2. AZ IZRAELI VALLS ELTRTNETE
AZ IZRAELI VALLS ELTRTNETE
Ismert tny — s ma mr minden vitn fell ll —, hogy Izrael eltrtnete, teht az Izrael llamalaptsa eltti trtnet, szksges dokumentumok hjn tredkes, hipotetikus trtnelem kell maradjon; ksbbi feljegyzsekbl kvetkeztethetnk arra, hogy mi is volt az esemnyek menete. E tny pedig meghatrozza azt is, hogy nem rhatjuk meg Izrael vallsnak az eltrtnett sem, csupn ksbbi iratokbl kvetkeztethetnk nmely vallsos jelensg tovbblsre a kirlysg korban. A ksbbi datls iratok ui. tartalmaznak olyan reminiszcencikat, amelyeket J. Astruc annakidejn „mmoires originaux”-nak nevezett, s amelyek segtenek bennnket kvetkeztetseink levonsban. Az persze mdszertani krds, hogy a ksbbi dokumentumbl mit tekinthetnk ilyen emlknek, s mit kell tovbbi fejlds eredmnynek tartanunk. E mdszertani reflexi sorn annyi tmpontunk mindenesetre lehet, hogy tbb-kevsb ismert a ksi kirlysg kornak teolgiai tendencija; kvetkezskpp az olyan elemeket, amelyek ennek ellentmondanak, nyugodtan tarthatjuk rgi emlkeknek. Azt is tudjuk, hogy a kultuszreformok sok korbbi vallsos jelensget ki akartak iktatni az izraeli vallsbl; m a npi vallsossg meglehetsen szvs jelensg: ezeknek elemeit tbb helytt flfedezhetjk az szvetsgben, annak ellenre, hogy a hivatalos teolgiai irnyzat eltlleg nyilatkozik rluk. Izrael nagy teolgiai erfesztsei gy mintegy szembenllnak a rgmlt vallsos jelensgeivel, de a vitk a mai kutat szmra is lehetv teszik, hogy a rgmltban kutasson.
1) A ksi, letisztult monoteizmus minden egysgest trekvse dacra megmaradtak a dmonhit nyomai is az szvetsgben. G. Fohrer minden bizonnyal helyesen rta ezekrl: „A dmonhit tulajdonkppen idegen a Jahwe-valls lnyegtl... Mgis a dmonok szles krk szmra jelentettk a rmiszt vilgt, s gy a npi vallsossgban bizonnyal fontos szerepet jtszottak.” Ha a dmon kifejezsen azt rtjk, amit a grg szhasznlat jelent (teht sorsot, ill. a sors perszonifikcijt; v. daimona dsz = meghatrozom sorsodat), akkor a dmonhit s a dmonok kultusza egyltaln nem idegen az szvetsgtl. St azt kell mondjuk, hogy minden olyan erfeszts, amely el akarta tvoltani Izrael vallsbl a dmonhitet, csupn tmeneti sikereket mondhatott magnak, hiszen a dmonok vilga jra kitereblyesedik a korai zsidsg idejben. Dmonok ott bukkannak fel az szvetsgben, ahol a sors, gy tnik, legyzi az embert. Ilyen sszefggsben tallkozhatunk pl.
a) betegsg-dmonokkal, mint pl. a Zsolt 91,5-6-ban. A „rmsgek jjel” (pahad lajl), ill. a „suhan nyl nappal” (hc jmm) ilyen dmonokknt foghatk fel, hiszen az ezt kvet vers pestisknt s raglyknt pontostja e kifejezseket — nem vits, hogy betegsgeket megszemlyest dmonokrl van itt sz. E flttelezst az igk megerstik, hiszen a betegsg nem „lopzik” s nem „suhan”. Igen rdekes, hogy a hivatalos valls (mely ugyan szmzi a dmonokat) megtrte ezeket az utalsokat a zsoltrban. Nem ll azonban egyedl ez a passzus: gondoljunk arra, hogy mg a hivatalos kultusz is elismerte a pusztai dmon, Azzl ltt, st az engesztelsi rtusban is helyet biztostott szmra: vente egyszer egy bakot ldoztak neki, mg a msik bakot a np bneirt engesztel ldozatknt mutattk be Jahwnak. A 3Mz 16,8.10.26 igen rdekes mdon mutatja ezt a kettssget: a papi tradcit igen elrehaladott stdiumban, mellette pedig egy si dmonhit maradvnyt.
b) Igen feltn egybknt, hogy a dmon s a bak alakja gyakran szerepel egyms mellett — ennek bizonytsra fenti pldnk is alkalmas. A 3Mz 17,7-ben olvashatunk mg a szecrmrl, a bak alakjban megjelen szrs szellemekrl, akiknek tilos volt ldozatot bemutatni. A fnv minden bizonnyal a szcr = szrs mellknvbl szrmazik, s nyilvnvalan a dmontl val flelmet akarja ezltal kifejezsre juttatni. Mindenesetre feltn, hogy ez a ksi szveg fontosnak tartja a tilalom megismtlst; aligha lehetne ez gy, ha nem ldoztak volna eladdig az izraeliek e dmonoknak. A szecrm egybknt elfordulnak mg zs 13,21-ben s 34,14-ben, s mindig valamilyen nagy pusztts sszefggsben llnak; a szerencstlensg s a pusztuls megszemlyestinek tekinthetjk ket.
c) Az emltett zsaisi helyek a szecrm mellett a cijjmet is emltik. Nem vilgos azonban, hogy miben klnbztek az utbbiak az elbbiektl. Cijjmrl olvasunk mg Jeremisnl is (50,39; vadmacskkkal parallelben), s ott is a nagy pusztts kifejezjeknt szerepelnek. Elkpzelhet, hogy csak az eltr etimolgia jelenthet klnbsget a cijjm s a szecrm kztt (br ez is meglehetsen bizonytalan): cijj = szraz. Ez azt a felttelezst teszi lehetv, hogy olyan dmonokrl van sz, amelyek vztelen, puszta helyen tartzkodtak. E magyarzatot valsznsti mg a Zsolt 72,9 is, ahol a cijjm jelentse: pusztalakk (a coniectura minden bizonnyal elutastand). Hangslyoznunk kell azonban, hogy Jeremis az a prfta, aki Jahwe kizrlagos hatalmt a trtnelemben hatalmas ervel hirdette — meglep, hogy ez zenete kifejezsekor a npi hiedelem ilyen kpvel is lt!
d) A fldntli hatalmaktl val flelem dominl a sdm kpzetben, akiknek (gy a Zsolt 106,37) mg gyermekldozatot is bemutattak. Az etimolgia ismt bizonytalan. L. Khler mg gy gondolta, hogy az arab 'aszwadu = fekete mellknvbl szrmazik e fnv, s a szn egyszersmind a dmontl val flelmet is kifejezsre akarja juttatni. Nem zrhat ki azonban az sem, hogy a sdd = elpuszttani ige ll a httrben, s ismt a dmon s a pusztuls prostsval van dolgunk. A deuteronomiumi trvny mindenesetre tiltja ennek a dmonnak a tisztelett is (5Mz 32,17).
e) Npi etimolgia hatrozta meg a Llt nev nnem dmon rtelmezst is: a lajil = jszaka szval val egybecsengs miatt jszakai dmonra gondoltak sokan. Ezzel szemben azonban majdnem bizonyosnak tekinthet, hogy az asszr lilitu dmonrl van sz, amely az zs 34,14-ben is elfordul, s az jszakhoz bizonnyal semmi kze.
f) Aligha hunyhatunk szemet az szvetsg azon tendencija eltt, amely ezeket a dmon-kpzeteket eltvoltani igyekezett a vallsbl. m amikor a rgi dmonok elleni polmirl olvasunk, az egyszersmind indirekt bizonytka is annak, hogy ezeket a dmonokat sokan tiszteltk, s jllehet fknt a deuteronomiumi trvny igen nagy erfesztseket tesz ezek kiiktatsra, a npi kegyessgben ez a hiedelem bizonnyal sokig tovbb lt. Felismerhet viszont az a tendencia is, hogy bizonyos dmon-kpzetet domesztikljon az izraeli valls. Ilyen megszeldtett dmonhitet kell lssunk a szerfokban (v. zs 6): a prfta a jeruzslemi templomban (!) ltja ezeket a lnyeket; szerepk azonban immr nem nll, hanem Isten dicssgnek hangslyozsra szolglnak. Csak ezen az ton tallhattak utat a hivatalos valls fel.
2) Ha a dmonhit a fenti ton — akr polmia, akr domesztikls rvn — mgis belekerlt a hivatalos vallsba, gy mindezt bizton elmondhatjuk a varzslsrl is. Ez mg akkor is igaz, ha az szvetsg egybknt ezt a praktikt a lehet leglesebben eltli. Az 1Sm 28 mgis rdekes tnyllst kzl velnk: a ktsgek kztt hnyd Saul egy „boszorknynl”, taln helyesebben gy mondhatnnk, hogy halottidznl ksrletezik, s n-Drban megprblja felidzni a halott Smuel szellemt. Ezen az ton akarja megtudakolni a jvt. Az elbeszls semmi ktsget sem hagy afell, hogy ez a lps bn volt; Saul Isten irnti engedelmessgnek egyik jele, ami vgs soron bukshoz is vezetett. Mgis rdekes, hogy a halottidzst ppen ez a passzus lltja be sikeres ksrletknt, hiszen a meghalt Smuel szelleme ('elhm!) megjelenik, st a szellem ltal kzlt prfcia valra is vlik! Az elbeszls teht Janus-arc: egyrszt bnknt lltja elnk a halottidzst, msrszt azonban sikeressgrl akar meggyzni bennnket. Brhogyan is magyarzzuk ezt a passzust, annyi bizonytott tnynek ltszik, hogy a varzsls ltezett a korai Izraelben — a deuteronomiumi trvnynek teht volt mit eltlnie, amikor a kultikus varzslst tcabat Jhwh-nak (Jahwe 'tabu'-jnak) nevezte (v. 5Mz 13). Mi ellen hadakozik azonban ez a trvny, ha nem meglv, konkurrens kultusz ellen?
A Blm-trtnet hasonlkppen trja elnk a szval vers (varzsls) ktfajta kirtkelst (4Mz 22). Blm pogny prfta tka s ldsa varzservel brt (a prfta trtnetisge fell minden ktsget eloszlatnak a Deir Allban fllelt szvegek); mindez azonban nem gy hatott, amint azt az idegen kirly megkvnta. Mgis rdekes, hogy izraeli rszrl is elismers illeti az idegen prftt, s megerstst nyer, hogy munkssga sikeres volt. Blm szemlye egybknt megmagyarzza, hogy vszzadokkal ksbb Jeremis prfta mirt emlti egyms mellett a prftt, jst, lmodt, jelmagyarzt s varzslt (27,9). Termszetesen valamennyit eltlleg sorolja fel itt a prfta — nyilvnvalan azonban nmagt nem akarja az ltala eltlt „prftk” sorba lltani! A varzsl s a prfta egyms mell lltsa egybknt ms passzusra is jellemz: a 2Mz 7-ben pldul komoly krds, hogy Jahwe prftja mrkzhet-e ms vallsok varzslival. Az emltett passzusban Mzes nagyobbnak bizonyul, mint az egyiptomi varzslk (a hakmm sz e helyen nyilvnvalan varzslt jelent, hiszen nem blcs mondsokrl, hanem csodkrl van sz). rdekes, hogy mg az itt flvzolt Mzes-kp is inkbb a varzsl kphez ll kzel: Mzes botja kgyv vltozik, hogy rmletbe ejtse a frat, majd a prfta kzbeavatkozsra ismt bot lesz belle. Mindez termszetesen a megkemnyeds s engedetlensg teolgiai keretbe van lltva: e tett clja az volt, hogy a frat hitre indtsa — m hiba. A ksbbi teolgiai reflexi azonban mindezt ki akarta irtani Izrael vallsbl: a fent idzett 5Mz 13 mg abban az esetben is hallbntetst r a varzslra, ha praktikja sikerrel jr. A deuteronomiumi rendelkezsnek azonban bizonnyal csak relatv eredmnyei lehettek, hiszen Jeremis prftnak is kzdenie kellett a csillagjsok ellen (10,2); hogy sikerei ekzben milyen mrtkek lehettek, azt mr nehz lenne megllaptanunk.
Mg ennl is meghkkentbb viszont, hogy a varzsls reminiszcencii mg a ksi korokban is fennmaradtak, spedig a papi teolgia igen szigor rendszerben is. Hogyan magyarzhatnnk ui. msknt a papi jslst a sorsvetssel, ha nem tulajdontunk varzsert az rmnak s Tummmnak? Az istentlet eme formja akkor volt hasznlatos, ha a szoksos jogi eljrs sikertelen maradt. A mai keresztyn teolginak ugyancsak nehezre esik nmagban integrlnia ezeket az elemeket, hiszen a mgikus istenkp itt mg visszaksrt. Mindez azonban mit sem vltoztat azon a tnyen, hogy a hivatalos vallsnak mindvgig rsze maradt a sorsvets az rm s Tummm ltal (az elbbi jelentse valsznleg: tkozott, az utbbi: rtatlan).
3) Mg gyakoribbak a ftis tiszteletnek nyomai az szvetsgben. Jllehet az szvetsgi teolgia mindinkbb elhatrolta magt ezektl, s tagadta, hogy Jahwe ereje kifejezhet lenne valamilyen trgy ltal. Mgis nyilvnval, hogy kezdetekben igen masszvan jelen volt a ftis tisztelete az izraeli vallsban, s teljesen soha nem tnt el belle. A ftis sz a francia ftiche tvtele, s bizonnyal a latin facticius = mesterklt szbl szrmazik. Mestersgesen ksztett kultuszi objektumokrl van teht sz (teht nem termszetesen objektumokrl), amelyeknek numinzus hatst tulajdontottak. gy pl. amulettekkel tallkozunk a Br 8,21-ben: Gedeon megli Zebahot s Calmunnt, majd elveszi tevik nyakrl a „holdacskkat”. Nem vits, hogy rtkes trgyakrl volt itt sz, m az is biztos, hogy nem egyszeren a materilis rtk vezette Gedeont a rablsra: joggal rtelmezhetjk e passzust a Hold tiszteletre trtn utalsknt is. A ksi prfta Zakaris knyvben azt olvassuk, hogy a lovak csengettyinek felirata fog megvltozni: „Az R szent tulajdona” (14,20). Nyilvnval, hogy azrt kell hangslyozni ezt, mert elzleg valami ms, fltte- lezhetleg valamilyen varzsszveg llt a csengettykn: a ftis tiszteletnek egszen ksi jelensgvel kell itt szmolnunk. zs 3,18kk szerint Jahwe bntetse abban fog llni, hogy Sion lenyainak kszereit elveszi. A 20.v.-ben szerepl lehsm sz (a lhs = suttogni szbl), melyet az F talizmnnak fordt, nyilvnvalan valamilyen varzsamulettet flttelez, ami bizonytja, hogy a Jahwe-hit sokig egytt lt a ftisek tiszteletvel.
Igen gyakori volt Izraelben a kvek tisztelete is; a ksbbiek sorn emltst fog mg nyerni, hogy az izraeli valls ebben megegyezett a knani vallssal. Nem mindig vilgos, hogy mikor tekinthetjk e kveket maccbknak, teht egyszeren olyan helyeknek, ahol kultuszi cselekmnyeket (elssorban ldozatokat) vittek vgbe, s hol szolglnak e kvek egyszeren valamilyen teofnia emlkl; a kett persze nem szksgszeren zrja ki egymst. Mindenesetre a mg knani Gilgl vrosban a kerek kvek nyilvnvalan kultuszi helyknt szolgltak (a vros neve is innen szrmazhat: gll = gurulni); e kvek tisztelett az izraeliek tvettk, azzal a magyarzattal, hogy a Jordnon val tkels sorn e kvekre lptek az izraeliek. Az elbeszls aetiolgikus jellege azonban nyilvnval (v. Jzs 4,5). A Br 6,20 szintn tud egy olyan sziklrl, ahol ldozatot szoktak bemutatni. Ugyanez a helyzet magval Jeruzslemmel is, ahol Araun szrje mr a salamoni templom flptse eltt, a jebszi korban is kultikus helyknt szolglt, s ksbb pedig az izraeliek kzponti kultuszhelye lett. Szintn szikla a Br 13,19-ben szerepl ldozat sznhelye is: Mnah, Smson apja mutatott be itt ldozatot — aligha elszrt jelensgekkel van teht dolgunk!
A kptilalom az szvetsgben minden bizonnyal egy sor olyan kultuszi kpet iktatott ki az izraeli vallsbl, amelynek rgebben jelentsge lehetett. Samria borj-szobrai ellen heves a polmia Hs 8,5-ben, a bteli borj-brzols ellen az 1Kir 12,28kk polemizl — mindez azonban egyrtelm jele annak, hogy Jahwe s a knani panteon feje, l azonostsa kvetkeztben az exilium eltti Izraelben elgg elterjedt volt Jahwnak borj vagy bika kpben trtn brzolsa. A 2Kir 18,4 arrl szl, hogy a jeruzslemi hivatalos kultusz hossz ideig helyet adott egy kgy kpnek, amelyet bizonnyal termszetesnek tekintettek eladdig, amg Ezkis kirly reformja el nem tvoltotta azt a templombl. Azt azonban mr nehezen tudnnk megmondani, hogy ez a kgy valamilyen egyiptomi befolys lehetett-e Izraelben.
Hogy milyen szvsan benne ltek ezek a kpzetek az kori Izrael vallsban (annak ellenre, hogy tbb kultuszreform igyekezett megtiszttani tlk a hivatalos vallst), azt Deutero-zsais igehirdetse bizonytja: mg a fogsg idejn is polemizlni knyszerl a peszlm = faragott kpek ellen. A letisztult monoteizmushoz vezet t nem volt knny!
4) Ritkn tallhatunk utalst egy si totemizmus ltre az szvetsgben. Izraelben soha nem voltak szent llatok (mint pl. a krokodil Egyiptomban), gy ht a totemizmus ellen hadakozni sem kellett. Persze voltak olyan elkpzelsek, amelyek Jahwt vagy ms isteneket egy llat formjban brzoltk (mr emltettk, hogy a bika mind Ugaritban, mind Izraelben az istensg kifejezje volt). Ez a kultuszi szoks azonban nem a totemizmus fell rthet, hanem inkbb a termkenysg-kultusz sszefggsben llt. Nmely nevek azonban bizonyos llatokra utalnak, s a szemlynevek ill. az llatok sszefggse arra enged kvetkeztetni, hogy rgebben volt valamilyen kapcsolat az izraeli valls s az llatvilg kztt. Nem hagyhatjuk pl. figyelmen kvl, hogy a Cippra nv madarat jelent, Debra prftan neve pedig mhecskt. Az egyes szemlyek esetben azonban ez mg nem is olyan fontos. rdekesebbek azok az esetek, ahol a trzs satyja vagy sanyja van egy-egy llatrl elnevezve. Ilyen plda Kleb esete: a nv kutyt jelent, s a kle- bitk e „kutytl” szrmaztattk magukat. Ez mr magyarzhat egy si totemllat tiszteletvel, ami annl is inkbb rdekes, mivel a kutya nem volt ppen tiszteletremlt llat az izraeliek szemben. Ugyanez rvnyes Simeon nevre is; e nv minden bizonnyal nem a smc = hallani igbl szrmazik, hanem hint jelent. Lea sanya tbb trzset is tfog szemly; nevnek jelentse: vadtehn — ez csak azzal magyarzhat, hogy a szemlye ltal egybefogott trzsek egytt tiszteltk a vadtehn totemllatot.
Nem csak szemlyek, hanem helysgek is viselhetnek hasonl neveket. Ajjln vlgye nemigen jelentheti azt, hogy szarvasok lakta terletrl van sz (olyan kicsi ez a terlet!); inkbb az a valszn, hogy a szarvas totemllat tisztelete volt jellemz a vidkre.
Mindez azonban csupn felttelezs, hiszen az izraeli valls mr oly ersen megvltoztatta az esetleges totemkultuszt, hogy az llatoknak leginkbb csak szimbolikus rtelmk van, mg akkor is, ha e szimblumok tbbszr transzcendens tartalmat juttatnak kifejezsre. Dniel knyvben pldul a szarvak s a szrnyak immr a knyv teolgijnak szolglatban llnak, gy aligha magyarzhatk a totemizmus segtsgvel.
5) Mg ritkbban tallkozunk az animizmus nyomaival az szvetsgben. gy tnik, hogy az izraeli valls mr korn tljutott ezen a stdiumon, s csupn szimblumknt rztt meg olyan animista kpzeteket, ahol a termszeti jelensgeknek, llatoknak vagy nvnyeknek lelket tulajdontanak. A Zsolt 19-ben nap s jjel beszli el Isten dicssgt, a Zak 11,2-ben Bsn ciprusai s tlgyesei jajgatnak, a Zsolt 104,21-ben az oroszlnok kvetelik zskmnyukat Istentl. Az 1Mz 3-ban egy kgy szlal meg, a 4Mz 22-ben egy szamr nyitja szjt szlsra. A vallsfenomenolgia kategrii szerint ezek ugyan az animizmus elemei, de minden egyes fenti esetben mr egy sajtos isteni zenet sszefggsben llnak az animista gondolkods eme maradvnyai.
Nem vits, hogy a fentiekben meglehetsen kusza kpet festettnk az szvetsgrl; az izraeli valls egyes rszelemeit emeltk ki, s ezek gy aligha lehetnek a teljessg kpviseli. Ugyanakkor azonban az is vilgos, hogy ezt a munkt el kellett vgeznnk ahhoz, hogy megrthessk az izraeli valls keletkezst s a ksbbiekkel val folytonossgot. Ha nmely elemek a fentiekben sub specie contrarii kerltek idzsre, gy egyszersmind az szvetsgi teolgia alakulst is figyelemmel ksrhetjk, mely a maga rszrl knytelen volt e meglv elemekbl ptkezni.
|