2. Az gostai Hitvalls jelentsge Magyarorszgon klns tekintettel a helvt irnyakra 2.
Dr Bucsay Mihly
Az gostai Hitvalls jelentsge Magyarorszgon, klns tekintettel a helvt irnyakra. 2.
Az gostai Hitvalls s a magyarorszgi reformtusok
Luther Mrton magyar anyanyelv tantvnyai az rvacsorai ellenttek kilezdse sorn nem a megmerevedett lutheri llspontot osztottk mr a wittenbergi prfta letben sem, hanem inkbb a bkltets tjt kerestk. Kzlk mrtkad reformtoraink, Dvai Br Mtys. Ozorai Imre, Glszcsi Istvn, Batizi Andrs, Sztrai Mihly, Huszr Gl. Szegedi Kis Istvn inkbb a Melanchthon szemszgbl nztk az rvacsorai krdst. A magyar reformci els zsinata 1545-ben. Erddn olyan hitvallst ksztett. amely az rvacsora krdsben az gostai Hitvallsnak 1540-ben Melanchthon ltal bkltet cllal vltoztatott szvegt, az n. Augustana Variatt hasznlta alapnak, de azt is jellemzen megrvidtette: „in Coena corpus et sanguis Christi vere exhibeantur" (6. fejezet). Elmaradt teht a Variata kvetkez kt rszlete: .vere et subtantialiter adesse" s ..sumentibus". A vltoztatsokbl tlve az Erddi zsinat kt szlssg kztt akarta vilgosan kifejezsre juttatni sajt llspontjt. A helvt irny nmely akkor mr klfldn is meglehetsen elszigeteldtt s tlhaladott szlssgeseivel szemben Jzus Krisztus objektv jelenltt hangslyozta az rvacsorban. msfell azonban el akarta kerlni a Variata olyan kifejezseit is, amelyeket a jegyekben vgbemen anyagi szubsztancilis vltozs s Krisztus testinek a hitetlen rvacsorz rszrl is szjjal val evse irnyban lehetett rtelmezni.
Akr ott volt Dvai Br Mtys az erddi zsinaton, akr - ami valszn - nem, annak irnyt az tantsai s az tant-vnyai hatroztk meg. Az eltrsek az Augustana Varittl nem maradtak szrevtlen az szak-magyarorszgi luthernusok vezeti eltt. Stckel Lnrd, a Pentapolitana szerzje, mr 1544-ben magt Luther Mrtont figyelmeztette arra egy levlben, hogy a wittenbergi reformtor ltal kzismerten nagyrabecslt Dvai az rvacsora krdsben eltr a mester tantsaitl. Stckel Dvai felfogsnak a „media sententia" nevet adta, s ez valban a legtallbb elnevezs arra, hogy kifejezze Dvai kzpllst Zwingli s Luther kztt. Lnyegben ilyen volt, st gy is neveztk Klvin Jnos tantst is az rvacsorrl.
Igen rdekes krds, amely mltn foglalkoztat bennnket a kvetkezkben; hogy miknt keletkezett ez a „media sententia" a magyaroknl? Klfldi teolgiai hatsok, vagy sajtosan magyar trtneti okok voltak-e dnt jelentsgek? Szerintnk mind a kett, de dnten mgis inkbb a sajtosan magyar helyzet. Kezdjk mgis az okok felsorolst egy harmadik fajtjval. amely annyira alkalmi s anekdotikus volt, hogy akr el is maradhatott volna. Dvai Br Mtys Pernyi Pterben. a Srospatakon udvart tart nagy fldesrban tallt prtfogra. Ott azonban azt kellett tapasztalnia, hogy a reformci igazsgai Pernyit ppgy nem tudtk kiragadni babons elkpzelseibl, mint Luther Mrton patrnust, Blcs Frigyes szsz vlasztfejedelmet. Pernyi az ostyt az istentisztelet utn is Krisztus testeknt dszes szekrnykbe zratta s fnyes krmenetben hordoztatta krl a rgi egyhz gyakorlata szerint.
Dvai szemben ez slyos kvetkezetlensg volt, amirl nem hallgathatott, tovbb arrl sem, hogy Pernyi a reformci patrnusaknt is tovbb folytatta messze fldn hres ereklyegyjtemnynek gyaraptst, akrcsak Blcs Frigyes. Miutn Dvai btran megksrelte Pernyit jobb beltsra brni s ez sikertelennek bizonyalt, knytelen volt elhagyni annak udvart. Elkpzelhet azonban, hogy a nagyfldesr bizonytalannak tn magatartsban Dvai taln a lutheri rvacsoratan s polmia ersen konzervatv elemeinek a befolyst ismerte fel.
A klfldrl rkez msfle teolgiai befolysok aligha lettek volna kpesek megingatni Wittenberg dnt hatsait. ha nem jttek volna ezek egyenesen ppen Wittenbergbl. A magyar reformtorok mg akkor is azt vallottk, hogy Luther az els s legnagyobb reformtor, Istennek vlasztott eszkze az egyhz megtiszttsra, amikor tlnyom rszk mr helvt irnyban munklkodott. Magyarorszgrl nzve a lutheri s a helvt felfogs kztti ellentt nem tnt olyan nagynak s egymst kizrtnak. Luther rvacsorai tantsban nem lttak olyasmit, amivel az egsz reformci gye egytt ll vagy bukik, hanem az exegzis egy vltozatt, amelyet a reformtor vallott, de amely mellett ebben a nehz krdsben jogosult lehet ms exegzis is,st kzelebb llhat a Szentrs egszhez. Abban a felfogsukban, hogy Luthernek Zwinglivel szemben kisarktott nzete nem az egyetlen s felttlenl ktelez, tmogatta ket nem is egy jelensg magn a wittenbergi tboron bell. Ilyen volt, hogy Luther s a bkltets gyben munklkod Bucer Mrton strassburgi reformtor 1536-ban megegyeztek egy valamivel hajlkonyabb s engedkenyebb kzs formulban, ez az n. Wittenbergi Concordia. Melanchthonrl kztudoms volt, hogy sem osztja Luther exegzist annak minden rszletben, s hogy is kzvetteni prbl. Ennek az igyekezetnek volt egyik jele az 1540. vi Variata. Melanchthont viszont nagyon kedveltk s tiszteltk a Wittenbergben tanul magyar dikok. A szeretet klcsns volt, mert Melanchthon a nmetl nem egyformn s nem jl rt magyaroknak kln latin nyelv istentiszteleteket tartott.
De Melanchthon befolyst sem szabad tlbecslni a magyarorszgi rvacsorai tantsok trtnetben. Volt id, amikor Melanchthon tekintlye nagyon is alszllt Magyarorszgon. Ez trtnt a protestns tbor hadseregnek mhlbergi csatavesztse utn. A csszr ltal kicsikart kompromisszumokban, az n. interimekben, amelyek a reformci sok vvmnyt ltvnyosan feladtk, s amelyek megktsben Melanchthonnak kzre kellett mkdni, knny volt Melachthon tlzott hajlkonysgnak jelt ltni. Magyarorszgon ez id tjt, st ksbb is, az interimek kemny ellenfelei, Flacius s Brenz voltak npszerek. Teolgiai hatsukhoz azonban ekkor mr hozzjrult, st az tvenes vek elejtl egyre tbb helyen fell is mlta azt a Bullinger Henrik, aki ahhoz kpest, hogy Zwingli rkt volt hivatott Zrichben fenntartani, mgis mrskelt. a media sententia kzelben ll helvt irnyban tantott az rvacsorrl. Megtallhatk teht a magyar reformci trtnetben a klfldn felmerlt reformtori irnyok hatsai. Reformtoraink jl ismertk a teolgiai vitkat is. De mginkbb ll az, hogy az llspontok kztt val vlasztshoz a dnt okokat a sajtos hazai krlmnyek jelentettk. Mgpedig abban a mrtkben, ahogy ezek a krlmnyek egyre sajtosabb, egyre nyomorsgosabb vltak, teht amint a trk megszervezte s kiptette uralmt az orszg nagyobbik felben, s ott ez az uralom igen nagy teherknt nehezedett az ottani magyar letre, az ottani mr reformlt gylekezetek letre is. rdemes egy kicsit bvebben foglalkozni ezzel a helyzettel, mert nzetnk szerint dnt fontossg volt a magyar reformci helvt irnyba fordulsra.
Ismeretes. hogy 1526. augusztus 29-n nemcsak a fiatal kirly esett el a mohcsi harcmezn, de vele az orszg vezetinek szne-java is, a tizenkt pspk kzl nem kevesebb, mint hat. A katasztrft msik tragikus esemnyknt kvette, hogy a magyar rendek meghasonlottak egyms kztt s kt kirlyt vlasztottak. Ezek a kvetkez esztendkben egymst akadlyoztk az erk sszegyjtsben. Ha a helyzetet kihasznl trtet, vagyonszerz nagyr az egyik kirlynl nem rte el. amit hajtott, tllt a msik tborba. Az egyhznagyok sorban is akadtak ilyenek. Mindez azonban a np szeme eltt trtnt azzal a sok egybbel egytt, ami a vesztett hbor kvetkezmnye szokott lenni: idegen hadsereg tvonulsai, fogolyszeds, rablsok, garzdlkodsok. A magyarok kzl a jobbak, akik a mohcsi vsz eltt mg gyanakodva nztk a reformcit s nmet gyet lttak benne, amely megzavarhatja a veszedelembe kerlt orszg viszonyt Rmhoz, a mohcsi vsz utn egyre jobban felfigyeltek a reformci bels tartalmra, azokra az gretekre, amiket a np nyelvn hirdetett evanglium jelenthet. Ltva az erklcsi sllyedst, szenvedve az ltalnos romlst, j s ers remnysget vltek felismerhetni, olyat, amelyre a legnagyobb szksg volt. A Szentrs fnyben gy tudtk megrteni azt, ami a valaha hatalmas, gazdag s mvelt bszke magyar nppel trtnt, hogy Isten bntetse teljesedett be rajta a pogny trk gyzelmvel. Isten haragjnak legfbb okaknt, a kt legfbb bnknt az Istentelensget s az erklcstelensget ismertk fel. Az n. jeremidok ma ismeretlen nev klti versbe foglaltk, hogy mik voltak a bnk, s hogy mi vrhat a bnbnat s a megjobbuls gymlcseknt. Az egyik ilyen ismeretlen szerzj kltemnynek16 mr maga a cme is vilgosan beszl: trvnytelensgrt, kegyetlensgrt, hamissgrt s fertelmes letrt lett.”
A cmben elsknt emltett bn, a „blvnyimds” mr olyan tvelygs volt, amelynek a felismershez a reformci gyjtotta vilgossg kellett. Azt ismertk fel. hogy a ceremnik, a szentek, a kpek s az ereklyk tisztelete, a np ltal nem rtett latin nyelv foglalta el az Isten l, megtl s vigasztal Igjnek helyt a rgi egyhz megromlott istentiszteletben. A mr emltett reformtorok, Ozorait 17, Dvai 18 s, Batizi 19 s a tbbiek is abban jelltk meg a romls okt, hogy a ppa a holt latin nyelven foly ceremnikkal tlttte be az Isten Igjnek helyt a sajt uralma biztostsa rdekben. A ppval s ezzel egytt a rgi egyhzzal szembeni magatarts kilezdtt. 1541-ben azutn bekvetkezett a harmadik katasztrfa. A trk hdtst s prdlsokat 15 ven t, tmenetinek tartottk, aminek hamarosan vge lesz. Biztosra vettk, hogy Ferdinnd kirly, egyestve btyjnak, a csszrnak s a keresztyn hadaknak az erejt, kiveri a trkt. Ennek 1541-ben az ellenkezje trtnt. A felmen hadjrat kudarca utn a fvros, Buda is trk kzre kerlt. A trk hozzfogott sajt uralmnak berendezshez az orszg nagyobbik felben, s msflszz vig benn is maradt.
Buda elvesztse s a jv megsejtse j traumaknt hatott a magyarsg legjobbjaira, az itthoniakra s a klfldn tanulkra. Isten jabb megrdemlett bntetst lttk benne azrt, ami 1526 ta az orszgban trtnt. Akik ezt megrik, azoknak szerintk nem szabad tovbb halogatni a megtrst az evangliumhoz, a kzssgrt odasznt lethez. Sok klfldi dikunk hatrozta el ekkor, hogy hazatr s a trk hdoltsg magra maradt magyar npnek szolglva teljesti kldetst. Ezt a tervt kzlte Prizsbl hazatrben Klvin Jnossal Belnyesi Gergely haznkfia. Ilyen motvumok alapjn vllaltak a Hdoltsg magyar npnl egyhzi vagy iskolai szolglatot Klmncsehi Snta Mrton volt gyulafehrvri kanonok s teolgiai tanr, vagy a krakki egyetemrl, docensi llsbl hazatr Szegedi Kis Istvn. Hasonlkppen cselekedtek Sztrai Mihly, Thury Mtys s msok is. Az lelki irnytsuk hatsaknt kibontakozott a sajtos hdoltsgi egyhzi let. Erre az a jellemz, hogy ersen, szinte kizrlagosan a Szentrsra koncentrlt, mgpedig nemcsak dogmatikai s morlis, s nemcsak szertartsi vonatkozsban. Abbl vettk az eligaztst a leigzott polgri let szervezeti, jogi s bri intzkedseihez is. A trk Hdoltsg kisebb-nagyobb magyar hegysgeiben tbb mint egy vszzadon t fondott ssze a reformlt gylekezet a politikai kzssggel. Mindkettnek a Szentrs szolglt trvnyknyvknt.20 A rgi keretek szthulltak, az j felssg, az j rend alulrl kellett, hogy felpljn, normaknt pedig a Szentrs normi szolgltak.
Az j vezetknek, a reformlt gylekezeteknek sem az anyagi helyzetk, sok esetben taln a kpzettsgk sem volt elg ahhoz, hogy tovbb poljk a rgi szertartsi tradcikat. Kivtelknt csak a hsgesen helyn maradt nhny ferenc rendi zrda szerzetesei gondoskodtak az ilyen folytonossgrl. A reformcihoz csatlakozott gylekezetek a maguk kultuszi normit is a Szentrsbl vettk, mgpedig onnan is azokat, amelyek a kls viszonyokhoz mrten realizlhatk, teht a legegyszerbbek voltak. Leginkbb a Hdoltsgban kialakult egyszer kultuszi formk miatt tvolodott el egymstl az orszg szabad rszben kibontakozott wittenbergi tpus reformci s az, amely a Hdoltsgban terjedt el. Szerepet jtszott azonban az is, hogy a Hdoltsgban a reformci a nem lelkszi elemek szlesebb krt is mozgstotta a kzssg rdekben. Iskoladrmjban, ”Az igaz papsg tkrben", Sztrai Mihly kt falusi br prbeszdben jelentette meg, milyen mlyre hatottak egyszer parasztemberek lelki vilgban is a reformci trzsks gondolatai. Maga az, hogy a szndarabban - s tudjuk, hogy az letben is - ilyen falusi brk dntttek a Hdoltsgban a lelkszek alkalmassgrl, tudsuk s szorgalmuk elegend voltrl, ms egyhzszervezeti kpet mutat, mint ami a wittenbergi reformci terletn megszokott volt. Klnsebb klfldi rhatsok nlkl, egyszeren a viszonyokhoz alkalmazkodva jelent meg a helvt irny szertartsi egyszersge s alulrl felpl szervezete. Ott csak gy lehetett reformlt gylekezeti letet lni. A klfldi helvt irny, amikor haznkban szlesebb krben hatni kezdett, itt mr szinte elksztve tallta nmagt.
Luthernek azok a szavai, amelyeket az istentisztelet dszes klssgeirl Buchholzer berlini espereshez (274) intzett, a magyarorszgi trk Hdoltsg evanglikusainak flben olyb tntek volna, mintha egy msik vilgbl jnnnek: „Ha megvan a f dolog, azaz tisztn prdikljtok az evangliumot, s felhagytatok a halottak dvrt mondott miskkel, tovbb a szentelsekkel, akkor tartsatok csak Isten nevben krmenetet, hordjatok ezst vagy arany keresztet, brsony, selyem, vagy vszon papi fveget s szerpapi ruht, s ha uratok, a vlasztfejedelem nem elgedne meg egy fveggel vagy egy szerpapi ruhval, akkor hzzatok fel hrmat, amiknt ron fpap tette, aki hrom papi ruht is hzott egymsra, amelyek pompsak voltak s dszesek, ezrt neveztk aztn a ppasgban a papi ruhkat orntusoknak...” Ehhez csak annyit tehetnk hozz, hogy a Hdoltsg magyar lelkszei, ha lettek volna ezst s arany keresztjeik, brsony s selyem fvegeik s ltnyeik, s ha ezeket magukra ltttk volna az istentiszteleteken, aligha maradtak volna meg sokig azoknak birtokban.
Az orszg szabad terletein - mint lttuk - a mrskelt wittenbergi irny nyomdokain terjedt a reformci. Eljtt, mert el kellett jnni azonban annak az idnek is, amikor a hdoltsgi egyhzakban kialakult puritnabb szertartsi s demokratikusabb szervezeti formk ismertt vltak az orszg szabad terletein, hatatlan volt, hogy sszehasonltsok trtnjenek, s hogy a lelkszek s gylekezetek vlaszt el lljanak. Fontos az az egyidejsg, hogy ebben az idben vltak ismertt haznkban Bullinger rsai is s a zrichi reformci gyakorlata. A trk Hdoltsgban kialakult formk az utbbi klfldi mintkkal mintegy sszefondva jelentkeztek versenytrsknt a wittenbergi irnnyal szemben, ami megint azt jelentette, hogy az sszefggsek miatt a szertartsi s szervezeti krdsek mellett kzppontba kerltek hittani krdsek is, fleg az rvacsora wittenbergi, avagy helvt rtelmezse. A wittenbergi reformci s magyarorszgi kveti az rvacsora krdsben szilrd lutheri llspontot foglaltak el, gy ez a krds a szertartsi s szervevezeti klnbsgekkel egyttvzvlaszt szerept tlttte be a kt irny kztt. Az orszg szabad terletein egy ideig az bonyoltotta a helyzetet, hogy a helvt mintk irnti rokonszenv veken t nem mutatkozhatott meg szabadon. A reformcinak olyan hatalmas ellenfelei, Rmnak s Ferdinndnak olyan gyes kpviseli mkdtek az orszgban, mint Martinuzzi Frter Gyrgy nagyvradi pspk, az orszg kormnyzja, vagy ennek erszakos halla utn vradi pspk utda, Zabardy Mtys, egy kivl katona. A reformcihoz csatlakozott lelkszek zsinatai tkrzik a politikai helyzetet.
Az gostai Hitvalls nmi hallgatlagos trelmet lvezett, azzal egytt a konzervatv magatarts a kultusz krdseiben. A Hdoltsgbl jtt hatsok miatt azonban sokan mr egyszerbb akartk tenni a kultuszt s spiritulisabb az rvacsora rtelmezst: Ezek hangjra ismernk az 1552. vi beregszszi zsinat vgzsben, amely kimondta a mg meglev oltrok eltvoltst s megszntette a magngynst.22 Kt vvel ksbb azonban, az vri zsinaton mr visszafel kellett tenni egy lpst. jra belltottk a magngynst s az ostyt, tovbb megtiltottk az oltrok eltvoltst. A vgzsek els, legrszletesebb pontja azonban, amely az rvacsorval foglalkozik, azt ltszik tkrzni, hogy a kultuszi konzervativizmus taln csak a viszonyok parancsolta engedmny lehetett. Az vrban sszelt lelkszek ugyanis sem nem az gostai Hitvalls eredeti cikkelyt, mg csak nem s a Melanchthon ltal korriglt szveget vettk alapul, hanem a Luther s Bucer kzt kompromisszumos szvegknt ltrejtt wittenbergi Concordit. De mg ezt sem hagytk meg a maga psgben, hanem a harmadik szakaszt gy mdostottk, hogy elhagytk a lutheri llspontot kpvisel kpzetet, a „manducatio impiorum"-ot.23 vrban teht ott lehettek a lutheri rvacsoratan kritikusai is, ha nem is tudtk nyltan rvnye-steni llspontjukat, hanem csak ebben a kzvetett formban. Zabardy pspk ugyanis nem riadt vissza attl, hogy karhatalommal lpjen fel nhny, a reformcit tmogat fldesr s lelksz ellen. Attl lehetett flni,hogy rendszeres ldzsre kerl sor. Zabardy pspki megyjnek terletn l reformlt gylekezetek lelkszei gondos patrnusuk, Ecsedi Bthory Gyrgy oltalma alatt teht zsinatra gyltek ssze 1555-ben jra Erddn, ezt nevezik a Msodik Erddi Zsinatnak. Ez a dolog termszete szerint igyekezett mg konzervatvabb s mg egysgesebb kpet nyjtani a rsztvevk nzeteirl, mint az els. A magngynst megint szksgesnek nyilvntottk, s jra megtiltottk az oltrok eltvoltst, a szertartsok megvltoztatst. Az rvacsorra nzve olyan formulban egyeztek meg, amely felvette ugyan a Variata nhny kifejezst az Invariata szvegbe, de egszben vve mgis az gostai Hitvalls eredeti llspontja dominlt benne.24
Egy v mlva azonban megvltozott a politikai s katonai helyzet. Zabardy pspk meghalt, s vele egytt elenyszett a rmai egyhz s Bcs hatalmi llsa a Tiszntlon s Erdlyben hosszabb idre. Nagyvradot elhagytk kanonokjai, a reformci ott is tvette a terepet. Erdlyben megkezddtt az ifj Jnos Zsigmond fejedelemsge. Tiszntli fparancsnokaknt ugyanaz a Petrovics Pter tevkenykedett, aki fl vtizeddel korbban mint Temesvr parancsnoka, ott a reformcit szolgl fiskolt alaptott. Tanrai azonban, Szegedi Kis Istvn s a tbbiek, az j s buzg katolikus vrparancsnok ell meneklni voltak knytelenek. Tiszntlon s Erdlyben 1556-ban megsznt a reformci terjedsnek szinte minden kls akadlya. Most mr szabadon behatolhattak s rvnyeslhettek a Hdoltsgban kialakult evangliumi egyhzi let puritn szertartsi s alulrl felpl szervezeti formi. Volt hdoltsgbeli lelki munksok, mint Klmncsehi Snta Mrton, Szegedi Gergely, Mliusz Pter s msok irnytsval ezek a formk most szles krben terjedtek. Ismtelt zsinatokon Debrecenben, valamint a kzeli s tvolabbi krnyk egyhzaiban olyan hitvallsi egysg alakult ki, s ldozatksz polgrai, iskolja s nyomdja rvn Debrecen olyan szellemi kzpontt vlt, amely a kvetkez nehz vekben eredmnyesen volt kpes felvenni a kzdelmet azzal az unitrius irnyzattal szemben, amely nem nlklzte a nagy tehetsg vezetket, s amelyet Jnos Zsigmond fejedelem erteljesen tmogatott.
Az 1567-ben tartott Debreceni zsinaton bevettk Mliusz Pter hitvallsai s knonos knyve mellett a II. Helvt Hitvallst s a Heidelbergi Ktt is. Ezzel a Hdaltsgbl kiindult reformcis formk s azok a helvt hatsok, amelyeket fleg Bullinger s Klvin rleltek egyhztpuss, elvgeztk azt a szolglatot, hogy megalapoztak s stabilizltak egy az orszg keleti felre kiterjed egysges magyar reformtus egyhzat. Ehhez az irnyhoz tartoztak mr csaknem egy nemzedknyi id ta a Hdoltsg egyhzai s iskoli is leszmtva a kevs megmaradt rmai katolikus kzssget, majd pedig a Dvid Ferenc mellett kitart, a Hdoltsgba szorult unitriusokat. A Ferdinnd uralta nyugati s szaki orszgrszben szintn ersen hdtott a helvt irny, de szilrdan vdekezett a lutheranizmus is. Egyik sem tudta magba olvasztani a msikat, klnvltak egymstl, de csak hosszas bels harcok utn. A wittenbergi irny egyhzaiban vtizedeken t tartottak a „kriptoklvinistk" elleni gyanakvsok s harcok. A bels dnts bizonytkaknt megkveteltk a lelkszektl s a gylekezetektl az gostai Hitvallst is magban foglal Formula Concordiae alrst. Akik ezt megtagadtk, maguk zrtk ki magukat az gostai evanglikus egyhzi kzssgbl. gy keletkezett 1591-ben a Dunntli, 1592-ben pedig a Samarjai Reformtus Egyhzkerlet.
Az Agostai Hitvalls, mint hd a protestns egyhzak, st az egsz keresztynsg egyeslshez.
A kriptoklvinizmus elleni harcban az gostai Hitvalls egyelre, sajnos, nem hdknt, hanem inkbb vlaszfalknt rvnyeslt a magyar protestantizmus kt trtneti egyhza kztt. ltalnossgban az a jellemz, hogy mindkt magyar protestns egyhzat a hitvallsi klnbsgek hangslyozsa jellemezte trtnetnek legnagyobb rszben.'' Voltak azonban kivteles idk, kivteles krlmnyek, kivteles emberek is. Nem a felvilgosods, a nacionalizmus, a kultrprotestantizmus kezdemnyezseire gondolunk itt csupn, hanem egy olyan, sokkal korbbi ksrletre, amely valban hdd akarta tenni az Augustant a kt egyhz kztt. De mieltt errl beszmolnnk, emltsk meg, hogy mg korbban a kt egyhz kztti viszony alakulsa olyan fzisnak is tanja voltunk, amely a hitvallsi klnbsgek teljes ervel val hangslyozsa mellett is lehetv tette az egyenesen letfontossg egyttmkdst s j bartsgot. Bocskai Istvn bizonyosan nem tudta volna kivvnia Bcsi Bkben (1606) az egsz magyar protestantizmus rszre a vallsszabadsgot, ha nem talltk volna meg elbb az egyms kezt az evanglikus vrosok s a reformtus megyk. De a kereszthordozs kzben val testvri egysgnek is kes pldjt adtk azok a hitvall s vrtan lelkszek s tantk, akiket Kollonich vrbrsga tlt s hurcolt Pozsonyban, 1674-ben hallra, vrfogsgra, glykra. A kereszthordozs kzepet-te megnyilvnul bizalomteljes lelki egysg volt az alapja annak a nagy fontossg tnynek is, hogy mindkt felekezet protestnsok oly ersen mozgsba hoztk ezeknek a vallsldz pereknek az idejn az eurpai kzvlemnyt, hogy a b-csi udvar knytelen volt attl kezdve az ellenreformcit Magyarorszgon csndesebb mdszerekkel folyhatni, mert a vres eszkzk alkalmazsrt igen nagy rat kellett fizetni.
A hitvallsi alaphoz val ragaszkodsnak, az eltrsek klcsns tiszteletben tartsnak, ugyanakkor a testvri segtkszsgnek szp megnyilatkozsa volt a csndes ellenreformci tbb mint egy vszzadon t tart korszakban az intercelebrci s az interkommuni gyakorlata. Az ellenreformci az orszg nyugati felben alig nhny templomban engedte meg nyilvnos istentisztelet tartst. A lakott helyek tlnyom tbbsgben a protestns vallsi let csak szk csaldi krben nyilatkozhatott meg. A hvek azonban szomjaztak Isten Igjre, hajtottak odajrulni az r asztalhoz s nem mondtak le arrl, hogy megkeresztelend kisgyermekeiket, a hzassgra lp fiatalokat, valamint halottaikat evangliumi egyhzi szertartsban rszestsk. Az trtnt teht, hogy ahol az engedlyezett templomok kzl a reformtusok szmra a luthernus volt a megkzelthetbb, oda jrtak igt hallgatni s rvacsorzni a reformtusok is. Csakhogy az gostai Hitvalls lelksz a reformtus rvacsorzknak nem ostyt osztott, hanem kznsges kenyeret. Ahol viszont a reformtus istentisztelet volt a luthernusok szmra elrhetbb, nekik kenyr helyett a reformtus lelksz ostyt osztott.
Ez a gyakorlat, amelyet a felettes egyhzi szervek nem helyeseltek, vagy nem mertek helyeselni, de behunytk eltte a szemket, nem hitvallsi kznybl tpllkozott s nem is vezetett ahhoz. Annak a lelki buzgsgnak, tallkonysgnak s valdi kumenikus rzletnek volt a megnyilvnulsa, amely kpes volt megltni a klnbsgben az egysget s elfogadni az egy-sgben a klnbzsget. Tulajdonkppen ez a lelklet volt az, amely megrizte a XVIII. szzadban a rekatolizci sszpontostott s nem szn tmadsa kzepette a protestns gylekezeteket. Amikor 1781-ben II. Jzsef csszr Trelmi Rendelete bizonyos megszortsokkal jra lehetv tette a nem katolikusok nyilvnos istentiszteleti lett az „rva egyhzakban" is, nem kevesebb mint 1015 protestns gylekezet volt mg annyira eleven s ldozatksz, hogy lni tudott a jogaival.26
Most azonban szljunk egy szt arrl a trekvsrl is, amely nemcsak gyakorlati egyttmkdst, de teljes hitvallsi egyeslst szeretett volna ltni a kt protestns egyhz kztt. A Felsdunamellki, vagy Samarjai Reformtus Egyhzkerletnek, amelynek terletn elgg elkeveredve ltek az gostai s a helvt hitvalls hvek, volt a pspke Samarjai Jnos (1585-1652), aki „Magyar Harmnia" cmmel 1628-ban egy knyvet adott ki, s abban prhuzamos tblkon igyekezett felmutatni az gostai Hitvalls s a II. Helvt Hitvalls egyezst, vagy harmonizlhatsgt.27 Dvid Paraeusnak, a hitvallsi megbkls, egyeztets, az n. irnizmus neves heidelbergi reformtus teolgusnak volt a tantvnya. Lethenyei Istvn csepregi evanglikus lelksz s esperes azonban, aki szintn egy hres professzornak, a wittenbergi ortodox luthernus teolgusnak, Leanhard Hutternek volt a tantvnya, nem ksett erlyes cfolattal s elutastssal vlaszolni Samarjainak.28 Lethenyei Luther Mrtont s az gostai Hitvallst idz vlasza abban cscsosodott ki, hogy az evanglikusok csak akkor fogadhatjk el lelki testvreiknek a klvinistkat, ha azok tvelygseikbl megtrnek. „Mert mi kze van az igazsgnak a tvelygshez, s mi kze van Krisztusnak Belilhoz?”29 - gy Lethenyei.
Megllapthat, hogy a kt magyar r knyveiben a kor kt irnya csapott ssze egymssal, s mert a f irny mgis a hitvallsi trelmetlensg volt, teht az irnikus irny nem rvnyeslhetett. De nem vezettek eredmnyre azok a sokkal kedvezbb trtneti helyzetben tett erfesztsek sem, amelyek a XIX. szzad 40-es veiben hajtottk megvalstani a protestns unit. Nmi eredmny mutatkozott: nhny tbb kevesebb ideig virgz kzs jtkonysgi s tanintzet, valamint a XVIII. szzadi interkommunis gyakorlatnak egyhzkzi szerzdsekbe foglalt trvnyestse.
A XX. szzadban az rdekes mdon jra erre kapott konfesszionlizmus irnytja a teolgusokat, de nem kissebb mrtkben az kumenizmus s Krisztus npnek az emberiessgi feladatait kutat s munklni igyekez szocilis szemllet is. Ebben a helyzetben lehet rtkelni azt a kezdemnyezst, amelyre 1930-ban, az gostai Hitvalls 400 ves jubileuma alkalmbl kerlt sor haznkban tbb neves evanglikus teolgus rszrl. Kt rtkes gyjtemnyes ktet szolglta a jubilris megemlkezst. 30 A msodik ktet nmet (276) vltozatban is megjelent.31 A soproni evanglikus teolgiai kar rendszeres tanszknek professzora, D. Dr. Prhle Kroly, ez alkalommal a kvetkez gondolatat vetette fel tanulmnyban. Az gostai Hitvalls az egszsges keresztyn kzp hitvallsa. Ennlfogva az Augustana nagy korszaka mg elttnk ll. Eljn majd az az id, amikor a keresztynsget forrn s egszen thatja az a trekvs, hogy a megosztott s elszakadt felekezetek egyesljenek Krisztusban mint a Fben, hogy ne legyen tbb csupn egy psztor s egy nyj. Ebben a vonatkozsban az gostai Hitvalls nem a mlt, hanem v a jv.32 Prhle kt professzor kollegja, - Straner Vilmos s Bruckner Gyz is -annak a kzs nzetknek adtak kifejezst, hogy a keresztyn egyhzak jraegyeslsnek az gostai Hitvalls lehet a hitelvi alapja.33
Magyar evanglikus teolgusaink ezzel a ltsukkal ma taln mg kevsb llnak egyedl, mint lltak annak idejn, hiszen a keresztyn egysg ilyenfle kovcsolsnak nem csekly j irodalma van.34 E sorok rja mint reformtus szvesen hajland csatlakozni az gostai Hitvalls ilyesfajta rtkelshez.
A Magyarorszgi Evanglikus Egyhz kifejezte az gostai Hit-valls irnti megbecslst j fordts kiadsa ltal is,35 1957-ben pedig megjelent - a Konkordis Knyv is magyar nyelven kt ktetben.36 Az 1980. v jubilris megemlkezsei s kiadvnyai jra megmutattk, hogy az gostai Hitvalls drga kincse a magyar evanglikusoknak, de nemcsak nekik, hanem az egsz magyar protestantizmusnak. Nem trtneti ereklye pusztn, hanem egsz hitnek s egyhzltsnak br patins, de ma is rvnyes kifejezse, szolglatnak j tmogatja. Dr. Bucsay Mihly
JEGYZETEK
1. „Soror Caesaris, mulier vere heroico ngenio, praecipua pietate ac modestia, studet nobis placare fratrem, sed cogitur id timide et verecunde fatere." Enders, Luthers Briefe, VIII. 105. V. Payr Sndor, Az Agostai Hitvalls trtnete Magyarorszgban. „A Hitvalls s Tudomny” c. emlkknyvben, Sopron 1930. 126.
2. Spalatin jegyezte fel az „Annales Reformationis"-ban. V. Payr 126. - - 28.
3. Payr 127.
4. C. E. Frstemann, Album Academiae Vitebergensis, l., Leipzig 1841. 112. s kv. 5. Bruckner Gyz, Die oberungarischen Glaubensbekenntnisse und die Confessio Augustana. A kv. cm emlkknyvben: „Gedenkbuch anlsslich der 400-jhrigen Jahreswende der Confessio Augustana", Leipzig 1930. Itt Olvashatjuk a Pentapolitana szvegt latinul a 32-38., nmetl a 40-47., a Heptapolitant az 50-57. s a Scepusiant a 60-67. lapon.
6. Bruckner 9.
7. Breznyik Jnos, A selmecbnyai ev. egyhz s lyceum trtnete, 2 ktet, Selmecbnya 1883 - 1889. I. k. 101-104.
8. Ribini Jnos, Memorabilia ecclesiae Augustanae Confessionis in regno Hungariae. 2 ktet, Pozsony 1787-1789. I. k. 111.
9. Szvege Breznyiknl. 112-118.
10. „Hic articulus est nervus et fundamentum confessionis nostrae et universae doctrinae Christianae". V. Vinzenz Pfnr, Einig in der Rechtfertigungslehre? 15.
12. Ugyanott.
13. Bruckner 25.
14. Payr 127.
15. Eugen Trauschenfels, Deutsche Fundgruben zur Geschichte Siebenbrgens, Brass 1980.
16. Kzli: Bornemissza Pter, Enecec harom rendbe, Detrek 1582. LXX. r. s v.
17. Ozorai Imre, De Christo etc., Krakk 1535. R. iv. 7. r.
18. Az „Expositio examinis"-ben, v. ifj. Rvsz Imre, Dvai Br Mtys tantsai, Kolozsvr 1915. 36.
19. Rgi Magyar Kltk Tra, 2. ktet 20.
20. V. (pl. Nagykrs, Kecskemt, stb. esetben) a Salamon Ferenc, Takts Sndor, Fldvri Lszl s Fldvry Antal mveiben eladottakkal.
21. Strner Vilmos, Az gostai Hitvalls s az evanglikus istentisztelet, a „Hitvalls s Tudomny c. emlkknyvben, Sopron 1930. 78. k.
22. H. Kiss ron, A 16. szzadban tartott magyar reformtus zsinatok vgzsei, Bp 1881. 22-26. 29.o
23. Ugyanott, 30-32.
24. Ugyanott, 35.
25. Patay Pl, Magyar protestns uni, Bp 1918.
26. V. Zovnyi Jen, Magyarorszgi protestns egyhztrtneti lexikon, 3. kiad., Bp 1977. 661.
27. Megjelent Ppn 1628-ban.
28. Payr 137.
29. A klvinistk magyar harmnijnak meghamistsa, Csepreg 1633.
30. Lsd. az 1. s 5. sz. jegyzetet!
31. Lsd az 5. sz. jegyzetet!
32. „Hitvalls s Tudomny" c. emlkknyvben Sopron 1930.66. s kv.
33. Strner 103., tovbb: Bruckner Gyz. Az gostai Hitvalls vilgtforml ereje, Bp 1930.
34. Max Lackmann, Katholische Einheit und Augsburger Konfession, Graz 1955. Lsd a gazdag bibliogrfit: 218-224!
35. Slyom Jen, Az gostai Hitvalls magyar fordtsai, Bp 1930.
36. Konkordia knyv. Az evanglikus egyhz hitvallsi iratai. 2 ktet. Bp 1957.
Megjelent:Theolgiai Szemle 1981. XXIV. 269- 277
|