//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„Én hiszek az Istenben, mint egy Személyben. Az életem egyetlen percében sem voltam ateista. Én még a diákéveimben elutasítottam Darwin, Haeckel és Huxley nézeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nézetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alapítója, Nobel-díjas:


Mert úgy szerette Isten a világot, hogy egyszülött Fiát adta, hogy aki hisz őbenne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen. János 3,16


 

 

Erőm és pajzsom az ÚR, benne bízik
szívem. Zsoltár 28,7

… „amikor az ember Kálvint olvassa - akár egyetértően, akár fenntartásokkal - mindenütt és minden esetben úgy érzi, hogy egy erőteljes kéz megragadja és vezeti."  Karl Barth

.


Theológia, Történelem, Graduál, Zsoltár


Heidfogel Pál

lelkészi önéletrajz - 2015


Családi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Elfelejtettem a jelszót
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Káté 1563

 

II. HELVÉT HITVALLÁS

 

A GENFI EGYHÁZ KÁTÉJA

A GENEVAI Szent Gyülekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudományában gyermekeket tanító  FORMATSKÁJA 

M.Tótfalusi Kis Miklós által 1695 esztend 

A Genfi Egyház Kátéja 1695 Ennek ismertetője.

Kálvin János: A Genfi Egyház Kátéja Pápa 1907.
www.leporollak.hu - Németh Ferenc munkája

Hermán M. János: A Genfi Káté útja Kolozsvárig

- Fekete Csaba Káté, egyház,tanítás 

 

IRTA: Kálvin János

 

KÁLVINRÓL IRTÁK

 

Kálvin évfordulók

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bibó István

 

Biblia - Ó és Újszövetség Próbakiadás -

 

Bibliakiadások, könyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia év, évek után

 

Dr Csehszombathy László
szociológus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyházi Zsinatok és Kánonjai

 

FORRÁSMŰVEK

 

GALSI ÁRPÁD
Jakab, az Úr testvére

 

A Károli Református Egyetem Hittudományi karán 2009-ben megvédett doktori disszertáció átdolgozott formája...

Az ősgyülekezet vezetője, Jakab a születő keresztyénség egyik kiemelkedő alakja... fontos, hogy Jakab, az Úr testvére méltóbb figyelmet kapjon. A különböző Jakab-tradíciók felvázolása révén…elemzi Jakab teológiáját .

E könyv hézagpótló a hazai tudományos életben,  a nemzetközi ku-tatás viszonylatában is újat hoz ...azáltal, hogy újszövetségi teoló-giai szempontból kívánja újra-gondolni Jakab szerepét. L’Harmat-tan Kiadó, 2012 - 283 oldal


2. Evagéliumi kálvinizmus szerk Galsi Árpád Kálvin kiadó

 

 

Dr GÖRGEY ETELKA lelkipásztor, iró

 

1. Közösség az Ószövetségben

2. Biblia és liturgia

3. Pártusok és médek...

4. Isten bolondsága

5. Éli, éli, lama sabaktani?

6. Minden egész eltört?

7. Siralmak és közösség

 

HARGITA PÁL
református lelkipásztor


Istvándi 1924-1996 Pápa

 

Keresztény filozófia

 

Dr (Kocsi) KISS SÁNDOR

 

Kommentár 1967 és

 

Dr KUSTÁR ZOLTÁN

 

MÉLIUSZ JUHÁSZ PÉTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PÓTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LÁSZLÓ püspök

 

SZEGEDI KIS ISTVÁN


1505 - 1572 REFORMÁTOR

 

SZENCI MOLNÁR ALBERT

1574 - 1633

 

Theológiai irodalom

 

Temetési beszédek

 

DR TÓTH KÁLMÁN
theológiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TÖRÖK ISTVÁN

 

Dr. VICTOR JÁNOS (1888-1954)

 

Régi magyar Irodalom

 

Régi könyvek és kéziratok

 

XX. század Történelméhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formátum

 

Teremtésről

„A Világegyetem teremtésének elve teljesen tudományos is. Az élet a Földön a leg- egyszerűbb formáitól a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezés eredménye.” Behe Michael J. biokémikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolúcióelmélet biokémiai kihívása könyvéből
 
 
- Dr. RAVASZ LÁSZLÓ: Magamról Bp. 1944.
Coetus
- Dr. RAVASZ LÁSZLÓ: Magamról Bp. 1944.
Coetus
:

3. T H E O L O G I Á N

3. T H E O L O G I Á N


A T H E O L O G I Á N

Az egyház rámnézve magától értetődő adottság volt. Jól esett, hogy református vagyok, mert az én világomban minden jóra való ember református. A református egyház tanításait nem igen ismertem. Tudtam a történetéről és lelkesedtem Bocskaiért, Bethlen Gáborért. Tanultam hit- és erkölcstant, de azt soha senki sem mondta meg, hogy mi a keresztyénség magva és mi a mi hitünknek sajátságos református vonása. A Heidelbergi Káté és a II. Helvét Hitvallás csak theologiai professzor koromban került a kezembe. Hetedik osztályos koromban dolgozatot írtam a szabad akaratról és a predestinációról s ad terrorem populi a determinizmus és az eleveelrendelés mellett foglaltam állást, bár őszintén megvallhatom, sejtelmem sem volt egyikről sem. Jártam legációba, szolgáltam a kollégiumi préceseken, minden törvény, szokás és illendőség ellenére magam fabrikáltam beszédeimet s azok olyan szépek voltak, hogy sokszor magam sem értettem és olyan melancholikusak, hogy szipegő-kórus felelt reá az öregasszonyok padjaiból, de az egész nem volt egyéb, mint poétai vállalkozás és érdekes szerep.

Kolozsvárt inkább az egyetem felé fordítottam a tekintetemet. Jártam az előadásokra, szorgalmasan jegyeztem, benfentes voltam a könyvtárban, gyors és határozott véleményeket alkottam olyan dolgokról, amelyeket még nem sikerült megértenem sem, nem hogy megtanulnom. Boldogan éreztem a szabadság kiváltságát, csak épen nem tudtam mit csinálni vele. Ösztönszerűleg megéreztem, hogy összes tanáraim között legsúlyosabb egyéniség Böhm Károly, a filozófia professzora. Félelmes tekintélye ránehezedett az egész bölcsészeti fakultásra. Járta róla az a legenda, hogy ezelőtt néhány évvel volt itt egy theologus: Tankó Bélának hívták, aki minden pályadíjat megnyert a filozófiából. Szemináriumi dolgozatát a professzor megdícsérte s úgy beszéltek egymással; mint akik értik egymást. Böhm Károly épen a filozófiai erkölcstan történetét adta elő egyetemi diákpályám első félévében s különös részletességgel tért ki a görög erkölcsi eszmének az újkori bölcselet erkölcsi gondolkozásában jelentkező hatásaira. A theologián nem volt bölcsészettanár; mi az egyetemen hallgattuk ezt a tárgyat és a pedagógiát és az egyetemen kollokváltunk. Igy mentem én is negyed magammal egy korán sötétedő decemberi délután Böhm Károlyhoz kollokválni. A kollokvium lassanként csakugyan kettőnk beszélgetésévé vált; barátaim elmaradtak és csendesen hallgattak; végre Böhm Károly elkérte az indexemet és beírta: kitűnően kollokvált. Amíg nézegette az indexben a személyi adatokat, azt kérdezte: pap akarok-e lenni, azt mondtam: igen. El ne gyepesedjék, mondta Böhm Károly s mikor kiadta az indexemet, kezet is fogott velem. Az volt az első érzésem, hogy a Tankó-legenda alighanem valóság, mert lehetséges a lehetetlen: egy diák megértheti Böhmöt és Böhm észrevehet egy diákot.

Közben kezdett érdekelni Nagy Károly előadása a theologia enciklopédiájáról. Merőben új világ tárult fel előttem. Egyszerre megtudtam, hogy a vallás a lelki életnek egyik alkati tényezője; megtudtam, hogy a vallás az emberi művelődésnek legnagyobb, egységesen összefüggő és szétágazó képződménye; megtudtam, hogy a hit és a kétely, a bizonyosság és kritika roppant párviadala feszíti szét és tartja össze a vallás külső és belső világát; megtudtam, hogy a dogma a vallásos érzés szóbeli kifejezése; az egyház az elhívottak társasága; megtudtam, hogy mi az evangélium és mi a törvény. Láttam, hogy a Jézus vallása hogyan intézményiesül a katholicizmusban és ebből az intézményrendszerből hogy szabadítja fel a reformáció a lelket. Megütött az ilyen tétel: a katholicizmusban az egyházhoz való viszony szabja meg a Krisztushoz való viszonyunkat, a protestan tizmusban a Krisztushoz való viszony szabja meg az, egyházhoz való viszonyunkat. Ezt Schleiermacher mondotta, akinek én addig soha hírét sem hallottam, de most nagyon kezdett érdekelni. Egyszerre azt a megállapítást tettem: szabad, kritikai, tudományos szellem lehet hivő keresztyén, lehet református, lehet pap. Nem sok kellett már ahhoz, hogy ezt a meggyőződésemet így fogalmazzam meg: csak a szabad, kritikai szellem lehet hívő keresztyén, lehet igazi református, lehet igazi pap. Mire az első évet elvégeztem, Kenessey Béla döntés elé állított: mondjam meg, mi akarok lenni, pap vagy tanár? Ha tanár, menjek át a bölcsészeti karra, megadja nekem a theologia az úgynevezett tanárképezdei stipendiumot, épen úgy ingyenes leszek, mint eddig, s tisztán egy dologgal foglalkozhatom, de ne vegyem el a theologusok stipendiumát, ha nem akarok lelkész lenni. Erre a kérdésre határozottan és örömmel feleltem: igen, én pap akarok lenni, belső meggyőződésből és hivatásérzetből. Olyan pap, amilyenné valaki egyáltalán lehet a szubjektív idealizmus böhmi filozófiája alapján, az úgynevezett modern theizmus tanítása mellett. Nem éreztem semmi ellentétet filozófia és theologia között. Ugy jártam a különböző előadásokra, mintha egyetlenegy fakultáson, egyetlenegy tudományos világnézet alapján, egy életpályára készülnék.

Nem ment ilyen könnyen tovább. A következő évben felülkerekedett bennem a társalgó és a közéleti ember. Kialakult egy baráti kör, amely néha okos dolgokról is próbált beszélni, de legtöbb időt a tréfacsinálásra fordította. Ez a baráti kör beleállott az ifjúsági mozgalmakba s ott is tényezővé vált. Választások, pártküzdelmek, főkép pedig az Egyetemi Lapok-ban az akkori divatos újságírás manérjainak lelkes utánzása foglalta le minden időnket. Az egész évben igazi szellemi örömet csak a vallástörténet és vallásbölcsészet tanulmányozása adott és Böhm két előadásaga logika és a görög filozófia története. Elmaradtam a zsidó nyelvből, ráuntam az újszövetségi exegesisre, nem érdekelt az egyháztörténet. Néha Bartók Györggyel, évfolyamtársammal és barátommal komoly beszélgetésbe merültem és sokat tanultam abból, amit ő olvasott és ő tudott. Én keveset olvastam, inkább Ady Lajossal együtt lelkesen utánoztuk, amennyire tőlünk telhetett, az ő Bandi bátyját, aki akkor kezdte Nagyváradon szárnyát bontogatni. A nyári vakáció még segített rajtam, elolvastam a Protestáns Egylet kiadványait: Lang: Dogmatikáját, Baur: Dogmatikatörténetét. Kezem ügyében volt Luther fő műveinek fordítása is, de nem annyira az foglalkoztatott, amit mond, hanem, hogyan mondja. Ettől az időtől kezdve tanulói pályámon tulajdonképen a nyári vakációkat használtam fel önképzésre, a szorgalmi szak eltelt ifjúsági, közéleti és lapszerkesztői időlopással. A harmadik év első felét egészen az Egyetemi Lapoknak szenteltem, mint felelős szerkesztő. Több mint negyven év mulya szomorkás hangulattal nézegetem ezeket az újságokat. Szerkeszti és jórészt Írja egy fiatal ember, aki úgy érzi, mindent meg tudna tanulni és mindent el tudna érni, amire eddig magyar újságíró vitte, de egyetlen cikkén, során nem látszik meg, hogy theologus. Nem képvisel egy világnézetet, egy új meggyőződést, nincs más mértékegysége, mint Tóth Bélának, Kóbor Tamásnak, vagy Ignotusnak; sőt észre lehet rajta venni, hogy eszményképeit A Hét írói gárdájából választja s néhol Heltai, néhol Tóth Béla, néhol Ignotus-utánzatokra ismerünk cikkeiben.

A harmadik év második felét otthon töltöttem el a szülői házban. Az ifjúsági élet, az újságírás, egy súlyos novemberi influenzával kapcsolatban megviselt és elvánnyasztott. Odahaza egy hét alatt rendbejöttem s töretlen erővel láttam hozzá, hogy megírjam a bölcsészeti kar esztétikai pályatételére Vajda János költészete című dolgozatomat. Ugy készültem vele, hogy doktori disszertációnak is elkeljen s nagy örömem volt, mikor Széchy Károly kijelentette: ha egy kicsit megsimítja s „az idegen szavak hánytorgatásában való magatetszelgésével" felhagy, igen jó szigorlati dolgozat lesz belőle.

A harmadév azonban megismertetett a Schweizer Sándor dogmatikájával. Az előadásokat nem hallgattam betegségem és otthonlétem miatt. Mikor bementem kollokválni belőle, egy darabig Nagy Károly kérdezett, azután én hozakodtam elő szégyenkezve és mégis makacsul a magam kérdéseivel. Ebből következett, hogy a 9 órakor megkezdett kollokvium egy órakor még tartott, akkor a professzorom elvitt magához ebédre és rettentő szivarfüstben, alvinci szürke barát mellett, késő délutánig folyt a beszélgetés. Az egész anyagot keresztül-kasul tárgyaltuk s többet tanultam ezen a napon, mint máskor hetekig tartó olvasmányokból. A negyedik éven elhatároztam, hogy a systematikára vetem magam s;elkészítem a doktori értekezésemet a filozófiából. Böhm Károly felvett a szemináriumába és én Spinoza ethikáját választottam. Most már éreztem a téma nehézségét. Amíg én latin szótárral a kezemben próbáltam végigmenni az Ethica more geometrico haladó fejtegetésein, sokszor fogott el kisebbségi érzés s éreztem, hogy az erőfeszítésben a csontjaim is ropognak. Ameddig a filozófia szép lelkeknek való elmefuttatás, avagy költészet: még nem igazi filozófia. A filozofálás nagyon kemény munka, csak az viszi valamire benne, aki keményen; megküzd érette. Azóta is vallom, nem lesz jó theologus az, aki ifjú korában egy-két filozófiai rendszeren át nem küzkötte magát. Jó az embernek, ha igát visel ifjúságában, mondja az Irás.

Az asztalomra tettem Schweizert, Biedermannt, Lipsiust, Pfleiderert. Végig megyek Spinozán - terveztem - Spinoza után jön majd Kant, Kant után Hegel S majd amikor a Schleiermacherból kiinduló dogmatika szálai ezekkel a szálakkal összeérnek, akkor leszek én theologus.

De a püspöknek, Bartók Györgynek titkár és személyi káplán kellett. A fia révén hallott rólam és rám esett a választása. 1903. november 15-én megkezdettem a(segédlelkészi és püspöki titkári szolgálatot. Minden második vasárnap délután kezdődött az én sorom és tartott a következő vasárnap délig. Mikor én voltam a soros, ugyanazt a munkát kellett elvégeznem a püspök helyett, amit a farkasutcai templom másik lelkésze: Herepei Gergely végzett. Közben reggeltől estig szolgálatban kellett állanom egy olyan férfiú mellett, aki páratlan munkabírással és szenvedélyes munkaösztönnel összes kortársai közül messzire kimagaslott. Soha életemben nem láttam adminisztrációt, nem tudtam, mi az iktatókönyv, mi az index, mi az iratjegyzék. Mindezt meg kellett tanulni nagyon gyorsan, mert a gazdámnak nem sok türelme volt vesződni az embereivel. Közben még azt is kijelentette, hogy a rossz kézírás jellemhiba s tisztességes ember szépen ír, tehát rövid idő alatt meg kellett tanulnom a kalligráfiát is.

„Isten veled jobb részem aranyálma
Hű Toldi, Csaba, Isten veletek",

sóhajtottam én is egy kis átmásítással s búcsút vettem Spinozától, Schleiermachertől és Kanttól. Mennyire ismerem ezt a sóhajtást s hányszor szakadt ki belőlem azóta is! Néha írtam egy-egy cikket az egyházi lapokba, néha egy-egy tréfás verset leányismerőseim mulattatására. De ettől kezdve minden időmet lefoglalta az irodai munka és az igehirdetés. Bizony megesett, hogy este 11 órakor kerültem haza az irodából s vettem kezembe azt a kurzust, amelyből másnap kilenc órakor kellett kollokválnom. A mosdótálat megtöltöttem hóval, lefeküdtem az ágyba, állandóan borogattam a fejemet, hogy el ne aludjam s reggel nyolc órára megtanultam úgy, ahogy lehetett, egy-egy félévi anyagot. Elgondolható, mennyit ért az ilyen tanulás!

Annál több örömet okozott az igehirdetés. Elsőéves voltam, amikor először prédikáltam. Molnár Albert, a gyakorlati theologia csodálatos professzora gyöngéden és határozottan megmondotta, hogy belőlem sohasem lesz szónok, de azért ne csüggedjek el, mert értelmes és írni tudó emberre az anyaszentegyháznak mindig szüksége lesz. Én ezt megnyugvással tudomásul vettem. S mikor a Farkas-utcában megkezdtem az igehirdetést, elhatároztam, hogy semmiféle szónoki sikerre nem pályázom, megpróbálom egyszerűen és világosan elmondani azt, amiről nagyon erősen meg vagyok győződve. Észre sem vettem, mások figyelmeztettek reá, hogy egy fél év mulva a farkasutcai templom vasárnap délelőttönként tele volt.

Az akkori világban még senkinek sem jutott volna eszébe, hogy maga csinálja beszédeit. A műveltség és a tanultság arra való volt, hogy az ember keressen és találjon egy jó külföldi predikátort s annak beszédeit gondosan dolgozza át. Az akkori prédikátori tárakban még egy-egy kisebb imádság után is oda volt írva: Lang után szabadon átdolgozva. Nekem is voltak ilyen prédikátoraim. Nagyon nehe zen jutottam hozzájuk, egyiket sem találtam testhezállónak. Végre Kirmss-ben, Schwarz-ban, Rittelmeyerben megnyugodva, elkezdtem átdolgozni a műveiket. De időkímélésből, vagy mondjuk őszintébben, lustaságból, néha magam is írtam egy-egy beszédet. Nem értettem, hogy sokkal szívesebben hallgatták az én beszédeimet, mint a fordításaimat. Csak későre vettem észre, hogy tudok prédikálni magamtól is.

Ez alatt az idő alatt kibontakozott előttem az erdélyi anyaszentegyház élete. Két-három nagy dologról volt akkor szó. A Szász Domokos levegőbe épített alkotásait utólagosan szolid anyagi fundamentummal kellett aláépíteni, a politizálásba belekeveredett egyházi életet meg kellett fegyelmezni, a második budapesti zsinat nevezetes törvényalkotását, amely Erdélyt az anyaországgal szorosabban összekapcsolta, életté kellett változtatni. Közben folyt a harc a Budapestről behozott úgynevezett belmissziós irányzat és az Enyedről eredt, Kovács Ödön által tanított és tanítványaitól mélyített modern theologia között. Erdélynek meg kellett őríznie a maga történelmi jellegét, de le kellett hánynia magáról a vidékiesség és szűkkeblűség kérgét. A theologiának meg kellett szereznie a tekintélyt a többi tudományok respublikájában s az egyháztól íjesztően távolodó értelmiséget vissza kellett vezetni az ősi tűzhelyhez. Minden emberre szükség volt ebben a nagy harcban. Nem lehetett tovább azt sem tétlenül nézni, hogy a kolozsvári theologiai fakultáson a gyakorlati theologiai tanszék már öt esztendeje üres. Az én évfolyamom volt az utolsó, amelyik még hallgatta Molnár Albertet egy félévig; azóta már olyan évjáratok is végigmentek a theologián, akik szakembertől gyakorlati theologiát nem hallgattak. Általában véve a gyakorlati theologiának a közgondolkozásban és a diákok között is kevés becsülete volt. Mindenki úgy hitte, ez az a theologiai tudomány, amelyet mindenki tud. A magától értetődő dolgok elméletének tartották. Nagy Károly fülönfogott és felhívott arra, hogy szerezzem meg a formális képesítést erre a tanszékre, mert rövid időn belül be fogják tölteni. Épen külföldre voltam indulóban, mikor ez a felhívás ért. Először az volt az érzésem, hogy a systematika theologiát felcserélni a gyakorlati theologiával határozottan szellemi visszaesés. Azután felvillant előttem a Schleiermacher ismerős gondolata: a gyakorlati theologia a theologiai tudományok koronája, gyümölcse. Csak jó theologus lehet a gyakorlat igazi embere. Azt már láttam, hogy nem fogok sohasem elefántcsont toronyban elhúzódni s életemet bármilyen elméleti hajlamok mellett is, nem fogom egy könyvtárszobában leélni. Valami felvilágosító küldetést is kezdtem érezni s az volt a benyomásom, hogy ha a modern theologia nagyszerű tanításait világosan megmagyarázom ennek a nemzedéknek, a modern emberek, legalább az értelmesebbje, hivőbbé válik.

Elhatároztam, hogy készülök a gyakorlati theologiára. Berlinben nem volt gyakorlati theologus; az öreg Kleinert inkább ószövetségi exegéta volt; Simons még nem volt rendes tanár s azzal foglalkozott, hogy milyen volt a rajnamenti városok egyházainak élete a XVII. században. Még volt egy fiatal magántanárunk: Freiherr von der Goltz, aki a belmisszió elméletével foglalkozott és hordozott minket a német missziói intézmények meglátogatására. Ha már Berlinben voltam, nem tehettem, hogy ne hallgassam Pfleiderert, Harnackot, Kaftant. De az egész theologiai hallgatást háttérbe szorította a filozófiai és esztétikai érdeklődés, Riehl, Simmel, Dessoir, az esztétikus, Wölfflin a művészettörténész kötötték le minden figyelmemet. Általában a német ethikai idealizmus csodálatos vizein úszott duzzadó vitorlájú fiatal hajóm. Böhm Károlytól segédlelkészségem alatt távol kerültem. Meglazult köztünk a személyes összeköttetés, doktori értekezésem témáját a vele való beszélgetés nélkül választottam ki s ő akkor látta először, amikor nyomtatásban a köteles példányokat benyújtottam. Schopenhauer esztétikája volt a témám. Elhatároztam, hogy magyar nyelven lehetőleg bő és teljes összeállítását adom a Schopenhauer esztétikai világképének s azután írok róla kritikai méltatást. Nem mondom, hogy minden percet jól felhasználtam, de berlini létem második felében keményen dolgoztam s mire hazajöttem, kész volt Schopenhauer esztétikai világképének az összeállítása. Kértem, hogy ne kelljen segédlelkészséget vállalnom. Hazamentem Bánffyhunyadra, a szülői házba s egy év alatt befejeztem a doktori értekezésemet, elkészültem a szóbeli szigorlatra, az aesthetikából, filozófiából és művészettörténetből, és megírtam a magántanári dolgozatomat: Bevezetés a gyakorlati theologiába címmel, megszereztem a habilitációt gyakorlati theologiából és filozófiából Sárospatakon s már 1907 május végén megtörtént az a különös eset, hogy az erdélyi egyházkerület Molnár Albert örökébe a gyakorlati theologia tanszékére egy rendelkezés alatti segédlelkészt választott meg, aki még nem töltötte be a huszonötödik életévét.

 

Hogyan képzeltem el akkor a theologiát? Meg voltam győződve, hogy a böhmi filozófiára kell a theologia alaptételeit felépíteni. A vallás mint tény az ismeretelmélet, a dialektika, az értékelmélet vizsgálata alá tartozik. Benne felfedezzük saját szellemünk minősített állapotát és ez állapotból, mint ősértékből fakadó szabályozást. Mindezt megtestesíti és szemlélteti előttünk a názáreti Jézus alakja, akit bízvást tekinthetünk a vallásos értékeszme történeti megvalósításának és törvényadó megvalósulásának. Böhm értelmében vett ideál voltából következik a lélekre gyakorolt ihlető és kötelező hatása, amit a megérintett lélek megragadó és döntő tapasztalásokban él át. A vallás ideálalakítás avégből, hogy az ideál alakítson. Döntő igém ez volt: „Mi pedig az Urnak dicsőségét mindnyájan fedetlen arccal szemlélvén, ugyanazon ábrázatra elváltozunk, dicsőségről dicsőségre, úgymint az Urnak Lelkétől" (II.Kor. 3. 18.).

 

 

Szabolcska Mihály
Uram, maradj velünk!

          

Mi lesz velünk, ha elfutott a nyár?
Mi lesz velünk, ha őszünk is lejár?
Ha nem marad, csak a rideg telünk…
Uram, mi lesz velünk?

Mi lesz velünk, ha elfogy a sugár,
A nap lemegy, és a sötét beáll.
Ha ránk borul örök, vak éjjelünk:
Uram, mi lesz velünk?

Mi lesz, ha a világból kifogyunk?
S a koporsó lesz örök birtokunk.
Ha már nem élünk, és nem érezünk:
Uram, mi lesz velünk?

tied a tél Uram, s tiéd a nyár,
Te vagy az élet, és te a halál.
A változásnak rendje mit nekünk?
Csak Te maradj velünk!

 

 

 

Üdv a Olvasónak! Regards to the reader! Grüsse an den Leser!

 

Istvándi történetéhez

 

ÁROKHÁTY BÉLA
1890-1942
zeneszerző, orgonaművész, orgonatervező, karnagy
79 éve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHÁLY
1912 - 1988 - 2021
33 éve halt meg

 
Garai Gábor Jókedvet adj

Garai Gábor: Jókedvet adj

                  ennyi kell, semmi más

   Jókedvet adj, és semmi mást, Uram!
   A többivel megbirkózom magam.
   Akkor a többi nem is érdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon és bajon,
   nem kell más, csak ez az egy oltalom,
   még magányom kiváltsága se kell,
   sorsot cserélek, bárhol, bárkivel,
   ha jókedvemből, önként tehetem;
   s fölszabadít újra a fegyelem,
   ha értelmét tudom és vállalom,
   s nem páncélzat, de szárny a vállamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdődő és folytatódó bolond
   kaland, mi egyszer véget ér ugyan –
   ahhoz is csak jókedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LÁSZLÓ
1892-1963-2021
58 éve halt meg

 

Protestáns Graduál

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A délvidéki graduálok egy zsoltárpárjának tanulságai
 Fekete Csaba: A délvidéki graduálok és a viszonyítás megoldatlanságai (délvidéki graduálok: bélyei, kálmáncsai, nagydobszai)


látogató számláló

 

Zsoltár és Dicséret

 

Egyháztörténet

 

Tóth Ferentz

 

Történelem

 

Történelem. Török hódoltság kora

 

Dr SZAKÁLY FERENC


történész 1942-1999 - 22 éve halt meg

 

Világháborúk - Hadifogság
Málenkij robot - Recsk

 

Keresztyén Egyházüldözés
Egyház-politika XX.század

 

Roma múlt, jövő, jelen

 

PUSZTULÓ MAGYARSÁG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta nekünk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segítsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkán szerettük,

   Kikért szálltunk hősen, együtt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelkünknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformán raktuk a szépet

   Barátnak és ellenségnek,

   Mert muszáj.

 

   Egyformán s mindig csalódtunk,

   De hát ez már a mi dolgunk

   S jól van ez.

 

   S szebb dolog így meg nem halni

   S kínoztatván is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARÁCSONY ÜNNEPÉRE

 

HÚSVÉT ÜNNEPÉRE

 

PÜNKÖSD ÜNNEPÉRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Történetek
másolható, nyomtatható

 

WEÖRES SÁNDOR

A bűn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyíltan és bátran szembeszegül az erénnyel, hanem mikor erénynek álcázza magát. 

 

 

A református keresztyénséget úgy tekintjük, mint a lényegére redukált evangéliumi hitet és gyakorlatot. Ez a szemünk fénye. De mint minden magasrendű lelki tömörülés, ez sem mentes a deformálódás és a korrumpálódás veszélyétől, amint továbbadja azt egyik nemzedék a másik nemzedéknek, egyik nép egy másik népnek. A Kálvin-kutatók kongresszusai arra hivatottak, hogy segítsenek megőrizni és megtisztogatni a református teológiát és a református egyházat az elmocsarasodástól. Dr Bucsay Mihály Előre Kálvinnal                      Oldal tetejére          látogató számláló

 

Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak    *****    Új kínálatunkban te is megtalálhatod legjobb eladó ingatlanok között a megfelelõt Debrecenben. Simonyi ingatlan Gportal    *****    Szeretnél egy jó receptet? Látogass el oldalamra, szeretettel várlak!    *****    Minõségi Homlokzati Hõszigetelés. Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését.    *****    Amway termék elérhetõ áron!Tudta, hogy az általános tisztítószer akár 333 felmosásra is alkalmas?Több info a weboldalon