1. Az gostai Hitvalls jelentsge Magyarorszgon, klns tekintettel a helvt irnyakra 1.
Dr Bucsay Mihly:
Az gostai Hitvalls s a magyar reformtusok
A Rajnai Egyhztrtneti Trsasg eltt 1980, jnius 4-n tartott elads magyar szvege.
Az gostai Hitvalls jelentsge Magyarorszgon, klns tekintettel a helvt irnyakra.
Mi sem mutatja jobban az gostai Hitvalls jelentsgt haznkban, minthogy a magyarorszgi luthernusok egyhzukat ”gostai hitvalls evanglikusnak” neveztk. De a magyar reformtusok is, noha k „helvt hitvalls evanglikusoknak" neveztk magukat, rendkvl sokat ksznhettek s ksznhetnk annak az gostai Hitvallsnak, amelynek nneplsre sszejttnk. szintn sajnlom, hogy nem valamelyik evanglikus magyar kollgm beszl nknek errl a tmrl. De ha a krlmnyek gy alakultak, szeretnk rmutatni arra a nagy szerepre, amelyet az gostai Hitvalls a magyar reformtusok egyhztrtnetben is jtszott. Fel lehet tenni, s fel fogjuk tenni a krdst, mirt nem vlt mgis a magyar reformtusok hitvallsv is? Termszetesen nem elgedhetnk meg pusztn a reformtusokra tett hatsok rajzval. Eladsom els felben azt a sokszor drmai folyamatot hajtom nyomon kvetni, amelynek sorn az gostai Hitvalls fleg a magyarorszgi luthernusoknak nyjtott segtsget, s csak az utn trek r a reformtusoknak a Hitvallshoz val viszonyra.
Magyarorszgon az gostai Hitvalls ugyanazt a szerepet tlttte be, mint szerte a vilgon: a vilg el trta az evanglikus hitet, megvdte azt a flremagyarzstl, az eretneksg vdjtl, s elhatrolta olyan irnyzatoktl, amelyekkel a wittenbergi reformci sokig egytt haladt. ll ez a magyarorszgi evanglikusok s reformtusok egytt haladsra, majd klnvlsra is. Mind a kett vtizedeken t tart folyamat volt. A klnvls eltt a ksbbi reformtusok is rszesltek az gostai Hitvalls ldsban s hasznban. Gondolunk itt az evangliumi igazsgok tudatostsra is, mg inkbb azonban arra a nem teljes mrtk, de mgis szmottev kzjogi trelemre, amelyet az gostai Hitvalls Magyarorszgon is biztostani tudott hveinek. Ez a trelem, ez a vdelem szksges volt a kibontakozshoz, az elterjedshez a ksbbi helvt irnyak szmra is. El kell azonban trnunk azokat a trtneti okokat, amelyek bizonyos klnbz irny fejldst eredmnyeztek s lehetetlenn tettl:, hogy a helvt irnyak is megrizzk helyket az gostai Hitvallst vallk egysges tborban.
Tmnknak azonban nemcsak XVI. s XVII. szzadi trtnete van, hanem azt a hatst sem lehet lekicsinyelni, amelyet az gostai Hitvalls az utbbi vszzadokban, az utbbi nemzedkek letben gyakorolt. Olyan idkben, amikor politikai s vallsi okokbl a felekezeti egysg szksgessge lpett eltrbe, sokak szmra az Agostai Hitvalls tnt annak a hdnak, amely az egysghez elvezethet. Korbban, de fleg; az els vilghbor okozta nagy kijzanods levegjben sokan mr nemcsak a reformci kt f irnya, de valamennyi keresztyn egyhz egyeslshez lttak alkalmas alapot az gostai Hitvallsban. E gondolat magyarorszgi jelentkezsei mr csak azrt is megrdemlik figyelmnket. mert ppen a mostani ,jubileummal kapcsolatban hasonl gondolatok az eddiginl mlyebben s szlesebben gyrztek be a nemzetkzi egyhzi s teolgiai letbe.
Az gostai Hitvalls recepcijnak tja a magyarorszgi nmetajk, magyar s szlovk luthernusoknl.
Az augsburgi, magyarosan gostai birodalmi gylsen nem egy olyan magyarorszgi szemlyisg volt jelen, aki mr kinyilvntotta rokonszenvt az egyhz reformcija, az evanglium gye irnt. Kztk els helyen kell emlteni Mria zvegy kirlynt, aki ekkor mg mindssze 25 ves, mvelt, ifj hlgy. A birodalmi gylsen titkrnak, Olh Miklsnak s udvari lelksznek, Henckel Jnosnak a trsasgban jelent meg. Mria fivrt. V. Kroly csszrt is igyekezett tjkoztatni a reformtori mozgalom cljrl s rtkeirl gy, ahogy ezt a maga keresztyn humanisztikus ltsmdjval tenni tudta. Errl a kirlyi kzbenjrsrl maga a szintn jelenlev Melanchthon tudstotta Luther Mrtont 1530. jlius 10-n: „A csszr nvre, ez a hslelk asszony, de aki els a kegyessg s a szernysg dolgban is, azon iparkodik, hogy szeldsgre ksztesse irnyunkban a csszrt, persze knytelen ezt tartzkod trgyilagossggal tenni.”1
Henckel Jnos is igyekezett minl jobban szolglni a protestns tbornak. Georg Spalatin szmra sszelltotta azoknak a rmai katolikus teolgusoknak a listjt, akikkel mint a refor-mci legelszntabb s legveszlyesebb ellenfeleivel kellett szmolni. (Spalatin a lutheri tbor egyik kulcsfontossg politikusaknt, szervezjeknt tevkenykedett.) A listn tallhat pl. a magyar egyhztrtnetben is szerepet jtsz dr.Johannes Fabr, valamint Ferdinnd magyar kirly udvari papja, Medardus meztlbas bart. 2 Azok kzl, akik az 1526 eltti budai kirlyi udvari letben fontosabb szerepet vittek, ott volt Augsburgban Gyrgy brandenburgi rgrf is. az ifj II. Lajos (269) kirlynak rokona s gymja, aki mint Corvin Jnos zvegynek msodik frje hatalmas magyarorszgi vagyon fltt is rendelkezett. Az augsburgi magatartsrl olyan jelenet emlkt rizte meg a szjhagyomny, amely mindenkppen javra szl a frfinak, aki a magyar trtnelemben vitatott rtk szerepet jtszott. V. Kroly be akarta tiltani Augsburgban az evanglikus istentiszteletet, de az rgrf gy kiltott fel: „Inkbb a fejemet vgjtok le itt helyben, mintsem nlklzni legyek knytelen Isten igjt.” A spanyol neveltets, rossz nmetsg csszr gy vlaszolt: „Lieber Frst, nit Kopp ab, nit Kopp ab!"
Mria kirlyn titkrrl, Olh Miklsrl sokat kell mg majd be-szlnnk, de mr mint esztergomi rsekrl. Augsburgban a keresztyn humanizmus egyik kpviseljnek szmtott, amely irny tbb pontban rokonszenvezett a reformtrekvsekkel vtizedek kellettek hozz, hogy Olh, a katolikus megjulsi mozgalom hve, haznkban az ellenreformci els szakasznak vezralakja legyen.
Az eddigiekbl is kiderlt, hogy tlzs lenne azt lltani, miszerint Magyarorszgon csak az gostai Hitvallssal „kezddtt" a reformci.3 Hiszen a budai kirlyi udvarban mr 1526 eltt a reformcit a maguk mdjn prtol szemlyisgek vol-tak jelen s adtk meg a hangot. A felsmagyarorszgi s erdlyi nmet telepekrl mr 1522-ben elindultak az els tudsszomjas ifjak a wittenbergi egyetemre, hogy Luthert hallgassk.4 A magyar anyanyelv wittenbergi dikok sort csak 1529-ben nyitotta meg Dvai Br Mtys, de az utna most mr srn Wittenbergbe ltogat magyar ifjakkal egytt a reformci nagy hats terjesztje lett.
A magyarorszgi nmetek kztt mr a mohcsi vsz eltt is, s nem csupn Budn voltak elszrt nyomai, st kisebb kzpontjai a reformcinak. 1526 utn azonban gyors terjedsnek indult a mozgalom a nmetek kztt Nyugat-Magyarorszgtl Erdlyig. Azt is elmondhatjuk, hogy az a soksznsg s klnbzsg, ami a Nmet Birodalomban jelentkezett az istentiszteleti formk, valamint a teolgiai tantsok s a trsadalmi felfogs terletn, a magyarorszgi nmetek kztt is megtallhat volt. A mozgalom egyik legtevkenyebb felsmagyarorszgi terjesztje, Fischer Andrs pldul anabaptista irnyba vitte tovbb a Luthertl kapott alapvet indtsokat. Msok is fellptek a trsadalmi viszonyok kritikjval s radiklisabb reformok kvetelsvel, megint msok inkbb a humanizmus szemvegn keresztl rtelmeztk Luthert s a humanizmus morlis s kulturlis elvrsaival igyekeztek egyeztetni Luther tantsait. A legtbben mgis azok voltak, akik nem valamilyen eredetisgben, a hazai viszonyok miatti tovbbfejlesztsben, hanem a nagy reformtorhoz val hsgben, tekintlynek tantvnyi elfogadsban lttk a magyarorszgi reforml magatarts helyes szablyt. Ez utbbiak ragadtk magukhoz jra s jra a kezdemnyezst. Az egysg megteremtsben azonban risi szolglatot teljestett az gostai Hitvalls.
Bizonyos tnyek mintha ellentmondannak ennek a megllapt-snak. Mirt volt akkor szksg arra, hogy egyes felvidki nmet vrosok 1549-ben sajt hitvallsukkal lljanak el, majd ms vrosok 1559-ben, megint msok 1569-ben ugyanezt tegyk? Minthogy az ezekre a krdsekre adhat vlasz egyben az gostai Hitvalls magyarorszgi recepcija drmai tjnak a rajza is s gy tmnk f rsze, knytelenek vagyunk ezekkel a kln hitvallsokkal olyan rszletessggel foglalkozni, amilyet az esemnyek megrtse megkvetel. mg ha az vtizedes huzavonk, amelyek sorn a nmet vrosok lelkszei s elljri sajt hitvallsaikkal ppen az gostai Hitvallst akartk lelki letk alapjaknt megrizni, tisztelt hallgatim figyelmt ers prbnak vetik is al.
1548-ban a magyar orszggyls trvnyt hozott, amely szerint ki kell zni az orszgbl az jrakeresztelket s a szakramentriusokat. Ez utbbi rosszall elnevezssel akkortjt a helvt irny hveit illettk. Az gostai Hitvalls hveirl nem szlt a trvny. Ezt lehetett hallgatlagos trelemnek rtelmezni, s ltalban annak is rtelmeztk. A rmai egyhz romokban hevert, feltmasztsra azonban mr Magyarorszgon is megindult az ellenreformci. Ez nem tett lnyegi klnbsget a lutheri, helvt s anabaptista irnyok kztt. Az gostai Hitvallst kvetk emltsnek mellzse a trvny szvegben nem zavarta Rma hveit, mert a vgrehajtsi utasts elrendelte, hogy kirlyi biztosok vizsgljk meg az egyes egyhzak s lelkszek igazhitsgt. A kirlyi biztosok szmra szles terlet nylt meg, a tanok, a szertartsok, a vlasztsok jogszersge s a papi szemlyek letmdja, ns volta, amibe belekthettek. Az ellenrzs, amely minden ellenrzs nlkl folyt, maga utn vonhatta, hogy a lelksszel s a helyi hatsggal visszallttattk a rgi nnepeket s szertartsokat, ha pedig ez nem sikerlt, a lelkszt karhatalommal elztk, a templomot pedig a rmai egyhznak adtk.
Fels-Magyarorszg keleti feln a mind gazdasgi, mind mveldsi tekintetben virgz nmet vrosok. Kassa, Lcse, Brtfa, Eperjes s Kisszeben zsinatukon mr 1546-ban alrtk az gostai Hitvallst, mint a tan s a kultusz mrtkt. Az emltett kirlyi vizsglbizottsg 1549. augusztus 14-n jelent meg Eperjesen. Elkezdte a kihallgatsokat az egyhzi tantsok s szertartsok fell. Az eperjesiek nagyon jl tudtk, hogy hiba hivatkoznnak az egyhzvidkk ltal hrom vvel korbban hivatalosan bevett gostai Hitvallsra. Annak formlis kzjogi elismerse akkor mg a Nmet Birodalomban sem trtnt meg. Arra gondoltak teht, s gy dntttek, hogy tartalmilag trjk el s bizonytjk be, miszerint az ltaluk elfogadott egyhzi tants s gyakorlat a Szentrson s a j egyhzi hagyom-nyokon alapszik. Iskoljuknak messze fldn hres igazgatja, Stckel Lnrd (1510 -1560) vllalkozott a munkra s lltotta ssze hsz fejezetben azt a hitvallst, amelyet aztn az eperjesiek a kirlyi biztosok el terjesztettek, s amely gy hasonlt az gostai Hitvallshoz, mint a leny az anyjhoz. Kassa, Brtfa, Lcse s Kisszeben hasonl fenyegetett helyzetben leledzvn, szintn alrta ezt a hitvallst, amely az tvrosi Hitvalls, Confessio Pentapolitana nevet kapta. A kirlyi biztosok megnyugodhattak afell, hogy ezeknek a vrosoknak szikrnyi kzk sincs az 1548. vi orszgos trvnyben tiltott anabaptizmushoz, vagy szakramentrizmushoz.
Mindjrt rmutathatunk a hitvallsi egysg egyik csakhamar jelentkez rtkes mellktermkre. Az t, fontos keresked vros az rumegllts joga krdsben mg a vallsi vizsglat idejben is harcban llt egymssal. Az rdekellenttek s a srldsok nem szntek ugyan meg mrl holnapra, de a valsgyakorlat elvesztsnek veszlyben ltrejtt egyesls erteljesen szolglta a megrtst s a kzeledst gazdasgi vonatkozsban is.
A Confessio Pentapolitant, azaz Stckelt az jellemezte, hogy a wittenbergi reformci spektrumbl a legkonzervatvabb vonsokat hangslyozta. A trvnyben tiltott helvt irnytl val les elhatrols egyezett Stckel szemlyes meggyzdsvel. Pldul a X. fejezetben ilyen masszv kpzetekkel fejezte ki Krisztus testnek s vrnek jelenltt, az azzal val tplltatst az rvacsorban: „In Coena Dominica docemus et credimus corpus et sanguinem Domini, de Virgine natum et in cruce passum, surci ab Ecclesia." A XI. fejezetben Stckel kln szentsgnek minstette a feloldozst, azaz a gynst.(„..ut singulis seorsim absolutionis sacramentum impertiatur.") A XV. fejezetben azt hangslyozta, hogy k mindent gondosan megriznek s gyakorolnak, ami csak emelni kpes az istentisztelet fnyt, gy a papi ltzeteket is. (,,Vestes speciales ministrorum et alia multa .... quia ornant ministerium, ea studiose retinemus.")5.
Az gostai Hitvalls slyt helyezett arra, hogy megszabja, milyen mrtkben tarthatk fenn az egyhzban a ceremnik s a kegyes szoksok, amelyek a kzpkor folyamn roppant teret foglaltak el. A mrtk ez: fenntarthatk a ceremnik s a kegyes szoksok, ha nem ltnak bennk rdemszerz j cselekedeteket azok, akik gyakoroljk. Ez az ints s elhatrols hinyzik Stckelnl.
A Confessio Heptapolitana, magyarul Htvrosi Hitvalls mg drmaibb krlmnyek kztt jtt ltre, mint a Pentapolitana. A ht bnyavros (Selmec-, Krmc-, Besztercebnya s a ngy kisebb) jval kzelebb fekszik Bcshez, mint Lcse vagy Eperjes. A Habsburg kirly rajtuk knnyebben tudta rvnyesteni hatalmt s gy az esztergomi rsek is. 1549 utn a rmai egyhz magyarorszgi hierarchija mr valamelyest jra sszeszedte magt, tfogbban s nagyobb ervel volt kpes nekiltni az ellenreformcinak. gy trtnt, hogy Mria kirlyn egykori titkra, Olh Mikls, most mr mint esztergomi rsek, 1557. oktber 1-re maga el idzte Nagyszombatra a ht bnyavros lelkszeit. Bizonytvnyt kellett hozniuk arrl, hogy teolgiai tanulmnyaikat elvgeztk, zrvizsgt tettek, felszenteltk ket s hivatalba helyezsk is megfelelt az egyhzi knonoknak. A ht bnyavros egyhzai ekkor mr a wittenbergi reformci minti szerint ltk a maguk reformlt egyhzi lett sajt egyhzmegyjkben. Nem ismertk el teht felettesknek az rseket, s figyelmen kvl hagytk az idzst. Az rsek a kirlyhoz ment panaszra. Ferdinnd 1557. december 10-n kibocstott rendeletben arra ktelezte a bnyavrosok lelkszeit, hogy rszestsk ill tiszteletadsban Olh rseket, vagy azt, akit maga helyett a bnyavrosokba kld.
gy jelent meg az rsek megbzottjaknt 1558 elejn Selmecbnyn Derecskey Jnos kanonok s archidiaknus, sszehvta a ht bnyavros lelkszeit, majd elbk tett egy iromnyt, amely a rmai egyhznak azokat a hittteleit foglalta ssze, amelyeket a reformci vitatott. Az iromny leszgezte, hogy az rvacsort egy szn alatt kell kiszolgltatni, hogy a szentsgek szma ht, hogy mint kzbenjrkhoz a szentekhez kell folyamodni, hogy a papok hzassga eltlend s tilalmas, hogy a bjtls s a tbbi rdemszerz jcselekedet nlklzhetetlen az dvzlshez. Ott volt az is, hogy a ppa Szent Pter apostol utda s Krisztus fldi helytartja. A bnyavrosok lelkszei sem akkor nem rtk al ezeket a cikkelyeket, sem ksbb, hanem 1558 mrciusban, a vrakozsi id leteltvel, kzltk Derecskeyvel, hogy az hitvallsuk az gostai Hitvalls.
Olh rsek, akit Derecskey nem ksett rtesteni kldetsnek eredmnytelen voltrl, mr prilis 11-n megfenyegette a ht lelkszt, hogy Derecskey egyenknt veszi majd vizsglat al igazhitsgket s hivatalba kerlsk knonszersgt. Az rsek a ht bnyavros tancst is kln-kln felszltotta, utastsk a lelkszeket, hogy vessk al magukat a vizitcinak.
Derecskey 1558. mjus 16-ra tzte ki a vizsglatot Selmec-bnyra, de csak Cubicularius Ulrich selmecbnyai lelksz jelent meg s adott t Derecskeynek trsai nevben is egy iromnyt az ltaluk vallott hitttelekrl. Kzppontjban az gostai Hitvalls9 a kegyelembl val megigazuls alapvet tantsa llt.10
Ezek utn Olh nem ksrletezett tovbb Derecskeyvel, hanem megsuhogtatta a ht lelksz s a ht vros fltt a kikzsts fegyvert. 1558. szeptember 16-ra zsinatot hvott ssze a tvolabbi krnyk lelkszeibl Znivraljra, s most mr az excommunicatio terhe alatt ktelezte a fenti vdirat szerzjt, Cubiculariust a zsinaton val megjelensre. A ht vros tancsai is kaptak rendelkezst Olhtl, hogy ne csak lelkszeiket kldjk el a zsinatra, hanem vrosonknt egy-kt tancstagot is. Olh rsek valamennyi delegtusnak salvus conductust grt. De mert hiba vrta szeptember 16-n a meghvottakat, most mr kiterjesztette a kikzstsre val fenyegetst a tovbbi hat lelkszre is, ha azok t napon bell meg nem jelennek Znivraljn. Azt is kzlte velk, hogy a Derecskey-fle rmai katolikus hitcikkekrl lesz sz, amelyeket eltte al kell rniuk, klnben az 1548. vi 50. trvnycikk rtelmben mint anabaptistkat s szakramentriusokat kizi ket a bnyavrosokbl. A lelkszek nem siettek Znivraljra, hanem Krmcbnyn gylekeztek szeptember 25-n s 26-n tancskozsra. Ennek eredmnyeknt kzs nyilatkozatot rtak al, amelyben nemcsak Derecskey s Olh hitcikkeit utastottk vissza, de azt is btran kijelentettk, hogy a lelkipsztorok felszentelsre nem a rmai egyhz pspkei hivatottak s illetkesek, hanem „jmbor lelkszek Wittenbergben vagy mshol". Az alrk azt is hangslyoztk, hogy k az gostai Hitvallst kvetik.
Olh kenyrtrsre akarta vinni a dolgot. Nem bnta azt sem, ha nem tudja elintzni az gyet sajt hatskrben, hanem a kirlyt kell segtsgl hvnia. Egyelre mg egyszer maghoz idzte a bnyavrosi lelkszeket, s amikor ezek megint nem jelentek meg, akkor trta fel a kirly eltt a helyzetet s krte srgs segtsgt. A kvetkezmnyek csakhamar rezhetv vltak. A kirly 4000 Ft adval terhelte meg a bnyavrosokat. Azok kldttei Bcsbe siettek s az adk leszlltst krtk. Ferdinnd hidegen, bartsgtalanul fogadta ket. Azzal rontott rjuk, hogy vargkat s szabkat lltottak be a szent hivatalokba, s hogy ezek pp annyira papok csak, mint amennyire az az kutyja. A vrosok slyosan vtenek ktelessgk ellen, amikor papokul olyan embereket alkalmaznak s tmogatnak, akik nem akarjk trni a reformcit.11 Ezzel az utbbi nvvel akkor divat volt a rmai egyhzban nevezni azt, amit egybknt ellenreformciknt vagy - jobb esetben - katolikus reformknt ismer a trtnelem. A megszeppent kldttek azzal prbltak vdekezni, hogy lelkszeik az gostai Hitvallst kvetik. Mire az uralkod szinte magbl kikelve vlaszolta, hogy „az gostai Hitvallshoz Magyarorszgnak semmi kze, az csak a Birodalomra tartozik".12
Ekzben az rsek elrendelte, hogy a bnyavrosokban fel kell kutatni s el kell kobozni az „eretnek" knyveket. Csakhamar megrkezett a kirly parancsa is, hogy az eretnek lelkszeket a bnyavrosokbl ki kell zni. Ezek nehz helyzetbe kerltek. Egyfell tudtk, hogy az 1548. vi trvny csak az anabaptistk s a szakramentriusok elzst mondta ki, az teht rjuk nem vonatkoztathat. Viszont a hitvallst, amellyel ezt addig bizonytani igyekeztek, tudniillik az gostait. Magyarorszgon a kirly nem volt hajland tekintetbe venni. Nem maradt teht ms megolds szmukra, mint elkszteni s benyjtani egy „sajt" hitvallst, amely tartalmilag egyezik ugyan az gostaival. de a lnyeget nem rint vltoztatsok folytn mgis msnak, „sajtnak" hat. gy kszlt el 1559. december 6-n a Confessio Heptapolitana. Bizonytalansggal telt s fraszt t vezetett idig. A lelkszek s vrosi vezetk tbb mint kt ven t tart megprbltatson mentek keresztl.
Az is elkpzelhet lett volna, hogy a prbnak mg nincs vge, hogy a „sajt" hitvalls benyjtsval mg nem zrdik le az ellenreformcis hadjrat. De lezrdott, mgpedig nhny v-tizedre. Ennek kt f oka kzl az egyik az, hogy a lutheri irnynl sokkal veszlyesebb ellenflnek tnt a rohamosan trt nyer helvt irny. Rma s Bcs tancsosabbnak vlte, legalbb egyelre, szemet hunyni a mrskeltebb wittenbergi irnnyal szemben, hogy minden ert a radiklisabb msik ellen lehessen fordtani. Szintn nagy sllyal esett a latba, hogy Ferdinnd utdja, Miksa (1564-1576) kzismerten rokonszenvezett a luthernizmussal. Ilyen okok jtszottak kzre abban, hogy mind a kirly, mind az esztergomi rsek jvhagytk a bnyavrosok hitvallsaknt a Pentapolitant. s ezt 1569-ben, 1577-ben s 1580-ban megismteltk. 1559. utn nyltan csatlakozhattak a reformcihoz a bnyavrosok kzelben a megyei fldbirtokos nemesek s azok jobbgyai, magyarok s szlovkok, fleg Lipt megyben, de azon tl is. Ezen a rven a nmet bnyavrosokbl reformtori hatsok rtk a nem nmet lakossgot is.
A bnyavrosoknl ecsetelt krlmnyek s meggondolsok vezettek a Confessio Scepusiana keletkezshez is. A Szepessg 24, fleg nmet polgrok lakta vrosbl csak 11 lt a magyar kirly fennhatsga alatt, a tbbi 13 elzlogostott vros a lengyel koronnak engedelmeskedett. Ez a megosztottsg hosszabb ideig kmletet biztostott wittenbergi szellemben reformlt egyhzai szmra. Mihelyt azonban mind Magyarorszgon. mind Lengyelorszgban tevkenyebb lett az ellenreformci, a 24 szepessgi vrosnak is vdekeznie kellett az eretneksg vdja ellen, amely most mr fleg a szakramentrizmust s az antitrinitrizmust jelentette, msfell a vrosok is vdekezni hajtottak ezen utbbi irnyok beszivrgsa ellen. Ilyen okok folytn lltotta ssze s fogadta el a 24 szepessgi vrost magban foglal evanglikus fraternits 1569. oktber 26-n mint a maga hitvallst a Confessio Scepusiant, magyarosan Szepessgi Hitvallst. Tartalmilag ez is az gostai Hitvalls alapjn ll.
Mindhrom felvidki nmet hitvalls magn viseli keletkezsi krlmnyeinek blyegt. Mindhrom mg kmletesebb s engedkenyebb a kzpkori egyhzi szoksokkal szemben, mint az Augustana. A hrom hitvalls egyltalban nem rinti az Augustannak azokat a rszeit. amelyek a misvel, a bjttel, a szerzetesi fogadalmakkal, a pspki hatalommal. vagy a szentsgek szmval foglalkoznak. Vilgosan kifejtik a hit ltal, kegyelembl val megigazuls kzponti jelentsgt, de nem vonjk le az ebbl foly kritikai kvetkezmnyeket. Ez egymagban elgg jellemzi a tartalmi viszonyulst az Augustanhoz. Formai szempontbl pedig az a f klnbsg, hogy az szak magyarorszgi nmet vrosok hitvallsai oly nagy szmban fggesztettek az egyes ttelekhez idzeteket a Szentrsbl, hogy a hitvallsok az emltett kihagysok ellenre is terjedelmesebbre sikerltek, mint maga a minta, az Augustana. Ebbl az kvetkezik, hogy az Augustana clratrbbnek, egysgesebbnek, gondosabban egybeszttnek hat, mg a magyarorszgi hitvaltsokat mozaikszerv, tredezett teszi a sok idzet.13
De a felsmagyarorszgi nmetsgnek, amely magra volt utalva, ppen ez az eljrs volt a megfelel. Szmra nlklzhetetlen volt egyfell a wittenbergi lelki kzpont, de msfell a bcsi uralkod rokonszenve is. A nagy mrsklet, amelyet a reformci vgrehajtsban, s annak hitvallsos igazolsban tanstottak, ennek a helyzetnek felelt meg. Ezrt tanstottak nagyobb tartzkodst a brlatban, mint az gostai Hitvalls, ezrt csatoltk a hitcikkekhez a bibliai tmaszok garmadjt, s ezrt mondtak le a dogmatikai, szertartsi, vagy egyhzkormnyzati eredetisgnek mg a nyomrl is.
Nagyjbl ugyanilyen politikai viszonyok kztt lt Erdly nmet lakossga is itt is megvoltak a reformci flreismerhetetlen jelei mr 1526 eltt is, itt is gyors tempban haladt az tovbb a kvetkez vtizedekben. Az egsz nmet npcsoport egysges llsfoglalsra a reformci mellett mgis csak akkor kerlhetett sor, amikor 1541-ben az orszg fvrosa, Buda is trk kzre jutott, s az erdlyi szsz egyhzak kikerltek az esztergomi rsek fennhatsgaall, ahov addig kzvetlenl tartoztak. Emltsk meg,hogy mr 1541-ig is mutatkoztak itt helvt reformcis hatsok is. Maga az erdlyi szszok reformtora. Honter Jnos (1498-1549) bzeli dikvei alatt helvt hatsokban rszeslt. Ezeket azonban flretolta s elnmtotta, amikor megnylt a szszsg egysges egyhzi reformcijnak a lehetsge. Teljesen a wittenbergi dogmatikai, szertartsi s szervezeti mintk szerint elksztette ennek az egysges vltozsnak a tervezett „Reformatio ecclesiae Coronensis ac totius. Barcensis provinciae'', Brass 1543. c. mvben. Ezt a programot az „Universitas Saxonum", az erdlyi szszok politikai vezet szerve, a kvetkez vben egysgesen bevezette. Noha mr Honter iratban dnt szerepe volt az gostai Hitvallsnak, ezt az erdlyi szszok Medgyesen 1545-ben tartott zsinata mg formlisan is egyhzuk hitvallsnak nyilvntotta.14. A wittenbergi atyk rmmel s elgedetten tekintettek az erdlyi szszoknl vgbement reformcis folyamatra. Luther Mrton Hontert „a magyarorszgi evanglistnak" nevezte.15
Szmos erdlyi szsz egyhzi ember megismerkedett a helvt irnnyal, s az gy felbredt szimptik tovbbra is s srn jelt adtak magukrl. Az egysg rdekben a tovbbi vtizedek feladata volt ezeknek a hatsoknak a kikszblse. A wittenbergi reformci melletti egysges llsfoglals egyrtelm volt a npkzssg melletti politikai llsfoglals els helyre ttelvel. Aki fggetlentette magt a wittenbergi irny tantvnyi kvetstl, tbbnyire nem maradt meg csupn az erdlyi nmet kzmvelds munksnak, hanem szerepet vllalt az erdlyi magyarsg egyhzi s mveldsi letben is, s szinte ennek mrtke szerint lazultak meg kapcsolatai az erdlyi szsz kzssghez. Elg ebben a vonatkozsban Heltai-ra (Helth) s Dvidra (Davidis) emlkeztetni, akik korbbi wittenbergi irnyukat cserltk fl a helvt, majd az antitrinitrius felfogssal, egyben vezet szerepeket is vllalva a fejedelemsg szellemi letben. A nagy tbbsg szmra azonban az gostai Hitvalls volt s maradt az sszetart kapocs, ha nem is formlis kzjogi rtelemben, de tartalom szerint felttlenl.
Erdly igen vltozatos trtnelmet volt knytelen tlni a XVI-XVII. szzad folyamn. A fejedelmi trnon dinasztik vltottk egymst, amelyek nem egyformn viszonyultak a vallsi krdshez. Tilos volt Bthory Istvn trnralpstl kezdve az jts, az innovatio. jra s jra igazolni kellett sajt hitvallssal, hogy az egyhzak nem trtek el a korbban bevettl s engedlyezettl. gy kerlt sor arra is, hogy az erdlyi szszok tbb zben „sajt" hitvallsokat voltak knytelenek bemutatni. Ezekben szintn csak a kls forma volt ms s ms, de a tartalom mindig az gostai Hitvallshoz igazodott. Ezrt ezekre az iratokra mr csak azrt sem kell eladsunkban kitrni, mert csak ismtelhetnnk azt, amit gondos munkval Adolf Schulle-rus mr sszeszedett kvetkez becses knyvben: Luthers Sprache in Siebenbrgen, msodik ktet: Die Augustana in Siebenbrgen, Nagyszeben 1923.
Oldal tetejre
|