„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
- Hervay Ferenc Magyarorszg trtneti fldrajza a XVI-XVIII. szzadban
5. A magyarorszgi nyomdk fldrajzi elosztsa a 17. -18. szzadban
5. A magyarorszgi nyomdk fldrajzi elosztsa a 17. -18. szzadban
A magyarorszgi nyomdk fldrajzi eloszlsa a 17-18. szzadban
Az orszg trtnelmi sorsa, a trk hdoltsg hatsa rgtn eltnik, ha a mellkelt trkpen a hazai nyomdahelyek fldrajzi eloszlst vizsgljuk. A nyomdk tlnyom rsze szaknyugaton s Erdlyben helyezkedett el mg a 18. szzad folyamn is. Legtbbet az egyetem (Nagyszombat-Buda) s a fiskolk mellett nyomtattak (Nagyenyed, Srospatak, Zsolna, Kassa). Msodsorban a polgrosultabb vrosok (Kolozsvr, Brass, Nagyszeben, Lcse, Kassa, Sopron stb.), majd a 18. szzad msodik felben a katolikus pspki szkhelyek is adtak ltalapot egy vagy tbb nyomda mkdsnek. Rvid letek voltak a fldesri tmogatssal fellltott nyomdk (Keresztr, Csepreg, Keresd, Diszeg).
A 16. szzadi nyomdahelyek trkpe s jegyzke a Rgi magyarorszgi nyomtatvnyok (Bp. 1971.) 754-755. lapjn tallhat.
A 17. szzadban a kvetkez helyeken s idben mkdtek nyomdk:
Brtfa
1601-83, 1694-1700
Brass
1630-32, 1638-1700
Csepreg
1625-43
Csksomly
1676-86
Debrecen
1601-56, 1661-1700
Eperjes
1686
Gyulafehrvr
1623-1700
Kassa
1609-96
Keresd
1684-86
Keresztr
1601-20
Kolozsvr
1601-61, 1669-1700
Lorettom
1670
Lcse
1614-1700
Nagyszeben
1604, 1611, 1616-19, 1629-1700
Nagyszombat
1602-1700
Nagyvrad
1633-60
Nmetjvr
1619
Ppa
1624-32
Pozsony
1609-25, 1629-31, 1636-.50, 1668-78
Srospatak
1651-87
Srvr
1602
Somorja
1650
Tejfalu
1638-46
Trencsn
1636-73
Zsolna
1664-1700
A 18. szzadban a kvetkez helyeken s idben mkdtek a nyomdk:
Balzsfalva - 1747-1800
Brtfa - 1711-15
Beszterce - 1779-91
Besztercebnya - 1761-1800
Brass - 1701-1800
Buda - 1724-1800
Csksomly - 1702, 1715-99
Debrecen - 1701-05, 1713-1800
Diszeg - 1788-95
Eger - 1755-1800
Eperjes - 1721, 1775-99
Eszk - 1748-1800
Esztergom - 1763-65
Fiume - 1780-1792
Gyr - 1729-1800
Gyulafehrvr - 1702, 1711, 1785-1800
(Hgysz) - (1799)
Kalocsa - 1765-1800
Kassa - 1702-1800
Ksmrk - 1705-08
Kismarton - 1712-13
Kolozsvr - 1701-1800
Komrom - 1704-37, 1744, 1788-1800
(Kszeg) - (1735-82)
Lcse - 1701-52, 1772-1800
Mriavlgy - 1730-36
Marosvsrhely - 1785-94
Medgyes - 1765-81
Nagyenyed - 1763-74
Nagykroly - 1756-99
Nagyszeben - 1701-1800
Nagyszombat - 1701-1800
Nagyvrad - 1745-1800
Pd - 1794
Ppa - 1788
Pcs - 1773-1800
Pest - 1748-1800
Pozsony - 1718-1800
(Pribc) - (1748)
Puh - 1720-41
(Rozsny) - (1786)
Selmecbnya - 1788-1800
Sopron - 1721-92
Szakolca - 1761-1800
(Szkesfehrvr) - (1780-87)
Szombathely - 1788-1800
Temesvr - 1769-1800
jvidk - 1790-98
Vc - 1772-1800
Veszprm - 1789-93
Zsolna - 1704-15, 1794
A zrjelbe tett helyeken csak kiad volt nyomda nlkl.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre