JAHWE
gy gondolom, nyilvnval, hogy ha l s Baal istensgeket trgyaltuk — s ekzben figyelembe vettk e kt istennv egybknt viszonylag gyakori elfordulsi helyeit az szvetsgben —, gy ez nem ncl volt, hanem ezltal magnak az izraeli vallsnak a jobb megrtst kvntuk szorgalmazni: mennyiben befolysolta az l- s Baal-kultusz a Jahwe-hitet? Ekzben arra dbbenhettnk r, hogy az izraeli gondolkods e kt istensg jellegzetessgeit tbbszr Jahwra is alkalmazta — gy ht ha nem is szinkretizmus, de egyfajta tfeds ltrejhetett az istenek tulajdonsgai kztt. Ha mrmost tekintetnket Jahwra irnytjuk, akkor elszr is arra kell figyelnnk, hogy mind a Jahwe-hit isten-fogalma, mind pedig az a np, amely Jahwt Istennek vallja, viszonylag ksi jelensg az kori Keleten. Termszetesen vannak olyan ksrletek, amelyek kimutatni kvnjk, hogy Jahwe mint Isten rgebbi Izraelnl, mint npnl: J.C. de Moor Egyiptomban vli flfedezni a rvidebb Jh formt (Beja nevben, Kr.e. XIII. szzad), msok pedig mr Eblban (Szria, Kr.e. III. vezred) bizonytottnak ltjk Jw isten tisztelett; erre mg majd vissza kell trnnk. A konkrt bizonyts persze mg hinyzik, viszont tnyleg valszn, hogy a nv rgebbi, mint az izraeli valls. Hangslyozzuk viszont, hogy itt csupn nvrl van sz, nem pedig egy konkrt kultusz lersnak lehetsgrl — a fenomenolgiai eredmny teht meglehets csekly. Az izraeli valls teht maga megmarad ksi jvevnynek — s ebbl az kvetkezik, hogy szksgszeren sokat tvett az eldktl, nevezetesen a rgebbi smi vallsokbl. gy teht az eredet utn krdezskdni nem mindig olyan eredmnyes, mint gondolnnk, hiszen sok jelensg eredete nem izraeli vallsban keresend, s hjn is van az izraeli sajtossgnak. Ha mg ehhez hozzvesszk azt is, hogy Izrael mint np is tbb elembl llt (mi most egy chmita, teht Egyiptombl szrmaz, egy indo-eurpai s egy knani elem ltezst ttelezzk fel), akkor azt sejthetjk, hogy Isten npnek is meglehetsen sokfajta sajtossga lehetett.
Ennyit bevezetl, hogy mdszertani vatossgra intsnk mindenkit, aki az eredetekbl messzemen teolgiai kvetkeztetst kvn levonni. Az eredet kutatsnak tudomnyos feladata azonban megmarad; ezek kzl is elsknt kell forduljunk a Jhwh nv etimolgija fel — igaz, annak meghagysval, hogy az etimolgia nem mindig segt egy sz vagy egy nv tnyleges jelentsnek megrtsben. A Tetragrammatont azonban a szzadok sorn mestersgesen-mesterklten tettk misztikus nvv, gy ht sejthetnk mgtte valami igazsgmozzanatot. gy pldul pontosan tudjuk, hogy a lkisi levelekben, st mg ksbb is: az elefantinei papiruszokon (Kr.e. V. szzad) szabad volt lerni Isten nevt, teht bizonnyal ekkor mg kiejtettk a Tetragrammatont. Hogy mikor jelentkezett elszr az istennv kimondsnak a tilalma, azt pontosan nem tudjuk megmondani; annyi viszont bizonyos, hogy Egyiptomban a Kr.e. II. szzad vgefel e tilalom mr ltezett: a LXX magtl rtetden r kyrios-t helyette. Ebbl arra lehet kvetkeztetni, hogy a hberek ebben a korban mr nem ejtettk ki a Jhwh betket. Az ltalunk elnyben rszestett Jahwe-forma azonban viszonylag ksn ksznt rnk forrsainkbl: Alexandriai Kelemen hasznlja gy Isten nevt (Kr.u. II. szzad), s kzli is, hogy a helyes kiejts mdjt egy zsid tudstl vette t. Termszetesen mg ebben a formjban is csupn kvetkeztetsekre hagyatkozhatunk, hiszen a Iaue vagy Iabe alak bizonnyal ksrlet olyan hangok visszaadsra, amelyek nem lteztek a grg nyelvben (gy pl. a h hangzt nem adja vissza a grg trs, de a bilabilis jod s ww trsa sem egyrtelm). Korbbi forrsaink alapjn azonban mgis azt kell mondjuk, hogy Alexandriai Kelemen informcija legnagyobb valsznsg szerint helyes volt. Amit pedig egyrtelmen llt kijelentse, az az, hogy a Tetragrammatonnak si idkben semmilyen numinzus jelleget nem tulajdontottak, s e misztikus jelleg csupn a ksbbi fejlds eredmnye. Kvetkezskppen a nv jelentsnek megfejtse nem flttlenl szksges fladat, hiszen a nv hasznlata vltozson ment t. Tudsaink azonban gyakran vllalkoznak e nehz fladatra.
Mindenek eltt azt kell tisztznunk, hogy egy egyszer nvvel van-e dolgunk, vagy valamilyen sszetett alakot kell sejtsnk a Tetragrammatonban. A klnbz bibliakiadsokban szerepl qer perpetuumok nemigen jnnek szmtsba a tudomnyos vizsglat sorn, hiszen a Tetragrammatont egyb istennevek magnhangzival lttk el ('elhm, 'adnj, sem; ez utbbi nem is eredmnyez kiejthet szt). Szmunkra e formknl sokkal fontosabbak a teofr nevek, egyrszt azrt, mert a nevek tern sajtos archaizls nyilvnulhatott meg, msrszt azrt, mert a nevekben mg akkor is kiejtettk a teofr elemet, amikor azt mr tilos volt kiejteni nll nvknt. S valban: sok olyan hber nvvel tallkozunk a Bibliban, amelyekben teofr elemknt elfordul a Jhwh nv, spedig tbbfajta formban is. Ha a teofr elem a nv elejn van, akkor jeh-, ill. kontrahlt formban j- a teofr eltag, ha pedig a szemlynv vgn ll, akkor -jh, vagy rvidebben jh. Az elzre j plda Jehntn vagy Jntn neve = Jhwh adta (ti. a gyermeket), az utbbira pedig plda lehet lijjh vagy lijjh neve = Jhwh Isten (megklnbztetend az 'eljjh alaktl, melynek jelentse: az n Istenem Jahwe). Ha az utbbi nvre tekintek, praefiglt teofr elemmel elltva ez kb. gy hangzik: J'l — ez a nv is elfordul a Bibliban.
Mindebbl arra lehet kvetkeztetni, hogy a Jahwe-nv kt elemre oszthat: Jh + h, ill. h. E kvetkeztetst az is tmogatni ltszik, hogy a jh forma istennvknt nllan is szerepel az szvetsgben. Szoks szerint pedig azt felttelezhetnnk, hogy a rvidebb forma az sibb, s a hosszabb (sszetett?) forma ksbbi fejlds eredmnye. Ilyen okok miatt gondolta S. Mowinckel, hogy a jh eredetileg egy rgi kultikus-extatikus kilts, s ksbb ezt magt rtelmeztk istennvknt. A Jhwh pedig ennek alapjn sszetett nv: az si jh kilts ill. az egyes szm 3. szemly szemlyes nvms sszettelvel van dolgunk. Az rtelmezs ennek alapjn: Jh + h = (ti. az istensg) Jh. Hogy itt h vagy h a helyes kiejtsi forma, az aligha dnthet el, hiszen a w mindkettre vonatkozhat. — Elfogadjuk vagy sem Mowinckel magyarzatt a Tetragrammatonrl, megmarad az a nehzsg, hogy aligha magyarzhat gy meg az a tradci, amely Iaue ill. Iabe kiejtst szorgalmazott a Kr.u. II. szzadban. Mowinckelnek ugyan erre is van magyarzata: a qumrni szvegekre hivatkozik, ahol az egyes szm 3. szemly szemlyes nvmsok mg egy - vgzdssel vannak elltva, teht: hw s hj (hasonl az arab nyelv fejldse is). A nv teljes kiejtse teht jhw; ezt formltk t (a l"h igk uniformizlsnak paralleljre) Jahwra.
Mindez logikus s rthet: egyltaln nem tnik kizrtnak, hogy a numinzus nv eredetben kultikus kiltsra menjen vissza, mg akkor sem, ha Mowinckel kultikus teriitl joggal tart az szvetsg-tudomny. A nagy krds azonban gy hangzik: mely idre datlhat, hogy a kultikus kiltst sszhangba hoztk a szemlyes nvmssal, teht a szemlytelen numinosumbl szemlyes isten neve lett? S ekkor dbbenhetnk r arra a meglep tnyre, hogy a Jh rvid forma tulajdonkppen ksi, bizonnyal nem jelentkezett elbb, mint a Kr.e. VI. szzad. Ezzel pedig Mowinckel elmlete all ki van hzva a talaj: nem a rvid Jh-forma, hanem a hosszabb Jhwh-forma (brmi lett lgyen is kiejtse) a rgebbi!
Milyen rgi azonban a Jahwe-forma? Erre a krdsre kiss nehz vlaszt adnunk. Mr utaltunk arra, hogy vannak, akik Ebl- ban is flfedezni vltk a Jhwh nevet — a Kr.e. III. vezredben —, spedig teofr nevekben. S valban, a Sumijw forma tnyleg tekinthet teofr nvnek! G. Pettinato erre a kvetkeztetsre jut: „Hogy aztn az eblai szvegek Yaw istent lehet-e azonostani Izrael Istenvel, az egy igen rdekes krds, amit azonban minden eltlet nlkl kell megvizsglnunk s eldntennk. Ami szemlyemet illeti, A. Finet-vel azon a vlemnyen vagyok, hogy le kell kzdennk a pszicholgiai gtlsokat s egyszeren a tnyekre kell figyelnnk, kb. e krdshez hasonlatosan: 'Vajon tnyleg ilyen sok vletlen egybeess lenne, ennyi a hibaval homonm nevek szma?'” (Monotheismus im Alten Israel und seiner Umwelt, Einsiedeln 1980, 45. l.) E ttelvel Pettinato termszetesen nagy vitt vltott ki, amelyet nem tudunk itt most megoldani. Annyi azonban bizonyosnak ltszik, hogy maga a Jahwe-nv rgebbi mint Izrael npe. Az ugariti szvegek szintn beszlnek egy jw nev istenrl, l firl, akit nem azonosthatunk ugyan Jahwval, mgis az istennv megkpzsnek a mdja mr ugyanolyan, mint a Jahw. Hasonl mdon feltn, hogy azok a nevek, amelyeket az Mriban talltak (Kr.e. XVIII. szzad) nyugat-smi jellegzetessgekrl tanskodnak; s ott is flbukkan egy Ja-ah-wi-AN nv. Itt sem beszlhetnk mg persze Jahwe jelenltrl, csupn azt kell megemltsk, hogy a nv megkpzse ugyanolyan mdon trtnik, mint Jahwe esetben: a w elem lnyeges rsze a nvnek.
Mindez amellett szl, hogy a Jahwe-forma vagy nem sszetett nv, vagy ha mgis igen, az sszettel maga is si. Brmilyen furcsa is: a hosszabb formj istennv a rgebbi ez esetben! A nv rtelmezsnek alapjul ez kell szolgljon. Az emltett Ja-ah-wi + AN nevet mrmost egy ige s egy istennv sszetteleknt magyarzzk (W. von Soden, E. Jenni), s akkor a jelents kb. gy hangozhat: Isten van — teht a Ja-ah-wi elem a ltige valamely ragozott formja (a ltigt az armban a hwj gykrhangzk jellik; nyilvnval, hogy a ragozs sorn, gyenge igrl lvn sz, e hrom mssalhangz brmelyike torzulhat). Eldntend azonban, hogy G-trzsben (=qal), vagy S-trzsben (=hifil) szerepel e nvben, hiszen az ige az uniformizls miatt mindkt igetrzsben hasonlan vgzdik, a gutturlis miatt pedig azonos praefixum voklissal rendelkezik. A Mriban tallt nevek mrmost az S-trzs jelenltt teszik valsznv:
ja-wi DINGIR, ill. ja-wi-Il „Isten teremtette (t, ti. a szemlynv hordozjt)”
la-ah-wi-ba-lu „Baal teremtette (t)”-nek
la-ah-wi-ma-li-ku „a kirly teremtette (t)”-nek
E nevek alapjn azt felttelezhetjk, hogy Mriban a Jahwi + istennv sszettel szemlynevek jelentse mgtt az llt, hogy egy gyermek szletst egy specilis istensgnek tulajdontottk; e szoks igen elterjedt volt. Felttelezhet teht, hogy e nv igei eleme az idk sorn nllsult s a teremts igei megfogalmazsa mr nmagban is a teremtre utalt. (Egy ardi pecsten mindenesetre mr nllsodottan, nv-rtelemben szerepel a feliratban: lmqnjw cbd jhwh = Miqnej /ti. pecstje/, Jahwe szolgj. A nv mr a szablyos Tetragrammaton, a szvgi teofr elem azonban mg rzi jw formt.)
Mg egy sajtos fordulattal kell kln foglalkozzunk: Jahwe Ceb't. E nv hagyomnyos fordtsa („a Seregek Ura”) mr azon alapul, hogy a Tetragrammatont kyrios = 'adnj rtelemben vettk, ill. gy rtk s ejtettk ki. A fordts kvetkezskpp az epiteton ksi magyarzathoz fzdik, gy aligha lehet eredeti. Egyben mindenesetre igaza van e rgi rtelmezsnek: nevezetesen abban, hogy e kt egyms mell rendelt sz egyetlen szemantikai egysget alkot s nvknt magyarzand. Ezzel vitatkozni ma mr nem lehet; azt viszont lehet sejteni, hogy a kifejezs nv-rtke az egyms mell rendelt kt sz nyelvtrtneti fejldsnek kiss ksbbi stdiumt tkrzi. Ha pedig gy van, akkor formailag nem csupn a „Seregek Jahwja” genitivusz-kapcsolatot szabad fltte- leznnk, hanem mg valsznbbnek tarthatjuk, hogy esetleg a Tetragrammaton itt mg nem is fnvi, hanem inkbb igei rtelemben szerepel. Ez annl is inkbb valszn, mivel szemlynvvel nem lehet hberl genitivusz-kapcsolatot kpezni. A kt sz egymshoz val viszonya ebben az esetben: lltmny (benne foglalva az alanyt a ragozsban: egyes szm 3. szemly alak, rtve Istenre magra) + trgy. Egy kis mondattal van dolgunk (verblis praediktummal): (ti. Isten), aki a seregeket teremti/teremtette. Magtl rtetdik, hogy ez a kijelents nem harcosokra vagy seregekre vonatkozik, hanem az istenek seregre — a kifejezs teht l isten tulajdonsgait kzelti egy ms istenhez, a mi esetnkben Jahwhoz. Termszetesen az szvetsg tagadja ms istenek ltezst, s gy aztn az szvetsgi teremtstrtnet tomptja a kijelents lt: a seregek immr nem istenek, hanem csak kozmikus testek. Az 1Mz 2,1 ezrt mondhatja ezt: „gy kszlt az g s a fld s minden seregk.” Ehhez kpest a jhwh 'elh ceb't kifejezs mindenkppen szekundr (genitivusz-kapcsolatot erltet, s a jhwh szt mr nvknt rtelmezi, ezrt iktat be egy kznevet a tulajdonnv utn); az eredeti fordulat nyilvnvalan a teremt isten kreativitsra utal — pp gy, mint a Mriban tallt nevek esetben. Azt kell mondjuk, hogy a kifejezs teht ugyan hossz jelentstani utat rt le, a lt-ige jelentse mgis egszen hossz ideig tartotta magt, el egszen a Papi Iratig. A Tetragrammaton magyarzata teht jl fllelhet a knani mitolgia kozmolgijban s vilgnzetben.
Tegyk fl mrmost a krdst, hogy mit eredmnyez a Tetragrammaton ilyen magyarzata az izraeli vallsfenomenolgia tern? Milyen sajtossgokhoz jutottunk, amik elvlasztjk Jahwe Istent a tbbi knani istentl. A vlasz igencsak negatv: a nv magyarzata ugyan igen rdekes, de fenomenolgiailag bmulatra mltan keveset eredmnyez az izraeli valls lnyegnek megragadsban. A legtbb, amit mondhatunk, az mindssze az, hogy sikerlt az szvetsg Isten-kpben olyan elemeket flfedeznnk, amelyek a knani mitolgiban gykereznek; direkt, vagy indirekt mdon, de megvolt a kapcsolat Knannal, llel s Baallal.
Ez azonban lehet fontos flismers is. Igaz, az szvetsg tele van Baal-ellenes polmival. Lehet azonban, hogy Jahwe, aki a mindensget letre hvta, mintegy ellenprja Baalnak, aki a vegetci ura? rdekes ellentt-prt fedezhetnk fl az si izraeli kltszeten bell. Baal persze az szaki hegy, a Baal-Cfn ura. Egy si, kultikus mdon hagyomnyozott himnusz azonban gy beszl Jahwrl, mint aki Dlrl jn — az szak hegynek ura szemben ll a Dl hegynek urval.
Dl (=Tmn) fell jn az Isten,
Prn hegyrl a Szent...
Eltte halad Dabr (=pestis, dgvsz),
mgtte kveti t Rasp (=lz)...
Az si hegyek sztporladnak,
lesllyednek a rgi halmok...
Ha megltnak tged a hegyek,
remegni kezdenek,
feltr a vzradat,
morajlik a mly tenger.
A nap s a hold lakhelyn marad,
amikor nyilaid villogva cikznak,
s drdd ragyogva villmlik. (Hab 3,3-11)
Mindegy, hogy Tmnt olvasunk, vagy lefordtjuk a szt: Dl. Hiszen parallel ll vele Prn, ami termszetesen Dlen tallhat. Nyilvnval teht, hogy ez a knani z szakasz az ugariti mtoszokhoz hasonlan rja le Jahwt (a 3. vers mg nem emlti a Tetragrammatont, de a 8. mr igen). A nv elfordulsnl is fontosabb dolog itt azonban, hogy a knani mitolgia elemei kszntenek itt vissza: Dabr s Rasp kt ugariti dmon, akik ksrik az istensget. Ha lefordtjuk nevket (amit egybknt szabad, hiszen nevk jelentse is fontos volt), az a magyar fordtsban taln kiss elkendzi ezt a tnyt. A „mly tenger”, mely hallatja hangjt (ntn qwlw) nem ms mint a teremtstrtnetben is jl ismert tehm-timat. A Teremt megjelense pusztt hats a teremtmnyre: e gondolat bizonnyal nem genuin izraeli... A megrendls kpei: nap- s holdfogyatkozs. A nyilak s a drda emltse pedig a harcos istensg jellemzje — ismt egy inkbb ugariti, mint izraeli jellegzetessg. Rviden: Teofnirl van itt sz, de olyanrl, amilyen mg nem tapasztalhatta meg az izraeli teolgia smt, sszhangokat s sszefggseket ltrehoz munkssgt. rdemes flfigyelni arra, hogy a Hab 3 milyen rokonsgot mutat a Debra-nek kpeivel:
Amikor Szrbl kijttl, Uram,
amikor Edm mezejn lpdeltl,
rengett a fld, csepegett az g is,
vizet csepegtettek a fellegek is.
Remegtek a hegyek az r szne eltt,
Snai urnak, Izrael Istennek, az rnak szne eltt.
(Br 5,4-5)
A kozmikus istensg, a harcos isten kpe itt ppen gy egytt tallhatk, mint a Hab 3-ban. Itt is si keletkezs szveggel van dolgunk, s ez a szveg is hangslyozza, hogy Jahwe Dlrl jn (a nevek egyrtelmv teszik ezt: Snai, Szr, Edm). Mindez relatve knnyv teszi magyarzatunkat: Jahwe Baal dli ellenprja, az r, (a ze sznj fordulatban nyilvn egy rgies dh = r szt kell ltnunk) szemben az szaki hegy istenvel. Persze, ez ne zavarjon bennnket abban, hogy egyebtt az szaki hegynek is numinzus jelentse van, gy pl. zs 14,13:
... odalk az istenek hegyre
a messze szakon.
Nyilvnval, hogy itt az ugariti panteonrl van sz, mint kprl, ahol az istenek tallkoztak. Ez a tradci azonban ms vonalon maradt fenn; a teolgiailag is igen reflektlt prfta csak gy idzi ezt a kpet, hogy egy idegen kirly szjba teszi ezt a kijelentst. Vannak viszont mg egyb tradcik is a Zsoltrok knyvben, ahol ppensggel az szaki hegynek van jelentsge — mindezek azonban ismt jabb s jabb tradci-szlat kpviselnek, s inkbb csak kiegsztik a Hab 3 s Br 5 kpt. Ld. itt pl. Hermn dicsrett a 133. zsoltrban (amelyet csak egy ksbbi redakci akar Jeruzslemre vonatkoztatni), vagy Bsn dicsrett (Zsolt 68,16-17), amely azt a terletet nekli meg, ahol — J.C. de Moor ttele szerint — az egyistenhit megszletett.
Kutatand teht, hogy az izraeli valls milyen tradci-utakat jrt vgig akkor, amikor ezeket a knani elemeket approprilta. Az exegetika itt rszletesen kifejtheti ezeket — amennyiben van elg anyaga hozz. Itt mi most elgedjnk meg azzal az ltalnos eredmnnyel, hogy mind maga a Jahwe-nv, mind pedig a Jahwe-valls abban az llapotban, ahogy a Biblia s a csekly izraeli forrsok elibnk trjk, viszonylag ksi jelensg az kori Kelet vallstrtnetben. Mint ilyen sok elembl ptkezett — ezen elemek kztt viszont tbb olyan is van, ami sidkre megy vissza. Ezen elemek szerepnek meghatrozsa a hber hit s gondolkozs struktrjban — elsrend teolgiai fladat.
|