8. NNEPI ALKALMAK AZ KORI IZRAELBEN
NNEPI ALKALMAK AZ KORI IZRAELBEN
Minden valls esetben jellemz elemknt kell szmon tartanunk azokat az nnepi alkalmakat, amelyeket nmagra nzve konstitutvnak tart az illet valls. Ekzben rdekldsre tarthat szmot mind az nnepi szoksok egyttese, mind pedig az a vallsos magyarzat, amivel az egyes nnepi alkalmak legitimcijt az illet valls megadja. Termszetes azonban, hogy e kett nem flttlenl ll sszhangban egymssal, st igen gyakori, hogy a vallsos nnepek meglsnek legitiml magyarzata ppensggel ellene mond a trtneti tnyeknek (vgs soron mirt kellene legitimlni egy nnepet, ha annak trtneti kialakulsa mindenki szmra evidens?). Izrael vallsa esetn sem volt ez msknt. Csupn arra a sajtossgra kell flfigyelnnk az izraeli valls esetben, hogy a vallsos nnepek szisztematikus rendje feltnen ksn jtt ltre Izraelben; oly ksn, hogy ez a rend a maga teljessgben az szvetsg korban mg nem is ltezhetett, hiszen egy sor olyan nnep jtt ksbb ltre (pl. hanukk, rs hassn), amely pedig dnt mdon meghatrozza a mai zsidsg lett. Ezzel ellenttben pedig tallunk az szvetsgben olyan nnepeket is, amelyek si eredetek: oly rgiek, hogy eredetk tisztzsa nem mindig egyrtelm.
1) gy van ez az els s legfontosabb izraeli nnep esetben is: ez pedig a szombat megtartsa. Hogy a szombat a legfontosabb nnepknt volt szmontartva az kori Izraelben, arra bizonytk, hogy csak ezt az nnepet emlti a Tzparancsolat a tbbi Istentl jtt rendelkezs kztt. Valban, olyan nneprl van sz a szombat esetben, amely nem ltezett a tbbi smi vallsban; ezrt rthet, ha sokszor izraeli sajtossgknt emlegetik mindmig ezt az nnepet. Maga a sz etimolgija sajnos nem sokat fz hozz a szombat rtelmnek: a sbt ige egyszeren azt jelenti, hogy valaminek a cselekvsvel flhagyni, valamit abbahagyni, gy teht csak a tartalomra vonatkozik. Ez a tartalom az, hogy a szombat teljesen Jahwnak szentelt nap kellett legyen, s semmilyen munkt nem szabad vgezni azon a napon. Az a ritmus, hogy a szombatot minden hetedik napon (vagy taln helyesebb lenne gy mondanunk: a ht minden els napjn) kellett megtartani, minden valsznsg szerint az jholddal fgg ssze, mert a holdtltre esik. A Papi Irat teremtstrtnete ugyan egyrtelmen azt mondja, hogy ez a nap az utols nap a teremtskor (1Mz 2,3); m az is lehetsges magyarzat a szombat nnepe keletkezsre, hogy az els nap (pars pro toto) Istennek szentelt nap minden hten. Fl, hogy a Papi Irat magyarzatban egyszeren egy npi etimolgia jutott hivatalos rvnyre: a szombat Isten megnyugvsnak napja.
Hogy mikortl szmthatjuk azt az idt, amikor az izraeliek elkezdtk tartani a szombat nnept, az ma mr nem vilgos. Jegyezzk meg azonban, hogy a szombat intzmnynek magyarzatt a tzparancsolat kt verzija eltr mdon adja meg; ezek kzl azonban egyik sem tarthat ignyt si eredetre. A 2Mz 20,11-ben egy olyan magyarzat ll elttnk, amely rintkezik a Papi Irat mr emltett magyarzatval: „Mert hat nap alatt alkotta meg az r az eget, a fldet, a tengert s mindent, ami azokban van, a hetedik napon pedig megpihent. Azrt megldotta s megszentelte az r a nyugalom napjt.” A magyarzat itt teht a teremts tnye, ill. egy olyan rvels, amely a teremts rendjbl trsadalmi rendet csinl. Ezzel szemben ll a deuteronomiumi vltozat, amely a szombat intzmnynek elrendelst nem egy ilyen renddel hajtja legitimlni, hanem egy trtneti tny idzse ltal: Mivel Isten megknyrlt npn az egyiptomi szolgasg idejn, ezrt e np tagjai is hasonlkppen kell knyrletet gyakoroljanak: „Emlkezzl arra, hogy szolga voltl Egyiptomban, de kihozott onnan Istened, a r, ers kzzel s kinyjtott karral. Ezrt parancsolta neked Istened, az r, hogy tartsd meg a nyugalom napjt.” (5Mz 5,15)
Fzzk mindehhez hozz: Egy msz prfta pldul mg semmit sem tud ezekrl a magyarzatokrl, ill. legitimcis ksrletekrl. Ugyanakkor azonban vilgos, hogy msz idejn mr rvnyben volt a szombat megtartsnak intzmnye (hogy mennyire ktelez ervel, azt ma mr nehz lenne eldnteni). msz nem is trekszik a szombat legitimlsra, csupn az jhold sszefggsben emlti az nnepet, s a szvegsszefggs mutatja, hogy mr korban is a nyugalom napja volt a szombat. Lehet, hogy ekkor mg egyszeren a holdtlte nnepe volt ez a nap? Erre enged kvetkeztetni az m 8,5: „Mert gy beszlnek: Mikor mlik el az jhold, hogy gabont rulhassunk, s a szombat, hogy gabonval kereskedjnk?” E versben szigor parallelizmusban ll az jhold s a szombat, gy jelentsk aligha klnbzik! gy tnik teht, hogy ez a magyarzat legalbbis rgebbi, mint a Tzparancsolat brmelyik vltozata, s ezt a magyarzatot egsztette ki egy papi s egy deuteronomiumi jelleg indokls.
2) A pska nnepe ugyan nem tallhat meg a Tzparancsolatban, fontossghoz azonban mg sem fzdhet semmi ktsg. ppgy nem ktsges az sem, hogy ez az nnep rgi idket akar jra feleleventeni, s a pska eredett mg a pusztai vndorls idejre vetti vissza. Az Egyiptombl val szabadts trtnetben is fllelhetk a pusztai vndorls emlkei (ld. pldul 2Mz 7,16). Igaz: az egyiptomi szabadtsrl szl elbeszlsben a pska elrendelsnek trtnete papi megfogalmazsban ll elttnk (olvasd itt: 2Mz 12), mgis lthat az elbeszlsen, hogy rgi korok reminiszcenciit eleventi fl. Az okok nyilvnvalak: ezt az nnepet mg pap, oltr s szently nlkl kellett megtartani; mindez pedig nyilvn ellene mond a Papi Irat egybknt rthet rdekldsnek a kultikus institcik irnt. Ha mgis ilyen mdon hagyomnyozza a papi r a pskrl szl elbeszlst, az csak azzal magyarzhat, hogy rgebbi anyagot dolgozott fel! Emellett persze vannak mg egyb elemek is, amelyek a pska eredett a kisllattenysztk szociogrfiai milijbe utaljk: tavasszal kell levgni egy brnyt, amelyet nyilvnvalan az egsz nyjat reprezentlja, hiszen tkletes s hibtlan brny kell legyen (mg a csontjt sem szabad eltrni). A levgott brny hsbl ritulis tkezst ksztenek, amelyen az egsz csald rszt vesz. A brny vrt is ritulis mdon rtelmezik: e vr vja meg az egsz csaldot s a csald vagyont a dmonikus erktl. Az tkezs egsz ideje alatt a csaldnak olyan ltzket kell viselnie, amely kifejezsre juttatja, hogy mindenki kszen ll az indulsra. Mindez olyan milit sugall, ahol letelepedsrl mg sz sem lehet s ahol a fldmvels mg ismeretlen tevkenysg volt.
Nem vits, hogy mindezek a rtusok kiss izolltan llnak jelenlegi sszefggskben, nevezetesen az Egyiptombl val szabaduls trtnetben. Semmilyen jel nem utal arra, hogy a pska a maga eredetben sszefggsben llott volna azokkal a csapsokkal, amelyeket a papi r megelzleg beszlt el (amely csapsok persze a maguk rszrl szintn szekundr mdon csatlakoznak az egyiptomi szabadts trtnethez). Azon kvl pedig a fent emltett rtusok meglepen nagy rokonsgot mutatnak fel a nomd arabok tavasz-nnepvel; ez utbbi pedig egszen bizonyosan nem a zsidk Egyiptombl val szabadulsnak nnepe. Az szvetsg azonban a maga rszrl tbbszr is megksrli jrainterpretlni s aktualizlni ezt az si, nomd nnepet.
a) Elszr is a pska nnept, jobban mondva a pska szereztetsnek esemnyt prblja meg bekapcsolni az szvetsg az dvtrtnetbe. Ha G. Fohrer flfogst kvetjk, gy ez az erfeszts a korai kirlyok korra eshet, amikor is ennek az si nnepnek a historizlst hajtottk vgre. Ez az a pillanat, amikor a pska szereztetst az egyiptomi szabadts sszefggsbe lltjk, s gy a pska a szabadtst megelz este dnt aktusa lesz. Ez az erfeszts azonban minden bizonnyal kevsb a trtneti esemnyekre magukra koncentrlt; inkbb egyfajta teolgiai juxtapozcit kell lssunk benne, ami mind a pskt, mind pedig az exoduszt flrtkelni kvnta.
b) Nem kevsb fontos az a mozzanat, amikor a pska nnepbl nemzeti nnep lesz. Ha ugyanis azokra az si elemekre tekintnk, amelyeket a fentiekben emltettnk, gy nyilvnvalan megmutatkozik, hogy a pska eredetben nem nemzeti, hanem (nagy)csaldi nnep volt, hiszen a lnyeges mozzanatok mind a csald kereteire koncentrltak. A 2Kir 23 azonban arrl rulkodik, hogy a pska nnept Jsis korban kzponti nnepp tettk, s a Deuteronomium is legfontosabb nnepknt akarja megnnepeltetni a pskt az izraeliekkel. Az 5Mz 16,1-8 ismtelten lerja a pska nnepnek helyes rendjt; ez a lers azonban mr felttelezi a kultusz centralizcijt, amelyet Jsis hajtott vgre. Az 5-6. versek olyan stdiumot tkrz a pska trtnetben, amely aligha lehet eredeti: „Nem szabad levgni a pskaldozatot akrmelyik lakhelyeden, amelyet ad neked Istened, az r, hanem azon a helyen, amelyet kivlaszt Istened, az r, hogy ott lakjk az neve, ott vgd le a pskaldozatot este, naplementekor...” E hely termszetesen Jeruzslem; a Deuteronomium itt a kultuszcentralizcit propaglja, ami a maga rszrl mr flttelezi az izraeli hvk venknti zarndoklatt is a szent vrosba. Ha ez eredeti lenne, akkor az Egyiptomban megnnepelt pska nem lehetett volna rvnyes! Arrl nem is beszlve, hogy az exodusz felttelezett idejn Jeruzslem mg nem lehetett kzponti kultuszhely. Mindezek alapjn nyilvnval, hogy a Deuteronomium eme passzusa a pskannep ksbbi kiszlestsnek keretben ll, s nem datlhat elbbre a Kr.e. VII. szzadnl.
3) Egy tovbbi kibvts is trsul a pska eredeti rtelmhez: mr a deuteronomiumi magyarzat sorn lttuk, hogy a pskt egy msik nneppel is sszefggsbe hoztk, spedig a maccttal, a kovsztalan kenyerek nnepvel. A kt nnep sszekapcsolsnak lehetsgt minden valsznsg szerint az adta meg, hogy a kovsz hasznlatnak tilalma mindkt nnep elksztsre vonatkozott. Az rtelem azonban klnbzik a pska s a macct nnepeiben: a pska esetben ez a felkerekedsre val kszsg kifejezje volt, mg a macct nnepe valsznleg ezltal akarja (szimbolikusan) szmzni a ttlensget. Hogy a kt nnep eredetileg nem tartozott ssze, arra bizonytk, hogy sem a 2Mz 23-ban, sem pedig a 2Mz 34-ben nincs mg a kt nnep sszekapcsolva; a kovsztalan kenyerek nnepe itt mg nll, s kifejezetten a fldmvelshez kapcsoldik (ami egybknt kontraindikln a pskval val sszekapcsolst). A Deuteronomium — gy tnik — hen adja vissza ez nnep rtelmt: a fld termsnek els zsengjt az r el kell vinni (5Mz 26,2), nyilvnvalan pars pro toto. Ez mr nmagban is jelentheti a zarndoklat szokst, s felttelezi a papsg intzmnyt is — miknt lttuk, a pska esetben mindkett csak igen elrehaladott stdiumban jelentkezik.
Figyelemre mlt, st taln meglep is, hogy a pska s a macct egyms mell rendelse nem egyrtelmen trtnt meg. Az 5Mz fentebb idzett passzusai azt a kpet vettik elnk, hogy a jsisi kultuszreform egy nagymret nemzeti nnepet hajtott propaglni, s ezrt mind a psknak, mind a macctnak egyformn nagy jelentsget tulajdontott. Miknt lttuk, trtnetileg nem helytll a kt nnep deuteronomiumi magyarzata. Ezzel szemben viszont az nnepnapok papi rendjben ms a helyzet: a 3Mz 23,5-8 kiss lazbb kapcsolatot felttelez a pska s a macct nnepe kztt. Itt egyszeren arrl van sz, hogy a macct nnepe a pska utn zajlik le. A Papi Irat szmra teht csupn a sorrend volt fontos, a mgtte ll indoklst mr nem fogadta el.
4) „vente hromszor jelenjk meg minden frfi Istenednek, az rnak a szne eltt...” — ezt olvassuk az 5Mz 16,16-ban. E hrom zarndoklat kzl az els minden bizonnyal a pska-macct nnep volt. A msodik, gy tnik, nem vetekedhetett fontossgban az elsvel: ez a hetek nnepe volt (sabct). A 3Mz 23,15 szerint ez az nnep ht htig tartott a pska nnepe utn, teht 7x7=50 naprl van sz (ha a megelz pska napjt is hozzszmtjuk). E szmts szerint nevezte a LXX e napot h pentekost (hmera)-nak; ez a „pnksd” elnevezs eredete. Egy olyan nneprl van sz, amely a fldmvelssel lehetett sszefggsben, mert a hetek nnept az aratssal (qcr) kapcsolatban nnepeltk meg. A 2Mz 23,16 elmondja, hogy a mez vetsnek els termst kellett Istennek bemutatni — nyilvnvalan telldozatra kell itt gondoljunk. Ez az nnep bizonnyal npszer volt a ksi kirlyok korban; ksbb azonban egyre kevesebbet hallunk rla (az szvetsgben mg a 2Krn 8,13 emlti). Intertestamentlis korban viszont jra felledhetett ez az nnep. Hogy azonban eredetben is vallsos nneprl van-e sz, azt aligha tudjuk biztonsggal megmondani. zs 9,2 ismerni ltszik ezt az nnepet, de gy tnik, nem tud annak vallsos tartalmrl, vagy vallsos indoklsrl: „gy rlnek szned eltt, mint aratskor szoktak rlni; ahogyan vigadnak, ha zskmnyt osztanak.” A zskmny osztsa termszetesen profn alkalom az ujjongsra, gy taln az arats nnepe is. A hetek nnepe ezek szerint egy profn nnep, meglehets nagy npszersggel, amelyre viszont a hivatalos valls igent mondott.
5) A harmadik nagy nnep, amelyet az nnepi kalendriumok emltenek, a szukkt nnepe. A vonatkoz passzusok imgyen vallanak errl az nneprl: „s a betakarts nnept az esztend vgn, amikor a vetst betakartod a mezrl” (ti. Istennek kell szentelni), 2Mz 23,16. „Tarts storos nnepet ht napig, amikor megtrtnik a betakarts szrdrl s borsajtdbl.” (5Mz 16,13) Itt fordul elszr el a szukkt sz. „Ugyanennek a hetedik hnapnak a tizentdik napjn ht napig tart storos nnep kezddjk az Rnak.” (3Mz 23,33) Pontos idmeghatrozst ugyan csak a papi szvegben olvastunk, mgis egyrtelm, hogy ezttal szi nneprl van sz, ismt fldmvelssel kapcsolatosrl: az szi betakarts s szlszret nnepe a szukkt. Mr a Szvetsg-knyve emlti, gy viszonylag korn megkezddhetett ez nnep szoksa — errl vallanak a trtneti s prftai knyvek is. A Br 9,26kk kiss rdekes mdon szmol be az nneprl. gy tnik, hogy a trtnet fszereplje, Gaal kiss tbbet ivott a kelletnl, s ezrt mert a kirly Abmelekkel szemben lztani. Mindenesetre a 27. v. hatrozottan emlti, hogy az nnep alkalmval a Sikem krnykn lakk ettek s ittak, majd ezt kveten (taln kapatosan) csroltk Abmeleket. Lehet azonban, hogy tgondolt tettrl van sz, hiszen ezt kvetleg tnyleg katonai sszecsapsra kerl sor Abmelek s Gaal kztt — az utbbi veresgvel. Mindenesetre a szveg egy nagy rmnneprl tudst, s ha nem is azonos datls azzal a korral, amelyikrl szl, minden bizonnyal rgebbi, mint a kultuszi kalendriumok szvege.
Hasonlkat mondhatunk el a Br 21,19kk-rl. Miutn az izraeli trzsek majdnem kipuszttottk Benjmint, s megfogadtk, hogy lenyaikat nem adjk benjminithoz, megbnjk tettket, hiszen egy trzs van kihalsra tlve. A megoldst egy olyan tett adja meg, amely a szabin nk elrablshoz hasonlt: egy nagy nnep alkalmval Sl krnykn lesbellnak a szlkben a benjminitk, s vrjk, hogy az „nnep” alkalmval jjjenek a krtncot jr lenyok. Ez alkalommal aztn mindegyik benjminita efraimi felesget „rabol” magnak; az efraimitk pedig belenyugszanak ebbe, hiszen k maguk sem kvnjk Benjmin teljes kipusztulst. Az itt szban forg nnep szintn a szukkt, s ismt tani lehetnk annak, hogy egy rmnneprl volt sz, amelynek inkbb vszakhoz, fldmvelshez, nem annyira vallshoz volt kze. Ezt az rmnnep-jelleget ersti meg az 1Kir 8,2.65; itt Salamon rendezi az egsz orszg szmra a szukktot. S jllehet a Hs 9,1-9 tmja tlethirdets, mgis nyilvn elrulja, hogy az rmnnep gyssz vlst jsolja meg itt a prfta: fknt a 2. s 4. v. utal arra, hogy a betakarts s a szretels nnepre utal Hses.
A deuteronomiumi trvny persze nem csupn a nevet vltoztatta meg, amikor szukktnak nevezte ezt az nnepet: a nvbl arra is kvetkeztethetnk, hogy mr ekkor megtrtnt az, amit csak a papi trvny r le pontosan a 3Mz 23,40kk-ben. Az izraelieknek gymlcst, gakat s gallyakat kell gyjtenik, ezekbl strakat kell ptenik, s ht napig ezekben kell lakniuk. Az indoklst itt az egyiptomi szabadtsra utals adja meg: mivel akkor sem hzakban ltek az izraeliek, a szukkt nnepe most a lombstrak ltal erre a szabadtsra kell emlkeztesse ket. Nyilvnval, hogy ez a magyarzat szekundr, ppgy, mint a psknak az exodusszal trtn magyarzsa; ebben a deuteronomiumi trvny jtst lthatjuk, amit aztn a papi trvny is tvett.
A fogsg utn mg egy modifikci trtnik ez nnep rtelmezsben: a Zak 14,16kk venknt ismtld nnepknt eschatolgikus jelentsget tulajdont a szukktnak, amelyet minden npnek meg kell nnepelnie. Ebbl arra kvetkeztethetnk, hogy a fogsg utn ersdtt az nnep jelentsge (ezt a flttelezst megersteni ltszik az Ezsd 3,3kk s Neh 8,14kk is). gy rthet, ha az nnep tllte az szvetsgi kort, st az intertestamentlis kort is, s az jszvetsg is tesz utalst arra, hogy a szukkt tiszteletben tartott nnep maradt a zsid llam fennllsa sorn (v. Jn 7,2).
Mg egy megjegyzst kell tennnk ez nnep kapcsn, jllehet sem fenomenolgiai szempontjainknak nem felel meg, sem pedig a vallstrtnet trgyhoz nem tartozik: az rsmagyarzat trtnete sorn tbb teolgiai magyarzatot fztek a szukkt nnephez. Tbben a Szvetsg nnept lttk benne (gy pl. G. von Rad); ismt msok az izraeli amphiktynira emlkezsnek az nnept (H.J. Kraus), vagy ppen az izraeli jvnnep st (S. Mowinckel). Mindezekbl fenomenolgiailag semmit sem tudunk igazolni; ugyan nem vits, hogy mindezek a magyarzatok teolgiailag is bizonytalanok, ktsges voltukat azonban e helytt nem kell trgyalnunk.
6) Csupn megemltnk mg kt
nnepet, amelyek jelentsge nem vetekedhet az elzekvel.
a) A prm nnepe gyakorlatilag csak az Eszter knyvhez kapcsoldik; voltakpp az egsz knyv a prm nnep aetiolgijnak tekinthet: Izrael emlkezik arra a nagy szabadulsra, amelyet Isten Eszter s Mardokeus ltal vitt vgbe. Maga a prm sz sem hber: akkd jvevnysz; a puru sorsot jelent, s a hber hippl pr megfelel az akkd pra karru = sorsot vetni kifejezsnek (v. Eszt 9,24). Mgis rdekes, hogy minde a tbbes szm alak egyes szmban az nnepet jelenti (teht mintegy plurale tantum fnv), ugyanakkor azonban a sorsvetsben az egyes szm forma szerepel.
Mindezzel egytt semmi nem utal arra Eszter knyvn kvl, hogy az izraeliek tnylegesen nnepeltk a prm nnept. Lehet, hogy egyszeren a perzsa farwardgn nnep irodalmi paralleljt kell ltnunk az Eszter knyvben? Mindenesetre az nnep trtneti sszefggsei ppgy bizonytalanok, mint a knyv trtnetisge — a legkevsb sem ad anyagot fenomenolgiai vizsglathoz.
b) Nem sokkal tbbet mondhatunk el az engesztels nneprl (jm kippr): erre az nnepre csupn a 3Mz 23,27-28, valamint 25,9 tesz utalst — egybkn hallgat rla a Hber Biblia (az Ez 45,18-20 egyrtelmen nem errl az nneprl szl). A 25,9 utalsa csupn idmeghatrozs; ebbl semmit sem sikerl megtudnunk. Az els passzus lersa pedig hatrozottan elt az nnepi kalendriumok nyelvezettl, s inkbb a bnbnati zsoltrok nyelvezett idzi. Minden okunk megvan teht annak flttelezsre, hogy ilyen nnep az szvetsgi korban mg nem ltezett, csupn a ksi hber lra teolgija adta meg az alapot egy ilyen nnep posztullsra.
|