk. Ma mr azonban nem azon van a hangsly, hogy zekre sztszedjk az egyes fejezeteket s „nll” forrsmûveket rekonstruljunk; az irodalmi problma nem olyan kilezett, mint 70–80 vvel ezelõtt volt. ltalban a rgi ngy forrs, Jahvista (J), Elhista (E), Deuteronomista (D) s Papi Irat (P) stilisztikailag bizonyos hatrig megklnbztethetõ megltvel szmolnak; vannak, akik a J forrson bell mg egy rgebbi forrst is elklntenek, amelyben a nomd korszak szemllete tkrzõdik. A tekintetben is van nzetklnbsg, hogy vajon az egyes forrsok kln is egzisztltak-e, amelyeket aztn egyes redaktorok dolgoztak ssze, vagy a fiatalabb forrsok ri az ltaluk lertakkal egyszerûen kiegsztettk a mr meglevõ alapanyagot s amolyan „bõvtett kiadst” hoztak ltre. Mindezek formlis krdsek, amelyekre nzve lehetnek eltrõek a vlemnyek. A hangsly azon van, hogy az rsbafoglalk (elsõsorban a jahvista alapirat) tudatos trtnetri clkitûzssel gy rendeztk folyamatos egssz a hagyomnyanyagot, hogy abban hitvallsszerûen tkrzõdjk Istennek az dvtrtneti munkja, kivlasztsa, szvetsgktse s szvetsges greteinek a hûsges valra vltsa. – A magyarzat sorn csak a legszksgesebb esetekben hivatkozunk a forrsok klnbsgre, amikor ezzel egy elbeszlsnek kln figyelmet rdemlõ sajtossgra mutathatunk r, vagy az esetleges belsõ egyenetlensgeket lehet s kell megmagyarzni. Legkevsb kvetjk azt a gyakori exegetikai mdszert, hogy kln trgyaljunk egy jahvista brahm-trtnetet, utna pedig kln a papi brahm-trtnetet stb. A Pentateuchos, minden apr egyenetlensgei mellett is, egy egysges mû; tetszett az Istennek, hogy a mai formban adja elnk s a magyarzat ksztsnl ez dntõ szempont. – Egy hres zsid theologus s Biblia-fordt (Rosenzweig) mondotta azt, hogy a vgsõ sszellt, redaktor jellsre hasznlt betût (R) gy is ki lehetne egszteni, hogy Rabbn = „Tantmesternk”, mert megtant az egsz Pentateuchos vgsõ tartalmi egysgnek a ltsra.

MZES ELSÕ KNYVE – (GENEZIS)

Bevezets

A Mzes I. knyvnek ltalnosan elfogadott latin neve, a Genezis, azt jelenti, hogy a kezdet, vagy az eredet (knyve). Minden tekintetben tall ez a knyv tartalmra nzve, mert egyrszt a vilg s az emberisg eredetvel, azaz teremtsvel s õsi trtnetvel foglalkozik, msrszt pedig Izrel kivlasztsnak a kezdetvel, amely a ptriarchk trtnetben tkrzõdik. Bevezets jellegû ez a knyv a Mzes t knyvnek s az egsz szvetsgnek az elejn, mgis magban vve is egy egysges, hatrozott cl s terv szerint felptett knyv. – Jellemezhetnnk gy is, mint amely tartalmazza Istennek az emberisggel s Izrellel tervbe vett szvetsgnek a kezdett, amivel elvlaszthatatlanul sszefgg az is, hogy ez a knyv az gretek knyve. Kibontakozban van itt a vilg lete s Istennek kivlaszt s ezen keresztl dvszerzõ szndka. Nha nagy jrakezdsek trtnete ll elõttnk. Az znvzbõl jra felbukkan vilgban Nn keresztl az emberisggel kt egyetemes szvetsget Isten, hangslyozva azt, hogy nem szndka elpuszttani a fldet. Az õsatykkal mr specilis szvetsget kt az Isten, bõven elhalmozva õket greteivel arra nzve, hogy uddaik nagy npp szaporodnak, akik kzl majd megint lesz egy valaki, akiben ldst kapnak a fld sszes nemzetsgei. – Ez az emberrel szvetsgben lni akar Isten jvõbe mutatsa, s ennek az gretes jvõnek a kezdeteit ltjuk a Genezisben.
A kezdetnek, az elindulsnak mg egy (szhasznlat szempontjbl) sajtszerû szemlltetse tallhat e knyvben. A Papi rra (szerkesztõre) jellemzõ, hogy egy-egy nagyobb fejezetet a ’llh tledt formulval vezet be, amely szavaknak az a jelentse, hogy ez a leszrmazsi vonala, nemzetsge, vagy trtnete valakinek. Tz helyen olvashatjuk e formult: a vilggal kapcsolatban (2:4), dm utdainak a felsorolsnl (5:1), N trtnetnl (6:9), N fiainak az elszaporodsnl (10:1), Sm utdainl (11:10), Trval, azaz brahm apjval kapcsolatban (11:27), Ismael nemzetsgnl (25:12), Izsk trtnetnl (25:19), zsau leszrmazottainl (36:1) s vgl Jkb utdainl, a Jzsef-trtnet elejn (37:2). Ezek a bevezetõ formulk terjedelem tekintetben nem osztjk ugyan arnyos rszekre az egsz knyvet, viszont ott llnak minden fontosabb fejezet elejn, amikor valami lnyegesen j kezdõdik a vilg, az emberisg vagy a vlasztott np õseinek a trtnetben. szre kell itt vennnk azt az egyetemes szemlletet, amely nemcsak brahmot vagy Jkbot veszi figyelembe, hanem tekintettel van Ismaelre vagy zsaura is. Isten szmontartja az utbbiakat is, ha specilis dvtervbe a ptriarchk alakja illeszkedik is elsõsorban be. A Genezis tartalmi felosztsa rviden a kvetkezõ:
Az õstrtnetek, 1–11 rsz.
A ptriarchk trtnete, 12–50 rsz. – Az utbbi nagy rsz gy oszlik meg az egyes ptriarchk kztt, hogy az elbeszlsek szksgszerûen egymsba szvõdnek, amikor apkrl s fiakrl van sz egyttesen. A tovbbi tagolds:
brahm trtnete, 12–25 rsz,
Izsk trtnete, 21–28 rsz,
Jkb (s zsau), 25–36 rsz,
Jzsef (s testvrei), 37–50 rsz.

Irodalom:
Forrsul felhasznlt fontosabb kommentrok: Franz Delitzsch 1887, H. Holzinger 1898, O. Procksch 1923, G. von Rad 1956 (2. kiad.) H. Gunkel 1963 (a 3. kiads nyomn), J. de Fraine 1963, S. H. Hooke 1962 (Peake).
1 Mz. I. RSZ

1 Mz. 1,1–2. Kezdetben.
A htnapos teremtstrtnet (1:1–2:3) a Papi r (P) lersa. Ennek a megjegyzsre azrt van szksg, hogy megrtsk, mirt van a teremts nhny mozzanata eltrõ mdon megismtelve a 2. rsz Jahvista (J) feldolgozsban. A papi theologiai trtnetrs egy htnek, mint egy sabbatperidusnak a keretben brzolja Isten teremtõ munkjt: a teremts munkanapjai a hetedik nap nyugalmhoz vezetnek s ezzel mintegy pldt adnak az emberi let munkaritmusra is. A „napok” azonban itt csupn keretet jelentenek, amelynek a feloldsnl szksgtelen fradozs korszakokra s a termszettudomnyos evolcival sszeegyeztethetõ folyamatra gondolni, mert a teremtsi tettek felsorolsnak a sorrendje sem illik hozz mai termszettudomnyos ismereteinkhez. Isten teremtõ munkjnak egy sajtos brzolsi mdjrl van csupn sz.
A P szerzõsgt egy msik szempontbl is j megemlteni. Teremtsrõl, igazi prae-histrirl lvn sz, sokan kzenfekvõnek tartjk, hogy az egsz lersnak mitolgikusnak kell lennie, klnsen az 1:2 kedvelt cltblja a mitologikus magyarzatoknak. Nem felejtendõ el azonban, hogy a Papi r a fogsg utn rt, Ezkiel s Deutero-sais utn s a felttlen monotheizmus alapjn ll. Ha teht rgi s idegen eredetû anyagot dolgozott is fel, azt teljes mrtkben mitolgitlantotta. A teremtslersban nem „elrontott mitolgiai anyagot” kell ltnunk – mint a tbbi õstrtnetekben sem –, hanem azt a kijelents-igazsgot kell megrtennk, aminek a tudtul adsa a szentr feladata volt. Ez pedig itt rviden annyi, hogy a vilgot Isten teremtette, kzelebbrõl pedig a fldet az let sznterv, az ember lakhelyv tette.
A teremts hitgondolat, amely szorosan hozz van ktve a teremtõ Istenbe vetett hithez. Ezrt sem egszben, sem rszleteiben nem lehet s nem szksges termszettudomnyos apolgia trgyv tenni. A vilg keletkezsrõl ms jellegû mondanivalja van a teremtstrtnetnek, mint a modern kozmogninak. Emellett a teremtslers hozzkapcsoldik egy ma mr elvault vilgkphez, amelyben pl. „ott fenn” van az g, Isten mennyei vilga, „itt lenn” pedig a fld, az emberek s llatok lakhelye. A fenn s lenn fogalmnak relatvv vlsval, a vilgmindensgrõl alkotott kpnk megvltozsval azonban Isten mg nem vlt hajlktalann s a teremtsi htnek vmillirdokk tgulsa sem knyszert bennnket arra, hogy Isten teremtõ munkjra vonatkoz hitnket feladjuk. Viszont nem szabad a bibliai teremtstrtnet alapjn tletet mondanunk a modern termszettudomny fltt, amikor az j ismeretei s sajt mdszere alapjn nyomozza a vilg, a fld s a fldi let keletkezst. A bibliai brzols szerint (1. v.) a teremts elsõ mozzanata az volt, hogy Isten megalkotta a vilg szntert, mint mennyet s fldet. A mennyrõl, az õ lthatatlan vilgrl tovbb nem sok sz esik, annl inkbb a fldrõl, a mi lakhelynkrõl. Kezdeti stdiumban a fldi vilg az alaktalan anyag rendezetlen, lettelen, zûrzavaros kpt mutatja, ezt akarjk jellemezni a th vbh (kietlensg s pusztasg) a tehm (alvilgi mlysg, õscen), a „sttsg” s a „vizek” szavak. Mindez a rendnek, vilgossgnak s letnek az ellentte, sõt az ellensge, maga a fenyegetõ kosz, mgis az a terlet, ahol Isten teremtõ tettei a rendezett vilgot hozzk fokozatosan ltre, ktfle jellegû teremtsi munkval: az egyik a rend-teremts, az egyv nem tartoz elemek klnvlasztsa, a khaotikus erõknek hatrok kz szortsa, egy rgi kifejezssel lve ez az opus distinctionis, a msik a kialaktott letszntr benpestse, feldsztse, az opus ornatus.
A Biblia-r a teremts lersnl Izrelen kvli, elsõsorban babilni hagyomnyanyagot hasznlt fel. Erre gondolva nyelvszetileg is joggal lehet kvetkeztetni arra, hogy a 2. v. kosz-festsben a th s tehm szavak mgtt a babilni Tiamat nv rejtõzik, aki az ismert babilni teremtsmtoszban a kaotikus erõk megszemlyestõje, a flelmes õsellensg, akit aztn Marduk legyõz. A Papi r mgsem beszl istenharcrl (br a Biblia nhny kltõi rszben dsztõelemknt szerepel is ez a motvum). Isten abszolt mdon r a kaotikus elemek fltt s ha olykor teret is ad nekik, hogy puszttsanak (Gen 7:11), mgis brmikor „ne tovbb”-ot tud parancsolni =Jb 38:11). – Trtnetnkben a mitologikus istenharc helyett Isten Lelke s szava sznteti meg a koszt s teremti meg a rendezett vilgot.
Ha theologiailag kvetkezetesek akarunk maradni, akkor meg kell tartanunk a 2. v. vgnl a rgi egyhzi rtelmezst: Isten lelke lebegett a vizek fltt. Isten lelke az szvetsgben mindig az Isten letet munkl, megszabadt, megjt erejnek a jelenltt kpviseli. Itt is a creator spiritus, a teremtõ Llek jelenltre kell gondolnunk.
1 Mz. 1,3–10. A teremts rendezõ munki.
Az elsõ teremtsi ige az, hogy „legyen vilgossg!” (3–5 v.). E sz alatt nem csupn fnyforrskeltette vilgossgot kell rtennk, hanem a sttsgnek, a kosznak az ellenprincipiumt, a rendnek, az letnek az elvt s lttert. Ms krds az, hogy a vilgossg egybe esik a nap, mint gitest ltal bevilgtott napszakkal, amire val tekintettel az lesen klnvlasztott vilgossg s sttsg mr az elsõ teremtsi napon a nappal s jszaka elnevezst kapja. (Hasonl nvbeli egyezs klnben az, amikor az 1. v.-ben tgabb rtelemben vett g s fld neveket szûkebb, specilis rtelemben is hasznlja a szentr a 8. v.-ben az gboltozatra, illetve a 10. v.-ben a szrazfldre). Egybknt amikor az r mr itt szl a vilgossg s sttsg, nappal s jszaka vltakozsrl – fggetlenl az gitestektõl –, azzal kifejezi azt, hogy a „kezdet” (1. v.), mint kiindulpont utn a vilg mris benne van a trtneti idõben.
A vilgossg s sttsg sztvlasztsa, a szavak mgtt levõ tartalombl kvetkezõen, nemcsak a termszeti, hanem erklcsi jelentõsgû is. A vilgossg a jt, az letet, az Istennek tetszõt jelenti, a sttsg a rosszat, a hallt, a bûnt. E klnbsgttel miatt nem lehet kze a vilgossgnak a sttsghez (zs 5:20; 2Kor 6:14). Isten tõlnk is azt vrja, hogy mint a vilgossg fiai, az õ vilgossgban jrjunk (zs 2:5; Jn 8:12). A msodik teremtõ sz egy boltozatot hoz ltre, amely elvlasztja egymstl az gi s fldi szfrhoz tartoz vizeket (6–8 v.). Ennek a megrtshez bele kell lni magunkat az kori vilgkpbe, amely szerint a fld egy korong alak kontinens, krltte s alatta van az cen. Fenn, a magasban pedig van a menny, amelynek egyik rsze az gi cen s azon tl van az igazi, a legfelsõ g. A vilgnak e kt rszt vlasztja kln az gboltozat, amelyet – etimolgija szerint – valamilyen fmbõl finom lemezz kovcsolt risi kupolnak gondoltak, de amely tkletes szilrdsggal (latin neve: firmamentum) zrta el egymstl az gi s fldi szfrhoz tartoz vizeket.
E boltozatptsnek s a vizek sztvlasztsnak a clja az, hogy a fldet megvja egy olyan kozmikus katasztrftl, amelynl a mindensgben levõ sszes vizek rzdulnnak s elpuszttank, ahogyan trtnt az az znvz idejn, amikor „megnyltak az g csatorni” is (Gen 7:11). Termszetes, hogy mindez az kori ember fldrajzi s fizikai gondolkozsnak megfelelõ kp. – Amellett rszben jelkpes is, hiszen lttuk a 2. v.-nl, hogy a „vizek” az letet fenyegetõ kaotikus erõk sorba tartoznak. Ennek megfelelõ egzisztencilis rtelmezs teht az, hogy Isten az „gi cen” klnzrsval a flttnk levõ veszedelmektõl akar megvni. Vigasztals ez az embernek, ha az õt fenyegetõ hatalmassgokra gondol, amelyekrõl Ef 6:12 r, mint a gonoszsg lelkeirõl, melyek a magassgban vannak. Isten megteremtette a vdelem lehetõsgt ezekkel szemben is.
Vgl mg a harmadik teremtsi nap elsõ fele tartozik hozz a rendezs munkihoz (9–10 v.). A vizek megzabolzsa mg tovbb tart, a tengereknek hatrt szab Isten, hogy belõlk kiemelkedhessk a szrazfld, a lakhat vilg. – Ezek a fokozatos rendezsek, klnvlasztsok, amelyeknek mindegyike hangslyozottan „j”, teht clszerû, Isten szndknak megfelelõ, ezek teszik a teremtett vilgot alkalmass arra, hogy azt a tovbbiakban a Teremtõ flkestse s lõlnyekkel npestse be.
1 Mz. 1,11–25. A teremts dsztõ munki.
A szrazfld klnvlsval megkezdõdhetett a nvnyvilg lete (11–13 v.). A teremts e szakasznak a lershoz taln szemlltetõ kp lehetett egy Mezopotmiban szinte venknt megismtlõdõ jelensg. Tavasszal az rmny hegyekben elolvad h gy felduzzasztotta az onnan eredõ folyk, klnsen a Tigris s Eufrtesz vizt, hogy azok kiradva tengerr vltoztattk a krnykket. Mikor aztn a vz visszatrt a medrbe, a szrazon maradt fld egyszerre kizldlt, kivirgzott: elõtûnt a nvnyi let. – A teremtõ ige azt mondja, hogy hozzon elõ, azaz hajtson, sarjasszon a fld nvnyeket; rdekes mdon ugyanez a sz szerepel a 24. versben az llatok keletkezsvel kapcsolatban is. Mintegy a fld lbõl szletnek mindezek, ami az „anyafld” kpt idzi elnk s mindenesetre utal a fld termõ erejre, amelytõl fgg sokszor a fld termsbõl lõ ember lete is (v. 4:12).
A nvnyeket – mint ksõbb az llatokat is – „nemk szerint” teremtette Isten. Ez a kifejezs egyszerû regisztrlsa a nvnyek sokflesgnek, de megint a Biblia-r korra vonatkoztatand megllapts. Nem jelenti teht sem azt, hogy valamennyi fajta egyszerre llott elõ, sem azt, hogy jabb fajtk nem jhetnnek ltre, csupn azt, hogy a nvnyek (tovbb az llatok) genus s species szerint osztlyozhatk. Egy ilyen rendszerezs taln az is, amikor a nvnyflk felsorolsnl sz van a vadon nvõ fûrõl, a magot termõ kultrnvnyekrõl s a gymlcsfkrl.
Az gitestek teremtsnek a lersnl (14–19 v.) derl ki legjobban az, hogy a teremtstrtnetben csak azt kell tudomsul vennnk, amit a szentr elnk akart adni. Amikor az egsznek a belltsa merõben ellenkezik mai ismereteinkkel (geocentrikus brzols, a nap keletkezse ksõbbre esik, mint a fld, a nap s a hold a ltszlagos nagysgegyezs miatt szinte egyenrang), ugyanakkor van kt fontos bizonysgttele. Az egyik az kori vallsok csillagisteneibe vetett hitnek s a mindenkori asztrolginak a tagadsa: a csillagok, elsõsorban a nap s a hold csak vilgt testek, Isten gondoskodsnak az eszkzei. A msik az, hogy ez gitestek az gbolton szlelhetõ s mrhetõ szablyos jrsukkal az idõ mrshez, az nnepek meghatrozshoz szolglnak eszkzl. Az gbolt feldsztse is az ember javt szolglja.
Az tdik teremtsi napon (20–23 v.) „lõlnyeket” teremtett Isten, sz szerint „lõ lelkeket”. A rgi ember ltva azt, hogy a nvnyek helyhez vannak ktve, az llatok viszont mozgsra kpesek, gy magyarzta ezt, hogy az utbbiakban „llek” van. Ugyanazt a nfs szt hasznlja itt a hber szveg, amely az emberben is a llegzsre, mozgsra kpess tevõ vegetatv leterõ kifejezõje (2:7; 6:17). – Elõszr a vz s a levegõ npesl be lõlnyekkel, felruhzva az elementumuknak megfelelõ testi alkattal. A 22. v. fontos kzlse az, hogy Isten megldotta ezeket az lõlnyeket. Az isteni lds olyan valsgos erõ, amely az ld szban kifejezett kvnsg, vagy felhatalmazs megvalsulst is biztostja. Itt az lõlnyek tovbbszaporodsa az Isten ld akarata, amihez a szervezeti adottsgokat is megadta a megld Isten.
A hatodik teremtsi nap trtnetbõl soroljuk mg ide a szrazfldi llatok teremtst (24–25 v.). Ezeket is „nemk szerint” teremtette Isten, hrom lesebben klnbzõ fajtt emlt meg az r. Az elsõ csoportot egyebtt mezei vadaknak nevezi az szvetsg. A msodik ltalban a nagytestû llatfajtkat jelenti, a szarvasmarhtl az elefntig. („Behemt” – v. Jb 40. rsz.) A harmadik csoportba az apr, frgn surran, vagy cssz-msz llatok tartoznak.
1 Mz. 1,26–31. Az ember teremtse.
A teremtstrtnet – a vilgot felkestõ munkk sorban – ugyanarra a hatodik napra teszi az ember teremtst, amelyre a szrazfldi llatokt, nyilvn sokfle egyezõ testi tulajdonsguk miatt. A Biblia ugyanakkor kln is vlasztja õket azzal a megllaptssal, hogy Isten az embert a maga kpmsra, hasonlsga szerint teremtette. Ez az istenkpûsg nem lehet testi hasonlsg (a P zs 40:18; 44:13 utn rt!), viszont a lelki-szellemi hasonlsg sznezsnl is vatosnak kell lennnk, nehogy a lelki, rtelmi, erklcsi tkletessgnek olyan fokra emeljk emberõsnket, ami mg akkor is tlzs, ha tudjuk, hogy a szentr nem gondolt az emberi faj fejlõdstrtnetre. – Arra kell gondolnunk, hogy a teremts tetteinl mindig valamilyen cl, rendeltets rvnyesl. Az ember istenkpûsge is rendeltets, nem alkati vagy intellektusbeli hasonlsg, hanem az embernek a vilgban elfoglalt helyzetre vonatkozik. Ahogyan Isten r a mindensg fltt, gy az embert rr tette a fldi vilg fltt, hogy kikutassa titkait s a maga hasznra ljen velk (v. Zsolt 8). – Nehzsget okoz a 26. vers tbbes szmnak a megrtse is: „Alkossunk embert kpmsunkra…” – E szhasznlat nem pluralis maiestatis, nem is a Szenthromsgra utal, hanem arra, hogy Istent mennyei krnyezetben krlveszik a szolglatra ll mennyei lnyek (v. Jb 1:6). Bizonyos analgia itt is fennll az Istenhez val hasonlsg tern: az embert sem egyedl levõnek teremtette az Isten, hanem frfiv s nõv s ennek kvetkezmnyekppen emberi trsasgg, azrt lehet e teremtsi vonatkozsban beszlni egy analogia relationis-rl, az egyms mellett, egymssal kapcsolatban lls hasonlsgrl. Az embernek adott lds (v. 22. vers) annyiban tbb az llatoknl, hogy nemcsak az elszaporodsnak, hanem a fldi teremtmnyeken val uralkodsnak a kivltsgt is tartalmazza. Van itt mg egy megklnbztets az ember s az llatok kzt: az ember tpllka a gabona s a gymlcs, az llatok a fû, amiben persze nem a vegetarinizmus teremtsi rendjt kell ltnunk, hanem egyszerûen a magasabbrendûsg kifejezst (v. a 12. vers nvnyfajtinak a megklnbztetst).
A teremtsi munkk vgn ltszik meg igazn, hogy mi volt Isten teremtõ akaratnak a clja: letet akart teremteni, kezdettõl fogva annak az elõfeltteleit teremtette meg, klns tekintettel lvn az emberre, akiben mint Atya, a gyermekt akarta ltni, ezrt ruhzta fel a legnagyobb kivltsgokkal. Ezt a bibliai brzolst nyugodtan mondhatnnk antropocentrikusnak, mivel minden az emberrt trtnik, ha nem volna mgis theocentrikus, lvn a kzpontban a gondoskodan cselekvõ isteni szeretet.
1 Mz. II. RSZ
1 Mz. 2,1–3. A nyugalom napja.
Az szvetsg gondolatvilgban a hetes szm a teljessg kifejezõje, a teremts ht napja ennek megfelelõen egy teljes idõperidust jelent, ahol a hat munkanap utn a hetedik napon mintegy ment mondott Isten a teremtsre az ld s megszentelõ sz kimondsval. A clhoz rsnek, a tervbe vett munka j vghezvitele utni megnyugvsnak a napja lett a sabbat, amely az szvetsgi korban a htnek egyetlen kln nvvel megnevezett napja volt. Hozztartozott ez is Isten teremtse rendjhez, emberi vonatkozsban figyelmeztet r a tzparancsolat trvnyadsa (Ex 20:8–11).
Nhny megjegyzst fûzhetnk e pihenõnap jelentõsghez. A sabbat sz bizonyra sszefgg a babilni sapattuval, amely ott szintn a munkasznet napja volt (eredetileg a holdtlte napja). Tartalma azonban Babilnban e nyugalomnapnak ms volt: amolyan szerencstlen napnak tartottk, amelyen nem volt tancsos folytatni bizonyos munkkat, vllalkozsokat. – Istennek amaz elsõ „szombatja” a teremts munkjnak a befejezse volt ugyan, de ez nem jelenti azt, hogy most mr „a gp forog, az alkot pihen”. Isten tevkenykedik azta is (Jn 5:17) gondviselõ s dvssgszerzõ munkjval. – A hetedik nap jelentõsge nemcsak a munka abbahagysban, a pihensben ll. Isten „megldotta s megszentelte azt”. Ennek az ldsnak s odaszenteltsgnek az tlsben lesz igazi ajndk a nyugalom napja. Ennek hjn viszont tbb rossznak s bûnnek a forrsa lehet, mint a munkval hasznosan tlttt tbbi nap. – A teremtstrtnet clhoz rse, vgn a nyugalom napjval, paradigma gyannt szolglhat a vilg trtnetnek a jvõ fel haladshoz, amely trtnetnek – hitnk szerint – szintn meglesz a zr napja, az igazi „r-napja”. Vgl ismeretes, hogy a keresztynsg „egy ltszlagos forradalommal, valjban azonban tartoz engedelmessggel” (Barth) Krisztus feltmadsnak a napjt, vasrnapot szenteli Istennek, amelyen rvendez az j teremtsnek.
1 Mz. 2,4–17. Az elsõ ember az den kertjben.
A kvetkezõ fejezetek a Jahvista (J) trtneti mûhz tartoznak. Magban vve a 2:4–25-ben is egyfajta teremtstrtnet olvashat, ez a szakasz azonban nem nmagban ll, hanem bevezetse a 3. rsz elbeszlsnek, ezrt a teremts munkjbl csak egyes fõbb mozzanatok vannak kiemelve, ezeknek az egymsutnja sem azonos a P rendszerezõ lersval.
A fldi vilg kezdeti llapotnak a lersa itt is, mint az 1:2-ben a kaotikus ressgnek, az lettelensgnek az rzkeltetse. De mg amott a vz az ellensges elem, amelyet hatrok kz kell szortani az let rdekben, addig itt a szraz, kietlen puszta kpt ltjuk, amely pp a termkenytõ esõt vrja, hogy annak hatsra az let megindulhasson. A szemlltetõ kp itt a szr-knani vidk, amely a nyri forrsgban kiszrad s az õszi esõzs vltoztatja jra virulv, mûvelhetõv. Az brzols szerint a fldnek az a rendeltetse, hogy kenyrtermõ „kultrfld” legyen, ehhez pedig kt tnyezõ volt szksges: az egyik az esõ, a msik maga a fldmûvelõ ember. – Ahogyan az õszi esõzsek kezdetn szokott trtnni, gy szllt fl teht a felhõ, hogy megztassa a szomj fldet. (Az ’d sz jelentse Jb 36:27-nek is megfelelõen: felhõ.)
Isten teremtõ munkjra tbb, a szemlletessg kedvrt nha nagyon is emberien hangz szt hasznl a Biblia. A 7. v.-ben az ember teremtst a „formlta” sz teszi szemlletess, amely sz a fazekasmester munkjra hasznlatos, amikor az az agyagbl ednyt kszt. (Ez a kp mg sok helytt szerepel a Bibliban a teremtõ s eleve elrendelõ Isten munkjval kapcsolatban, zs 45:9; Jer 18:6; Rm 9:20). Tovbbi szemlletes kp az, hogy az embert a fld porbl formlta Isten. A szsszefggs (’dm = ember, ’admh = fld; v. a latin homo s humus szavakkal) kifejezi azt, hogy az ember, mint testi lny, hozz van ktve a fldi, az anyagi vilghoz (3:19). – A por s a test azonban magban mg nem ember. Az emberr vlsnak a lnyege az szvetsgi hitismeret szerint az volt, hogy Isten „letnek a lehellett” adta bele s az ember csak ebben a test-llek oszthatatlan egysgben ember. – Olvastuk az 1:20.24-nl, hogy a nfs = llek szt olykor az llatokkal kapcsolatban is hasznlja az szvetsg, ms oldalrl viszont hangslyozza hogy az sztnember nem r tbbet az llatnl (zs 49:31; Prd 3:18). Az ember azltal lesz magasabbrendû lõlny a tbbi „lelkes llatnl”, ha rendeltetse szerint szemlyes kapcsolatban ll az õt letre keltõ Istennel. Az egsz 2. rsz mondai jelleggel beszli el a vilg s az emberisg trtnetnek a kezdett, mgis „trtneti” marad a maga mdjn s a sajt fldrajzi-trtneti ltkrn bell. A szentr a Kzel-Keleten tudja annak az emberisgnek az õshazjt, amelynek leszrmazottai a bibliai korban ltek. Ez az õshaza egy kert volt denben (8–17. vers). Az utbbi sz etimolgii kzl taln legjobb az, amely az akkd edinu = „pusztasg” szbl vezeti le. gy a „kert a pusztasgban” a Keleten jl ismert ozis kpt idzi fel s megfelel a 2:5 helyzetkpnek. Az den aztn mint nll sz, a hajdankor bõsgnek, szpsgnek a kifejezõje lett (zs 51:3). A perzsa eredetû pardsz sz s a grg fordts nyomn honosodott meg a „paradicsom-kert” elnevezs, amely dszkertet, parkot jelent. Az den kertjnl is a bõven termõ gymlcsfk adjk a kert jellegzetessgt. (Egy mondatban emltsk meg, hoy az denkerti mondnak egy vltozata olvashat Ez 28:13 skv.-ben, Fõncira vonatkoztatva). Az r fldrajzilag is meghatrozza az den kertje fekvst, a 10–14. versben megnevezett ngy foly kzl azonban csak az Eufrtesz s a Tigris (Hiddekel) ismert elõttnk. Ez viszont elg ahhoz, hogy az armniai hegyvidkre gondoljunk, mint vzvlaszt terletre (ez az „egy forrsbl” ereds nav brzolsnak a megfelelõje). – A fldrajzi meghatrozsnl mg fontosabb a 15. versnek a tanulsga, hogy az emberi lthez kezdettõl fogva hozztartozott a munka. A Szentrs brzolsa szerint az ember elsõ feladata az volt, hogy mûvelje s gondozza azt a fldet, ahol l. A fld mûvelsre hasznlt sz a hberben (bad) jelent szolglatot, de istentiszteletet is; a nyelv trtneti fejlõdse alaktotta ki az rtelmi rnyalatokat. (V. a latin nyelvben a colo igvel, amelybõl szrmazik a kultusz sz.) Figyelmeztet ez arra, hogy az ember lehet nemcsak mûvelõje, hanem rabja, sõt blvnyozja is a fldnek.
Az den kertjnek kzepn levõ „let fja” s „tuds fja” jelkpes jelentõsgû. Az elsõ azt a lehetõsget nyjtan, hogy gymlcstõl az ember letereje, ifjsga megjul. (jszvetsgi eschatologikus kivettse Jel 2:7-ben.) A tuds fja nem a „mindentudssal” ll kapcsolatoban, hanem a „j s rossz” szavak ismtelt emltsbõl kivehetõen az erklcsi tudssal s azt ttelezi fel, hogy ember-õsnk e tekintetben nem ismerte a tudatos klnbsgttelt. A sancta simplicitas llapotban lt, nem tudva, hogy a termszetben s magban az emberben ldsul adva levõ erõket hogyan lehet felhasznlni a termszet s az ember megrontsra. A mondottakbl kvetkezik, hogy Isten nem az intellektulis tudst, a termszet megismerst tiltotta el az embertõl, hanem azt kvnta, hogy az ember maradjon meg rtatlansgban. Isten parancsa azonban prbattel, amelyben elvlik, hogy az ember elhiszi s elfogdja-e, hogy javra van Istennek akr parancsa, akr tiltsa. Az ember felelõs lny, akinek megvan adva a dnts szabadsga engedelmessgre, vagy elutastsra. Ezrt volt mr ez az elsõ trvny is a hvõ engedelmessg prbja.
1 Mz. 2,18–25. Az asszony teremtse.
Szlligv lett ez a bibliai mondat: Nem j az embernek egyedl lenni! Amit az 1:27 is kifejezett, miszerint teremtsi rend az, hogy emberek ljenek egymssal kzssgben, az itt is megismtlõdik, hangslyozva azt, hogy az asszony, teht a msik ember – segtõtrs. Az a felhatalmazs, hogy az ember uralkodjk a fldn lõk fltt, csak az llatokra, a termszet vilgra szlt, nem pedig a msik emberre, akit Isten nem rabszolgnak, vagy szemlytelen munkaerõnek sznt, hanem egyenrang segtõtrsnak, felebartnak. Az itt kvetkezõ teremtsi mozzanatok naivan szemlletesek s lnyeges dolog annak a megrtse, hogy mit akarnak hangslyozni. gy az llatoknl nem azon van a hangsly, hogy az embert elõbb, vagy utbb teremtette-e Isten, hanem azon, hogy mikzben az ember tall elnevezst ad az llatoknak, tulajdonsgaik alapjn, kiderl, hogy akadhat ugyan kztk sok hasznos lõlny, de egy sem olyan, amellyel az ember gondolatait, rzseit kzlhetn, a sorst vele megoszthatn. Ehhez egy msik ember szksges, a hozz hasonl embertrs. – Az asszony teremtsnl szinte egy narkzissal vghezvitt operci kpt vetti elnk a szentr, hogy vgl a „csontombl val csont, testembõl val test” felismers ltal a teljes egymshoz val tartozst fejezze ki. Ezt az sszetartozst rzkelteti a nõ hber elnevezse is, amit a magyar nyelv csak nmi mesterkltsggel tud visszaadni: ’is = frfiember, ’issh = asszonyember, nõ.
A fri s nõ sszetartozsnak klns jelentõse a csaldi letben mutatkozik meg, minden generci igyekszik j otthont, j letet teremteni magnak. A frfi s nõ sszetartozsnak, a csaldi let tisztessgnek a legmagasabb fok rtkelse az jszvetsgben olvashat, amikor a Krisztusnak s az õ egyhznak a misztikus kapcsolatt pldzza (Ef 5:30–32).
A 25. vers rtelmt lsd 3:7-nl.
1 Mz. III. RSZ
1 Mz. 3,1–7. A bûneset.
A bûneset tovbbi bibliai rtkelst Rm 5:18–19-ben gy olvassuk, hogy egy embernek az engedetlensge ltal sokan lettek bûnskk s egynek a bûnesete ltal minden emberre elhatott akrhozat. dm s va vtke e szerint egyben az eredendõ bûn kiindulpontja is. Magnak a bûntettnek a lnyege pedig nem egy kznsges gymlcslops, hanem az Isten irnti bizalmatlansg, hitetlensg. (V. 2:17-tel.) – Ha volt valaha e trtnetnek mitologikus alapanyaga, azt a Bibliar mr rgen mitolgitlantotta (maradvnya inkbb mesemotvum: a beszlõ kgy), sõt az okadatol krdseket is (honnan van a verejtkes munka, a fjdalommal trtnõ szls, a hall) egy szlesebb krbe, a bûn, bûnhõds s a megvlt szeretet sszefggõ egszbe taglalja be. A bûneset trtnete ppen ilyen jellegnl fogva egyedlll, nincs parallelje az kori Kelet mtosz- vagy mondairodalmban.
A kgy valsgos llat s ugyanakkor jelkpes lny, ami gy rthetõ meg, ha tudjuk, hogy a rgiek a kgy alakjban istent vagy dmont lttak. Itt mint ksrtõ, Istennek s embernek az ellensge jelenik meg. Elõszr ellteti az emberben a ktelkeds magvt, azutn meghazudtolja Istent, vgl rosszindulat fltkenysggel vdolja Õt, mintha sajnln az embertõl a tudst. A ksrtõ kgyra rillenek az evangliumnak a Stnra alkalmazott szavai: „Hazug õ, a hazugsg atyja” (Jn 8:44), mint ahogyan az jszvetsgi hagyomny azonostotta is a Stnnal: „Az a rgi kgy, akit neveznek rdgnek s Stnnak…” (Jel 12:9).
Tanulsgos a megksrtett asszony magatartsa: Elõszr õ akarja vdeni a gyansttssal szemben Istent, kzben pedig szrevtelnl belekerl a ksrts hljba, vonzani kezdi az ismeretlen utni vgy s a „htha” gondolata: htha a kigynak van igaza. – Jobb szba nem llni a ksrtõ gondolatokkal s vgyakkal.
„A kvnsg megfoganvn, bûnt szl” (Jak 1:15) – ez kvetkezett be az elsõ embernl is. Buksban elrte az Istenhez val hasonlsgnak azt a vonst is, hogy megismerte a j s rossz kzti klnbsget, de ez szmra tragikus ismeret, mert nem tudja gy a jt vlasztani s a rosszat elutastani, mint Isten. – A tuds gymlcsnek az lvezete elõszr vajmi kevs eredmnyt hozott az embereknek: szrevettk, hogy meztelenek. Ami a gyermeki rtatlansg korban termszetes volt (2:25), az a ms szemmel nzõ ember elõtt (Mt 5:28–29) szgyellni s eltakarni val lett. Ebbõl addott a bûneset trtnetnek egy olyan flremagyarzsa, miszerint az a nemek klnbsgnek s a szexualitsnak a megismerse volt. Ez azonban antibiblikus magyarzat, aminek ellene mond az, hogy a fajfenntarts isteni teremtsi rend (1:27–28).
1 Mz. 3,8–19. Isten tlettartsa.
Az erklcsi tuds egyik kvetkezmnye lett a bûnre val rdbbens, a rossz lelkiismeret feltmadsa s a bntets elõli sztns menekls. Kzben kiderl, hogy a szmonkrõ Isten elõl nem lehet elrejtõzni sem bokrok, sem kitrõ vlaszok mg. s milyen nyomorult gyva az ember, amikor msokra akarja thrtani bûnrt a felelõssget: „Az asszony adta…, a kgy vett r…!”
A bûn bntetse tok. Negatv tartalommal az tok ppoly hatrozott isteni akaratkijelents, amilyen az lds (ld. 1:22-nl.) A kgyt elõszr llat mivoltban tkozza el Isten, nyomorult porban cssz llatt. Az asszony tka a terhessg s a gyermekszls fjdalma, azonkvl az kori viszonyoknak megfelelõ alrendelt helyzet a frje, mint ura mellett. A frfi tka pedig a fraszt, verejtkes munka. Nem maga a munka tok (v. 2:15), hanem hogy fraszt, sokszor eredmnytelen az a megtkozott fld miatt, ahol veszõdni kell gazzal, krtevõkkel, az idõjrs viszontagsgaival. – Az utols toksz az egsz emberisgre rvnyes hall. Magasabbrendû lõlnyvolta nem menti meg attl, hogy ismt porr legyen. A bûn zsoldja a hall. Mindamellett Istennek az tka is tartalmaz valami jt. A munka, ha fradsgot is, tartalommal tlti meg az ember lett s megajndkoz az alkots rmvel. Az asszony kettõs tkhoz kt jszvetsgi igt kell elolvasnunk, hogy a feloldst megtalljuk: Jn 16:21; Ef 5:28. – A legfontosabb ldst grõ kijelents a kgy tkval kapcsolatos (15. vers), ahol a kgynak, mint a ksrtõnek a legyõzst gri Isten „az asszony magva” ltal. Ez az n. proto-evanglium, az elsõ messisi jellegûnek tartott kijelents, amelyet gy rtelmezett az õsegyhz s a maga mdjn a korabeli zsidsg is. Az eredeti szveg szhasznlatnak az rnyalatai mutatjk, hogy tbbrõl van sz, mint az asszonynak a kgytl val sztns rtzstl. Az asszony magva (nem az asszony s nem ltalban az ember) az, akirõl szl a jvendls; õ (hmnem!) tapos r a kgy fejre, hogy megsemmistse azt s vele egytt az ltala felidzett bûn tkt s a hall hatalmt.
1 Mz. 3,20–24. Az den kertjn kvl.
A 3. rsz htralevõ versei mg rvid sszefoglalst adnak a tovbbiakrl. A 20 v. az elsõ asszony nevt mondja meg, az szvetsgben (klnsen a Genezis-Exodusban) gyakori nvelemzssel, amelynl nem mindig a pontos nyelvtani forma, hanem a hangzs hasonlsga a dntõ. Az va (hberl Havvh) azt jelenti, hogy az let tovbbadja (genetrix).
A 21. versben egy kultrtrtneti mozzanat van. Mg a 3:7 szerint az elsõ ruha nvnybõl kszlt, ksõbb az ember felhasznlta az llatok bõrt is e clra. (Az a kifejezs, hogy Isten maga csinlt bõrruhkat az embernek, Isten gondviselst akarja rzkeltetni: elltja az embert alkalmasabb ruhval, mielõtt elhagyn az den kertjt).
Mert az embernek el kellett hagynia elsõ boldog lakhelyt, hogy megkezdje kzdelmes ltfenntart munkjt az denen kvl. A visszavezetõ utat vgleg elzrta Isten, amit kt kp rzkeltet. Az egyik egy õrt ll kerub, az szvetsg tbb helyn elõfordul mennyei lny, amelynek rendeltetse, hogy Isten szent jelenltnek, trnjnak az õrizõje legyen (Ex 25:18 skv.; Ez 1. r.). A msik egy lngol, villog kard (taln a villm kpe). Megkezdõdtt az denen kvli let, az ember tragdijnak sok fejezete, amely azonban nem maradt Isten gondviselõ s megvlt szeretete nlkl.
1 Mz. IV. RSZ
1 Mz. 4,1–16. Kain s bel.
Kain s bel trtnetben a bibliar a „msodik generci” kpt mutatja be. Tbb vons ugyan azt mutatja, hogy a kezdethez kpest jval hosszabb idõ s fejlõds kvetkezett be, a szentr azonban nem az emberisg szaporodsnak a tempjt, a civilizci haladst akarja itt trgyalni, hanem egy magasabb letszint keretben azt akarja bemutatni, hogy a bûn tka hogyan terjed s slyosbodik.
Az denen kvl szletett gyermekek neve Kain s bel. Az elsõnek a nevhez szmagyarzatot fûz az r, sszekapcsolva a hber qnh = „szerez, valamihez hozzjut” igvel, a msiknak a neve magyarzat nlkl is utal rvid letre: Hebel (bel) = „semmisg, hibavalsg”. A kt testvr a kt legõsibb termelõ munknak, a fldmûvelsnek s az llattenysztsnek is a kpviselõje.
Tragikus sszetkzsknek a kiindulpontja: istentiszteletk. Mindketten hlaldozatot vittek az rnak. (A minhh mindenfajta ldozat legrgibb kzs elnvezse.) Az ldozattal egyben azt is remltk, hogy elnyerik Isten jtetszst s a tovbbi ldsokat. Isten azonban csak bel ldozatt fogadta kedvesen. Ennek okt kt jszvetsgi hely is magyarzza. (Olv. Zsid 11:4; 1Jn 3:12.) Hogy Kain ldozatt elutastotta Isten, az valsznûleg nem valami klsõ jelbõl derlt ki, hanem egyszerûen az lds elmaradsbl: a fld rossz termst hozott. – Emiatt Kain elcsggedt s gonosz terveket forgatott fejben, Isten azonban a bûnre hajl embert is idejben figyelmezteti. gy jellemzi a bûnt, mint valami flelmes vadllatot (az rdg, mint ordt oroszln, 1Pt 5:8), amely az ajt elõtt leselkedik, hogy rtrjn az emberre. Nagy biztats, hogy rr lehet lenni rajta Istennel (Rm 6. rsz stb.).
dm s va bûnnl az Isten s ember kzti eredeti viszony romlott meg, Kain s bel esetben az embertestvri kapcsolat is. Kain nemcsak puszta irigysgbõl lte meg belt, hanem azrt is, hogy a fld termketlensge miatt emberldozattal segtsen magn, amihez a rgiek vgszksg esetn szoktak folyamodni (pl. 2Kir 3:27). Taln ezt indokolja a rgi fordtsok tbblete a 8. v.-ben: „Menjnk ki a mezõre!” Isten azonban szmonkri a kiontot vrt (Gen 9:5), amely ismt õsi gondolat szerint mint a lleknek, az letnek a hordozja az gre kilt bosszrt. Kain bntetse az, hogy el kell hagynia lakhelyt, amely mr nem tartja tbb el s tovbb kell vndorolnia mindig jabb termõfldet keresni, kzben flve attl, hogy idegenek kz kerl, akik a jttmentet meglik. Flelmt gy oldja fel Isten, hogy „jelet” tesz a homlokra, e jel pedig valsznûleg valami tetovlt rajz, ami rgente a nemzetsgi vagy trzsi ktelkhez tartozst jelezte s kifejezte, hogy az illetõ nem ll magban, hanem mgtte ott vannak a hozztartozk, akiknek egy õsi emberi (ha nem is ppen embersges) szolidaritsi trvnye volt a vrbossz. (Kain s bel trtnete individulisan van lerva, de az egsz lersbl ltszik, hogy õk nem egyedli emberek a fldn. Magn a Biblin bell maradva olv. Gen 5:4–5-t: dm sszesen 930 vig lt s nemzett fiakat s lenyokat.)
1 Mz. 4,17–24. Kain leszrmazottai.
A keleti emberek nagyon szmon tartjk az õseiket. Ez magyarzza meg azt, hogy az szvetsgben is sok leszrmazsi tblzattal tallkozunk. E helytt Kain utdai felsorolst talljuk, az elsõszlttek vonaln vezetve a sort s jobbra csak neveket emltve. Csak kt nvnl ll meg az r, az egyik nk, a msik Lmek.
nkkal kapcsolatban egy fontos kultrtrtneti mozzanat kerl megemltsre: az elsõ vrospts. A Biblia, mint mr mondtuk ezer veket hidal t az egyes genercik felemltsnl. – Ugyancsak kultrtrtneti sszefggsben van bemutatva Lmek hrom fia, mint hrom foglalkozsi g megalaptja s kpviselõje: Jbl a nomd psztorkods, Jubl a (vndor) muzsikosok, Tubalkain a kovcsmesterek. Az brzols a maga egyszerû smjval is kifejezi azt, hogy a klnfle foglalkozsi gak a szaporod emberisg krben specializldnak, elklnlnek a szksges szaktuds rvn is. A „szakemberek” azonban itt mg mindig testvrek, ami jelkpesen azt jelenthetn, hogy a foglalkozsok elklnlsvel nem kellene flttlenl egyttjrnia az egyes csoportok vagy ppen osztlyok elklnlsnek: a ms-ms foglalkozst ûzõ emberek rtkesthetnk testvri mdon egyms javra is tehetsgket vagy produktumaikat.
E harmonikus lehetõsggel ellenttben viszont Lmek trtnetben ott ksrt a kaini rksg. Gyilkossg, bossz hatvnyozott mretekben terjedhet tovbb, amit a „Lmek neke” (23–24 v.) szavai fejeznek ki. Lmek ugyan dacos bszkesggel hivatkozhatik arra, hogy elsznt emberek llnak mgtte, akik kszek akr hetvenhtszeresen is megtorolni az õ esetleges hallt, ez azonban a halandnak vgl is sovny vigasz, az emberisg szmra pedig egyre sttebb jvõt jsol: ma testvrek, holnap csaldok, holnaputn npek fognak fegyvert egyms ellen, ha csak bossz s revnsvgy l a szvkben. – Feloldst csak a hetes s hetvenhetes szmok jszvetsgi ismtlõdse ad: bossz helyett tanuljunk megbocstani, ha hall helyett letet akarunk (Mt 18:21–22).
1 Mz. 4,25–26. St s Ens.
A fejezet utols versei vigasztalst adnak, amikor visszatrnek az õsszlõkhz. bel kihalt ga helyett j sarjat adott Isten St szemlyben. Ennek a fit Ensnak hvtk, amely nv magyarul ppgy „embert” jelent, mint az dm nv, de inkbb kzrendû szegny embert. Ennek a szjba adja a szentr elõszr az r nevt a hvs, knyrgs formjban.

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU    *****    Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!