//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- Dr. KARASSZON ISTVN Az izraeli valls. Bp
1994.
- Dr. KARASSZON ISTVN Az izraeli valls. Bp
1994.
: 2. AZ IZRAELI VALLS ELTRTNETE

2. AZ IZRAELI VALLS ELTRTNETE


AZ IZRAELI VALLS ELTRTNETE

Ismert tny — s ma mr minden vitn fell ll —, hogy Izrael eltrtnete, teht az Izrael llamalaptsa eltti trtnet, szksges dokumentumok hjn tredkes, hipotetikus trtnelem kell maradjon; ksbbi feljegyzsekbl kvetkeztethetnk arra, hogy mi is volt az esemnyek menete. E tny pedig meghatrozza azt is, hogy nem rhatjuk meg Izrael vallsnak az eltrtnett sem, csupn ksbbi iratokbl kvetkeztethetnk nmely vallsos jelensg tovbblsre a kirlysg korban. A ksbbi datls iratok ui. tartalmaznak olyan reminiszcencikat, amelyeket J. Astruc annakidejn „mmoires originaux”-nak nevezett, s amelyek segtenek bennnket kvetkeztetseink levonsban. Az persze mdszertani krds, hogy a ksbbi dokumentumbl mit tekinthetnk ilyen emlknek, s mit kell tovbbi fejlds eredmnynek tartanunk. E mdszertani reflexi sorn annyi tmpontunk mindenesetre lehet, hogy tbb-kevsb ismert a ksi kirlysg kornak teolgiai tendencija; kvetkezskpp az olyan elemeket, amelyek ennek ellentmondanak, nyugodtan tarthatjuk rgi emlkeknek. Azt is tudjuk, hogy a kultuszreformok sok korbbi vallsos jelensget ki akartak iktatni az izraeli vallsbl; m a npi vallsossg meglehetsen szvs jelensg: ezeknek elemeit tbb helytt flfedezhetjk az szvetsgben, annak ellenre, hogy a hivatalos teolgiai irnyzat eltlleg nyilatkozik rluk. Izrael nagy teolgiai erfesztsei gy mintegy szembenllnak a rgmlt vallsos jelensgeivel, de a vitk a mai kutat szmra is lehetv teszik, hogy a rgmltban kutasson.

1) A ksi, letisztult monoteizmus minden egysgest trekvse dacra megmaradtak a dmonhit nyomai is az szvetsgben. G. Fohrer minden bizonnyal helyesen rta ezekrl: „A dmonhit tulajdonkppen idegen a Jahwe-valls lnyegtl... Mgis a dmonok szles krk szmra jelentettk a rmiszt vilgt, s gy a npi vallsossgban bizonnyal fontos szerepet jtszottak.” Ha a dmon kifejezsen azt rtjk, amit a grg szhasznlat jelent (teht sorsot, ill. a sors perszonifikcijt; v. daimona dsz = meghatrozom sorsodat), akkor a dmonhit s a dmonok kultusza egyltaln nem idegen az szvetsgtl. St azt kell mondjuk, hogy minden olyan erfeszts, amely el akarta tvoltani Izrael vallsbl a dmonhitet, csupn tmeneti sikereket mondhatott magnak, hiszen a dmonok vilga jra kitereblyesedik a korai zsidsg idejben. Dmonok ott bukkannak fel az szvetsgben, ahol a sors, gy tnik, legyzi az embert. Ilyen sszefggsben tallkozhatunk pl.

a) betegsg-dmonokkal, mint pl. a Zsolt 91,5-6-ban. A „rmsgek jjel” (pahad lajl), ill. a „suhan nyl nappal” (hc jmm) ilyen dmonokknt foghatk fel, hiszen az ezt kvet vers pestisknt s raglyknt pontostja e kifejezseket — nem vits, hogy betegsgeket megszemlyest dmonokrl van itt sz. E flttelezst az igk megerstik, hiszen a betegsg nem „lopzik” s nem „suhan”. Igen rdekes, hogy a hivatalos valls (mely ugyan szmzi a dmonokat) megtrte ezeket az utalsokat a zsoltrban. Nem ll azonban egyedl ez a passzus: gondoljunk arra, hogy mg a hivatalos kultusz is elismerte a pusztai dmon, Azzl ltt, st az engesztelsi rtusban is helyet biztostott szmra: vente egyszer egy bakot ldoztak neki, mg a msik bakot a np bneirt engesztel ldozatknt mutattk be Jahwnak. A 3Mz 16,8.10.26 igen rdekes mdon mutatja ezt a kettssget: a papi tradcit igen elrehaladott stdiumban, mellette pedig egy si dmonhit maradvnyt.

b) Igen feltn egybknt, hogy a dmon s a bak alakja gyakran szerepel egyms mellett — ennek bizonytsra fenti pldnk is alkalmas. A 3Mz 17,7-ben olvashatunk mg a szecrmrl, a bak alakjban megjelen szrs szellemekrl, akiknek tilos volt ldozatot bemutatni. A fnv minden bizonnyal a szcr = szrs mellknvbl szrmazik, s nyilvnvalan a dmontl val flelmet akarja ezltal kifejezsre juttatni. Mindenesetre feltn, hogy ez a ksi szveg fontosnak tartja a tilalom megismtlst; aligha lehetne ez gy, ha nem ldoztak volna eladdig az izraeliek e dmonoknak. A szecrm egybknt elfordulnak mg zs 13,21-ben s 34,14-ben, s mindig valamilyen nagy pusztts sszefggsben llnak; a szerencstlensg s a pusztuls megszemlyestinek tekinthetjk ket.

c) Az emltett zsaisi helyek a szecrm mellett a cijjmet is emltik. Nem vilgos azonban, hogy miben klnbztek az utbbiak az elbbiektl. Cijjmrl olvasunk mg Jeremisnl is (50,39; vadmacskkkal parallelben), s ott is a nagy pusztts kifejezjeknt szerepelnek. Elkpzelhet, hogy csak az eltr etimolgia jelenthet klnbsget a cijjm s a szecrm kztt (br ez is meglehetsen bizonytalan): cijj = szraz. Ez azt a felttelezst teszi lehetv, hogy olyan dmonokrl van sz, amelyek vztelen, puszta helyen tartzkodtak. E magyarzatot valsznsti mg a Zsolt 72,9 is, ahol a cijjm jelentse: pusztalakk (a coniectura minden bizonnyal elutastand). Hangslyoznunk kell azonban, hogy Jeremis az a prfta, aki Jahwe kizrlagos hatalmt a trtnelemben hatalmas ervel hirdette — meglep, hogy ez zenete kifejezsekor a npi hiedelem ilyen kpvel is lt!

d) A fldntli hatalmaktl val flelem dominl a sdm kpzetben, akiknek (gy a Zsolt 106,37) mg gyermekldozatot is bemutattak. Az etimolgia ismt bizonytalan. L. Khler mg gy gondolta, hogy az arab 'aszwadu = fekete mellknvbl szrmazik e fnv, s a szn egyszersmind a dmontl val flelmet is kifejezsre akarja juttatni. Nem zrhat ki azonban az sem, hogy a sdd = elpuszttani ige ll a httrben, s ismt a dmon s a pusztuls prostsval van dolgunk. A deuteronomiumi trvny mindenesetre tiltja ennek a dmonnak a tisztelett is (5Mz 32,17).

e) Npi etimolgia hatrozta meg a Llt nev nnem dmon rtelmezst is: a lajil = jszaka szval val egybecsengs miatt jszakai dmonra gondoltak sokan. Ezzel szemben azonban majdnem bizonyosnak tekinthet, hogy az asszr lilitu dmonrl van sz, amely az zs 34,14-ben is elfordul, s az jszakhoz bizonnyal semmi kze.

f) Aligha hunyhatunk szemet az szvetsg azon tendencija eltt, amely ezeket a dmon-kpzeteket eltvoltani igyekezett a vallsbl. m amikor a rgi dmonok elleni polmirl olvasunk, az egyszersmind indirekt bizonytka is annak, hogy ezeket a dmonokat sokan tiszteltk, s jllehet fknt a deuteronomiumi trvny igen nagy erfesztseket tesz ezek kiiktatsra, a npi kegyessgben ez a hiedelem bizonnyal sokig tovbb lt. Felismerhet viszont az a tendencia is, hogy bizonyos dmon-kpzetet domesztikljon az izraeli valls. Ilyen megszeldtett dmonhitet kell lssunk a szerfokban (v. zs 6): a prfta a jeruzslemi templomban (!) ltja ezeket a lnyeket; szerepk azonban immr nem nll, hanem Isten dicssgnek hangslyozsra szolglnak. Csak ezen az ton tallhattak utat a hivatalos valls fel.

2) Ha a dmonhit a fenti ton — akr polmia, akr domesztikls rvn — mgis belekerlt a hivatalos vallsba, gy mindezt bizton elmondhatjuk a varzslsrl is. Ez mg akkor is igaz, ha az szvetsg egybknt ezt a praktikt a lehet leglesebben eltli. Az 1Sm 28 mgis rdekes tnyllst kzl velnk: a ktsgek kztt hnyd Saul egy „boszorknynl”, taln helyesebben gy mondhatnnk, hogy halottidznl ksrletezik, s n-Drban megprblja felidzni a halott Smuel szellemt. Ezen az ton akarja megtudakolni a jvt. Az elbeszls semmi ktsget sem hagy afell, hogy ez a lps bn volt; Saul Isten irnti engedelmessgnek egyik jele, ami vgs soron bukshoz is vezetett. Mgis rdekes, hogy a halottidzst ppen ez a passzus lltja be sikeres ksrletknt, hiszen a meghalt Smuel szelleme ('elhm!) megjelenik, st a szellem ltal kzlt prfcia valra is vlik! Az elbeszls teht Janus-arc: egyrszt bnknt lltja elnk a halottidzst, msrszt azonban sikeressgrl akar meggyzni bennnket. Brhogyan is magyarzzuk ezt a passzust, annyi bizonytott tnynek ltszik, hogy a varzsls ltezett a korai Izraelben — a deuteronomiumi trvnynek teht volt mit eltlnie, amikor a kultikus varzslst tcabat Jhwh-nak (Jahwe 'tabu'-jnak) nevezte (v. 5Mz 13). Mi ellen hadakozik azonban ez a trvny, ha nem meglv, konkurrens kultusz ellen?

A Blm-trtnet hasonlkppen trja elnk a szval vers (varzsls) ktfajta kirtkelst (4Mz 22). Blm pogny prfta tka s ldsa varzservel brt (a prfta trtnetisge fell minden ktsget eloszlatnak a Deir Allban fllelt szvegek); mindez azonban nem gy hatott, amint azt az idegen kirly megkvnta. Mgis rdekes, hogy izraeli rszrl is elismers illeti az idegen prftt, s megerstst nyer, hogy munkssga sikeres volt. Blm szemlye egybknt megmagyarzza, hogy vszzadokkal ksbb Jeremis prfta mirt emlti egyms mellett a prftt, jst, lmodt, jelmagyarzt s varzslt (27,9). Termszetesen valamennyit eltlleg sorolja fel itt a prfta — nyilvnvalan azonban nmagt nem akarja az ltala eltlt „prftk” sorba lltani! A varzsl s a prfta egyms mell lltsa egybknt ms passzusra is jellemz: a 2Mz 7-ben pldul komoly krds, hogy Jahwe prftja mrkzhet-e ms vallsok varzslival. Az emltett passzusban Mzes nagyobbnak bizonyul, mint az egyiptomi varzslk (a hakmm sz e helyen nyilvnvalan varzslt jelent, hiszen nem blcs mondsokrl, hanem csodkrl van sz). rdekes, hogy mg az itt flvzolt Mzes-kp is inkbb a varzsl kphez ll kzel: Mzes botja kgyv vltozik, hogy rmletbe ejtse a frat, majd a prfta kzbeavatkozsra ismt bot lesz belle. Mindez termszetesen a megkemnyeds s engedetlensg teolgiai keretbe van lltva: e tett clja az volt, hogy a frat hitre indtsa — m hiba. A ksbbi teolgiai reflexi azonban mindezt ki akarta irtani Izrael vallsbl: a fent idzett 5Mz 13 mg abban az esetben is hallbntetst r a varzslra, ha praktikja sikerrel jr. A deuteronomiumi rendelkezsnek azonban bizonnyal csak relatv eredmnyei lehettek, hiszen Jeremis prftnak is kzdenie kellett a csillagjsok ellen (10,2); hogy sikerei ekzben milyen mrtkek lehettek, azt mr nehz lenne megllaptanunk.

Mg ennl is meghkkentbb viszont, hogy a varzsls reminiszcencii mg a ksi korokban is fennmaradtak, spedig a papi teolgia igen szigor rendszerben is. Hogyan magyarzhatnnk ui. msknt a papi jslst a sorsvetssel, ha nem tulajdontunk varzsert az rmnak s Tummmnak? Az istentlet eme formja akkor volt hasznlatos, ha a szoksos jogi eljrs sikertelen maradt. A mai keresztyn teolginak ugyancsak nehezre esik nmagban integrlnia ezeket az elemeket, hiszen a mgikus istenkp itt mg visszaksrt. Mindez azonban mit sem vltoztat azon a tnyen, hogy a hivatalos vallsnak mindvgig rsze maradt a sorsvets az rm s Tummm ltal (az elbbi jelentse valsznleg: tkozott, az utbbi: rtatlan).

3) Mg gyakoribbak a ftis tiszteletnek nyomai az szvetsgben. Jllehet az szvetsgi teolgia mindinkbb elhatrolta magt ezektl, s tagadta, hogy Jahwe ereje kifejezhet lenne valamilyen trgy ltal. Mgis nyilvnval, hogy kezdetekben igen masszvan jelen volt a ftis tisztelete az izraeli vallsban, s teljesen soha nem tnt el belle. A ftis sz a francia ftiche tvtele, s bizonnyal a latin facticius = mesterklt szbl szrmazik. Mestersgesen ksztett kultuszi objektumokrl van teht sz (teht nem termszetesen objektumokrl), amelyeknek numinzus hatst tulajdontottak. gy pl. amulettekkel tallkozunk a Br 8,21-ben: Gedeon megli Zebahot s Calmunnt, majd elveszi tevik nyakrl a „holdacskkat”. Nem vits, hogy rtkes trgyakrl volt itt sz, m az is biztos, hogy nem egyszeren a materilis rtk vezette Gedeont a rablsra: joggal rtelmezhetjk e passzust a Hold tiszteletre trtn utalsknt is. A ksi prfta Zakaris knyvben azt olvassuk, hogy a lovak csengettyinek felirata fog megvltozni: „Az R szent tulajdona” (14,20). Nyilvnval, hogy azrt kell hangslyozni ezt, mert elzleg valami ms, fltte- lezhetleg valamilyen varzsszveg llt a csengettykn: a ftis tiszteletnek egszen ksi jelensgvel kell itt szmolnunk. zs 3,18kk szerint Jahwe bntetse abban fog llni, hogy Sion lenyainak kszereit elveszi. A 20.v.-ben szerepl lehsm sz (a lhs = suttogni szbl), melyet az F talizmnnak fordt, nyilvnvalan valamilyen varzsamulettet flttelez, ami bizonytja, hogy a Jahwe-hit sokig egytt lt a ftisek tiszteletvel.

Igen gyakori volt Izraelben a kvek tisztelete is; a ksbbiek sorn emltst fog mg nyerni, hogy az izraeli valls ebben megegyezett a knani vallssal. Nem mindig vilgos, hogy mikor tekinthetjk e kveket maccbknak, teht egyszeren olyan helyeknek, ahol kultuszi cselekmnyeket (elssorban ldozatokat) vittek vgbe, s hol szolglnak e kvek egyszeren valamilyen teofnia emlkl; a kett persze nem szksgszeren zrja ki egymst. Mindenesetre a mg knani Gilgl vrosban a kerek kvek nyilvnvalan kultuszi helyknt szolgltak (a vros neve is innen szrmazhat: gll = gurulni); e kvek tisztelett az izraeliek tvettk, azzal a magyarzattal, hogy a Jordnon val tkels sorn e kvekre lptek az izraeliek. Az elbeszls aetiolgikus jellege azonban nyilvnval (v. Jzs 4,5). A Br 6,20 szintn tud egy olyan sziklrl, ahol ldozatot szoktak bemutatni. Ugyanez a helyzet magval Jeruzslemmel is, ahol Araun szrje mr a salamoni templom flptse eltt, a jebszi korban is kultikus helyknt szolglt, s ksbb pedig az izraeliek kzponti kultuszhelye lett. Szintn szikla a Br 13,19-ben szerepl ldozat sznhelye is: Mnah, Smson apja mutatott be itt ldozatot — aligha elszrt jelensgekkel van teht dolgunk!

A kptilalom az szvetsgben minden bizonnyal egy sor olyan kultuszi kpet iktatott ki az izraeli vallsbl, amelynek rgebben jelentsge lehetett. Samria borj-szobrai ellen heves a polmia Hs 8,5-ben, a bteli borj-brzols ellen az 1Kir 12,28kk polemizl — mindez azonban egyrtelm jele annak, hogy Jahwe s a knani panteon feje, l azonostsa kvetkeztben az exilium eltti Izraelben elgg elterjedt volt Jahwnak borj vagy bika kpben trtn brzolsa. A 2Kir 18,4 arrl szl, hogy a jeruzslemi hivatalos kultusz hossz ideig helyet adott egy kgy kpnek, amelyet bizonnyal termszetesnek tekintettek eladdig, amg Ezkis kirly reformja el nem tvoltotta azt a templombl. Azt azonban mr nehezen tudnnk megmondani, hogy ez a kgy valamilyen egyiptomi befolys lehetett-e Izraelben.

Hogy milyen szvsan benne ltek ezek a kpzetek az kori Izrael vallsban (annak ellenre, hogy tbb kultuszreform igyekezett megtiszttani tlk a hivatalos vallst), azt Deutero-zsais igehirdetse bizonytja: mg a fogsg idejn is polemizlni knyszerl a peszlm = faragott kpek ellen. A letisztult monoteizmushoz vezet t nem volt knny!

4) Ritkn tallhatunk utalst egy si totemizmus ltre az szvetsgben. Izraelben soha nem voltak szent llatok (mint pl. a krokodil Egyiptomban), gy ht a totemizmus ellen hadakozni sem kellett. Persze voltak olyan elkpzelsek, amelyek Jahwt vagy ms isteneket egy llat formjban brzoltk (mr emltettk, hogy a bika mind Ugaritban, mind Izraelben az istensg kifejezje volt). Ez a kultuszi szoks azonban nem a totemizmus fell rthet, hanem inkbb a termkenysg-kultusz sszefggsben llt. Nmely nevek azonban bizonyos llatokra utalnak, s a szemlynevek ill. az llatok sszefggse arra enged kvetkeztetni, hogy rgebben volt valamilyen kapcsolat az izraeli valls s az llatvilg kztt. Nem hagyhatjuk pl. figyelmen kvl, hogy a Cippra nv madarat jelent, Debra prftan neve pedig mhecskt. Az egyes szemlyek esetben azonban ez mg nem is olyan fontos. rdekesebbek azok az esetek, ahol a trzs satyja vagy sanyja van egy-egy llatrl elnevezve. Ilyen plda Kleb esete: a nv kutyt jelent, s a kle- bitk e „kutytl” szrmaztattk magukat. Ez mr magyarzhat egy si totemllat tiszteletvel, ami annl is inkbb rdekes, mivel a kutya nem volt ppen tiszteletremlt llat az izraeliek szemben. Ugyanez rvnyes Simeon nevre is; e nv minden bizonnyal nem a smc = hallani igbl szrmazik, hanem hint jelent. Lea sanya tbb trzset is tfog szemly; nevnek jelentse: vadtehn — ez csak azzal magyarzhat, hogy a szemlye ltal egybefogott trzsek egytt tiszteltk a vadtehn totemllatot.

Nem csak szemlyek, hanem helysgek is viselhetnek hasonl neveket. Ajjln vlgye nemigen jelentheti azt, hogy szarvasok lakta terletrl van sz (olyan kicsi ez a terlet!); inkbb az a valszn, hogy a szarvas totemllat tisztelete volt jellemz a vidkre.

Mindez azonban csupn felttelezs, hiszen az izraeli valls mr oly ersen megvltoztatta az esetleges totemkultuszt, hogy az llatoknak leginkbb csak szimbolikus rtelmk van, mg akkor is, ha e szimblumok tbbszr transzcendens tartalmat juttatnak kifejezsre. Dniel knyvben pldul a szarvak s a szrnyak immr a knyv teolgijnak szolglatban llnak, gy aligha magyarzhatk a totemizmus segtsgvel.

5) Mg ritkbban tallkozunk az animizmus nyomaival az szvetsgben. gy tnik, hogy az izraeli valls mr korn tljutott ezen a stdiumon, s csupn szimblumknt rztt meg olyan animista kpzeteket, ahol a termszeti jelensgeknek, llatoknak vagy nvnyeknek lelket tulajdontanak. A Zsolt 19-ben nap s jjel beszli el Isten dicssgt, a Zak 11,2-ben Bsn ciprusai s tlgyesei jajgatnak, a Zsolt 104,21-ben az oroszlnok kvetelik zskmnyukat Istentl. Az 1Mz 3-ban egy kgy szlal meg, a 4Mz 22-ben egy szamr nyitja szjt szlsra. A vallsfenomenolgia kategrii szerint ezek ugyan az animizmus elemei, de minden egyes fenti esetben mr egy sajtos isteni zenet sszefggsben llnak az animista gondolkods eme maradvnyai.

Nem vits, hogy a fentiekben meglehetsen kusza kpet festettnk az szvetsgrl; az izraeli valls egyes rszelemeit emeltk ki, s ezek gy aligha lehetnek a teljessg kpviseli. Ugyanakkor azonban az is vilgos, hogy ezt a munkt el kellett vgeznnk ahhoz, hogy megrthessk az izraeli valls keletkezst s a ksbbiekkel val folytonossgot. Ha nmely elemek a fentiekben sub specie contrarii kerltek idzsre, gy egyszersmind az szvetsgi teolgia alakulst is figyelemmel ksrhetjk, mely a maga rszrl knytelen volt e meglv elemekbl ptkezni.

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU    *****    Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!