//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„Én hiszek az Istenben, mint egy Személyben. Az életem egyetlen percében sem voltam ateista. Én még a diákéveimben elutasítottam Darwin, Haeckel és Huxley nézeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nézetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alapítója, Nobel-díjas:


Mert úgy szerette Isten a világot, hogy egyszülött Fiát adta, hogy aki hisz őbenne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen. János 3,16


 

 

Erőm és pajzsom az ÚR, benne bízik
szívem. Zsoltár 28,7

… „amikor az ember Kálvint olvassa - akár egyetértően, akár fenntartásokkal - mindenütt és minden esetben úgy érzi, hogy egy erőteljes kéz megragadja és vezeti."  Karl Barth

.


Theológia, Történelem, Graduál, Zsoltár


Heidfogel Pál

lelkészi önéletrajz - 2015


Családi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Elfelejtettem a jelszót
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Káté 1563

 

II. HELVÉT HITVALLÁS

 

A GENFI EGYHÁZ KÁTÉJA

A GENEVAI Szent Gyülekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudományában gyermekeket tanító  FORMATSKÁJA 

M.Tótfalusi Kis Miklós által 1695 esztend 

A Genfi Egyház Kátéja 1695 Ennek ismertetője.

Kálvin János: A Genfi Egyház Kátéja Pápa 1907.
www.leporollak.hu - Németh Ferenc munkája

Hermán M. János: A Genfi Káté útja Kolozsvárig

- Fekete Csaba Káté, egyház,tanítás 

 

IRTA: Kálvin János

 

KÁLVINRÓL IRTÁK

 

Kálvin évfordulók

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bibó István

 

Biblia - Ó és Újszövetség Próbakiadás -

 

Bibliakiadások, könyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia év, évek után

 

Dr Csehszombathy László
szociológus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyházi Zsinatok és Kánonjai

 

FORRÁSMŰVEK

 

GALSI ÁRPÁD
Jakab, az Úr testvére

 

A Károli Református Egyetem Hittudományi karán 2009-ben megvédett doktori disszertáció átdolgozott formája...

Az ősgyülekezet vezetője, Jakab a születő keresztyénség egyik kiemelkedő alakja... fontos, hogy Jakab, az Úr testvére méltóbb figyelmet kapjon. A különböző Jakab-tradíciók felvázolása révén…elemzi Jakab teológiáját .

E könyv hézagpótló a hazai tudományos életben,  a nemzetközi ku-tatás viszonylatában is újat hoz ...azáltal, hogy újszövetségi teoló-giai szempontból kívánja újra-gondolni Jakab szerepét. L’Harmat-tan Kiadó, 2012 - 283 oldal


2. Evagéliumi kálvinizmus szerk Galsi Árpád Kálvin kiadó

 

 

Dr GÖRGEY ETELKA lelkipásztor, iró

 

1. Közösség az Ószövetségben

2. Biblia és liturgia

3. Pártusok és médek...

4. Isten bolondsága

5. Éli, éli, lama sabaktani?

6. Minden egész eltört?

7. Siralmak és közösség

 

HARGITA PÁL
református lelkipásztor


Istvándi 1924-1996 Pápa

 

Keresztény filozófia

 

Dr (Kocsi) KISS SÁNDOR

 

Kommentár 1967 és

 

Dr KUSTÁR ZOLTÁN

 

MÉLIUSZ JUHÁSZ PÉTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PÓTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LÁSZLÓ püspök

 

SZEGEDI KIS ISTVÁN


1505 - 1572 REFORMÁTOR

 

SZENCI MOLNÁR ALBERT

1574 - 1633

 

Theológiai irodalom

 

Temetési beszédek

 

DR TÓTH KÁLMÁN
theológiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TÖRÖK ISTVÁN

 

Dr. VICTOR JÁNOS (1888-1954)

 

Régi magyar Irodalom

 

Régi könyvek és kéziratok

 

XX. század Történelméhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formátum

 

Teremtésről

„A Világegyetem teremtésének elve teljesen tudományos is. Az élet a Földön a leg- egyszerűbb formáitól a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezés eredménye.” Behe Michael J. biokémikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolúcióelmélet biokémiai kihívása könyvéből
 
 
- Cikkek, írások, tanulmányok
- Cikkek, írások, tanulmányok :

2. BARCZA JÓZSEF: Dr Török István emlékezete

2. BARCZA JÓZSEF: Dr Török István emlékezete


BARCZA JÓZSEF

 

Dr. Török István emlékezete

(1904-1996)

 

Confessio 1996/3

A Confessio hasábjain nemrég köszöntöttük a 90. életévét betöltõ dr. Török István ny. teológiai professzort (1995/2.sz. 47-52), most pedig halála kapcsán kényszerülünk emlékezni Rá. Dr. Török István a Pápai Református Kollégium, majd a Debreceni Tudományegyetem teológiai tanára, a Budapesti és a Kolozsvári Református Teológiai Fakultás tiszteletbeli doktora, a Societas Ethika alapító tagjainak egyike, a Debrecen Árpád téri Református Egyházközség presbitere életének 92. évében elhunyt. Hamvainak temetése 1996. május 3-án volt Pápán, az Alsóvárosi temetõben. Az alábbiakban tanítványa, dr. Barcza József írását, és dr. Török István 1956. december 12-én mondott (eddig publikálatlan) beszédét adjuk közre. A Confessio szerkesztõsége és szerkesztõbizottsága e két írással tiszteleg az elmúlt ötven esztendõ kiemelkedõ teológusa emléke elõtt. (– A Szerkesztõ)

Életmûvét teológiai- és egyháztörténeti jelentõsége miatt hitelesen csak egy még magára várató doktori értekezés mutathatja be. A Confessio ennek ellenére megemlékezik róla. Ezt okkal megteheti, hiszen hosszú, hivatalos elhallgattatása után az 1989. évi 4. számában leközölte „A lelkipásztori etika alapvonásai” címmel elhangzott elõadását.

E cikk megírására azért kért fel, mert a hozzá legközelebb álló tanítványainak egyike voltam. Akitõl elfogadta, hogy az ún. rehabilitációs eljárások során – bár többször nyomatékosan kifejezésre juttatta: „saját személyére vonatkozó rehabilitációs igénye nincs” – kapcsolódó írás jelenhessék meg róla (Református Egyház 1990. 74), 90. születésnapján pedig az õ „egyháztörténeti szerepe” kerüljön méltatásra (uo. 1994. 212). Ezeket a rövidke írásokat szeretném az alábbi mozaikszerû kiegészítésekkel bõvíteni.

Ötgyermekes református lelkészcsaládból származott. Édesapja: Török Vince (1875-1963) Tiszaeszláron szolgált 1903-1909 között, majd 1950-ben bekövetkezett nyugdíjba vonulásáig Karcagnak volt nagytekintélyû lelkipásztora. Õt a helybeli Stefánia Gyermekvédõ Egyesület és a Központi Hangya Szövetkezet elnökévé, a Széchenyi Társaskör pedig társelnökévé választotta meg. Irodalmi munkásságának a maga korában maradandó nyoma: „Konfirmációi káté a magyar református hitrõl vallást tevõ növendékek számára”. Elsõ kiadása 1910-ben, az ötödik pedig 1927-ben jelent meg.

Török István még Tiszaeszláron született 1904. december 1-én. Iskolai éveit Karcagon kezdte meg, ahol 1923-ban jeles eredménnyel érettségizett. Ezt követõen a debreceni Tisza István Tudományegyetem Teológiai Fakultására iratkozott be. Elsõ lelkészképesítõ vizsgáját 1927-ben, a másodikat 1930-ban tette le szintén jeles eredménnyel. Elõzõleg, az 1926/27. tanévben a berlini, 1928 márciusától 1929 szeptemberéig egy-egy féléven át ismét a berlini, majd a münsteri és magdeburgi egyetemen mélyítette el ismereteit. Saját elmondása szerint Debrecenben leginkább Csikesz Sándor köréhez tartozott, akit tudományos téren a maximalizmusra való törekvés, másfelõl a prófétikus kritikai szellem jellemzett. Külföldön is a kritikai teológia iránt mutatott nagy fogékonyságot. Legszívesebben Hans Lietzmann, Karl Barth és Rudolf Bultmann elõadásait hallgatta, de nem vált epigonjaikká.

Hazatérte után – Csikesz Sándor indíttatására – a pápai gimnáziumban pályázta meg és nyerte el a helyettes vallástanári állást 1929. szeptember 1-én. Egy év múlva teológiai akadémiai óraadó, helyettes, 1932. szeptember 1-tõl kezdve pedig nyilvános rendes tanár lett az ottani teológián. Ekkor már egyre szélesedõ körben ismerték és értékelték. A Debrecenben benyújtott és 1932. március 20-án summa cum laude elfogadott doktori értekezése – „Barth Károly teológiájának kezdetei” – különösképpen rá irányította az egyetemi tanárok figyelmét. Õk szorgalmazták, hogy 1940-ben habilitáltassa magát magántanárként. Ez év június 26-án jelentkezését a Kar – Vasady Béla és Makkai Sándor elõterjesztése alapján – egyhangúlag elfogadta, „a szóbeli értekezlet alól” felmentette és november 9-én magántanárául ismerte el. Röviddel késõbb pályázatot írt ki a megüresedett etikai tanszékre és oda hatott, hogy azt Török István is benyújtsa. Õ ekkor már nõs ember volt. Feleségül vette 1936-ban Pongrácz József (1885-1963) pápai teológiai tanár egyik lányát: Etelkát. (Házasságukból 1939-1942 között három fiúgyermek született.)

Három pályázat érkezett be. Ezeket a Kar 1941. június 7-én tartott ülésén 336. sz. alatt Vasady Béla akkori dékán ismertette. A jegyzõkönyv rögzítése szerint többek között ezeket mondta: „A legkedvezõbb helyzetben dr. Török István pápai theologiai professzor tudományos munkásságának méltatásánál vagyunk. Hiszen õt mindnyájan személy szerint ismerjük, karunk volt hallgatója, summa cum laude doctora s habilitált magántanára… Itt csak röviden azt említjük újra meg, hogy Török István különbözõ dolgozatai közül a legkiválóbb »A házasság keresztyén jellege« c. habilitációs mûve, amely theologiai ethikai irodalmunkban hézagpótló jelentõségû és minden tekintetben méltó arra, hogy mind a tudományos theologiai irodalom hivatott mûvelõi, mind a lelkipásztori hivatás betöltõi áttanulmányozzák és jól átgondolt tanításait anyaszentegyházunk, igehirdetésünk és theologiai-ethikai gondolkozásunk javára gyümölcsöztetni igyekezzenek. Török István alapos szakirodalmi tájékozottsága, kiváló rendszerezõ képessége, éles problémaérzéke, választékos magyar theologiai nyelve és stílusa, eddigi nevelõi és oktatói munkássága, személyével és munkásságával kapcsolatban a legszebb reményeket ébreszthetik bennünk … ha túlságosan termékeny tudósnak nem is mondható, de amit kiad kezébõl, az kristálytiszta, személyes hitén keresztül leszûrt igazságokat tartalmaz és a minden irányú körülhatároltság biztos jegyeit viseli magán. Írásait mindig szívesen olvassuk, mert azok mind az Ige odaadó szolgálatáért érlelõdnek, s új meg új problémák felvetésére késztetnek bennünket…„

Így és ezért került Török István Debrecenbe és vezette az Etikai, majd a II. világháború után Vasady Béla Amerikában való letelepedése miatt a Dogmatikai Tanszéket is. A közismert események miatt 1957-58-ban annyi változás történt vele, hogy tanulmányi szabadságot kapott, majd az etika elõadását másra bízták. Nyugdíjaztatására 64 éves korában, 1968. január 1-ével került sor. Kritikai szelleme miatt. Amit az önmagát abszolutizáló, az adott rendszert kiszolgáló egyházi vezetés nem tudott és nem akart elviselni. Ennek híre Nyugat-Európában is elterjedt. Karl Barth pl. mindjárt 1968. január 6-án ezért írta neki: „Mit Anteilnahme habe ich Ihren persönlichen Veraenderungen gehört. Gerade auch mich Blick darauf möchte ich Ihnen sagen, dass ich Ihrer auch weiterhin gern und treulich gedenke.” Itthon a hatalmi tényezõk igazolására törekedtek, hûséges tanítványai azonban rendszeresen látogatták. Sõt, a Tiszáninneni Református Egyházkerületben kialakítottak egy olyan kört, amelyik idõrõl-idõre meghívta, hogy aktuális kérdéseik megoldásában útmutatást kérjen és kapjon tõle. Ezek voltak azok a bizonyos „fekete konferenciák”, amelyekrõl legutóbb Szabó Dániel írt a Reformátusok Lapja 1996. 21. számában, és amelyek anyagából válogatást közölt „Határkérdések szolgálatunkban” címmel Sajtóosztályunk 1990-ben. Benne 35 olyan elõadása jelent meg, amelyek témáiknál fogva „óvó szót, ismételt számvetést sürgetnek a Jeremiás 23,28 jegyében”.

Két tankönyve, a „Dogmatika” és az „Etika” Amsterdamban jelent meg 1985-ben, ill. 1988-ban magyar nyelven. Ennek a 132. és 135. lapján olvashatjuk: „Paradoxonnak látszik, s mégis igaz: az egyházban lehet harcolni, az egyház ellen az egyházért… A teológiai egyházkritika sohasem önmagáért van, hanem mindenkor és minden mozzanatában szolgálat, mégpedig egyházi szolgálat. Maga a kritikus is az egyház tagja, állandó közösséget érez, egynek tudja magát a megkritizált egyházzal. Vétkeit, mint a saját vétkeit fájlalja s maga is igyekszik jóvátenni a mulasztásokat, pótolni a hiányokat. Fogyatékosságában úgy beszél az egyházról, mint az édesanyjáról, szeretettel és alázattal. Reménysége az õ reménysége: tud imádkozni érte. Az ilyen kritika épít. Ráillik Berzsenyinek szava: »A jó kritika … nem egyéb, mint alkalmazott tanítás … míg … céljainak megfelel nem gyûlöletünket, hanem egész tiszteletünket érdemli« (Berzsenyi: A kritikáról).

Mindjárt az elsõ éves hallgatóit a teológiai enciklopédia keretében arra tanította, hogy „a teológiának, mint tudománynak, a tudomány természetébõl kifolyólag reflexiónak kell lennie.” Azért, mert a teológiai gondolkodás forrása a Biblia, ami „üdvüzenet, direkt prédikáció. A teológia pedig eszmélõdés (reflexió) a prédikáció felett… Hasonlattal élve, olyan a teológia szerepe, mint az élelmiszervizsgáló intézeté. Nem állít ugyan elõ élelmiszert, de az élelmiszert felülvizsgálja, hogy káros anyag ne kerüljön bele a szervezetbe.” (Theologiai enciklopédia. 2. kiad. Debrecen, 1957. 27-28.)

Ezt a vonalat képviselte attól kezdve, hogy katedrára lépett. Pályafutásának az elején például így: „teológiánknak nem lehet ma kisebb feladata, mint az ellenõrzõ szerep újra való felismerése és a prédikálás megújhodásának szolgálata. Ez a szolgálat nem úttörés, hanem csak útmegtalálás. Azt kell tennünk, amit a reformátorok a maguk korában már példaadó módon megtettek… Legyen a prédikációtok ismét bibliamagyarázattá, mégpedig ne szóhüvelyezõ, tudálékos magyarázattá, hanem az Írást megszólaltató prófétai magyarázattá, mert arra van szükség, hogy ne témákról, hanem textusokról beszéljetek, s ha a textusról nincs mondanivalótok, jobb ha egyáltalán nem beszéltek!” (Igazság és Élet 1937. 12.)

Tanítványait a széles látókör folyamatos megszerzésével együtt a kritikai teológia önálló mûvelésére igyekezett felnevelni. A gondolkodó, ezért õt nemcsak kérdezõ, hanem vele akár vitába is szálló diáknak mindig örült.

Arra törekedett, hogy „az igazi valóságot” átfogja és benne „a valódi igazságot” képviselje. Azaz: a gyökerekig menõen elemezze és illúziók nélkül értse meg, értékelje ki a valóság alakítására törõ szándékok indítékait és célkitûzéseit is. Tájékozódjon felõlük, de ne hozzájuk alkalmazkodjék. Az ember így nem fog abszolút módon viszonyulni ahhoz, ami embertõl való, tehát relatív és ideiglenes. Úgyszintén nem fog relatív, vagy eklektikus módon viszonyulni ahhoz, ami abszolút és örökkévaló, mert Isten kijelentése. Tájékozódása során találkozik részigazságokkal – gyakran használt kifejezésével: igazságmozzanatokkal – azokat ne vesse el eleve, de túl se értékelje, hanem rakja valós helyükre.

Jól tudta, hogy a mindenkori korszellem milyen nagy, esetleg álcázott veszélyeket jelent a Kijelentés értelmezésére. Amennyiben pedig a teológia a maga ellenõrzõ szerepét feladja, óhatatlanul függvényévé válik valamely éppen divatozó – vagy akár idejétmúlt – eszmeáramlatnak, politikai rendszernek és az annak megfelelõ egyházpolitikának. Ezzel pedig feladja sajátos rendeltetését, csak pótlékká válik. Megnyerheti ugyan – pillanatnyilag – a világot, de elárulja az egyházat. Kárt okoz, de maga is kárt vall.

Az eligazodás kérdésében ezért ne motiváljon sem az ellenzékieskedés, sem a szervilizmus. A lényeg helyett ne a látszat és ne is a járulékos elem kerüljön a középpontba; a krisztocentrikus, ne pedig a rá csak hivatkozó egocentrikus jellegû gondolkozásmód és magatartás érvényesüljön. Az egyházpolitikának nem a napi politikai eseményeken, a kézenfekvõnek ígérkezõ elõnyökön, hanem a mindenkori reális helyzetekben is a Szentlélek belsõ megvilágosító munkája által megértett írott Igén, és ennek teológiáján kell tájékozódnia.

A fentiek hiteles illusztrálására közlésre bocsátom – tekintettel az 1956-os forradalom 40. évfordulójára – dr. Török Istvánnak Debrecenben, 1956. december 12-én, a lelkészértekezleten elhangzott elõadásának szövegét. Ezt tõle kaptam röviddel késõbb, szabad rendelkezésre. Hátterérõl is informált, információját levéltári kutatások csak megerõsítették, bõvítették. – Azokat a dokumentumokat, amelyekre hivatkozik, felesleges ismertetni, mert a Confessio 1989. 3. számának Dokumentumok c. rovatában, a 104-106. lapokon már közreadta.

Az elõadás megtartására a professzort az egyházmegye elnöksége kérte fel. Ennek elõzményéhez tartozik két fontos tény. Az egyik az, hogy azév november 1-én az egyházkerület püspöke jó munkatársaival együtt tisztségérõl lemondott. Török István az Árpád téri gyülekezet presbitere volt és tudott lelkipásztorának lemondásáról, az õt ért inzultusról is. Az õ kezdeményezésére a presbitérium azért nem fogadta el a lemondást, mert – idézem – „a lelkipásztori tiszt nem lehet politikai széljárások játékszere”. A másik tény pedig: a bevonuló orosz tankok hatására, méginkább a felsõ pártvezetés állásfoglalása miatt többen elhamarkodottnak ítélték meg lemondásukat, azt máris vissza akarták vonni. Török István arccal a tisztújítás felé fordulva bírált minden „egyháziatlan magatartást”.

 

 

Szabolcska Mihály
Uram, maradj velünk!

          

Mi lesz velünk, ha elfutott a nyár?
Mi lesz velünk, ha őszünk is lejár?
Ha nem marad, csak a rideg telünk…
Uram, mi lesz velünk?

Mi lesz velünk, ha elfogy a sugár,
A nap lemegy, és a sötét beáll.
Ha ránk borul örök, vak éjjelünk:
Uram, mi lesz velünk?

Mi lesz, ha a világból kifogyunk?
S a koporsó lesz örök birtokunk.
Ha már nem élünk, és nem érezünk:
Uram, mi lesz velünk?

tied a tél Uram, s tiéd a nyár,
Te vagy az élet, és te a halál.
A változásnak rendje mit nekünk?
Csak Te maradj velünk!

 

 

 

Üdv a Olvasónak! Regards to the reader! Grüsse an den Leser!

 

Istvándi történetéhez

 

ÁROKHÁTY BÉLA
1890-1942
zeneszerző, orgonaművész, orgonatervező, karnagy
79 éve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHÁLY
1912 - 1988 - 2021
33 éve halt meg

 
Garai Gábor Jókedvet adj

Garai Gábor: Jókedvet adj

                  ennyi kell, semmi más

   Jókedvet adj, és semmi mást, Uram!
   A többivel megbirkózom magam.
   Akkor a többi nem is érdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon és bajon,
   nem kell más, csak ez az egy oltalom,
   még magányom kiváltsága se kell,
   sorsot cserélek, bárhol, bárkivel,
   ha jókedvemből, önként tehetem;
   s fölszabadít újra a fegyelem,
   ha értelmét tudom és vállalom,
   s nem páncélzat, de szárny a vállamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdődő és folytatódó bolond
   kaland, mi egyszer véget ér ugyan –
   ahhoz is csak jókedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LÁSZLÓ
1892-1963-2021
58 éve halt meg

 

Protestáns Graduál

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A délvidéki graduálok egy zsoltárpárjának tanulságai
 Fekete Csaba: A délvidéki graduálok és a viszonyítás megoldatlanságai (délvidéki graduálok: bélyei, kálmáncsai, nagydobszai)


látogató számláló

 

Zsoltár és Dicséret

 

Egyháztörténet

 

Tóth Ferentz

 

Történelem

 

Történelem. Török hódoltság kora

 

Dr SZAKÁLY FERENC


történész 1942-1999 - 22 éve halt meg

 

Világháborúk - Hadifogság
Málenkij robot - Recsk

 

Keresztyén Egyházüldözés
Egyház-politika XX.század

 

Roma múlt, jövő, jelen

 

PUSZTULÓ MAGYARSÁG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta nekünk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segítsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkán szerettük,

   Kikért szálltunk hősen, együtt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelkünknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformán raktuk a szépet

   Barátnak és ellenségnek,

   Mert muszáj.

 

   Egyformán s mindig csalódtunk,

   De hát ez már a mi dolgunk

   S jól van ez.

 

   S szebb dolog így meg nem halni

   S kínoztatván is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARÁCSONY ÜNNEPÉRE

 

HÚSVÉT ÜNNEPÉRE

 

PÜNKÖSD ÜNNEPÉRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Történetek
másolható, nyomtatható

 

WEÖRES SÁNDOR

A bűn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyíltan és bátran szembeszegül az erénnyel, hanem mikor erénynek álcázza magát. 

 

 

A református keresztyénséget úgy tekintjük, mint a lényegére redukált evangéliumi hitet és gyakorlatot. Ez a szemünk fénye. De mint minden magasrendű lelki tömörülés, ez sem mentes a deformálódás és a korrumpálódás veszélyétől, amint továbbadja azt egyik nemzedék a másik nemzedéknek, egyik nép egy másik népnek. A Kálvin-kutatók kongresszusai arra hivatottak, hogy segítsenek megőrizni és megtisztogatni a református teológiát és a református egyházat az elmocsarasodástól. Dr Bucsay Mihály Előre Kálvinnal                      Oldal tetejére          látogató számláló

 

A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak    *****    Új kínálatunkban te is megtalálhatod legjobb eladó ingatlanok között a megfelelõt Debrecenben. Simonyi ingatlan Gportal    *****    Szeretnél egy jó receptet? Látogass el oldalamra, szeretettel várlak!    *****    Minõségi Homlokzati Hõszigetelés. Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését.