„Én hiszek az Istenben, mint egy Személyben. Az életem egyetlen percében sem voltam ateista. Én még a diákéveimben elutasítottam Darwin, Haeckel és Huxley nézeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nézetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alapítója, Nobel-díjas:
Mert úgy szerette Isten a világot, hogy egyszülött Fiát adta, hogy aki hisz őbenne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen. János 3,16
Erőm és pajzsom az ÚR, benne bízik szívem. Zsoltár 28,7
… „amikor az ember Kálvint olvassa - akár egyetértően, akár fenntartásokkal - mindenütt és minden esetben úgy érzi, hogy egy erőteljes kéz megragadja és vezeti." Karl Barth
A Károli Református Egyetem Hittudományi karán 2009-ben megvédett doktori disszertáció átdolgozott formája...
Az ősgyülekezet vezetője, Jakab a születő keresztyénség egyik kiemelkedő alakja... fontos, hogy Jakab, az Úr testvére méltóbb figyelmet kapjon. A különböző Jakab-tradíciók felvázolása révén…elemzi Jakab teológiáját .
E könyv hézagpótló a hazai tudományos életben, a nemzetközi ku-tatás viszonylatában is újat hoz ...azáltal, hogy újszövetségi teoló-giai szempontból kívánja újra-gondolni Jakab szerepét. L’Harmat-tan Kiadó, 2012 - 283 oldal
2. Evagéliumi kálvinizmus szerk Galsi Árpád Kálvin kiadó
„A Világegyetem teremtésének elve teljesen tudományos is. Az élet a Földön a leg- egyszerűbb formáitól a legbonyolultabbig – az intelligens tervezés eredménye.” Behe Michael J. biokémikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolúcióelmélet biokémiai kihívása könyvéből
- Lelki énekekről, régi magyarok H. Hubert Gi- zella Feljebb a 7. sorban található az átirányí- tás
[u' = u felette e; e' = farkas e; o' = o felette e; e''' = e felette accent grave; a''' = a felette accent grave; a'', e'' = a, e felette accent circonflexe; g' = g felette accent grave]
[Aijr:]Melios Peternec A DO'BRO'TZO'NI PREDIcatornac,3 a''' Christus altal az Atya Istennec keduét kéri, es o' magát minden atyafiusagual4 aianlya mint ß erelmes ß olga társanac.5
VAYHA Eß ekbe vo'ttéc volna ennec elo'tte valo ido'kben az Ecclesiaban valo Safaroc,6s' még e''' mostani ido'be(n) valo Kereß tyenekis iol meg gondolnác, mit kiuan az VR Isten a''' ß ent Pal Apastal a''ltal, mikor azt mondgya Coloss. 37
A''' Christusnac beß ede béuen lakoz-8[Aijv:]zéc ti bennetec minde(n) bo'lchese'guel, tanitua(n) es ti ko'ztetec egymast intuen, Psalmusokban,9 Dicheret mondasokba(n), es lelki enekekben, keduessen enekeluen a''' ti ß iuetekben az Vrnac, Bizony enni vaksagba az emberi nemzet nem esett volna s' most sem forgana illyen nagy ß ertelense'gben, hanem a''' mennyei bo'lchese'gnec ß ozattyát nagyob bo'chu'lettel es figyelmetesse'guel venné, ki által soc romlasabol es rea ko'uetkezendo' veß edelmibo'l meg ß abadithatna'' magat. Annac felette pedig az Isteni Dichereteckel sem élne' termeß ete ellen a''' korchomakon es egyéb zabalo helekenn, hanem igaz isteni fe'lelemben tisztelné ha'''lá adassal es ko'nyo'rgessel az o' teremto' es meg valto Istenét.
Ezzel pedig e''' mostani ido'''ben valo emberec vgyan igenis tartoznanac, mert o'ket az Istennec io volta, e''' meg aggot vilagnac10 vege fele'',11 nem chac az ige ß erént valo tanitassal aiandekozta meg, hanem mint a''' ß ent Isaias Profeta ideieben, mi(n)d predikallas altal s' mind enekbe ß erzo'tt12 [Aiijr:] Verso'knec minden felo'l valo edes kialtasaual o'ro'mest hozzá hiuna, ha az veß edelemnec vtárol meg akarnanac térni, es az itélet napianac ko'zel valo sentenciaiátol magokot meg akarnác mentenyi.13
De en azt hiß em, hogy ha az Vr Iste(n) ennel to'b iot tenneis e'' kába vilaggal, annal keuesbet gyo'nyo'rko'dnéc o' benne, so't annal nag'ob boß usagokual s' karomlasokual illetné o'tet, kinec az o' termeß ete''' az esetto'l fogua mi(n)denkor haila(n)do volt az alnoksagra.
Mind az altal mineku'nc hiuen el kell iarnunc a''' mi hiuatalunkban, mind tanitassal s' mind eneklessel, hogy a''' menyire lehet az Isteni bo'lchesegnec es dicheretnec emberec ko'zo't valo beuelkedesenec mi miattunc semmi ku'ssebbu'lese ne lege(n): A to'bbit ß ent Palként az Iste[n]re hadgyuc.
Ennec okaért, a''' minemo' Isteni Diche''reteket14 es Psalmusokot ez ido'ben valo iambor Atyafiac a''' ß ent Irasbol ß erzo'ttenec,15 azoc ko'zo'l im eg'ynehanyat ki valogattam, es a''' te neued alat ki bochatta(m),16 [Aiijv:] hogy ezzel en magamot teneked aianlanam. Vedd io neuen azert ezzel egyetembe az en te hozzád valo io akaratomot es atyafiusagomot, es szolgally vgy a''' Christus Ecclesiaianac a''' te ido'dben, hog' az o' to'le vo'tt Giraual,17 ez vilagbol valo ki mulasod vtánnis kereskedhesse'l, a''' te igaz tudomanyodot irasod általis egyebeckel ko'zo'luén. Tartson meg az VR Isten, hogy az o' iuhai ko'zo'tt vigyazasual es sokaig iuhaß kodhassal, es a''' Melios neuet igazan viselhessed.18 Ouarat19 irta Martiusnac 1. napian. M.D.LX.
A szövegkiadás alapja: Huszár Gál 1560/1561-es énekeskönyvének (RMNy 160) a Württembergische Landesbibliothekban található példányáról készült fotó az OSZK-ban..
Hasonmás kiadása: Bibliotheca Hungarica Antiqua, XII, szerk. VARJAS Béla, a kísérő tanulmányt írta BORSA Gedeon, Bp., 1983.
Szabolcska Mihály Uram, maradj velünk!
Mi lesz velünk, ha elfutott a nyár?
Mi lesz velünk, ha őszünk is lejár?
Ha nem marad, csak a rideg telünk…
Uram, mi lesz velünk?
Mi lesz velünk, ha elfogy a sugár,
A nap lemegy, és a sötét beáll.
Ha ránk borul örök, vak éjjelünk:
Uram, mi lesz velünk?
Mi lesz, ha a világból kifogyunk?
S a koporsó lesz örök birtokunk.
Ha már nem élünk, és nem érezünk:
Uram, mi lesz velünk?
…tied a tél Uram, s tiéd a nyár,
Te vagy az élet, és te a halál.
A változásnak rendje mit nekünk?
Csak Te maradj velünk!
Üdv a Olvasónak! Regards to the reader! Grüsse an den Leser!
Jókedvet adj, és semmi mást, Uram!
A többivel megbirkózom magam.
Akkor a többi nem is érdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon és bajon,
nem kell más, csak ez az egy oltalom,
még magányom kiváltsága se kell,
sorsot cserélek, bárhol, bárkivel,
ha jókedvemből, önként tehetem;
s fölszabadít újra a fegyelem,
ha értelmét tudom és vállalom,
s nem páncélzat, de szárny a vállamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdődő és folytatódó bolond
kaland, mi egyszer véget ér ugyan –
ahhoz is csak jókedvet adj, Uram.
A bűn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyíltan és bátran szembeszegül az erénnyel, hanem mikor erénynek álcázza magát.
A református keresztyénséget úgy tekintjük, mint a lényegére redukált evangéliumi hitet és gyakorlatot. Ez a szemünk fénye. De mint minden magasrendű lelki tömörülés, ez sem mentes a deformálódás és a korrumpálódás veszélyétől, amint továbbadja azt egyik nemzedék a másik nemzedéknek, egyik nép egy másik népnek. A Kálvin-kutatók kongresszusai arra hivatottak, hogy segítsenek megőrizni és megtisztogatni a református teológiát és a református egyházat az elmocsarasodástól. Dr Bucsay Mihály Előre Kálvinnal Oldal tetejére