L S BAAL
Az szvetsgi valls istenkpt messzemenen befolysolta az a krnyezet, amelyben az kori Izrael lt — igaz ez mg akkor is, ha az szvetsg teolgija meglehets tvol ll a krnyez vallsoktl. A kett kztti kapcsolat azonban megnyilvnulhat abban, hogy az Izrael egy sor elemet tvett a knani vallsokbl, de abban is, hogy e vallsokkal polemizlt. Mindkt esetben azonban szoros prbeszdben maradt a knani vallsokkal. Mita N.P. Lemche kimutatta, hogy etnikailag igen nehz klnbsget tennnk az kori izraelitk s knanitk kztt, fl, hogy ez a klnbsg vallstrtneti szempontbl is cskkenni fog a jv kutatsban. Az a tny mindenesetre, hogy a kor vallsai kzl az egyetlen nagyobb vallsos szveggyjtemny az szvetsg volt, hossz ideig izolltt s ppezrt elgtelenn tette az szvetsg magyarzatt; sok rgi magyarzat bizonyult egyszeren hibsnak az jabb felfedezsek kapcsn. Ilyen szempontbl az ugariti szvegek flfedezse Rasz Samrban nyilvnvalan fontos volt, s jelen krdsnk szmra is elengedhetetlen, hiszen az istenkp vonatkozsban az ugariti mitikus szvegek j htteret nyjtanak az szvetsg magyarzathoz.
E komplexumbl ezttal emeljk ki l s Baal jelentsgt. Ezt nem csupn azrt tesszk, mivel az ugariti mitikus szvegek e kt istennek nagy jelentsget tulajdontanak, hanem azrt is, mert az szvetsg gyakran tesz utalst l s Baal tiszteletre. Az szvetsgi bizonysg annl inkbb is rdekes, mivel gy tnik, nincs rivalizls l s Jahwe kztt (taln joggal beszltek nmelyek — fknt a patriarchk vallsa alapjn — l s Jahwe azonostsrl az szvetsgben); ezzel szemben viszont az szvetsg hevesen polemizl Baal tisztelete ellenre — igaz, a legrgebbi dokumentumok egyrtelmen bizonytjk, hogy si idben Baalt is tiszteltk az izraeliek. A mitikus szvegek magyar- zatban tovbbi gondot okoz az, hogy mind l, mind Baal gyakran szerepel ms istennel kapcsolatban; mindez Jahwrl nem mondhat el, csak az szvetsgen kvli irodalomban (ld. pl. az elefantinei papiruszokat). S hogy mg nehezebb legyen helyzetnk: mindhrom istensg kapcsn megjelenik az kori keleti kirly-esemny is, mindhrom istent kirlysgot tulajdontva. Krds, hogy a hrom isten disztinktv jellegt el tudjuk-e hatrolni azltal, hogy klnbz tpus kirlysgot feltteleznk mindhrom esetben.
Mrpedig e hrom isten fontossgt aligha lehet albecslni akrcsak az szvetsgen bell is: az szvetsg egyrtelmen bizonytja (spedig a Mzesrl szl hagyomny sszefggsben), hogy Izrael — vagy annak legalbbis egy rsze — Baal-Pernl idztt (5Mz 4,3). Nyilvnvalan olyan helysgrl van sz, ahol loklis Baal-kultuszt kell fltteleznnk. Az idzett passzus nyilvn eltlleg nyilatkozik azokrl, akik e helyen engedtek a ksrtsnek, s rszt vettek Baal isten tiszteletben. Ez a ksrts mrpedig igen ersen lhetett az szvetsgben, hiszen a korai prfta, Hses mg jl emlkezik r, s hasonl mdon eltlleg nyilatkozik rla (9,10). A prfta olyan messzire megy el, hogy magt Jahwt is Baalnak nevezi — persze nem a sz appellativum rtelmben, hanem kznvknt: az r, a birtokos. — Ezen tlmenleg ismernk az szvetsgben egy sor olyan helysgnevet, ahol jelen van a Baal teofr eleme, teht nyilvnvalan Baal isten tiszteletrl elnevezett helynek tarthatjuk ket: Baal-Gd (Jzs 11,17); Baal-Hmn (n 8,11); Baal-Hcr (2Sm 13,23), Baal-Men (Ez 25,9); Baal-Percm (2Sm 5,20). A szemlynevek esetben igen gondosan megvltoztattk a Baal teofr elemet, hogy az eredeti Baal-kultuszt elkendzzk: ld. pl. Esbaal—Isbset; Meribbaal—Mefibset, Beel- jada—ljada, stb. Mindez azonban csak bizonytja, hogy az I. vezred fordulja utn mg virgz Baal-kultusz volt Palesztinban — s ha pedig e kultuszban az izraeliek nem vettek rszt, gy rthetetlen az a heves polmia, amelyrl maga az szvetsg beszmol.
Ezzel szemben, gy tnik, flsleges lett volna minden polmia l ellen az izraeliek szmra. Ehhez hozzjrul taln mg az is, hogy egy ilyen polmia igen nagy nehzsgekbe is tkztt volna, hiszen Izrael sei, a patriarchk, mindentt egy loklis l-istensget tiszteltek. l-Btl, l-Saddaj, l-Eljn — mindezek nyilvnvalan a knani l isten loklis megnyilvnulsai voltak. Flsleges erfeszts lenne itt most flsorolni valamennyi helysg- s szemly nevet, ahol az l teofr elem jelen van, s l tisztelett bizonytja. Mg csak nyoma sincs annak, hogy l s Jahwe kztt valamilyen konkurrencia llt volna fenn: az l-kultuszbl trsmentes az t menet a Jahwe-kultuszba. Nem vits, hogy linguisztikailag sok problmnk van az istenek elklntse krl, hiszen nem mindig vilgos, hogy az „'l” sz mikor rtend appellatvumknt, s mikor egyszer kznv, „isten” jelentssel. Ennek rszleteivel itt most nem kell foglalkozzunk, csupn hvjuk fl a figyelmet arra a klns jelensgre, hogy mg a knani panteon egyik fontos istensge ellen heves polmia nyilvnul meg az szvetsgben, addig a panteon feje, l, minden vitn fell ll, s tisztelett tbb-kevsb azonostjk Jahwe tiszteletvel. E meghkkent jelensg mindenkppen magyarzatra szorul!
Az ugariti panteonban l az Atya, a Teremt s a Kirly; gyakran a bika kpvel adjk vissza szemlyt (megjegyzend, hogy bikaknt Jahwt is brzoltk!).
thru 'ilu 'abh
ilu malku d jakninuh
— gy beszl maga Baal, a tbbi istennel egytt.
A Bika, l, az Atyja,
A Kirly, l, aki teremtette t (ti. Baalt).
Termszetesen az istenek halhatatlanok (?), legalbbis az emberek szemben; az ugariti mitikus szvegek azonban msknt szlnak, s rk letet kizrlag lnek tulajdontanak. Ismt Baal beszl:
k qnijun clamu
ki drdru d jakninun
Mert Teremtnk rkkval,
Idtlen, aki bennnket teremtett.
Mindez azonban nem ilyen termszetes ms istenek sszefggsben. Egy Antnak tett gret sorai kztt olvashatjuk:
wa-'asaszpiruka cim bacla santi
cim buni 'ili taszappiru jarihma
Mert kieszkzlm, hogy Baallal egytt szmlld az veket,
l fival fogod szmllni a hnapokat.
Az ugariti panteonon bell az istenek kapcsolatt gyakran adjk vissza egy csald kpvel; ez azonban nem mindentt eredmnyez ttekinthet kpet. l bizonnyal az Atya ('ab ban 'ili), s az istenek gyermekei (ban 'ili). Baalt azonban gyakran nevezik Dg/n finak is (binu dagni). Astarte istenn pedig l felesge vagy legalbbis partnere az ugariti szvegekben. l egy zben el is csbtja t, amikor Astarte megltogatja. Miutn fogadja Astarte tisztelett l, gy szl:
lahm himma schatj-mi
lahmi bathulhanati lahma
sati bakarpani-mi jna
bakszi hurci dama 'icima
himma jadu 'ili malki jahasziszaka
'ahabatu thri tacriraka
me, egyl s igyl
Egyl kenyeret az asztalrl,
Igyl bort a pohrbl,
Bor levt az arany kehelybl.
me, a Kirly l szerelme (=keze) ragad meg tged,
A Bika szerelme r el tged.
Msutt is olvassuk, hogy az istenek „Astarte gyermekei” (ban 'athirati) — ez teljes sszhangban ll a fenti szerelmi jelenettel. A tenger istennek, Jammnak a kapcsolata llel a kvetkez fordulattal rhat le: mddu 'ili (l szerette); a hall istene, Mt pedig az albbi epitetont kapja: jaddu 'ili gazru (a hs, akit l kedvel). Az istenek gylst l hvja egybe:
lik btija rapi'ma
rapi'ma btija 'achakum
'iqra'akum 'ilnijma bahkalija
Siessetek hzamhoz, szentek,
Hzamhoz hvlak benneteket, szentek,
Hvlak benneteket, istenek, a templomomhoz.
E gylsen l trnon l; az istenek szmra lakomt ad:
jathbu 'ilu ba'athirih
'ilu jathibu bamarzihih
l szentlyben l,
l lakomjn l.
Az ivs ekzben az rm kifejezje: jast 'ilu jna cad subci (addig iszik, mg meg nem elgttetik).
Egsz bizonyos, hogy sokminden les ellenttben ll itt az szvetsg gondolkodsval. Az Astartval megkttt hieros gamos egyszeren elkpzelhetetlen Jahwe esetben. Az istenek sokasgval aligha vetekedhet mg a bevezetnkben emltett dmonhit is. Mgis azt kell mondjuk, hogy pl. a 82. zsoltr tud az istenek gylsrl, ahol Jahwe tli az idegen isteneket. Jb knyvben szintn olvasunk Jahwe udvartartsrl, ami szintn valami hasonl kpet tr elnk, mint az ugariti panteon. A szent lakoma kpe sem idegen az szvetsgtl (ld. pl. zsais apokalipszist), persze azzal a klnbsggel, hogy ezen a Jahwe-hvk s nem az istenek vesznek rszt. Mindenesetre feltn a fenti ugariti idzetekben, hogy l isten mkdse mindig az istenek sszefggsben ll — soha nem az emberek sszefggsben. l Atya, Teremt s Kirly, de az istenek Atyja, az istenek Teremtje s az istenek Kirlya. l jurisdictija elssorban az istenek vits gyeire terjed ki, s az emberekkel nem trdik. gy tnik mrmost, hogy mindezeket az attribtumokat az szvetsg bizton tvehette, hiszen ezek igen jl beleillettek a tbbi isten elleni polmia sszefggsbe. Amikor pedig a polidmonizmus (politeizmus) mr eltnben volt, akkor mindez jl illett a tbbi nppel ill. a tbbi np istenvel val polmia sszefggsbe is. Jahwe olyan az kori Kelet istenei kztt, mint l a panteon istenei kztt. Nincs ok sem vitra, sem polmira! Hogyan van mrmost mindez Baal esetben?
Baal is Kirly az ugariti panteonban; gyzelme utn ezekkel a szavakkal nneplik t:
malkun 'al'ijnu baclu
thpitun 'n d calnnah
Kirlyunk Alijn Baal
Brnk , s nincs senki fltte.
E kirlysgot azonban Baal csak gyzelme rn rheti el: meg kell vvnia Jamm-mal, a tenger istenvel. St, tmenetileg mg veresget is szenved tle:
'abduka baclu jajammumi
'abduka baclu laclami
binu dagni 'aszrukami
Baal a te szolgd, Jamm!
Baal a te szolgd, mindrkre!
Dg/n fia a te foglyod!
Hogy a kirlysgot megszerezze Baal, elszr Jamm s Mt istene ket kell lekzdenie; erre nem is kpes egyedl, hanem Anat s Astarte segtsgre van szksge. Klnsen a „szz Anat” kzdelmt rja le az ugariti szveg ltvnyosan:
ti'had bina 'ili-mi mta
baharbi tabaqqicunnanu
Megragadta (ti. Anat) l fit,
S karddal kettvgta t...
Brmilyen illogikusnak tnjk is, ezek utn Baal s Mt kzdelmt rjk le a szvegek — jllehet az utbbit Anat egyszer mr kettszelte. Nyilvnval viszont, hogy nem trtneti, hanem mitikus szvegekrl van sz. Amg azonban a ktes kimenetel harc tart, elmarad a fldn az es, s nincs vegetci, termkenysg a teremtett vilgon:
sabica santi jacriku baclu
thamna rkibu carapti
bal tallu bal rabbu
Ht vig volt tvol Baal,
Nyolc vig a felhkn lovagl (tvol volt),
S nem volt sem harmat, sem es.
Miutn megszletett a gyzelem, a termszet azonnal megvltozott; termszetesen itt sem rtelmezhetjk a szveget trtneti mdon:
samma samna tamattirna
nahalma taliku nubtami
Az g olajat cspgtetett,
A folykban pedig mz folyt.
Mr ez is nyilvnvalv teszi, hogy Jamm/Mt s Baal harca szoro- san sszefgg a termszettel, a teremtett vilggal. Baal kirlysga teht nem az istenek vilgt rinti, hanem az emberekt s a termszett: termkenysg csak az letnek idejn van. Hogy mennyire a teremtett vilgrl van sz, az egy mezopotmiai eredet mtoszra val utals teszi nyilvnvalv: Baal legyzi Leviatnt, a koszt reprezentl si kgyt.
k timhac ltana bathna bariha
takalliju bathna 'aqallatna
Mert te vgtad kett Ltnt, az si kgyt,
Te lted meg a ravasz (tekergz?) kgyt.
Persze a ltn ugyanaz a gykr mint a hber liwjtn; a kgy pedig a tenger istene mellett tnik fl. ppezrt aligha lehet krd- ses, hogy a rgi, jl ismert teremtsi mtoszra trtnik utals: Baal harca teht kozmogniai harc, s ami kzdelmnek ttje, az nem kevesebb, mint az egsz vilg. l is Teremt; azonban az istenek teremtje. Az emberek s a termszeti vilg teremtje Baal. Kirly- sga egszen ms termszet teht, mint l kirlysga.
A fentiek alapjn nyilvnval lehet, hogy mirt nem jelent l konkurrencit Jahwe szmra, s mirt elkeseredett a polmia Baal ellen. Egy monoteista hit esetn az istenek kirlya aligha jelent veszlyt Jahwe szmra; ezzel szemben a teremtett vilg kirlya konkurrencinak bizonyul. Igaz: Jahwe tveszi az szvetsgben Baal nhny jellegzetessgt is. is felhkn lovagl (Zsolt 68,5). Amikor elindul Szrbl, a hegy csepeg (Br 5,4). A tengeri szrny legyzsre is utal az szvetsg (Zsolt 74,14). m elkpzelhetetlen, hogy Jahwe harcra keljen ms istenekkel, de mg elkpzelhetet lenebb, hogy (akr csak tmenetileg) veresget is szenvedjen! A termkenysg tisztelett a legszigorbban tiltja az szvetsg. Jahwe teht Kirly (s Br is), de nem Baal mdjn, hanem l mintjra. Kirlysga pedig az egsz vilgra kiterjed. — l s Baal kztt nem kellett, hogy konfliktus keletkezzen: tevkenysgk ms-ms terletre korltozdott. l s Jahwe kztt nem volt szksgszer az sszetkzs: adott esetben sszeegyeztethet mkdsk. Baal s Jahwe azonban nem trhetik el egymst, hiszen mkdsi terletk jrszt egybeesik: a polmia itt jogosult!
Az istenek vilgnak fenomenolgiai lersa jval tbbet mond, mint amennyit a puszta tnyekbk kvetkeztethetnnk: elrevetti azt a tendencit is, ami teljessggel megvalsult az szvetsgi valls trtnete sorn. Minl inkbb ersdik a monoteizmus tudata, annl ersebb az ellenszenv a Baal-kultusszal szemben. A kezdeti szimbizist a ksbbi korok hevesen eltlik, s Jahwtl val elprtolsknt rtelmezik. Valjban azonban elsknt Ills prfta az, aki frontlis tmadst indt a Baal-kultusz ellen, annak ltjogosultsgt is elvitatva. A hats flmrhetetlenl nagy volt. Ezzel szemben fordtott a tendencia l esetben: mg a patriarchk korban nyilvn elvlik egymstl l s Jahwe tisztelete, addig a ksbbi korok egyre inkbb azt hangslyozzk, hogy a kt istensg lnyegben egy. Ez a tendencia el egszen addig hatott, hogy vglis az „l” szemlynv „isten”, st „Isten” jelents fnvv, ill. a Jahwval azonossgot kifejez appellativumm homlyosult — e tendencinak persze mr a korai nyelvhasznlatban megvoltak a linguisztikai elfelttelei.
Az ugariti szvegek (br tredkesek, s kizrlag mitikus jellegkkel mg hossz ideig zavarban fogjk tartani az orientalisztikt) a fenti mdon magyarzhatjk az szvetsget.
|