//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- Dr. KARASSZON ISTVN Az izraeli valls. Bp
1994.
- Dr. KARASSZON ISTVN Az izraeli valls. Bp
1994.
: 3. L S BAAL

3. L S BAAL


L S BAAL

Az szvetsgi valls istenkpt messzemenen befolysolta az a krnyezet, amelyben az kori Izrael lt — igaz ez mg akkor is, ha az szvetsg teolgija meglehets tvol ll a krnyez vallsoktl. A kett kztti kapcsolat azonban megnyilvnulhat abban, hogy az Izrael egy sor elemet tvett a knani vallsokbl, de abban is, hogy e vallsokkal polemizlt. Mindkt esetben azonban szoros prbeszdben maradt a knani vallsokkal. Mita N.P. Lemche kimutatta, hogy etnikailag igen nehz klnbsget tennnk az kori izraelitk s knanitk kztt, fl, hogy ez a klnbsg vallstrtneti szempontbl is cskkenni fog a jv kutatsban. Az a tny mindenesetre, hogy a kor vallsai kzl az egyetlen nagyobb vallsos szveggyjtemny az szvetsg volt, hossz ideig izolltt s ppezrt elgtelenn tette az szvetsg magyarzatt; sok rgi magyarzat bizonyult egyszeren hibsnak az jabb felfedezsek kapcsn. Ilyen szempontbl az ugariti szvegek flfedezse Rasz Samrban nyilvnvalan fontos volt, s jelen krdsnk szmra is elengedhetetlen, hiszen az istenkp vonatkozsban az ugariti mitikus szvegek j htteret nyjtanak az szvetsg magyarzathoz.

E komplexumbl ezttal emeljk ki l s Baal jelentsgt. Ezt nem csupn azrt tesszk, mivel az ugariti mitikus szvegek e kt istennek nagy jelentsget tulajdontanak, hanem azrt is, mert az szvetsg gyakran tesz utalst l s Baal tiszteletre. Az szvetsgi bizonysg annl inkbb is rdekes, mivel gy tnik, nincs rivalizls l s Jahwe kztt (taln joggal beszltek nmelyek — fknt a patriarchk vallsa alapjn — l s Jahwe azonostsrl az szvetsgben); ezzel szemben viszont az szvetsg hevesen polemizl Baal tisztelete ellenre — igaz, a legrgebbi dokumentumok egyrtelmen bizonytjk, hogy si idben Baalt is tiszteltk az izraeliek. A mitikus szvegek magyar- zatban tovbbi gondot okoz az, hogy mind l, mind Baal gyakran szerepel ms istennel kapcsolatban; mindez Jahwrl nem mondhat el, csak az szvetsgen kvli irodalomban (ld. pl. az elefantinei papiruszokat). S hogy mg nehezebb legyen helyzetnk: mindhrom istensg kapcsn megjelenik az kori keleti kirly-esemny is, mindhrom istent kirlysgot tulajdontva. Krds, hogy a hrom isten disztinktv jellegt el tudjuk-e hatrolni azltal, hogy klnbz tpus kirlysgot feltteleznk mindhrom esetben.

Mrpedig e hrom isten fontossgt aligha lehet albecslni akrcsak az szvetsgen bell is: az szvetsg egyrtelmen bizonytja (spedig a Mzesrl szl hagyomny sszefggsben), hogy Izrael — vagy annak legalbbis egy rsze — Baal-Pernl idztt (5Mz 4,3). Nyilvnvalan olyan helysgrl van sz, ahol loklis Baal-kultuszt kell fltteleznnk. Az idzett passzus nyilvn eltlleg nyilatkozik azokrl, akik e helyen engedtek a ksrtsnek, s rszt vettek Baal isten tiszteletben. Ez a ksrts mrpedig igen ersen lhetett az szvetsgben, hiszen a korai prfta, Hses mg jl emlkezik r, s hasonl mdon eltlleg nyilatkozik rla (9,10). A prfta olyan messzire megy el, hogy magt Jahwt is Baalnak nevezi — persze nem a sz appellativum rtelmben, hanem kznvknt: az r, a birtokos. — Ezen tlmenleg ismernk az szvetsgben egy sor olyan helysgnevet, ahol jelen van a Baal teofr eleme, teht nyilvnvalan Baal isten tiszteletrl elnevezett helynek tarthatjuk ket: Baal-Gd (Jzs 11,17); Baal-Hmn (n 8,11); Baal-Hcr (2Sm 13,23), Baal-Men (Ez 25,9); Baal-Percm (2Sm 5,20). A szemlynevek esetben igen gondosan megvltoztattk a Baal teofr elemet, hogy az eredeti Baal-kultuszt elkendzzk: ld. pl. Esbaal—Isbset; Meribbaal—Mefibset, Beel- jada—ljada, stb. Mindez azonban csak bizonytja, hogy az I. vezred fordulja utn mg virgz Baal-kultusz volt Palesztinban — s ha pedig e kultuszban az izraeliek nem vettek rszt, gy rthetetlen az a heves polmia, amelyrl maga az szvetsg beszmol.

Ezzel szemben, gy tnik, flsleges lett volna minden polmia l ellen az izraeliek szmra. Ehhez hozzjrul taln mg az is, hogy egy ilyen polmia igen nagy nehzsgekbe is tkztt volna, hiszen Izrael sei, a patriarchk, mindentt egy loklis l-istensget tiszteltek. l-Btl, l-Saddaj, l-Eljn — mindezek nyilvnvalan a knani l isten loklis megnyilvnulsai voltak. Flsleges erfeszts lenne itt most flsorolni valamennyi helysg- s szemly nevet, ahol az l teofr elem jelen van, s l tisztelett bizonytja. Mg csak nyoma sincs annak, hogy l s Jahwe kztt valamilyen konkurrencia llt volna fenn: az l-kultuszbl trsmentes az t menet a Jahwe-kultuszba. Nem vits, hogy linguisztikailag sok problmnk van az istenek elklntse krl, hiszen nem mindig vilgos, hogy az „'l” sz mikor rtend appellatvumknt, s mikor egyszer kznv, „isten” jelentssel. Ennek rszleteivel itt most nem kell foglalkozzunk, csupn hvjuk fl a figyelmet arra a klns jelensgre, hogy mg a knani panteon egyik fontos istensge ellen heves polmia nyilvnul meg az szvetsgben, addig a panteon feje, l, minden vitn fell ll, s tisztelett tbb-kevsb azonostjk Jahwe tiszteletvel. E meghkkent jelensg mindenkppen magyarzatra szorul!

Az ugariti panteonban l az Atya, a Teremt s a Kirly; gyakran a bika kpvel adjk vissza szemlyt (megjegyzend, hogy bikaknt Jahwt is brzoltk!).

thru 'ilu 'abh
ilu malku d jakninuh

— gy beszl maga Baal, a tbbi istennel egytt.

A Bika, l, az Atyja,
A Kirly, l, aki teremtette t (ti. Baalt).
Termszetesen az istenek halhatatlanok (?), legalbbis az emberek szemben; az ugariti mitikus szvegek azonban msknt szlnak, s rk letet kizrlag lnek tulajdontanak. Ismt Baal beszl:

k qnijun clamu
ki drdru d jakninun

Mert Teremtnk rkkval,
Idtlen, aki bennnket teremtett.
Mindez azonban nem ilyen termszetes ms istenek sszefggsben. Egy Antnak tett gret sorai kztt olvashatjuk:

wa-'asaszpiruka cim bacla santi
cim buni 'ili taszappiru jarihma

Mert kieszkzlm, hogy Baallal egytt szmlld az veket,
l fival fogod szmllni a hnapokat.
Az ugariti panteonon bell az istenek kapcsolatt gyakran adjk vissza egy csald kpvel; ez azonban nem mindentt eredmnyez ttekinthet kpet. l bizonnyal az Atya ('ab ban 'ili), s az istenek gyermekei (ban 'ili). Baalt azonban gyakran nevezik Dg/n finak is (binu dagni). Astarte istenn pedig l felesge vagy legalbbis partnere az ugariti szvegekben. l egy zben el is csbtja t, amikor Astarte megltogatja. Miutn fogadja Astarte tisztelett l, gy szl:

lahm himma schatj-mi
lahmi bathulhanati lahma
sati bakarpani-mi jna
bakszi hurci dama 'icima
himma jadu 'ili malki jahasziszaka
'ahabatu thri tacriraka
me, egyl s igyl
Egyl kenyeret az asztalrl,
Igyl bort a pohrbl,
Bor levt az arany kehelybl.
me, a Kirly l szerelme (=keze) ragad meg tged,
A Bika szerelme r el tged.
Msutt is olvassuk, hogy az istenek „Astarte gyermekei” (ban 'athirati) — ez teljes sszhangban ll a fenti szerelmi jelenettel. A tenger istennek, Jammnak a kapcsolata llel a kvetkez fordulattal rhat le: mddu 'ili (l szerette); a hall istene, Mt pedig az albbi epitetont kapja: jaddu 'ili gazru (a hs, akit l kedvel). Az istenek gylst l hvja egybe:
lik btija rapi'ma
rapi'ma btija 'achakum
'iqra'akum 'ilnijma bahkalija
Siessetek hzamhoz, szentek,
Hzamhoz hvlak benneteket, szentek,
Hvlak benneteket, istenek, a templomomhoz.
E gylsen l trnon l; az istenek szmra lakomt ad:
jathbu 'ilu ba'athirih
'ilu jathibu bamarzihih
l szentlyben l,
l lakomjn l.
Az ivs ekzben az rm kifejezje: jast 'ilu jna cad subci (addig iszik, mg meg nem elgttetik).

Egsz bizonyos, hogy sokminden les ellenttben ll itt az szvetsg gondolkodsval. Az Astartval megkttt hieros gamos egyszeren elkpzelhetetlen Jahwe esetben. Az istenek sokasgval aligha vetekedhet mg a bevezetnkben emltett dmonhit is. Mgis azt kell mondjuk, hogy pl. a 82. zsoltr tud az istenek gylsrl, ahol Jahwe tli az idegen isteneket. Jb knyvben szintn olvasunk Jahwe udvartartsrl, ami szintn valami hasonl kpet tr elnk, mint az ugariti panteon. A szent lakoma kpe sem idegen az szvetsgtl (ld. pl. zsais apokalipszist), persze azzal a klnbsggel, hogy ezen a Jahwe-hvk s nem az istenek vesznek rszt. Mindenesetre feltn a fenti ugariti idzetekben, hogy l isten mkdse mindig az istenek sszefggsben ll — soha nem az emberek sszefggsben. l Atya, Teremt s Kirly, de az istenek Atyja, az istenek Teremtje s az istenek Kirlya. l jurisdictija elssorban az istenek vits gyeire terjed ki, s az emberekkel nem trdik. gy tnik mrmost, hogy mindezeket az attribtumokat az szvetsg bizton tvehette, hiszen ezek igen jl beleillettek a tbbi isten elleni polmia sszefggsbe. Amikor pedig a polidmonizmus (politeizmus) mr eltnben volt, akkor mindez jl illett a tbbi nppel ill. a tbbi np istenvel val polmia sszefggsbe is. Jahwe olyan az kori Kelet istenei kztt, mint l a panteon istenei kztt. Nincs ok sem vitra, sem polmira! Hogyan van mrmost mindez Baal esetben?

Baal is Kirly az ugariti panteonban; gyzelme utn ezekkel a szavakkal nneplik t:

malkun 'al'ijnu baclu
thpitun 'n d calnnah
Kirlyunk Alijn Baal
Brnk , s nincs senki fltte.
E kirlysgot azonban Baal csak gyzelme rn rheti el: meg kell vvnia Jamm-mal, a tenger istenvel. St, tmenetileg mg veresget is szenved tle:
'abduka baclu jajammumi
'abduka baclu laclami
binu dagni 'aszrukami
Baal a te szolgd, Jamm!
Baal a te szolgd, mindrkre!
Dg/n fia a te foglyod!
Hogy a kirlysgot megszerezze Baal, elszr Jamm s Mt istene ket kell lekzdenie; erre nem is kpes egyedl, hanem Anat s Astarte segtsgre van szksge. Klnsen a „szz Anat” kzdelmt rja le az ugariti szveg ltvnyosan:
ti'had bina 'ili-mi mta
baharbi tabaqqicunnanu
Megragadta (ti. Anat) l fit,
S karddal kettvgta t...
Brmilyen illogikusnak tnjk is, ezek utn Baal s Mt kzdelmt rjk le a szvegek — jllehet az utbbit Anat egyszer mr kettszelte. Nyilvnval viszont, hogy nem trtneti, hanem mitikus szvegekrl van sz. Amg azonban a ktes kimenetel harc tart, elmarad a fldn az es, s nincs vegetci, termkenysg a teremtett vilgon:
sabica santi jacriku baclu
thamna rkibu carapti
bal tallu bal rabbu
Ht vig volt tvol Baal,
Nyolc vig a felhkn lovagl (tvol volt),
S nem volt sem harmat, sem es.
Miutn megszletett a gyzelem, a termszet azonnal megvltozott; termszetesen itt sem rtelmezhetjk a szveget trtneti mdon:
samma samna tamattirna
nahalma taliku nubtami
Az g olajat cspgtetett,
A folykban pedig mz folyt.
Mr ez is nyilvnvalv teszi, hogy Jamm/Mt s Baal harca szoro- san sszefgg a termszettel, a teremtett vilggal. Baal kirlysga teht nem az istenek vilgt rinti, hanem az emberekt s a termszett: termkenysg csak az letnek idejn van. Hogy mennyire a teremtett vilgrl van sz, az egy mezopotmiai eredet mtoszra val utals teszi nyilvnvalv: Baal legyzi Leviatnt, a koszt reprezentl si kgyt.
k timhac ltana bathna bariha
takalliju bathna 'aqallatna
Mert te vgtad kett Ltnt, az si kgyt,
Te lted meg a ravasz (tekergz?) kgyt.
Persze a ltn ugyanaz a gykr mint a hber liwjtn; a kgy pedig a tenger istene mellett tnik fl. ppezrt aligha lehet krd- ses, hogy a rgi, jl ismert teremtsi mtoszra trtnik utals: Baal harca teht kozmogniai harc, s ami kzdelmnek ttje, az nem kevesebb, mint az egsz vilg. l is Teremt; azonban az istenek teremtje. Az emberek s a termszeti vilg teremtje Baal. Kirly- sga egszen ms termszet teht, mint l kirlysga.
A fentiek alapjn nyilvnval lehet, hogy mirt nem jelent l konkurrencit Jahwe szmra, s mirt elkeseredett a polmia Baal ellen. Egy monoteista hit esetn az istenek kirlya aligha jelent veszlyt Jahwe szmra; ezzel szemben a teremtett vilg kirlya konkurrencinak bizonyul. Igaz: Jahwe tveszi az szvetsgben Baal nhny jellegzetessgt is. is felhkn lovagl (Zsolt 68,5). Amikor elindul Szrbl, a hegy csepeg (Br 5,4). A tengeri szrny legyzsre is utal az szvetsg (Zsolt 74,14). m elkpzelhetetlen, hogy Jahwe harcra keljen ms istenekkel, de mg elkpzelhetet lenebb, hogy (akr csak tmenetileg) veresget is szenvedjen! A termkenysg tisztelett a legszigorbban tiltja az szvetsg. Jahwe teht Kirly (s Br is), de nem Baal mdjn, hanem l mintjra. Kirlysga pedig az egsz vilgra kiterjed. — l s Baal kztt nem kellett, hogy konfliktus keletkezzen: tevkenysgk ms-ms terletre korltozdott. l s Jahwe kztt nem volt szksgszer az sszetkzs: adott esetben sszeegyeztethet mkdsk. Baal s Jahwe azonban nem trhetik el egymst, hiszen mkdsi terletk jrszt egybeesik: a polmia itt jogosult!
Az istenek vilgnak fenomenolgiai lersa jval tbbet mond, mint amennyit a puszta tnyekbk kvetkeztethetnnk: elrevetti azt a tendencit is, ami teljessggel megvalsult az szvetsgi valls trtnete sorn. Minl inkbb ersdik a monoteizmus tudata, annl ersebb az ellenszenv a Baal-kultusszal szemben. A kezdeti szimbizist a ksbbi korok hevesen eltlik, s Jahwtl val elprtolsknt rtelmezik. Valjban azonban elsknt Ills prfta az, aki frontlis tmadst indt a Baal-kultusz ellen, annak ltjogosultsgt is elvitatva. A hats flmrhetetlenl nagy volt. Ezzel szemben fordtott a tendencia l esetben: mg a patriarchk korban nyilvn elvlik egymstl l s Jahwe tisztelete, addig a ksbbi korok egyre inkbb azt hangslyozzk, hogy a kt istensg lnyegben egy. Ez a tendencia el egszen addig hatott, hogy vglis az „l” szemlynv „isten”, st „Isten” jelents fnvv, ill. a Jahwval azonossgot kifejez appellativumm homlyosult — e tendencinak persze mr a korai nyelvhasznlatban megvoltak a linguisztikai elfelttelei.
Az ugariti szvegek (br tredkesek, s kizrlag mitikus jellegkkel mg hossz ideig zavarban fogjk tartani az orientalisztikt) a fenti mdon magyarzhatjk az szvetsget.

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU    *****    Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!