10. FggelkII.„KANONIKUS MEGKZELITS”
F g g e l k II.
A „KANONIKUS MEGKZELITS”
A „kanonikus megkzelts” (canonical approach) fogalmt B.S. Childs hozta ltre a hetvenes vek kzepn, s az ltala kpviselt irnyzat azta is foglalkoztatja a szakirodalmat. Elljrjban jegyezznk meg annyit, hogy e megkzelts sikere minden bizonnyal abban rejlik, hogy azt gri: sikerl feloldania a lassanknt tradicionlisnak nevezhet dichotmit az szvetsgtudomnyban, nevezetesen a „liberlis” s „konzervatv”, a „tudomnyos” s „egyhzi”, az „objektv” s a „hitvall” bibliatudomny kztt. Childs gy ltja, hogy a kt gyakran szembenll szempont tallkozik egy olyan fogalomban, amely mind a trtneti-kritikai bibliatudomny, mind pedig a dogmatika szmra kzponti jelentsg — s ez a fogalom a knon.
Childs (aki maga az egyik legelismertebb eurpai szvetsg-tudomnyi kzpontban, Baselban tanult W. Baumgartnernl, s jelenleg az egyik legnagyobb amerikai egyetem tanra: a Yale University) elszr is azt szgezi le, hogy lehetetlen eltagadnunk a trtneti-kritikai rsmagyarzat hatalmas eredmnyeit az egyes igk magyarzatnl. J okunk van dogmatizmussal vdolni azt, aki mindezt tagadn. Ugyanakkor azonban lehetetlen eltagadnunk, hogy a tudomnyos koncentrci milyen sok vesztesgeket is okozott az eredmnyek flhasznlsban: az akadmiai tevkenysg ppensggel nem hatott le pozitvan az egyhz nrtelmezsre s misszii tevkenysgre. Csupn nmagunkat csapnnk be, ha akr egyiket, akr msikat tagadnnk, s mindkt szempont ltjogosultsgt el kell ismernnk. Kvetkezskpp egy olyan j mdszer kidolgozsa a feladatunk, amelyik mindkt ignyt kielgti. Ez trtnik meg, ha — miutn az egyes bibliai igk keletkezsnek trtneti httert megvizsgltuk — figyelmnket a knonra, a mr ltez igk kanonikus flhasznlsra koncentrljuk. Ez egy trtneti krdsfltevst jelent, hiszen nem csupn a keletkezs az rdekes szmunkra, hanem a megszletett igk uthatsa is (jegyezzk meg: ennek kutatsa is megtrtnt a trtneti-kritikai tudomnyon bell, csak kln mfajban, az rsmagyarzat-trtnetben). Ugyanakkor pedig erre a krdsre a dogmatika is kell gyeljen, hiszen a nagy hitbeli dntsek ppen a kanonizls sorn szlettek meg.
Childs hangslyozza, hogy a kanonikus megkzelts nem akar kls (dogmatikai) szempontokat s kategrikat erltetni a bibliai igkre: nem akarja „elnyomni” az exegzis eredmnyeit. Sokkal inkbb az az interpretatv struktrt akarja kutatni, amit a kanonizls sorn a szvegeknek tulajdontottak. Mindez azonban mr-mr szemrehnysknt is hangozhat (Childs maga is gy gondolta): hiszen a jelenlegi trtneti-kritikai exegzis pont a kanonizls folyamatt, annak trtnetisgben, tette zrjelbe. gy tnik, e szempont hangslyozsval Childs egy vonalban van a nmet tradcikritikai iskolval, amely az - s jszvetsg klnbz tradcivonalait vizsglta („trajectories”), s ezek flvzolsval gondolta bemutathatni az - s jszvetsg teolgijt. m sosem volt teljes e trtnelem bemutatsa (aligha tudjuk megokolni, hogy mirt zrul le ez a vizsglds a szvegek megszletsvel), s a tradcianyagok thagyomnyozsnak vizsglata gy l'art pour l'art tevkenysg maradt. Mindez persze egyltaln nem felelt meg a trtneti tnyeknek, hiszen a vallsos gondolatok hagyomnyozsa sajtos kapcsolatot hozott ltre Isten igje s Isten npe kztt, s egy olyan egyedlll lncolatot kpezett a genercik kztt is, amely ktelez rvnynek bizonyult a jvre nzve. Ez a normatv, meghatroz jelleg volt aztn, ami a kanonikus szveg ltrehozst szksgess tette: Isten igje immr nem csupn adva volt, hanem hatkonysga is garancit nyert a knon ltal. Amikor Childs a szvegek „kanonikus intencionalitsrl” beszl, azt gondolja, hogy ez a folyamat igenis tudatos volt, egyltaln nem vletlenszer, s fenti megllaptsunk egyszerre rvnyes magnak a knonnak a tartalmra, ppgy mint a kanonizls folyamatra.
Vajon mirt maradt hossz ideig vak s sket a trtneti-kritikai bibliatudomny e sajtos trtneti krds vonatkozsban? Mirt nem kvettk vgig a tudsok figyelmkkel a szvegek teljes trtnett, mirt elgedtek meg flmunkval? Childs vlasza erre az, hogy a tudsok hajlanak arra, hogy mltbeli trtnetet rekonstruljanak, s hogy e rekonstrult trtnelemben helyezzk el a bibliai igket — m ez a trtnelem s gy az interpretci maga is szksgszeren hipotetikus maradt. A trtneti kritika persze soha nem felejtette el hangslyozni azt, hogy munkja hipotetikus s interpretatv termszet (rdekes mdon csak ellensgei felejtettk el...) Mgis, figyelmnket kizrlag arra sszpontostotta, ami a szveg mgtt volt, s magt a szveget e httr kvetkezmnyeknt magyarzta. (Nyelvileg megjegyzend, hogy Childs itt a behind the text, ill. ellentteknt a devant the text kifejezseket hasznlja. Ez magyarul ktsgkvl „mgtte” s „eltte”. Ha azonban idileg gondolkozunk, akkor sajnlatosan fordtva kellene ezt mondanunk magyarul: a szveg „eltt” s a szveg „utn”.) Ezt a helyzetet kt szempontbl is kritizlja Childs. Elszr is hangslyozza, hogy a helyes interpretatv sszefggst csakis annak a kzssgnek a kreiben tallhatjuk meg, amely hallgatta, majd pedig hagyomnyozta az igt. Nem vits ugyan, hogy fontos a mlt (hipotetikus) trtneti krlmnye is, de az interpretci szempontjbl a receptor is fontos, nem csupn a kld. (A kommunikcielmlet megklnbzteti egymstl a „sender”-t, az zenet kldjt, s annak elfogadjt, a „receiver”-t.) Az igehallgatk kzssge volt a receptor, teht a Biblia kanonikus formjnak szociogrfiai sszetevje.
Childs msodik kritikja szilrd trtneti alapokon nyugszik: a jelenlegi trtneti-kritikai szemllet indokolatlanul parancsol meglljt a vizsgldsnak abban a pillanatban, amikor a szveg megszletett. „The concern is to illuminate what lies 'ahead' (devant) of the text.” Mr a redakcikritikai mdszer is arra tantott, hogy milyen fontosak voltak azok a megjegyzsek, kiegsztsek vagy helyesbtsek, amelyeket a bibliai szvegek hagyomnyozi eszkzltek ki. E vltoztatsok (de adott esetben: helyesl megerstsek) sorbl kiemelkedik egy pont: nevezetesen a szveg vgs formjnak („final form”) megjelense; rvidzrlatnak tarthatjuk, ha a trtneti-kritikai kutats negliglja a keznkben lev szveg kanonikus jellegt, ti. ezt a vgs formt. Hiszen e forma nem csupn a keresztyn hit materilis alapja, hanem egy olyan diszpozci is a Biblin bell, amely az dvtrtnet elemeit sajtos fnyben tnteti fel, s minden egyebet ez al rendel. E vgs forma ktsgkvl nhny jellegzetessget kiemel, ismt msokat pedig httrbe szort. E lpssel azonban azonban meghatrozza szmunkra azt a referencia-rendszert, amely bennnket is segt a knon egyes elemeinek elhelyezsben. A trtneti kritika csak akkor lehet megfelel mdszer, ha a knon ltal gy meghatrozott referencia-rendszert is figyelembe veszi.
gy tnik, hogy Childs „knonkritikja” az egyetlen helyes mdszer teht, hogy bemutassuk az - s jszvetsg keletkezsnek sajtossgait: hiszen ezek az iratok nem egyszeren irodalmi sajtossgaik rvn lettek l s hat Igkk, hanem elssorban annak rvn, hogy a hallgatk-befogadk Isten Iginek tartottk ket. Mrpedig e sajtossg trtneti lecsapdst igenis hangslyoznunk kell szzadunk trtneti-kritikai rsmagyarzatban.
Azt hiszem, Childs nzetnek e rvid bemutatsa nyilvnvalv teszi, hogy tudsunk nem a trtneti mdszer ellensge: sokkal inkbb arrl van sz, hogy teljessgre akarja vinni a trtneti exegzist. Childs Exodus-kommentrja a XX. szzadi bibliatudomny mestermve, mely pldaadan foglalja ssze a megelz vtizedek trtneti kutatst, m mindig figyelemmel van a 2Mz sajtos, kanonikus hasznlatra is. Ha teht Childs kritizlja a trtneti-kritikai mdszert, gy csupn e mdszer hinyossgairl lehet sz, s ppensggel az a clja, hogy a Biblia teljes trtneti dimenzijt rvnyre juttassa. E munkssga sorn gy vli, hogy ha kizrlag a trtneti adatokat gyjtjk egybe, az nem lehet tbb, mint a Szentrs corpusnak a csontvza, s nem reprezentlja a Biblia keletkezsnek komplex folyamatt a maga teljessgben. Krdsei ppezrt kiss eltrnek a szoksostl: „Hogyan gyakorolt tekintlyt egy irat, s ki fltt? Mi rejlik egy knyv gyjtemnye mgtt egy adott trtneti korban? Milyen csoportok vgeztk a gyjtst, s mennyire befolysolta e csoportokat koruk trtneti helyzete?” Mi termszetesen mg tovbb is krdezhetnk: Vajon tnyleg olyan sajtos tnyez volt a „hvk kzssge” (community of faith), mint Childs tudni vli? Vgeredmnyben a kanonizci folyamata hossz volt — nem elegend itt a vgs kanonizcis dntsre utalnunk, melynek trtneti krlmnyei egybknt sem vilgosak (Kr.u. 100) —, s a kanonizls okai messze nem voltak egysgesek: jcskn eltrtek egymstl. Ennek kvetkeztben azon kritriumok, amelyek alapjn egy iratot kanonikusnak tekintettek, az idk folyamn vltozson mentek keresztl. E folyamatnak csupn egy rsze volt, amikor a Jamniai Zsinat dntst hozott a knon tartalmrl. m nem ez a zsinat hozta ltre a knon fogalmt; azonkvl pedig azok a krlmnyek, amelyek a Jamniai Zsinathoz vezettek, meglehets egyedlllk voltak: a Zsid Hbor elvesztse utn a zsid llam megsznt ltezni, s a zsid kzssgnek ki kellett dolgoznia azokat a materilis alapokat, amelyek tovbb lst s integritst a diasprban is garantltk. Ebben az idben azonban Mzes Trvnye mr rgen kanonikus volt; a Pentateuchos kanonizlsnak trtneti sszefggsei mrpedig egszen msflk voltak: a perzsa kormnyzatnak szksge volt egy olyan trvny-kdexre, amelyik tartalmazta a zsid trvnyeket — egy tfog trvnyknyv segtsgvel akartk provincijukat „demokratikusan” kormnyozni, a kormnyzottak akaratval egyetrtsben. — gy vlem teht, helyesebb lenne, ha „hvk kzssgeirl” beszlnnk, teht tbbes szmban, hiszen gy tudjuk csak kifejezsre juttatni a kanonizl kzssg sokrtsgt. Mindazltal nem ez az egyetlen pont, ahol kritizlhatjuk Childs nzeteit. Nyilvnval, hogy a „knon” s „kanonizls” rendkvl szles krket fog t, s a trtneti kritika nem szortkozhat ekzben egyik vagy msik trtneti helyzetre vagy kanonikus tartalomra: a szvegek kanonikus hasznlata trtneti jelensg, a sz legszorosabb rtelmben, s kvetkezskpp finoman cizelllt distinkcikat kell tennnk a „kanonikus hasznlaton” (canonical use) bell is. Childs eljrsval az a nagy problma, hogy tudsunk vizsgldst korltozza a bibliai szveg kanonikus hasznlatra a kanonizci vgs pillanata eltt. Ennek okt azonban sehol nem adja meg. Mrpedig ha tnyleg azt akarn megvizsglni, mi van a szveg „eltt” (devant), akkor nem szabadna megllnia a knonkpzs pillanatban, hiszen a ksbbi korok (pldul a Kzpkor vagy a Reformci) magyarzata mind a Biblia „uttrtnethez” tartozik (Wirkungsgeschichte), s nem vits, hogy e korok is kanonikusnak tekintettk a Biblia szvegt. Van klnbsg kanonikus hasznlat s kanonikus hasznlat kztt a jamniai kanonizls eltt s utn? Ha igen, vajon mi ennek a knonkpzsre magra a kvetkezmnye — e krdseket Childs nem trgyalja.
Mindez megfordtva is igaz: vajon mirt emeli ki Childs a „vgs forma” kanonikus hasznlatt a hagyomnyozs folyamatbl? Mi indokolja, hogy ezt a formt az sszes tbbi forma fl helyezi? Nincs jogunk pldul flhasznlni a Biblia elz formit bibliafordtsainkban (gy tesz pldul a Kroli-fordts a Septuaginta szvegvel sok helytt)? Ha egy olyan szvegnk van, mint amilyet J. Barr idz (1Sm 14,41) — ahol ti. a LXX varinsa jobb, s a TM nyilvnvalan romlott — nincs jogunk kijavtani a szveget az egyrtelmen helyes vltozatra? gy tnik, itt Childs minden tiltakozsa ellenre is dogmatista, hiszen a kanonikus hasznlatok lncolatbl kiemel egy pontot, s azt teszi meg abszolt rvnyv — csakhogy ilyen dnts hozatalakor soha, sehol nem hivakozhat magra a Biblira, mg abban igazat kell adjunk neki, hogy egybknt kanonikus hasznlatra magra igenis sok plda van mindkt szvetsgben. Helyesebb teht azt mondanunk, amit Barr mr 1966-ban hangslyozott: a kanonizls kumulatv folyamat volt, s ennek komolyan vtele a fontos annak az elrendezsben, amit Isten npe tapasztalatknt hagyomnyozott tovbb. Ez az elrendezs, nem vits, jvt meghatroz tnyknt volt jelen a vlasztott np trtnetben. Persze, voltak vltlltsok e kumulatv folyamat sorn; e fordulpontok azonban nem annyira a knon tartalmt, mint inkbb a meglv tartalom interpretcijt rintettk (ld. pldul az zs 53 magyarzatnak vltozsait). Nem vits, hogy egy-egy ilyen vlt felekezetek, vagy ppen vallsok sztvlsnak a pontjv is lett. gy teht nem vits, hogy a kanonikus megkzelts igen fontos mdszerr vlt s nyilvnvalan az is marad a trtneti-kritikai rsmagyarzaton bell. A jelen sorok rja azonban gy vli, hogy a jvben fontos modifikcival fog hatni e mdszer.
Elszr azt hangslyozom, hogy nyilvnvalan fl kell majd adni azt a nzetet, hogy a kanonikus dnts pillanatt hangslyozzuk. E pillanatok igencsak a trtneti akcidentalits gisze alatt zajlottak le, s gy nehezen vonhatunk le bellk ltalnos rvny irodalmi igazsgokat. Csupn arra hadd utaljak, hogy mennyire eltrt egymstl az alexandriai s a palesztin knon. Az elz jellege sokkal tfogbb, s csak az utbbiban tallhat meg az exkluzivits mozzanata. A kettssg olyannyira teljes, hogy hossz ideig konkurrenciaknt sem reztk a kt knon jelenltt (csupn Hieronymus hangslyozza a hebraica veritas fogalmt, szemben a grg fordtssal s knonnal). Az alexandriai knon azonban nyilvn egy olyan terv, amely a zsid kzssget hajtotta bemutatni idegenek szmra, ill. a zsid kzssgen bell a nevels s fennmarads cljainak szolglt. Mintja ennek megfelelen a grg kultra-idel, amely szintn produklt egy hozzvetleges tantervet azok szmra, akik a helln mveltsget maguknak hajtottk mondani. rdekes mdon itt jelentkezik a hrmas beoszts elszr: eredetek (Homrosz), trtnetrs (Hrodotosz, Thukididsz), ill. szpirodalom (elssorban drmk). Megjegyzend, hogy ennek rtke mennyire relatv lehetett, hiszen ppen olyan „aprsgok” maradnak ki, mint a grg filozfusok mvei. m a Tr—Nebim—Ketbm hrmassg tkletesen ennek felel meg, s az alexandriai knonban mg ppoly nem ktelezen elhatrolt az anyag, mint a grg nevels-idelban: aki akarja, hozzfzi vagy elhagyja a tnyleges irodalom egyik vagy msik darabjt; a lnyeg az, hogy 80-90 %-ban mgiscsak ugyanazon mveket olvastk mindentt a hellenizmus hvei.
Nem hangslyozom, hogy ez a nzet mennyire nem appliklhat a jamniai esemnyekre; csupn annyit hadd hangslyozok, hogy akr Jamnihoz, akr Alexandrihoz ragaszkodunk kizrlagos rvnnyel, a kanonikus szempontot magt szktjk le. Ehelyett hadd trek msodik vlekedsemre: szerintem Childs megfogalmazsval olyan problmt rintett, amivel a trtneti-kritikai bibliatudomny immr vszzada vvdott. Ha valaki vgigtekinti az elmlt szzad bibliai kommentrirodalmnak nyelvezett, akkor azt ltja, hogy a klnbz mdszerek nha ugyanazon terminolgival, de egszen ms aspektusbl vizsgljk azokat a szvegrszeket, amelyek egy-egy bibliai szakasz keletkezse utn kerltek a szvegllomnyba. Mind az irodalomkritika, mind a tradcikritika, mind pedig a redakcikritika „ksbbi betoldsokrl”, „glosszkrl”, „redakcionlis jegyzetekrl”, „magyarz kiegsztsekrl” beszl. Kirtkelskben szles spektrum mutatkozik meg: Egy B. Duhm pl. nemesen elhagyja ezeket az ltala ksbbinek vlt szakaszokat, msok lefordtjk, de magyarzatlanul hagyjk, ismt msok (akikhez jmagamat is szmtom) nhol fontosabbnak tartjk e megjegyzseket az eredeti szvegeknl maguknl is. Egyben azonban megegyeznek mg a legszlssgesebb nzetek is: a szveg nem maradt gy, ahogy eredetileg megrtk, hanem hagyomnyoztk azt; a szveg „hasznlatban” volt, s e hasznlat mindig vallsos jelleg. Extrm megfogalmazs, ha „kanonikus hasznlatrl” vagy „intencionalitsrl” beszlek, de mindenkpp fedi a valsgot. Childs teht ezt a mozzanatot ragadja meg, s ebben korszakos rdeme van — nem vits. Vlemnyem szerint a jv lnyegesen modifiklni fogja nzett, amennyiben azt fogjuk kutatni, hogy mi a klnbsg recepci s recepci kztt? Akr a kanonizls cljval is: nincs ezer klnbz mdja annak, ahogy egy szveget rtelmezni s flhasznlni lehet? A bibliai cittumok az jszvetsgben azt mutatjk, hogy igenis sokfajta mdszerrel lehetett elrni a kitztt eredmnyt, s mg messze vagyunk attl, hogy ezeknek klasszifikcijval valamelyest rendet teremtsnk kanonikus gondolkodsunkban. A jv vtizedek bizonnyal ezzel foglalkoznak majd.
Ez utbbi eredmny taln mersz s provokl is: Brmily jnak tnjk is Childs ttele, tny az, hogy a hber hagyomnyozs („Traditionswesen”) vizsglatnak problmjt veti fl, s ezzel hsges, ne mondjam j kvetje egy M. Noth-nak vagy egy G. von Radnak. Munkssga jl illik a XX. szzad mdszertani erfesztseinek trtnetbe; j korszak majd akkor nylik, ha a Childs ltal javasolt lehetsgeket kimertettk.
|