33 - 39. SSZELLTOTTA: KLVIN
33. A mltatlanok csupn a jegyekben rszeslnek
Ennlfogva br az rvacsora bizonyos tansg, mely gy a jkhoz, mint a rosszakhoz van intzve, s amelynek clja a Jzus Krisztust klnbsg nlkl mindenkinek felajnlani, mgsem mondhatjuk, hogy azt mindenki veszi, mikor neki felajnltatik. S valban felettbb durva kptelensg volna azt mondani, hogy Jzus Krisztust veszik azok, akik teljessggel idegenek hozz, s hogy a gonoszok is eszik a testt s isszk a vrt, mialatt az lelknek hjval vannak. Mert ily mdon halott volna, ki volna fosztva erejbl, res volna minden jtl s semmit sem hozna magval.
34. Ennek oka
Az, amit hozz csatolnak, hogy ti. a gonoszok bnsk a Jzus Krisztus teste s vre ellen, mikor mltatlanul rszeslnek az rvacsorban, nem bizonytja, hogy ms dolgot is vennnek, mint a jegyet. Mert szent Pl nem azt mondja (1Kor 11,29), hogy k azrt krhoztattatnak, mivel a testet s a vrt vettk, hanem mivel nem tettek klnbsget azok kztt s a profn dolgok kztt. Az bnk teht az, hogy a Jzus Krisztust, mikor nekik felajnltatott, visszavetettk. Az ily megvets Ugyanis felettbb utlatos szentsgtrst hoz magval. Mi azt valljuk, mbr – mint nevezik – skramentumi szlsforma szerint, hogy a gonoszok veszik a Jzus Krisztusnak testt s vrt s bizonyra a rgi tudsok is hasznltk nhny alkalommal ezt a kifejezst, mde k megmagyarztk nzetket, szavaikhoz azt csatolva, hogy ez nem valsggal s tnyleg trtnt, hanem amennyiben a skramentum magval hozza. Aminthogy mi sem vehetnk semmi rszt a Krisztusban, ha csak hit ltal nem s neki nincs semmi sszekttetse velnk, ha csak az tagjai nem vagyunk.
35.Az tlnyeglsrl (transsubstantiatio)
Htra van mg, hogy lssuk azt az utat s mdot, mely ltal a mi Urunk Jzus Krisztus magt velnk az rvacsorban kzli, amelyre vonatkozlag tbb krds s vita merlt fel krnkben. Mr most visszavetjk nem csupn a kznsges lmodozst, amennyiben az – amint nevezik – az tlnyeglsre vonatkozik, hanem azt is, amit a tours-i zsinaton hatroztak, hogy ti. mi fogunkkal rgjuk s nyeljk a Jzus Krisztusnak testt. Mert azt mondani, hogy a kenyr tvltozott s hogy tbb nem ms, mint alak llag nlkl, ez ellent mond a skramentum termszetnek, amelyben az van elttnk felmutatva, hogy valamint a kenyr s a bor tpllnak minket, gy tpllja lelknket a Jzus Krisztusnak teste s vre. Mrpedig a lelki igazsg s a kls jegy kztt hasonlsgnak kell lennie. Ha teht csupn a kenyr alakja (figura) volna ott, az akkor sem volna alak (figura), hacsak a Jzus Krisztus testre s vrre vonatkozlag nem. Mi teht ktsgtelenl arra kvetkeztetnk, hogy a kenyr s a bor mintegy jell s zlogul maradnak, mint bizonysgai annak, hogy a Jzus Krisztus teste mennyei kenyernk s az vre igazi italunk. Msodszor azt kpzelni, hogy mi a Krisztus testt lenyeljk, s hogy ez gy jut belnk, mint anyagi kenyr, ez oly dolog, amelyet nem fogadhatnak el a keresztynek, s amely teljessggel ellenkezik azzal a tisztelettel, melyet az irnt a megszentelt egyesls irnt tartozunk mutatni, amiben az Isten fival llunk.
36.Az sszelnyeglsrl (consubstantiatio)
Emellett mi azt valljuk, hogy valsggal egyeslnk Urunkkal akknt, hogy minket az testnek sajtos llagbl elevent meg, nem mintha leszllna ide a fldre, de nem is gy, mintha vgtelen teste volna, mely betlti az eget s a fldet, hanem amennyiben ez a kegyelem, hogy vele egyeslhetnk s az llagbl lnk, mindenv kiterjed az Lelknek ereje ltal. Bizonyra jl tudjuk, hogy nmelyek azt mondjk, egy ilyen magas s mly misztriumban nem szabad a vgbemenetel mdja fell tudakozdni, de – gy szlvn – menten meghatrozzk, hogy a Jzus Krisztus teste a kenyrben van, mint ahogyan a bort a pohrban tartjuk. Ennek kvetkeztben a jzansg rgye alatt szabadsgot vesznek arra, hogy azt mondjk, ami nekik jlesik. Mrmost a magunk rszrl azt valljuk, hogy a Jzus Krisztussal val kzssgre lps mdja csodlatos, fellmlja rzkeinket, s nem szgyelljk kimondani Szent Pllal (Ef 5,22), hogy ez nagy titok, amelynek minket csudlatra kell ragadnia; mde ez nem akadlyoz minket abban, hogy mindazokat a kptelensgeket el ne vessk, amelyek ellenttben llanak a Szentrssal s hitnk cikkelyeivel.
37. Jzus testnek mindentt val jelenltelrl
Mrmost bizonyosnak s csalatkozhatatlannak tartjuk, hogy mbr a mi Urunk Jzus Krisztus emberi termszete ssze van ktve istensgvel, hogy benne a szemly igazi egysgt szilrdtsa meg, emberi termszete mgis megtartja minsgt s llapott s mindazt, ami neki sajtja. Egszen gy teht, amint Urunk Jzus szenved testet lttt magra, neki is megvolt a maga nagysga s mrtke, s nem volt vgtelen. Bizonyra valljuk, hogy mikor megdicsttetett, megvltoztatta llapott, hogy tbb ne legyen alvetve semmi gyengesgnek. Mindamellett gy is megtartotta llagt, mert msknt az az gret, mely neknk szent Pl szja ltal adatott, megsemmislne, hogy ti. a test, amelyet most romland s muland llapotban brunk, hasonlv lesz a Jzus Krisztus dicssges testhez. Brmint legyen is a dolog, minket nem lehet gncsolni, ha a Jzus Krisztust a magassgban keressk aszerint, amint arra nzve figyelmeztetst vettnk (Kol 3,1), s ha egyenesen ama szavaknak engedelmeskednk, amelyeket mindenkor hasznltak, amikor ezt a skramentumot vgrehajtottk, hogy ti. az ember emelje magasba a szvt.
38. Isten hatalmrl
Azok, kik minket azzal vdolnak, hogy mi Isten hatalmt akarjuk megcsorbtani, nagy igaztalansgot kvetnek el ellennk. Mert itt nem arrl van sz, hogy Isten mit mvelhet, hanem arrl, hogy mit hoz magval az igje, amelyen kvl neknk nem szabad kutatnunk, hogy ezt, vagy azt kitalljuk. s valban mi nem bocstkozunk vitba afell, hogy Isten mvelheti-, hogy a Jzus Krisztus teste mindentt legyen, vagy nem, hanem teljes szernysggel megmaradunk, mintegy hatraink kztt, a Szentrs tantsban, amely arra oktat, hogy a mi Urunk Jzus oly testet lttt magra, mely a mienkhez minden tekintetben hasonl volt (Fil 2,7), hogy itt alant a fldn jrt s felment a mennyekbe, hogy leszlljon s megjelenjk onnt az utols napon, amint, hogy vilgosan meg van mondva, hogy t az egeknek kell mindaddig befogadniuk, amg csak onnt meg nem jelenik (Csel 3,21). S azt, amit az angyal mondott a tantvnyoknak, jl meg kell jegyezni: "Jzus, aki felvitetk tletek a mennybe, akkppen j el, amikppen ltttok t felmenni a mennybe" (Csel 1,11). Ekzben mi inkbb magasztaljuk Isten hatalmt, mint azok, kik minket az ily gncsokkal rossz hrbe akarnak keverni, mert mi azt valljuk, hogy brmekkora trbeli tvolsg van is Jzus Krisztus s mi kzttnk, azrt nem sznik meg minket nmagban ltetni, bennnk lakni, rlunk gondot viselni s minket testnek s vrnek llagban rszesteni, Lelknek megfoghatatlan ereje ltal. S ebbl vilgos, hogy csupn rgalom az a gncs, melyet rnk nmelyek szrnak: hogy ti. mi Isten hatalmt a magunk kpessghez kpest mrjk a blcselk mdjra. Mert a mi egsz blcselkedsnk az, hogy a maga egyszersgben elfogadjuk, amit neknk a Szentrs mutat.
39. Isten hsge
Azoknak is, kik azt hitetik el, hogy mi nem csatolunk hitet a mi Urunk Jzus Krisztusnak amaz igjhez: Ez az n testem, ez az n vrem, szgyenlenik kellene magukat, hogy velnk ily lnok igaztalansgot kvetnek el. Isten ne adja, hogy csak esznkbe is jusson brmit is mondani ellene, aki a vltozhatatlan igazsg, nemhogy mi oly elvetemltek volnnk, hogy ilyen istenkromlst akarnnk rasztani. Mi teht elfogadjuk, amit Urunk Jzus Krisztus kijelentett, csupn azt kvnjuk, hogy a szavak termszetes jelentst az emberek jl rtsk. Mrmost e szavak magyarzatt nem a mi agyunkban keressk, hanem a Szentrs lland szoksbl vonjuk el, valamint a Szentllek kznsges kifejezsmdjbl. Ha valami jsgot hoznnk el, az gylletes vagy gyans lehetne. De mikor azt kvnjuk, hogy az emberek maradjanak meg annl a szablynl, amely minden skramentumnak sajtsga, gy tnik fel elttnk, hogy ennek mindenesetre elfogadhatnak kell lennie. Hogy rvidebbek legynk, nneplyesen kijelentjk, hogy mi sem nem gondolkodunk, sem nem beszlnk mskppen, mint ahogyan Augustinus (1) szrl-szra kifejezi, hogy ti. ha a skramentumoknak semmi hasonlsguk nem volna azokhoz a dolgokhoz, amelyeket jelentenek, akkor egyltalban nem volnnak skramentumok, s hogy azok ebbl veszik maguknak a dolgoknak neveit, s ekknt sajtkppen szlva a Jzus Krisztus testnek skramentuma a Jzus Krisztusnak teste, s az vrnek skramentuma az vre. Ekzben mi a valsgot a jeggyel mindig gy sszektjk, hogy ez a skramentum nem tveszti meg az embert.
* * *
Most mr, Sire, Csszri Felsgteknek s Fensges Fejedelmek, kegyelmessgteknek kezben van egy nyilatkozat hitnkrl, amelyben mi semmit nem lepleztnk, semmit nem titkoltunk, s hajtjuk, hogy a mi gynket eszerint brljtok s tljtek meg. Emellett a legalzatosabban krjk, Sire, Felsgedet s Fensges Fejedelmek, kegyelmessgteket, hogy amint mi a legnagyobb tisztelettel jrtunk el, mikor bizonysgot tettnk hitnkrl, gy ti is mltztassatok figyelmesen megvizsglni ennek az rtekezsnek tartalmt, s fogadjtok azt olyan jakarattal, hogy egyedl az rtelem s a mltnyossg uralkodjk, figyelmen kvl hagyva minden emberi vlekedst, hogy azok az igazsggal szemben semmi eltletet ne tmasszanak.
(1) Epist. 23. ad Bonif.
|