5. KULTUSZHELYEK AZ KORI IZRAELBEN
KULTUSZHELYEK AZ KORI IZRAELBEN
A valls nyilvnos gyakorlata kultuszhelyeken trtnik, gy egy valls jelensgvilgnak csupn egy rszt kpezik, hiszen a privt szfrt nem rintik — jllehet hatsukat a szemlyes letre aligha lehet figyelmen kvl hagyni. A valls magnjellegnek hangslyozsa azonban jkori gondolat, s a nyilvnos vallsgyakorlatnak valaha sokkal nagyobb volt a mozgstere mint napjainkban. Az izraeli valls trtnetben a kultuszhelyek a valls fejldsnek lland reprezentnsai: rajtuk tudjuk lemrni azokat a sokszor dnt vltozsokat, amelyek a valls alakulst befolysoltk, de azokat is, amelyek jellemzek az szvetsgi teolgia kialakulsra.
A) Kezdetben a kultuszi magaslatok voltak az izraeliek legfontosabb kultuszhelyei (hberl: bm, gyakran tbbesszmban hasznlatos: bmt). Itt mentek vgbe a fontos kultuszi cselekedetek s itt gylekezett ssze a kultikus kzssg. Olyan halmokra kell itt gondoljunk, amelyek egy-egy telepls kzelben voltak (lehetsg szerint b vegetcival), s ahol kultuszi trgyakat helyeztek el, hogy magt a kultuszt lehetv tegyk. A kultuszi magaslatok szoksa a knani vallsban is ismert volt, gy eleinte mindenkppen sszekttte a knaniakat s izraelieket — e tny ksbb heves kritika trgya lesz. Bizonnyal voltak olyan magaslatok is, amelyeket az izraeliek a knaniaktl vettek t; a Karmel-hegyen mindenesetre olyan szentlyben hangzik el az istentlet, ahol Baal-kultusz s Jahwe-kultusz egyarnt elkpzelhet volt (1Kir 18). Az m 7,9 is olyan passzus, ahol flttelezhetjk, hogy az ldozhalmon egy szently is llt. A hber szhasznlat ugyan klnbsget tesz szently s templom kztt; gy tnik azonban, hogy a kett hasznlhat promiscue is. (Archeolgiailag abban van a kett kztti klnbsg, hogy a templom mindig zrtter pletet jelent, mg a szently legalbb egy oldalrl nyitott.)
Egy magaslat kultuszi hasznlatba vtelnek oka s rtelme klnbz, annak megfelelen, hogy milyen kultuszi cselekmny ment vgbe ott. Legtbbnyire ldozatbemutatsra kell gondoljunk, klnsen ott, ahol maccb is llt a magaslaton (ld. pl. Gzer esett, ahol nem kevesebb, mint tz maccb llt egyms mellett!) Az is elfordulhat, hogy egy magaslat hieros logosszal volt sszekapcsolva, mint pl. Mamr esetben, ahol egy teofnia indokolja a magaslat kultuszi ignybevtelt. Klnbz kultuszi esemnyek jtszdhattak le egy kultuszi oszlop ('asr) eltt. Tekintettel arra, hogy az izraeli valls — klnsen az llamalaptst megelz idkben — tbbfajta teofnit ismert, a kultuszi magaslatok szleskr elterjedse egyltaln nem mondott ellent a Jahwe-vallsnak.
A deuteronomiumi teolgia azonban mindezt msknt gondolta. Ennek oka meglehetsen egyszer: a kultuszcentralizci elvn llt, s a kultuszt a jeruzslemi templomra akarta korltozni. A kultuszi magaslatok eltlsben aztn j indoknak tnt az izraeli s knani kultuszhelyek sszekeversnek lehetsge. Ezrt a legegyszerbb megoldsnak az tnt, ha a deuteronomiumi teolgia minden kultuszi magaslatot elvet, mint az idegen istenek tiszteletnek megnyilvnulst (ld. az ltalnost tletet az 1Kir 13,32-ben). S jllehet a kultuszi magaslatokon val ldozs npi szoksa mg hossz ideig tartotta magt, bizonytott tny, hogy a deuteronomiumi tisztogats nem csupn retorika az szvetsgben: az archeolgiai eredmnyek azt mutatjk, hogy Izrael terletn hasznlatban voltak e magaslatok a ksi bronzkorban s a vaskorban is. Ksbb azonban egyszeren eltntek Izrael vallsbl.
B) Emltettk mr a maccbkat, amelyeket magaslatokon is felllthattak. A maccbk kbl voltak kifaragva, rendszerint hosszks alakra. llhattak a szabadban, de lehettek templomban elhelyezve is (ez utbbi megoldst ltjuk pl. Bt-Senban vagy Sikemben; ez utbbi esetben egszen bizonyos, hogy ldozat bemutatsa cljbl helyeztk el ket). Egy maccb fllltsnak oka sokfajta lehetett: az 1Sm 7,12-ben arrl rteslnk, hogy emlkkknt helyezett el egy maccbt Smuel, hogy Isten nagy tetteit hirdesse, teht egyfajta hldatossg kifejezje is volt (Eben-Hzer). Egyfajta gyzelmi sztl is lehetett e k jelentse. A maccb azonban szolglhatott arra is, hogy kultikus mdon biztostsk a hatrt kt birtok kztt: erre hoz pldt az 1Mz 31,45-48. A Gal-d nev kraks Lbn s Jkb egyezsgnek tanja, miknt neve is mutatja. Felttelezhet, hogy kultikus tkezs is elpecstelte ezt az egyezsget. Az a gondolat sem idegen azonban az izraeliektl, hogy egy maccb srkknt szolgljon. A 2Sm 18,18 egy ilyen szoksra enged kvetkeztetni, s az elbeszls csupn annyiban sajtos, hogy Absolon mg letben fellltott egy ilyen emlkkvet magnak. Van azutn olyan eset is, amikor mr egyszeren nem tudjuk megmondani azt az okot, ami maccb fllltshoz vezetett. A Jzs 4-ben aligha tudjuk kiderteni, hogy mirt lltottk fel Gilglban a 12 kvet, hiszen az eset oly rgi lehet, hogy mr a vros maga is errl a 12 krl kapta nevt. Jzsu knyvnek elbeszlse ugyan azt mondja, hogy ezek is emlkkvek voltak, hogy az izraeliek ne feledjk el azt a csodlatos tkelst, amelyben Isten rszeltette ket a Jordnnl. A kvek emltse viszont az elbeszls papi rszhez tartozik, s aligha kpes megmagyarzni azt, hogy ha Gilgl ekkor mr nem volt ismert kultuszi kzpont (ppensggel a kvek rvn), akkor mirt rdekldtek annyira irnta az izraeliek. gy tnik, hogy a vrosban e kvek mr elzleg is ott voltak, s az izraeli kultusz tvette ezek tisztelett.
C) A mr szintn emltett 'asrk (a maccbkkal ellenttben) fbl lltak, s oszlop-alakak voltak. Nem vilgos mr az, hogy mi lehetett eredeti rtelme egy ilyen kultuszi objektumnak; mindenesetre ez a trgy is indokolta egy hely kultuszhelyknt trtn hasznlatt. Lehetsges, hogy az let fjval llt ez az eredeti rtelem sszefggsben? Vagy inkbb arra kell gondoljunk, hogy Asera knani istenn kultusznak materilis maradvnyrl van sz? Ennek azonban ellene mond, hogy a Jer 2,27 egszen nyilvnvalan frfi 'asrrl beszl; ni jelleggel gy aligha llhat sszefggsben az 'asr tisztelete. Ismtelten olyan kultuszi cselekvs zajlott azonban krltte, amelyet Izrael megosztott a knani npekkel. Taln nhny esetben fldbe is volt ltetve az 'asr, ezrt mg egy ft is tisztelhettek 'asraknt. A knani kultusszal val egybeess miatt azonban ezt is eltlte a deuteronomiumi trvny, gyhogy aztn az 'asr tisztelete is lassan eltnt egsz Izraelbl (ld. 5Mz 16,21).
D) Egszen bizonyos, hogy a fogsg eltti Izrael kultuszi cselekmnyeit peszel s masszk eltt is gyakorolta. Az elz fbl faragott kpet jelent, az utbbi fmbl nttt kpet. A deuteronomiumi trvny eltl szava e kt kultuszi trgyat is utolrte, annl is inkbb, mivel ezek ellenttben lltak a Tzparancsolat kptilalmval (ld. az eltl passzust: 5Mz 27,15). Kegyelemdfst mgis Deutero-zsais igehirdetse adott e kt trgynak, hiszen Deutero-zsais e kpeket semminek, mkdskptelen blvnynak tartotta, mg arra az esetre nzve is, ha idegen kultuszban fordulnak el.
E) Ha a legfontosabb kultuszhely trgyalsra, a templomra trnk, akkor meg kell emltsk, hogy Palesztinban a Kr.e. I. vezred els felben nincs egysges templom-alakzat. Megtallhat az asszriai „Langhaus-Tempel” tpusa ppgy, mint az amrnai „Kapellen-Tempel” formja (az elz Sikemben, az utbbi Bt-Senban). Egy si mediterrn-tpus is fllelhet (Micpa), amely tbb pletre oszlik. Taln ez a pluralizmus tette lehetv Salamon szmra, hogy az addig fllelhet tpusokkal szaktva j stlust vezessen be, amikor a jeruzslemi templomot megptette (helyesebben inkbb: tptette). Jegyezzk meg mindenesetre, hogy az kori Keleten a templompts aktusa korntsem kizrlag vallsos cselekedet volt, hanem az j uralom bevezetsnek demonstratv tettt kell lssuk benne (lsd pl. II. Sargon templomptst Khorsabad = Dur Sarrukn-ban). Salamonnak azon vlasztsa, hogy az addig Palesztinban ismeretlen szriai, hromrszes templom-tpus mellett dnttt, bizonnyal kifejezsre juttatta politikai clkitzseit is, st felttelezhet, hogy kezdetben bizonyos ellenllsba tkztt; igaz, errl nem maradtak fenn dokumentumok. A templom hromrszes beosztsa azonban (elcsarnok: 'lm, szently: hkl, Szentek Szentje: debr) meghatrozv vlt az izraeli vallsban. A ksbbiek sorn ugyan ismeretlen az elcsarnok tovbbi felosztsa, a Szentlyt azonban tbbszr trendeztk. Az oltrok persze mindvgig elengedhetetlen rszei a Szentlynek (a vresldozati oltr s a fstl oltr; az utbbit Ezkiel mr nem emlti). Az r szne el tett kenyerek asztala valsznleg egy sajtos telldozati oltr szerept tlttte be, a 2Krn 6,13-ban emltett bronz emelvny (kejr) taln azonos az gldozati oltrral.
A Szently a valls ill. a np konstitutv tagjainak kultuszi helye volt; itt jtszdott le a legtbb fontos kultuszi cselekmny. A Szentek Szentje ezzel szemben egyszerbb lehetett: mindssze egy oltr volt benne, ahol a fpap az engesztel ldozatot vente egyszer bemutatta (s ez valsznleg azonos Araun szrjnek szikljval, ami Dvid eltt mr fontos kultuszhely volt). Ezen kvl pedig csak a Szent Lda volt a helyisg berendezse. Felttelezheten ablak sem volt e helyisgen, hanem lland homly uralkodott itt. A lersok szerint magasabban llt a templom tbbi rsznl, gyhogy lpcsn kellett a fpapnak flmennie, mieltt az ldozatot bemutatta.
A jeruzslemi templom felptse nagymrtkben hozzjrult ahhoz, hogy a np vallsos rtegzdse vgbemenjen, s stabilizlta a papsg szerept.
Salamon vallsos s dinasztikus elkpzelsei azonban aligha lettek volna elegendk ahhoz, hogy Jeruzslem kultikus prioritst garantljk; m sokmindent jrult mg hozzjuk. A deuteronomi- umi reform az ldozat bemutatst a jeruzslemi templomra korltozta, gyhogy a papok csak itt vgezhettk funkcijukat. A papi tradci pedig a kbd-teolgit fonta a jeruzslemi templom kr (igaz, ennek gykerei egszen az zs 6-ig nylnak vissza). A templom pusztulsa sem bizonyult olyan jelentsgnek, hogy ezltal tekintlye csorbttassk: a papi prfta, Ezkiel az exiliumban lmodik a templom helyrelltsrl. Ltomsa azonban az j templomrl lnyegesen eltr a salamoni templom plettl s berendezseitl. Mindez azonban inkbb csak ersti a jeruzslemi templom kzponti szerept.
Exkurzus: Sion mint szent hely
Az szvetsgi irodalomban leggyakrabban parallel ll egymssal Jeruzslem s Sion hegye, olyannyira, hogy a kett kztti rtelmi klnbsg elhanyagolhat. Csupn arra rdemes flfigyelnnk, hogy ha Sion neve egyedl ll, akkor tbbnyire kultikus rtelm a helymegjells — ami nyilvnvalan egy kultikus tradcira utal, spedig olyanra, amely bizonnyal Salamon templomptse utn keletkezett s a kzponti kultuszhely fontossgnak kiemelst clozza. Ez utbbit bizonytja mg egy sor olyan parallel kifejezs is, amely magyarzni kvnja Sion szerept.
har haqqdes Zsolt 2,6; 110,3 (cj)
har habbajit Mi 3,12
har bt jhwh zs 2,2; Mi 4,1
har mcd zs 14,13 (rdekes sszecsengs az ugariti istenek gylekezsi helyvel)
har jhwh zs 2,3
A Sion nv etimolgija mindmig tisztzatlan. Taln lehet annyit flttelezni, hogy az -n vgzds a kelet-smi -n-nak megfelel, s a hely sajtossgt (teht egy mellknevet) alakt fnvi formv. Eszerint a *cjj gykrbl szrmazhat a Sion sz, s valamilyen szraz helyet jell.
A Sion hegyn plt vros elnevezse mg jebszi korbl val, s ppensggel elfoglalsval kapcsolatban fordul el (2Sm 5,7): mecdat cijjn = Sion erdtmnye. A fentiek rtelmben valsznsthetjk, hogy a ketts elnevezs: Jeruzslem s Sion, mivel magyarzhat. A topogrfiai nv lehet Sion (vonatkozik a jeruzslemi hegy dlkeleti lejtjre), mg az Uru-Salim = Jeruzslem nv a knani istensg vrosnak nevez egy teleplst. Ez a kettssg aztn magyarzhatja parallel elfordulsukat is. Az cr dwd megnevezs ezzel szemben bizonnyal a vros sajtos jogi helyzetre utal: Jeruzslem sosem llt a trzsek fennhatsga alatt (tulajdonkppen Benjmin terlethez tartozott volna, nem Jdhoz). Mivel a trzsek nem foglaltk el Jeruzslemet, hanem Dvid maga hdtotta meg a jebszi vrost, ezrt az „kln birtoka”. (Ha Jer 14,9 Jda tbbi vrosval egytt emlti Siont, az mr egy egysges birodalmat flttelez). Vltozatlanul krdses viszont, hogy hogyan viszonyul mindehhez az fel elnevezs; tekintettel csekly elfordulsra, azt gondolhatjuk, hogy taln a Sion-hegy egyik rszre vonatkozott ez az elnevezs.
A Sion-teolgia thatja a prftai irodalmat, de az szvetsgi lrt is. A salamoni templom kzponti fontossga mindezt jl magyarzza. Inkbb az a furcsa, s eleddig megmagyarzatlan jelensg, hogy hol nem fordul el ez a teolgia: a Deuteronomiumi Trtneti Mben, a Papi Iratban (gy Ezkielnl sem) s a Krniks trtneti mvben.
A Sion nv gyakori emlegetse Jeruzslem mellett arra enged kvetkeztetni, hogy a vros gyakran szerepelt valamilyen szimbolikus kifejezsmd alanyaknt (hasonl plda lehet Magyarorszgra, mrmint a trtnetire: Duna-vlgye, a ngy folyam partja, Krpt-medence). Nhny szimblumra rdemes odafigyelni:
a) A vdelem szimblumaknt emlti a Zsolt 48,12kk
rl Sion hegye,
vigadoznak Jda lenyai,
mert igazsgot osztasz.
Jrjtok krl Siont, kerljtek meg,
szmlljtok meg tornyait!
Jl nzztek meg bstyit...
zsais 33,20 szintn ezt fejezi ki; mintegy etimologizlva a vros nevt „nyugalom hajlknak” nevezi Siont = Jeruzslemet, s az llandsg stabilitst tulajdontja neki:
Nzd a Siont, nnepeink vrost!
Szemeid megltjk Jeruzslemet,
a nyugalom hajlkt,
olyan strat, amelyet
nem bontanak le,
cvekeit nem hzzk ki soha,
egy ktele sem szakad el.
Persze zsaisnak ez a kijelentse (ha nem is teolgiailag, de trtnetileg) keser csaldshoz vezetett. Mindez azonban mit sem vltoztatott a szimblum llandsgn. A Zsolt 51,20 azt kri Istentl, hogy ez a vdelmi jelleg adassk vissza a vrosnak, hiszen ez maga a vros.
Tgy jt Sionnal kegyelmesen
ptsd fl Jeruzslem kfalait!
Vrospts, vrosfal flhzsa, templom s palota ptse: mindez az kori ember szmra nem csupn technikai krds. Elssorban vallsos s legitimcis problmk llnak itt httrben. A vros vdelmez szimblumnak alapja Isten tette. A Zsolt 78,67-69 rdekes polmiban fejti ezt ki; nyilvnvalan a dli tradci gyzelmt kell ebben ltnunk az szaki felett.
De Jzsef strt megvetette,
nem Efraim trzst vlasztotta.
Jda trzst vlasztotta ki,
a Sion hegyt, mert azt szereti.
Magasra ptette szentlyt,
akr az eget,
rk alapot vetett neki,
akr a fldnek.
Mintha sosem ltta volna Jeruzslemet a szerz: a Sion nem kiemelked hegy a tbbi kztt...
b) Mindez azonban rthetv teszi azt a lpst, ami Sion perszonifikcijhoz vezetett. Vajon mirt van azonban, hogy e perszonifikci mindig nnem? A vallstrtneti httr bizonnyal az a nyugat-smi kzs kpzet, hogy a vros nnem perszonifikldsa hieros gamost kpez a vros vdistenvel. gy olvashatunk sok szriai-palesztinai istennrl is — mindig a patrnus felesgeknt: bacalat gebl, qatna, de leggyakrabban csak 'm, bat, betl + vrosnv a megfelel forma.
Termszetesen lnyeges klnbsgek is vannak, amelyek a kzs nyugat-smi kpzet mitologikus lt elveszik, viszont nem srtik a kzs szimblumvilgot. Sion soha nem lesz istenn, nem szerepel soha Jahwval azonos rangban, s hinyoznak az erotikus metafork is. Mgis: Jahwe (szimbolikusan) felesgl vette Siont, s Jeruzslem laki a gyermekek. Ez a szimblum klnsen az elhagyattats kapcsn lesz hangslyos, amikor idegen elnyoms alatt ll a fvros:
Hol van anytok vllevele,
amellyel elkldtem t?
— gy rvel az zs 50,1. Bizonnyal nem ok nlkl, hiszen a np kultikus panasza is gy hangzik a prfta idzetben:
De Sion ezt mondta:
Elhagyott engem az r,
megfeledkezett rlam az n Uram!
zs 49,14 eme idzetnl azonban jegyezzk meg, hogy a Jahwe/Atya ill. Sion/Anya fogalma itt kt klnbz metafora, s nem ll kapcsolatban egymssal: nincs erotikus szimblum a Sion-tradciban.
c) Izrael htlensgt is kifejezsre juttatja a Sion-tradci ezzel a szimblummal. A szimblum mg magn Sion emltsn is tlmutat, ld. Ez 16,44-45
Amilyen az anya, olyan a lnya. Anyd lnya vagy te, aki
megunta a frjt s a fiait.
A Sir 1,8-9 az ifjkori szgyen kpt hasznlja fel a bntets kifejezsre; rdekes, hogy ezzel teljesen parallel llhat az zvegyi elhagyattats, csakhogy nem gy, mintha meghalt volna a frj, hanem gy, mint elhagyott asszony (ld. zs 54,6-7). Ennek httern lesz rthet az a meglehetsen ellentmondsos kp is, amit Deutero-zsais a megszabaduls brzolsra hasznl fel (54,4):
Ifjkorod szgyent is elfelejted,
zvegysged gyalzatra
nem emlkezel tbb.
d) Nem vits, hogy ezekben a szimblumokban az orszg egsze benne foglaltatik. A nnem szimblum jelenltre a vallstrtneti parallel magyarzatot adott. rdekes viszont arra is figyelnnk, amikor ez nem Izraelre, hanem Babilonra vonatkozik, ld. zs 47,5.7:
lj nmn, menj stt helyre,
kldeusok lnya!
Nem neveznek tbb
orszgok rnjnek.
Azt gondoltad, hogy rn maradsz,
rk idkre?
Itt a kp nem csupn a felesg, hanem a gebr = anyakirlyn kpt hasznlja fel a vros szimbolizlsra. Ennek a fentieken tl az a jelentsge, hogy az anyakirlyn szerepe a vrost meghaladva az egsz orszgra vonatkozik, s gy a tbbi vros, az egsz orszg fltti dominancit kifejezsre juttatja. Br nem Sionrl van itt sz, mgis igen fontos lps ez elre, hiszen az eschatolgikus Sion kpzete fel halad, melynek jelentsge minden egyb vros fel fog nni. Innen lesz igazn rthet Pl apostol kijelentse is:
Ierousalm ... htis estin h mtr hmn (Gal 4,26).
|