7. LDOZAT AZ IZRAELI VALLSBAN
LDOZAT AZ IZRAELI VALLSBAN
Nylt titok az szvetsg-tudomnyban, hogy az ldozatok problmja mindmig megoldatlan; ennek oka ketts: egyrszt igen nehz megfejteni azokat a terminusokat, amelyek a klnbz ldozati tpusokat meglehets pontosan akarjk krlrni. Msrszt azonban az is problmt okoz, hogy az ldozati szoksok minden bizonnyal nagy vltozson mentek keresztl az vszzadok sorn. A legtbb szveg, amely az ldozati szoksok lersval foglalkozik, mrmost relatve ksi datls: a papi forrshoz tartozik, annak ellenre, hogy ez a forrs is megrizhetett sokat a rgi szoksokbl. A papi forrs clja azonban nyilvnvalan az, hogy egyfajta standardot garantljon a szertegaz ldozati szoksok kztt, ezrt az ldozattpusok szisztematizlsa a jellemz r. A fentiekre tekintettel mrpedig (jllehet aligha lehet tlbecslni az ldozatokkal foglalkoz szakirodalom minsgt s mennyisgt) llandan zavarban vagyunk; igen nehz meghatrozni, hogy hol s mikor van dolgunk rgebbi hagyomnyanyaggal, s mit kell a papi r szisztematizlsa eredmnynek tekintennk. Nyilvnval mgis, hogy a papi r nmagval szemben elfogult volt: az az elrs, miszerint hivatalos ldozatot kizrlag pap vgezhetett az kori Izraelben, egyrtelmen a papi r ksi tendencijnak vonaln ll, s minden bizonnyal egy immr fejlett stdiumot tkrz. Hogy ez eleinte egszen biztosan nem gy volt, azt olyan passzusok igazoljk, mint pl. 1Mz 22, ahol a pater familias termszetes jelleggel kszl az ldozat bemutatsra; hasonlan korbbi idk reminiszcenciit rzi a 2Krn 26 is, amelyik arrl szl, hogy Uzzis kirly is ldozatot mutatott be — s ezrt bntetsben rszeslt: poklos (leprs) lett. m ppen ez a passzus mutatja nyilvn, hogy egy idben elkpzelhet volt, hogy nem a pap, hanem a kirly mutat be ldozatot, s ez mg a ksi kirlysg korra is jellemz.
Egyrtelm teht a tendencia: a papi r nyilvnvalan elkendzni kvn sok olyan trtneti emlket, amely kizrlagos ldozati jogval ellenkezett. A nem papi jelleg iratokat kell teht megvizsgljuk elszr, hogy a fogsg eltti ldozatokrl valamelyes benyomsunk lehessen. A 2Kir 16,10-18 pldul arrl beszl, hogy hz kirly Damaszkuszba utazott, majd visszatrse utn az ldozati szoksokat megreformlta. rijj fpap segdkezett neki ebben s vgrehajtotta a kirly utastsait. Sajnos azonban ez a szveg is csalka: nem rul el semmit abbl, hogy mi is lehetett e kultuszreform lnyege, milyen j szoksokat vezettek be Izraelben, ill. milyen rgi szoksokat irtottak ki. Annyit azonban elrul a szveg, hogy a kultuszreform nemcsak elgondolhat volt, hanem tnylegesen ltezett is; az egysges kultusz idelja teht mindenkppen ksi keletkezs. Tartalmilag csupn egy „aprsgot” tudunk megfigyelni: a szveg klnbsget tesz a kirly clja s az cam h'rec clja kztt; arrl is beszl, hogy ez az ldozati tpus mind reggel, mind pedig este bemutatsra kerlt. Igen valszn azonban, hogy a ksbbi papi szisztematizls hznak ezt a reformjt inkorporlta, s ezrt is maradhatott meg a hivatalos trtnetrsban. Ha pedig gy van, akkor annak okt is megtalltuk, hogy mirt nem beszl arrl ez a szveg, hogy mi is volt az hz eltti ldozati szoks lnyege. Az idzett szakasz mg azt is valsznv teszi, hogy a kirly cselekedete tbb volt kultuszi rendelkezsnl: egszen nyilvnval, hogy politikai sszefggs is van a damaszkuszi ltogats s az ldozati rendelkezsek kztt — hogy erre ksbb is volt plda, azt mg majd ltni fogjuk. Egyvalami mindenesetre fel kell tnjn: A 13.v. az cl, minh, neszek s selmm egyms utn szerepel, de hinyzik a hatt't; ez mindenkppen amellett szl, hogy nem papi jelleg reformot hajtottak vgre. R. Rendtorff ugyan azt gondolja, hogy az jts a vrrel meghints mdjban lehetett — m ez olyan szoks, amit a papi nzet is elfogadott. A 12.v. kifejezetten a kirlyrl beszl, mint aki bemutatja az ldozatot: ez garancija annak, hogy szvegnk korbbi, mint a papi r munki.
A papi szisztematizls mindenesetre slyos gondot jelent szmunkra az ldozat rtelmnek flfedsben. A papi r ui. minden ron azt a nzetet erlteti, hogy az ldozatra azrt van szksg, mert az ember szksgszeren vtkezik; az ldozat az, ami ltal jvttelt eszkzlhetnk ki A 3Mz 9,7 a kipper szval magyarzza a hatt't s az cl rtelmt: az ldozat elfedezi a bnt (a bacad praepositival egytt). A 3Mz 8,15-ben a bikaldozat vre befedi az oltr szarvait (ez a rtus kveti a papszentelst) — ez amellett a magyarzat mellett szl, hogy a flszentelend papok vtkei is elfedeztetnek, hogy a papok alkalmasakk vljanak hivatsukra. Ez az elkpzels persze gykerezhet mr a fogsg eltti idkben is, de uralkod nzett mindenkppen csak a fogsg utn vlt. Gondoljunk arra, hogy brahm elbb emltett ldozata mg nem flttelezi, hogy valaki is bnt kvetett volna el, s Izsk flldozsra ppensggel nem azrt volt szksg, mert akr Izsk, akr brahm vtkezett volna. Hasonlkat llapthatunk meg N ldozatrl is (1Mz 8,20-21; cl!): ennek alapja sem a bn, hanem sokkal inkbb a hla azrt, mert Isten csodlatosan megmentette Nt s csaldjt az znvztl. A papi r — gy tnik — nem tudta nyomtalanul kiiktatni ezeket a rgi emlkeket; ehelyett egy msik, mindent tfog teolgiai magyarzatot vallott ktelez rvnnyel: az ldozat a bn elfedezsre szolgl. Ha valaki kzelebbrl megnzi a 3Mz klnbz ldozati rtusait, gy megllapthatja, hogy klnbsg csupn a bemutats mdjban van, de a teolgiai indokls mindig ugyanaz marad.
Ilyen httren kell mrmost szemllnnk az egyes ldozatokat; ekzben a szksgszer szkepszis nem hinyozhat: hiszen csak rszei maradtak fenn mindannak, ami a rgi ldozati szoksok vagy nzetek egszt alkothatta. Elsknt vegyk szemgyre a legfontosabb ldozatot:
1) cl. ltalnos jellemzjeknt azt kell megllaptanunk, hogy llatldozatrl van sz. Ez az llat lehetett brny (kebesz; pl. 4Mz 28,3), bika (par, vagy ben bqr; pl. 4Mz 28,11), kos ('ajil; pl. 4Mz 28,11), de akr madr is (cf s jn; 3Mz 1,14). Mivel azonban ez utbbi egyebtt nem fordul el az szvetsgben, nem kizrt, hogy itt esetleg betoldsrl van sz. Tovbbi lehetsgek: ged cizzm (kecskegida; Br 13,15), sze (juh; zs 43,23), cgel (borj; Mi 6,6), cattd (kos; Zsolt 66,15) vagy ltalban mhm (hzott llatok, uo.), c'n s bqr (juh s marha; 2Mz 20,24).
Az clt klnbz idkben lehetett bemutatni. A 4Mz 28,3-8 az cl tmd kifejezssel l: rendszeres cl, amin azt kell rtennk, hogy minden reggel s minden este bemutattak egy brnyt. Kiss meglep, hogy az Ez 46,13 csupn egy naponknti clt ismer — jllehet Ezkiel egszen biztosan ismerte a papi tradcit. A kvetkeztets azonban kzenfekv: az Ez 46,13 rgebbi, mint a 4Mz 28,3; a papi tradci tovbbi szisztematizlsnak tekinthetjk, ha az egyszeri naponknti ldozat utn megjelenik a reggelenknti s estelenknti ldozs szoksa. — Az ldozatok tovbbi specifiklsnak tekinthetjk, ha a 4Mz 28 kalendriumban megjelenik az clat sabbat besabbatt (10.v.). Ez azt jelenti, hogy szombatonknt a tulajdonkppeni nnepi ldozat az cl volt; ugyanezt kell elmondanunk a havonknt bemutatott clrl: clat hdes behods (14.v.). Az cl volt az nnepi ldozat a hetek nnepn (27.v.), a krtzengs nnepn (4Mz 29,2), st az engesztels napjn is clt kellett bemutatni (8.v.; a hatt't csak a 11.v.-ben jn). A sor vgn a storos nnep ll, ahol ismt emltst nyer az cl (4Mz 29,13). Emltsk meg, hogy ez a sorrend megegyezik az Ez 45,23-mal, ahol a sor gy hangzik: cl, hatt't, minh — ennek kell kvetni a pska-macct-nnepet. Az szi nnep sorrendje: hatt't, cl, minh. A 3Mz 23 az cl, minh s neszek sorrendjt kveti; jegyezzk azonban meg, hogy ez a sorrend nagy valsznsg szerint betolds.
A fenti megllaptsok sszegzseknt s kirtkelseknt azt mondhatjuk, hogy a papi tradci ersen hangslyozta az cl fontossgt (taln a tbbi ldozat rovsra?); az cl pontostsa ppezrt igen nehz, leginkbb csak az „gldozat” vagy „llatldozat” fordts felel meg a tnyeknek. Az elbbi hasznlata mindenkppen jogosult a 4Mz 28,3 alapjn, ahol az 'isse = gldozat terminus kzelebbrl rja le az ldozat milyensgt. m a korbbi idkben is (amikor mg a kirly is bemutathatott ldozatot) az cl fontossga tnik ki. Az 1Kir 9,25 szerint Salamon vente hromszor mutatott be clt s minht. Jerobom ldozatt ugyan nem pontostja az 1Kir 12,33 (a magyar fordts itt: hiqtr = tmjnezett, sajnos hibs); viszont mg Ezkielnl is a nsz clt s selmmot mutat be szombaton (v. 46. fejezet).
Az cl bemutatsnak cselekmnyei szintn stabilan meghatrozottak: errl informl bennnket a 3Mz 1. Ezek szerint
a) elszr az llatot az ldozat helyre vezetik (hiqrb: 1,3);
b) az ldozat bemutatja az ldozat fejre teszi kezt (szmak cal: 1,4);
c) ezt a levgs kveti (shat: 1,5);
d) az ldozat vrt az oltr krl szthintik (zraq: 1,5);
e) vgl pedig az ldozatot elgetik az oltron (hiqtr: 1,9).
A d) s e) pontok kztt mg egyb tevkenysg is trtnhet: az ldozat brnek lenyzsa, az ldozat fldarabolsa, az oltron tzifa elhelyezse, az ldozat hsnak megmossa. Az a tny, hogy ez a lers igen rszletes s igen szisztematikus, arra engedhet kvetkeztetni, hogy a 3Mz 1 meglehets ksi keltezs (m e szisztematizls aztn a tbbi ldozatra is alkalmaztk).
Az cl bemutatsra okot maga a bn ad, de emellett a klnbz tisztulsi szertartsok lezr aktusa is lehetett ez az ldozat (pl. gyermekszls utn, 3Mz 12). Nem papi szvegekben azonban a hla, elismers s ksznet is oka lehet ennek az ldozatnak. Jetr pldul clt s zebhmot mutatott be, amikor flismerte, hogy ki az igaz Isten, aki Izraelt Egyiptombl kiszabadtotta (2Mz 18,12). Krds, hogy clt csak Jahwnak lehetett-e bemutatni; Jh mindenesetre azt mondja, hogy Baalnak akar zebahot s clt bemutatni — s ez hihetnek tnik sok ember szmra (2Kir 10,24). Bt-Semes lakosai clt ldozva juttatjk ksznetket kifejezsre, amikor a szvetsg ldja megkerl (1Sm 6,14). Rendszerint egy gylekezet mutatja be az clt, de az is elfordul, hogy egyn fogadalmnak rsze az. A 4Mz 15,3 nyilvnvalv tesz egy ilyen esetet: cl '-zebah lefall nder ' binedb = egy fogadalom teljestse rdekben, vagy fogadalom- knt bemutatott cl vagy zebah.
Megllapthatjuk: az cl jellegzetessgei sokrtek. Igen valszn teht, hogy sokmindent magba olvasztott az cl abbl is, ami a papi r eltti szoks rsze volt.
2) A papi tradci mindig egytt emlti a zebahot s a selmmot. E kapcsolat oly szoros, hogy meg kell krdezzk: tnyleg kt kln ldozatrl van-e sz, avagy hendiadysknt kell rtelmezzk e kifejezst: egyazon ldozat kifejezje. A krds jogos, s mg vissza kell r trnnk. A nem papi tradci viszont kln emlti a zebahot s a selmmot, gy minden okunk megvan annak flttelezsre, hogy eredetileg e kt ldozat nem tartozott ssze, s csak ksbb kerltek egymssal kapcsolatba.
A) Amit az elzekben az clrl a feltevs szintjn elmondtunk, azt teljes bizonyossggal mondhatjuk a zebahrl. A 2Kir 10 rszt idztk, ahol az cl Baalnak bemutatott ldozatot jelentett — spedig a zebah sszefggsben! A Br 16 szerint a filiszteusok nagy nnepsget rendeztek annak rmre, hogy Smsont elfogtk; ez nnepen Smson maga is bemutatsra kerlt. Ez alkalombl Dgn istennek ldozatot mutattak be: zebahot (23.v.). A mobitkrl azt olvassuk, hogy Baal-Pernl (az izraeliekkel egytt) zebahot mutattak be — minden bizonnyal nem Jahwnak, hiszen blvnyimdsrl van sz, amit a Biblia nem kslekedik eltlni. Mindez azt valsznsti, hogy a zebah egy ltalnosan elterjedt knani nnep volt, amelyet az izraeliek is gyakoroltak. Zebahot nem csak Jahwnak lehetett bemutatni, hanem ms istensgnek is.
A tovbbiakban annak kell fltnnie, hogy a zebah igen gyakran csaldi kontextusban jelentkezik: olyan csaldi nnepek ldozati cselekmnyre kell gondolnunk teht, amely mg papsg nlkl ment vgbe. Az efraimi Elkna pldul mg egy nem ronita szentlyt keres fel (spedig venknt): Slt; az itteni papsgnak mg bizonnyal nincs kapcsolata a ksbbi papi renddel. Mgis egyrtelmen azt olvassuk, hogy Elkna szoksa volt venknt ldozatot bemutatni (1Sm 1,21); a vonatkoz kifejezs: zebah hajjmm. A rendszeressg mellett mg az kell feltnjn, hogy az egsz csald Elknval van ezen az nnepen, st a csaldi problmt is ez alkalommal trja Anna Jahwe el. Ismeretes viszont, hogy a csald fogalma nem szortkozott az izraelieknl frfira, asszonyra s gyermekre: az egsz nagycsald („extended family”) egytt volt pldul akkor, amikor Dvid csaldi nnepet lt az 1Sm 20,29 szerint. Jntn azzal menti ki a Saul udvarbl tvollv Dvidot, hogy Dvidnak csaldi nnepre kellett hazautaznia: egy zebah misph = csaldi ldozat van Betlehemben. Saul ugyan tlt a szitn, mgsem tehet semmit: az rgy tkletes. Ez a szveg nyilvn elrulja, hogy ez a szoks meglehetsen ersen lt a korai kirlysg idejben.
Nem csupn ennyi azonban az igazsg. A trtnelem ismtli magt: a 2Sm 15-ben ugyanez a jelenet ismtldik. Ezttal a felkelst szt Absolon az, aki tvol hajt lenni: Hebrnba utazik, hogy ott vesse meg a lzads alapjait. Tvolmaradsa oka ismt egy ldozat, amit szmzetse idejn fogadalommal fogadott meg (7.v.: sillm nder). Magt az aktust az cbad ige rja ugyan le (8.v.), de a 12.v. emlti a zebhm szt. A fogadalom s a zebah teht sszetartoznak e versben. m nemcsak itt: a panasz- s bizalom-zsoltrok ismerik a „fogadalomttel” (Lobgelbde) formaelemt (H. Gunkel meghatrozsa); ez a zsoltr fontos rsznek tekinthet. Feltn, hogy e zsoltrok vgn igen gyakori a zebah emltse:
Zsolt 116,17: lek 'ezbah zebah td
Zsolt 50,14: zebah l'lhm td (melyet a parallel vers vilgt meg:)
wesallm leceljn nedrek
A szavak vizsglata azt eredmnyezi, hogy a zebah igen gyakran szerepel a nder s a nedb sszefggseiben.
Jellegzetesek azok az igk is, amelyek a zebah sszefggsben fordulnak el. A nem papi jelleg szvegekben egy sor olyan lltmnyt tallunk, amelyek amellett szlnak, hogy a zebah s selmm szisztematizlsa mg nem trtnt meg. Egy msz pldul tbb alanyt is hasznl: hb' (4,4), ill. higgas (5,25). Az 1Kir 12,27 egyszeren az csz igt hasznlja (a zebah is a minhval egytt szerepel), a 2Mz 18,12 pedig a lqah igt veszi ignybe (az clval egytt), Zof 1,7-ben pedig egyszeren hkn az ige. Milyen tvol ll ez a sokrtsg a hiqtr cl fordulattl! Ez utbbi nyilvnvalan mr egy reflektlt szhasznlatot tkrz.
Ha figyelmnket az ldozati llatok fel fordtjuk, akkor nem lthatunk semmi eltrst az cltl — ami szintn meglep. llatldozatrl van sz ez esetben is: cgel, bqr, sr, sze, kebesz, 'ajil, valamint az ltalnosan rtelm c'n szerepel az llatok listjn. Ebbl arra lehet kvetkeztetni, hogy az cl s a zebah sok kzs vonst tartalmazott. S mivel a fentiekben az cl fontossgnak a hangslyozsa tnt fel a papi szvegekben, flttelezhetjk, hogy a papi gondolkodsban az cl sok olyan jellemvonst is tvett, ami eredetileg a zebah volt. E flttelezst ltszik megersteni, hogy a 3Mz 3, amely a zebah bemutatsnak pontos lerst tartalmazza, gyakorlatilag nem tr el a 3Mz 1-tl.
Egy dolog azonban nyilvn elvlasztja a zebahot az cltl. A 2Mz 34,15 megtiltja, hogy az izraeliek a pognyokkal egytt ldozzanak — s egyenek! (v. 'kalt mizzibh) Az ezt megelz ige, a qr mutatja, hogy a zebah nem egyszeren egy ldozat volt, hanem a rtushoz mg egy nnepi tkezs is tartozott, amelyre a csald vendgeket is meghvott. Erre a szoksra utal egy korai prfta is: a Hs 8,13 szintn ismerte ezt. Mindez megersti a zebah ldozatnak csaldi jellegt; e csaldi nnepre vendgeket is meg lehetett hvni. Nyilvnvalan ksbbi stdium az ldozatok fejldsben, ha a barti krt a pap helyettesti: erre kvetkeztethetnk li fiainak viselkedsbl, akik ezzel a joggal vagy szokssal visszaltek (1Sm 2,13). Nyilvnvalan szvsan tovbbl szoksrl volt sz, hiszen az itt elfordul bsal = fzni ige mg olyan ksi prftnl, mint Ezkiel is elfordul: a 46,24 mg ismeri ezt a szokst (a zebah s bissl egytt nyer itt emltst; az alany azonban itt mr a szolga).
B) Ezek utn fl kell tennnk a krdst: hogyan ll mindez a selmm ldozattal a nem papi iratokban? A zebahtl eltren nem lehetett nll ldozat a selmm, hiszen mindig csak valamilyen ms ldozat sszefggsben szerepel. Dvid pldul a szvetsglda Jeruzslembe vitelekor clt s selmmot mutat be (2Sm 6,17), de ugyanezt teszi Araun szrjnek megvsrlsakor is (2Sm 24,25). Mg korbbi stdiumot kpviselhet az m 5,22: ott clt, minh s selem (egyes szm) tallhatk; e szakaszban megkrdezhetjk, hogy vajon a kvrje kifejezs (mer'kem) nem tovbbi pontostsa-e a selemnek. A megfogalmazs mindenesetre fltn, hiszen ms szavakkal visszatr egyebtt: 1Kir 8,64-ben pldul ezt olvassuk: helb hasselmm = az ldozat kvrje. A hlaldozat lersa a 3Mz 6,5-ben (ismt az clval sszefggsben) azt rendeli el, hogy a tzet soha ne oltsk ki, hogy az ldozat kvrjt elgethessk (hiqtr). Vgl pedig zs 1,11: Jahwe megveti a kosok ldozatt (clt 'lm) s a hizlalt marhk kvrjt (hleb mer'm). Mindkt kifejezsben a selmm s a kvrje parallelben ll.
Kvetkeztetsnk teht kzenfekv: a selmm eredetileg nem volt nll ldozat, csupn az ldozat egyik (legfontosabb) aktusnak klnll kifejezse lehetett, nevezetesen az llat kvrjnek elklntst s elgetst jelentette. Hogy erre az aktusra kln kifejezst iktattak be, annak oka nyilvn abban rejlik, hogy a kvrje volt az llat legfontosabb, legrtkesebb rsze. Ezrt van az, hogy a selmm rendszerint az ldozatok felsorolsnak a vgn szerepel. Nem kln cselekmnyre, hanem egyfajta fokozsra kell ebbl kvetkeztetnnk. A „hlaldozat” fordts rossz s flrevezet. Az etimolgia ugyan helyes: a selmm sz bizonnyal a sillm igbl jn — csakhogy a „befejezni”, „teljessgre vinni” rtelemben: a selmm volt az llatldozat vge s koronja is.
C) Vgl pedig fl kell tennnk a krdst a zebah s selmm sszekapcsolsra vonatkozlag is. Mint emltettk, ez igen gyakori a papi szvegekben s a zebah pontostsa a clja. Mgis, nhol elfordul a papi szvegeken kvl is, hogy e kt kifejezs egyms mellett szerepel; jegyezzk meg azonban, hogy ezek meglehetsen ksi szvegek mind. gy pldul a Pld 7,14-et emlthetjk: ott a zibh selmm constructus-kapcsolat tallhat, ami nyilvn elt a papi fogalmazstl. Itt is a fogadalom sszefggsben ll e kifejezs (sillm nder), teht a zebah ldozatnak olyan jellegzetessgvel tallkozunk, amit mr fentebb is szleltnk a zebah esetben. Vannak tovbbi passzusok is, mint pldul a 2Mz 24,5 (zebhm-selmm), ill. az 1Sm 11,15; m a kritikai vizsglat kimutatja mindkt esetben, hogy betoldssal van dolgunk: a kt kifejezs egyms mell lltsa nem eredeti. Meg kell maradjunk teht amellett, hogy a papi tradci hangslyozta leginkbb e kt kifejezs sszekapcsolst. Clja ezzel valsznleg az volt, hogy a zebah privt ldozat jellegt httrbe szortsa, s az llat kvrjnek elgetst a pap ltal biztostsa. Hiszen ppen az llat kvrjnek a hsrl levlasztsa, teht a legrtkesebb rsz elklntse tartozott a pap feladataihoz (ez volt a leginkbb „szakmai” fladat). E rszeket aztn elgettk, majd a maradkot a papok fogyasztottk el (nem a csald!). Ebben elssorban a papi rend konstituldst kell szrevennnk, ill. a papi jogok biztostst — ezt a kultuszcentralizci mg inkbb megerstette, hiszen a deuteronomiumi reform utn legitim ldozatot csak Jeruzslemben, a templomban lehetett bemutatni. (Igaz, tudjuk, hogy e rendelkezst hossz ideig nem mindentt hajtottk vgre; klnben aligha lett volna rtelme az ardi ldozati oltrnak!) E fejlds sorn jabb szoksok is megszlettek, gy pldul az llat szegynek flemelse (term) s lblsa (tenf) — olyan szoksok, amelyeket az clval kapcsolatban nem olvashatunk (v. 3Mz 7,30.32). A szveg mindenesetre hangslyozza a papok jogt, rszt az ldozatbl, ami hq clm.
3) tel- s italldozat. Itt jegyezzk meg, hogy ugyanarrl az ldozati tpusrl van sz, az eltr terminolgia ellenre is: minh s neszek. Vegetbilis ldozat ez, szemben az llatldozattal.
Nyilvnval, hogy a papi tradci ezt az ldozatot kevesebbre rtkelte, mint az llatldozatot. Ez magyarzza, hogy gyakran jrulkos ldozatknt, teht az llatldozatot kiegszt cselekmny- knt rja le, az cl appendixeknt, Klasszikus helyei: 3Mz 14,20; 4Mz 28,20.28.31.
E ltszat ugyan magyarzza, hogy mirt fordul el oly ritkn ez az ldozat; ennek ellenre azonban azt kell fltteleznnk, hogy rgi s elterjedt ldozat volt a minh s a neszek, s nem szortkozott Izrael hatraira, hanem a krnyez npek kztt is gyakori ldozat volt. Egsz biztosan rgi flfogst tkrz, ha Jkb az 1Mz 35,14-ben olajat nt egy maccbra; igen valszn, hogy ez egy ltalnos knani gyakorlat volt, s a deuteronomiumi kultuszreform fnyben illegitim kultusznak tekintend. Jer 7,18 mindenesetre mg tud arrl, hogy a neszek ldozatt idegen isteneknek is bemutattk. Klns, hogy ugyanez a vers tud az telldozatrl is, anlkl, hogy a minh szt hasznln; a minh ugyanis elfogadott ldozat volt. Az is fltn, hogy ltezett egy olyan illatldozat is, amelyet az g kirlynjnek mutattak be; a Jer 44,18 a neszekkel egytt ezt is eltli.
A fentiek jelentsge ma mr azonban aligha lthat. Csupn flttelezni tudjuk, hogy a vegetbilis ldozat si idkben sokkal fontosabb volt, mint amit a Biblia jelenlegi kpe alapjn feltteleznnk; J. Milgrom joggal utal arra, hogy ez az ldozati tpus Mezopotmiban is elterjedt volt s specilisan a szegnyeknek tett engedmnyt lthatjuk benne: azok ldoztak gy, akik nem tudtak llatldozatot bemutatni. Hogy a minh jelentsge nagy volt, azt onnan is lehet ltnunk, hogy tbb olyan nem papi jelleg passzust ismernk, ahol az telldozat idmeghatrozknt szerepel: az 1Kir 18,29 pldul bizonnyal a papi szisztematizlst megelz deuteronomiumi szveg, ahol arrl olvasunk, hogy a Baal-papok dl elmltval rvletbe estek „egszen az ldozat idejig” (cad lacalt hamminh). Ezek szerint az est belltt az telldozat bemutatsa jelezte. A 2Kir 3,20 hasonlan idmeghatrozsknt emlti a minht — ezttal azonban reggelrl van sz. Az telldozat jelentsgnek elismerst lthatjuk abban, hogy a papi jelleg kultuszi kalendrium is elismeri: a hetek nnepe alkalmval minht kell bemutatni (3Mz 23,37). Igen valszn azonban, hogy a papi ldozat-szoks az llatldozatot tbbre becslte, ezrt fontossgban a minh s neszek httrbe szorulhatott: gy vlt az telldozat az cl jrulkos elemv.
4) Legnagyobb zavarban azonban ktsgkvl a vtekldozat trgyalsakor vagyunk. Mr az els pillantsra gy tnik, hogy ez az ldozati tpus tulajdonkppen nem jelenthet j fenomenolgiai egysget, hiszen a jelensg vizsglatakor semmilyen j mozzanatot nem fedezhetnk fl: kizrlag a sajtos papi teolgit lthatjuk benne megtesteslni. Ha ez ldozat bemutatsnak mdjra pillantunk, akkor gy tnik, hogy a rtus nem trt el az cl bemutatstl (ld. 3Mz 4); csupn egyetlen eltrst lthatunk: a vr rtust, ami az 5kk, 16kk, 25, 30, 34 versekben olvashat: a pap vesz az ldozat vrbl, majd a vrbe mrtja ujjt s megkeni vele a szently krpitjt, az oltr szarvait, majd a vrt kinti az oltr alapzatra. Nyilvnval, hogy ennek a sajtos rtusnak valamilyen specilis rtelme volt, ami a vr mitikus funkcijval fggtt ssze — m pont ez utbbinak az rtelme nem egszen vilgos szmunkra. Az elterjedt vlekeds az mrmost a hatt'trl, hogy a vr rtusa ltal valamilyen tisztulsi szertarts akart lenni, ami specilisan a szentllyel llt kapcsolatban. Ezt a vlemnyt ltszik megersteni pldul a 2Mz 29,36kk szintn papi szvege, ahol azt a rendelkezst olvassuk, hogy az oltrt naponknt meg kell tiszttani — hatt't ltal. Hasonlkppen nyilatkozik az Ez 43,19-26 is; e passzus ugyan nyilvnvalan ugyanazt a vonalat kpviseli, mint a Papi Irat, csakhogy valamivel elbbi keltezs. Itt is arrl rteslnk, hogy az engesztels az oltrrt szl (26. v.), s a rtus szintn abbl ll, hogy meg kell kenni az oltr szarvt (br a vr kintsnek mozzanat hinyzik). gy tnik teht, hogy a hatt't viszonylag ksi ldozati tpus, sajtosan a papi szfrhoz tartozik, s azt a teolgit tkrzi, hogy az ldozat vre befedezi, megtiszttja az oltrt (v. a kipper igt a 2Mz 29,37; 3Mz 4,20.26.31.35; Ez 43,20.26 versekben — flrerthetetlen papi terminolgia). Vajon azonban nem tl mersz flttelezs, ha R. Rendtorff a jeruzslemi templomi papsg sajtos jtst ltja a hatt't ldozatban? Jl elkpzelhet, de bizonythatatlan s cfolhatatlan hipotzissel van itt dolgunk.
A helyzet mindenesetre annyival is inkbb bonyolult, mivel a hatt't szemlyekre is vonatkozik. Elssorban az tnik fl, hogy olyan sszefggsekben szerepel, ahol a bnt elkvet szemly jhiszemleg cselekedett; megjelenik teht a ht bisegg = nem szndkosan vtkezni papi fogalma (v. 3Mz 4,2; 5,15), amelyet aztn szisztematikusan rendezni kvn a 4Mz 15,22. Mivel azonban ezek a passzusok idben ktsgtelen ksbbiek, mint a fent idzett 2Mz 29 s Ez 43, gy ltalban azt felttelezik a tudsok, hogy ez a fejlemny ksbbi, mindenkppen fogsg utni, s a szemly nem szndkos vtkezse szekundr az ldozati oltr tisztasgrt bemutatott hatt'thoz kpest.
Ha ez valban gy van, akkor mindenkppen fl kell tegyk a krdst: mi volt az oka annak, hogy egy eredetileg oltrhoz ktd ldozat megvltozott, s szemlyekhez (paphoz /3Mz 4,3/, fejedelemhez /22. v./, a gylekezethez /13. v./, vagy ltalban egy szemlyhez /27. v./) kttt ldozatt vlt? A felttelezs az, hogy a hatt't s az 'sm ldozat sszefondsa volt az ok erre. Ez utbbi specilisan az egyn vtlen bneirt kerlt bemutatsra. Van azonban egy rdekes sszecsengs a 2Kir 12,5kk s a 3Mz 5,16 (olvasd mg: 4Mz 5,8) kztt: a Jsis-fle kultuszreform gy indult, hogy a templomban sszegylt 'sm-pnzeket gyjtttk ssze, hogy a templom renovlst ebbl fedezzk (e szveg a Papi Irat eltti datls). A 3Mz 5,16 is tud ilyen pnzrl, jllehet megjegyzse nem pekuniris termszet. Igen valszn teht, hogy ilyen jvttel-fizets lehetett az 'sm eredete, amelyet aztn a papi teolgia modifiklt s az ldozathozatal irnyba terelt. Ha valban errl van sz, akkor mg olyan textusok is jobban rthetv vlnak, mint pldul zs 53,10 — itt ugyanis arrl olvasunk, hogy az Ebed Jahwe 'sm lett az egsz nprt, jllehet ldozatrl ebben a dalban sz sincs.
Megfigyelseinket zrjuk azzal, hogy vatossgra intnk: fenti rekonstrukcink meglehetsen hipotetikus, de taln mgis megfelel a valsgnak: a hatt't az oltr tisztasgt garantl papi ldozat volt eredetileg, az 'sm a papnak fizetend jvttel nem szndkos bn elkvetse esetn. A kett kombinlsa csak a fogsg utn trtnt meg, s ettl fogva a kt ldozati szakkifejezst egymssal parallelknt hasznltk.
Exkurzus: A Molk—gyermekldozat krdse az izraeli vallsban. E krds flvetsnl tbb helyre is szoks hivatkozni. Elssorban egy olyan passzusra, ahol ktsgkvl a gyermekldozat szokst rja le a Hber Biblia: 2Kir 3,27. Eszerint Izrael hadat visel Mb ellen, s mikor a mbi kirly veszve ltja gyt, elsszltt gyermekt ldozza fl a vrfalon. A gyermekldozat sikerrel is jr, hiszen Mb megmenekl — ezt a Biblia azzal magyarzza, hogy az izraeliek annyira flhborodtak ezen az ldozaton, hogy fl is hagytak az ostrommal. Itt ktsgkvl gyermekldozatrl van sz; a passzus gyengje viszont, hogy ugyan elfordul benne a mlk gykr, de hatrozottan nem ldozati terminusknt. Az ldozati terminusok e passzusban a megszokott clh gykrrel jelentkeznek. Hogy teht egy Molk nev istensgnek szl ldozatrl lenne sz (miknt fnciai s pun parallelek alapjn O. Eifeldt gondolta 1935-ben), az e passzus alapjn nem bizonythat.
Szoks utalni Izsk flldozsnak trtnetre is, 1Mz 22; e passzus nyilvnvalan egy gyermekldozat elmaradsnak trtnett rja le. Az is egyrtelm, hogy egy kln istensg jelenltt a passzus kizrja, gy ismt vissza kell utastanunk egy Molk isten ltezst e szveg alapjn. m a szveg kirtkelst egybknt is nehzz teszi, hogy az elbeszlst teljesen tszvi brahm hitnek teolgiai motvuma, gy csupn flttelezhetjk, hogy e mgtt valamilyen gyermekldozati szoks llott. Ez esetben is vannak azonban problmk. A fnciai gyermekldozatrl ugyanis egszen pontos lerst kzl velnk Porphyrios (akinek megjegyzst Eusebius Praeparatio Evangelica-ja tartalmazza): „A fnciaiak hbor, jrvny vagy szrazsg kvetkeztben elllt szerencstlensg esetn legkedvesebbeik egyikt flldoztk: Kronosznak szenteltk.” Ez a lers tkletesen illik a mbi gyermekldozat esetre: a mbi kirly valban vgszksg esetn ldozta fl elsszlttt, aki a trnrks is volt; igen valszn, hogy a „legkedvesebbeik egyike” grg kifejezse (tn philtatn tina) megfelel a hber bekr sznak. E kifejezs lehet az egyetlen tfeds az 1Mz 22 trtnetvel, hiszen ott is az egyetlen gyermek, teht szksgszeren az elsszltt felldozsrl van sz. E szveg azonban semmifle szksghelyzetrl nem szmol be, teht nem azonosthat a Porphyrios ltal megjegyzett fnciai szokssal (amelyet egybknt mg Philo lersa is megerst). Sokkal inkbb arrl van sz, hogy az elsszltt ill. a terms zsengje flldozsnak szoksra trtnik utals — amint azt egyb parallel helyek is bizonytjk az szvetsgben, ld. pl. 2Mz 13,12: „akkor add t az Rnak mindazt, ami megnyitja anyja mht.” Csakhogy mindez Izraelben nem vonatkozott az emberekre: kizrlag az llatokra s a termsre. Ha teht valamikor volt olyan id, amikor emberre is rvnyes volt mindez, akkor az 1Mz 22 ennek az emlkt kzli velnk; e tny viszont egyltaln nem tekinthet bizonytottnak, s ha mgis el kellene fogadnunk ltezst, akkor sem lenne semmi kze a Molk-ldozathoz!
Marad mg kt megjegyzs: az egyik Manassrl szl, aki „fit is elgette ldozatul” (2Kir 21,6). E terminolgia (fknt a hecebr ige) teljesen idegen az szvetsg ldozati kifejezseitl, jllehet ktsg nem fzdhet ahhoz, hogy ldozatrl van sz. Ugyan jelentheti az Istennek szentels, Istennek tads fogalmt, de nem egyezik a sajtos ldozati fogalmakkal — azonkvl pedig a fnciaiban nincs parallel megfelelje. Az azonban, hogy Molk-ldozattal lenne Manass esetben dolgunk, semmikppen nem bizonytott. Csupn annyi bizonyos, hogy a Biblia pontosan lltja e helytt: nem izraeli szoksrl tanskodik Manass magatartsa, hanem idegen kultusz befolyst rulja el.
Hasonlkat mondhatunk el a 2Kir 17,31 megjegyzsrl: nyilvnvalan az izraeliek helyre beteleptett idegen npek szokst rja le e passzus, amikor az Adrammeleknek s Anammeleknek bemutatott gyermekldozatokrl szl. Viszont ppen ez a szoks klnbzteti meg ket az slakos izraeliektl. Ha hihetnk J. Ebach s U. Rterswrden leslt tanulmnynak, gy flttelezhetjk, hogy Adrammelek azonos a bybloszi Malkandrosszal (amint arrl Plutarchos tudst); ez esetben az Anammelek szt taln Anat istenn jelenlteknt rtelmezhetjk (v. Anat-Jh nevt az elephantinei papiruszokon). Ha mindez gy van, akkor ez a megjegyzs valban a Molk-kultusz maradvnyaknt rtelmezhet, amit viszont a Biblia kln megemlt, hogy elhatrolja tle magt.
sszefoglalsul csupn annyit mondhatunk, hogy a Biblia legnagyobb valsznsg szerint megrizte a gyermekldozat szoksnak az emlkt. Az emlkek azonban igen valszntlenn teszik, hogy ilyen ldozat valaha is ltezett volna Izraelen bell is; ha mgis ez lenne a helyzet, gy a gyermekldozat visszautastsa mr a papi hagyomny mkdse eltt megtrtnt. A Hber Biblia jelenlegi terminolgijban a Molk-kultusznak semmi nyoma nem maradt.
|